PDA

Bekijk Volledige Versie : Khalid slaat wanneer hij wordt gekrenkt



Mark
16-04-03, 10:15
Khalid slaat wanneer hij wordt gekrenkt
Van onze verslaggever Peter de Graaf


ROERMOND - Een standaard vechtersbaas is Khalid L. niet. Hij lijdt aan een 'narcistische stoornis' en een 'kwetsbaar zelfbeeld'. Thuis wordt een te groot beroep op hem gedaan. Toen René Steegmans hem 'op zijn plaats wees, uitschold en ook nog pijn deed', werd hij gek.

OM eist voor doodslag tien jaar en tbs

Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag tien jaar celstraf en tbs geëist tegen de 18-jarige Khalid L. wegens doodslag op René Steegmans. Tegen medeverdachte Sylvio R.(19), een meeloper met een laag IQ, werd twee jaar jeugddetentie geëist.
'Je moet meer respect voor oudere mensen hebben', waren de laatste woorden van Steegmans eind oktober op de parkeerplaats voor een supermarkt in Venlo. 'Een normale opmerking die appelleert aan gewoon burgerfatsoen', verklaarde gisteren officier van justitie Ummels in zijn requisitoir. Maar Khalid, die was aangesproken op zijn roekeloze rijgedrag, voelde zich beledigd en sloeg 'meedogenloos, genadeloos, nietsontziend' in op Steegmans. Twee dagen later overleed de 22-jarige student René Steegmans aan hersenletsel.

'Hij heeft als eerste geslagen. Ik sloeg terug', zei Khalid voor de rechtbank. Tegen de politie had hij gezegd dat hij pijn had en daardoor gek werd in het hoofd. 'Ik ging door het lint', erkende hij gisteren. Aan het eind van de zitting betuigde hij spijt jegens de nabestaanden. Hij had nooit de intentie gehad om Steegmans te doden.

Volgens de psycholoog en psychiater die hem onderzochten, was hij verminderd toerekeningsvatbaar. Hij was twee keer eerder veroordeeld; in 1998 voor diefstal en vernieling, en in 2001 voor openlijke geweldpleging. Toch omschrijft de psychiater hem niet als 'de standaard jonge criminele Marokkaanse vechtersbaas'. Volgens de deskundigen heeft hij een narcistische persoonlijkheidsstoornis en een kwetsbaar zelfbeeld. Met machogedrag compenseert hij gebrek aan affectie.

Thuis nam hij steeds meer de plaats in van zijn zieke vader, als opvoeder en verzorger van zijn twee jongere broers. Volgens het milieurapport vervulde hij een rol die veel te ver boven zijn leeftijd uitsteeg.

Het gezin functioneerde slecht. Vader en moeder dronken. Ze bekommerden zich weinig om hun vier zoons. Vader zou ook vaak hebben geslagen. Maar Khalid, omschreven als de oogappel van zijn ouders, had daar relatief weinig last van.

Khalid voelt zich snel gekrenkt, aldus de psychiater. Zo ook toen René Steegmans hem terechtwees en hem (volgens Khalid) uitschold voor 'schorem' en 'idioot'. Dat Steegmans hem bij de eerste schermutselingen bovendien een pluk haar uit het hoofd trok, betekende 'een dubbele krenking'. Toen sloegen bij Khalid alle stoppen door.

Volgens de deskundigen is de kans op recidive groot: als hij zich gekrenkt voelt, heeft hij de neiging van zich af te slaan. Volgens advocaat Kok is helemaal niet zeker dat Steegmans is overleden door enkel Khalids klappen. Zij opperde dat drugsgebruik wellicht ook een rol heeft gespeeld. Volgens sommige getuigen heeft Khalid het slachtoffer ook geschopt toen deze al op de grond lag, maar anderen hebben dat niet gezien.

'Het was een woordenwisseling die uitmondde in een gevecht', aldus Kok. Van opzettelijke doodslag was zeker geen sprake. Zij pleit voor een veel lagere straf van drie jaar en tbs.

Buiten de rechtbank vonden ook vrienden van Khalid de strafeis van het OM zwaar overdreven. 'Het was een gewoon gevecht. Hij heeft Steegmans niet dood gewild', aldus een vriend. Dat vindt ook zijn tante, Khadeja, die samen met haar zus (en Khalids moeder) het proces bijwoonde: 'Dit heeft Khalid nooit gewild.' De gebeurtenis heeft ook zwaar ingegrepen in de Marokkaanse familie.

Khadeja nam het op voor haar zuster, die in de omstreden Netwerk-uitzending zei dat het de wil van Allah was: 'Wij Moslims zeggen nu eenmaal dat alles in de hand van Allah ligt. Die woorden zijn in Nederland helemaal verkeerd begrepen.'

nouwra
16-04-03, 10:34
:rolleyes: logisch

lekker drinken en dan een troost zoeken bij Allah....pfff

Mark
16-04-03, 10:47
Dat klinkt inderdaad enigszins hypocriet. Maar daar staan ze niet alleen in.



Khadeja nam het op voor haar zuster, die in de omstreden Netwerk-uitzending zei dat het de wil van Allah was: 'Wij Moslims zeggen nu eenmaal dat alles in de hand van Allah ligt. Die woorden zijn in Nederland helemaal verkeerd begrepen.'

Of hebben ze het juist erg goed begrepen? Daar ben ik nog niet helemaal uit.

Canaris
16-04-03, 10:51
Buiten de rechtbank vonden ook vrienden van Khalid de strafeis van het OM zwaar overdreven. 'Het was een gewoon gevecht. Hij heeft Steegmans niet dood gewild', aldus een vriend. Dat vindt ook zijn tante, Khadeja, die samen met haar zus (en Khalids moeder) het proces bijwoonde: 'Dit heeft Khalid nooit gewild.' De gebeurtenis heeft ook zwaar ingegrepen in de Marokkaanse familie

einde quote

Niet dood gewild.
Vreemde zin eigenlijk he?
Sorrie maar ik wilde dat glas rode wijn niet over je witte jurk leeg gooien
Sorrie maar ik heb je auto niet zien komen
Sorrie maar ik heb per ongeluk je boterham opgegeten
Sorrie maar ik wilde je niet dood slaan

Vindt de/Het (Gaan we weer) monoloog

nouwra
16-04-03, 10:54
Geplaatst door Mark
Dat klinkt inderdaad enigszins hypocriet. Maar daar staan ze niet alleen in.

Of hebben ze het juist erg goed begrepen? Daar ben ik nog niet helemaal uit.

Of juist wel. Die infantiel had twee dingen kunnen doen; of weglopen en het pad van Allah volgen of doen wat hij heeft gedaan.
In deze was het dus zeker niet Allah's wil of lag het in Zijn hand. Net als haar neefje gebruikt ook zij de hersens die ze niet voor niets heeft gekregen niet

Mark
16-04-03, 12:46
Geplaatst door nouwra
. Net als haar neefje gebruikt ook zij de hersens die ze niet voor niets heeft gekregen niet

Zou dat ook niet de wil van Allah kunnen zijn? Waar houdt die wil op?

~Panthera~
16-04-03, 12:56
"Khalid slaat wanneer hij wordt gekrenkt"
--------------------

Vele mensen niet, en dat is nou net het verschil. :moe:

Bovendien, als zijn ouders hem zoveel verantwoordelijkheid geven, die NIET op een kind z'n nek gelegd kan worden, zijn zij medeschuldig.
Je hoort je kind op te voeden, niet andersom.

nouwra
16-04-03, 13:20
Geplaatst door Mark
Zou dat ook niet de wil van Allah kunnen zijn? Waar houdt die wil op?

Die houdt daar op waar de Qu'raan, de soenna, de hadieth stelt dat de grens ligt. Die ligt verder daar tot waar het gezond verstand ontwikkeld is. Jij bent als mens vrij om deze zo goed mogelijk te ontwikkelen.

Als jij je als Moslim overgeeft aan de verleiding om iets te doen of te zeggen wat niet in samenspraak is met het geen waarin je gelooft, dan kan je geen aanspraak maken op de wil van Allah

dat is mijn visie

:)

taouanza
16-04-03, 16:44
[
QUOTE]Geplaatst door J.M.T.
Nouwra

Wat zou Khalid volgens de Sharia krijgen?

De doodstraf of tenminste levenslang, of vooraf geselen?

Hoe zou dat moeten gebeuren volgens de sharia Nouwra? Volgens jouw "visie" daarvan? [/QUOTE]



ach die jmt bedoelt niet zo slecht :maf:

Mark
16-04-03, 18:15
Geplaatst door nouwra
Die houdt daar op waar de Qu'raan, de soenna, de hadieth stelt dat de grens ligt. Die ligt verder daar tot waar het gezond verstand ontwikkeld is. Jij bent als mens vrij om deze zo goed mogelijk te ontwikkelen.

Als jij je als Moslim overgeeft aan de verleiding om iets te doen of te zeggen wat niet in samenspraak is met het geen waarin je gelooft, dan kan je geen aanspraak maken op de wil van Allah

dat is mijn visie

:)

Is het de wil van Allah als er kinderen omkomen omdat je met een vliegtuig een wolkenkrabber invliegt? Immers deze mensen geloofden dat het volgens de koran zou moeten.

sadeeQ
16-04-03, 18:54
Geplaatst door J.M.T.
Nouwra

Wat zou Khalid volgens de Sharia krijgen?

De doodstraf of tenminste levenslang, of vooraf geselen?

Hoe zou dat moeten gebeuren volgens de sharia Nouwra? Volgens jouw "visie" daarvan?

:maf2: nog steeds snap je er niets van debiele ouwe geit.
het enige woord wat je kan uitspreken is sharia en nog weet je geen flikker van.

de sharia bepaalt de straf niet in een moordzaak,dat is aan de famillie van de slachtoffer,ze kunnen een schadevergoeding eisen(100 geiten a la JMT bijvoorbeeld :knipoog: ),ze kunnen de dader vergeven,maar ze kunnen ook de doodstraf eisen. heerlijk toch,slachtoffers die de daders straffen.

je loopt wel te mekkeren als een dolgedraaide geit,maar ik weet zeker als er iemand je dierbare en enige vriend (je hond dus) verkracht,mishandelt en vermoordt ,dat je heel anders over dat soort zaken gaat denken,maar ja,wie weet ,misschien kom je ooit in een zo een situatie terecht en dan zul je wel anders piepen(mekkeren?)


:mrt2:

sadeeQ
16-04-03, 18:56
Geplaatst door Mark
Is het de wil van Allah als er kinderen omkomen omdat je met een vliegtuig een wolkenkrabber invliegt? Immers deze mensen geloofden dat het volgens de koran zou moeten.
hmmm :wat?!: heb jij die mensen gesproken dat je zo een conclusie kan trekken? kun je soms met de doden comuniceren?

en hebben de zelfmoord piloten van de japanse luchtmacht die hun kisten tegen de amerikaanse schepen vlogen in wo2 ook zo een ingeving gehad?

ammerrabi
16-04-03, 19:00
jullie moeten niet oordelen over mensen die jullie niet persoonlijk kennen en nouwra sorry dat ik het zeg maar reageer a.u.b niet zo achterlijk als je hem niet kent

Rood
16-04-03, 19:02
Geplaatst door sadeeQ
:maf2: nog steeds snap je er niets van debiele ouwe geit.
het enige woord wat je kan uitspreken is sharia en nog weet je geen flikker van.

de sharia bepaalt de straf niet in een moordzaak,dat is aan de famillie van de slachtoffer,ze kunnen een schadevergoeding eisen(100 geiten a la JMT bijvoorbeeld :knipoog: ),ze kunnen de dader vergeven,maar ze kunnen ook de doodstraf eisen. heerlijk toch,slachtoffers die de daders straffen.

je loopt wel te mekkeren als een dolgedraaide geit,maar ik weet zeker als er iemand je dierbare en enige vriend (je hond dus) verkracht,mishandelt en vermoordt ,dat je heel anders over dat soort zaken gaat denken,maar ja,wie weet ,misschien kom je ooit in een zo een situatie terecht en dan zul je wel anders piepen(mekkeren?)


:mrt2:

In een conflict met 2 partijen zie ik liever een derde neutrale partij om te bemiddelen...daarmee bedoel ik de onafhankelijke rechter. Ook wens ik humane regels en straffen.

On topic: wat Khalid L heeft gedaan is 100% fout en is niet goed te praten. Het was zijn verantwoordelijk en in Nederland kennen we geen God's oordeel meer sinds de middeleeuwen dus beroepen op God helpt ook niet. ;) Heeft hij al spijt betuigd aan de familie van Rene Steegmans?

Mark
16-04-03, 19:05
Geplaatst door sadeeQ
hmmm :wat?!: heb jij die mensen gesproken dat je zo een conclusie kan trekken? kun je soms met de doden comuniceren?

en hebben de zelfmoord piloten van de japanse luchtmacht die hun kisten tegen de amerikaanse schepen vlogen in wo2 ook zo een ingeving gehad?

Ik probeer alleen even vast te stellen waar het ophoud de wil van God te zijn en waar het de wil van een mens is :)

Hangt er vanaf of die mensen gelovig waren, ik heb geen idee wat die japanners dachten.

Maar ik had het over een wolkenkrabber in het algemeen, niet specifiek een bepaalde recente aanval ofzo ;)

sadeeQ
16-04-03, 19:09
Geplaatst door Rood
[B]In een conflict met 2 partijen zie ik liever een derde neutrale partij om te bemiddelen...daarmee bedoel ik de onafhankelijke rechter. Ook wens ik humane regels en straffen.

de derde neutrale partij mag alleen zich bemoeien met de bewijs last.als bewezen wordt dat het wel de dader is ,moet de straf keuze in handen liggen van de famillie van het slachtoffer,zij hebben er recht op,en zij moeten voldoening hebben,wat je in de huidige rechtsystemen ziet is dat de rechters hun eigen stempel op strafmaat drukken,als je vriendje bent van de rechter heb je niets te vrezen dus.

sadeeQ
16-04-03, 19:21
Geplaatst door Mark
Ik probeer alleen even vast te stellen waar het ophoud de wil van God te zijn en waar het de wil van een mens is :)

dat is heel simpel,ieder mens met volle verstand is verantwoordlijk voor zijn eigen daden en wordt afgereken op zijn eigen daden.dat houdt in dat dus niemand anders verantwoordelijk kan zijn voor zijn daden.



Hangt er vanaf of die mensen gelovig waren, ik heb geen idee wat die japanners dachten.
Maar ik had het over een wolkenkrabber in het algemeen, niet specifiek een bepaalde recente aanval ofzo ;)
je probeert je eronder uit te lullen kolonist,ik zou je moeten uit leveren aan de dappere friezen :nerd:

nouwra
16-04-03, 19:25
Geplaatst door Mark
Is het de wil van Allah als er kinderen omkomen omdat je met een vliegtuig een wolkenkrabber invliegt? Immers deze mensen geloofden dat het volgens de koran zou moeten.

Ik begrijp dat dit een vraag uit interesse is,

Nee het is niet de wil van Allah als er kinderen waar ook ter wereld omkomen door een stel doorgedraaide maniaken. Laat staan dat de Qur'aan hier ergens melding van maakt. Hoe kom je hierbij..?

Daarbij, degenen die zulke misdaden begaan, die maken geen gebruik van het gezonde verstand waarmee ze gezegend zijn. Voor bepaalde zaken hoef je nu eenmaal niet na te gaan of het wel of niet in samenspraak is met de wil van Allah (swt), die weet je gewoon dankzij dit verstand

nouwra
16-04-03, 19:33
Geplaatst door ammerrabi
jullie moeten niet oordelen over mensen die jullie niet persoonlijk kennen en nouwra sorry dat ik het zeg maar reageer a.u.b niet zo achterlijk als je hem niet kent

Ammerabi, waarom zou ik hem moeten kennen? Ongetwijfeld zal ook hij zijn goede kanten hebben. Ook bijzonder triest voor zijn familie die hij nu gebroken achterlaat...
Maar dit verandert het verleden niet, hij heeft iemand zodanig mishandeld dat hij er aan bezweken is. Moet ik zo iemand het voordeel van de twijfel gunnen omdat hij al met al toch een goed persoon is...? nee. Waarom niet? Omdat het doden of mishandelen van een ander in tegenspraak is met alles waar een Moslim voor staat.

Of moet ik hem volgens jou anders beoordelen omdat hij een Marokkaan is..?

NIS1
16-04-03, 19:38
Geplaatst door Mark

Of hebben ze het juist erg goed begrepen? Daar ben ik nog niet helemaal uit.

MARKKK!!! De autochtoonse bevolking heeft deze zin verkeerd begrepen!! Dit was mijn eerste reaktie, toen veel autochtonen zich hierover druk gingen maken..

Iets anders:

Dit bewijst weer het feit, dat integratie in een hele andere hoek te zoeken is. Ze dronken!! Vader jaren niet naar de Moskee geweest!!Moeder blond haar??!?!? Kind ging bier halen..

Een geslaagde integratie is je eigen IK zijn. Identiteitscrisis is je vreemd..

Zolang de politiek dit niet wil inzien.. (misschien zijn ze te dom of worden door domme mensen geadviseerd..) blijft het fout gaan..

Moskee's zijn geen probleem, meer een oplossing om mensen hun identiteit te geven en juist de integratie te bevorderen.. Kan een heel verhaal vertellen, maar wacht jullie reaktie's af. ;)

nouwra
16-04-03, 19:49
Geplaatst door NIS1
MARKKK!!! De autochtoonse bevolking heeft deze zin verkeerd begrepen!! Dit was mijn eerste reaktie, toen veel autochtonen zich hierover druk gingen maken..

Iets anders:

Dit bewijst weer het feit, dat integratie in een hele andere hoek te zoeken is. Ze dronken!! Vader jaren niet naar de Moskee geweest!!Moeder blond haar??!?!? Kind ging bier halen..

Een geslaagde integratie is je eigen IK zijn. Identiteitscrisis is je vreemd..

Zolang de politiek dit niet wil inzien.. (misschien zijn ze te dom of worden door domme mensen geadviseerd..) blijft het fout gaan..

Moskee's zijn geen probleem, meer een oplossing om mensen hun identiteit te geven en juist de integratie te bevorderen.. Kan een heel verhaal vertellen, maar wacht jullie reaktie's af. ;)

:duim:

Rood
16-04-03, 22:41
Geplaatst door sadeeQ
de derde neutrale partij mag alleen zich bemoeien met de bewijs last.als bewezen wordt dat het wel de dader is ,moet de straf keuze in handen liggen van de famillie van het slachtoffer,zij hebben er recht op,en zij moeten voldoening hebben,wat je in de huidige rechtsystemen ziet is dat de rechters hun eigen stempel op strafmaat drukken,als je vriendje bent van de rechter heb je niets te vrezen dus.

Ik begrijp vanuit de cultuur heel goed het oog om oog, tand om tand principe. Maar ik ben het niet met je eens, want ik zie liever dat de derde neutrale partij de straf bepaalt vanuit de objectiviteit. Dat is namelijk eerlijk voor beide partijen en niet uitsluitend 1 partij.

Mark
17-04-03, 08:40
Geplaatst door nouwra
Ik begrijp dat dit een vraag uit interesse is,

Nee het is niet de wil van Allah als er kinderen waar ook ter wereld omkomen door een stel doorgedraaide maniaken. Laat staan dat de Qur'aan hier ergens melding van maakt. Hoe kom je hierbij..?

Daarbij, degenen die zulke misdaden begaan, die maken geen gebruik van het gezonde verstand waarmee ze gezegend zijn. Voor bepaalde zaken hoef je nu eenmaal niet na te gaan of het wel of niet in samenspraak is met de wil van Allah (swt), die weet je gewoon dankzij dit verstand

Dat dacht ik wel ;)

Maar natuurrampen zijn dus wel de wil van God? Daar komen ook veel mensen bij om :(

Mark
17-04-03, 08:48
Geplaatst door NIS1
MARKKK!!! De autochtoonse bevolking heeft deze zin verkeerd begrepen!! Dit was mijn eerste reaktie, toen veel autochtonen zich hierover druk gingen maken..

Tja, "als God het wil" lijkt voor mij soms meer een stopwoord dan dat je elke keer letterlijk bedoeld dat God het zo wil. Maar goed, dat kan ik natuurlijk ook niet weten!



Geplaatst door NIS1

Iets anders:

Dit bewijst weer het feit, dat integratie in een hele andere hoek te zoeken is. Ze dronken!! Vader jaren niet naar de Moskee geweest!!Moeder blond haar??!?!? Kind ging bier halen..

Een geslaagde integratie is je eigen IK zijn. Identiteitscrisis is je vreemd..

Zolang de politiek dit niet wil inzien.. (misschien zijn ze te dom of worden door domme mensen geadviseerd..) blijft het fout gaan..

Moskee's zijn geen probleem, meer een oplossing om mensen hun identiteit te geven en juist de integratie te bevorderen.. Kan een heel verhaal vertellen, maar wacht jullie reaktie's af. ;)

Ik vind het wel grappig dat er direct bovenop wordt gesprongen dat deze vrouw haar haar had geverfd, als zijnde een bewijs dat de problemen in deze familie komen door invloeden van de duivelse westerse maatschappij :loens:

Jammer dat veel mensen integratie gelijk stellen aan problemen die in de Nederlandse maatschappij voorkomen. Door de extremen op deze manier te benadrukken en net te doen alsof excessen een soort norm zijn waaraan wij verwachten dat allochtonen zich houden is het natuurlijk erg makkelijk om alles dan maar te verwerpen.

In het echt leeft 90% van de Nederlanders een vrij rustig leventje waarbij alle slechte bijproducten van een kapitalistische maatschappij een zeer kleine rol spelen.

Net zoals sommige autochtonen alle moslims als extremisten betitelen wordt door sommige allochtonen gedaan alsof een leven zonder islam direct betekent dat dat een leven vol zonde en zonder betekenis is. :loens:

Maar ik wijk af van het odnerwerp :)

De botsing tussen culturen zal blijven gebeuren, of je nu wel of niet naar een moskee gaat. Nis: hoe denk jij dat de moskee kan bijdragen aan het oplossen van identiteitsproblemen die gaan ontstaan zodra je in een maatschappij woont die andere normen heeft dan degene waarmee je zelf bent opgevoed?

NIS1
17-04-03, 09:41
Geplaatst door Mark
Tja, "als God het wil" lijkt voor mij soms meer een stopwoord dan dat je elke keer letterlijk bedoeld dat God het zo wil. Maar goed, dat kan ik natuurlijk ook niet weten!

Juist, het is vaak meer een stopwoord. Heeft wel betekenis, maar een andere, dan het echt letterlijk bedoelen. Communicatie Vaardigheden is een vak! Communicatieverschillen in culturen..




Ik vind het wel grappig dat er direct bovenop wordt gesprongen dat deze vrouw haar haar had geverfd, als zijnde een bewijs dat de problemen in deze familie komen door invloeden van de duivelse westerse maatschappij

Snap je het niet ofzo? Wat heeft de duivelse westerse maatschappij er nu mee te maken. Je moet geen woorden in mijn mond leggen. Jammer, dat onze referentiekaders af en toe verschillen. Ik wil niet beweren dat blond haar slecht voor je is. Dat is niet waar ik naar toe wil. Ik wil alleen maar de gedachte corrigeren, dat het door de Islam of Marokkaanse cultuur komt.. al die problemen dan. Dat is een verkeerde gedachtengang. Men ziet gevaar in de cultuur en traditie's, terwijl dit absoluut onzin is. Men vertaald integratie als assimilatie. Je past je aan en val niet op. Zo'n moeder zou niet opvallen als Marokkaanse, maar daar ligt het probleem niet!! Zo'n jongen drinkt gezellig met zijn ouders alcohol zoals in vele Nederlandse gezinnen. Naast het feit, dat ze heel gelukkig kunnen zijn met deze gebruiken, hebben ze het nu minder gelukkig. Wil niet beweren, dat je in een Marokkaans gezin geen alcohol mag drinken. Wie ben ik? Maar stop met de gedachte, dat wanneer men zich op deze manier aanpast.. dat het ook goed gaat en geaccepteerd worden. Jammer, dat de journalistiek hier niet te diep op ingaat. Op deze manier kan je een hele mooie studiecase maken voor de politiek. Laat Zalm deze case maken, met z'n zogenaamd slimme kop.



Net zoals sommige autochtonen alle moslims als extremisten betitelen wordt door sommige allochtonen gedaan alsof een leven zonder islam direct betekent dat dat een leven vol zonde en zonder betekenis is. :loens: [QUOTE]

Van mij mag je als Marokkaan alles zijn. Boeddah aanbidden, Jood worden, het christelijk geloof aannemen. Het interesseert met geen bal. Het gaat mij om de oorzaak van het probleem. Alleen het kennen van de oorzaak zorgt voor een goed beleid richting de allochtonen. Probleemgroepen heb je in alle hoeken van de wereld. Van de Ghetto's in LA en Rio de Jeneiro tot de Ghetto's in Moskou, Tokyo en weet ik veel allemaal. Problemen zijn niet geloofs of cultuur gebonden. Marokkanen/Moslims kunnen zowel bij de onderste laag van de bevolking horen als bij de elite. Niks staat ze in de weg.. In Nederland is de onderste laag van Marokko aanwezig en deze is hard bezig met het klimmen. Alleen baal ik wel van het feit, dat de maatschappij de fouten niet op de juiste manier analyseerd.

[QUOTE]
De botsing tussen culturen zal blijven gebeuren, of je nu wel of niet naar een moskee gaat. Nis: hoe denk jij dat de moskee kan bijdragen aan het oplossen van identiteitsproblemen die gaan ontstaan zodra je in een maatschappij woont die andere normen heeft dan degene waarmee je zelf bent opgevoed?

Sorry hoor.. De Moskee is niet de oplossing, maar ook niet de oorzaak. Er is in de maatschappij behoefte aan een synagoge, moskee, kerk etc. Ieder heeft het recht om zijn geloof op zijn manier te practiceren. Waar ik dus problemen mee heb, is het probleem dat mensen in een Moskee zien. Er zijn zat Marokkanen, die amper in de Moskee komen, maar toch geslaagd zijn.

'Om hogerop te komen, ligt de basis in respect voor jezelf en weten wie je bent. Ik merk achteraf dat ik sterk ben geworden doordat ik vast heb weten te houden aan Marokkaanse normen en waarden en die heb weten te integreren met Nederlandse. Als je je volledig gaat gedragen zoals anderen dat willen, dan word je zelf nooit echt gelukkig en zelfverzekerd. Ik zou me zwakker hebben gevoeld als ik mijn opvoeding had verloochend en mezelf had moeten aanpassen voor anderen.

Het begint bij weten wie je bent en dat ook durven uitstralen. Alleen dan ben je een inspirator voor je omgeving. Voor mij is dat toevallig de Marokkaanse achtergrond en voor een Molukker is dat weer iets anders. Beginnen bij 'wie ben ik' en 'wat wil ik' is een absolute voorwaarde om volwaardig ergens aan deel te nemen en succes te hebben in de samenleving.'

'Als ik kijk naar Marokkaanse jongeren die een moskee bezoeken dan zie ik een patroon: dat zijn de jongeren die het maatschappelijk goed doen. Ze studeren of hebben een goede baan. Jongeren die bijvoorbeeld rondhangen op Hoog Catharijne, niet naar school gaan en in een crimineel circuit terechtkomen, dat zijn de jongeren die in een identiteitscrisis zitten. Zij voelen zich thuis niet welkom en ook niet in de Nederlandse samenleving. Ze horen nergens bij.' :student:

Mark
17-04-03, 10:10
Geplaatst door NIS1

Snap je het niet ofzo? Wat heeft de duivelse westerse maatschappij er nu mee te maken. Je moet geen woorden in mijn mond leggen. Jammer, dat onze referentiekaders af en toe verschillen. Ik wil niet beweren dat blond haar slecht voor je is. Dat is niet waar ik naar toe wil. Ik wil alleen maar de gedachte corrigeren, dat het door de Islam of Marokkaanse cultuur komt.. al die problemen dan. Dat is een verkeerde gedachtengang. Men ziet gevaar in de cultuur en traditie's, terwijl dit absoluut onzin is. Men vertaald integratie als assimilatie. Je past je aan en val niet op. Zo'n moeder zou niet opvallen als Marokkaanse, maar daar ligt het probleem niet!! Zo'n jongen drinkt gezellig met zijn ouders alcohol zoals in vele Nederlandse gezinnen. Naast het feit, dat ze heel gelukkig kunnen zijn met deze gebruiken, hebben ze het nu minder gelukkig. Wil niet beweren, dat je in een Marokkaans gezin geen alcohol mag drinken. Wie ben ik? Maar stop met de gedachte, dat wanneer men zich op deze manier aanpast.. dat het ook goed gaat en geaccepteerd worden. Jammer, dat de journalistiek hier niet te diep op ingaat. Op deze manier kan je een hele mooie studiecase maken voor de politiek. Laat Zalm deze case maken, met z'n zogenaamd slimme kop.


Relax NIS, ik overdrijf een beetje om mijn punt te maken ;)

Wat ik wil zeggen is dat de oorzaak van deze problemen misschien niet liggen in de Marokkaanse cultuur, niet in de Nederlandse cultuur maar in de cultuur die in dit gezin heerste. Oftwel het was gewoon een probleemgezin.


Geplaatst door NIS1
Sorry hoor.. De Moskee is niet de oplossing, maar ook niet de oorzaak. Er is in de maatschappij behoefte aan een synagoge, moskee, kerk etc. Ieder heeft het recht om zijn geloof op zijn manier te practiceren. Waar ik dus problemen mee heb, is het probleem dat mensen in een Moskee zien. Er zijn zat Marokkanen, die amper in de Moskee komen, maar toch geslaagd zijn.


Kun je dit wat verduidelijken? Vind je de moskee nu wel of geen oplossing voor de problemen die mensen met hun zelfbeeld hebben?

Persoonlijk heb ik een misschien wat afwijkende mening: ik vind dat niemand hoeft te integreren. Moet iedereen zelf maar weten.

Maar ik denk dat mensen uiteindelijk wel zullen integreren en zelfs assimileren, bewust of onbewust... het is onvermijdelijk :student:

mulan
17-04-03, 10:19
100 geiten a la J.M.T...................sadeeq,stop it,you're killing me :hihi:


ik heb vandaag een hele melige bui dus hele simpele opmerkingen zorgen er vandaag voor dat ik dubbel lig van het lachen....... :D

NIS1
17-04-03, 10:28
Geplaatst door Mark
Kun je dit wat verduidelijken? Vind je de moskee nu wel of geen oplossing voor de problemen die mensen met hun zelfbeeld hebben?

Persoonlijk heb ik een misschien wat afwijkende mening: ik vind dat niemand hoeft te integreren. Moet iedereen zelf maar weten.

Maar ik denk dat mensen uiteindelijk wel zullen integreren en zelfs assimileren, bewust of onbewust... het is onvermijdelijk :student:

Ik wil alleen maar duidelijk maken, dat de Moskee geen probleem is. Als je de LPF geluiden mag geloven.. Je moet niet aan zaken komen als Moskee's, Kerken etc. As van het kwaad blah blah.. Je kent die geluiden wel.

Er zijn maatschappelijke problemen en daar moet naar gekeken worden. Problemen moeten we samen oplossen en niet een overheid of de autochtoonse bevolkingsgroep, die ons elke keer ter verantwoording roept.

Ik geef je gelijk als je zegt, dat men onbewust toch gaat assimileren. Geldt voor beide kanten trouwens. Het is inderdaad onvermijdelijk. Maar deze manier van assimileren gebeurt natuurlijk en niet geforceerd door wettelijke regels. De overheid kan hier haar burgers in steunen. Met nadruk op 'haar'!! Allochtonen worden niet vaak als medeburgers beschouwd. "Respecteer mij als je gelijke en dan komt het allemaal goed." Mijn boodschap tot de overheid (indirekt de mensen die op haar stemmen).


P.S. Ik heb trouwens ook stemrecht, dus geldt deze uitspraak ook voor mij.:D

Mark
17-04-03, 10:34
ja man, luister eens naar jezelf :)

De maatschappij, dat ben jij :student:




En ik assimileer ook wel richting de moslimbevolking...
stel je voor... als jullie hier niet waren om mij te corrigeren dan lag ik de hele dag in bed coke te snuiven met bisexuele blonde tweelingmeisjes van 15!

Houdt mij op het rechte pad! :fplet:

NIS1
17-04-03, 10:58
Geplaatst door Mark
ja man, luister eens naar jezelf :)

De maatschappij, dat ben jij :student:




En ik assimileer ook wel richting de moslimbevolking...
stel je voor... als jullie hier niet waren om mij te corrigeren dan lag ik de hele dag in bed coke te snuiven met bisexuele blonde tweelingmeisjes van 15!

Houdt mij op het rechte pad! :fplet:

Precies! ;D