PDA

Bekijk Volledige Versie : Duitsers en Fransen niet populair in Irak



Bart
10-04-03, 14:00
'Duitse en Franse vertegenwoordigingen geplunderd'

BAGDAD - De Duitse ambassade in Bagdad en het Franse culturele centrum zijn donderdag geplunderd. Dat meldde een correspondent van het Franse persbureau AFP. Tientallen mensen reden in auto's en zelfs te paard de binnenplaats van de Duitse ambassade op, en pakten alles wat zij hun handen op konden leggen. Het meubilair, de lampen, koelkasten, videorecorders, computers en televisies verdwenen in kofferbakken, op wagens en in tassen. Het Franse culturele centrum verging het niet anders.

De Franse ambassade is tot nu toe gespaard gebleven omdat de toegang tot het gebouw is versperd. In de ambassade bevinden zich zeven Franse ambtenaren. Het diplomatiek personeel is voor het begin van de oorlog teruggetrokken. De Duitse ambassade staat sinds het begin van de oorlog leeg.

Telegraaf - Nieuwslink 10/4

Puk
10-04-03, 15:05
De VN is ook al niet zo populair in Irak.
Gisteren werd het hele kantoor van de VN in Bagdad leeg gehaald.
Ook de auto's van de VN werden meegenomen.

Dx_
10-04-03, 15:13
Pure propaganda.

Wat hebben de plunderingen met de populariteit van deze 2 groepen te maken ?
De Irakezen zaggen hun kans schoon en plunderen zelfs landgenoten (winkels etc ).

Maar goed, behoren de Amerikanen nu niet de orde te bewaren ?


Telegraaf - Nieuwslink 10/4

Ooh, dat verklaart het..........

Simon
10-04-03, 15:16
:) ja zo kan je ook wel beweren dat het olympisch comité niet populair is in Bagdad.

Simon

Bart
10-04-03, 15:26
Geplaatst door Dx_
Pure propaganda.

Wat hebben de plunderingen met de populariteit van deze 2 groepen te maken ?
De Irakezen zaggen hun kans schoon en plunderen zelfs landgenoten (winkels etc ).

Maar goed, behoren de Amerikanen nu niet de orde te bewaren ?



Ooh, dat verklaart het..........

Wat nou propaganda? Erg makkelijk gezegd weer. Het schijnt dat op dit moment alleen overheidsgebouwen en de gebouwen van de VN, Duitsland en Frankrijk worden geplunderd. Geen winkels etc. van landgenoten (ooggetuigen op BBC News 24).

Lijkt me trouwens vrij lastig om nu, terwijl je met een paar duizend man in een stad van 3 miljoen mensen (die midden in een machtsvacuum zitten) bevindt, de orde te handhaven. Dat komt nog wel.

Die sneer naar de Telegraaf slaat natuurlijk weer nergens op. Dit bericht is gemeld door het Franse persbureau AFP. Zal ook zo wel op nu.nl staan.

Puk
10-04-03, 16:00
Geplaatst door Simon
:) ja zo kan je ook wel beweren dat het olympisch comité niet populair is in Bagdad.

Simon

Ik denk dat het Olympisch Comité inderdaad niet populair is.
Wat is namelijk het geval?
Een zoon van Saddam was daar voorzitter van.
En hij heeft Iraakse sporters gemarteld nadat ze volgens hem onvoldoende hadden gepresteerd op de laatste Olympische Spelen.

Vandaar.

Joesoef
10-04-03, 16:11
Scholenen universiteiten zijn ook geplunderd. Liever lui en dom dat volk.

Dhalsim
10-04-03, 16:46
Begrijpelijk. Als het aan Duitsland en Frankrijk had gelegen, had Saddam nog jaren zijn gang kunnen gaan. En hetzelfde geldt voor de VN. Het lijkt me verder nogal duidelijk dat dit wel degelijk gerichte acties zijn - de andere ambassades in Bagdad zijn allemaal ongemoeid gelaten. Het enige wat geplunderd is, zijn de zaken die in Irakese ogen pro-saddam waren/zijn en zich hebben verzet tegen de bevrijding van de Irakezen.

De Rode Roos
10-04-03, 19:40
wat een valse conclusie de titel van dit topic... :rolleyes:

manc
10-04-03, 20:08
Geplaatst door Dhalsim
Begrijpelijk. Als het aan Duitsland en Frankrijk had gelegen, had Saddam nog jaren zijn gang kunnen gaan. En hetzelfde geldt voor de VN. Het lijkt me verder nogal duidelijk dat dit wel degelijk gerichte acties zijn - de andere ambassades in Bagdad zijn allemaal ongemoeid gelaten. Het enige wat geplunderd is, zijn de zaken die in Irakese ogen pro-saddam waren/zijn en zich hebben verzet tegen de bevrijding van de Irakezen. Inderdaad duidelijk dat die Irakis niets van deze huichelachtige 'vredesduiven' moeten hebben. Vooral dat ene spandoek 'human shields go home' blijft me bij....

Ik denk ook niet dat de gemiddelde Iraki veel opheeft van de moraalridders in Europa en elders die in grote protesten meeliepen (feitelijk protesteerden TEGEN de bevrijding). De beelden van deze demonstraties werden ook door grote oom Saddam dankbaar in zijn propaganda gebruikt.

Joesoef
10-04-03, 20:31
Ziekenhuizen worden nu ook geplunderd aldaar. Dus een hekel aan Fransen, Duitsers, universiteiten en ziekenhuizen.


Dus gewoon plunderen om dat men graag hebben wilt? Gaat wel erg snel daar met de westerse gewoonte om vooral maar te consumeren.

De Rode Roos
10-04-03, 20:36
Juist! Trouwens: ik was tegen de oorlog en ik ben nu nog steeds tegen de oorlog.

Er waren tal van redenen te noemen, maar ik was vooral tegen de oorlog vanwege het menselijk leed.

http://www.nrc.nl/images/ali,3.jpg
Ali Ismail Abbas (12), bedekt met brandwonden, verloor zijn armen - en verloor zijn vader, moeder en broer. Foto Reuters