PDA

Bekijk Volledige Versie : Indonesie wil euro voor verkoop olie



Pytaghoras
18-04-03, 10:58
Indonesië overweegt om haar olie voortaan in euro's te verkopen in plaats van Amerikaanse Dollars. Ook andere Aziatische landen overwegen dit.

Dit zou inmense problemen veroorzaken voor de Amerikaanse economie, aangezien het handelstekort dan een nog groter probleem wordt. Op dit moment kampen de Verenigde Staten al met een handelstekort van 400 miljard dollar per jaar. Dat wil zeggen dat zij 400 miljard dollar meer importeren dan exporteren. Om producten te kunnen importeren moeten vreemde valuta voor handen zijn en die stromen het land alleen binnen als andere landen graag dollars willen hebben (om olie te kopen).

Als de olie niet meer in dollars wordt verhandeld maar in euro's, daalt de vraag naar dollars wat catastrofale gevolgen voor de toch al kwakkelende Amerikaanse economie zal hebben.

Joesoef
18-04-03, 11:01
Ik krijg zo het vermoeden dat het rijtje landen as-van-het-kwaad steeds langer wordt.

manc
18-04-03, 11:02
Is dus ook niet zo gunstig voor Europa en zeker niet voor Nederland-> Slecht voor de export.

Tomas
18-04-03, 11:04
Geplaatst door Joesoef
Ik krijg zo het vermoeden dat het rijtje landen as-van-het-kwaad steeds langer wordt.

Mmmja... Was Irak dit ook niet van plan?

Pytaghoras
18-04-03, 11:54
Dat zou wel cool zijn als meerdere Aziatische landen op de Euro overstappen. Het werkt alleen als europa zich wat minder afhankelijk van de VS opstellen (die hebben hun beste tijd gehad) en in Europa onderling wat beter zouden samenwerken en met Azië.

Rood
18-04-03, 14:39
Geplaatst door Pytaghoras
Indonesië overweegt om haar olie voortaan in euro's te verkopen in plaats van Amerikaanse Dollars. Ook andere Aziatische landen overwegen dit.

Dit zou inmense problemen veroorzaken voor de Amerikaanse economie, aangezien het handelstekort dan een nog groter probleem wordt. Op dit moment kampen de Verenigde Staten al met een handelstekort van 400 miljard dollar per jaar. Dat wil zeggen dat zij 400 miljard dollar meer importeren dan exporteren. Om producten te kunnen importeren moeten vreemde valuta voor handen zijn en die stromen het land alleen binnen als andere landen graag dollars willen hebben (om olie te kopen).

Als de olie niet meer in dollars wordt verhandeld maar in euro's, daalt de vraag naar dollars wat catastrofale gevolgen voor de toch al kwakkelende Amerikaanse economie zal hebben.

De Amerikanen hebben ook een staatsschuld van 30,000 miljard dollar. De hele economie van ze is overgewaardeerd en een grote luchtbel. Het wachten is totdat het in elkaar stort.

manc
18-04-03, 15:10
Geplaatst door Rood
De Amerikanen hebben ook een staatsschuld van 30,000 miljard dollar. De hele economie van ze is overgewaardeerd en een grote luchtbel. Het wachten is totdat het in elkaar stort.

Typisch staaltje commonistische propaganda zullen we maar zeggen.

het is 6.454 miljard. (bron: http://www.brillig.com/debt_clock/)

Ik hoop overigens niet dat de Amerikaanse economie in elkaar stort...de laatste keer dat dat gebeurde werden we wakker in een wereldoorlog...daarnaast moet je niet vergeten dat het overgrote deel van de Amerikaanse schuld intern is (dus bij de eigen burgers en bedrijven) en dus met im en export niet zoveel te maken heeft...landen die daar overigens wel last van hebben:

1 Brazil $232,004,000,000
2 Russia $183,601,000,000
3 Mexico $159,959,000,000
4 China $154,599,000,000
5 Indonesia $150,875,000,000
6 Argenina $144,050,000,000
7 South Korea $139,097,000,000
8 Turkey $102,074,000,000
9 India $98,232,000,000
10 Thailand $86,172,000,000

lennart
18-04-03, 15:35
Die 30 biljoen dollar schuld is volgens mij de totale schuld in de VS, dus inclusief de schuld van het bedrijfsleven en de bevolking.

Het probleem van de komende jaren voor veel landen zal het terugbetalen van de schulden worden. Er zal een schuldhervorming moeten komen anders wordt wat er in Argentinie heeft plaatsgevonden een voorproefje van wat komen gaat.
Hou Brazilie de komende jaren in de gaten, want als Brazilie omvalt, valt ook de Wereldbank en het IMF om.

Abdul Karim
18-04-03, 15:45
Geplaatst door Tomas
Mmmja... Was Irak dit ook niet van plan?

Volgens mij waren ze al overgegaan op de euro.

Viva Che!
18-04-03, 16:04
Amerika is een supermacht op krediet; de rest van de wereld financiert zijn tekorten. Om het tekort op de lopende rekening (ontstaan doordat Amerikanen meer importeren dan ze exporteren) te financieren, moet er jaarlijks 500 miljard dollar het land binnenstromen. Jarenlang ging dat goed: blijmoedig sleepten buitenlanders geld naar Wall Street. Het begrotingstekort (ontstaan doordat de overheid meer uitgeeft dan ze binnenkrijgt) wordt ook door buitenlanders gefinancierd; zij bezitten 40 procent van de Amerikaanse staatsobligaties.

Tegenlicht heeft hier ooit een uitzending aan besteed: de uitzending is online nogmaals te bekijken (http://www.vpro.nl/info/tegenlicht/index.shtml?7738514+7738518+7738520+10443446). Het ineenstorten van Amerika zal slecht zijn voor de wereldhandel, met name voor Europa. Waar twee vechten om een been gaat een derde er mee heen. Dat wordt dan Azie, en dan met name China. China zal binnen enkele decennia de geopolitieke supermacht worden. En het goede van dit land is dat het zich niet bemoeit met andere landen en de soevereiniteit van andere landen respecteert.

Pytaghoras
18-04-03, 17:20
Geplaatst door Viva Che!
Amerika is een supermacht op krediet; de rest van de wereld financiert zijn tekorten. Om het tekort op de lopende rekening (ontstaan doordat Amerikanen meer importeren dan ze exporteren) te financieren, moet er jaarlijks 500 miljard dollar het land binnenstromen. Jarenlang ging dat goed: blijmoedig sleepten buitenlanders geld naar Wall Street. Het begrotingstekort (ontstaan doordat de overheid meer uitgeeft dan ze binnenkrijgt) wordt ook door buitenlanders gefinancierd; zij bezitten 40 procent van de Amerikaanse staatsobligaties.

Tegenlicht heeft hier ooit een uitzending aan besteed: de uitzending is online nogmaals te bekijken (http://www.vpro.nl/info/tegenlicht/index.shtml?7738514+7738518+7738520+10443446). Het ineenstorten van Amerika zal slecht zijn voor de wereldhandel, met name voor Europa. Waar twee vechten om een been gaat een derde er mee heen. Dat wordt dan Azie, en dan met name China. China zal binnen enkele decennia de geopolitieke supermacht worden. En het goede van dit land is dat het zich niet bemoeit met andere landen en de soevereiniteit van andere landen respecteert.

Ik begin nu al chinees te leren "chong haa, ro7 atoseth thagna". Ik wil zien hoe het ineenstorten van Amerika plaats vindt. Zo kan ik die dollars als behang gebruiken.

manc
18-04-03, 17:26
Geplaatst door lennart
[B]Die 30 biljoen dollar schuld is volgens mij de totale schuld in de VS, dus inclusief de schuld van het bedrijfsleven en de bevolking.

En niet de staatsschuld dus zoals de pravdapapagaai van ons forum propageert.

Viva Che!
18-04-03, 17:30
Geplaatst door manc
En niet de staatsschuld dus zoals de pravdapapagaai van ons forum propageert.

Vergissen is menselijk. Ja, het ging om de totale schuld. Ik pravdapapagaai? Moet jij nodig zeggen: nep-liberaal! :fplet:

manc
18-04-03, 17:32
Geplaatst door Viva Che!
Amerika is een supermacht op krediet; de rest van de wereld financiert zijn tekorten.

Tja, de schulden van de VS zijn hoog, maar dat is geen onoverkomelijk probleem.


Om het tekort op de lopende rekening (ontstaan doordat Amerikanen meer importeren dan ze exporteren) te financieren, moet er jaarlijks 500 miljard dollar het land binnenstromen. Jarenlang ging dat goed: blijmoedig sleepten buitenlanders geld naar Wall Street. Het begrotingstekort (ontstaan doordat de overheid meer uitgeeft dan ze binnenkrijgt) wordt ook door buitenlanders gefinancierd; zij bezitten 40 procent van de Amerikaanse staatsobligaties.

40%? Dat zou dan 2,600 miljard zijn...Amerika komt niet voor in die top tien....ergens klopt er dus iets niet aan je getallen.


Tegenlicht heeft hier ooit een uitzending aan besteed: de uitzending is online nogmaals te bekijken (http://www.vpro.nl/info/tegenlicht/index.shtml?7738514+7738518+7738520+10443446). Het ineenstorten van Amerika zal slecht zijn voor de wereldhandel, met name voor Europa.

Japan, China, iedereen zou daar onder leiden. Mexico en Canada misschien het meest.


Waar twee vechten om een been gaat een derde er mee heen. Dat wordt dan Azie, en dan met name China.

Wie vechten er dan? Waarom is een spreekwoord in vredesnaam een toekomstvoorspeller voor geopolitiek?


China zal binnen enkele decennia de geopolitieke supermacht worden.

DE supermacht? Ik dacht dat onze fijne chinese vrienden dat helemaal niet nastreefden...zij waren toch voor multipolariteit kamaraad Roos?


En het goede van dit land is dat het zich niet bemoeit met andere landen en de soevereiniteit van andere landen respecteert.

Landen zoals Vietnam, Tibet, Taiwan, Korea enzovoorts.

manc
18-04-03, 17:33
Geplaatst door Viva Che!
Vergissen is menselijk. Ja, het ging om de totale schuld. Ik pravdapapagaai? Moet jij nodig zeggen: nep-liberaal! :fplet:

Je bedoelt zeker 'neo-liberaal'? :rolleyes:

sadeeQ
18-04-03, 17:42
Geplaatst door manc
Je bedoelt zeker 'neo-liberaal'? :rolleyes:

:student: volgens mij bedoelt ze "amerikaanse hielen likker

rja
18-04-03, 18:48
Geplaatst door manc
Is dus ook niet zo gunstig voor Europa en zeker niet voor Nederland-> Slecht voor de export.
Ja, Amerika blijft de motor van de wereld economie, die economie is heel flexibel, door deze flexibiliteit, komt veel van inovatie uit Amerika,
dus het als Amerika slecht gaat, gaat met ons ook slecht.

zo Flexibel als Amerika zullen wij nooit worden, door onze uitgebreide sociale zekerheid en beschermde status van de arbeiders, maar dat willen we ook niet, zo lang we kunnen betalen.

Een probleem, zoals als met de eerste generatie gast arbeiders uit het Midden Oosten in Europa, die grotendeels aan de kant staan, zal in Amerika niet snel gebeuren, als emigranten niet integreren en participeren in de economie, komen ze uiteindelijk op straat terecht en rest hun alleen een toekomst als zwervers.

taouanza
19-04-03, 10:36
Voorlopig ga ik er gemakshalve maar van uit dat een gezond Amerika ook een gezond Nederland betekent.

Ed


wat is jouw definitie van 'gezond'?
zit bush,rumsfeld en cheney ook in het vitaminesupplement?

manc
19-04-03, 10:37
Geplaatst door taouanza
wat is jouw definitie van 'gezond'?
zit bush,rumsfeld en cheney ook in het vitaminesupplement?

Een economie die draait, produceert, consumeert, groeit, innoveert...dat is 'gezond' in dit verband.

taouanza
19-04-03, 10:52
Een economie die draait, produceert, consumeert, groeit, innoveert...dat is 'gezond' in dit verband.



dat begreep ze heus wel.(dak geen moeilijke taal gebruik betek nie dak et nie begrijp

ik bedoel zo'n debiel op oorlogspad.
milieuvervuiling
gevangenissen die winstgevende bedrijven worden
armoede zowel in amerika als in de rest van de wereld.
verder kijken dan dollartekens.
dat vind ik niet gezond en ik denk dat het alleen slechter word met bush
het leven is meer dan produceren consumeren groeien en innoveren. zonder frisse lucht heb je er niks aan.
en ik wil niet op mars wonen ik haat sience fiction!

ik haat lange verhalen zeker zonder alinea's. dus ik hoop dat je het begrijpt of wil begrijpen :boer:

manc
19-04-03, 11:10
Geplaatst door taouanza
dat begreep ze heus wel.(dak geen moeilijke taal gebruik betek nie dak et nie begrijp

Ok, ff checken.


ik bedoel zo'n debiel op oorlogspad.

Als de oorlog zo snel en met zo weinig schade wint is het geloof ik allemaal voor de economie zo slecht niet.


milieuvervuiling

Tja, dat is een zorg, een grote zorg. Maar een slecht draaiend Amerika is niet opeens 'schoon'.


gevangenissen die winstgevende bedrijven worden

Winst? Wordt er geld verdient aan gevangenen? Dat is nieuw voor mij.


armoede zowel in amerika als in de rest van de wereld.

Armoede is een schande, iedereen die de derde wereld (het zuiden) wel eens heeft bezocht kan dit beamen. Een van de grootste oorzaken voor armoede is het feit dat arme landen grote problemen hebben met het verkopen van hun eigen producten in het rijke westen (diverse handelsbarrieres). Ten tweede is het de overbebolking: de grote kinderrijke gezinnen in arme landen zijn een blok aan het been voor de ontwikkeling en gezonde groei. Ten derde scholing. Daarnaast epelen oorlogen, vuil water, gebrek aan democratie, corruptie e.d. in meer of minder mate per land mee. Een falende Amerikaanse Economie is GEEN formule voor succes om dit op te lossen: gezonde, eerlijke handel met een goed draaiende Amerikaanse (en west-Europese) economie WEL.


verder kijken dan dollartekens.
Als je denkt dat er in Amerika niet aan spiritualiteit of religiositeit wordt gedaan dan heb je het mis. Wel lijken natuur, milieu e.d. te vaak het te moeten af te leggen ten bate van de winstgevendheid.


dat vind ik niet gezond en ik denk dat het alleen slechter word met bush

Hoelang zit bush daar nog maximaal? Nog geen 6 jaar...en met een beetje geluk zelfs 4 jaar korter. ;)


het leven is meer dan produceren consumeren groeien en innoveren.

Het leven wel, maar we hadden het over economie.



zonder frisse lucht heb je er niks aan.

Idd.



en ik wil niet op mars wonen ik haat sience fiction!

Als je er woont is het geen fictie meer!



ik haat lange verhalen zeker zonder alinea's. dus ik hoop dat je het begrijpt of wil begrijpen :boer:

Ik begrijp je heus beter dan je soms misschien van me zou denken. :nl:

taouanza
19-04-03, 12:27
Winst? Wordt er geld verdient aan gevangenen? Dat is nieuw voor mij.

yep, als je goed winstgevend bedrijf in amerika wil vestigen dan begin je een gevangenis.je kan er ateliers in plaatsen en zelf callcentra. de gemeenschap verdient er ook aan. werkgelegenheid, handel enzovoort.
je begrijpt wel dat het niet de bedoeling is dat de gevangenissen leeg blijven.




Als de oorlog zo snel en met zo weinig schade wint is het geloof ik allemaal voor de economie zo slecht niet.

de oorlog?
het moge nou toch wel duidelijk zijn dat er meer volgen



Het leven wel, maar we hadden het over economie.

het ene heeft het onlosmakelijke gevolgen voor het andere.
ik bedoel gezond zoals fairtrade en the bodyshop
succesvol en 'gezond' voor mens en milieu. niks liefdadigheid gewoon eerlijke handel.



ik heb nergens gesuggereerd dat falende economie beter of slechter is voor de wereld. mijn definitie van gezond is dat het best wel mag groeien bloeien inoveren consumeren produceren enzo maar dat de hele wereld baat bij heeft. mens en milieu.

manc
19-04-03, 12:41
Geplaatst door taouanza
yep, als je goed winstgevend bedrijf in amerika wil vestigen dan begin je een gevangenis.je kan er ateliers in plaatsen en zelf callcentra. de gemeenschap verdient er ook aan. werkgelegenheid, handel enzovoort.

O...daar wil ik wel 's wat meer over weten. Ik vraag me overigens af of het SLECHT is dat de gemeenschap haar misdadigers laat betalen cq werken en niet de belastingbetaler.


je begrijpt wel dat het niet de bedoeling is dat de gevangenissen leeg blijven.

In Nederland zijn gevangenen natuurlijk een kostenpost...sterker nog: omdat er niet genoeg dure gevangenissen waren werden mensen niet eens opgesloten die dat volgens de wet wel verdienden...




Tja, oorlog is nu eenmaal onvermijdelijk in de geschiedenis (en dus ook de toekomst van de mens)..maar of het de Amerikaanse Economie omverstoot? Ik begreep nu juist van alle anti-oorlogsmensen dat winstbejag een van de voornaamste redenen zou zijn om deze oorlog te beginnen.


[quote] het ene heeft het onlosmakelijke gevolgen voor het andere.
ik bedoel gezond zoals fairtrade en the bodyshop
succesvol en 'gezond' voor mens en milieu. niks liefdadigheid gewoon eerlijke handel.

Ja, mooie initiatieven,lovenswaardig. Maar ik zie het verband niet met het topic.


ik heb nergens gesuggereerd dat falende economie beter of slechter is voor de wereld. mijn definitie van gezond is dat het best wel mag groeien bloeien inoveren consumeren produceren enzo maar dat de hele wereld baat bij heeft. mens en milieu.

Oh daar ben ik het ook absoluut mee eens.