PDA

Bekijk Volledige Versie : Arabisch als vierde landstaal!



BaMb-InO
13-04-03, 07:53
Het voorstel is afkomstig van Abou Jahjah, voorzitter van de Arabische Europese Liga. Hij vindt dat het Arabisch erkend moet worden als 4de landstaal en dreigt met een aparte Arabische lijst bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 in Antwerpen. Ik vind het maar niets.....nu kan ik tenminste nog over niet Arabisch sprekende lui roddelen of getinte opmerkingen maken, zonder dat ze het verstaan.


Wat vinde jullie?

Waterval
13-04-03, 10:21
Ik wil straattaal als vierde landstaal.

Waterval
13-04-03, 10:23
Omdat hij toevallig Arabisch-sprekend is? Het merendeel van de Marokkanen hier en volgens mij ook in Belgie is niet-Arabisch sprekend.

Orakel
13-04-03, 10:39
Geplaatst door Waterval
Ik wil straattaal als vierde landstaal.

:maf2:

Tranga!

Straattaal woordenlijst


check die merry = moet je die Mercedes eens zien
paas een gila = geef me een gulden
ik ga das = ik ga weg
doekoe = geld
loesoe = weg
chick(ie) = meisje/lekker wijf
osso = huis
afoe = stukje/trekje van sigaret
fitti = vechten/gevecht
kill = jongen
fatoe = grapje
tata = Nederlander
dieken = op een gemene manier kijken
flex = goed/oké
keller = lekker
whoela = ik zweer het
dumus = varken
standaard, no span = tof, geen probleem

Tomas
13-04-03, 11:16
Geplaatst door Orakel
:maf2:

Tranga!

Straattaal woordenlijst


check die merry = moet je die Mercedes eens zien
paas een gila = geef me een gulden
ik ga das = ik ga weg
doekoe = geld
loesoe = weg
chick(ie) = meisje/lekker wijf
osso = huis
afoe = stukje/trekje van sigaret
fitti = vechten/gevecht
kill = jongen
fatoe = grapje
tata = Nederlander
dieken = op een gemene manier kijken
flex = goed/oké
keller = lekker
whoela = ik zweer het
dumus = varken
standaard, no span = tof, geen probleem

En wat mag Tranga dan betekenen?!

Orakel
13-04-03, 11:20
Geplaatst door Tomas
En wat mag Tranga dan betekenen?!

:haha: You no sabbi?

Tranga = sterk, strak, tof... = Surinaams.

Tomas
13-04-03, 11:24
Geplaatst door Orakel
:haha: You no sabbi?

Tranga = sterk, strak, tof... = Surinaams.

En wat mag gdvrdmm Sabbi nou weer betekenen?!

Orakel
13-04-03, 11:29
Geplaatst door Tomas
En wat mag gdvrdmm Sabbi nou weer betekenen?!

:p
Loesoe bradda,

sabbi = weet of ken.

Me no sabbi = ik weet het niet

Me no sab a man = ik ken hem niet

Pytaghoras
13-04-03, 12:02
Geplaatst door Tomas
En wat mag gdvrdmm Sabbi nou weer betekenen?!

Sabbi= mijn vriend, vriend

BaMb-InO
13-04-03, 12:23
waarom noemen jullie andere taal straattaal..........ik zie Surinaamse en Marokkaanse woorden.....dus dat zie je meteen als straattaal? Snap er niets meer van! :watte?:

Pytaghoras
13-04-03, 12:28
Geplaatst door BaMb-InO
Het voorstel is afkomstig van Abou Jahjah, voorzitter van de Arabische Europese Liga. Hij vindt dat het Arabisch erkend moet worden als 4de landstaal en dreigt met een aparte Arabische lijst bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 in Antwerpen. Ik vind het maar niets.....nu kan ik tenminste nog over niet Arabisch sprekende lui roddelen of getinte opmerkingen maken, zonder dat ze het verstaan.


Wat vinde jullie?

Wel grappig! Hij eist een taal die niet van de Marokkanen is. Moet die Abou Jahjah niet eens zijn mond ophouden gezien de nederlaag van de arabieren in Irak?

BaMb-InO
13-04-03, 12:30
Geplaatst door Pytaghoras
Wel grappig! Hij eist een taal die niet van de Marokkanen is. Moet die Abou Jahjah niet eens zijn mond ophouden gezien de nederlaag van de arabieren in Irak?


Ehhhhhhhhhhhh dit snap ik niet.....hij vertegenwoordigd de Arabische Europese liga niet de MAROKKAANSE europese liga..........



En wat heeft Irak hier nou weer mee te maken? Moet iedere f-ucking forum nou hier op eindigen? :huil2:

Pytaghoras
13-04-03, 12:39
Geplaatst door BaMb-InO
Ehhhhhhhhhhhh dit snap ik niet.....hij vertegenwoordigd de Arabische Europese liga niet de MAROKKAANSE europese liga..........



En wat heeft Irak hier nou weer mee te maken? Moet iedere f-ucking forum nou hier op eindigen? :huil2:

Uit jouw reacties blijkt dat je helemaaaaaaaaaaaaaaal niets weet dame. Oprotten met de arabische liga. Oprotten met die arabische nationalisten.

Arabische nationalisten = zionisten

Orakel
13-04-03, 12:50
Geplaatst door BaMb-InO
waarom noemen jullie andere taal straattaal..........ik zie Surinaamse en Marokkaanse woorden.....dus dat zie je meteen als straattaal? Snap er niets meer van! :watte?:

http://www.blikopener.nl/nieuws/k32001/images/woordenboek.gif

Straattaal is in deze niet denigrerend bedoeld. Wordt soms ook wel Murks genoemd, een samentrekking van Marokkaans en Turks.

:)

BaMb-InO
13-04-03, 12:52
Geplaatst door Pytaghoras
Uit jouw reacties blijkt dat je helemaaaaaaaaaaaaaaal niets weet dame. Oprotten met de arabische liga. Oprotten met die arabische nationalisten.

Arabische nationalisten = zionisten



Doei Bush wannaB..........gaan we weer!



*Ignore*

sadeeQ
13-04-03, 12:59
Geplaatst door BaMb-InO
Het voorstel is afkomstig van Abou Jahjah, voorzitter van de Arabische Europese Liga. Hij vindt dat het Arabisch erkend moet worden als 4de landstaal en dreigt met een aparte Arabische lijst bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 in Antwerpen. Ik vind het maar niets.....nu kan ik tenminste nog over niet Arabisch sprekende lui roddelen of getinte opmerkingen maken, zonder dat ze het verstaan.


Wat vinde jullie?


wie ?wat? waar? wanner ? heeft hij dat gezegd. bron?

Mark
13-04-03, 13:34
Tot nu toe hebben we hier 1 landstaal. (ik verwaarloos het fries even met groot plezier). Het zou dus de tweede taal worden.

Dit zal wel over onze zuiderburen gaan.

De Rode Roos
13-04-03, 13:43
Geplaatst door Mark
Tot nu toe hebben we hier 1 landstaal. (ik verwaarloos het fries even met groot plezier). Het zou dus de tweede taal worden.

Dit zal wel over onze zuiderburen gaan.

Yup...wilde ik net plaatsen. De talen die een land kent is historisch gegroeid in een land. In Belgie mag je al gewoon Arabisch praten wanneer je maar wil. Arabisch landstaal maken is dus onnodig. Bovendien zouden andere minderheden het dan ook willen. In Belgie wonen al eeuwen joden...het hebreeuws is daar ook toch geen landstaal? De Arabieren die daar hooguit enkele decennia wonen en Arabisch als landstaal willen blazen dus te hoog van de toren.

sadeeQ
13-04-03, 13:48
Geplaatst door Mark
Tot nu toe hebben we hier 1 landstaal. (ik verwaarloos het fries even met groot plezier). Het zou dus de tweede taal worden.

Dit zal wel over onze zuiderburen gaan.

:baard: het wordt hoogste tijd dat friesland onafhankelijk wordt van de nederlandse bezeters en een eigen staat opricht.


steun de onafhankelijke fryslan ,steun de vrijheid van de tukkers :auw2:

taouanza
13-04-03, 17:38
[
QUOTE]Geplaatst door De Rode Roos
Yup...wilde ik net plaatsen. De talen die een land kent is historisch gegroeid in een land. In Belgie mag je al gewoon Arabisch praten wanneer je maar wil. Arabisch landstaal maken is dus onnodig. Bovendien zouden andere minderheden het dan ook willen. In Belgie wonen al eeuwen joden...het hebreeuws is daar ook toch geen landstaal? De Arabieren die daar hooguit enkele decennia wonen en Arabisch als landstaal willen blazen dus te hoog van de toren. [/QUOTE]


en welke arabisch bedoelen ze?libanees? of klassiek arabisch, dat iedereen gaat praten hoe ze op aljazeera het nieuws lezen? :wat?!:

ik vind het mooi maar zo praten ze in arabische landen niet eens. :cheefbek:

barfly
13-04-03, 19:21
Geplaatst door sadeeQ
:baard: het wordt hoogste tijd dat friesland onafhankelijk wordt van de nederlandse bezeters en een eigen staat opricht.


steun de onafhankelijke fryslan ,steun de vrijheid van de tukkers :auw2:

Zoals gewoonlijk snap je d'r weer geen snars van :p
De Nederlanders en met name de Hollanders (ene kliek woonachtig aan de kust van de Noordzee) heeft de Friezen nooit kunnen veroveren of wat dan ook. De Friezen hebben ingestemd met een "coalitie" :p
Enne als je een Fries een Tukker noemt dan krijg je ongenadig slaag :D

sadeeQ
13-04-03, 19:58
Geplaatst door barfly
[B]Zoals gewoonlijk snap je d'r weer geen snars van :p
De Nederlanders en met name de Hollanders (ene kliek woonachtig aan de kust van de Noordzee) heeft de Friezen nooit kunnen veroveren of wat dan ook. De Friezen hebben ingestemd met een "coalitie" :p
aaah op zijn iraaks bevrijd dus :vreemd: ik steun de eis van veel friezen om een eigen onafhankelijke staat te vormen met een eigen taal en eigen munt,de nederlands bezettings macht moet opzouten uit vrije fryslan,de friese vrijheidstrijders hebben geen coalitie nodig om hun eigen zaken te regelen. en ook dient het plunderen van de rijkdommen van friesland de afgelopen tientallen jaren vergoed te worden. :kwaad:



Enne als je een Fries een Tukker noemt dan krijg je ongenadig slaag :D

ik doe niet mee aan die vooroordelen van de bezetters over de friezen,je hebt liever dat ze super de boeren worden genoemd heh :boos:

barfly
13-04-03, 20:17
Geplaatst door sadeeQ
aaah op zijn iraaks bevrijd dus :vreemd: ik steun de eis van veel friezen om een eigen onafhankelijke staat te vormen met een eigen taal en eigen munt,de nederlands bezettings macht moet opzouten uit vrije fryslan,de friese vrijheidstrijders hebben geen coalitie nodig om hun eigen zaken te regelen. en ook dient het plunderen van de rijkdommen van friesland de afgelopen tientallen jaren vergoed te worden. :kwaad:



ik doe niet mee aan die vooroordelen van de bezetters over de friezen,je hebt liever dat ze super de boeren worden genoemd heh :boos:

Nee ik heb liever dat de Friezen zelf duidelijk maken dat ze vrij zijn en graag deel uitmaken van het Democratische Groot-Dietsche rijk waar ook de Vlamingen bijhoren en ik geloof dat Marsipulami diep in z'n hart hierbij zou willen horen, net als een groot deel van Zuid-Afrika en grote delen van Namibië. :p

Syphax
13-04-03, 21:38
Ik vind het een domme statement, hoe de AEL het ook bedoelt.
Wat hebben we eraan?

Ikke4real
13-04-03, 21:51
Geplaatst door Syphax
Ik vind het een domme statement, hoe de AEL het ook bedoelt.
Wat hebben we eraan?

Voorzover ik het weet is het geen voorstel van de AEL om Arabisch als een officiele taal te maken. Abou Yahyah zei alleen dat hij niet begreep dat Duits in Belgie een landstaal is terwijl meer mensen zijn die Arabisch dan Duits spreken.

BiL@L
13-04-03, 21:56
Geplaatst door Syphax
Ik vind het een domme statement, hoe de AEL het ook bedoelt.
Wat hebben we eraan?

Ik wil graag weten wat ik zeg als ik mij 5 keer per dag tot mijn Schepper wend, jij niet dan?

De Rode Roos
13-04-03, 22:00
Geplaatst door Ikke4real
Voorzover ik het weet is het geen voorstel van de AEL om Arabisch als een officiele taal te maken. Abou Yahyah zei alleen dat hij niet begreep dat Duits in Belgie een landstaal is terwijl meer mensen zijn die Arabisch dan Duits spreken.

Abou Jahjah zou zich meer in de geschiedenis van Belgie moeten verdiepen en welke mensen op dat stukje land woonden en door wie het bestuurd werd en van wie het was, toen het omgedoopt werd tot Belgie tijdens het Congres van Wenen in 1848 meende ik. Marsipulami weet er vast meer van.

Syphax
13-04-03, 22:37
Geplaatst door BiL@L
Ik wil graag weten wat ik zeg als ik mij 5 keer per dag tot mijn Schepper wend, jij niet dan?
Heb jij geen recht om dat te leren? Dat is nieuw voor mij!!!

Syphax
13-04-03, 22:46
Geplaatst door Ikke4real
Voorzover ik het weet is het geen voorstel van de AEL om Arabisch als een officiele taal te maken. Abou Yahyah zei alleen dat hij niet begreep dat Duits in Belgie een landstaal is terwijl meer mensen zijn die Arabisch dan Duits spreken.
Abou Yahyah zou moeten weten hoe dat opgevat zou worden, als hij werkelijk zo intelligent is.

BiL@L
13-04-03, 22:49
Geplaatst door Syphax
Heb jij geen recht om dat te leren? Dat is nieuw voor mij!!!

Pffff, laat k maar niet beginnen over de berber-taal struggle, waar ik 'alles' van weet, want dan wordt de hypocrisie wel heel erg duidelijk...

Syphax
13-04-03, 22:59
Geplaatst door BiL@L
Pffff, laat k maar niet beginnen over de berber-taal struggle, waar ik 'alles' van weet, want dan wordt de hypocrisie wel heel erg duidelijk...
Hypocrisie?
Omdat jij uitgaat van mijn priknaam. Dat zijn nou vooroordelen!!!!!
Ik vind jouw reply gewoon bullshit....that`s all.
Ik lees namelijk dat jij vindt dat het Arabisch als vierde taal moet komen, omdat jij wil weten wat je zegt als je vijf keer per dag bidt.
Alsof dat verboden is!!!

Shaheen
13-04-03, 23:11
er spreken nog meer mensen hindi/urdu dan arabisch

timoch!
13-04-03, 23:16
Geplaatst door Shaheen
er spreken nog meer mensen hindi/urdu dan arabisch

In Belgie :confused:

Shaheen
13-04-03, 23:18
Geplaatst door timoch!
In Belgie :confused:

ohhhhhh sorry ik dacht wereldtaal moet toch beter lezen :lekpuh:

manc
14-04-03, 09:28
Moet het niet zijn:

Ik ga KAS ipv ik ga DAS?

(dat was het 'vroeger' tenminste altijd) het komt van het papiamento: Mi ta bai kas (ik ga naar huis, KAS = 'casa' in het spaans)

Waterval
14-04-03, 10:19
Geplaatst door manc
Moet het niet zijn:

Ik ga KAS ipv ik ga DAS?

(dat was het 'vroeger' tenminste altijd) het komt van het papiamento: Mi ta bai kas (ik ga naar huis, KAS = 'casa' in het spaans)



Tis een samentrekking van dat Kas en Dar, wat huis betekent in het Arabisch.


Verzin ik net ff
:moe:

Mark
14-04-03, 10:30
Beste mensen, dit gaat om Belgie...

Verder, die Friezen zijn een doorn in mijn oog... vieze landverraders. Ik stel voor dat alle Frieze scholen elke dag beginnen met een eed waarin ze trouw zweren aan Holland. Die tweetalige borden weg van de straat. En als ze moeilijk doen gaan we servisch tekeer! :auw:

manc
15-04-03, 17:56
Geplaatst door Mark
Beste mensen, dit gaat om Belgie...

Verder, die Friezen zijn een doorn in mijn oog... vieze landverraders. Ik stel voor dat alle Frieze scholen elke dag beginnen met een eed waarin ze trouw zweren aan Holland. Die tweetalige borden weg van de straat. En als ze moeilijk doen gaan we servisch tekeer! :auw:

Bravo! Mark for president! :boer:

Mark
16-04-03, 08:25
Geplaatst door manc
Bravo! Mark for president! :boer:


Als ik president zou worden zou Nederland er erg anders uit gaan zien :wohaa:

Woehahahaha

:vreemd:

BaMb-InO
17-04-03, 18:46
Een Arabische zuil?
Het is een wet van Meden en Perzen dat radicale acties ook radicale tegenreacties uitlokken. In dit perspectief kunnen we Abou Jahjah zien als het islamitische antwoord op Philip Dewinter. Beiden zijn welbespraakt, charismatisch en weten op de één of andere manier veel mensen te enthousiasmeren voor hun ideeën. Hun doelstellingen zijn echter tegengesteld. Waar Dewinter alle allochtonen die zich niet voor de volle 100% willen aanpassen liever nog vandaag dan morgen ziet vertrekken, daar vindt Abou Jahjah verdere integratie overbodig en pleit hij voor het stichten van een islamitische zuil, compleet met islamitisch onderwijs, de AEL als politieke partij en Arabisch als vierde landstaal van België. Heel kort door de bocht kan dus gesteld worden dat de Belgische maatschappij zelf de kiem legde voor de AEL. Kun je het een bevolkingsgroep, die zich achtergesteld voelt, kwalijk nemen dat ze zich organiseren en opkomen voor hun rechten? Wat dat betreft gaat er van de AEL een zekere emanciperende werking uit, net zoals de Black Panthers, naast Martin Luther King, ook een belangrijke bijdrage leverden aan de emancipatie van de zwarte Amerikanen.



Bron:http://www.js.nl/~jsnlrijnmond/nieuw/AEL.htm

nouwra
17-04-03, 22:14
bamB-InO, die avatar van jou, is dat niet die actrice uit Risalla? Of was het nu het liefje van 3antar?

Irritant als je iemand ergens van kent, maar deze niet thuis kan brengen.

Help me out here

;)

Orakel
17-04-03, 23:06
Geplaatst door nouwra
bamB-InO, die avatar van jou, is dat niet die actrice uit Risalla? Of was het nu het liefje van 3antar?

;)

:p

Dat laatste woord, is dat niet die met die staart?

Pardon my poor french

Bart
22-04-03, 14:58
Geplaatst door Orakel
http://www.blikopener.nl/nieuws/k32001/images/woordenboek.gif

Straattaal is in deze niet denigrerend bedoeld. Wordt soms ook wel Murks genoemd, een samentrekking van Marokkaans en Turks.

:)

Ik dacht altijd dat de meeste woorden uit het Surinaams kwamen???

Al Sawt
22-04-03, 17:42
Geplaatst door Tafey Lewis

erkenning van de taal ? erkennign van de feestdagen ?
joden wonen hier al meer dan 500 jaar en die vragen niets,die integreren gewoon zoals het hoort. Je haalt dingen door elkaar. Erkenning van feestdagen, dat was een voorstel van links Nederland. Jullie Joden zijn niet geintegreerd, maar aangepast. Iets waar wij wel voorbeeld van moeten nemen.

NIS1
22-04-03, 20:35
Geplaatst door Pytaghoras
Wel grappig! Hij eist een taal die niet van de Marokkanen is. Moet die Abou Jahjah niet eens zijn mond ophouden gezien de nederlaag van de arabieren in Irak?

Komt ie weer hoor.. jeetje wat ben jij zielig zeg..

Orakel
22-04-03, 21:00
Geplaatst door Bart
Ik dacht altijd dat de meeste woorden uit het Surinaams kwamen???

Klopt, denk ik. Aanvankelijk in ieder geval wel, maar je ziet steeds meer een vermenging van Turks, Marokkaans, Surinaams en Antilliaans.

Jorgen Rayman is daar heel sterk in.

Echt leuk om te zien om een roodharige jongen "tazzz a sahbi" te horen roepen. :nerd:

nouwra
22-04-03, 22:42
Geplaatst door Orakel
Klopt, denk ik. Aanvankelijk in ieder geval wel, maar je ziet steeds meer een vermenging van Turks, Marokkaans, Surinaams en Antilliaans.

Jorgen Rayman is daar heel sterk in.

Echt leuk om te zien om een roodharige jongen "tazzz a sahbi" te horen roepen. :nerd:

zeg Orakel ik heb zo een flauw vermoeden dat jij je in het wereldje van maatschapelijke hulpverlening beweegt...

am I rait?

Orakel
22-04-03, 23:00
Geplaatst door nouwra
zeg Orakel ik heb zo een flauw vermoeden dat jij je in het wereldje van maatschapelijke hulpverlening beweegt...

am I rait?

:wink:

Sterker nog, ik ben zelf een flauw vermoeden en kan dientengevolge alle hulp die ik kan krijgen gebruiken.

Heppie al gedoneerd?

Pytaghoras
23-04-03, 02:04
Geplaatst door NIS1
Komt ie weer hoor.. jeetje wat ben jij zielig zeg..

Kaboe! Ik bezorg je de schrik zie ik NISI. Heb ik je zoveel nachtmerries bezorgd?

Als ik naar die foto kijk dan doe je mij denken aan een groep mensen die de eer wilde bewijzen aan de voormalige dictatuur van Marokko Hassan II. Ze zeiden: oh onze heer de koning! U bent de ezel en wij zijn het gras. Eet ons!

NIS1
23-04-03, 09:57
Geplaatst door Pytaghoras
Kaboe! Ik bezorg je de schrik zie ik NISI. Heb ik je zoveel nachtmerries bezorgd?

Als ik naar die foto kijk dan doe je mij denken aan een groep mensen die de eer wilde bewijzen aan de voormalige dictatuur van Marokko Hassan II. Ze zeiden: oh onze heer de koning! U bent de ezel en wij zijn het gras. Eet ons!

Wat jij doet is gewoon diep triest. Dat is het enige wat ik te zeggen heb over sommige uitspraken van je. Op deze forum heb je veel meningen van verschillende prikkers. Soms ben ik het niet eens met wat er gezegt wordt, maar heb altijd wel een beetje respect voor iemand zijn mening. Wat jij doet mist alle planken. Het is gewoon diep en diep triest.

Je hebt me geen schrik bezorgt, maar diepe medelijden opgewakkerd. Jou uitspraken doen me meer aan racisme denken, dan een redelijk goed beargumenteerde mening.

BiL@L
23-04-03, 10:01
Geplaatst door Pytaghoras
Ze zeiden: oh onze heer de koning! U bent de ezel en wij zijn het gras. Eet ons!

En toen zei de ezel, HiiiiiiiiiiiiHaaaaaaaaaa...
:zegniets:

Pytaghoras
23-04-03, 11:00
Geplaatst door NIS1
Wat jij doet is gewoon diep triest. Dat is het enige wat ik te zeggen heb over sommige uitspraken van je. Op deze forum heb je veel meningen van verschillende prikkers. Soms ben ik het niet eens met wat er gezegt wordt, maar heb altijd wel een beetje respect voor iemand zijn mening. Wat jij doet mist alle planken. Het is gewoon diep en diep triest.

Je hebt me geen schrik bezorgt, maar diepe medelijden opgewakkerd. Jou uitspraken doen me meer aan racisme denken, dan een redelijk goed beargumenteerde mening.

Als er een maal kritiek komt op arabieren dan is het discriminatie. Joh, je moet de feiten accepteren. Wat ik verteld heb is de realiteit en dat moet je kunnen accepteren, tenminste als je progressief denkt te zijn.

Pytaghoras
23-04-03, 11:01
Geplaatst door BiL@L
En toen zei de ezel, HiiiiiiiiiiiiHaaaaaaaaaa...
:zegniets:

Precies!

NIS1
23-04-03, 11:12
Geplaatst door Pytaghoras
Als er een maal kritiek komt op arabieren dan is het discriminatie. Joh, je moet de feiten accepteren. Wat ik verteld heb is de realiteit en dat moet je kunnen accepteren, tenminste als je progressief denkt te zijn.

Jij progressief? Realistisch? Kritisch? Het enige waar jij mee bezig bent, zijn leugens en je haat tegen de Arabieren in alle vormen op deze forum kenbaar maken. Berber extremist! Shame on you..

Orakel
23-04-03, 20:23
Geplaatst door mika
We zouden dan deze twee leuke regels moeten leren.

If joe wani respiekie foe trawang joe, moes mang foe ghi ook toe.

Fos mie ghi respekkie, me wang kiesing fossi. Me no sir me srifiie ghi wan dat no wan bai.




Geplaatst door mika
Ja, en dat is geen vooruitgang als je het ABN Nederlands niet goed beheerst.
Surinamers spreken perfect nederlands, soms nog zuiverder als Nederlanders zelf, maar spreken ook hun eigen taal ernaast.
De huidige generatie spreekt een straattaal die geen verrijking is maar juist een belasting vormt om correct Nederlands te leren en door te geven. Ontmoedigen dus en niet multi culti ondersteunen.

MIKA

Wel multicultie ondersteunen anders komt er van integratie ook niks. Aleternatieven die anders overblijven zijn segregatie of assimilatie.
En Surinamers spreken helemaal geen perfekt Nederlands, althans niet zij die ik ken. Ze hebben b.v. erg veel moeite met het lidwoorden. Ze kunnen zich echter wel goed verstaanbaar maken, niks op af te dingen.

In mijn wijk zijn velen opgegroeid met vier talen, nog los van de talen die je op school moet leren. Doet echt niets af aan de Nederlandse taalbeheersing.

De schoonheid van de regenboog bestaat bij de gratie van de samensmelting van de diverse kleuren. :duim:

Oppi bong.

Pytaghoras
24-04-03, 03:29
Geplaatst door NIS1
Jij progressief? Realistisch? Kritisch? Het enige waar jij mee bezig bent, zijn leugens en je haat tegen de Arabieren in alle vormen op deze forum kenbaar maken. Berber extremist! Shame on you..

Noem eens de leugens die ik verteld heb. Als je ze niet kan noemen, dan moet je ophouden. Heb je wat zinnigs te vertellen of loop je daar de hele tijd te kloeien.
Ik heb nog nooit van een Berber extremist gehoord. Ik heb wel over de arabische extremisten gehoord. Dat hoor ik elke dag op tv. Waaruit kan je concluderen dat ik de arabieren haat?

Ik heb wel een hekel aan arabische nationalisten. Als je ook een daarvan bent, dan ga je ook oprotten. De arabische nationalisten zijn de reden van veel ellende. De arabische nationalisten onder leiding van Saddam hebben meer dan een miljoen doden veroorzaakt in oolog tussen Iran en Irak. Irak kreeg alle hulp van Saudie Arabie en Kuwait om andere moslims (Iraniers) te doden. Waarom? Omdat die Iraniers een maal geen arabieren zijn. Vertel ik hier dan een leugen? Is dat geen feit? Is dat haat tegen arabieren? Waarom mag er geen kritiek op de arabieren geleverd worden?

Waarom eist AEL arabisch terwijl meer dan 80% van de Marokkanen in Nederland geen arabieren zijn? Arabisch is een vreemde taal voor die Imazighen in Nederland. Wat je moet realiseren en accepteren is dat de Imazighen geen arabieren zijn. Imazighen hebben het recht om te zeggen dat AEL ze niet vertegenwoordigt. Ze hebben het recht om zich te verzetten tegen AEL. Zelfs het feit dat de Arabieren de volmaakte Godsdienst hebben gebracht rechtvaardigt niet de culturele onderdrukking van de Imazighen.

Bart
24-04-03, 14:21
Geplaatst door Orakel
De schoonheid van de regenboog bestaat bij de gratie van de samensmelting van de diverse kleuren. :duim:

Dit vind ik een erg mooie vergelijking, een applaus waard! :lole:

Aicha19
24-04-03, 23:16
Geplaatst door Waterval
Omdat hij toevallig Arabisch-sprekend is? Het merendeel van de Marokkanen hier en volgens mij ook in Belgie is niet-Arabisch sprekend.

Toevallig staat de ael wel voor álle moslims en arabieren, niet alleen voor marokanen hoor :ninja: :wat?!: :confused:

Aicha19
24-04-03, 23:30
Geplaatst door Pytaghoras


Waarom eist AEL arabisch terwijl meer dan 80% van de Marokkanen in Nederland geen arabieren zijn? Arabisch is een vreemde taal voor die Imazighen in Nederland. Wat je moet realiseren en accepteren is dat de Imazighen geen arabieren zijn. Imazighen hebben het recht om te zeggen dat AEL ze niet vertegenwoordigt. Ze hebben het recht om zich te verzetten tegen AEL.


Ik kan het niet lááááten om hier een reactie op te geven, ik vindt dit wel zo onnozel: als jij moslim bent dan wil je toch Arabisch spreken of niet? In welke taal bidt jij dan? Wat maakt het nou uit of Imazighen van huis uit Arabisch spreken? Ik vind dat echt gezeur. Ik ben van huis uit Nederlandse, moet ik dan ook maar anti AEL zijn en anti Arabisch? Nee ik ben vóóóor Arabisch spreken en waarom? Omdat Arabisch de taal van de Islam is en elke moslim verplicht is Arabisch te leren, daarom!!!!

Moslims doen trouwens niet aan nationaliteit, het is niet ; wij amazighen, wij marokanen, wij arabieren, wij belgen of wij nederlanders, wij zijn gewoon allemaal MOSLIM AL HAMDOULILLAH!!!!!

Zoooooooooooooooo dat moest ik ff kwijt :p :p :p :p :p :p :p :p :p

NIS1
25-04-03, 00:01
Geplaatst door Aicha19
Ik kan het niet lááááten om hier een reactie op te geven, ik vindt dit wel zo onnozel: als jij moslim bent dan wil je toch Arabisch spreken of niet? In welke taal bidt jij dan? Wat maakt het nou uit of Imazighen van huis uit Arabisch spreken? Ik vind dat echt gezeur. Ik ben van huis uit Nederlandse, moet ik dan ook maar anti AEL zijn en anti Arabisch? Nee ik ben vóóóor Arabisch spreken en waarom? Omdat Arabisch de taal van de Islam is en elke moslim verplicht is Arabisch te leren, daarom!!!!

Moslims doen trouwens niet aan nationaliteit, het is niet ; wij amazighen, wij marokanen, wij arabieren, wij belgen of wij nederlanders, wij zijn gewoon allemaal MOSLIM AL HAMDOULILLAH!!!!!

Zoooooooooooooooo dat moest ik ff kwijt :p :p :p :p :p :p :p :p :p

Ik probeer hem ook al op het rechte pad te krijgen, maar hij is zo koppig.. Hoop, dat ie wel naar jou luisterd. :engel:

Pytaghoras
25-04-03, 19:27
Geplaatst door Aicha19
Ik kan het niet lááááten om hier een reactie op te geven, ik vindt dit wel zo onnozel: als jij moslim bent dan wil je toch Arabisch spreken of niet? In welke taal bidt jij dan? Wat maakt het nou uit of Imazighen van huis uit Arabisch spreken? Ik vind dat echt gezeur. Ik ben van huis uit Nederlandse, moet ik dan ook maar anti AEL zijn en anti Arabisch? Nee ik ben vóóóor Arabisch spreken en waarom? Omdat Arabisch de taal van de Islam is en elke moslim verplicht is Arabisch te leren, daarom!!!!


Mooi dat je het kwijt kan. Ik ben niet anti arabische of Anti Islam. Ik ben de arabische taal machtiger dan elke Marokkaan ook. Arabisch (Alfosha) begrijp ik en schrijf ik heel goed en ik spreek het vloeiend. Daarnaast kan niemand behalve God me beoordelen op mijn geloof. Ik als Amazigh ben dus niet tegen de Arabieren en hun cultuur, maar ik wil niet gearabiseerd worden. Wij willen onze eigen taal en cultuur behouden. Sinds de onafhankelijkheid van Marokko wordt de Amazigh cultuur onderdrukt en gemarginaliseerd. Er is zelfs een officieel arabiseringsprogramma opgezet, waarvan de Imazighen tot in Nederland de gevolgen merken. De Amazigh cultuur is gedegradeerd tot folklore en mag eigenlijk alleen dienen om toeristen te trekken.

Wij willen simpelweg niet tot Arabieren gemaakt worden, maar onze eigen taal en cultuur behouden, en daarmee erkent worden als volwaardige Marokkanen. Zelfs het feit dat de Arabieren de volmaakte Godsdienst hebben gebracht rechtvaardigt niet de culturele onderdrukking van de Imazighen.

De Amazigh cultuur is, hoe je het wendt of keert, geen onderdeel van de Arabische beschaving. Dat is de reden waarom het in heel Noord-Afrika gemarginaliseerd is en cultuur onderdrukt wordt.
Het gaat om erkenning dat Imazighen deel uit maken van de Marokkaanse identiteit, dat ze volwaardige Marokkanen zijn.

De meeste Imazighen zijn tegen AEL omdat het meer nationalistisch is dan islamitisch.


Geplaatst door Aicha19


Moslims doen trouwens niet aan nationaliteit, het is niet ; wij amazighen, wij marokanen, wij arabieren, wij belgen of wij nederlanders, wij zijn gewoon allemaal MOSLIM AL HAMDOULILLAH!!!!!


Moet je van de Islam je tot arabier noemen? Wat je ook moet weten, dat niet alle moslims arabieren zijn en dat niet alle arabieren moslims zijn.
Helaas is het een feit dat de arabische nationalisten misbruik maken van het geloof om anderen te onderdrukken. Die zijn meer bezig met het verspreiden van hun cultuur en taal dan het verspreiden van de Islam. Er zijn genoeg voorbeelden te noemen. Zolang deze tirannie aanwezig is, heeft men recht om zich te verdedigen.

Pytaghoras
25-04-03, 19:29
Geplaatst door NIS1
Ik probeer hem ook al op het rechte pad te krijgen, maar hij is zo koppig.. Hoop, dat ie wel naar jou luisterd. :engel:

Rechte pad? Hihihi grappig. Ik aanbid geen koning. Is dat wat je rechte pad noemt?

NIS1
25-04-03, 19:56
Geplaatst door Pytaghoras
Rechte pad? Hihihi grappig. Ik aanbid geen koning. Is dat wat je rechte pad noemt?


Doe niet zo raar man.. De huidige koning doet het supergoed hoor..

Betreft je Imazigh stuff.. zat gister nog Marokkaanse tv te kijken daar had je een programma over boeken enzo. Ze hadden het voortdurend over Imazigh boeken.. Heel positief en informatief programma. Je hebt zelfs Imazigh serie's etc. Op de Marokkaanse tv zie je nieuws in alle talen: Arabisch, Spaans, Frans, Teselhiet, Imazigh etc. Marokko doet heel erg haar best om iedereen aan te spreken in het land. Kan je bijvoorbeeld niet van Nederland zeggen. Na het 8 uur journaal even journaal in het Fries, Limburgs etc.

Onze nieuwe koning is heel druk bezig aan het investeren in het noorden. Op dit moment zijn ze druk bezig om een weg tussen Nador, Hoeseima enzo aan het leggen. Kijk ook naar je zelf en ga niet voortdurend afwachten wat anderen voor je doen. Geef er een positieve draai aan en dan komt het heus wel goed.

Je moet niet zo negatief ingesteld zijn hippie ;).. Van mij mag je best kritiek hebben, maar houd het gezond en roep geen rare dingen zoals: "Arabieren kunnen niks goeds doen.." etc etc. Wij zijn allen trots op Marokko door haar diversiteit aan stammen etc. In Marokko kan iedereen het goed met elkaar vinden. Van de Joden tot de uiterste puntjes van de Atlas. Kom niet met complottheorien etc. Ik ben trots op alles wat Marokko is. Ik ben trots op El Hoeseima, Rabat, Agadir, Merrakesh, Oujda, Tanger etc. Steden, gebieden die sterk in ontwikkeling zijn. Help mee ons land op te bouwen en laat wat trots voor het Marokkaanse volk uit je stromen. Kijk naar je buren Algerije.. Heb je liever een burgeroorlog?? Oh ja.. Ik ben ook heel erg trots op Nederland. Zou dit land ook voor geen goud willen wisselen. Nederland en Marokko to the top!!

:slaap: