PDA

Bekijk Volledige Versie : AEL / 'Ook niet-moslims zijn welkom'



Orakel
19-04-03, 00:24
AEL / 'Ook niet-moslims zijn welkom'
Mohammed Cheppih wijkt op verschillende punten af van AEL-beleid
van onze verslaggever
2003-04-19

ROTTERDAM - De beoogd voorzitter van de AEL-Nederland wil niet-moslims tot de organisatie toelaten. Verder moet de AEL niet slechts Arabieren actief werven, maar alle moslims.


Mohammed Cheppih, die op het oprichtingscongres in mei van de AEL-Nederland wordt voorgedragen als voorzitter, zegt dit in deze krant. Hij sleutelt aan uitgangspunten van de AEL. De Liga liet vorige maand bij zijn presentatie nog weten dat niet-moslims slechts donateur kunnen worden. Cheppih nu: ,,Voor mij zijn niet-moslims die achter de ideologie staan, van harte welkom.''

De oprichter van de AEL, de Libanese Belg Abou Jahjah, zei onlangs tijdens zijn tournee door Nederland dat niet-Arabische moslims zichzelf moeten redden, omdat de AEL slechts Arabieren verenigt. Dat past niet bij de orthodoxe islam van Cheppih, nu nog directeur van een Saoedische zendingsorganisatie. Cheppih wil alle moslims in één leer verenigen. ,,Het is slim dat Abou Jahjah zich op Arabieren richt en zijn beweging niet versnippert. Maar einddoel is dat alle moslims binnen de AEL hun plaats vinden.''

Op nog een punt wijkt Cheppih af van huidig AEL-beleid. De AEL weigert deel te nemen aan bijeenkomsten met organisaties die aan Israël zijn verbonden, als het Centrum Informatie en Documentatie Israël (Cidi). Omdat het Cidi kritiek heeft op het beleid van de Israëlische premier Sjaron, ziet Cheppih echter mogelijkheden. ,,Je moet met iedereen in debat.''

Orakel
19-04-03, 00:38
Interview / Naar een verrijking voor iedereen
door Kustaw Bessems en Hélène Butijn
2003-04-19

Mohammed Cheppih (26) is de beoogd voorman van AEL -Nederland. Hij vindt gezond nationalisme niet verkeerd, ,,maar de islam staat natuurlijk bovenaan''.


Donderdag, de Erasmus Universiteit in Rotterdam. De Belgische AEL-leider Abou Jahjah wordt gevraagd of de AEL echt islamitisch is. Hij: ,,We zijn geen zendingsorganisatie waar je een fatwa kunt komen halen.'' Dan, wijzend op zijn buurman: ,,Bij broeder Mohammed, ja, bij hém kun je een fatwa krijgen''.

Die buurman is Mohammed Cheppih, de beoogd voorman van AEL -Nederland. Hij lacht en zwaait afwerend met zijn handen. Maar er zit iets in. Met Mohammed Cheppih haalt de Arabisch-Europese Liga niet zozeer een Arabier, maar vooral een moslim in huis.

,,De AEL Nederland moet een maatschappelijke beweging worden'', zegt Cheppih een dag eerder. ,,Niet een politieke partij. Dat vind ik te krap gedacht. Er moet wel een politieke poot aan komen. Maar moslims, Arabieren moeten zich organiseren. We gaan de integratie bevorderen -nou ja, misschien een verkeerd woord- we gaan de leefbaarheid vergroten. Je moet meedraaien, maar jezelf blijven. Nu wordt gezegd: lever jezelf maar in.''

Cheppih hoorde anderhalf jaar geleden van Jahjah's beweging in Antwerpen. ,,Jahjah en ik zouden op dezelfde bijeenkomst in België spreken. Hij kwam niet, omdat een van de organisaties niet met hem aan tafel wilde. Hij werd geboycot. Dat trok me. Iemand die wordt gesaboteerd, daar moet iets achter zitten.'' Later was Cheppih in België toen een moord op een jonge Marokkaan leidde tot de demonstraties die Jahjah bekend zouden maken. Cheppih zocht geen contact met hem. ,,Ik leefde in mijn eigen wereldje.''

Cheppih had over de AEL 'een mix van gevoelens'. Aan de ene kant zag hij dat die het conflict te veel opzocht en was hij bang dat de boel uit de hand zou lopen, aan de andere kant begreep hij dat de AEL zich juist in België manifesteerde. ,,Daar is meer discriminatie dan in Nederland.'' En het stak hem dat traditionele allochtonenorganisaties de AEL 'blokkeerden'.

Pas vorige maand, tijdens de toernee van Jahjah door Nederland, nodigde de AEL Cheppih uit voor een gesprek. ,,Ik dacht: waarom niet? Jahjah was erbij, daar sprak ik het meest mee. Het gesprek zou een uurtje duren, het werden er drieënhalf. Er ontstond chemie.''

De AEL had ook bedenkingen over Cheppih. De pers had bericht over zijn banden met verdachten van terrorisme. ,,De AEL vroeg mij naar bepaalde netwerken. Ze dachten dat ik te extreem-islamitisch zou zijn. Een beeld van de media.'' Hij werd toen nog niet gevraagd als voorman. ,,Ik zei: ik sta achter jullie. Als ik nodig ben, hoor ik het.''

De AEL vroeg eerst de schrijver Mohammed Benzakour en gevangenisimam Ali Eddaoudi, alvorens terug te komen bij Cheppih. De laatste is dan ook geen voor de hand liggende keus. In zijn beleving vormen alle moslims in de wereld één gemeenschap, ongeacht hun afkomst. Jahjah is een Arabisch nationalist, wat in de naam van zijn beweging is terug te vinden. ,,In het begin had ik daar moeite mee'', zegt Cheppih. Maar hij vond een oplossing: ,,Arabisch is de belangrijkste taal en cultuur in de islam. Vanaf het Arabisch schiereiland heeft de islam zich verspreid en zo moet het ook nu. Ik vind gezond nationalisme niet verkeerd -je mag trots zijn op je afkomst- maar de islam staat natuurlijk bovenaan. Daar wordt alles aan getoetst.''

,,Het is slim van Abou Jahjah dat hij zich richt op de Arabieren. Hij wil niet dat zijn beweging versnippert. Maar daarna moet de deur open voor andere moslims. De AEL moet ook andere groepen dan Arabieren gaan omvatten. Het einddoel blijft dat alle moslims er hun plaats vinden.''

Cheppih zelf komt uit een Marokkaans-Berbers gezin met acht kinderen. Zijn familie woonde echter langer in Algerije. Grootvader zat daar in het verzet tegen de Franse bezetting. ,,En het winkeltje van mijn vader ging door een Franse bom de lucht in.'' In 1965 keerde zijn vader terug naar Marokko, waar Mohammed werd geboren. ,,Maar hij had daar geen leven'', zegt Cheppih. Het gezin trok naar Nederland. ,,Om te werken aan een betere toekomst.''

Vader Cheppih was schoonmaker en stichtte een moskee. Hij leerde Mohammed over de islam. Op zijn achttiende verruilde die de havo in Eindhoven voor een studie islamitisch recht in Medina, Saoedi-Arabië. ,,Fantastische tijd. Er studeerden vierenhalfduizend mensen uit de hele wereld. Ik zat er vier jaar en ken nog mensen van Zuid-Amerika tot Zuid-Korea. Ik was altijd al een sociale Flip.''

Cheppih werkte voor de Saoedische Halve Rode Maan in Kosovo en Macedonië. Daar werd hij gevraagd om een Nederlandse tak van de Moslim Wereld Liga op te zetten. Met die Liga verbreidt hij de islam waar hij heilig in gelooft: één consensus, bepaald door grote geleerden, waar de individuele gelovige niet aan mag tornen. Hij legt zijn functie neer als de AEL hem kiest. ,,Van jongs af aan wilde ik in de handel. Na mijn studie had ik een eigen bedrijf. Maar dat stopte na Kosovo. Nu zit ik in het non-profitwereldje.'' Hij handelt alleen nog in bedevaarten naar Mekka, met zijn reisbureau 'Mekka Services'.

Cheppih gaat prat op zijn internationale netwerk. ,,Ik ben altijd zo geweest: slapen waar de nacht je vasthoudt. Toen de AEL mij vroeg stond ik op het punt om Nederland bye bye te zeggen. Nu pas ben ik weer meer in Nederland. Maar het is hier eigenlijk een ongezellig land.''

Dat Cheppih blijft en kiest voor de AEL, is omdat hij vindt dat moslims worden achtergesteld, zegt hij. ,,Die mentaliteit anders. Over mij worden meteen kamervragen gesteld, omdat ik Saoedisch geld krijg. Een buurt wordt minder waard als er een Marokkaan komt wonen. En neem de twee jongens die al meer dan een jaar geleden omkwamen in Kashmir. Indiase grenswachten schoten hen dood en nooit is uitgezocht waarom. Als zij geen moslims waren geweest was de Indiase ambassadeur al lang op het matje geroepen.''

Maar de AEL is ook een goed instrument om zijn ideologie verder mee uit te dragen. En: ,,De AEL is veel beter dan de Moslim Wereld Liga, omdat het een Nederlandse organisatie is. Mijn beleid zal zijn om geen organisatorische contacten met het buitenland te hebben en geen buitenlandse geldschieters. Ik wil een waterdichte organisatie. Als iemand een miljoen wil geven, bijvoorbeeld uit Amerika, dan wijs ik dat af. Hoewel ik dat eigenlijk onterecht vind.''

Veel stof deed een uitzending van 'Zembla' opwaaien waarin was te zien hoe jongeren die met Cheppih op bedevaart waren, in Saoedi-Arabië werd gedoceerd dat het legitiem is om alle Israëlische burgers te doden. Cheppih: ,,Maar ik heb erbij gezegd dat dat slechts een mening was, zoals ik dat altijd doe''. En waar de AEL tot nu toe veel nadruk legde op buitenlandse kwesties, zoals de Palestijnen en Irak, wil Cheppih zich vooral op het binnenland richten. ,,Tegelijk zijn de Palestijnen een heel belangrijk onderwerp. Iedereen valt over het AEL-standpunt dat de staat Israël moet worden opgeheven. Maar moslims erkennen Israël sowieso niet. Heb je liever dat we het onder stoelen of banken steken?'' AEL Nederland weigert deel te nemen aan debatten waar het Centrum Informatie en Documentatie Israël (Cidi) is vertegenwoordigd. ,,Als kandidaat-voorzitter onderschrijf ik dat standpunt nu. Maar heel eerlijk, als het Cidi kritiek heeft op het huidige beleid van Israël, zie ik zeker mogelijkheden.''

,,Mensen zijn bang voor de AEL. Ze zeggen: als jullie aan de macht komen, is er geen plaats voor ons. Maar de AEL is er juist om onrechtvaardigheid op te heffen.'' Eerder stelde het AEL-interimbestuur dat niet-moslims alleen donateur kunnen worden. ,,Het oprichtingscongres beslist in mei, maar voor mij zijn niet-moslims die achter de ideologie staan, ook van harte welkom. Er hoeven geen a- en b-leden te zijn. Ik kan me voorstellen dat je bepaalde regels stelt, zoals dat de voorzitter een moslim moet zijn. Maar de AEL streeft naar verrijking voor iedereen.''

Viva Che!
19-04-03, 01:02
Dit is veel beter aangepakt. :)


AEL / 'Ook niet-moslims zijn welkom'

Lijkt mij zeer verstandig, omdat je daarmee je potentiele aanhang kunt vergroten en meer sympathie kunt verwerven.

Orakel
19-04-03, 01:39
Geplaatst door Viva Che!
Dit is veel beter aangepakt. :)

Lijkt mij zeer verstandig, omdat je daarmee je potentiele aanhang kunt vergroten en meer sympathie kunt verwerven.

Dit ziet er inderdaad al een stuk beter uit dan de andere berichten van vandaag en gister.



Cheppih had over de AEL 'een mix van gevoelens'. Aan de ene kant zag hij dat die het conflict te veel opzocht en was hij bang dat de boel uit de hand zou lopen..

Dit is/was mijn bedenking tegen de AEL en die werd versterkt door hun uitspraken over de lijfstraffen en het MO.
En nu maar hopen dat ze deze lijn vasthouden.

Abdelkarim
19-04-03, 01:46
Geplaatst door Viva Che!
Dit is veel beter aangepakt. :)



Lijkt mij zeer verstandig, omdat je daarmee je potentiele aanhang kunt vergroten en meer sympathie kunt verwerven.


Je moet eerst jezelf organiseren, voordat je 'anderen' toelaat!


Abdelkarim

Viva Che!
19-04-03, 02:00
Geplaatst door Abdelkarim
Je moet eerst jezelf organiseren, voordat je 'anderen' toelaat!


Abdelkarim

Je komt nogal fundi over...wat je waarschijnlijk ook bent. ;)
Dan is de vraag: wie is "je"? Ik kan me deze wat etnocentrische houding wel begrijpen, maar de AEL zou een betere beweging kunnen worden als die zich wat breder orienteert en laat vormen. Je zou ook kunnen besluiten een Islamitische variant op de SGP te vormen, maar dan zul je in Nederland nooit echt invloed kunnen verwerven om serieus genomen te worden.

Puk
19-04-03, 05:57
Geplaatst door Orakel
AEL / 'Ook niet-moslims zijn welkom'
Mohammed Cheppih wijkt op verschillende punten af van AEL-beleid
van onze verslaggever
2003-04-19

ROTTERDAM - Op nog een punt wijkt Cheppih af van huidig AEL-beleid. De AEL weigert deel te nemen aan bijeenkomsten met organisaties die aan Israël zijn verbonden, als het Centrum Informatie en Documentatie Israël (Cidi). Omdat het Cidi kritiek heeft op het beleid van de Israëlische premier Sjaron, ziet Cheppih echter mogelijkheden. ,,Je moet met iedereen in debat.''

Gelul! Laatst zei hij nog in NOVA dat hij helemaal niet in debat zou gaan met het CIDI!

The General
19-04-03, 09:46
Niets nieuws te bekenen in dit interview....

AEL heeft altijd al niet-Moslims toegelaten als lid.

Maar dat er gesproken zal worden met zionisten ?.....never !!

Simon
19-04-03, 11:00
Geplaatst door The General
AEL heeft altijd al niet-Moslims toegelaten als lid.


Je bedoelt als steunlid zonder stemrecht (hetgeen juridisch betekent dat ze geen lid zijn omdat in een vereniging ieder lid één stem heeft).

Simon

Donna
19-04-03, 11:43
Geplaatst door Simon
Je bedoelt als steunlid zonder stemrecht (hetgeen juridisch betekent dat ze geen lid zijn omdat in een vereniging ieder lid één stem heeft).

Simon


Ja, of arabier bent, en geen moslim. Die kunnen ook volwaardig lid worden

Toch?

Dat dacht ik althans......