PDA

Bekijk Volledige Versie : Knal stelt KNMI voor raadsel



NIS1
08-04-03, 00:00
DE BILT (ANP) - Het KNMI weet niet wat de oorzaak is van de knal en hevige trillingen die zich maandagochtend in het noordoosten van Nederland hebben voorgedaan. Volgens het weerinstituut in De Bilt ging het in elk geval niet om een aardbeving, zoals veel mensen dachten.

Diverse seismometers in Noord-Nederland en laagfrequente microfoons en microbarometers in Witteveen en Deelen registreerden de knal, die rond kwart voor tien was te horen. Er was sprake van een ,,drukgolf in de atmosfeer die zich met de geluidssnelheid voortplant'', meldde het KNMI. Waardoor de knal is veroorzaakt, is nog niet bekend.

Mogelijk ging het om een supersonisch vliegtuig, een meteoriet of een zware explosie. Voor geen van deze theorieën is echter volgens het KNMI op dit moment een duidelijk bewijs aan te voeren. Het instituut wees erop dat de knal ook op een vrij grote afstand kan zijn veroorzaakt door een vliegtuig.

Als een vliegtuig namelijk van richting verandert, kunnen de geluidsgolven in één punt samenkomen, waardoor een 'superboom' ontstaat. Eenzelfde verschijnsel kan zich voordoen als een vliegtuig versnelt, aldus het KNMI.

In Nederland zijn vaker grote knallen waargenomen. In sommige gevallen konden de deskundigen er geen verklaring voor vinden. Zo bleef de knal die op 19 augustus 1992 in Friesland voor de nodige beroering zorgde, een raadsel. Datzelfde gold voor de mysterieuze knal op 30 maart 1976 in Groningen.

Hebben mensen hier nog wat ideeen?

De Rode Roos
08-04-03, 00:03
Zijn de Amerikanen ons land ingevallen? ;)

Dutchguy
08-04-03, 00:34
Ik zal die nieuwe uitlaat dit weekend dan maar eens onder mijn auto laten zetten. :jeweetog:

Joesoef
08-04-03, 07:15
Zionisten proberen OOK in Nederland verwarring te veroorzaken en de macht te grijpen!

Simon
08-04-03, 08:24
Misschien een militair vliegveld van waaruit de VS goederen doorvoert?

~Panthera~
08-04-03, 12:35
Sorry jongens, ik liet mijn portemonnee vallen. :hihi:


:engel:

Couscousje
08-04-03, 12:38
Geplaatst door ~Panthera~
Sorry jongens, ik liet mijn portemonnee vallen. :hihi:


:engel:

:haha:

Cc