PDA

Bekijk Volledige Versie : Jacht op Marokkanen in Aalsmeer.



The General
16-04-03, 01:28
"Etnische spanningen in Aalsmeer"

In Aalsmeer staan twee groepen jongeren elkaar naar het leven. Het gaat om autochtone Aalsmeerders versus Marokkaanse jongeren. De gemeente heeft onderzoek laten instellen en neemt de maar liefst 25 aanbevelingen over.
Dat schrijft Trouw dinsdag. De autochtone groep is neo-nazistisch ingesteld: nazi-symbolen zijn gewoon, Marokkaantje jagen is een favoriete tijdsbesteding.
Volgens een van de onderzoekers zijn de tegenstellingen terug te voeren op de historie: Aalsmeer kende in W.O. II, vanwege de zakelijke banden relatief veel NSB-aanhangers. De invloed van die periode is nog steeds merkbaar.

The General
16-04-03, 01:52
Etnische spanningen in Aalsmeer
Extreem-rechtse jongeren op voet van oorlog met Marokkanen
van onze verslaggever
2003-04-15

AALSMEER - Groepen extreemrechtse jongeren en Marokkanen leven in Aalsmeer en omgeving op voortdurende voet van oorlog met elkaar. Vechtpartijen, intimidaties en nazisme zorgen structureel voor onrust, blijkt uit onderzoek van de gemeente.



De gemeente liet bureau ES en E eind 2002 de etnische spanningen onderzoeken, omdat er vrees bestond voor escalatie. De onderzoekers noemen de uitkomsten van de 'quick-scan' op sommige punten verontrustend.

Een deel van de autochtone jeugd verdiept zich al langer in het (neo-)nazistische gedachtegoed. Zij dragen nazi-symbolen en gaan prat op mishandeling van allochtonen. De uitdrukking 'Marokkaantje jagen' kwamen onderzoekers meermalen tegen. Of dit ook echt gebeurt, is niet duidelijk. Wel vermoedt onderzoeker Rob Witte dat er vaker raciale conflicten zijn, die door gemeente en politie niet als zodanig worden herkend en geregistreerd.

Vooral docenten in het basis- en voortgezet onderwijs merken steeds vaker een negatieve houding ten opzichte van buitenlanders, en Marokkanen in het bijzonder. Zij verbazen zich over de kennis van sommige kinderen over nazi-Duitsland. Eén van de geraadpleegde docenten had een zesjarige leerlinge die de geboortedag van Adolf Hitler kende en de Hitlergroet bracht. Ook in werkstukken keert het onderwerp regelmatig terug.

De rassenhaat, die volgens Witte van structurele aard is, wordt in de gezinssituatie nauwelijks gecorrigeerd. ,,Het was en is in Aalsmeer een trend om alles wat van buiten komt, buiten te sluiten.'' Mede daardoor is in de tuindersgemeente sprake van sterke segregatie.

De scherpe tegenstellingen zijn historisch zo gegroeid, meent Witte. In de jaren 1930-'40 kende Aalsmeer relatief veel NSB-aanhangers. Dat werd veroorzaakt door de zakelijke banden die bestonden tussen de tuinders en Duitsland. De invloed van die periode is volgens de onderzoekers nog steeds merkbaar.

Marokkanen wonen in de wijken Kudelstaart en Oost en nemen nauwelijks deel aan het maatschappelijk leven. Autochtonen verwijten de Marokkanen dat ze te veel naar binnen gericht zijn. Als reactie organiseren Marokkanen zich ook in groepen en maken zich schuldig aan vernielingen en geweld. De twee groepen bestaan uit elk ongeveer dertig jongeren. Het gevaar bestaat dat de tegenstelling ook andere jongeren dwingt partij te kiezen.

Het gemeentebestuur heeft de 25 aanbevelingen van ES en S vorige maand overgenomen. Ook de gemeente Uithoorn, waar veel Aalsmeerders naar school gaan, wordt bij de aanpak van de problemen betrokken. Het is volgens de onderzoekers nodig snel het kennisniveau bij scholen, politie, gemeente en welzijnswerk op te schroeven. Ook dienen zij beter samen te werken. De gemeente moet hierbij de regie voeren.

Puk
16-04-03, 02:09
Geplaatst door The General
"Etnische spanningen in Aalsmeer"

In Aalsmeer staan twee groepen jongeren elkaar naar het leven. Het gaat om autochtone Aalsmeerders versus Marokkaanse jongeren. De gemeente heeft onderzoek laten instellen en neemt de maar liefst 25 aanbevelingen over.
Dat schrijft Trouw dinsdag. De autochtone groep is neo-nazistisch ingesteld: nazi-symbolen zijn gewoon, Marokkaantje jagen is een favoriete tijdsbesteding.
Volgens een van de onderzoekers zijn de tegenstellingen terug te voeren op de historie: Aalsmeer kende in W.O. II, vanwege de zakelijke banden relatief veel NSB-aanhangers. De invloed van die periode is nog steeds merkbaar.

Gek hè? Als ik zo'n bericht van jou lees en ik kijk naar je sig... dan moet ik erg hard lachen. Waar vermaken die leden van de Arabische Europese Hangjongeren (AEH) zich mee op die foto... vraag ik me dan af.

BiL@L
16-04-03, 08:11
Geplaatst door Puk
Gek hè? Als ik zo'n bericht van jou lees en ik kijk naar je sig... dan moet ik erg hard lachen. Waar vermaken die leden van de Arabische Europese Hangjongeren (AEH) zich mee op die foto... vraag ik me dan af.

Misschien moeten we die hangjongeren eens een enkeltje aalsmeer geven?

The General
16-04-03, 12:04
aelsmeer :)

Mill
16-04-03, 12:17
De twee groepen bestaan uit elk ongeveer dertig jongeren

Sjongejonge, is het nou zo moeilijk om zestig eikeltjes aan te pakken? Da's twee schoolklassen!