PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Vernieuwing komt uit Westermoskee'



Orakel
19-04-03, 00:33
'Vernieuwing komt uit Westermoskee'
door Lodewijk Dros
2003-04-18

AMSTERDAM - Met de bouw van een moskee in Amsterdam-West begint de vernieuwing van de islam wereldwijd, zegt Haci Karacaer, directeur van de Turkse moslimorganisatie Milli Görüs.



Donderdag, halftien 's avonds. Een handjevol autochtone buurtbewoners sputtert nog wat na. Hun vragen tijdens de presentatie van de 'Westermoskee' waren praktisch van aard - waar gaan die duizend bezoekers parkeren? is het eigen grond of erfpacht? neemt die minaret mijn zon weg?

,,De echte vragen stelden ze niet'', zegt Karacaer achteraf: die naar de rol van de islam in de buurt, in Nederland. Eerder in zijn toespraak tot de uitgenodigde buurtbewoners noemt hij het getrouwtrek om het terrein in Amsterdam-West, dat tien jaar duurde. Het gevecht bundelde de krachten van Milli Görüs, ,,nu gaan we ons richten op waar we vóór zijn. Voor deze moskee, voor de islam in Nederland'', zei Karacaer. De moskee moet er in 2006 staan.

Pers was niet uitgenodigd, maar er liepen wel drie cameraploegen: het Europese Milli Görüs is nationalistisch en fundamentalistisch, de Nederlandse voorman Karacaer belichaamt de hang naar modernisering. ,,De islam moet vernieuwen. Dit komt niet uit het Oosten, maar uit het Westen. Te beginnen uit de Westermoskee.''

,,We hebben ons lang met buitenlanders-issues beziggehouden. Inburgering, die dingen. Maar Nederland kent ook andere problemen, zoals milieu. Wij stonden daarbij aan de kant.'' Er komt, zegt Karacaer later, een moment waarop je voor volwassenheid kiest. ,,Als ze in mijn achterban vragen: hoelang noemen ze me hier nog allochtoon? dan zeg ik: kies maar, hoe lang je het wilt.'' Die stap gaat niet via de AEL - dat is moslimgepuber. ,,Wij worden deel van de hoofdstroming van de Nederlandse cultuur.''

Karacaer doet al druk mee aan activiteiten die Nederlands identiteit uitmaken: 4 mei, de Februaristaking, bezoek aan kerkelijke hoogfeesten in de Mozes en Aäronkerk. ,,Daar doen ook gewone mannen en vrouwen aan mee.''

Karacaer nodigt heel denkend Nederland uit voor debatten, nu nog in de aftandse garagegebouwen, straks in de ruimten rond de Westermoskee. Dan somt hij een batterij aan professoren en organisaties op, met wie wordt gepraat en samengewerkt. Van Raad van Kerken ('We ontmoeten al pastores, daar moeten ook rabbijnen bijkomen'), via Yousouf (homo-moslims) tot Humanistisch Verbond. ,,Wij willen het vierde debatcentrum van de hoofdstad worden'' - naast Felix Meritis, Balie en Rode Hoed. ,,Hier moeten tv-programma's vandaan komen.''

De naam Westermoskee stuitte, noteerde de Volkskrant, sommige buurtbewoners tegen de borst: Amsterdam, dat is de Westerkerk.

Karacaer wil van geen concurrentie weten. Het ontwerp van de moskee, 45 meter hoog, met koepels en minaret, is van een bijzondere architectuur: Amsterdamse School, net als de buurt. En van bijzondere architecten: Parijzenaars Marc en Nanda Breitman zijn een Joods echtpaar.

,,God is te groot voor één religie'', zegt Karacaer. In de Westermoskee zal 'het evangelie van de liefde' klinken, dat van 'emancipatie' en 'ontplooiing'.

-----------------------------------------------------------------

Kijk, die man weet hoe het moet. Je hoort praktisch niemand meer over het feit dat zijn organisatie b.v. in Duitsland verboden is.
Voor een organisatie is de publieke opinie de grootste mede- of tegenstander.

Ron Haleber
19-04-03, 01:12
Het verbaast me dat de plaatser van de topic zich niet het communiquee herinnert dat Haci op mijn verzoek uitgaf over Maroc.nl:

Directeur Milli Görüs geeft - op verzoek van Ron - antwoord aan moslimbroeder Rafiq

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=56626&highlight=Karacaer


Ook in terzijdes bracht ik Haci vaak ter sprake o.m. nav de ael, vroeg hem om reacties: reactie van Karacaer :

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=55033&highlight=Karacaer

Haci Karacaer is echter te een te serieuze, te moderne en met name te 'geďntegreerde' moslimleider voor maroc.nl. Hier zal Mohamed Cheppih met zijn Saoedische ultra-orthodoxe opvattingen, uitsluiting van minderheden, simplismes als clownesk vat van tegenstrijdigheden waar je alles uit kan toveren, de jongeren veel meer aanspreken.

Viva Che!
19-04-03, 01:21
Die Moskee moet zo snel mogelijk gebouwd worden en Karacaer is :duim:

Abdelkarim
19-04-03, 01:32
Gatverdamme wat een hielelikker is die man.......!!!

Jakkes!




Abdelkarim

Orakel
19-04-03, 01:33
Geplaatst door Ron Haleber
Het verbaasd me dat de plaatser van de topic zich niet het communiquee herinnert dat Haci op mijn verzoek uitgaf over Maroc.nl:



Het verbaast mij dat de plaatser van deze reactie aan de plaatser van dit topic refereert met "de plaatser van de topic".

En de plaatser van dit topic herinnerde zich het kommunikee niet omdat hij het toendertijd niet als zodanig inschatte en omdat hij geen encyclopedische kennis heeft van de alreeds gepasseerde kommunikkees.

Desalniettemin stijgt Karacer in de achting van de plaatser van dit topic, waarbij er wel enige scepsis aanwezig blijft over de daadwerkelijke beweegredenen van Karacer, bij de plaatser van dit topic.

Was getekend: Opoe Tet.

Viva Che!
19-04-03, 02:03
Geplaatst door Abdelkarim
Gatverdamme wat een hielelikker is die man.......!!!

Jakkes!




Abdelkarim

Hoe had hij het dan beter kunnen verwoorden? Wat is jouw mening over deze Moskee en datgene wat Karacaer gezegd heeft?

Puk
19-04-03, 06:10
Geplaatst door Viva Che!
Die Moskee moet zo snel mogelijk gebouwd worden en Karacaer is :duim:

Gek is dat toch...

Als jij zoiets zegt dan vertrouw ik het plotseling niet meer.

Kan ook aan mij liggen natuurlijk...

Ron Haleber
19-04-03, 08:59
Geplaatst door Orakel

Desalniettemin stijgt Karacer in de achting van de plaatser van dit topic, waarbij er wel enige scepsis aanwezig blijft over de daadwerkelijke beweegredenen van Karacer, bij de plaatser van dit topic.

Was getekend: Opoe Tet.

Beste Opoe Tet, Ik had onder uw alias 'Orakel' nooit uzelf als fanatieke fundamentalisme & islam bestrijdster gezocht. Maar de vraagtekens die u zet bij de door oprichters van de AEL als "grote moslimleider" geziene Haci verklaren dit. Het kan verkeren...


Kijk, die man weet hoe het moet. Je hoort praktisch niemand meer over het feit dat zijn organisatie b.v. in Duitsland verboden is.
Voor een organisatie is de publieke opinie de grootste mede- of tegenstander.

Opoe Tet alias Orakel, het gaat om de relatie van Haci tot de fundamentalist Erbakan - ex-premier van Turkije - die ook In Nederland stadions vol Turken toesprak met anti-westerse propaganda, hetgeen u blijkbaar opviel.

Dit kwam uitgebreid in de Nederlandse media ter sprake. Haci werd hier door Turkse maoisten en stalinisten - waarvan de aanhang de afgelopen decennia verdween - fel aangevallen.

Maar u weet dat als er een verband kan worden gelegd tussen islam en fundamentalisme, deze 'objectieve' media meteen bloed ruiken.

Vanuit mijn persoonlijk vertrouwde contact met Haci kan ik u echter geruststellen. Haci die zich eerst binnen seculiere groepen oriënteerde, voelde zich tenslotte binnen moslimorganisaties het beste thuis. Ondanks dat is hij zeker geen 'reborn' moslim als Cheppih.

Zijn relatie tot Erbakan is dat hij deze politicus respecteert als stichter van de beweging die Haci zich als thuishaven koos en daarbij vermeldt dat Erbakan zich in het normale democratische spel voegt.

Haci zelf staat een zeer "geďntegreerde" identiteit van islam voor waarbij hij het 'fundamentalisme' in de onder zijn directie staande moskeeën maximaal tracht te weren. Haci onderhoudt ook contact met rabbijnen en organisaties als Joodse Dialoog.

Haci stond kandidaat om op de PvdA-kamerlijst te komen. Nadat hij daar wegens wantrouwen voor werd afgewezen, sympathiseerde hij met D66.

In zijn radicale programma voor de hervorming van de islam benadrukt deze Koerd optimale modernisering en integratie zonder echter te veel op zijn van origine conservatieve achterban vooruit te willen lopen.

Ik heb nimmer aanwijzingen kunnen vinden dat daarbij enig wantrouwen gerechtvaardigd is - zoals ook blijkt uit zijn hierboven vermelde Maroc.nl communiquee dat hij namens Milli Görüs openbaar maakte. Ook daar bestrijdt hij de modieuze vormen van internet-fundamentalismes die we hier vaak aantreffen. Tegelijkertijd tracht hij de bij onze Rafiq bestaande reserves t.a.v. Nederlandse kransleggingen weg te nemen:
http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=56626&highlight=Karacaer

Er door mij naar gevraagd blijkt Haci op zich zeer gelukkig met het oprichten van de AEL. Bij een persoon als Cheppih - zeker als AEL-NL leider - zal hij echter grote vraagtekens zetten en als buitenstaander de keus betreuren.

Wij mogen hopen dat de Hagia Sofia-moskee als 'Westermoskee' - eenmaal afgebouwd - aan al zijn dialogische, educatieve en progressieve doelstellingen voor moslims als Turken en Marokkanen mag beantwoorden.

Ik hoop hiermee het wantrouwen van 'Orakel' te hebben weggenomen.

Ron Haleber

Dutchguy
19-04-03, 09:26
Geplaatst door Ron Haleber
Het verbaast me dat de plaatser van de topic zich niet het communiquee herinnert dat Haci op mijn verzoek uitgaf over Maroc.nl:

Directeur Milli Görüs geeft - op verzoek van Ron - antwoord aan moslimbroeder Rafiq


Ron, lees dit nou eens goed en misschien valt het jezelf dan ook op dat je een ego 'the size of a bus' hebt.
En dat gaat irriteren, zo benader je medeprikkers niet.

Puk
19-04-03, 09:31
Jah... zo'n vent hoor die Haci Karacer. Je zei het al eerder Ron. Absoluut! En nee... hij vind die Cheppih ook niks. Maar da's logisch. En met hem heb jij dus contact Ron. En via jou laat hij ons het een en ander weten.

Wij moeten ons gelukkig prijzen dat wij iemand als Ron in huis hebben!

Ron In Da House!

gaypride
19-04-03, 09:48
Geplaatst door Orakel
Het verbaast mij dat de plaatser van deze reactie aan de plaatser van dit topic refereert met "de plaatser van de topic".

En de plaatser van dit topic herinnerde zich het kommunikee niet omdat hij het toendertijd niet als zodanig inschatte en omdat hij geen encyclopedische kennis heeft van de alreeds gepasseerde kommunikkees.

Desalniettemin stijgt Karacer in de achting van de plaatser van dit topic, waarbij er wel enige scepsis aanwezig blijft over de daadwerkelijke beweegredenen van Karacer, bij de plaatser van dit topic.

Was getekend: Opoe Tet.

:lol:


via Yousouf (homo-moslims)

:duim:
Gp

The General
19-04-03, 09:55
Je zou de turken eens moeten vragen wat ze vinden van Haci Karacer.....

:haha: :haha: :stout:

dan wordt een hoop duidelijk :p

Simon
19-04-03, 10:07
Haci Karacer staat met zijn poten midden in de nederlandse maatschappij. Zoveel blijkt wel uit de interviews die ik met hem gelezen heb. Hij schuwt daarbij geen enkel onderwerp en gebruikt geen dogma's maar zijn hersens. Wat mij betreft mag de vernieuwing uit de Westermoskee komen.

Simon

Ron Haleber
19-04-03, 10:15
Geplaatst door Dutchguy
Ron, lees dit nou eens goed en misschien valt het jezelf dan ook op dat je een ego 'the size of a bus' hebt.
En dat gaat irriteren, zo benader je medeprikkers niet.


Het verbaast mij dat de plaatser van deze reactie aan de plaatser van dit topic refereert met "de plaatser van de topic".


De goddeloze anonymisering van webrelaties, de geseculariseerde mens.

Ja Dutchguy ik ben van erg ouderwets karakter. Behalve een tiental prikkers waarmee ik óf door vele discussies (als Puk, Jaja, Lennart en JMT) óf door persoonlijk contact erg vertrouwd mee ben geraakt (als Rafiq en Maarten), blijven de anderen voor mij anonieme raadsels - mensen die ik absoluut niet ken, ook niet wat betreft hun wellicht voorgewende theater-meningen. Daarbij behoud ik dus net als elders in principe liever enige distantie door ze eigenlijk liever met u aan te spreken...

Dit staat ook in contrast met het in de media modieus gebruikelijke gejij en gejou tussen mensen die elkaar wel zien en en horen, maar persoonlijk totaal niet kennen. Ook dat populaire gedoe vind ik erg maf en leugenachtig.

De Fransen hebben die distantie nog wel behouden, het is een hele stap voor je een onbekende tutoyeert - dan moet je elkaar eerst persoonlijk kennen - dat komt in onze gebanaliseerde kaaskop-cultuur niet meer voor.

Daarbij komt dat zeer veel prikkers nooit en nimmer achter hun masker vandaan zullen noch willen komen... En mij zelfs als AIVD-informant beschouwen indien ik contact wil...

De "moderne mens" schijnt zich optimaal te voelen in een puur virtuele wereld, liefst werden ze zelf ook voor 100% digitaal. Anoniem, uit het zicht, nergens persoonlijk aansprakelijk voor, nergens persoonlijk aanspreekbaar op.

Als socioloog zie ik die alomtegenwoordige anonymisering van mensen in de maatschappij niet als positief. Volgens mij is die anonymisering ook makkelijk aanleiding voor 'zinloos geweld' - de ander die je in elkaar ramt is toch "een niemand", dus wat houd je tegen op hem je emoties uit te leven...?

In tegenstelling tot jou, Dutchguy, vind ik jouw hang naar anonimiteit nu juist het opblazen van je ego - het worden tot everybody met een opgeblazen alomtegenwoordig, haast goddelijk Ego. Juist dat lijkt volgens mij heel erg sterk op de anoniem werkende AIVD en de Arabische moechabarats...

Ook als ouderwets godsdienstig mens zie ik echt interpersoonlijk contact met zichtbare eerlijke relaties als verplichting.

Met name in Marokko is het persoonlijk contact - de netwerkrelatie - dan ook de basis van het sociale weefsel waar die hele moslim-maatschappij mee staat of valt....

Mijn moslimvrienden daar zien dat hele proces van anonymisering van o.a. de moderne urbanisatie waar je je buurman niet meer kent als typisch voor de westerse goddeloze 'secularisatie'...

Zij haten die secularisatie intens als 100% strijdig met de islam. En ik geef ze gelijk! Die zogenaamde fundamentalisten proberen dan ook vanuit netwerken te opereren waarin men elkaar persoonlijk kent.

Vanuit die visie gezien ben ik dus een onverbeterlijke fundamentalist die net als sjeich Abdessalam Yassine - in wiens kringen ik vaak verkeer - het principe van "sahaba" uiterst wezenlijk vindt...

Dom genoeg prik ik dan ook als enige prikker van maroc.nl onder mijn eigen naam. Dat is vreselijk ouderwets, veel te riskant en kan hier natuurlijk helemaal niet.

Heeft de hang naar niqaabs ook niet iets met die zucht naar anonymisering en het verdwijnen van de mens als persoon te maken...? Ook het internet-fundamentalisme preekt precies het tegenovergestelde als wat men in Marokko daar concreet onder verstaat.


Maar Dutchguy ik heb allerminst de intentie om je te beletten anoniem lekker happy te voelen, hoor...! Ga je gang, het hoort er hier bij.




p.s. donna hier heb je het antwoord waar je me verschillende keren om vroeg - groet van Ron.

Dutchguy
19-04-03, 10:24
Ron, ik was hier eerder dan jij en heb me in het verleden veel met dit forum beziggehouden.
Dus hoezo anonimiteit.

Ron Haleber
19-04-03, 10:42
Geplaatst door Dutchguy
Ron, ik was hier eerder dan jij en heb me in het verleden veel met dit forum beziggehouden. Dus hoezo anonimiteit.

Beste Dutchguy, ik ken je echt niet, ook al was je vanaf de schepping van deze planeet op dit pb geweest. Door omstandigheden discussieerden wij nu eenmaal toevallig nooit met elkaar, jammer. Het enige wat ik van je weet is dat je gp vaak bijvalt - overigens erg sympathiek van je...!

Ron Haleber
19-04-03, 10:57
Geplaatst door The General
Je zou de turken eens moeten vragen wat ze vinden van Haci Karacer.....

:haha: :haha: :stout:

dan wordt een hoop duidelijk :p

Beste General,

Van de Turkse groepen die ik ken - ook de niet-islamitische, behalve stalinistische - heb ik nooit grote bezwaren tegen Haci gehoord. Maar mijn informatie is natuurlijk ook maar erg beperkt.

Daarom serieus, lijkt het mij erg belangrijk als jij ons die andere geluiden eens vertelt...! Mede vanwege onze sympathie voor de AEL! Dat kan bijdragen tot een beter begrip van Haci en zijn Milli Görüs...

Je weet natuurlijk wel dat er enige jaren geleden een media campagne ook in België op de BRT tegen hen is gevoerd. Maar dat deden de Belgen ook tegen Jahjah - dus dat zegt mij niks...

Abdelkarim
19-04-03, 13:22
Geplaatst door Viva Che!
Hoe had hij het dan beter kunnen verwoorden? Wat is jouw mening over deze Moskee en datgene wat Karacaer gezegd heeft?


Hij is overduidelijk een slijmer, iemand die doormiddel van onderdanigheid en 'ja meneer, is goed meneer! Ik ben een judas? Ja meneer, dat ben ik. Als u dat zegt meneer......'

'Wij moslims zijn achterlijk? Ja meneer, dat zijn we.........., mogen we nu beginnen met bouwen meneer? Of moet ik u nog meer naar de mond praten....., meester.....'

Het is iemand zonder zelfrespect, een haza....., a p** that don't fly straight!

Je hebt een achterban, je hebt mensen die je vertegenwoordigt. Zodra je die verlaat en de islamofoben naar de mond gaat praten ben je verloren! Dan ben je een nul! Het is alsof de leidster van de feministen zegt dat ze voor emancipatie is, maar ondertussen zegt dat de vrouwen thuis moeten blijven omdat de beleidsmakers dat ook vinden!

Maar goed, ik hoop dat het duidelijk is...........


Wa salaam

Abdelkarim

manc
19-04-03, 13:32
Geplaatst door Viva Che!
Die Moskee moet zo snel mogelijk gebouwd worden en Karacaer is :duim: Laat ik het nu voor de verandering eens 100% met je eens zijn.



En dan Haci: "De AEL is moslimgepuber"

HAHAHAHHHAHHAHAHA...erstklassig!



ps. heb ik al verteld dat de sukkels van de AEL losers zijn? Nee? Oh, nou bij deze dan...

nouwra
19-04-03, 14:49
Geplaatst door Orakel
Het verbaast mij dat de plaatser van deze reactie aan de plaatser van dit topic refereert met "de plaatser van de topic".

En de plaatser van dit topic herinnerde zich het kommunikee niet omdat hij het toendertijd niet als zodanig inschatte en omdat hij geen encyclopedische kennis heeft van de alreeds gepasseerde kommunikkees.

Desalniettemin stijgt Karacer in de achting van de plaatser van dit topic, waarbij er wel enige scepsis aanwezig blijft over de daadwerkelijke beweegredenen van Karacer, bij de plaatser van dit topic.

Was getekend: Opoe Tet.

:lole: :lole:

Ron Haleber
19-04-03, 15:06
Geplaatst door nouwra
:lole: :lole:

Nouwra, men probeerde mij ego-vergroting te verwijten - ik antwoordde daarop...

Maar wat blijkt uit jouw niet te quoteren citaat...? Ik ben er schuld aan dat het Ego van onze arme Orakel helemaal uit zijn voegen is gebarsten.. Nou Orakel komt wel weer op zijn pootjes terecht...!

manc
19-04-03, 15:10
Geplaatst door Donna
Ron,

Ouderwets ben je inderdaad. Want je gaat ervan uit dat mensen maar 1 manier hebben om zichzelf te uiten. Als je hier dus prikkers treft die geirriteerd raken door jouw constante pogingen tot gefriemel in hun persoonlijke leven, dan ga jij er onterecht van uit dat maroc.nl de enige plek, de enige wijze is waarop ze hun mening over bepaalde zaken geven. Dat ze 100 % digitaal zijn.

Juist als je een socioloog bent, dan zou je iets af moeten weten van de mogelijkheid tot 'wisseling van identiteit' die met internet mogelijk is geworden.

Donna is hier, op maroc.nl, altijd en over ieder onderwerp aanspreekbaar op alles. Donna is altijd bereid om text en uitleg te geven over haar mening en gedrag. De bedenkster van Donna is dat ook, op allerlei manieren, meer dan jij ooit zal weten als het aan mij ligt. De redenen waarom veel prikkers er niet naar streven hun hele hebben en houwen hier op het prikbord te smijten gaat jou in de eerste plaats helemaal geen ene moer aan. In de tweede plaats zijn er vele redenen denkbaar waarom mensen ervoor kiezen een aparte prikbord identiteit te hebben, redenen die een stuk minder negatief zijn dan 'je niet voor je mening willen verantwoorden'.

Interpersoonlijk contact is een zeer wezenlijk onderdeel van een gezonde maatschappij ja, dat is zeker waar. Maar waarom denk jij in vredesnaam dat prikkers in hun offline leven geen interpersoonlijk contact hebben? Juist het feit dat ze kennelijk niet jouw behoefte hebben om prikkers off line te ontmoeten zegt iets over de mate waarin ze hun leven op andere wijzen gezond en normaal hebben ingericht. Ik zie jouw constante stroom van uitnodigingen en gefrutsel om informatie over de bedenkers van vele prikkers dan ook als niets meer of niets minder dan een uiting van kennelijk complete en totale eenzaamheid. In het beste geval dan, want in het slechtste geval kan ik ook nog wel wat andere redenen bedenken. Heb jij naast een virtueel netwerk wel een sociaal offline netwerk? kennelijk niet, anders hoefde je dat niet op maroc.nl te komen aanleggen, en mensen lastig te vallen met verhalen over jouw offline leven waar ze totaal niet op zitten te wachten.

Dat ik jou niet wil vertellen wie de bedenkster van Donna is zegt maar 1 ding. Dat ik er totaal geen enkele behoefte aan heb om jou offline te leren kennen. That's it.

:handbang: Tering, wat ben jij goed op dreef de laatste dagen...

Ron Haleber
19-04-03, 15:52
Geplaatst door Donna


Ron, Juist als je een socioloog bent, dan zou je iets af moeten weten van de mogelijkheid tot 'wisseling van identiteit' die met internet mogelijk is geworden.

Interessant, maar het doet me wel behoorlijk schizofreen aan... Die sociologische school van jou is dus niet waar ik toe behoor.

Ik blijf namelijk liever dezelfde, namelijk "mezelf" onder alle omstandigheden. Mijn meeste vrienden en vriendinnen hebben die behoefte ook. Wat een simpelmans en - vrouws hč...? Volgens jou erg ouderwets, nietwaar?


Donna is hier, op maroc.nl, altijd en over ieder onderwerp aanspreekbaar op alles. Donna is altijd bereid om text en uitleg te geven over haar mening en gedrag. De bedenkster van Donna is dat ook, op allerlei manieren, meer dan jij ooit zal weten als het aan mij ligt.

Dat geeft de burger weer moed ondanks alle schizofrenie...! Houden zo, bedenkster van Donna...! Géén Jekyl en Hide worden, hoor...! Goed geďntegreerd blijven, mijn beide Donna's - en vooral géén ruzie met elkaar maken, hoor...!


Interpersoonlijk contact is een zeer wezenlijk onderdeel van een gezonde maatschappij ja, dat is zeker waar. Maar waarom denk jij in vredesnaam dat prikkers in hun offline leven geen interpersoonlijk contact hebben?

Gelukkig dat je het ook ergens met me eens bent. Geen haar op mijn hoofd denkt dat de prikkers offline geen contacten hebben, als ze maar niet te lang online blijven...

Daar ligt trouwens wel een groot probleem, want onderzoek toont steeds weer opnieuw aan dat de pc bij jongeren een normale persoonlijkheids-ontwikkeling belemmert. vereenzaming en contact-stoornis zijn er onder anderen het gevolg van. En dan heb ik het nog niet eens over de pc-spelletjes. Ook net als bij tv-gebruik neemt de creativiteit vaak niet toe maar af.


Juist het feit dat ze kennelijk niet jouw behoefte hebben om prikkers off line te ontmoeten zegt iets over de mate waarin ze hun leven op andere wijzen gezond en normaal hebben ingericht.

Jij zult voor de prikkers van maroc.nl uit je eigen ervaring met ze spreken... Dus ik help het je hopen dat het zo is.


Heb jij naast een virtueel netwerk wel een sociaal offline netwerk? kennelijk niet, anders hoefde je dat niet op maroc.nl te komen aanleggen, en mensen lastig te vallen met verhalen over jouw offline leven waar ze totaal niet op zitten te wachten.

Wegens mijn sociale offline netwerk was ik de gehele maand maart al niet aanwezig, en in de toekomst zul je het meer maanden zonder mij moeten stellen (tot je genoegen overigens, naar ik begrijp).

Maar zelfs als ik online ben kan ik het nog niet onderdrukken vanuit mijn offline-netwerken als bij de NMO, de Anne Frankstichting, Milli Görüs enz. mensen bij maroc.nl online te betrekken...

Maar dat komt nu eenmaal door mijn eenvoudige, enkelvoudige persoonlijkheid. Als ik online ben, ben ik tegelijk offline dus!

Heel ouderwets, of misschien juist heel modern - een nieuwe trendsetter, wie weet?

Ik krijg nu eenmaal het benauwd om online als in een ei opgesloten te zitten. Online is voor mij enkel een hulpmiddeltje om offline te leven.

Maar ik begrijp ook uit het feit dat jij ons nooit kond doet van je rijke ervaringen en offline-netwerken in dit aardse leven, dat dit voor jou heel anders ligt...!

Ieder heeft zijn eigen manier om zalig te worden, zei de Duitse filosoof Lessing. Laten we het daar meer op houden...!

Donna
19-04-03, 17:05
Geplaatst door Ron Haleber
Geplaatst door Donna



Interessant, maar het doet me wel behoorlijk schizofreen aan... Die sociologische school van jou is dus niet waar ik toe behoor.

Ik blijf namelijk liever dezelfde, namelijk "mezelf" onder alle omstandigheden. Mijn meeste vrienden en vriendinnen hebben die behoefte ook. Wat een simpelmans en - vrouws hč...? Volgens jou erg ouderwets, nietwaar?

Wij behoren zeer zeker niet tot de zelfde school. En in tegenstelling tot jou heb ik geen mening over mensen die, net als jij, onder hun eigen naam willen prikken. Die mensen moeten dat zelf weten, dat is hun keuze en hun goed recht. Ik vind jou visie op de sociologie ouderwets, dat wel. Over jouw keuze om onder je eigen naam te prikken heb ik nooit een waarde oordeel geuit, jij doet dat daarentegen wel constant over de keuzes van anderen om, zoals jij dat noemt, 'anoniem te willen blijven'.


Dat geeft de burger weer moed ondanks alle schizofrenie...! Houden zo, bedenkster van Donna...! Géén Jekyl en Hide worden, hoor...! Goed geďntegreerd blijven, mijn beide Donna's - en vooral géén ruzie met elkaar maken, hoor...!

Wat jij schizofreen noemt, is voor een ander doodnormaal. Jouw constante waarde oordelen over de keuzes van anderen geven mij wel wat inzicht in jouw karakter. Je bent totaal fantasieloos, tot het bot gefrustreerd, je hebt een ego zo groot als de mount everest en een enorm bord voor je kop.



Gelukkig dat je het ook ergens met me eens bent. Geen haar op mijn hoofd denkt dat de prikkers offline geen contacten hebben, als ze maar niet te lang online blijven...

Hoe lang prikkers online blijven en waarom, is jouw zaak wederom niet.


Daar ligt trouwens wel een groot probleem, want onderzoek toont steeds weer opnieuw aan dat de pc bij jongeren een normale persoonlijkheids-ontwikkeling belemmert. vereenzaming en contact-stoornis zijn er onder anderen het gevolg van. En dan heb ik het nog niet eens over de pc-spelletjes. Ook net als bij tv-gebruik neemt de creativiteit vaak niet toe maar af.

Als je dat echt gelooft, moet je hier zo min mogelijk schrijven Ron. Door jouw aanwezigheid vererger je dit inmense maatschappelijke probleem. Hoe meer prikkers hier aanwezig zijn, hoe langer we online zitten. Neem je verantwoordelijkheid, en trek je conclusies. Je bent immers de enige 'volwassene' hier.


Jij zult voor de prikkers van maroc.nl uit je eigen ervaring met ze spreken... Dus ik help het je hopen dat het zo is.

Inderdaad.



Wegens mijn sociale offline netwerk was ik de gehele maand maart al niet aanwezig, en in de toekomst zul je het meer maanden zonder mij moeten stellen (tot je genoegen overigens, naar ik begrijp).

Maar zelfs als ik online ben kan ik het nog niet onderdrukken vanuit mijn offline-netwerken als bij de NMO, de Anne Frankstichting, Milli Görüs enz. mensen bij maroc.nl online te betrekken...

Maar dat komt nu eenmaal door mijn eenvoudige, enkelvoudige persoonlijkheid. Als ik online ben, ben ik tegelijk offline dus!

Op maroc.nl geldt maar 1 ding, en dat is de kwaliteit van je inhoudelijke bijdrage. Andere prikkers hoeven niet te schermen met hun netwerkjes of de klinkende namen in hun kennissenkring om respect van andere prikkers te krijgen. Als je dat nou maar eens zou inzien, zouden een stuk meer mensen je stukjes lezen.


Heel ouderwets, of misschien juist heel modern - een nieuwe trendsetter, wie weet?

Het is niet te hopen, want dan zie ik mij gedwongen Donna te vermoorden. Zelfs een shizofreen heeft een pijngrens.


Ik krijg nu eenmaal het benauwd om online als in een ei opgesloten te zitten. Online is voor mij enkel een hulpmiddeltje om offline te leven.

Maar ik begrijp ook uit het feit dat jij ons nooit kond doet van je rijke ervaringen en offline-netwerken in dit aardse leven, dat dit voor jou heel anders ligt...!

Ieder heeft zijn eigen manier om zalig te worden, zei de Duitse filosoof Lessing. Laten we het daar meer op houden...!

Via mijn bijdragen hier kun je, als je een beetje je best doet, voldoende inzicht krijgen in mijn belevingswereld en mening over allerlei zaken. Mocht je meer willen weten, mijn mening over andere zaken willen horen, dan kun je hier een topic plaatsen en daar je vragen stellen. Via simpele deductie kun je je dan ook een beeld vormen van de persoon achter mijn avatar en haar ervaringen. Daar zul je het mee moeten doen. Het is de bedoeling dat je de rest erbij verzint. Daar heb je echter wat fantasie voor nodig, en het is zeer de vraag of je dat wel bezit, en de waarde daarvan welinziet.

Orakel
19-04-03, 17:39
Geplaatst door Ron Haleber
Nouwra, men probeerde mij ego-vergroting te verwijten - ik antwoordde daarop...

Maar wat blijkt uit jouw niet te quoteren citaat...? Ik ben er schuld aan dat het Ego van onze arme Orakel helemaal uit zijn voegen is gebarsten.. Nou Orakel komt wel weer op zijn pootjes terecht...!

Orakel is nooit van zijn pootjes af geweest, want hij weet precies waar hij ze neerzet. :melig2:

Nouwra quote mij vanwege mijn gezegende taalkundige talent waarmee ik met het grootste gemak anglicismen (DIT topic, eat your heart out Thomas) vervoeg in het Nederlands (na eerst een spoedcursus bij har gehad te hebben).

Heeft dus niks te maken met een verwijt naar jou inzake ego-vergroting.

Als het al een verwijt zou zijn, zou het betrekking hebben op het etaleren ervan.

Ik ga nu denk ik ff in mijn offline leven een potje voetballen. Of had ik dat beter voor mezelf kunnen houden?

p.s. Heuj Donna,

Gingen we nog es een keer koffie leuten? :D

Tomas
19-04-03, 18:17
Geplaatst door Ron Haleber

Dat geeft de burger weer moed ondanks alle schizofrenie...! Houden zo, bedenkster van Donna...! Géén Jekyl en Hide worden, hoor...! Goed geďntegreerd blijven, mijn beide Donna's - en vooral géén ruzie met elkaar maken, hoor...!


Die Ron is gezegend met het zeldzame talent om zichzelf direct verdacht te maken met de verdenkingen die hij oppert.

Kut boxjes....

manc
19-04-03, 18:19
Geplaatst door Tomas
[B]Die Ron is gezegend met het zeldzame talent om zichzelf direct verdacht te maken met de verdenkingen die hij oppert.

Haha...inderdaad...als er iemand wel een verborgen talent heeft voor het met 'zichzelf' in gesprek zijn is het ome Ron wel....


Kut boxjes....

Kut doosjes? Is dat niet pleonastisch?

Tomas
19-04-03, 18:27
Geplaatst door manc
Haha...inderdaad...als er iemand wel een verborgen talent heeft voor het met 'zichzelf' in gesprek zijn is het ome Ron wel....


Maar ik veroordeel het niet!



Kut doosjes? Is dat niet pleonastisch?

Zo wel ja. Maar dat was ff offtopic. Doe ik anders nooit.

Ron Haleber
19-04-03, 19:32
Geplaatst door Tomas
Die Ron is gezegend met het zeldzame talent om zichzelf direct verdacht te maken met de verdenkingen die hij oppert.




Donna tot Ron: je hebt een ego zo groot als de mount everest

Tom, hoe groot is jouw ego wel geworden na die 3000 prikken...? Is het online nog te vergelijken met het mijne?



Donna: Wij behoren zeer zeker niet tot de zelfde school.

Ja Tom maar jij zit wel online bij deze strenge juf op dezelfde school. Hoe speel je het toch klaar dat juf jou niet van die gepeperde complimentjes en tikken met haar latje op je vingers geeft...? Geef je haar stiekem kopjes vanonder je schoolbank?


Donna: Het is niet te hopen, want dan zie ik mij gedwongen Donna te vermoorden. Zelfs een shizofreen heeft een pijngrens

Onze strenge juf bedoelt dat natuurlijk online, of zie jij gevaren dat ze dat ook offline gaat doen? Moeten we daar niet iets aan doen..? jij weet ik mag me offline niet vertonen, dus ik sta machteloos, jij wel!

Orakel
19-04-03, 20:19
Geplaatst door Tomas

Kut boxjes....

:D

Die grote kun je overal neerzetten. Het liefst in de burrt van de fateuil, vanwege de mooie bas.

Kabeltjes wel mooi onder de plinten wegwerken.

Donna
20-04-03, 11:49
Geplaatst door Ron Haleber

Ja Tom maar jij zit wel online bij deze strenge juf op dezelfde school. Hoe speel je het toch klaar dat juf jou niet van die gepeperde complimentjes en tikken met haar latje op je vingers geeft...? Geef je haar stiekem kopjes vanonder je schoolbank?

Waar Tomas mij stiekum kopjes geeft, is voor jou een vraag en voor mij een weet:p Laten we het erop houden dat jij erover zou zeggen (in onvervalst arabisch): 'I'm impressed!'.


Onze strenge juf bedoelt dat natuurlijk online, of zie jij gevaren dat ze dat ook offline gaat doen? Moeten we daar niet iets aan doen..? jij weet ik mag me offline niet vertonen, dus ik sta machteloos, jij wel!

Nee, online. Het gevaar is dat ik offline jou nog eens wat aandoe. :wijs:

Donna
20-04-03, 12:00
Geplaatst door Tomas

Zo wel ja. Maar dat was ff offtopic. Doe ik anders nooit.


Even een kleine update: Gisteren heb ik boodschappen gedaan, daarna uit eten geweest met een paar vrienden (niet over het Midden Oosten conflict gediscussieerd, dus met die ervaring kan ik jullie helaas niet verlichten, wel een paar leuke grappen over de Iraqi information minister, maar IVM overmatig -gebruik kan ik me die helaas niet meer herinneren), daarna wat non-intellectuele gesprekken gevoerd in een kroeg (of twee), uiteindelijk in de escape beland (chemistry) maar ook daar waren helaas geen lezingen over de nieuwe wereldorde. Geen wetenschappelijke inspiratie opgedaan dus gisteren, wel een hoop telefoonnummers in mijn zak, maar die gooi ik denk ik maar weg. Interessant niet?

Na buitenhof ga ik denk ik maar eens paasbrunchen bij mijn ouders, als ze me tenminste binnen willen laten. Ik zal eens kijken of dat wat munitie voor een fel debat op maroc.nl oplevert. Oh, iets met Cheppih op buitenhof vandaag hoor ik net in de vooraankondiging.

PS: orakel, alweer? Ik ben nog niet bijgekomen van onze ontmoeting van twee dagen geleden. Laten we een keer de koffie overslaan en gelijk beginnen met het grote werk. Een lezing ofzo? (even de roddels voeden).


:zwaai:

Orakel
20-04-03, 13:22
Geplaatst door Donna

PS: orakel, alweer? Ik ben nog niet bijgekomen van onze ontmoeting van twee dagen geleden. Laten we een keer de koffie overslaan en gelijk beginnen met het grote werk. Een lezing ofzo? (even de roddels voeden).

:zwaai:

Ewa safi a sahbti. Lezingen zijn voor de oudjes van dagen. Of bedoelde je dat wij die lezing gingen verzorgen?

Hummm, ff een onderwep verzinnen dan. :roker:

Es kijken of ik ergens een longitudinaal onderzoekje kan vinden over de biochemishce effecten van nicotine op de menselijke residu's en wat voor gevolgen de e-nummers daarvan hebben op de paashaas.

BiL@L
20-04-03, 13:39
Ik geef Milli Gorus nog maximaal 2 jaar bestaansrecht terent op overheids-subsidies...

Donna
20-04-03, 13:50
Geplaatst door Orakel
Ewa safi a sahbti. Lezingen zijn voor de oudjes van dagen. Of bedoelde je dat wij die lezing gingen verzorgen?

Hummm, ff een onderwep verzinnen dan. :roker:

Okee, ik zei lezing maar bedoelde eigenlijk: op het strand liggen :D


Es kijken of ik ergens een longitudinaal onderzoekje kan vinden over de biochemishce effecten van nicotine op de menselijke residu's en wat voor gevolgen de e-nummers daarvan hebben op de paashaas.

Welnee! We doen een lezing over de sociologische effecten van multi-interpretabele identiteitsvorming tijdens het geo-disciplinaire interfacen in een windows-omgeving.


Oh, nog een paar off topic vraagjes trouwens:

- Tijdens het haar fohnen bedacht ik me net dat het misschien een leuk idee is om voor de zomer een grove permanent te laten zetten. Is dat wat of hebben jullie zoiets van, neuh, blijf maar met die pappilotten aanklooien?
- Toen ik laatst met een paar vriendinnen keihard aan het winkelen was hebben we een bloedeed gezworen de beenwarmer trend over te slaan. Was dat wel of niet een slimme zet? Ook in verband met de internationale politieke situatie enzo......

Tomas?

Tomas
20-04-03, 14:13
Geplaatst door Donna

Tomas?

Wat?

Ik heb maar heel even tijd: De beenwarmersrage is allang over schat. Die is nog uit de tijd van Fame! Hebben we in Londen gezien trouwens. Maar da's wel erg off topic.

En schoonmoeder belde vanmorgen of we haar nog van schiphol zouden ophalen. Ja, morgen staan we er. Oh, dan pak ik wel de trein, want die is sneller. huh? Ben je vandaag geland, dan? Foutje.

Donna
20-04-03, 14:24
Geplaatst door Tomas
Wat?

Ik heb maar heel even tijd: De beenwarmersrage is allang over schat. Die is nog uit de tijd van Fame! Hebben we in Londen gezien trouwens. Maar da's wel erg off topic.

Hmmppff. De beenwarmertrend is al een maand of twee weer helemaal terug. Maar heeft Gouda dus nog niet bereikt?

En hoe moet het nou met die permanent?

Ik hoor het al, voor off topic vragen zit ik hier gewoon niet goed.


En schoonmoeder belde vanmorgen of we haar nog van schiphol zouden ophalen. Ja, morgen staan we er. Oh, dan pak ik wel de trein, want die is sneller. huh? Ben je vandaag geland, dan? Foutje.

:D

Nog even off topic: ik ga nu naar mijn ouders voor een urbi et orbi. Dan weet je dat.

Tomas
20-04-03, 18:08
Geplaatst door Donna
Waar Tomas mij stiekum kopjes geeft, is voor jou een vraag en voor mij een weet:p Laten we het erop houden dat jij erover zou zeggen (in onvervalst arabisch): 'I'm impressed!'.


Eej! Wat lees ik nou!

:gechoquee

Zo offtopic hoeft nu ook weer niet! De prikkers zouden er wat van gaan denken. B.v.: zo'n kat wil ik ook.


En hoe moet het nou met die permanent?

Dit zal voor beheer wel de reden zijn geweest om er een topper van te maken. Nou, wat vinden wij daar dus van? Kweenie hoor. Kan niet zeggen dat het nu perse moet veranderen. Vond het wel ok...

Maar ja. Doe de paus en je ouders de groeten!

Donna
20-04-03, 18:17
Geplaatst door Tomas
Eej! Wat lees ik nou!

:gechoquee

Zo offtopic hoeft nu ook weer niet! De prikkers zouden er wat van gaan denken. B.v.: zo'n kat wil ik ook.

En terecht! :fpimp:




Geplaatst door Tomas
Dit zal voor beheer wel de reden zijn geweest om er een topper van te maken. Nou, wat vinden wij daar dus van? Kweenie hoor. Kan niet zeggen dat het nu perse moet veranderen. Vond het wel ok...

Maar ja. Doe de paus en je ouders de groeten!

De groeten terug van mijn ouders en de paus!!! Maar ik heb weinig tijd, we gaan zo eten (iemand een lekker kippepootje van Donna's mamma?)

Een topper, sjee..... ik heb me rot gezocht en dacht dat de topic getrashed was. Maar dat was ijdele hoop zo te zien.....

Nou, snel weer terug naar de eettafel, ik kom zo nog wel effe met een kleine update voor jullie hongerige geesten. Heb vandaag weer allerlei inspirerende ervaringen opgedaan namelijk.

:zwaai:

Tomas
20-04-03, 18:38
Geplaatst door Donna
(iemand een lekker kippepootje van Donna's mamma?)


Door miscommunicatie, haast, gesloten winkels, nogal op het laatste moment gewijzigde planningen enzo, heeft er voor gezorgd dat ik vegetarisch heb gegeten. Ja. Vegedinges dus. Ik. Ja.

Dus doet u mij maar zo'n pootje!

Ruik je trouwens hoe fris ik weer ben door die nieuwe douche? Nou, ja ware het niet dat ik etc.. etc... Ik bedoel ik had fris kunnen ruiken als ik dat wilde.

Kzie trouwens dat iemand in dit topic Ron weer flink heeft zitten pesten. Kunnen ze daar niet 's mee ophouden? Vreselijk vind ik dat. Altijd is er zo'n jochie in de klas dat door echt iedereen gepest wordt. Bah.

Donna
20-04-03, 19:17
Geplaatst door Tomas
Door miscommunicatie, haast, gesloten winkels, nogal op het laatste moment gewijzigde planningen enzo, heeft er voor gezorgd dat ik vegetarisch heb gegeten. Ja. Vegedinges dus. Ik. Ja.

Schanda. Ik zou het niet pikken. (stookerdestook).


Geplaatst door Tomas
Dus doet u mij maar zo'n pootje!

Sorry, alles is al op.


Geplaatst door Tomas
Ruik je trouwens hoe fris ik weer ben door die nieuwe douche? Nou, ja ware het niet dat ik etc.. etc... Ik bedoel ik had fris kunnen ruiken als ik dat wilde.

Etc... etc?

Vertel!! :D


Geplaatst door Tomas
Kzie trouwens dat iemand in dit topic Ron weer flink heeft zitten pesten. Kunnen ze daar niet 's mee ophouden? Vreselijk vind ik dat. Altijd is er zo'n jochie in de klas dat door echt iedereen gepest wordt. Bah. .

Wie doet dat???

Manc zeker weer, die pest altijd iedereen, mij ook.... :droef: :D

Tomas
20-04-03, 20:54
Geplaatst door Donna
Schanda. Ik zou het niet pikken. (stookerdestook).


Lijfstraffen zijn het helemaal! Echt leuk joh. Het maakt de onderlingen band ook weer zo intens zo anders zo zo zo... Je weet wel.


Etc... etc?

Vertel!! :D

Zo? En publique? Ja, dahaag!

Ik ga me nu trouwens douchen. Dus als je me zoekt, dan weet je dat.

Heb net dan wel een paar miljoen muggen doodgereden op de fiets, maar echt fraai ziet dat er nu niet uit.



Wie doet dat???

Manc zeker weer, die pest altijd iedereen, mij ook.... :droef: :D

Ja Manc is een gemenert.

Als ik 'm zie, zal ik er 's wat van zeggen. Potjandorie.

Donna
20-04-03, 22:14
Geplaatst door Tomas
Lijfstraffen zijn het helemaal! Echt leuk joh. Het maakt de onderlingen band ook weer zo intens zo anders zo zo zo... Je weet wel.



Zo explosief?

Maargoed. Die westermoskee, dat klinkt wel gezellig ja. 'k zal er eens gaan kijken als ie af is. Ofzo. En die Haji dinges is ook wel okee.

Ik zag net trouwens het zoveelste deel van een reportage over het AMA centrum in dat ranzige brabant. Wat een schandalige toestand daar zeg. :mad:

Donna
21-04-03, 01:25
Geplaatst door Tomas
Eej! Wat lees ik nou!

:gechoquee



Het valt me nu pas op dat uit deze thread een reactie van mij is verwijderd.

Beheer? Waarom is dat?

De Rode Roos
21-04-03, 02:09
Geplaatst door Donna

Ik zag net trouwens het zoveelste deel van een reportage over het AMA centrum in dat ranzige brabant. Wat een schandalige toestand daar zeg. :mad:

Ik heb er met een ambivalent gevoel naar gekeken. Het was Tegenlicht. :) Het is niet mogelijk om ama's gelijk terug te sturen naar land van herkomst als ze niet in aanmerking komen om hier te blijven...toch? Dus hebben ze besloten op deze manier die jongeren te behandelen totdat ze uitgezet worden. Ik zag ook hier weer duidelijk een groep met een duidelijk leider Theo, die het woord voerde en de boel vooral ophitste in mijn ogen. Toen ik die jongeren zag, dacht ik gelijk dat ze economische vluchtelingen waren op zoek naar een beter toekomst.

Wat er fout is gegaan: de directie is te soft geweest. Ze hadden nooit moeten beginnen met het voeren van gesprekken. Ook weer typisch Nederlands: overleggen, overleggen, overleggen todat je erbij neervalt. Dat betekent ook iets willen toegeven, wat de directie heeft gedaan door het programma wat lichter te maken en ze wat meer vrijheid te geven. Die jongeren daar en tegen deden heel weinig en zochten keihard de confrontatie en dachten op deze manier volledig hun zin te krijgen. In dit geval was er echter geen sprake van gelijkwaardige discussiepartners, omdat de asielzoekers geen poot hadden om op te staan.

Het leek inderdaad heel streng. Al die jongeren kwamen niet meer in aanmerking voor asiel en waren dus geen politieke vluchtelingen. Dat verklaart waarom ze dit niet wilden. Ze kwamen hier voor een beter leven, maar wat gebeurt er? Ze moesten een ijzeren discipline aanleren, strikt houden aan de tijd, taken, etc. Iets wat de meesten hier heel normaal vinden (vb: van 9 tot 3 naar school, van 9 tot 5 naar werk, etc). Zij kennen dit niet, z'on regelmaat en discipline...wat ook een reden is waarom hun land zich moeilijker ontwikkelt.

Ik heb er een echt ambivalent gevoel aan overgehouden. Ik vond het zielig, ik was wel solidair met de ama's, maar mijn verstand zei dat het niet helemaal klopte wat zij deden. Solidariteit en sociaal zijn is goed, maar te sociaal ook weer niet, want dan maken mensen misbruik van je.

nouwra
22-04-03, 12:13
Ik heb gemengde gevoelens ten aanzien van deze Westermoskee...
Laat ik alleerst stellen dat ik pro-integratie ben. Daar waar mogelijk zou men de teugels van strakke traditionele cultuuruitingen moeten laten vieren. Het buiten de prive sfeer obsessief nadruk leggen op de eigen culturele identiteit mag wmb ook worden getemperd om een betere aansluiting te kunnen vinden in deze samenleving.


"Met de bouw van een moskee in Amsterdam-West begint de vernieuwing van de islam wereldwijd, zegt Haci Karacaer"

Deze zin stuit me echter tegen de borst. De Islam is een religie voor alle tijden. Een van de basis princiepes van de Islam is dat er aan de Qur'aan, de overleveringen, de hadieths niet gesleuteld mag worden. Ongetwijfeld weet Karacaer dit.
De vernieuwing aangaande de Islam die betrekking heeft op het imago naar de buitenwereld vind ik geen probleem. Het wordt voor mij een probleem op het moment dat men een vernieuwing van binnenuit wil doorvoeren. De Westermoskee leent zich hier naar de tekst te oordelen perfect voor. De nadruk wordt met deze niet meer gelegd op het praktiseren van de Islam (gebed) maar op de integratie (semi-assimilatie?) van Islam in Nederland.
Karacear heeft het over het 4 mei, Christelijke feestdagen, kerkbezoeken , de februari staking, debatcentra etc. Dan rijst bij mij de vraag, behoort dit niet gecoordineerd te worden vanuit de hoedanigheid van een Islamitisch centrum ipv een moskee?

Dit alles roept bij mij het beeld op van de Islam in de uitverkoop

Ik voorspel tafarelen soortgelijk zoals die zich nu in de mobile telefonie voordoen. Een zee aan high-tech functies en aantrekkelijke snufjes etc. en oh ja, als extraatje kun je er ook nog eens mee bellen....

nouwra
22-04-03, 23:37
Geplaatst door EdV
Er is altijd al aan gesleuteld, maar dat hebben ze je nooit durven vertellen. Koran en hadieths stinken voor de a-religieuze waarnemer naar menselijke ingrepen.
Enig sleutelwerk blijft verder nodig, wil de Islam overleven.

Ed

Dat is onzin in de zuiverste vorm. De Qur'aan is geen woord anders dan hetgeen 1400 jaar geleden geopenbaard is. Al zou je bwvs vandaag alle Qur'aans vernietigen, morgen zal hij in precies dezelfde woorden in ere hersteld zijn. De Islam is vanaf het begin voorbereid geweest op vervormingen in de Qur'aan, daarom wordt al vanaf het begin elk kind gestimuleerd deze uit zijn hoofd te leren. Tot op de dag van vandaag vind dit bij zowat elk Islamitisch gezin plaats

De Islam zal overleven ook zonder sleutelwerk. Maak je daar maar geen zorgen over. Althans ik maak me daar geen zorgen over. Deze moskee zal daar het voorbeeld van zijn. Als zij te veel naar een bepaalde kant gaat hellen, zal Karacaer dit merken aan bezoekers aantallen. Achteruitgang van zowel kwantiteit als kwaliteit

kwestie van tijd

BiL@L
23-04-03, 11:06
Geplaatst door EdV
Wait and see....

We zijn allebei nog jong genoeg om uit te vinden wie gelijk krijgt.

Ed

De zon zal stoppen met schijnen. Wait and see....

rafiq
23-04-03, 20:24
De vernieuwing komt niet uit een moskee, overheidsorgaan maar uit de mensen zelf.

Haci K is niet voor mij de aangewezen persoon om" ons" uit het slop te trekken.

Haci K kan allemaal wel in dialoog gaan met de burgemeester, rabbijnen voor mij part de Paus in Rome. Dat is voor mij zuivere symboliek met geen doel. Leuk voor een foto voor op de haard, meer niet.

Daarmee verlies je wel je doel en verdampt de doelstelling. Dezelfde fout als Abu Jah Jah die gaat maken is proberen politiek te maken.

Politiek is geen zuivere substantie maar een proces van consessies doen, en zelf zo als de PVDA doet afstand nemen van eerdere uitspraken of zelfs distantieren van vroegere standpunten.

In normaal mensentaal heet dit ook kiezersbedrog.

Haci K kan zich wel manifisteren bij de Dokwerker om bij het elitair gepeupel in de schijnwerpers te komen.

Samen met Ron Haleber heb ik "Het nieuwe antisemitisme" bezocht in Amsterdam.

Mij was meer dan duidelijk dat ik als moslim een onderdeel zijn van vlaggenvertoon wat eigenlijk "niet onze zaken zijn". Argumenteren of de feiten aanhalen helpt niet.

In iedere tijd zijn en waren er mensen met een zeer pessimistische kijk op de eigen situatie,
Lees maar eens een conservatieve filosoof als Ortega y Gazet of in onze tijd: Finkelkraut of de conservatief Cliteur.

Maar altijd al dachten velen dat hun tijd fragmenteerde dat alles uiteenviel -m,et dat alles bedoelde ze dan hoe het was vroeger. Maar helaas hoe het was vroeger is nu een constructie van hoe het was.
Hoe het was weet alleen degene die er midden in zit en zoals een vis reflecteert hij niet op zijn eigen situatie omdat die voor hem normaal, natuurlijk zeggen sommigen is.
Onze tijd zou dan onnatuurlijk zijn . Er is echter niets onnatuurlijk.

Haci kan dan wel -politiekcorrect- afstand doen van radicalisatie om vrede in de tent te houden.

Voor mij hoeft dat niet. Ik heb liever dat er onrust is en dat we geforceerd worden tot dialoog onderling en MET moslims VOOR moslims.

Dan wil ik wel eens zien uit welk hout Haci K is gesneden .