PDA

Bekijk Volledige Versie : Vs De Grootste Schurkenstaat



Dx_
08-04-03, 21:55
VS DE GROOTSTE SCHURKENSTAAT

Donald Rumsfeld, de Amerikaanse minister van Defensie, heeft een lijst van 37 'schurkenstaten' met hoge noteringen voor Irak en Somalië. Vice-president Cheney sprak zelfs van 'veertig tot vijftig landen die terroristen huisvesten en doelwit zouden kunnen worden van diplomatieke, financiële en militaire actie'. Een blik op de feiten laat zien wat de grootste schurkenstaat is.

Militaire grootmacht

De VS waren het eerste land dat kernwapens ontwikkelde en gebruikte. Afgelopen oktober lanceerde de Amerikaanse minister Rumsfeld van Defensie het plan voor een minikernkop die biologische en chemische stoffen in ondergrondse opslagplaatsen kan vernietigen. Martin Butcher van Artsen voor Sociale Verantwoordelijkheid zegt hierover: "Dit is de allersmerigste soort. Het is uiterst radioactief." Butcher vreest dat de nieuwe kernkop tot een toename in het aantal kernwapens wereldwijd zal leiden. De VS hebben de hoogste militaire uitgaven ter wereld: 343 miljard dollar in 2000. De militaire uitgaven van Irak, Libië, Noord-Korea, Cuba, Soedan, Iran en Syrië bedragen bij elkaar opgeteld 14,4 miljard dollar.

Centrale voor Intimidatie en Aanslagen

De CIA was betrokken bij het omverwerpen van democratisch gekozen regeringen in Iran (1953), Guatemala (1954), Griekenland (1967) en Chili (1973).

De CIA heeft toegeven sinds de jaren vijftig plannen te hebben gemaakt voor moordaanslagen op de Indiase premier Nehru, de Chileense linkse president Allende en de Nicaraguaan-se minister van Buitenlandse Zaken Miguel d'Escoto. De CIA pleegde verschillende mislukte aanslagen op Fidel Castro en Kadhafi. In 1961 werkte de CIA in Congo mee aan de moord op Patrice Lumumba, de eerste zwarte premier van het land.

Het plegen van politieke moorden in het buitenland werd verboden, maar is na 11 september weer toegestaan.

Veroordeelde terrorist

• In 1986 veroordeelde het Internationale Gerechtshof in Den Haag de VS vanwege 'onwettig gebruik van geweld' in Nicaragua. De VS weigerden deze uitspraak te accepteren. De VS wijzen ook het instellen van een Internationaal Strafhof af.

• De VS ratificeerden pas in 1988 de VN-overeenkomst over genocide uit 1948. Ze voegden een uitzonderingsbepaling toe, die inhield dat de Amerikanen zelf bepalen of 'handelingen tijdens gewapende conflicten' genocide zijn of niet.

• De VS weigerden het verdrag tegen landmijnen uit 1997 te ondertekenen.

• In december 2001 zegden de VS het ABM-verdrag uit 1972 op, dat het ontwikkelen van een antiraketschild verbood.

Geen respect voor mensenrechten

• De VS en Afghanistan behoren tot de weinige landen die de VN-overeenkomst tegen discriminatie van vrouwen uit 1979 niet geratificeerd hebben.

• Alle landen hebben het VN-verdrag voor kinderrechten uit 1989 geratificeerd, behalve de VS en Somalië, dat geen centrale regering heeft.

• In september 2001 boycotten de VS de Internationale Anti-racismeconferentie in de Zuid-Afrikaanse stad Durban.

• Er zijn slechts vijf landen ter wereld waar de doodstraf wordt toegepast op minderjarigen: Saudi-Arabië, Congo, Iran, Nigeria en de VS.

• De VS geven slechts 0,10 procent van het BNP uit aan ontwikkelingshulp, lager dan alle andere rijke landen.

Milieuvervuiler

• In november 2001 trokken de VS zich terug uit het protocol van Kyoto, dat het broeikaseffect moet tegengaan.

• In juli 2001 besprak de G8 een plan voor schonere energie. De VS waren als enige tegen.

IRAAKS SLAGVELD

Tijdens de Golfoorlog van 1991 kwamen 100.000 Irakezen om door bombardementen. In maart 1991 richtten de Amerikanen een bloedbad aan onder Irakese dienstplichtigen die zich terugtrokken.

De oorlog tegen Irak is eigenlijk nooit beëindigd. Na de oorlog gingen de economische sancties door. Als gevolg van de sancties sterven nog steeds 5000 kinderen per maand door gebrek aan schoon water, medicijnen en voedsel. Het olie-voor-voedselprogramma van de VN, dat Irak in staat stelt een beperkte hoeveelheid olie te verkopen in ruil voor voedsel, is onvoldoende om de situatie van de Irakese bevolking te verbeteren. In de eerste drie jaar van het programma leverde olie-voor-voedsel slechts 170 dollar per persoon per jaar op.

De VS houden goederen tegen die van groot belang zijn voor het herstel van de infrastructuur van Irak. Zo blokkeren de VS laboratoriumapparatuur, generatoren, waterzuiveringsinstallaties en communicatieapparatuur. Ambulances werden een jaar geblokkeerd omdat ze communicatiesystemen hadden.

Naast de sancties hebben de VS en Engeland Irak in 1993, 1996 en vanaf 1998 opnieuw gebombardeerd. Aanleiding voor de bombardementen in 1998 was een rapport van Richard Butler, hoofd van het wapeninspectieteam Unscom van de VN, waarin stond dat Irak onvoldoende meewerkte aan de inspecties.

Recente voorstellen van de VS om Irak opnieuw aan wapeninspecties te onderwerpen zijn duidelijk bedoeld om een nieuwe militaire aanval te rechtvaardigen.

SOMALISCHE STRIJDPERK

De VS beweren dat Somalië Al Qa'ida steunt. Al-Barakaat, de grootste bank van Somalië, werd beschuldigd van steun aan terrorisme en gesloten. Hierdoor kunnen Somaliërs in het buitenland geen geld meer aan hun familie sturen.

Somalië is een door oorlog verwoest, economisch zwak land zonder centrale regering. Vanaf 1977 steunden de VS de dictator Siad Barre, die 150.000 Somaliërs liet doden. In de jaren tachtig gaven de VS 900 miljoen dollar uit aan steun voor Barre. Somalië besteedde 80 procent van de exportinkomsten aan terugbetaling van leningen.

In 1989 schoot het regime 450 demonstranten dood en in 1990 werden honderd mensen in een voetbalstadion doodgeschoten omdat ze antiregeringsleuzen riepen. Pas toen trokken de VS hun steun aan Barre in.

Begin jaren negentig werd Siad Barre omvergeworpen. Een losse coalitie van verzetsgroepen, de United Somali Congress, nam de macht over maar viel al gauw uiteen in rivaliserende groepen.

Eind 1992 stuurde Bush sr. 28.000 soldaten voor Operation Restore Hope. Deze 'humanitaire missie', die de honger moest bestrijden, kwam op het moment dat na twee jaar hongersnood het sterftecijfer net begon te dalen.

De interventie in Somalië kostte 15.000 mensen het leven. Uiteindelijk werden de Amerikanen uit Somalië verjaagd door de plaatselijke bevolking.

Afgelopen maand voerden de VS besprekingen met een groep krijgsheren die beweren dat de Somalische regering voor 85 procent uit islamitische terroristen bestaat. Deze krijgsheren hopen de Noordelijke Alliantie van Somalië te worden en willen voor de VS de regering omverwerpen. De door de VN erkende regering van president Abdiquassim Salad Hassan controleert slechts de helft van de hoofdstad Mogadishu. De krijgsheren worden gesteund door buurland Ethiopië, waardoor een mogelijke oorlog ook de omliggende landen.

"De elementaire waarheid die de experts steeds weer schijnt te misleiden - tijdens de Golfoorlog, de Afghaanse oorlog, de volgende oorlog - is dat macht zijn eigen beloning is. Een overwinning verandert alles, vooral de psychologie. De psychologie in de regio is nu een van angst en diep respect voor Amerikaanse macht. Dit is het moment om die macht te gebruiken."

Charles Krauthammer, Washington

sadeeQ
08-04-03, 22:08
amerikanen en zionisten willen 3 belangrijke bronen beheersen en daar doen ze alles voor,alle oorlogen in die gebieden worden aangestoken door de zionisten en imperialisten.

zuid amerika en zuid azie----- drugs handel van amerikanen/zionisten beschermen door tegenstanders uit te schakelen onder het motto van drugsbestrijding.en de prijs zo hoog mogelijk houden.

midden en zuid afrika----- onrust en oorlogen uitlokken om de goud en diamant handel onder controle te krijgen en die goud en diamant mijnen leeg te zuigen.

middenoosten en diverse olie rijke landen.------- olie bronnen onder controle krijgen.

Dutchguy
08-04-03, 22:22
Zionissie here...
Zionissie there...
Zionissie everywhere...

Sorry maar ik word er nu toch wel een beetje melig van. Zitten de zionisten nu ook al in Zuid-Afrika en Zuid-Amerika???

Dx_
08-04-03, 22:30
Sorry maar ik word er nu toch wel een beetje melig van. Zitten de zionisten nu ook al in Zuid-Afrika en Zuid-Amerika???

Kom op Dutchguy.....

Over Zuid Amerika weet ik het niet, maar je moet wel heel naief en onwetend zijn om te ontkennen dat Israel geen sterke banden had met het voormalige Apartheidsregime in Z-Afrika, de politiek steunde en militair steunde toen de ZA-regering door de gehele wereld werd geboycot.

The General
08-04-03, 22:31
O, jij wist niet dat het grootste gedeelte van de bloed diamanten uit west Afrika verhandeld worden op de beurzen van Tel Aviv ?

Dutchguy
08-04-03, 22:39
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het klinkt als gecultiveerde haat. Ja, ik ben ook geschokt door de situatie in Israel, maar berichtgeving als deze draagt niets bij aan een oplossing. Werd ik toch een stuk vrolijker toen ik een hele tijd geleden alweer een bericht las dat Joodse en Marokkaanse jongeren samen gingen eten en dat flinke discussies daarbij niet geschuwd werden. Dat soort initiatieven zorgt wel voor een betere verstandhouding en je weet nooit wat daar verder voor moois uit kan komen. Kortom, ik prefereer toenadering boven gecultiveerde haat. En nee, dat maakt me niet blind voor wat er in Israel/Palestina gebeurt.

sadeeQ
08-04-03, 22:43
Geplaatst door Dutchguy
Zionissie here...
Zionissie there...
Zionissie everywhere...

Sorry maar ik word er nu toch wel een beetje melig van. Zitten de zionisten nu ook al in Zuid-Afrika en Zuid-Amerika???


hoe denk je dat de kakkerlaken staat haar geld bij elkaar rooft? woestijnzand verkopen??

ze stelen diamanten en maken zich schuldig aan drugshandel.
en met de miljarden die de amerikaanse geheime diensten verdienen aan drugshandel ,kopen ze iedereen om en steunen ze de kakkerlaken staat en andere malafide staten.

Dx_
08-04-03, 22:43
Ach ja een etentje........lekker gezellig.

Ik kan me wel betere "toenaderingsprojecten" voorstellen, jammer genoeg blijken deze echter niet de politiek van Israel te veranderen noch de (blinde) haat van de Arabieren uit hun harten te verwijderen.

sadeeQ
08-04-03, 22:46
Geplaatst door Dutchguy
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het klinkt als gecultiveerde haat. Ja, ik ben ook geschokt door de situatie in Israel, maar berichtgeving als deze draagt niets bij aan een oplossing. Werd ik toch een stuk vrolijker toen ik een hele tijd geleden alweer een bericht las dat Joodse en Marokkaanse jongeren samen gingen eten en dat flinke discussies daarbij niet geschuwd werden. Dat soort initiatieven zorgt wel voor een betere verstandhouding en je weet nooit wat daar verder voor moois uit kan komen. Kortom, ik prefereer toenadering boven gecultiveerde haat. En nee, dat maakt me niet blind voor wat er in Israel/Palestina gebeurt.

Er is niets om over te discusieren,de zionistische kakkerlaken moeten hun misdaden en moordpartijen tegen de palestijnen stoppen en opkankeren uit hun land.een andere oplossing is er niet.

Dutchguy
08-04-03, 22:48
Geplaatst door Dx_
Ach ja een etentje........lekker gezellig.

Ik kan me wel betere "toenaderingsprojecten" voorstellen, jammer genoeg blijken deze echter niet de politiek van Israel te veranderen noch de (blinde) haat van de Arabieren uit hun harten te verwijderen.

Grote daden zijn altijd uit een klein gebaar ontstaan. Haat maakt alleen kapot. Blinde haat is erger.

Orakel
08-04-03, 23:13
Geplaatst door Dutchguy
Grote daden zijn altijd uit een klein gebaar ontstaan.

Hmm, die kan zo op een tegeltje en dan, hup, aan de wand. Mooi.

Maar die VS vormen echt een schurkenstaat.
Las vandaag in de krant dat ze Saddam en sonsorten bij arrestatie voor een eigen militair tribunaal willen brengen.
Of misschien zelfs wel voor een civiele rechtbank.

Die gasten hebben echt schijt aan de rest van de wereld.

TIjd dat Europa eindelijk es uit die winterslaap ontwaakt.