PDA

Bekijk Volledige Versie : Coalitie PVDA-CDA kapoet!



Orakel
10-04-03, 23:16
Vers van de pers.

De informateurs geven de opdracht terug aan de koningin.

Dit omdat de CDA een tussenvoorstel van de informateurs, op bais van het CPB, verworpen hebben.

Geen horrorkabninet dus.



:handbang:

Dx_
10-04-03, 23:19
U komt toch weer ? :knife_hea

Orakel
10-04-03, 23:22
Geplaatst door Dx_
U komt toch weer ? :knife_hea

:cool:

Voor al uw feesten en partijen.

nouwra
10-04-03, 23:26
Geplaatst door Dx_
U komt toch weer ? :knife_hea

neeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!! :mad:

Hierbij trek ik me terug uit mijn afgeronde integratieproces. Ik ga zoals beloofd de komende vier jaar ab-so-lu-te-ment niet stemmen.

Tenzij Dyab Holland aan doet :D

mrz
10-04-03, 23:36
Wat een gezeik zeg doe dan CDA groenlinks ofzo. Op die weg is Balkenende toch al stiekum bezig nu.

kaassietoch
10-04-03, 23:36
Geplaatst door Orakel
Vers van de pers.

De informateurs geven de opdracht terug aan de koningin.

Dit omdat de CDA een tussenvoorstel van de informateurs, op bais van het CPB, verworpen hebben.

Geen horrorkabninet dus.



:handbang:



:lole: HAAAAAAA yes!!!!! 10 euro verdiend!!!!

De Rode Roos
10-04-03, 23:38
Als ze maar geen nieuwe verkiezingen uitschrijven..want ik ga NIET stemmen. :D

Orakel
10-04-03, 23:38
Geplaatst door nouwra
neeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!! :mad:

Hierbij trek ik me terug uit mijn afgeronde integratieproces. Ik ga zoals beloofd de komende vier jaar ab-so-lu-te-ment niet stemmen.

Tenzij Dyab Holland aan doet :D

:p

Als het goed is hoef je niet voor de 47e keer in een jaar te stemmen.

Ze hadden het over de mogelijkheid van een minderheidskabinet tussen CDA en VVD.

Is een beetje van de regen in de drup, maar die l*l van een Zal is wel sterk op financiën.

Over "minderheden" heeft hij tijdens de verkiezingen en erna niet zulke frisse geluiden laten horen.

sadeeQ
10-04-03, 23:38
:gsm: dat wordt weer VVD, LPF en CDA en weer verkiezingen over een jaar


:haha: :haha:

Dutchguy
10-04-03, 23:53
Geplaatst door sadeeQ
:gsm: dat wordt weer VVD, LPF en CDA en weer verkiezingen over een jaar


:haha: :haha:

Zou best nog eens kunnen. En dan druk ik net zolang op alle knopjes tegelijk van de stemmachine tot ik een knal hoor en rook zie. Zal ze leren. :D

The General
11-04-03, 01:19
***************************************
Kabinetsformatie CDA,PvdA mislukt

***************************************
DEN HAAG De poging van het CDA en de
PvdA om een kabinet te formeren is na
77 dagen onderhandelen stukgelopen.Het
struikelblok was de manier waarop 20
miljard euro moest worden bezuinigd.

Het CDA kwam in de loop van de avond
met nieuwe voorstellen."Daarbij werd
alles wat we hadden bereikt,weer ter
discussie gesteld",zei PvdA-leider Bos.
De plannen waren volgens de PvdA slecht
voor de groei en de werkgelegenheid.Een
nieuw voorstel van de informateurs was
voor het CDA niet acceptabel,aldus Bos.

De informateurs Donner (CDA) en Leijnse
(PvdA) bezoeken vrijdag de koningin.Zij
geven dan hun informatieopdracht terug.

~Panthera~
11-04-03, 04:49
DEN HAAG - De onderhandelingen tussen CDA en PvdA over een nieuw kabinet zijn vannacht stukgelopen. De onderhandelaars Jan Peter Balkenende en Wouter Bos zien geen mogelijkheid tot een akkoord te komen, lieten zij weten. De twee gingen naar hun fracties terug vol hevige verwijten en met opzegging van het vertrouwen in elkaar.


'De informatiepoging is mislukt', zei CDA-leider Jan Peter Balkenende na urenlang crisisberaad met de PvdA. PvdA-leider Wouter Bos zei dat hij woedend was. 'Alle punten die voor de PvdA herkenbaar waren, zijn in het laatste uur van tafel gehaald.'

Bos doelde op een bezuinigingspakket dat door Balkenende op tafel was gelegd. Daarin zouden onder meer staan de ontkoppeling van lonen en uitkeringen en twee miljard aan bezuinigingen op de sociale zekerheid.

Balkenende benadrukte vannacht dat de breuk niet alleen een financiële reden had, maar zeker ook te wijten was aan gebrek aan onderling vertrouwen. Bos sprak van hevige teleurstelling in het CDA en zijn leider en zei: 'Ik voel me grotelijks belazerd.' Later: 'Ik ben niet belazerd, maar de mensen in het land.'

De formateurs Donner en Leijnse zullen hun opdracht vanmorgen teruggeven aan de koningin. De mogelijkheid voor een ander kabinet met een ruime parlementaire meerderheid werd tot nog toe zeer klein geacht. Balkenende zei dat zijn voornaamste doel een kabinet 'met een parlementaire meerderheid' was.

CDA-voorman Verhagen zocht eerder contact met VVD-leider Zalm, die in Brussel zat. De twee zouden daarbij al kort over mogelijke hernieuwde samenwerking hebben gesproken .

De onderhandelingen tussen CDA en PvdA liepen begin deze week al spaak op een bezuinigingspakket van 20 miljard dat slecht uitpakte voor de economie. Er moest onderhandeld worden over een nieuw pakket.

Het CDA was donderdag al vroeg voorbereid op het opbreken van de formatie. Balkenende zei bij het begin ervan dat hij 'hoe dan ook politieke conclusies' wilde trekken. De voltallige fractie was in Den Haag gebleven om vervolgstappen te bespreken.

Balkenende, Verhagen en de rest van de CDA-delegatie gingen gisteravond al 'zeer somber gestemd' de onderhandelingen in. Volgens Balkenende hadden de twee aparte gesprekken die hij met Bos had gevoerd, een weinig positief beeld opgeleverd.
---------------

L.ullo Bakellende had er zowiezo geen zin in met de PVDA.
Bos had gelijk, hij is bedonderd :aftel:

Puk
11-04-03, 05:05
Geplaatst door sadeeQ
:gsm: dat wordt weer VVD, LPF en CDA en weer verkiezingen over een jaar


:haha: :haha:

Mooi!

Als ze heel snel zijn kan Nederland de oorlog in Irak alsnog militair ondersteunen!

:boogie:

Mark
11-04-03, 07:58
:lole:


HET WORDT EEN MINDERHEIDSKABINET VAN VVD-CDA

:lole:

en als het moet die watjes van D66 erbij....

Simon
11-04-03, 09:41
Vanochtend hoorde ik nog wat details op TV. Balkenende had op één A4tje een aantal voorstellen opgeschreven waarvan men bij het CDA wel wist dat deze onaanvaardbaar zouden zijn voor de PvdA. Zoals ontkoppeling van lonen en uitkeringen. Het compromis voorstel van de formateurs is door het CDA gisteravond afgewezen. Balkenende wilde het A4tje terug met hun nieuwe alternatieve voorstellen die ze net op tafel hadden gelegd. Maar dat wilden de informateurs niet geven zodat het nu al in handen van de pers is. Het maakt duidelijk dat het CDA helemaal niet wilde regeren met de PvdA. Ik walg van die Balkenende. Het is een enorme hypocriet. Hij heeft maanden een spelletjes gespeeld met de PvdA. Ik hoop dat dit een fors staartje krijgt want je kan het vallen van het vorige kabinet toch ook niet geheel zonder schuld van Balkenende zien. Het is een amateur die helaas veel stemmen heeft gekregen. Hij zeurt over "solide beleid" terwijl het CPB zijn plannen naar de prullemand verwijst.


Simon

Maarten
11-04-03, 12:56
Balkenende is een over het paard getild gereformeerd lefgozertje, die alles opoffert zolang hij maar aan de macht kan blijven, en met een overmaat aan zelfingenomenheid en arrogantie.
Tel de Puinhopen van Balkenende sinds mei maar op.
De man is een ramp voor het land.

Nieuwe verkiezingen, en dan toch maar weer stemmen op die KUT-PvdA, en dan maar bidden voor Cohen.
En dat terwijl ik na het oorlogs-gedrag van Bos eindelijk vastbesloten was om nooit nooit nooit meer PvdA te stemmen.

Kan er een nieuwe partij komen met Femke, Marijnissen en Pronk enzo?
Graag en snel, want links heeft kracht en visie zat!

Bart
11-04-03, 12:58
Geplaatst door Simon
Vanochtend hoorde ik nog wat details op TV. Balkenende had op één A4tje een aantal voorstellen opgeschreven waarvan men bij het CDA wel wist dat deze onaanvaardbaar zouden zijn voor de PvdA. Zoals ontkoppeling van lonen en uitkeringen. Het compromis voorstel van de formateurs is door het CDA gisteravond afgewezen. Balkenende wilde het A4tje terug met hun nieuwe alternatieve voorstellen die ze net op tafel hadden gelegd. Maar dat wilden de informateurs niet geven zodat het nu al in handen van de pers is. Het maakt duidelijk dat het CDA helemaal niet wilde regeren met de PvdA. Ik walg van die Balkenende. Het is een enorme hypocriet. Hij heeft maanden een spelletjes gespeeld met de PvdA. Ik hoop dat dit een fors staartje krijgt want je kan het vallen van het vorige kabinet toch ook niet geheel zonder schuld van Balkenende zien. Het is een amateur die helaas veel stemmen heeft gekregen. Hij zeurt over "solide beleid" terwijl het CPB zijn plannen naar de prullemand verwijst.


Simon

Hmm, ben ik niet met je eens. Balkenende heeft voor de verkiezingen en ook direct daarna al gezegd dat hij geen heil zag in samenwerking met de PvdA. "Bedonderen" en "spelletjes spelen" is dus wat mij betreft te scherp geformuleerd. Vanwege de verkiezingsuitslag was hij genoodzaakt met de PvdA in zee te gaan. Voor het land was het in ieder geval een stuk beter geweest als CDA en VVD samen een meerderheid hadden gehad. Dan was dit gezeur niet nodig geweest en hadden we al een volwaardig nieuw kabinet gehad.

Ik zal in ieder geval geen traan laten om het feit dat de PvdA in de oppositie blijft! Een stuk beter voor het land in ieder geval. We hebben een krachtig centrumrechts kabinet nodig, de beste oplossing voor moeilijke economische tijden.

Ik ben het overigens wel met je eens dat Balkenende zich niet bepaald als een leider heeft ontpopt. Ook de val van het kabinet kun je wat mij betreft aan zijn zwakke optreden toeschrijven.

Bart
11-04-03, 13:01
Geplaatst door Maarten
Kan er een nieuwe partij komen met Femke, Marijnissen en Pronk enzo?
Graag en snel, want links heeft kracht en visie zat!

Bwoehahahahaha!!!! Ik moet toegeven Maarten, je hebt wel humor! Ik viel van mijn stoel van het lachen toen ik dit las.

observer
11-04-03, 13:31
CDA moet wouter bos omarmen

leek pontius pilatus wel zijn handen wassend van de bezuinigingen die een vvd cda kabinet gaat uitvoeren, heel bijbels

uitkeringen ontkoppelen
inburgeringafschaffen
zwarte scholen minder geld (of beter gezegd net zo veel geld als witte)
kinderbijslag beperken
eigen bijdrage gezondheidszorg

Simon
11-04-03, 14:04
Geplaatst door Bart
Hmm, ben ik niet met je eens. Balkenende heeft voor de verkiezingen en ook direct daarna al gezegd dat hij geen heil zag in samenwerking met de PvdA. "Bedonderen" en "spelletjes spelen" is dus wat mij betreft te scherp geformuleerd. Vanwege de verkiezingsuitslag was hij genoodzaakt met de PvdA in zee te gaan.

"Vanwege de verkiezingsuitslag"zeg je: ja, dat is nogal wat. We leven toch in een democratie? Zelfs Zalm begreep gelijk dat er nu een centrum-links kabinet moest komen. De persoonlijke voorkeur van Balkenende is dan niet zo belangrijk. Hij had de plicht een kabinet met de PvdA te vomen en de wens van de kiezer te eerbiedigen. Hij heeft het moedwillig verziekt.

"In het belang van het land" zeg je. Het belang van het land is dat er rust komt en gewerkt gaat worden. Een centrum-rechts kabinet zal waarschijnlijk meer maatschappelijke onrust brengen. De vakbonden laten zich nu eenmaal makkelijker door de PvdA overtuigen dat bezuinigen noodzakelijk is. De paar miljard die ze hadden te overbruggen is niet de reden dat het mislukt is. Het gaat om politieke onwil. Grote maatschappelijke organisaties zullen zich niet herkennen in het nieuwe kabinet en dwars gaan liggen. Goed voor de economie? Ik moet het nog zien. Die Balkenende heeft daar helemaal geen verstand van. Zalm wel en ik ben heel benieuwd wat zijn commentaar zal zijn als hij door heeft genomen welke voorstellen er lagen.

Simon

Bart
11-04-03, 14:24
Geplaatst door Simon
"Vanwege de verkiezingsuitslag"zeg je: ja, dat is nogal wat. We leven toch in een democratie? Zelfs Zalm begreep gelijk dat er nu een centrum-links kabinet moest komen. De persoonlijke voorkeur van Balkenende is dan niet zo belangrijk. Hij had de plicht een kabinet met de PvdA te vomen en de wens van de kiezer te eerbiedigen. Hij heeft het moedwillig verziekt.

"In het belang van het land" zeg je. Het belang van het land is dat er rust komt en gewerkt gaat worden. Een centrum-rechts kabinet zal waarschijnlijk meer maatschappelijke onrust brengen. De vakbonden laten zich nu eenmaal makkelijker door de PvdA overtuigen dat bezuinigen noodzakelijk is. De paar miljard die ze hadden te overbruggen is niet de reden dat het mislukt is. Het gaat om politieke onwil. Grote maatschappelijke organisaties zullen zich niet herkennen in het nieuwe kabinet en dwars gaan liggen. Goed voor de economie? Ik moet het nog zien. Die Balkenende heeft daar helemaal geen verstand van. Zalm wel en ik ben heel benieuwd wat zijn commentaar zal zijn als hij door heeft genomen welke voorstellen er lagen.

Simon

De verkiezingsuitslag liet een meerderheid zien voor centrumrechts. De regeringspartijen CDA/VVD/LPF hadden immers meer dan 75 zetels. Zalm gaf echter advies om eerst CDA/PvdA te onderzoeken, om 4 redenen: (1) de coalitie had verloren ten opzichte van de vorige verkiezingen (2) een tweepartijenkabinet is in het algemeen stabieler dan een driepartijenkabinet en CDA/PvdA is dan de enige mogelijkheid (3) door de val van het kabinet was CDA/VVD/LPF niet echt geloofwaardig en (4) Zalm regeert liever niet met LPF door het gekrakeel van de vorige regeringsperiode. De kiezers hebben echter centrumrechts gekozen. De voorkeur van Balkenende is juist heel belangrijk. Doordat hij zijn voorkeur voor een centrumrechts kabinet uitsprak voor de verkiezingen, is een stem op het CDA dus ook een voorkeurstem voor een centrumrechts kabinet, anders had de kiezer wel op de PvdA gestemd. CDA/PvdA vind ik dus juist ondemocratisch: het gaat tegen de wens van de (CDA-)kiezer in.

Die voorstellen, ach, die zijn alleen maar zo op tafel gekomen om een breuk te forceren en dus niets waard. Daarnaast zijn het moeizame compromissen omdat CDA en PvdA zo ver uit elkaar lagen. Uit CDA/VVD besprekingen zullen heel wat werkzamere voorstellen komen.

Je laatste alinea geeft overigens treffend aan dat er iets mis is in deze samenleving en dat de linkerkant van de maatschappij blijkbaar militanter is dan de rechterkant. Immers, de kiezer kiest rechts en als gevolg daarvan wordt de maatschappelijke onrust vergroot??? Over ondemocratisch gesproken.

En ja, ik ben er heilig van overtuid dat een centrumrechts kabinet beter is voor de economie op middellange tot lange termijn. Op korte termijn is een centrumlinks kabinet beter, dat geef ik toe. Maar dat is niet belangrijk, we moeten verder in de toekomst kijken. Het is beter nu een beetje pijn te lijden, dan straks een heleboel. Den Uyl en Van Agt in de jaren '70 blijft een geweldig voorbeeld wat dat betreft. Niet durven te snijden waardoor een geweldig tekort ontstaat. Wij hebben daar nu nog last van. Bedenk eens wat de staat met al dat geld had kunnen doen dat wij nu jaarlijks uitgeven aan rente.

De Rode Roos
11-04-03, 14:40
Toch maar nieuwe verkiezingen?

Bart
11-04-03, 14:43
Geplaatst door De Rode Roos
Toch maar nieuwe verkiezingen?

Nee, waarom? We hebben toch net verkiezingen gehad? De partijen in de Tweede Kamer moeten er maar uitkomen in de samenstelling zoals zij nu is.

Bovendien is het geld dat verkiezingen kosten beter aan andere dingen te besteden.

Simon
11-04-03, 15:06
Geplaatst door Bart
[B]De verkiezingsuitslag liet een meerderheid zien voor centrumrechts. De regeringspartijen CDA/VVD/LPF hadden immers meer dan 75 zetels.

Misschien kan je je ook herinneren dat CDA/VVD/LPF net gevallen was omdat het niet werkte? Overigens is dit een onzinnige duiding van de uitslag. Ik kan ook wel zeggen dat PvdA/CDA/D66 samen 92 zetels hebben.
http://www.collegenet.nl/projecten/images/collegedoc/1337-52-3867.gif
Het gaat er om welke kant de kiezer op wil en welke partijen met name beloond zijn door de kiezer. Verder maakt een lijsttrekker niet uit welke regeringssamenstelling er komt door zijn voorkeur voor een bepaalde coalitie uit te spreken. Dat maakt de kiezer uit. Nogmaals, Zalm heeft dat gelijk goed begrepen en staat nog steeds niet te trappelen. Balkenende is echter niet zo'n democraat blijkt ook gisterenavond weer.


anders had de kiezer wel op de PvdA gestemd. CDA/PvdA vind ik dus juist ondemocratisch: het gaat tegen de wens van de (CDA-)kiezer in.

Onzin, de PvdA is maar 2 zetels kleiner dan het CDA dus er in zeer grote getale op PvdA en ook het CDA gestemd. Dat moet gehonoreerd.


Den Uyl en Van Agt in de jaren '70 blijft een geweldig voorbeeld wat dat betreft. Niet durven te snijden waardoor een geweldig tekort ontstaat. Wij hebben daar nu nog last van. Bedenk eens wat de staat met al dat geld had kunnen doen dat wij nu jaarlijks uitgeven aan rente.

Ach moet Den Uyl weer van stal gehaald? Kijk het gaat mij niet om mijn persoonlijke voorkeur. Toen de LPF magistraal won accepteerde ik ook dat er een kabinet CDA/VVD/LPF moest komen. Dat was het meest voor de hand liggend. Het gaat mij om het respect voor de kiezer. Dat heeft het CDA niet.

Simon

Maarten
11-04-03, 15:24
Geplaatst door Simon
De persoonlijke voorkeur van Balkenende is dan niet zo belangrijk. Hij had de plicht een kabinet met de PvdA te vomen en de wens van de kiezer te eerbiedigen.
Simon

Juist ja, en daar doet hij dan tweeeneenhalve maand over!
Intussen neemt die man met niets anders genoegen dan met zijn eigen visie! Zelfs rekening houden met de cijfers van het planbureau noemt die man nog "een concessie"! Het is overduidelijk dat hij niets anders deed, dan met het achterdeurtje van de VVD op zijn strepen te blijven staan.
De man is een ramp voor het land! Rauss!..

Bart
11-04-03, 15:26
Geplaatst door Simon
Misschien kan je je ook herinneren dat CDA/VVD/LPF net gevallen was omdat het niet werkte? Overigens is dit een onzinnige duiding van de uitslag. Ik kan ook wel zeggen dat PvdA/CDA/D66 samen 92 zetels hebben.
http://www.collegenet.nl/projecten/images/collegedoc/1337-52-3867.gif
Het gaat er om welke kant de kiezer op wil en welke partijen met name beloond zijn door de kiezer. Verder maakt een lijsttrekker niet uit welke regeringssamenstelling er komt door zijn voorkeur voor een bepaalde coalitie uit te spreken. Dat maakt de kiezer uit. Nogmaals, Zalm heeft dat gelijk goed begrepen en staat nog steeds niet te trappelen. Balkenende is echter niet zo'n democraat blijkt ook gisterenavond weer.

Dat is nu juist het makke van het Nederlandse systeem. De kiezer maakt namelijk helemaal niet uit welk kabinet er komt. Dat doen de partijen. Als je al de verkiezingsuitslag wil duiden zou ik eerder zeggen dat de kiezer kiest voor een centrumrechts kabinet. Immers, je zou kunnen zeggen dat PvdA kiezers een voorkeur voor centrumlinks, en VVD en CDA kiezers (juist door de uitspraken van Balkenende van voor de verkiezingen) een voorkeur voor centrumrechts. Ik deel jouw conclusie dus niet.

Wat mij betreft zijn overigens beide duidingen van de verkiezingsuitslag net zo goed of fout. Dat is het probleem van de parlementaire dictatuur zoals wij dat in Nederland hebben. De kiezer kiest een vertegenwoordiger via een partij, en heeft vervolgens geen bal meer te zeggen.

nawhaf el-hamzi
11-04-03, 15:53
hollands politiek is het zelfde als amerikaans worstelen (wwf), allemaal afgesproken werk.

Simon
11-04-03, 16:09
Geplaatst door Bart
Ik deel jouw conclusie dus niet.


De kiezer kiest een partij, niet een coalitie. Er is de CDA kiezers ook niet gevraagd of ze voor een centrum-rechts kabinet zijn en velen zijn dat ongetwijfeld niet. In ieder geval kan je niet zo maar stellen dat de kiezer op het CDA op centrum-rechts heeft gestemd. Immers, traditioneel heeft het CDA zowel met de PvdA als met de VVD coalities gevormd. Dat Balkenende een persoonlijke voorkeur heeft en die doordramt dat is na gisteren ook wel duidelijk.

Simon

Bart
11-04-03, 16:12
Geplaatst door Simon
De kiezer kiest een partij, niet een coalitie.

Juist. Dus stel ik dat je niet uit de verkiezingsuitslag kunt halen welke coalitie gewenst is. Je kunt net zo min beweren dat "de" kiezer CDA/PvdA wil als CDA/VVD(/LPF of D'66).

Volgens mij zijn we het niet eens zo heel erg met elkaar oneens...

Petrus
11-04-03, 19:10
Mensen hebben nu eenmaal heel taktisch gestemd. Iedereen die een coalitie CDA PvdA echt wilde heeft op de PvdA gestemd en niet op het CDA. Een stem op het CDA was een stem op de VVD. Dus heeft de PvdA haar monsterzege ten dele te danken aan de uitspraken van Balkenende over zijn coalitie-voorkeur.

Dus je kunt rustig stellen dat de coalitie CDA-VVD in ieder geval door de kiezers op die twee partijen gewenst is.

Simon
12-04-03, 00:34
Geplaatst door Bart
Juist. Dus stel ik dat je niet uit de verkiezingsuitslag kunt halen welke coalitie gewenst is.

Toch vreemd dan dat iedereen in Den Haag gelijk wist dat een coalitie met CDA en PvdA gevormd diende te worden. De PvdA had 19 zetels gewonnen! Maar goed, er zijn best andere mogelijkheden. Maar ik blijf boos op Balkenende die zichzelf belangrijker vindt dan de kiezer.

Simon

Simon
12-04-03, 13:46
Informateurs:CDA forceerde breuk

DEN HAAG De informateurs Donner en
Leijnse hebben bevestigd dat het CDA
donderdag met de PvdA gebroken heeft.
In hun verslag schrijven ze dat ze een
nieuw voorstel wilden doen,maar dat het
CDA dat niet zinvol achtte.

De informateurs op hun beurt zagen geen
heil in het nieuwe plan dat het CDA die
dag op tafel legde.Volgens hen bood het
plan "gezien de aard van de maatregelen
geen basis voor een spoedige afronding
van de formatie".Het plan ging voorbij
aan eerdere concessies aan de PvdA.

PvdA-kringen stelden eerder dat Donner
en Balkenende donderdag hard botsten.
CDA'ers noemen dit leugenachtige onzin.

barfly
12-04-03, 18:04
Nu heb ik niet op PvdA en CDA gestemd en was ik dat ook niet van plan, maar ik heb toch een smaakje in mijn mond van volksverlakkerij. CDA is een clubje griezels die van te voren als wisten dat ze niet met de PvdA wilden regeren. Ik vraag me dan af waarom 't zolang moest duren voor Balkie de chemie niet kon vinden....
Dus is de enige en meest waarschijnlijke coalitie die van CDA, VVD en LPF.
Of die coalitie snel in mekaar dondert weet ik niet ik denk zelfs dat ze best kans hebben om vier jaar vol te maken.
Kan Balkie z'n dubieuse plannetjes voortzetten samen met Mat "had Pim mij maar genomen in de darkroom" Herben met als enige positieve bijdrage Gerrit Zalm. Ik snap eigenlijk niet goed wat Orakel er leuk aan vind dat CDA en PvdA niet doorgaat, als er een alternatief zou zijn ok maar het alternatief bevat hoe je het ook wend of keert de horror-CDA en horror-Balkenellende.

BiL@L
12-04-03, 18:26
Dat krijg je ervan als je in een democratie leeft waarin de grondwet veranderd kan worden. Iedereen wil zijn EIGEN zin hebben...

barfly
12-04-03, 19:35
Geplaatst door BiL@L
Dat krijg je ervan als je in een democratie leeft waarin de grondwet veranderd kan worden. Iedereen wil zijn EIGEN zin hebben...

Mag ik hieruit opmaken dat je een voorstander bent van een dictatuur?
Zodat we met z'n allen het één iemand naar de zin maken?

BiL@L
12-04-03, 19:45
Geplaatst door barfly
Mag ik hieruit opmaken dat je een voorstander bent van een dictatuur?
Zodat we met z'n allen het één iemand naar de zin maken?

Nee. Ik ben voorstander van een democratie waarin de grondwet zaken bevat die te nimmer veranderd kunnen worden.

Orakel
12-04-03, 22:37
Geplaatst door barfly
Nu heb ik niet op PvdA en CDA gestemd en was ik dat ook niet van plan, maar ik heb toch een smaakje in mijn mond van volksverlakkerij. CDA is een clubje griezels die van te voren als wisten dat ze niet met de PvdA wilden regeren. Ik vraag me dan af waarom 't zolang moest duren voor Balkie de chemie niet kon vinden....
Dus is de enige en meest waarschijnlijke coalitie die van CDA, VVD en LPF.
Of die coalitie snel in mekaar dondert weet ik niet ik denk zelfs dat ze best kans hebben om vier jaar vol te maken.
Kan Balkie z'n dubieuse plannetjes voortzetten samen met Mat "had Pim mij maar genomen in de darkroom" Herben met als enige positieve bijdrage Gerrit Zalm. Ik snap eigenlijk niet goed wat Orakel er leuk aan vind dat CDA en PvdA niet doorgaat, als er een alternatief zou zijn ok maar het alternatief bevat hoe je het ook wend of keert de horror-CDA en horror-Balkenellende.

Leuk is een groot woord, omdat de ellende nog niet voorbij is.

Ik ben wel blij dat ze uit elkaar gedonderd zijn, want 20 mld bezuinigen is echt van den zotte.
De CDA heeft helemaal niets met de gewone burger en de PvdA heeft dat ooit gehad maar zijn nu verworden tot zielige salon-socialisten.
De hardwerkende burger is van beide partijen de dupe.
Van die 20 mld bezuinigen werd gezegd dat 15 ervan bzeuinigingen zijn en 5 investeringen. Maar wie betaalt die 5 mld?
Wij.
De ziekenfondspremie is begin dit jaar verdubbeld en na 3 maanden werd al aangekondigd dat die in juni a.s. waarschijnlijk weer verhoogd zal worden.
Nog afgezien van de rest van de sociale kaalslag die onder het CDA zou plaatsvinden als het gaat om onderwijs, zorg, welzijn e.d.
Ik betwijfel of het een Balkenende-solide-beleid-daadkracht-fatsoen-moetjedoen-II-kabinet wordt.
Als het wel gebeurt en het volk pikt dat, dan verdient het volk ook niet beter.

De Rode Roos
12-04-03, 23:43
Ik ben voorstander van Paars 3 wegens gebrek aan beter. De jaren onder Paars waren goed en ik hunker naar de tijd van Wim Kok, relatief saaie jaren, maar we hadden het redelijk goed allemaal.

Voor Balkenende lijkt de vrije val begonnen

Frank Poorthuis

Steeds dichterbij komt de vraag hoe lang Jan Peter Balkenende het redt als politiek voorman van het CDA. Hij maakte een droomstart in de politiek: in anderhalf jaar schopte hij het van onbekend academicus naar minister-president. Maar de afbrokkeling lijkt even snel te gaan. Balkenende verloor zijn eerste kabinet na 87 dagen, struikelde door een demissionaire periode van een halfjaar en breekt nu een formatie van bijna drie maanden af, die het meest gerechtvaardigde antwoord was op de verkiezingsuitslag van januari. Hij bleek daarin niet de regie over zijn eigen formatieteam te hebben.

De mislukte formatie kent geen winnaars, of het moest VVD-leider Zalm zijn. Maar zeker is dat Balkenende een verliezer is.

Natuurlijk wordt bij PvdA en CDA verschillend gedacht over de oorzaak van de breuk. In sociaal-democratische geschiedenisboekjes zal ze terechtkomen als een klassieke CDA-streek. In de CDA-annalen zal nog lang worden verwezen naar de mislukte formatie van 2003 als staand bewijs voor de stelling dat met de PvdA geen deugdelijk financieel beleid te maken is. De waarheid ligt vermoedelijk als altijd in het midden.

Dat het CDA donderdagavond de breuk geforceerd heeft, is zonneklaar. Zelfs de informateurs Donner en Leijnse waren verrast door het optreden van de CDA-delegatie. Uit alle tot nog toe beschikbare informatie wordt duidelijk dat Balkenende niet de regie had in zijn eigen formatieteam. Hij mocht dan zelf de draai naar de PvdA hebben gemaakt, hij moest gedurende het hele proces opboksen tegen de krachten in zijn partij die toch liever met de VVD in zee willen.

Hoezeer Balkenende zich bewust is van zijn kwetsbaarheid blijkt uit het feit dat hij de rol van Wouter Bos als PvdA-fractieleider in de Tweede Kamer vreesde. Daarom vroeg hij hem deze week tot hun gezamenlijk kabinet toe te treden. Hij krijgt met Bos als oppositieleider nu nog meer tegenstand dan hij vreesde.

De breuk heeft nog andere schade veroorzaakt: een onvermijdelijke toename van de polarisatie. Waar PvdA en VVD er met de vorming van Paars in slaagden jarenlange tegenstellingen te overbruggen, heeft deze breuk de kloof tussen CDA en PvdA vergroot.

Wat nu? CDA en PvdA zijn deze week zo hard op elkaar gebotst dat het onwaarschijnlijk is dat de breuk wordt hersteld. De kans op een coalitie van PvdA, VVD en D66 is klein. D66 weigert. PvdA en VVD willen zich niet weer in een positie manoeuvreren waarin alle ideologische verschillen aan pragmatisme ondergeschikt worden gemaakt.

Dus gaat het CDA waarschijnlijk aansluiting zoeken bij de VVD. Zo'n kabinet kan niet rekenen op grote parlementaire steun. Open gaan de deuren voor de LPF: de heropstanding van Balkenende I. Het lijkt onwaarschijnlijk, maar de laatste anderhalf jaar heeft geleerd dat in de Nederlandse politiek weinig onmogelijk is.

Bron: de Volkskrant

De Rode Roos
13-04-03, 02:54
Balkenende zingt - Wouter Bos doet niet mee (http://www.mcbakker.nl/balkenende_zingt.html)

:D :D

Nu PvdA-CDA niet mogelijk is, pleit ik dus voor Paars 3. Als dat niet mogelijk is, ben ik voor een zakenkabinet of tijdelijk een dictatuur onder de koningin...ben ik fout als ik voor een dictatuur ben? ;) :wijs:

Maarten
13-04-03, 03:48
Geplaatst door De Rode Roos
Balkenende zingt - Wouter Bos doet niet mee (http://www.mcbakker.nl/balkenende_zingt.html)

:D :D
of tijdelijk een dictatuur onder de koningin...ben ik fout als ik voor een dictatuur ben? ;) :wijs:

:)
Hoog tijd voor een dictatuur hier, maar dan wel een echte. Alleen nog een stevige en noodzakelijk verzetscultus zal de nodige common sense mobiliseren.

Trouwens balkenende.. In een interview vanavond werd hem gevraagd of hij toch niet plaats moest maken?.. Hij mompelde zoiets van, dat de situatie in Nederland daar momenteel te ernstig voor was!...
Kun je nagaan hoe belangrijk dit opgeblazen kikkertje zichzelf vind!...
Hihi... "door de puinhopen de uitgang niet meer zien!" nieuw NL spreekwoord.

En een leuke op de radio:
Nieuwe nationale feestdag, waarop we elkaar mogen misleiden, besodemieteren, beliegen, afspraken negeren enz.. Enkel op 10 April, ofwel "formatiedag". :hihi:

Marsipulami
13-04-03, 13:11
Pff, ik vind dat het wel lang duurt daar in Holland voordat ze een regering hebben. Hoe lang is het nu alweer geleden dat premier Kok ontslag nam vanwege Sebrenica ? In Nedeland is het toch veel eenvoudiger dan in België.

De Belgische regering bestaat uit zes autonome politieke partijen: VLD, SPA, AGALEV, ECOLO, PS en PRL. Niettegenstaande dat zijn ze zelfs in staat een eensgezind standpunt te verdedigen tgo de oorlog in Irak.

Bovendien moet de Belgische regering ook nog rekening houden met een heleboel federale regeringen die allen eigen bevoegdheden hebben. We hebben dus de federale regering, de regering van het Vlaamse gewest/gemeenschap, de regering van het Brussels hoofdstedelijk gewest, de regering van de Duitstalige gemeenschap, de regering van de Franstalige gemeenschap/gewest.

Ik kom dus uit op 5 a 7 Belgische regeringen -ik denk dat ik er nog naast zit, ik heb in mijn achterhoofd dat ik op zes regeringen moet uitkomen. Is er een Belg in de zaal ?- Die regeringen zijn allemaal autonoom politiek samengesteld zijn (en dus krijg je ook op verschillende niveau's verschillende politieke partijen aan de macht met allemaal eigen prioriteiten)

Dat systeem is bijzonder praktisch: bv de federale regering beslist het verkeersreglement te wijzigen. (bv de maximumsnelheid naar omlaag). Dat lukt alleen als de Vlaamse en de Franstalige regering bereid zijn om de nodige verkeersborden te plaatsen want openbare werken zijn geen federale bevoegdheden maar bevoegdheden van de deelregeringen.

In Nederland is het zo ongelooflijk veel eenvoudiger dan in België en toch komen ze er niet uit.

sadeeQ
13-04-03, 13:21
Geplaatst door Marsipulami
In Nederland is het zo ongelooflijk veel eenvoudiger dan in België en toch komen ze er niet uit.

in belgie eten ze niet zoveel zuivel producten als in nederland,te veel kaas schaadt de hersenen ,zeker als het ook afkomstig is van een koe die lijdt aan de gekken koeien ziekte :wohaa:

barfly
13-04-03, 20:32
Geplaatst door Orakel
Leuk is een groot woord, omdat de ellende nog niet voorbij is.

Ik ben wel blij dat ze uit elkaar gedonderd zijn, want 20 mld bezuinigen is echt van den zotte.
De CDA heeft helemaal niets met de gewone burger en de PvdA heeft dat ooit gehad maar zijn nu verworden tot zielige salon-socialisten.
De hardwerkende burger is van beide partijen de dupe.
Van die 20 mld bezuinigen werd gezegd dat 15 ervan bzeuinigingen zijn en 5 investeringen. Maar wie betaalt die 5 mld?
Wij.
De ziekenfondspremie is begin dit jaar verdubbeld en na 3 maanden werd al aangekondigd dat die in juni a.s. waarschijnlijk weer verhoogd zal worden.
Nog afgezien van de rest van de sociale kaalslag die onder het CDA zou plaatsvinden als het gaat om onderwijs, zorg, welzijn e.d.
Ik betwijfel of het een Balkenende-solide-beleid-daadkracht-fatsoen-moetjedoen-II-kabinet wordt.
Als het wel gebeurt en het volk pikt dat, dan verdient het volk ook niet beter.

Ik vrees dat de hardwerkende mens sowieso den lul is, maakt niet uit welk kabinet. De economische situatie is niet van dien aard dat er vrolijk op los geleefd kan worden.
Iedere denkbeeldige coalitie had heel impopulaire dingen gedaan.
Dus dan vraag ik me af waarom de CDA zo smiegterig zich doet voorkomen. Wellicht om een coalitie CDA, VVD en LPF?

sil
13-04-03, 21:04
Het was al vanaf het begin gedoemd te mislukken.Balenende heeft nooit een kabinet met de p.v.d.a gewild,en dat vind ik dan het stiekeme van hem,om eerst te doen alsof hij zo zijn best heeft gedaan en nu met een schijnheilig gezicht dat er geen vertrouwen is.Dat vertrouwen is er van zijn kant nooit geweest.
Net bij netwerk zat hij ook weer zo schijnheilig te kijken.
in zijn hoofd heeft hij al een kabinet met de v.v.d en l.p.f en hij de M.P. want de c.d.a. en balkende zijn niet los verkrijgbaar.

Maarten
14-04-03, 03:14
Geplaatst door Marsipulami


De Belgische regering bestaat uit zes autonome politieke partijen: VLD, SPA, AGALEV, ECOLO, PS en PRL. Niettegenstaande dat zijn ze zelfs in staat een eensgezind standpunt te verdedigen tgo de oorlog in Irak.



Hier hebben we éen idioot, die het verschrikkelijk met zichzelf eens is, en dus niks anders nodig heeft!
En wat erger is: z'n moeder krijgt hier ook meteen een talkshow.
Het motto wordt waarschijnlijk - na het zeeuwse "ons ben zunig" - wat goed was voor jan-peter, is óok goed voor het land.
Het nieuwe volkslied wordt waarschijnlijk "Beschaving is zooo eenvoudig.."

~Panthera~
15-04-03, 09:30
Ik heb nog nooit zo'n duidelijke demonstatie van schijnheiligheid gezien als van het CDA. gewoon om te kotsen.
En dat noemt zich "cristelijk" ? nou, laat die C er maar uit.
Hopelijk vliegen er eerdaags een paar goeie moties van wantrouwen door de kamer, zodat dit zooitje gauw opgetieft is.
Volksverlakkerij noem ik dit.
Gadverdamme.http://members.ams.chello.nl/b.lameris/puke.gif

nouwra
15-04-03, 15:11
Geplaatst door varkentje
hee nouwra gesluierde doos ben je ook weer type fouten aan het maken ???

groetjes van knor....

P.S. wel mooi geprobeerd hoor dat ab-so-ment prachtig nouwera ben je nouw of ben je ra ???

en die Dyab mag nooooooooooooooooooooooooooit meedoen aan de verkiezingen in Nederland please forget it !!! ben je ook nog blond ofzo en wanneer je toch op die rand debiel wil gaan stemmen doe dat dan lekker thuis.
Anders mag je ook geen uitspraak doen : als Dyab Holland aan doet ..... je woont hier toch MUTS !!!!

Luister eens pestblaar, ik weet niet welke vorm jou getroffen heeft, maar je bent echt ziek!

37 berichten, en niet 1 de moeite waard om te lezen. Het etterend gezwel blijft maar achter me aan hollen. Is het omdat ik jou als enige aandacht heb gegeven, zelfs al was deze negatief, heb ik je zo op je poten getrapt dat je er maar niet overheen kan komen?
Tot overmaat van ramp ga je ook nog eens mijn pm verontreinigen met jouw pesticiden.

Ga nu maar gauw steun betuigen aan jezelf op Ikbenzozielig.nl (http://www.nieuwrechts.nl) , hier ben je niet meer waard dan de etter die je uitkraamt

Tomas
15-04-03, 16:58
Geplaatst door nouwra
Tot overmaat van ramp ga je ook nog eens mijn pm verontreinigen met jouw pesticiden.


Volgens mij werkt de negeer optie ook voor pm.

Wel jammer dat je z'n opbouwende commentaar niet weet te waarderen, hoor.

Simon
16-04-03, 09:09
Nou de bijdragen hier doen de titel van de topic eer aan: ook hier vooralsnog geen coalitie.

Simon

nouwra
16-04-03, 11:21
hier weer het onreine dier THE PIG................................. krijg ik nog een reactie van je gesluierde moslim ??? beetje jammer dat je niet meer reageert......... je PB is nu wel ernstig vervuild......sorry moest je even berichten ik mis je zooooooooooooooooo...... knor

Gisteren
21:39


wat is dom ?

ik begijp je even niet.

Gisteren
21:41

:moe:

Maarten
16-04-03, 19:19
Geplaatst door nouwra
neeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!! :mad:

Hierbij trek ik me terug uit mijn afgeronde integratieproces. Ik ga zoals beloofd de komende vier jaar ab-so-lu-te-ment niet stemmen.


Als vrouw moet het je toch wat uitmaken, door wie je genaaid wordt? :hihi:

(sorry-le-mot.. von um even errug leuk..)

nouwra
16-04-03, 21:01
Geplaatst door Maarten
Als vrouw moet het je toch wat uitmaken, door wie je genaaid wordt? :hihi:

(sorry-le-mot.. von um even errug leuk..)

:lekpuh:

Wat is er meer traumatisch dan door JP of Zalm te worden genaaid?!
Nu gaat dat alsnog gebeuren, maar 'k sta er niet bij en kijk er ook niet naar, is minder traumatisch....

Maar als ik dan toch mocht kiezen, ik vind Marijnissen bijzonder charmant, die mag wel... :tik:

Rood
17-04-03, 01:06
Geplaatst door nouwra
:lekpuh:

Wat is er meer traumatisch dan door JP of Zalm te worden genaaid?!
Nu gaat dat alsnog gebeuren, maar 'k sta er niet bij en kijk er ook niet naar, is minder traumatisch....

Maar als ik dan toch mocht kiezen, ik vind Marijnissen bijzonder charmant, die mag wel... :tik:

Ik vind dat Marijnissen wel aardig door het ijs is gezakt toen hij bij Barend en Van Dorp zich moest verantwoorden voor de aantijgingen van antisemitime van de pers op het Boek van Peter Edel over zionisme en antizionisme. Halsema vind ik een drammerig en betweterig mens...weinig sympathiek dus. Bos vertrouw ik ook niet meer, Dittrich is wel sympathiek, maar ik voel me weinig thuis bij zijn partij....

Er komen geen nieuwe verkizingen, maar als die wel zouden worden uitgeschreven, dan ga ik maar uit protest op de NCPN stemmen of Partij voor de Dieren...hahaha ;) :D

Maarten
17-04-03, 10:47
Geplaatst door Rood
Halsema vind ik een drammerig en betweterig mens...weinig sympathiek dus.

Wat een Larie! Is de Politiek voor jou een miss-verkiezing??
Zit je vanuit je luie stoel te kijken naar wie je sympathiek vind en wie niet??
Als Halsema zit te drammen, dan is dat meestal omdat er weer eens gerotzooid wordt wet de normen die in de TK normaal breed aanvaard zijn!! Of die de politici herinnert aan wat ze vorige wéek zeiden, en de hypocrisie van wat ze nú zeggen.

Halsema, vriend, dat is het gewéten van de tweede Kamer!! Díe zorgt voor de helderheid in zaken! En ik ben géén GL-stemmer!
Waarom dacht je dat ze tijdens de verkiezingen zoveel aan het woord gelaten is?? Die heeft een hoop stampij kunnen maken, niet?? Voor zo'n klein kutpartijtje (sorry GL, zo is het niet bedoeld) kregen ze verdomd veel ruimte, niet. Dat komt, omdat ze er qua inhoud gewoon niet omheen kunnen!! Anders hadden ze die al lang de mond gesnoerd, zowel de politici als de interviewers! Zet je oren maar open als die wat zegt!
Hup Femke!!

(het wachten is op Nouwra, die hier qua politiek denken ff op een bepaald spoor gezet is, en nog wel wat motieven kan bijverzinnen.. :hihi: )

nouwra
17-04-03, 12:36
Geplaatst door Rood
Ik vind dat Marijnissen wel aardig door het ijs is gezakt toen hij bij Barend en Van Dorp zich moest verantwoorden voor de aantijgingen van antisemitime van de pers op het Boek van Peter Edel over zionisme en antizionisme. Halsema vind ik een drammerig en betweterig mens...weinig sympathiek dus. Bos vertrouw ik ook niet meer, Dittrich is wel sympathiek, maar ik voel me weinig thuis bij zijn partij....

Er komen geen nieuwe verkizingen, maar als die wel zouden worden uitgeschreven, dan ga ik maar uit protest op de NCPN stemmen of Partij voor de Dieren...hahaha ;) :D

Jammer, die uitzending heb ik gemist. Neemt niet weg dat Marijnissen een kei van een politicus is. Wat ik naast het partijprogram heel sterk aan hem vind is dat hij niet met de wind van de grote partijen meewaait. Hij laat zich niet afschepen door het diplomatieke woordenspel van Balkenende en consorten
Hetzelfde geldt voor Halsema. Ik vind haar manier van debatteren en interrumperen een verademing tussen het kontgedraai van de rest. Zij filtert alle huigelarij uit het politieke debat en voert deze terug naar het oorspronkelijke vraagstuk
zoals Maarten het al stelde zij is, samen met Marijnissen, het geweten van de tweede kamer.


Maarten hebben wij het hier over hetzelfde spoor ;)

Maarten
17-04-03, 13:54
Geplaatst door nouwra


Maarten hebben wij het hier over hetzelfde spoor ;)

Ahem...euh... Jahaa!... :D (er is nog geen smilie waar de zweetdruppels vanaf vallen..)

Maar over Marijnissen denk ik ook al zo ja. Op de SP kun je behoorlijk wat aanmerken, maar Marijnissen kun je tenminste aanhoren zonder meteen een oog half dicht te hoeven knijpen.
Om Balkenende aan te horen moet je zo'n beetje alle gaten beveiligen. :D

Rood
17-04-03, 22:06
ok ok :D

manc
19-04-03, 18:25
Geplaatst door Rood
Ik vind dat Marijnissen wel aardig door het ijs is gezakt toen hij bij Barend en Van Dorp zich moest verantwoorden voor de aantijgingen van antisemitime van de pers op het Boek van Peter Edel over zionisme en antizionisme. Halsema vind ik een drammerig en betweterig mens...weinig sympathiek dus. Bos vertrouw ik ook niet meer, Dittrich is wel sympathiek, maar ik voel me weinig thuis bij zijn partij....

Ha, zo denk ik er ook over. Het is armoede troef bij 'links' Nederland. Waarom zijn er geen echte sociaaldemocraten meer als Den-Uyl? Zelfs grutter Kok kon ik goed lijen...maar het gepeupel van nu...nee, daar kan zelfs een liberaal zich niet eens meer echt over opwinden..slappe onbetrouwbare hap...Als ik naar mijn eigen moeder kijk, stemt al 36 jaar PvdA, maar das eigenlijk alleen nog maar gewoonte, die Bos vind ze een kwal...laat dat gladjakkertje nu net zijn waar half links Nederland achteraan loopt...vanwege: zijn knappe koppie (en dan praten we over de buitenkant, niet de binnenkant)


Er komen geen nieuwe verkizingen, maar als die wel zouden worden uitgeschreven, dan ga ik maar uit protest op de NCPN stemmen of Partij voor de Dieren...hahaha ;) :D

Huh? Ik dacht je juist NIET ging stemmen...make up your mind!

Raffo Mallorca
21-04-03, 03:35
Als we opnieuw moeten stemmen is dat alleen beter!!!!
Dan doet de AEL waarschijnlijk ook mee en dat zal de lpf wel leren :knipoog:

manc
24-04-03, 13:55
Geplaatst door Raffo Mallorca
Als we opnieuw moeten stemmen is dat alleen beter!!!!
Dan doet de AEL waarschijnlijk ook mee en dat zal de lpf wel leren :knipoog: Ahem...als er IETS nieuw leven kan blazen in de LPF dan zijn het wel die domme schreeuwlelijken van de AEL.