PDA

Bekijk Volledige Versie : Maroc.nl en "De Allochtone LPF".



Orakel
12-04-03, 21:45
Enkele prikkers geciteerd:


07-04-2003

'De Allochtone LPF'

door: Suzanne Vrinte

Begin maart werd de Nederlandse afdeling van de Arabisch Europese Liga opgericht. De partij stelt zich politiek radikaal op en drijft daarmee de integratiediscussie op de spits. Suzanne peilde meningen op diverse sites waaronder Maroc.nl waar veel jongeren zich laten horen. "De AEL komt op voor mijn moslim-identiteit. Daar gaat het mij om."

Onder leiding van Dyab Abu Jahjah weten de jonge oprichters van de Arabisch Europese Liga na België nu ook in Nederland heel wat gevoelens los te maken. De afgelopen maanden hebben verschillende opiniebladen en kranten uitgebreid aandacht besteed aan 'het fenomeen AEL'. Vanwaar de ophef? Wat de AEL wil, zo is te lezen op hun website, is het versterken van de maatschappelijke positie van hun gemeenschap. Lijkt een doel dat het nastreven waard is. "Maar", zo vervolgt charismatische leider Jahjah, "wij worden niet gezien als burgers, enkel als oproerkraaiers die geen dialoog verdienen. Daarom moeten we het debat forceren en ons politiek radicaal opstellen."

En dat is juist waar veel mensen angst voor hebben. AEL wijst namelijk integratie van de hand. "Wij willen niet assimileren en we willen ook niet tussen twee culturen bekneld raken", aldus Jahjah in een interview met een Belgische krant De Morgen, eind vorig jaar. De AEL pleit vooral voor het behoud van de islamitische identiteit en cultuur. Aanpassen is out of the question. Jahjah lijkt te weten waar hij over praat. Maar voor wie is minder duidelijk. Wie zien 'wij'? Islamitische vluchtelingen in het algemeen? Alle Arabieren in Europa? De moslims in Nederland?

'Onze meisjes zijn niet geïndoctrineerd door het feminisme'

"In ieder geval niet de bounty's", schampert Saladdhin. Bounty is een bijnaam voor veel tweedegeneratie allochtonen; uiterlijk een kleurtje, maar wit van binnen. In sommige kringen worden ze als voorbeelden van geslaagde integratie toegejuicht, in andere kringen zijn het verraders. Ook op Maroc.nl, de site waar Saladdhin en vele anderen zich vol overgave in de discussie storten, zijn de meningen verdeeld. Het gaat er soms heftig aan toe in het forum. Saladdhin ziet de AEL wel zitten. "Jahjah verwoordt precies wat ik persoonlijk denk, zonder zijn principes te prostitueren, zoals die bounty's doen." Azul meent dat de tweedegeneratie allochtonen zich niet aangetrokken voelen tot de ideeën van de AEL. "Die hebben gestudeerd en maken genoeg kans op de arbeidsmarkt. Het zullen eerder snotneuzen of laaggeschoolden zijn, die voor Jahjah kiezen."

Wat veel mensen dwarszit, is dat veel ideeën van de AEL niet passen binnen de westerse opvattingen. Zoals die over vrouwenemancipatie. "Onze meisjes zijn niet geïndoctrineerd door het feminisme", zegt Jahjah in hetzelfde interview met de Morgen. "In onze cultuur zijn de conservatieve familiewaarden heel belangrijk. Veel vrouwen die nu werken, zouden liever getrouwd zijn en een leven als moeder uitbouwen." Hmm, dit doet denken aan het partijprogram van SGP. Waarom maakt men zich zo druk om de AEL, terwijl de SGP - die vrouwen verbiedt een bestuurlijke functie binnen hun partij uit te oefenen - allang z'n plekje heeft veroverd in ons land en zelfs met enkele zetels in de Tweede Kamer zit? Moenna denkt het wel te kunnen verklaren. "Mede door de ontzuiling praktiseren Nederlanders steeds minder hun geloof in het openbaar", schrijft ze op Maroc.nl. "Wij daarentegen, vertikken het om het geloof alleen op vrijdag te praktiseren, om vervolgens op zaterdagavond een pilsje te pakken."

'Je kunt niet ontkennen dat de islam in de media en in de politiek zwartgemaakt wordt'

De AEL pleit naast gelijke rechten, ook voor het oprichten van een Arabische staat op alle Arabische bodem. Wáár dat precies is, wordt me niet duidelijk. Het lijkt alsof er binnen de Arabische gemeenschap verdeeldheid heerst over wie er nou wel bij hoort en wie niet. Hoe dan ook, de AEL ziet het Arabische volk als één: "Die staat is het uiteindelijke doel van de nationalistische strijd van het Arabische volk. Het is de taak van alle Arabieren om de twee belangrijkste componenten van hun identiteit, het arabisme en de islam, te verdedigen."

Nouwra denkt dat de AEL moslims inderdaad veel te bieden heeft. "Je kunt niet ontkennen dat de islam in de media en in de politiek zwartgemaakt wordt", zo schrijft ze. "Ik, een geïntegreerde, berberse moslima, ben ineens een mislukte cocktail. Want naar westerse maatstaven is het niet meer mogelijk om én Nederlands burger én moslima te zijn." En dan kiest Nouwra voor het laatste. "De AEL komt op voor mijn moslim-identiteit. Daar gaat het mij om."

'Mensen moeten wakker worden uit de AEL droomwereld'

Er zijn echter ook mensen die zich helemaal niet thuisvoelen bij de standpunten van de AEL. Azul bijvoorbeeld. "Een gemeenschap van Marokkanen in Nederland? Laat me niet lachen. Op basis van wat? De AEL biedt géén oplossingen voor de zogenaamde achterstelling die Marokkanen hier ondervinden. Als je iets wilt, dan moet je daar zélf achteraan gaan en niet je hoop vestigen op een of andere groepering. Mensen moeten eens wakker worden uit de AEL droomwereld waarin ze leven."

Ook wordt de AEL verweten antisemitisch te zijn. "Zionisten zijn de nazi's van onze tijd", riep Jahjah vorig jaar. Eén van de weinige joodse leden van Maroc.nl noemt het dan ook logisch dat hij tegen de AEL is. "Dreigen met geweld is inderdaad verkeerd", reageert Moenna op deze jongen. "Maar ik denk dat veel mensen Jahjah te radicaal opvatten. Niemand wil hier Klein-Arabië vestigen, maar een samenleving waarbij ieder lid, zijn geloof en traditie vrijuit kunnen praktiseren, met wederzijds begrip, respect, en gelijke rechten en plichten. En dat gebeurt nu níet. Alleen door middel van dialoog en door bruggen te bouwen tussen de verschillende culturen kan het lukken."

'Die Robin Hood-teksten van Jahjah zijn wel degelijk radicaal en bedreigend'

Mika denkt er duidelijk anders over en wijst Moenna terecht. "Ik denk dat jij die Robin Hood-teksten van Jahjah niet goed leest, want die zijn wel degelijk radicaal en bedreigend. Jahjah wil helemaal geen bruggen bouwen. Hij wil diepe kloven spitten zodat wij er één voor één in flikkeren." Een ander ziet het minder ernstig in: "Ik vind ze soms wat populistisch. Ze luisteren te weinig en zijn soms wat grof om het effect. Daarom noem ik ze vaak de allochtone LPF. Binnen een democratie zul je met anderen moeten samenwerken en dat zal de AEL waarschijnlijk ook wel leren." Mika lijkt opnieuw meer gevaar in de AEL te zien. "We moeten de kloof tussen 'wij' en 'zij' niet vergroten maar juist dichten."

Een stelletje extremisten die slim inspelen op onderbuikgevoelens of een spreekbuis voor de Arabische gemeenschap? Misschien moet de AEL zijn ware gezicht nog tonen. Duidelijk is wel dat de rol van de liga nog niet is uitgespeeld. Met de oorlog in Irak lijkt voor deze beweging aangetoond dat er een wereldwijde 'strijd tegen de islam' gaande is. Vrees voor uit de hand lopende conflicten tussen autochtonen en allochtonen is ook in Nederland groot. De AEL roept dat ze bruggen willen bouwen. Maar dan lijkt me dat je het wel eens moet worden over de materialen die je gebruikt. Wederzijds respect is heel stevig.


http://www.spunk.nl/artikelen/484578.html

The General
12-04-03, 22:17
De AEL roept dat ze bruggen willen bouwen. Maar dan lijkt me dat je het wel eens moet worden over de materialen die je gebruikt. Wederzijds respect is heel stevig.

...dan heb je wel erg slecht geluisterd naar de toespraken van de AEL.

moenna
12-04-03, 22:57
:kwaad:

Mika wees me echt niet terecht, het was een klassiek geval van meningsverschil. Hij benaderde alles vanuit een radicale invalshoek, terwijl ik het juist vrediger zag...

Verder is het wel een leuk artikel:).

Couscousje
12-04-03, 23:51
Who the hell is Saladdhin?

Cc

Tomas
13-04-03, 10:20
Geplaatst door Couscousje
Who the hell is Saladdhin?

Cc

Alsof dat boeit.

Saladdhin staat voor een aantal prikkers hier, zo te lezen.

Orakel
13-04-03, 10:43
Geplaatst door Tomas
Alsof dat boeit.

Saladdhin staat voor een aantal prikkers hier, zo te lezen.

Saladdhin was een aantal prikkers. Is synoniem voor alter-ego. :maf3:

nouwra
13-04-03, 12:14
Leuk stuk

Ik vond alleen de conclusie dat ik dan voor het laatste kies me wat vreemd in de oren klinken. Ik heb de betreffende tekst er eens bijgepakt. Zoals ik verwacht had, die conclusie heb ik nergens getrokken

Het is geen kwestie van kiezen tussen Islam en burgerschap, maar het creeren van evenwicht. De Islam spoort Moslim in een niet-Islamitisch land aan zich te schikken naar de wetten van dat land, mits deze niet botsen met de regels van de Islam. In Nederland botst dit niet, dus lijkt het me niet reeel om mijzelf voor de keuze te stellen van Islam of Nederlands burgerschap.

Toch wel merkwaardig..

sadeeQ
13-04-03, 13:11
maar goed dat ik me niet had gemengd in die discusie :haha: :haha:

Mark
13-04-03, 13:38
Ja! Waarom zijn Sadeeq en Yehi niet gequote!!!

En waarom wordt er geen aandacht aan Wizdom en hamza-T besteed, stelletje vuile vrijmetselaars!

sadeeQ
13-04-03, 13:52
Geplaatst door Mark
Ja! Waarom zijn Sadeeq en Yehi niet gequote!!!

En waarom wordt er geen aandacht aan Wizdom en hamza-T besteed, stelletje vuile vrijmetselaars!

omdat we altijd alleen maar de waarheid vertellen en dat proberen ze te verhullen :schrik:

:regie: eerlijke journalisten bestaan niet :auw: