PDA

Bekijk Volledige Versie : 22 arabische landen -----> 22 dictators



Pytaghoras
10-04-03, 01:47
Er zijn in totaal 22 arabische landen. Al deze landen worden geregeerd door het tiranniek bewind. Vandaag zagen wij de beelden van de val van een van die tirannen. Deze beelden werden zeker afgedrukt op de netvlies van de dirannen van de arabische landen. Zo zal het uiteindelijk met hen gebeuren.

Helaas moeten wij realiseren dat er weer een dictator komt in plaats van Saddam. Iemand die doet wat Amerika wil en iemand die het volk weet te onderdrukken op de manier hoe Amerika het wil. Een soort van Hussnie Moubarak zal een opvolger zijn van Saddam.

Simon
10-04-03, 08:17
Geplaatst door Pytaghoras
Helaas moeten wij realiseren dat er weer een dictator komt in plaats van Saddam. Iemand die doet wat Amerika wil en iemand die het volk weet te onderdrukken op de manier hoe Amerika het wil. Een soort van Hussnie Moubarak zal een opvolger zijn van Saddam.

Daar ben ik niet zo van overtuigd. De eerste maanden zal het zeker nergens op lijken. Maar op termijn geloof ik eerder dat de VS van mensen als Mubarak af wil.

Simon

Mark
10-04-03, 08:29
Geplaatst door Pytaghoras
Er zijn in totaal 22 arabische landen. Al deze landen worden geregeerd door het tiranniek bewind. Vandaag zagen wij de beelden van de val van een van die tirannen. Deze beelden werden zeker afgedrukt op de netvlies van de dirannen van de arabische landen. Zo zal het uiteindelijk met hen gebeuren.

Helaas moeten wij realiseren dat er weer een dictator komt in plaats van Saddam. Iemand die doet wat Amerika wil en iemand die het volk weet te onderdrukken op de manier hoe Amerika het wil. Een soort van Hussnie Moubarak zal een opvolger zijn van Saddam.

Ik denk dat dat niet perse hoeft. De beweegredenen van de havikken in de bush regering kun je als verwerpelijk betitelen. Zij willen de wereld vormen naar een zo gunstig model voor de VS. Daarbij spelen religieuze beginselen een belangrijke rol.

Dit betekent echter niet dat de Iraakse bevolking dit niet tot haar voordeel kan gebruiken. Het kan best zo zijn dat een echte democratie en echte vrijheid voor Irak in het voordeel van Irak, het midden-oosten en de hele wereld is.

het hangt denk ik helemaal af van de VS, staan zij echte democratie (die misschien af en toe niet overeenkomt met de belangen van de VS) toe.

Wat dat betreft hebben ze geen goede historische reputatie. En het feit dat veel mensen in het midden-oosten een anti-westerse islamitische staat willen helpt ook niet.

Maar goed, you never know.

observer
10-04-03, 12:35
Mosul is de hoofdstad van het wahhabitisme in Irak. Dat is een Saoedische variant op de soennitische islam, die bijvoorbeeld ook wordt aangehangen door de Taliban in Afghanistan. Het wahhabisme bewaakt de publieke moraal fanatiek en is intolerant tegenover niet-moslims. Nonnen in Mosul dragen al maanden geen habijt, ze werden aangevallen en uitgescholden. Taxichauffers, zeggen zij, nemen hen in hun religieuze kledij niet mee. Ook worden nonnen gemaand hun kruisen af te doen.

Op openlijk geweld tegen christenen reageerde de regering van Saddam doortastend. Arrestaties werden verricht, veiligheidsagenten verschenen bij de kerken, en moslimgeestelijken kregen de opdracht hun volk in de hand te houden. Maar deels veroorzaakte het regime ook zelf de opleving van moslimfanatisme. Zo voerde het sinds vier jaar een campagne om Irakezen te stimuleren gelovig te worden. Tientallen moskeeën en islamitische scholen zijn in het kader van de 'geloofcampagne' opgericht. De meeste geestelijken zijn wahhabieten.

Saoedi-Arabië voerde bovendien intensief campagne om Irak warm te maken voor het wahhabitisme, dat hier nooit heeft geleefd. Volgens diplomaten zijn de Saoedi's bang dat Irak onder de invloed komt te staan van het sji'ietische Iran, als de sji'ietische meerderheid de heerschappij van de soennieten (waartoe ook Saddam en zijn clan behoren) zou breken. ,, Met Iraans en Saoedisch geld kunnen beide flanken van de fundamentalistische islam de seculiere toekomst van Irak ondermijnen'', denkt de Iraakse wetenschapper Faleh Abdel-Jabar irak zit ingeklemd tussen landen die allemaal hun invloed willen uitoefenen ik vraag me af of wat de iraki's willen wel gaat gebeuren