PDA

Bekijk Volledige Versie : Idols-winnaar Jamai verdient weinig aan hit



Mark
18-04-03, 08:36
Idols-winnaar Jamai verdient weinig aan hit

Gepost door Dennis (Klingon) - donderdag 17 april 2003 @ 18:44 - Bron: Algemeen Dagblad
Jamai staat al vijf weken op de nummer één positie in de Nederlandse hitlijsten, maar kan zich niet echt rijk rekenen. Jamai, winnaar van de televisie talentenjacht Idols, heeft tot nu toe ongeveer 230.000 cd-singles verkocht.

Zijn nummer 'Step Right Up' levert hiermee een opbrengst op van ongeveer één miljoen euro. Twintig procent van deze opbrengst mag Jamai houden, zo staat in het contract wat hij tekende met platenmaatschappij BMG. Twintig procent van een miljoen is nog altijd twee ton, maar er zit een addertje onder het gras: de royalties van Jamai worden berekend over de inkoopprijs van de singles, en deze zit gemiddeld 40 procent onder de winkelprijs. Bij een gemiddelde winkelprijs van 5 euro per single wordt de inkoopprijs ongeveer 3 euro. Zo blijft er van de geschatte totaalopbrengst van 1.150.000 euro, nog maar 138.000 euro aan royalties over voor Jamai.

Wie denkt dat het daarmee is afgelopen vergeet de overige vergoedingen. Het bedrijf van Simon Fuller (bedenker Idols-formule) krijgt ongeveer 20 procent, wat uitkomt op 27.600 euro. Het management mag daarnaast ook nog eens 20 procent claimen, ook 27.600 euro. Een klein rekensommetje leert ons dat Jamai nu nog 'maar' 82.800 euro overheeft. Tenminste, zonder de bemoeienis van de Belastingdienst. Deze vraagt ook nog eens vriendelijk 52 procent, omgerekend 43.056 euro.

Met 230.000 verkochte singles heeft Jamai circa 39.744 euro weten te verdienen, aldus het Algemeen Dagblad. Om nog maar niet te spreken van vier uitverkochte Ahoy'-concerten (opbrengst circa 1,5 miljoen euro), 50.000 verkochte Greatest Moments-exemplaren, 60.000 verkochte Idols Auditie-DVD's en de 40.000 stuks Greatest Moments DVD en videos. Hier zal hij waarschijnlijk nog minder van zien, want deze inkomsten moeten ook nog eens worden gesplitst met negen andere Idols-finalisten.

plexus
18-04-03, 10:04
"39.744 euro" dat is meer dan genoeg voor zo'n snotaap met zo'n flutnummer ...

NIS1
18-04-03, 10:12
Snel contract verbreken en een deal sluiten met een ander label. Zal wel volgens zijn huidige contract niet mogen natuurlijk..

Beetje medelijden met die gozer.. Misschien, moet hij Idols aanklagen wegens kinderarbeid :D Op deze manier contractbreuk bewerkstelligen..

Mark
18-04-03, 10:13
En de andere 2 miljoen euro gaat naar de hardwerkende producers, recordlabelmanagers en marketingbureau's :)

mulan
18-04-03, 10:14
Ik wilde net zeggen...................ik ga ook wel een songfestivalnummer zingen en de clip opnemen in een lift als ik er zoveel voor krijg,verwende nesten zijn het..........

Aan de andere kant heb ik ook wel medelijden....over een tijdje is die populariteit over en kunnen de platenbazen gewoon verder met het volgende slachtoffer terwijl hij het jongetje van Idols blijft die nu op feesten zingt...........zeer tragisch :D

manc
18-04-03, 10:19
Het is allemaal de schuld van de idolworshipers en de mensen die daar geld aan verdienen! Dat staat al in de Koran. :boogjes:

Die jongen met die piercings e.d. heeft het overigens beter begrepen...hoewel: ik denk nog steeds dat dat een opzetje is geweest ism met de producers van dat progamma...iemand enig idee wie hem producet en wie zijn manager en label zijn?