PDA

Bekijk Volledige Versie : Begin van de ellende?



lennart
10-04-03, 16:04
1452: A prominent Iraqi Shia cleric Sayyid Abd al-Majid al-Khoei is reported to have been murdered in the central Iraqi town of Najaf. Relatives of the cleric - who returned to Iraq from exile earlier this week - say he was stabbed to death inside the Imam Ali mosque.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/in_depth/middle_east/2002/conflict_with_iraq/at_a_glance/default.stm

De Rode Roos
10-04-03, 19:50
Zou me niets verbazen. Ik heb hierover wat bijdrages ingezonden. Ik kan ze niet meer terugvinden denk ik, maar verspreid over diverse topics.

Bahmed
10-04-03, 20:08
Historie repeats itself.

In de moskee waar imam Ali radiallaahoe 3anhoe is begraven nog wel. De moordenaar heeft zijn plaatje als houtskool nu al te pakken denk ik.

Dus of het is een extremistische atheist.

Of was dit dezelfde sjeikh die een fatwa uitsprak om de Amerikanen Irak te laten bezetten?

lennart
10-04-03, 20:20
Bahmed: het hele verhaal staat hierzo:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/2936887.stm

Quote van de vermoorde man, die overigens in ballingschap leefde in London:

"We are looking for a new Iraq in which everyone has a share... we want to forget the past and shake the hand of everyone"

Abdul Majid al-Khoei
Speaking in December 2002

Hij ging meestal op stap met coalitie troepen, maar omdat hij in dit geval in de moskee van de heilige Iman Ali bevond, waren zij daar dit keer niet bij. Volgens de verhalen kwam al-Khoei een andere man te hulp namelijk Haydar Kilidar, die heb ik begrepen weer lid was van het ministerie van religie in de Ba'ath partij.

lennart
10-04-03, 20:26
Overigens als het het doel van Saddam is om de coalitie troepen met chaos op te schepen is het aardig aan het lukken.

De ziekenhuizen van Bagdad worden geplunderd.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/2936721.stm

Ik zat nog eens te denken hoe Saddam alle gevangen in Iraq had vrijgezet, en de media speculeerde dat dit wel zou zijn om zijn populariteit te helpen; maar als je er even over nadenkt dan klopt dit argument niet. Saddam heeft al die criminele mensen niet vrijgelaten om publieke tevreden te stellen maar om chaos te creeeren wanneer zijn macht er niet meer is. Wat doen criminelen namelijk wanneer er anarchie heerst? Nou stelen. Dan heb je alleen nog wat geheim agenten nodig van de fedayeen om de goede plaatsen uit te zoeken om leeg te roven.

De Rode Roos
10-04-03, 20:32
Geplaatst door lennart
Overigens als het het doel van Saddam is om de coalitie troepen met chaos op te schepen is het aardig aan het lukken.

De ziekenhuizen van Bagdad worden geplunderd.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/2936721.stm

Ik zat nog eens te denken hoe Saddam alle gevangen in Iraq had vrijgezet, en de media speculeerde dat dit wel zou zijn om zijn populariteit te helpen; maar als je er even over nadenkt dan klopt dit argument niet. Saddam heeft al die criminele mensen niet vrijgelaten om publieke tevreden te stellen maar om chaos te creeeren wanneer zijn macht er niet meer is. Wat doen criminelen namelijk wanneer er anarchie heerst? Nou stelen. Dan heb je alleen nog wat geheim agenten nodig van de fedayeen om de goede plaatsen uit te zoeken om leeg te roven.

Lennart, ik dacht daar gisteren ook aan. Maar ik durfde het niet te zeggen. De mannen (juist alleen maar mannen, geen enkele vrouw te zien) die het beeld van Saddam neerhaalden met de Amerikanen waren volgens mij uit de gevangenis ontsnapte criminelen. Ik vond het ook zeer merkwaardig dat het einde van het regime werd voorspeld door de media en de val van Bagdad omdat er een grote beeld werd omgetrokken. Het is maar een beeld. Bagdad is nog steeds niet gevallen en het regime is er nog steeds.

Het is nu nogal speculeren, maar achteraf zullen journalisten en historici misschien ontdekken wie de mannen waren die bij het beeld stonden. Deliquenten? Special forces? :student:

lennart
10-04-03, 20:37
Nou rode roos kijk naar eens naar deze foto:

http://images.indymedia.org/imc/nyc/saddam3.jpg

Het waren 10tallen mensen daar op de straat.

Bovendien mogelijk emand van het INC die door Bagdad liep.

http://www.democraticunderground.co...ID66/17554.html

Het lijkt mij een PR stunt.

lennart
10-04-03, 20:43
Oh en die Iraakse ambassadeur bij de VN is helemaal geniaal. Of het nou klopt wat die zegt weet natuurlijk niemand, maar volgens hemzelf heeft hij al tijden geen contact meer gehad met het leiderschap in Bagdad.

Hij gaf commentaar aan de pers en zei, "the game is over" en wat later terwijl hij de deur dichtslaat "Let peace prevail" (jammer dat hij er geen "on earth" achteraan zei). De VS krijgt nu de taak om vrede te bouwen in Iraq. Opeens was de volledige civil society door de Ba'ath partij verdwenen in Iraq; Weten ze wel zeker in Washington dat er geen enkele communicatie meer is in de Ba'ath partij? Saddam heeft dit 12 jaar lang kunnen plannen.

Iraq is een mijnenveld en de VS en de UK hebben nu de taak om orde te bewaren in Iraq en de overblijfselen van de Ba'ath partij die blijven vechten op te ruimen, veel succes.

De Rode Roos
10-04-03, 20:44
Geplaatst door lennart
Nou rode roos kijk naar eens naar deze foto:

http://images.indymedia.org/imc/nyc/saddam3.jpg

Het waren 10tallen mensen daar op de straat.

Bovendien mogelijk emand van het INC die door Bagdad liep.

http://www.democraticunderground.co...ID66/17554.html

Het lijkt mij een PR stunt.

Lennart, ik geef het gewoon eerlijk toe: ik was er aanvankelijk ook gewoon ingetrapt. Ik werd vooral meegesleept door de commentatoren op TV. Maar 's avonds toen ik er rustig over na begon te denken dacht ik: iets klopt niet. Er waren heel weinig mensen op straat in een stad van 5 miljoen. Camera zoemde ook heel close in (close ups), en dat zorgt voor een manipulerend beeld. Ik heb het gisteren gepost in een thread van Puk: ik dacht dat het enkele Iraaks uitziende Amerikaanse special forces waren en een klein groepje mensen dat er naar stond te kijken. Een Irakees (?) wapperde eventjes met de vlag toen de Amerikaanse soldaat weer de Amerikaanse vlag wegdeed.

Er zijn genoeg vraagtekens te plaatsen en hopelijk zullen journalisten de mensen die deze dag bij het beeld stonden interviewen/opsporen...ze zijn op camera vastgelegd maar het wordt een zware taak. Er was op een Arabische zender ook een woedende Iraakse man tussen het groepje mensen die zeer kwaad was dat een Amerikaanse tank 2 vrouwen in een auto had gedood vlak voordat ze het plein inkwamen. Niet iedereen was dus in jubelstemming. De meesten waren gewoon verbijsterd.

Bahmed
10-04-03, 20:45
Geplaatst door lennart
Overigens als het het doel van Saddam is om de coalitie troepen met chaos op te schepen is het aardig aan het lukken.

De ziekenhuizen van Bagdad worden geplunderd.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/2936721.stm

Ik zat nog eens te denken hoe Saddam alle gevangen in Iraq had vrijgezet, en de media speculeerde dat dit wel zou zijn om zijn populariteit te helpen; maar als je er even over nadenkt dan klopt dit argument niet. Saddam heeft al die criminele mensen niet vrijgelaten om publieke tevreden te stellen maar om chaos te creeeren wanneer zijn macht er niet meer is. Wat doen criminelen namelijk wanneer er anarchie heerst? Nou stelen. Dan heb je alleen nog wat geheim agenten nodig van de fedayeen om de goede plaatsen uit te zoeken om leeg te roven.

Slim lennart. Je begint de Arabische mentaliteit al door te krijgen. Maar Saddam heeft hem al 100% door. We zullen zeer binnenkort erachter komen of Saddam nog een verrassing voor ons in petto heeft of dat Allah hem zal straffen voor zijn daden.
De vermoorde sheikh lijkt in die richting te wijzen.
Vanavond maar aljazeera kijken.

Bahmed
10-04-03, 20:52
Geplaatst door De Rode Roos
Lennart, ik dacht daar gisteren ook aan. Maar ik durfde het niet te zeggen. De mannen (juist alleen maar mannen, geen enkele vrouw te zien) die het beeld van Saddam neerhaalden met de Amerikanen waren volgens mij uit de gevangenis ontsnapte criminelen. Ik vond het ook zeer merkwaardig dat het einde van het regime werd voorspeld door de media en de val van Bagdad omdat er een grote beeld werd omgetrokken. Het is maar een beeld. Bagdad is nog steeds niet gevallen en het regime is er nog steeds.

Het is nu nogal speculeren, maar achteraf zullen journalisten en historici misschien ontdekken wie de mannen waren die bij het beeld stonden. Deliquenten? Special forces? :student:

Junkies en amerikaanse kontkussers waren het. Geen enkele Irakees die een beetje bij zijn volle verstand is loopt nu buiten met kogels om hun oren en de macht nog niet verdeeld. De gewone burgers komen alleen naar buiten voor het gratis voedsel dat uitgedeeld wordt.

Simon
11-04-03, 08:53
Geplaatst door De Rode Roos
De mannen (juist alleen maar mannen, geen enkele vrouw te zien) die het beeld van Saddam neerhaalden met de Amerikanen waren volgens mij uit de gevangenis ontsnapte criminelen.

:) wat een fantasie heb jij toch. Maar met de feiten heeft het niks te maken.

Simon

De Rode Roos
11-04-03, 09:00
Geplaatst door Simon
:) wat een fantasie heb jij toch. Maar met de feiten heeft het niks te maken.

Simon

Het waren relatief weinig mensen. OK. het hoeft geen ex-gevangenen te zijn die door Saddam zijn vrijgelaten. We weten niet wie ze zijn. Het maakt je nieuwsgierig. Niet iedereen stond namelijk te juichen. Het was een divers groepje mensen. Enkelen waren zeer fanatiek (wie waren ze?) en de meerderheid stond erbij en keek erna. Ik denk dat ook een behoorlijk aantal mensen verbijsterd en woedend waren. Zo was er een man bij het beeld dat kwaad was dat de Amerikanen voor de inval van het plein een auto met 2 vrouwen die op weg naar het ziekenhuis waren hadden gedood met hun tank. Het waren zeker geen toestanden van de val van de muur. CNN bijvoorbeeld was nogal manipulerend bezig. Het zond gemixed beelden van Arbil (waar wel oprecht feest werd gevierd denk ik) en Bagdad uit.

De Rode Roos
11-04-03, 09:06
Deze beelden zullen hopelijk door journalisten worden onderzocht. Ik zag een keertje op TV de dochter van de ambassadeur van Qatar die huilend voor de camera haar verhaal vertelde over hoe Iraakse soldaten babies uit couveuses gooide. Wat later niet waar bleek te zijn. Het Pentagon en de propaganda zijn dus slinks. Min of meer werd aanval op Halabja gebruikt in de aanloop van de oorlog als moreel argument. Terwijl Bush niet erbij vertelde dat de VS de stoffen hadden geleverd en tijdens en na die aanval Irak hadden gesteund.

Hier een interessant plaatje. Dit lijkt mij het begin.

http://www.informationclearinghouse.info/images/CHALIB~1.gif

Simon
11-04-03, 09:16
Geplaatst door De Rode Roos
Het waren relatief weinig mensen. OK. het hoeft geen ex-gevangenen te zijn die door Saddam zijn vrijgelaten. We weten niet wie ze zijn. Het maakt je nieuwsgierig. Niet iedereen stond namelijk te juichen. Het was een divers groepje mensen. Enkelen waren zeer fanatiek (wie waren ze?) en de meerderheid stond erbij en keek erna. Ik denk dat ook een behoorlijk aantal mensen verbijsterd en woedend waren. Zo was er een man bij het beeld dat kwaad was dat de Amerikanen voor de inval van het plein een auto met 2 vrouwen die op weg naar het ziekenhuis waren hadden gedood met hun tank. Het waren zeker geen toestanden van de val van de muur. CNN bijvoorbeeld was nogal manipulerend bezig. Het zond gemixed beelden van Arbil (waar wel oprecht feest werd gevierd denk ik) en Bagdad uit.

Het was op dat moment nog zeer gevaarlijk op straat. Veel journalisten durfden nog niet naar buiten en zoals je al aangeeft waren de soldaten nogal trigger happy. Uiteraard zijn het de meest fanatieken die dan wel naar dat plein lopen. Die zaten waarschijnlijk TV te kijken thuis en zagen dat de VS soldaten het plein van het paradijs opkwamen. Echt ingestudeerd leek het mij ook niet door die stomme fout met die USA vlag. Maar er waren die dag ervoor ook al beelden omgetrokken: die stonden echter niet voor het hotel waar alle journalisten zaten waardoor dit een enorme impact had en direct op vele zenders werd doorgegeven. Het heeft ook invloed gehad in de rest van Irak waar nu de ene na de andere stad valt. In die zin was het zeer effectief.

Simon

De Rode Roos
11-04-03, 09:19
Geplaatst door Simon
Het was op dat moment nog zeer gevaarlijk op straat. Veel journalisten durfden nog niet naar buiten en zoals je al aangeeft waren de soldaten nogal trigger happy. Uiteraard zijn het de meest fanatieken die dan wel naar dat plein lopen. Die zaten waarschijnlijk TV te kijken thuis en zagen dat de VS soldaten het plein van het paradijs opkwamen. Echt ingestudeerd leek het mij ook niet door die stomme fout met die USA vlag. Maar er waren die dag ervoor ook al beelden omgetrokken: die stonden echter niet voor het hotel waar alle journalisten zaten waardoor dit een enorme impact had en direct op vele zenders werd doorgegeven. Het heeft ook invloed gehad in de rest van Irak waar nu de ene na de andere stad valt. In die zin was het zeer effectief.

Simon

Het is zeker effect, want omdat er 1 beeld werd omgetrokken kopten de kranten dat Bagdad was gevallen en het regime finished was. Er is dus een mediahype ontstaan, of wat Rumpsfeld het noemt: een turning point. (toch?)

Helaas zijn de journalisten niet zo kritisch geweest en hebben zij zich niet afgevraagd wat ze nou precies hadden gezien. Die vraag stel ik gelijk aan jou Simon. :D

Simon
11-04-03, 09:31
Geplaatst door De Rode Roos
Helaas zijn de journalisten niet zo kritisch geweest en hebben zij zich niet afgevraagd wat ze nou precies hadden gezien. Die vraag stel ik gelijk aan jou Simon. :D

Dat vind ik één van de grote lessen van deze oorlog. Er waren veel meer verschillende media actief op allerlei verschillende locaties. Dat was een duidelijk verschil met de hegemonie van CNN in de eerste Golfoorlog. Daardoor kreeg ik een veel genuanceerder beeld.

Maar jouw suggestie dat de journalisten niet zo kritisch zouden zijn en zich niet hebben afgevraagd wat ze nu precies zien vind ik onjuist. Beeldvorming is onderdeel van de oorlog. Daarom kwam de minister van informatie van Irak elke dag naar het hotel met journalisten. Zijn verhalen hoorden ook bij de beeldvorming. De beelden van het omvallen van het beeld voor het hotel met journalisten hoorden ook bij de beeldvorming en hebben een sterk psychologisch effect gehad. Sindsdien gaan overal in Irak mensen juichend de straat op. En jij vindt dat ze het verkeerd zien. Zoveel is wel duidelijk. Je tracht het beeld te corrigeren. Vraag is dus waar je moeite mee hebt: vrijheid gebracht door de duivelse bezetter?

Simon

Bas
11-04-03, 10:01
Geplaatst door De Rode Roos
Het is zeker effect, want omdat er 1 beeld werd omgetrokken kopten de kranten dat Bagdad was gevallen en het regime finished was. Er is dus een mediahype ontstaan, of wat Rumpsfeld het noemt: een turning point. (toch?)

Helaas zijn de journalisten niet zo kritisch geweest en hebben zij zich niet afgevraagd wat ze nou precies hadden gezien. Die vraag stel ik gelijk aan jou Simon. :D

Jij bent echt het levende bewijs waarom er zo vaak zo weinig sympathie is voor de Arabische / Islamitische geluiden. Het lijden van de Iraki's boeit niet, stel dat je zou moeten toegeven dat het voor de Iraki's misschien wel goed is dat Saddam weg is... dat is te moeilijk. Liever zie je een volk nog 100 jaar lijden en en masse vermoord worden, dan dat er ook maar een Amerikaanse soldaat voet zet op heilige Arabische grond. Bah, Shame on You! Hier vanuit het Westen even vertellen hoe de Iraki's zich moeten voelen en dat de wereld niets zou mogen doen aan hun lijden omdat de Arabische trots nu eenmaal belangrijker is. De Iraakse vluchtelingen over de gehele wereld zitten jankend naar de TV te kijken en staan te popelen om terug te gaan, maar mevrouw de Rode Roos weet wel beter. Dit soort geluiden hebben altijd tot het grootste lijden onder de mensheid geleid. Je kan het niet eens opbrengen om blij te zijn voor de Iraki's. Het enige waar jij mee kan komen zijn complot theorieën om maar te bewijzen dat Amerika de grote Satan is. Nogmaals, shame on you. Step over you own petty little obsessions!

kaassietoch
11-04-03, 11:42
Geplaatst door De Rode Roos
Hier een interessant plaatje. Dit lijkt mij het begin.

http://www.informationclearinghouse.info/images/CHALIB~1.gif


Nou nou overtuigend hoor. Dat de US marines zo'n plein afzetten omdat het zelfs nu nog niet veilig is in Bagdad zie jij als een ingestudeerd toneelstukje :rolleyes: Het is sowieso stom om er zo maar op los te speculeren want je ziet dat rechtsboven de straat vol staat met auto's van Iraakse burgers die op het tumult zijn afgekomen. Verer geen ene melding over het feit dat het Palestine hotel de dag ervoor nog onder vuur genomen was omdat de aanwezigheid van sluipschitters werd vermoed. OK dus niet de omgeving waar je massaal (dit plein ligt ook niet midden in het centrum van Bagdad) rond gaat lopen. Bovendien was het eigenlijk een vrij spontane actie nadat het plein voor het Palestine hotel veiliggesteld leek, zoals Simon terecht al opmerkte die domme VS over het hoofd van Hussein past in die redenering.


Dat die twee kerels onderin dezelfde zijn is pure kolder uit een paranoide geest. De lijn van de wenkbrauwen is anders, de ene kerel heeft dikke oogleden, de ander niet en de vorm van het hoofd is verschillend. Wat een lullige vertoning zeg.

Ach ja, als je je maar diep genoeg ingraaft in je loopgraafje he....

De Rode Roos
11-04-03, 13:18
Geplaatst door Bas
Jij bent echt het levende bewijs waarom er zo vaak zo weinig sympathie is voor de Arabische / Islamitische geluiden. Het lijden van de Iraki's boeit niet, stel dat je zou moeten toegeven dat het voor de Iraki's misschien wel goed is dat Saddam weg is... dat is te moeilijk. Liever zie je een volk nog 100 jaar lijden en en masse vermoord worden, dan dat er ook maar een Amerikaanse soldaat voet zet op heilige Arabische grond. Bah, Shame on You! Hier vanuit het Westen even vertellen hoe de Iraki's zich moeten voelen en dat de wereld niets zou mogen doen aan hun lijden omdat de Arabische trots nu eenmaal belangrijker is. De Iraakse vluchtelingen over de gehele wereld zitten jankend naar de TV te kijken en staan te popelen om terug te gaan, maar mevrouw de Rode Roos weet wel beter. Dit soort geluiden hebben altijd tot het grootste lijden onder de mensheid geleid. Je kan het niet eens opbrengen om blij te zijn voor de Iraki's. Het enige waar jij mee kan komen zijn complot theorieën om maar te bewijzen dat Amerika de grote Satan is. Nogmaals, shame on you. Step over you own petty little obsessions!

Ik bekijk het op een seculiere manier. Ik laat geen Arabische/Islamitische geluiden horen, maar een links geluid. Er zijn op dit forum haast geen linkse mensen, vandaar. Ik ben blij voor de Iraki's die blij zijn. Ik ben niet blij voor de Iraki's die in ziekenhuizen zitten of dood zijn en nooit om deze oorlog hebben gevraagd. Ik heb alle reden om sceptisch te zijn.

lennart
12-04-03, 16:53
Geplaatst door Bas
Jij bent echt het levende bewijs waarom er zo vaak zo weinig sympathie is voor de Arabische / Islamitische geluiden. Het lijden van de Iraki's boeit niet, stel dat je zou moeten toegeven dat het voor de Iraki's misschien wel goed is dat Saddam weg is... dat is te moeilijk. Liever zie je een volk nog 100 jaar lijden en en masse vermoord worden, dan dat er ook maar een Amerikaanse soldaat voet zet op heilige Arabische grond. Bah, Shame on You! Hier vanuit het Westen even vertellen hoe de Iraki's zich moeten voelen en dat de wereld niets zou mogen doen aan hun lijden omdat de Arabische trots nu eenmaal belangrijker is. De Iraakse vluchtelingen over de gehele wereld zitten jankend naar de TV te kijken en staan te popelen om terug te gaan, maar mevrouw de Rode Roos weet wel beter. Dit soort geluiden hebben altijd tot het grootste lijden onder de mensheid geleid. Je kan het niet eens opbrengen om blij te zijn voor de Iraki's. Het enige waar jij mee kan komen zijn complot theorieën om maar te bewijzen dat Amerika de grote Satan is. Nogmaals, shame on you. Step over you own petty little obsessions!

Bas, niemand twijfelt aan het geluk dat de mensen in Iraq zullen voelen vanwege de val een dictator en niemand zal de angst ontkennen van de Irakis wat de toekomst zal brengen. Maar ook jij zal moeten toegeven dat wat er gebeurt lijkt op wat Orwell heeft in zijn boek 1984, de macht van de controlleerde media. Waar de informatie door Al-Sahhaf zo makkelijk een speld kon worden tussen gepint, zo moeilijk lijkt het te zijn door de Amerikanen. De volledige controle op de media die Rumsfeld zo graag zou willen hebben, is in zekere zin toch gelukt doordat de publieke opinie wil zien wat goed is. De opinie wil een rechtvaardig en machtig Amerika zien, en deze valse hoop kan alleen worden doorbroken door onafhankelijke media. Zodra die er niet meer bestaat is er niets om ons te beschermen tegen complotten van de staat. Waar complottheoristen nog wel eens een complot zien die er niet is, blijft het een feit dat dit een wereld is waarin een complot tegen te staat kan ontstaan, en wij rekenen op de politie om deze te voorkomen, maar de politie is afhankelijk van de staat. Dus rekenen wij ook op de media, maar ook de media is afhankelijk van de staat! Dus zijn wij slechts aangewezen op onszelf om de waarheid, zo ver die bestaat, te vinden.

http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?SectionID=15&ItemID=3444

lennart
12-04-03, 18:21
1645: A mob ransacked a psychiatric hospital in northern Baghdad for 36 hours this week, AFP reports. Two patients unable to swallow water without assistance died of thirst and four women patients were raped, medical staff told the agency.

1642: The main Iranian rebel group, the People's Mujahedin, says 18 of its fighters have been killed and 43 wounded in fighting near its camps in north-eastern Iraq. It accuses Tehran of sending agents into Iraq to mount attacks on its bases and says Iranian-backed forces have seized the border town of Khanaqin.

1629: Reports from Mosul say 15 people have been killed and at least 200 injured during fighting between Arabs and Kurds in the city.

Niets dan goed nieuws uit bevrijd Iraq :)

lennart
19-07-03, 13:51
Overigens als het het doel van Saddam is om de coalitie troepen met chaos op te schepen is het aardig aan het lukken


The Truth About Iraq’s Destruction
Jul 19, 2003
By Abdul Rahman Al-Rashid, Photo by Al-Jazeera

Why were the ministries looted? Why were thousands of filed burned? Why were power and water stations destroyed? Undoubtedly, most of those acts were deliberate as the document published by Al-Hayat newspaper clearly revealed.

The events were planned down to the smallest detail, and the tasks pre-assigned to each department. Signed by the director of public intelligence the document states: “In the event that God forbid the Iraqi leadership is toppled by the Zionist Anglo-American forces, members of the abovementioned departments must carry out the following instructions: Loot and burn all government institutions connected to our bureau as well as other departments. Change locations from time to time. Destroy the power and water stations. Arm dependable elements and get them into mosques. Buy up stolen weapons from citizens. Get closer to those returning into the country,” etc.

It is inexplicable how the Americans, considering that toppling Saddam was their project, overlooked the possibility of such confrontations, and more specifically the need to protect government institutions. The institutions retained valuable information in all the fields that could have helped the allied forces understand how the regime worked in the last few years and assist them in dealing with conditions in Iraq.

The Americans entered Iraq with a single military plan: Victory. This they succeeded at; witness the Iraqi leadership running away a few hours after the foreign forces surrounded the city. Their next concern was safeguarding their positions in the city — and they abandoned the government institutions along with their wealth of information about everything from secret prisons to prisoners’ details and weapons arsenals. They also no doubt contained details of agents of the regime, in addition to important secret government information about internal movements and foreign relations.

Of course we don’t know how much was destroyed and burned out, but it is clear that the Americans are unable to identify the agents of the regime who are behind the daily attacks. There can be no doubt that these agents were well-prepared for the invasion and toppling of the regime as well as for the acts of destruction that followed. The document reveals that the plans were made on Jan. 19 this year.

We know that the American forces stopped protecting the government institutions soon after they entered the city — there are eyewitness reports of doors opened wide for the thieves, looters and arsonists to enter at will under the eyes of the American troops.

For some reason the Americans believed that the Ministry of Petroleum was more worthy of protection, and so they made an exception for it. Yet it is the ministry of least importance. It had nothing to do with the day-to-day running of the country, and it did not even have anything to do with the smuggling of oil or with secret deals between the government and the oil companies. All these things are left to people at a higher level.
http://www.jihadunspun.com/intheatre_internal.php?article=67705&list=/home.php&

Wel frappant dat de Amerikanen en Saddam elkaar perfect in de kaart hebben gespeeld.