PDA

Bekijk Volledige Versie : Historisch?



Canaris
10-04-03, 09:23
Het was gisteren iegenlijk een gewone dag . Ik was de orloog tamenlijk zat en was ( ik geef het toe) vanaf het begin een grote twijfelaar . Ik wist natuurlijk wie Saddam was. Ik wist hoe het iraakse volk leed. Ik wist alle argumenten voor een orloog

Ik hoorde No Blood for Oil en kon er niets mee doen.
Ik hoorde dat de USA dit uit eigen belang ziouden doen en dacht "ja en?"
Ik hoorde ook dat een land volgens het internationale recht niet het recht heeft om een regering van een ander land aan de kant te schuiven omdat deze het andere land niet zou aanstaan

dat was voor mij het enige argument om tegen deze orloog te zijn.

De orloog begon en ik wist dat ik nu pragmatisch moest zijn.
Wat wilden die demonstranten bereiken ? Dat de USA zich zou terug trekken ? Men hoeft geen profeet te zijn of zelfs geen politiek deskundige om te weten , dat dat voor de wereld desastreuse gevolgen zou hebben.

Dus ik dacht. "hopenlijk is het snel voorbij" . In het geheim echter was ik bang , dat de USA zich hadden vergist en de Irakies deze bevrijding niet wilden.

Dus gisteren na dagenlang berichten te hebben gezien van verwonde civilisten , een amerikaasn leger wat een beetje doellos in de woestijn leek te pruttellen komt opeens puk met zijn bericht "Bagdad viert feest"

HUh?
Puk heeft zich zeker vergist.

Wat is er gisteren in Bagdad gebeurd.?
De wereld is gisteren op zijn kop gesteld worden.
Ik heb Irakies met amerikaanse vlaggen gezien. Ik heb ze feest zien vieren. Ik heb ze de amerikanen zien omhelsen.

Kortom . Puk had gelijk. Bagdad vierde feest samen metd e Amerikanen.

Kleine sprong .
Ik heb mensen in syrie en Egypte gezien , welke met een bek vol tanden stonden te kijken. Ongeloof maakte zich gisteren in de arabische wereld breed.

Amerikanen worden als bevrijder gevierd.

Mijn perferse gedachtes gaan uit naar all die demonstranten , naar Schröder en Chriac. Wat betekent dit voor hun? Dat de USA deze orloog zou winnen , was iedereen behalve ondergetekende duidelijk. Maar had iemand in zijn stoute dromen verwacht , dat de Iakies deze bevrijding dus wel wilde.? Heeft MEN dus eigenlijk niet tegen het Iraakse volk gedmonstreerd. Mnr Schröder. Hoe heeft u het Iraakse volk geholpen?

gedachtes over gedachtes en dan komt de nieuwe wereld orde.

De USA en de UK hebben de hele wereld de Stinke Vinger getoond. Fuck you all, denkt waarschijnlijk elke amerikaanse en engelse orloogs sympathisant.

Heben de orloogs tegenstanders nog politiek gewicht ? Luistert men noch naar Chriac , welke in de straten van Bagdad zijn politische Waterloo heeft gevonden?

de wereld is op zijn kop gezet .
Gisteren begon als een nromale dag , maar hij werd historisch.

mulan
10-04-03, 09:31
Zo kortzichtig kun je niet menen te zijn....een paar beelden en je bent overtuigd dat deze oorlog gerechtvaardigd is.

Al die dode mensen zijn niet meer van belang.......niet eens 100 mensen op een plein zorgt hier wel voor,tragisch.
In het bevrijde 'Nasiriya' waren de meeste mensen de eerste dag ook blij.....logisch.......gelukkig zijn er daarentegen nog journalisten die hun werk doen en kijken wat er gebeurt na die eerste dag.Toen kreeg je toch een andere visie...'een krijgsgevange die was neergeschoten door de voorvechters van de conventie van Geneve(de VS ),mensen die kwaad waren over het machtsvertoon van de Amerikanen,er was op een gegeven moment weinig verzet en toch zette de Amerikanen de burgerbevolking gigantisch op het spel door met zwaar geschut aan te komen zetten'.....alleen al in Nasiriya zijn honderden mensen omgekomen....maar dat telt niet...ze zijn tenminste BEVRIJD...wat de Amerikanen dan fout gedaan hebben telt niet meer,soldaten die zich misdragen hebben bestaan niet meer....nee.....NEWS FLASH....heel Baghdad kan op straat komen en het rechtvaardigt zo'n oorlog niet.....aangezien deze oorlog begon om massavernietigingswapens en de 'bedreiging' die hij vormde voor zijn buurlanden....mensen schijnen deze onzin te vergeten als ze een Irakees blij op straat zien.
Zagen we dit ook niet in Kabul...?....en hoe goed gaat het daar nu....?Zit daar niet een leger om Karzai te beschermen zodat de chaos die daar heerst niet officieel wordt.......historisch was het gisteren zeker...........

Dx_
10-04-03, 09:51
De Iraki's zijn van Saddam af en dat op zich is al een bevrijding.
Maar............................

En hier wringt de schoen van de voorstanders van deze oorlog.
Want dit woordje mag je niet in de mond nemen van hen.
Je bent voor of tegen. Zwart of wit.

Als we terug in de geschiedenis kijken kunnen we concluderen dat de bevrijding van de Irakezen niet een nobele daad van de Amerikanen is maar een verplichting aan het Irakeze volk die zij eindelijk zijn nagekomen. Zij zijn medeverantwoordelijk en medeplichtig aan veel misdaden van Saddam en dan in het bijzonder tijdens de oorlog tegen de Irani's.

Nou zou deze verplichting belangeloos moeten zijn en zou de intentie van de Amerikanen zuiver moeten zijn en zij zouden geen dubbele agenda moeten hebben. Was dit zo dan zou ik de eerste zijn die Bush en de zijnen openlijk zou steunen.