PDA

Bekijk Volledige Versie : tawba

sobhanaallah
17-04-03, 14:07
dit is namelijk een waarde gebeurde verhaal. ik veracht graag jullie reactties ten opzichte van deze verhaal

Er waren eens 2 Egyptische beste vriendinnen, 1 gesluierde en de andere niet gesluierd. Die gesluierde is getrouwd en die andere nog niet, zij liep altijd in niet-islamitische kleren. Op een dag vroeg die niet-gesluierde aan de gesluierde: "Ga je mee? Ik heb nieuwe kleren nodig en ik heb er mooie gezien." Die gesluierde was slim en zei tegen haar: Ok, op 1 voorwaarde. Als je meegaat naar moskee want ik wil islamitische lessen volgen en dan kunnen we zo samen gaan winkelen waar je maar wilt." Die niet-gesluierde was akkoord gegaan.
De les in de moskee was al begonnen, de imaam sprak over tawba(spijtbetuiging aan Allah), over de terugkeer naar Allah, over de Dag des Oordeels, enz. Het niet-gesluierde meisje begon te luisteren en er begon iets in haar zelf te bewegen. Toen de imaam gedaan had, begon ze te wenen en het enige woord dat uit haar mond kwam was "TOUBT YA RABBI, TOUBT!( Oh God, ik heb spijt, ik heb spijt!). Ze wou zelfs niet naar buiten gaan! De laatste die overbleef was zij. De mensen zeiden haar:"Lieve dochter, kom naar buiten." Zij bleef maar huilen en zei: "Nee ik kan niet, ik ben beschaamd om zo naar buiten te gaan, geef me aub een hijaab(sluier) en een jeleba (lange islamitische kleed voor mannen en vrouwen), AUB! TOUBT YA RABBI TOUBT" De mensen hadden haar proberen overtuigen om naar buiten te gaan en dat ze haar dan een hijaab en jeleba zouden kopen maar zij weigerde en bleef maar huilen. Tot wanneer ze haar dan een hijaab en een jelaba hebben gegeven. Ze had die dan gedragen.
Toen ze juist naar buiten ging, kwam er een auto op haar af en ze was dood ter plaatse.
Toen ik dit verhaal hoorde, dacht ik van: "Moge Allah haar ziel beschermen en haar naar het Paradijs sturen" Toen dacht ik ook op hetzelfde moment: "Subhanallah, moet je eens zien hoe ze had geleefd (als niet-islamitische) en hoe ze stierf (als gesluierde moslima)".
Met dit verhaal wil ik een boodschap sturen aan iedere broeder en zuster en zeggen dat het leven heel kort is (ook leef je tot 80 jaar, het is net of het maar 1 dag is dat we dan geleefd hebben).
Doe alles in deze wereld in de naam van God, de Barmhartige en Genadevolle (natuurlijk de goede dingen, vermijd slechte dingen te doen en als je dat doet vraag dan aan de Barmhartige om vergeving, Hij zal u dan zeker vergeven en helpen om het niet meer te doen, want Hij is Vergevensgezind en de Alwetende).
Doe goede zaken in deze wereld (die vlug zal vergaan )en je zult inchallah jouw beloning daarvoor krijgen in het eeuwige hiernamaals!
Moge Allah ons leiden op het rechte pad en al onze zonden vergeven.Amien rab al alamien
Salaam aleykoum wa rahmatallah wa barakatou

Sabria
23-04-03, 12:24
HOI, TOEN IK AAN HET LEZEN WAS EN IN HET MIDDEN VAN HET VERHAAL ZAT KREEG IK EEN BROK IN MIJN KEEL IK DACHT IN MIJN EIGEN WANNEER KOMT MIJ DAG MAAR SORRY IK BEN ER NOG NIET AAN TOE IK BID WEL MAAR IK WEET HET ECHT NIET WANT EEN HOOFDDOEK STAAT ME WEL HEEL MOOI MAAR IK KAN HET NOG NIET IK BEN 16 EN IK WIL HEM WEL DRAGEN ALS IK GA TROUWEN ALS IK NOG LEEF INSALAH AMIN

berbersoogje
23-04-03, 12:55
Selaam sobhanaallah,
Het is een prachtig verhaal, ondanks het feit dat het een tragische einde heeft! Weet je, tegenwoordig is het inderdaad moeilijk om je aan de islamitische regels te houden. Je kent het wel; de moderne tijd. Maar echte Moslims kijken niet naar hun medemens, wat hij/zij aan heeft. Wat hij/zij gedaan heeft of wat hij/zij bereikt heeft. Een echte Moslim kijkt alleen recht voor zich. Het valt mij op dat als je een serieuze bericht plaats bij Maroc.nl je weinig tot geen reacties krijgt! Best jammer eigelijk Maar ja, wie ben ik om daar over te oordelen. Ik kijk, lees en geef reacties, thats it. Maar sobbhannaallah, n ding is zeker; ik lees je verhalen met interesse! Je kan je berichten beter naar [email protected] mailen. Of kijk anders n keer op www.groups.msn.com kijken.
Beslamma, Berbersoogje

Sabria
23-04-03, 13:14
Hoi, berbersoogje

Wat je hebt geschreven klopt echt het is de tijd waar we in leven maar soms denk ik in mijn eigen waarom is het zo achteruit gegaan met de marokaanse volk dan praat ik voornamelijk over de marokaanse meiden van tegenwoordig ik zeg zelf heilig ben ik niet maar ik ben niet erg marokaanse meisjes van tegenwoordig zijn zo verkocht een jongen mag hun gebruiken hij mag lelijk zijn maar hij moet wel geld en een auto hebben ik woon in Rotterdam en het gebeurd hier echt heel vaak maar ik wil graag hoofdoek dragen maar niet nu ik ben nog jong ik ben 16 maar het komt wel inschalah voor mijn dood nou doei berbersoogje veel liefst:Sabria :tranen:

berbersoogje
24-04-03, 08:02
Hey Sabria,
Ik begrijp wat je bedoelt, sommige Maroc meiden maken het inderdaad te bont! Ik kom niet zo vaak in Rdam, maar hoor wel allerlei soorten verhalen. Bijna net zo erg als de verhalen die over HC in Utrecht worden verteld. Ik sluit me ook geheel aan bij jou uitspraak dat sommige meiden alleen maar vallen op mooie en snelle autos. En op hopen geld. Maar zoals ik al eerder zei; het is niet aan mij om daar over te oordelen. Ik vind het alleen jammer dat alle Marokkaanse meiden nu een slechte naam krijgen alleen omdat er n stel tussen zitten die het voor ons verpest hebben. Sabria meid, als je van je zelf weet dat je niets verkeerds doet dan weet je ook zeker dat je goed zit. Of je dan een hoofddoekje draagt of niet.. dat doet er niet toe.
Beslama meid!

sobhanaallah
24-04-03, 09:56
salaam oalaikoem,
ik vond het leuk hoe jullie beiden hebben gerageerd.
over die site, ik krijgdie zelf niet open. vermoed zelf dat het over de islaam gaat. bedankt voor je optie, ik zal ze beiden gebruiken, want mijn doel is ook de mensen die niet over de islaam niet geintresseerd/ of het niet weten te vidnen, juist die doelgroep te bereiken. dat is namelijk mijn achterligende gedachte.

voor jou (16 jarige) ik denk dat de tijd rijp is om aan het hoofdoek te beginnen, ik wil je hiermee niet dwingen. ik zal even nader uitleggen waarom ik jou dat aanrad/ adviseer.

in de koraan: weet niet meer welke sorah percies, staat er dat men vanaf haar puberteit (dus je eerste minstruatie)hoofdoek, staat niet letterlijk, maar dat is mijn inziens, met de ramadan, bidden enz moet meedoen.
je zegt zelf pas als je gaat trouwen, weet je zelf wanneeer je gaat trouwen, wanneer je laatste dag is?? straks is het gebeurd en dan ben je te laat. ik hoop voor je vanuit mijn hart een lange leven met veel geluk en vreude.
als je nu ermee begint dan wen je gelijk an het hoofdoek, maar dat is meer hoe ik het zelf beklijk, de keuze ligt hellemaal aan jou.
ik zou je veel dingen daarover willen vertellen, maar ik houd het zo kort mischien begrijp je wat ik ermee probeer te zeggen.

salaam oalaikoem

samira17
24-04-03, 10:36
Geplaatst door sobhanaallah
dit is namelijk een waarde gebeurde verhaal. ik veracht graag jullie reactties ten opzichte van deze verhaal

Er waren eens 2 Egyptische beste vriendinnen, 1 gesluierde en de andere niet gesluierd. Die gesluierde is getrouwd en die andere nog niet, zij liep altijd in niet-islamitische kleren. Op een dag vroeg die niet-gesluierde aan de gesluierde: "Ga je mee? Ik heb nieuwe kleren nodig en ik heb er mooie gezien." Die gesluierde was slim en zei tegen haar: Ok, op 1 voorwaarde. Als je meegaat naar moskee want ik wil islamitische lessen volgen en dan kunnen we zo samen gaan winkelen waar je maar wilt." Die niet-gesluierde was akkoord gegaan.
De les in de moskee was al begonnen, de imaam sprak over tawba(spijtbetuiging aan Allah), over de terugkeer naar Allah, over de Dag des Oordeels, enz. Het niet-gesluierde meisje begon te luisteren en er begon iets in haar zelf te bewegen. Toen de imaam gedaan had, begon ze te wenen en het enige woord dat uit haar mond kwam was "TOUBT YA RABBI, TOUBT!( Oh God, ik heb spijt, ik heb spijt!). Ze wou zelfs niet naar buiten gaan! De laatste die overbleef was zij. De mensen zeiden haar:"Lieve dochter, kom naar buiten." Zij bleef maar huilen en zei: "Nee ik kan niet, ik ben beschaamd om zo naar buiten te gaan, geef me aub een hijaab(sluier) en een jeleba (lange islamitische kleed voor mannen en vrouwen), AUB! TOUBT YA RABBI TOUBT" De mensen hadden haar proberen overtuigen om naar buiten te gaan en dat ze haar dan een hijaab en jeleba zouden kopen maar zij weigerde en bleef maar huilen. Tot wanneer ze haar dan een hijaab en een jelaba hebben gegeven. Ze had die dan gedragen.
Toen ze juist naar buiten ging, kwam er een auto op haar af en ze was dood ter plaatse.
Toen ik dit verhaal hoorde, dacht ik van: "Moge Allah haar ziel beschermen en haar naar het Paradijs sturen" Toen dacht ik ook op hetzelfde moment: "Subhanallah, moet je eens zien hoe ze had geleefd (als niet-islamitische) en hoe ze stierf (als gesluierde moslima)".
Met dit verhaal wil ik een boodschap sturen aan iedere broeder en zuster en zeggen dat het leven heel kort is (ook leef je tot 80 jaar, het is net of het maar 1 dag is dat we dan geleefd hebben).
Doe alles in deze wereld in de naam van God, de Barmhartige en Genadevolle (natuurlijk de goede dingen, vermijd slechte dingen te doen en als je dat doet vraag dan aan de Barmhartige om vergeving, Hij zal u dan zeker vergeven en helpen om het niet meer te doen, want Hij is Vergevensgezind en de Alwetende).
Doe goede zaken in deze wereld (die vlug zal vergaan )en je zult inchallah jouw beloning daarvoor krijgen in het eeuwige hiernamaals!
Moge Allah ons leiden op het rechte pad en al onze zonden vergeven.Amien rab al alamien
Salaam aleykoum wa rahmatallah wa barakatou

Ik heb dit verhaal gelezen en ik moet zeggen dat dit verhaal nog niets is.
Moslimmensen van tegenwoordig doen niet meer veel aan de islam. En als ze eraan beginnen ik bedoel dan hoofddoek, bidden end. dan is het al te laat (net als jou verhaal).

Ik heb gemerkt dat veel mensen van andere culturen zich toekeren naar de islam. ze doen er zoveel aan om alles te weten en te kunnen zoals de echte moslims het doen. De jongeren moslims van tegenwoordig denken als hun ouders zijn zij het vanzelfsprekent ook. Maar dat is niet zo, want het moet van binnenuit komen.

iemane 1986
25-04-03, 10:56
salaam alle medemoslims

ik draag ook spijtig genoeg geen hoofddoek maar voor de rest doe ik alles voor mijn geloof ik bid lees koraan draag kleren mastoerien enzovoort alleen maar mijn hoofddoek kan ik ni dragen en ik hoop het zo snel mogelijk te kunnen dragen

en het is NOOIT te laat om eraan te beginnen

groetjes Imane

sobhanaallah
25-04-03, 15:51
Beste zuster,
ik vind u trouwens wel gerinaliseren, want je kan niet iedereenover een kam scheren. in mijn buurt zie ik juist de laatste tijd dat er heel veel jongere (meisjes, vrouwen en jongen) juist met het gellof bezig zijn.
je hoeft dit verhaal opzettelijk te nemen, het is eenprincipe en geeft eigenlijk meer een beeld. ik hoop dat je die principe wel door hebt.
en tenslotte geeft ik je volkomen gelijk, dat het geloof van binnenuit moten komen, maar niet gedwonegn of welke vorm dan ook.
ik vond het trouwens leuk dat je je meinig hebt laten horen

Ik heb dit verhaal gelezen en ik moet zeggen dat dit verhaal nog niets is.
Moslimmensen van tegenwoordig doen niet meer veel aan de islam. En als ze eraan beginnen ik bedoel dan hoofddoek, bidden end. dan is het al te laat (net als jou verhaal).

Ik heb gemerkt dat veel mensen van andere culturen zich toekeren naar de islam. ze doen er zoveel aan om alles te weten en te kunnen zoals de echte moslims het doen. De jongeren moslims van tegenwoordig denken als hun ouders zijn zij het vanzelfsprekent ook. Maar dat is niet zo, want het moet van binnenuit komen.