PDA

Bekijk Volledige Versie : Laat Saddam zijn karwei afmaken!



Dutchguy
07-04-03, 15:08
Laat Saddam zijn karwei afmaken!

Te vrezen valt dat mijn opvattingen steeds minder van deze wereld zijn. Vooral de oorlog brengt me steeds meer in moeilijkheden, dat wil zeggen, in een lastig parket. Want allerhande tiepjes op wie ik gesteld ben en/of die ik hoog acht, verklaren me voor gek of achten de penopauze nu wel heel diepe wonden in m'n verstand slaan.
Kort & goed; ik geloof dat de aanval van de Britten en Amerikanen gerechtvaardigd is. Eergisteren waren er op CNN beelden van een martelkelder in Basra – ik zal U de bijzonderheden besparen, maar opgewekt werd je er niet van - en weer kon ik niet begrijpen waarom zoveel verstandige mensen Bush 'erger' vinden dan Saddam. En waarom de oorlog 'onrechtvaardig' wordt genoemd ten opzichte van 'het Irakeese volk'.
Onrechtvaardig is dat je een dictator met wapens steunt en in het zadel houdt; iets wat Amerikanen en vooral Fransen en Duitsers jarenlang gedaan hebben.
Suzan - aan wie ik altijd graag enige lovende regels wijdt op deze plek als een grote Liefde en meer van dat fraais - belde me dronken op uit Sydney, Australië, om te vertellen dat Bush de grootste bedreiging is voor de wereldvrede. Je hebt met zo iemand in bed gelegen, je hebt heel veel met haar gelachen, een jaar geleden zat je in Thailand nog op een olifant met haar, en nu.., nu hoor je de onzin die ze uitkraamt en houdt jezelf voor dat de Westerse beschaving nu eenmaal gebouwd is op het recht van de één om met de ander van mening te verschillen. Paradox blijft dat een Vijfde Colonne van struisvogels voor Vrede, waarin alle Suzans van deze wereld braaf meemarcheren, hét bewijs vormt dat de normen en waarden waarvoor Bush en Blair staan, per definitie verheven zijn boven die van Saddam. Hoe decadent moet je als in Westerse vrijheid gepokt- en gemazelde rampentoerist zijn wanneer je in blijde verwachting staat te klappen bij je eigen graf door wel tegen Amerika en niet tegen de slagers in Bagdad te protesteren?
En dat een dictator die het Westen bedreigt met een onzalig verbond van te exporteren gifgas en terrorisme, aangevallen mag worden, geldt, geloof ik, ook als iets heel verwerpelijks. Want, luidt de vraag: "Waar houdt 't op?"
Sinds 11 September 2001 is het antwoord: Nergens, zolang Amerika bedreigd wordt.
Juist voor een Europeaan die vanuit z'n luie stoel toeziet hoe Amerikaanse soldaten alweer de kastanjes uit het vuur halen, is dat een geruststellende gedachte. Zelfs de voormalige molesteerder van onschuldige politieagenten, Joschka Fischer, minister van Buitenlandse Zaken van Saddams bondgenoot Duitsland,
spreekt nu de hoop uit dat Bush en Blair winnen. Doortrapter kunnen gifgasactivisten niet de passie preken.
Jan Mulder ("Amerikanen zijn de domste schepsels ter wereld"), Herman van Veen ("We bombarderen toch ook niet Brussel omdat Dutroux daar zit?"), Marjon Bloem ("De dictatuur van Amerika is even erg als die van Saddam"), Freek de Jonge ("Ik ben natuurlijk tegen iedere oorlog"), 't zijn allemaal grote denkers die vermoe-
delijk ook liever niet gezien hadden dat Hitler werd weg gebombardeerd ('Genocide tegen het Duitsche volk'). Hun innerlijke zekerheid is adembenemend en het morele gelijk dat ze daarmee uitventen dito.
Straks gaan er meer martelkelders van Saddam open, maar dan nog zal geen spoor van twijfel over hun lippen komen. Liever het gifgas dan een precisiebombardement.
Wij mogen Allah danken als 't weer vrede wordt.

Theo van Gogh

De Rode Roos
07-04-03, 15:27
Geplaatst door Dutchguy
Wij mogen Allah danken als 't weer vrede wordt.

Theo van Gogh

Mee eens. :roker: :roker: :roker:

manc
07-04-03, 17:35
Geplaatst door Dutchguy
Laat Saddam zijn karwei afmaken!

Te vrezen valt dat mijn opvattingen steeds minder van deze wereld zijn. Vooral de oorlog brengt me steeds meer in moeilijkheden, dat wil zeggen, in een lastig parket. Want allerhande tiepjes op wie ik gesteld ben en/of die ik hoog acht, verklaren me voor gek of achten de penopauze nu wel heel diepe wonden in m'n verstand slaan.
Kort & goed; ik geloof dat de aanval van de Britten en Amerikanen gerechtvaardigd is. Eergisteren waren er op CNN beelden van een martelkelder in Basra – ik zal U de bijzonderheden besparen, maar opgewekt werd je er niet van - en weer kon ik niet begrijpen waarom zoveel verstandige mensen Bush 'erger' vinden dan Saddam. En waarom de oorlog 'onrechtvaardig' wordt genoemd ten opzichte van 'het Irakeese volk'.
Onrechtvaardig is dat je een dictator met wapens steunt en in het zadel houdt; iets wat Amerikanen en vooral Fransen en Duitsers jarenlang gedaan hebben.
Suzan - aan wie ik altijd graag enige lovende regels wijdt op deze plek als een grote Liefde en meer van dat fraais - belde me dronken op uit Sydney, Australië, om te vertellen dat Bush de grootste bedreiging is voor de wereldvrede. Je hebt met zo iemand in bed gelegen, je hebt heel veel met haar gelachen, een jaar geleden zat je in Thailand nog op een olifant met haar, en nu.., nu hoor je de onzin die ze uitkraamt en houdt jezelf voor dat de Westerse beschaving nu eenmaal gebouwd is op het recht van de één om met de ander van mening te verschillen. Paradox blijft dat een Vijfde Colonne van struisvogels voor Vrede, waarin alle Suzans van deze wereld braaf meemarcheren, hét bewijs vormt dat de normen en waarden waarvoor Bush en Blair staan, per definitie verheven zijn boven die van Saddam. Hoe decadent moet je als in Westerse vrijheid gepokt- en gemazelde rampentoerist zijn wanneer je in blijde verwachting staat te klappen bij je eigen graf door wel tegen Amerika en niet tegen de slagers in Bagdad te protesteren?
En dat een dictator die het Westen bedreigt met een onzalig verbond van te exporteren gifgas en terrorisme, aangevallen mag worden, geldt, geloof ik, ook als iets heel verwerpelijks. Want, luidt de vraag: "Waar houdt 't op?"
Sinds 11 September 2001 is het antwoord: Nergens, zolang Amerika bedreigd wordt.
Juist voor een Europeaan die vanuit z'n luie stoel toeziet hoe Amerikaanse soldaten alweer de kastanjes uit het vuur halen, is dat een geruststellende gedachte. Zelfs de voormalige molesteerder van onschuldige politieagenten, Joschka Fischer, minister van Buitenlandse Zaken van Saddams bondgenoot Duitsland,
spreekt nu de hoop uit dat Bush en Blair winnen. Doortrapter kunnen gifgasactivisten niet de passie preken.
Jan Mulder ("Amerikanen zijn de domste schepsels ter wereld"), Herman van Veen ("We bombarderen toch ook niet Brussel omdat Dutroux daar zit?"), Marjon Bloem ("De dictatuur van Amerika is even erg als die van Saddam"), Freek de Jonge ("Ik ben natuurlijk tegen iedere oorlog"), 't zijn allemaal grote denkers die vermoe-
delijk ook liever niet gezien hadden dat Hitler werd weg gebombardeerd ('Genocide tegen het Duitsche volk'). Hun innerlijke zekerheid is adembenemend en het morele gelijk dat ze daarmee uitventen dito.
Straks gaan er meer martelkelders van Saddam open, maar dan nog zal geen spoor van twijfel over hun lippen komen. Liever het gifgas dan een precisiebombardement.
Wij mogen Allah danken als 't weer vrede wordt.

Theo van Gogh

Een van de weinig keren dat ik het helemaal met van Gogh eens ben.

observer
07-04-03, 23:48
moet zeggen die saddam heeft leuke paleisjes

toch wel jammer he al die mensen die geen medicijnen kregen want er was geen geld om ze te kopen

ne want saddam had nog wat goude kranen nodig

Puk
07-04-03, 23:51
Geplaatst door EdV
Niet mee eens, met die van Gogh.
Voor wat nu in Irak gebeurt leggen wij hier in het westen steeds weer mede de wortels.
Saddam is niet uit de hemel komen vallen. Noch de Pinochets en anderen.
Onze behoefte om minstens 3 maal per jaar op vakantie te kunnen gaan, waarvan 1x naar Thailand of zo, de behoefte aan olie en de onze handelsbarrieres dragen mede bij aan veel problemen in de wereld.

Het heeft geen zin om Saddam een monster te noemen. Inderdaad, hij is het gewoon en de optelsom van deze oorlog is waarschijnlijk positief in die zin dat er meer levens mee worden gered dan er mensen door sterven. Maar Saddam maken we steeds weer zelf.


Ed

Mag ik je er even aan herinneren dat Saddam een uitvinding was van de Sowjet-Unie? Hij begon de oorlog tegen Iran op eigen initiatief en met Russiche wapens.

Dx_
08-04-03, 22:04
Niet mee eens, met die van Gogh.
Voor wat nu in Irak gebeurt leggen wij hier in het westen steeds weer mede de wortels.
Saddam is niet uit de hemel komen vallen. Noch de Pinochets en anderen.
Onze behoefte om minstens 3 maal per jaar op vakantie te kunnen gaan, waarvan 1x naar Thailand of zo, de behoefte aan olie en de onze handelsbarrieres dragen mede bij aan veel problemen in de wereld.

Het heeft geen zin om Saddam een monster te noemen. Inderdaad, hij is het gewoon en de optelsom van deze oorlog is waarschijnlijk positief in die zin dat er meer levens mee worden gered dan er mensen door sterven. Maar Saddam maken we steeds weer zelf.


Ed

Ed :duim:

Ik begon de hoop te verliezen, maar er prikken ook blijkbaar wel intelligente autochtonen op dit bord, en ook eindelijk eentje met goede humor.

Maar ik zal maar ophouden met je te prijzen, want voordat je het weet wordt je door je mede autochtonen op dit PB verketterd en tot "moslimvriendje" verklaart............ :zwaai:

manc
08-04-03, 22:08
Geplaatst door Dx_
Ed :duim:

Ik begon de hoop te verliezen, maar er prikken ook blijkbaar wel intelligente autochtonen op dit bord, en ook eindelijk eentje met goede humor.

Laten we even heel eerlijk zijn: prikkers als Maarten, Simon, Tomas, Lennart, Puk, Jaja, Kaasietoch en Mark zijn vrij intelligente jongens (om maar een willekeurig handjevol te noemen). Of betekent intelligent dat je het met DX eens moet zijn? ;) Maar je het wel gelijk, ze leiden allemaal aan een chronisch gebrek aan humor. Alleen Yehi is grappig.



Maar ik zal maar ophouden met je te prijzen, want voordat je het weet wordt je door je mede autochtonen op dit PB verketterd en tot "moslimvriendje" verklaart............ :zwaai: Pfff..ik ben ook een moslimvriendje...ik heb zelfs hele leuke moslimvriendinngetjes gehad.

manc
08-04-03, 22:12
Geplaatst door EdV
Niet mee eens, met die van Gogh.
Voor wat nu in Irak gebeurt leggen wij hier in het westen steeds weer mede de wortels.

Is dat een reden om NIET in te grijpen? Nee toch, dunkt me.



Saddam is niet uit de hemel komen vallen. Noch de Pinochets en anderen.

Maar uiteindelijk is niemand verantwoordelijk voor de daden van Saddam en Pino behalve Saddam en Pino.


Onze behoefte om minstens 3 maal per jaar op vakantie te kunnen gaan, waarvan 1x naar Thailand of zo, de behoefte aan olie en de onze handelsbarrieres dragen mede bij aan veel problemen in de wereld.

Ja, daar heb je gelijk in. 100% Maar of we daarmee nu 'saddam' hebben geschapen betwijfel ik ten zeerste.


Het heeft geen zin om Saddam een monster te noemen. Inderdaad, hij is het gewoon en de optelsom van deze oorlog is waarschijnlijk positief in die zin dat er meer levens mee worden gered dan er mensen door sterven.

Idd. En die pragmatische reden is voor mij al genoeg reden om de oorlog te steunen.



Maar Saddam maken we steeds weer zelf.
Ed

Nee, de ongelijkheid maken we zelf en houden haar in stand. Maar Saddam is een creatie van Saddam. Net zoals Hitler een creatie was van Hitler en niet van de Britten en de Fransen.

Dx_
08-04-03, 22:25
ManC, je kraamt onzin uit en dat doet pijn aan mijn oren en hart.


Is dat een reden om NIET in te grijpen? Nee toch, dunkt me.

Symptoom bestrijding is wat anders dan het probleem bij de wortels aanpakken.


Maar uiteindelijk is niemand verantwoordelijk voor de daden van Saddam en Pino behalve Saddam en Pino.

Ja en nee, je hebt nog zoiets als medeplichtig, medeverantwoordelijk, aanzetten tot etc. Als Amerika het ene jaar gifgassen levert aan Irak en het andere jaar wapens aan Iran dan ben je zeker wel medeplichtig en medeverantwoordelijk. De schuld afschuiven op een marionnet is makkelijk maar het pleit je niet vrij.


Idd. En die pragmatische reden is voor mij al genoeg reden om de oorlog te steunen.

Voorkomen is beter dan genezen. De huidige situatie op de wereld is mede het gevolg van het deccenialange gevoerde buitelands beleid van o.a. de VS.


Nee, de ongelijkheid maken we zelf en houden haar in stand. Maar Saddam is een creatie van Saddam. Net zoals Hitler een creatie was van Hitler en niet van de Britten en de Fransen.

Hitler kwam niet alleen zonder de Britten en de Fransen aan de macht. Hij bouwde zijn hele macht, politieke en militaire, zonder hen.
Dat kunnen we van nakoloniale dictators a la Saddam niet zeggen.
De VS, Europa en Israel hebben deccenialang baat gehad bij deze marionetten en ze doelbewust gesteund.

Ik zou zeggen koop het boek van Ostrovsky eens.

sadeeQ
08-04-03, 22:29
Geplaatst door manc
[B]Laten we even heel eerlijk zijn: prikkers als , manc, Puk, Jaja, Kaasietoch,joop.r en JMT zijn vrij intelligente prikkers

:haha: :haha: :haha:
paradepaardje van zionistische beweging in nederland



Pfff..ik ben ook een moslimvriendje...ik heb zelfs hele leuke moslimvriendinngetjes gehad.

iemand die jou als vriend neemt moet wel wanhopig zijn.ik den eerder dat je enige vriend/in is dit:


je opblaas pop


http://members.lycos.nl/GVhosting/netgamez/netgamez13.jpg

Mark
09-04-03, 08:40
Geplaatst door EdV
Inderdaad Puk,

Saddam was niet van "ons", op wat Delftse nachtkijkers na dan. Maar hij staat model voor iets waar de ontwikkelde landen goed garen bij konden spinnen.
Wij hadden de Pinochets, Videla's, Franco's, Griekse kolonels en zo. Wellicht minder bloeddorstig dan Mao en Pol Pot, maar anders?

Ed

Kijk het gaat natuurlijk helemaal niet om mensenlevens en leed... maar om een "risk" achtige benadering van de wereldpolitiek.

Schuiven met legertjes en dictators wanneer het je uitkomt en voor de camera's wat babies kussen! Zo kom je er wel,