PDA

Bekijk Volledige Versie : Rafiq & Ron over Jihad-Fatwa's op de NMO vanavond 10-april 21.00-22.00 uur (747 mtr)



Ron Haleber
09-04-03, 23:49
Rafron (Rafiq & Ron) spreken vanavond 10 april over Jihad-Fatwa's op de Nederlandse Moslim Omroep in het programma "Mozlim exprezz" van 21.00-22.00 uur (747 mtr)

Het onderwerp zal zijn: De indeling is dat we eerst de positie van de shiieten in Irak bespreken. Vervolgens bespreken we de rol en de impact van een fatwa. Wie mag een fatwa uitspreken, wat zijn de gevolgen, komt het vaak voor en dergelijke.

En in het derde blok proberen we vooruit te blikken naar de eventuele gevolgen van dit specifieke geval. Ron zond als voorbeeld de jihad-fatwa van de Egyptische groot-mufti Tantawi op (zie de topic op Maroc.nl).

Deelnemers aan het forum: Rafiq, Ron, Faisal Nassar, Alla Hussein Alkhateeb, Johan Meuleman.



Voorgeschiedenis: Ron werd uitgenodigd door de NMO voor een discussie over fatwa's van de shi'ieten in Zuid Irak. De Marokkaan Bilal Jaber vertelde hem: gasten zijn onder andere Faisal Nassar, sp lid, en voorzitter van vereniging van de mensenrechten in Irak. Het gaat er niet zozeer om dat de man zich bezig houd met de mensenrechten, als wel dat hij een shiiet uit Irak is. Hij kan veel vertellen over de situatie van de shiieten in Irak. Ook te gast Alla Hussein alkhateeb, voorzitter van een shi'ietische moslimkoepel. Ron vond de aanwezigheid van een fiqh-deskundige (die hijzelf niet is) daarbij nodig en engageerde zijn vriend, Johan Meuleman islamdocent aan de Uni Leiden en opr. voorzitter van de islamitische Uni 'Europa' te Schiedam.

Ron drong er op aan om ook Rafiq van Maroc.nl bij de discussie te betrekken: "Als u er geen echt bezwaar tegen heeft zou ik Rafiq van Maroc.nl mee willen nemen. Het is een moslim-jongere die kort en bondig de mening van een gewone moslim kan aangeven. Hij zal op hetgeen er naar voren gebracht wordt zijn reacties geven. Hij kan desgevraagd ook vertellen (zonder verder expliciet op deze zaak in te gaan) of vrienden van hem die naar Kasjmir vertrokken dat deden op grond van uitspraken als "fatwa's" van moslim-autoriteiten of via hun eigen kritische houding.

Persoonlijk vind ik dat de kritische stem van de gewone moslimjongere van "de moskee om de hoek" in zo'n programma niet mag ontbreken. Dat draagt juist bij aan de door u gewenste transparantie van het programma voor uw publiek. Bel anders mijn kennis OvJ Sadiq Harchaoui die zal u dat bevestigen.

De toch nogal geïsoleerde stem van een woordvoerder van de shi'ietenkoepel maakt zeker voor de Nederlandse luisteraar het toch al exotisch geluid van islam tot exotisme in het kwadraat. Dit moeten we zien te voorkomen door hem in te bedden in de hier algemene vorm van islam. Vergeet niet dat Abou Jahjah met zijn typisch shi'ietische achtergrond ook al weerstanden opriep. Ook de NMO tv-fora die mijn vriend Herman Beck voorzat waren al te zeer deskundigen-onder onsjes..."

Het antwoord van de programma-maker hierop was: "Neem hem maar mee. Ik ga morgen nog even met de presentator overleggen, maar kan me vinden in je uitleg. Ook de eindredacteur moet het nog goedkeuren, maar ik denk dat ook dat wel lukt"...


Rafiq en/of Ron zullen na afloop een beknopt verslag van het gesprek weergeven.

P.S. Waarom de uitleg...? Het lijkt me een goed idee als van Maroc.nl Nederlanders Marokkanen en vice versa promoten om hun mond ook publiekelijk / via de media, open te doen.

Mark
10-04-03, 08:42
Doen jullie ons de groeten via de radio? :corcky:

rnaj
10-04-03, 08:57
Geplaatst door Mark
Doen jullie ons de groeten via de radio? :corcky:

Dat kan toch niet, zie het al voor me.

<presentator>
Goeden avond dames en heren, vandaag hebben we twee gasten die speciaal naar de studio zijn gekomen om .....
<ron>
bedankt voor de uitnodiging, Rafic en ik zouden graag de groeten willen doen aan onze vrienden van Maroc.nl, ern speciaal aan
Orakel, Kimmie, Mark, The general, De rode roos, lennart, Pytaghoras, Barflym CyberMujahide, Puk, Arvid, Nouwa, Joesoef, waterval, couscousje, Bil@l, gaypride,nis[1], [b]man[b|c], enz, enz, ..., ..., ...
<presentator>
En dames en heren, gezien de beperkte tijd moeten een eindmaken aan deze uitzending.



PS.
Dit is wel het moment om stem analyse uit te voeren :romance:

Mark
10-04-03, 09:01
Geplaatst door rnaj
Dat kan toch niet, zie het al voor me.

<presentator>
Goeden avond dames en heren, vandaag hebben we twee gasten die speciaal naar de studio zijn gekomen om .....
<ron>
bedankt voor de uitnodiging, Rafic en ik zouden graag de groeten willen doen aan onze vrienden van Maroc.nl, ern speciaal aan
Orakel, Kimmie, Mark, The general, De rode roos, lennart, Pytaghoras, Barflym CyberMujahide, Puk, Arvid, Nouwa, Joesoef, waterval, couscousje, Bil@l, gaypride,nis[1], man[b|c], enz, enz, ..., ..., ...
[B]<presentator>
En dames en heren, gezien de beperkte tijd moeten een eindmaken aan deze uitzending.


Ja, zo lijkt het me wel een mooie uitzending! Trouwens de groep regelmatige prikkers hier is helemaal niet zo groot :)

Ron Haleber
10-04-03, 09:03
Geplaatst door Mark
Doen jullie ons de groeten via de radio? :corcky:

Ironiserend: dat ligt aan het aantal "fatwa's" dat door de vele islamgeleerden, oelema, en door Mohamed, de moefti van Maroc.nl hieronder nog worden afgegeven...!

Maar serieus: De door de media beweerde invloed van uitspraken van bij voorbeeld OBL op de moslims van Maroc.nl lijkt me een zinnig punt van discussie waar Rafiq het nodige over zou kunnen zeggen...

Rafron

Mark
10-04-03, 09:04
Geplaatst door Ron Haleber
Dat ligt aan het aantal fatwa's dat door de vele islamgeleerden, oelema, en door Mohamed, de moefti van Maroc.nl hieronder nog worden afgegeven...!

De door de media beweerde invloed van uitspraken van bij voorbeeld OBL op de moslims van Maroc.nl lijkt me een zinnig punt van discussie waar Rafiq het nodige over zou kunnen zeggen...

Rafron

Laat hem dan Shaheed quoten, dat vindt ie zo mooi :duim:

Ron Haleber
10-04-03, 09:15
Geplaatst door rnaj
Dat kan toch niet, zie het al voor me.

<presentator>
Goeden avond dames en heren, vandaag hebben we twee gasten die speciaal naar de studio zijn gekomen om .....
<ron>
bedankt voor de uitnodiging, Rafic en ik zouden graag de groeten willen doen aan onze vrienden van Maroc.nl, ern speciaal aan
Orakel, Kimmie, Mark, The general, De rode roos, lennart, Pytaghoras, Barflym CyberMujahide, Puk, Arvid, Nouwa, Joesoef, waterval, couscousje, Bil@l, gaypride,nis[1], man[b|c], enz, enz, ..., ..., ...
[B]<presentator>
En dames en heren, gezien de beperkte tijd moeten een eindmaken aan deze uitzending.

PS.
Dit is wel het moment om stem analyse uit te voeren :romance:

Beste Maj,

De programma-maker zag deze bui al hangen. Hij schreef me n.a.v. mijn suggestie om OvJ Sadiq Harchaoui te raadplegen:

"Harchaoui ken ik inderdaad, heb hem wel eens geinterviewd over het oplossen van problemen met marokkaanse jongeren. Maar we willen ook geen jongeren lagenhuis als u dat tv programma kent. Veel meer proberen we een platform te geven."

Ik schreef hem terug: "Harchaoui - bestuurslid van een landelijk Marokkaans jeugdforum - noemde ik alleen maar omdat hij graag jongeren in programma's wil zien. Hem erbij zou echt een lagerhuis gaan opleveren en dat is ditmaal jullie bedoeling niet".

rnaj
10-04-03, 09:21
Maar we willen ook geen jongeren lagenhuis als u dat tv programma kent.

Ik zag dat ze daar in het jongeren lager huis ook een Rafiq hebben, vroeg mij af of dat toeval was

Puk
10-04-03, 12:50
:schok:

Kom ik op de radio??

Yeah yeah!

No pictures please!

:ego:

Ron Haleber
10-04-03, 12:56
Geplaatst door J.M.T.
Hallo Ron

Fatwa's in Nederland! Misschien heb ik het verkeerd maar ik vind dit nogal een eng gebruik. De een of andere Mullah in een ander land kan invloed uitoefenen op de bevolking (moslims) in een ander land, kan en mag (!) hen zelfs tot vijandigheden aanzetten!

Nederland werd reeds bedreigt door de een of andere imam in Engeland! Geen wonder dat Nederland gereserveerd staat wat betreft het fatwa's gebruik door moslims?

De positie van de Shiieten in Irak - nou zeg wat een ellende onder Saddam!

JMT sla nou eerst even na wat een fatwa is... Leen eventueel het cd-tje van Simon met de islam-encyclopedie erop.

Ga geen angst zaaien voor je weet waar het over gaat.

Maar als zelfs Jan Pronk geen legitimatie weet voor de VS-invasie van Irak, is het toch niet vreemd dat religieuze leiders in de Arabische wereld uitspraken doen waarin zij stellen dat de verdediging van islamitisch gebied, jihad, nu eenmaal een plicht is voor moslims.

Dat gebeurde ook in de tijd van de koloniale invasies van islamitisch gebied. De Algerijn Emir Abdelkader verzette zich ook al in 1840 met jihad tegen de Franse invasie...

Beroep op jihad wordt des te meer gerechtvaardigd wegens Bush "kruistocht" (een woord door hem op 15-9 gebruikt na de twintowers) en zijn vele verwijzingen naar het feit dat God aan zijn kant staat (onlangs sprak de Duitse president hem dat expliciet tegen)...!

Ron Haleber
10-04-03, 14:44
Geplaatst door J.M.T.
Ach ja ik ben natuurlijk een beetje simpel. Ik herinner mij echter duidelijk een 'fatwa' waarin iemand wereldwijd vogelvrij verklaard werd. Dus dat betekent dat, indien Nederlanders, zeg alle Nederlanders die geen moslims zijn, 'your Faith' zouden beledigen dan zou een Fatwa er voor kunnen zorgen dat zij allen vogelvrij verklaard zouden kunnen worden met gevolg een burgeroorlog waarin moslims Nederlanders volgens die fatwas mogen vermoorden! Dit lijkt mij een logische conclusie.

Iemand had toch al een fatwa voor AHA voorgesteld? Dus wie zaait er angst - de moslims en mogelijke fatwas.

Ach ja ik kan die shiietische imam wel begrijpen daar in het onderdrukte Irak. Mijn bezwaar blijft bij een "verplichting" tot oorlog vanuit een religie.

Maar waarom vanuit een RELIGIE! God heeft er toch niets mee te maken! God wordt in zo'n geval als een gevaarlijk instrument misbruikt -en dat geldt ook voor Bush - maar hij heeft geen toestemming gekregen van christelijke functionarissen in de USA om die oorlog te voeren en dat kan ook officieeel niet.

Beste JMT,

Om de angst van jou en anderen wat te temperen, wijs ik op de Britse publicist, wetenschapper en tv-programma-maker Ziauddin Sardar.

Door sommigen (als Bassam Tibi) wordt hij en zijn groep wetenschappers voor fundamentalist versleten. Maar uit persoonlijke ervaring tijdens een lange felle discussie met hem en een kompaan van hem hier in Amsterdam tot diep in de nacht , weet ik dat hij een zeer rationeel moslim is.

Vroom maar wel zo sportief om toen tegenover mij op bepaalde punten ongelijk te bekennen en ook om met zijn collega van mening te verschillen. Paul Aarts en Robert Soeterik waren erbij aanwezig, dus ik zuig het niet uit mijn duim.

Als voorbeeld geef ik je zijn fatwa tegen fanatici :

http://www.observer.co.uk/waronterrorism/story/0,1373,556636,00.html


We must also reclaim a more balanced view of Islamic terms like fatwa. A fatwa is simply a legal opinion based on religious reasoning. It is the opinion of one individual and is binding on only the person who gives it. But, since the Rushdie affair, it has come to be associated in the West solely with a death sentence. Now that Islam has become beset with the fatwa culture, it becomes necessary for moderate voices to issue their own fatwas.

So, let me take the first step. To Muslims everywhere I issue this fatwa: any Muslim involved in the planning, financing, training, recruiting, support or harbouring of those who commit acts of indiscriminate violence against persons or the apparatus or infrastructure of states is guilty of terror and no part of the Ummah. It is the duty of every Muslim to spare no effort in hunting down, apprehending and bringing such criminals to justice.

If you see something reprehensible, said the Prophet Muhammad then change it with your hand; if you are not capable of that then use your tongue (speak out against it); and if you are not capable of that then detest it in your heart.

The silent Muslim majority must now become vocal. The rest of the world could help by adopting a more balanced tone. The rhetoric that paints America as a personification of innocence and goodness, a god-like power that can do no wrong, not only undermines the new shift but threatens to foreclose all our futures.

Ziauddin Sardar is a leading Muslim writer

Tomas
10-04-03, 15:17
Ron, vergeet je niet een ander stemmetje voor Rafiq te doen?

Mark
10-04-03, 15:19
Geplaatst door Tomas
Ron, vergeet je niet een ander stemmetje voor Rafiq te doen?


:lole: :lole: :lole: :lole:

Wat een goeie grappen maak ik toch als ik onder Tomas inlog!

rafiq
10-04-03, 15:34
Beste Ron en anderen,

Alles wat er insh allah vanvond gezegd kan worden moeten jullie niet te veel aan tillen. Ik ben ook maar een boerenjongen.

Dus om de kou uit de lucht te halen. Ik doe geen religieuze uitspraken en laat me er niet door verleiden. Ik ben ook niet onderlegd in de Fiqh.

Mijn mening zo als ik die aan Ron heb uitgelegd moeten ze daarvoor Alim/ Oelema voor uitnodigen.

In dat opzichte voel ik me een beetje ongemakkelijk omdat alles wat er wordt gezegd op een gouden weegschaaltje kan worden gelegd. Kijk naar de vele incidenten rondom moslims en mensen die pretenderen kennis te hebben.

Ik weet dat ook dit onderwerp "glad ijs" is. Dus alles wat er kan worden gezegd is op persoonlijke titel.

Ron, de volgende keer moet je zo'n topic openen met beide goedkeuring. Ik had namelijk ook kunnen afzeggen omdat;

A> Een vriend van mij slecht ligt

B> Ik misschien helemaal geen zin heb in de media an sich Dus i

Ik voelde me vanmorgen een beetje in een posititie gedrongen waar ik niet in wil zitten. Sans rancune.

Zeker ook omdat er Sjieten aanwezig zijn en ik niet in een theologisch debat wil geraken met niemand. Zo als aangeven ben ik daar niet de aangewezn persoon voor.

Mocht het NMO echt trek hebben in een goede theologische uiteenzetting van verschillende ideeen kan ik altijd een balletje opgooien bij diverse oelema.

Want het zou verkeerd zijn als we allemaal onze eigen interpretatie erop gaan losgooien met een quasi theologische fundering. Bidha en Shirk is daarvan het gevolg.

Maar ik wil best op persoonlijke titel een keer iets zeggen wat IK ervan vindt maar ik laat me niet verleiden tot semi religieuze uitspraken of toespelingen.

Tot vanavond

Mark
10-04-03, 16:06
Niet nerveus worden rafiq ;)