PDA

Bekijk Volledige Versie : Homomoskee in Amsterdam?



gaypride
19-04-03, 13:53
(met dank aan Aicha19)

Door Papatya Nalbantoglu

Islamitische homo's in Amsterdam willen hun eigen gebedsruimte. Onlangs sprak ik hierover een Turkse vriend van mij die homo is en vroeg hem naar zijn mening. Zijn motieven voor een eigen moskee waren verrassend.

Een eigen gebedsruimte voor islamitische homo's overdreven? Ik weet het niet. Als ik nog in Turkije zou leven, zou ik het wel weten. Ik zou onmiddellijk 'onzin' roepen en over gaan tot de orde van de dag. Maar ik leef al meer dan dertig jaar in Nederland en dat heeft mijn leven toch een beetje veranderd. Ik twijfel. Ik ben er nog niet achter of deze twijfel een verdienste of een verlies is van mijn 'diverse' werkelijkheid.

Ik wil weten waarom islamitische homo's een eigen moskee willen en spreek een Turkse vriend die toevallig homo is - of is hij een homo die toevallig uit Turkije komt? - hierop aan. 'Wij vinden dat de universele waarden ook voor islamitische homo's horen te gelden.' Er zit wat in zijn argumentatie. 'Wat vind je van het nieuwe diversiteitsbeleid?' Hij glimlacht. 'Eerlijk gezegd is het beleid mij een worst! Ons probleem voorheen was puur praktisch. Als we subsidie vroegen voor projecten en activiteiten werden we van het kastje naar de muur gestuurd. Men kon ons niet in een van de 'portefeuilles' plaatsen. Vielen we onder de geldstromen bestemd voor de homo's of voor de allochtonen? Dankzij de nieuwe term 'diversiteit' kunnen we eindelijk zonder problemen de juiste subsidiebronnen aanboren.' Ik kijk hem verbaasd aan. Waarschijnlijk had ik onbewust dieper liggende gedachten bij zijn argumentatie verwacht. Hij gaat verder. 'We moeten een beetje water bij de wijn doen. Maar dat is geen probleem.' Ik ben benieuwd.
'Hoe bedoel je?', wil ik weten. 'Cultuur', knikt hij wijs. Ik volg de redenering niet. 'Beste Papatya, met het nieuwe begrip diversiteit is cultuur de toverspreuk geworden om de subsidiekraan open te krijgen.' Mijn verbazing maakt hem ongeduldig. Toch moet ik deze vraag stellen: 'Welke cultuur?' Hij zucht diep. 'Snap je het dan niet?' Nee, schud ik met mijn hoofd. 'Voor ik verder ga wil ik je vragen om op te houden met je woordkeuze. Denk eens goed na. Gebruik geen woorden die op etniciteit duiden. Gebruik het woord allochtoon of zo. Nederlanders worden zenuwachtig van woorden die op etniciteit duiden. Ik weet ook niet waarom ze dat doen. Maar het is een feit dat zowel jij als ik er rekening mee moeten houden om verder te komen. Zij maken de spelregels. Vergeet het niet, in het spel van 'diversiteit' gaat het om de culturele potentie. Binnen dat kader kunnen de culturele verschillen aan de orde komen. Het aantrekkelijke hiervan is dat culturele verschillen gemakkelijk te relativeren zijn!' Mijn mond valt open. Zijn ogen glimmen. 'Welnu', gaat hij verder, 'we grijpen onze islamitische cultuur aan om een moskeeproject in het leven te roepen om onze potentie als islamitische homo's in goede banen te leiden. Als de subsidiënt vindt dat zo'n gebedsruimte voor alle moslim-homo's dienst moet doen, dan gooien we toch als Turken wat moslimwater in de moskeewijn en stellen we wat we krijgen toch voor alle islamitische homo's open? Diversiteitsbeleid is voor ons dan de oplossing!'

Dit gesprek intrigeert mij. Ik wil toch weten op welk aspect van zijn werkelijkheid mijn vriend denkt te worden uitgesloten, gediscrimineerd en achtergesteld in Amsterdam: op z'n homo-zijn of etniciteit? 'Wat denk je? Natuurlijk op mijn etniciteit. Maar daar gaat het nu niet om.' Ik kijk hem verbaasd aan. De overheid subsidieert toch geen godsdienst? 'Nee, natuurlijk niet.' Hij wuift afkeurend in mijn richting. 'Er zijn wegen. Maar jij weigert om het te begrijpen. Gun je ons zo'n moskee niet?' Wie ben ik om homo's geen moskee te gunnen? Ik relativeer tot en met. Hij gaat door. 'De gereformeerde homo's uit Friesland en de katholieke homo's uit Limburg komen uit de kast als ze eenmaal in de anonimiteit van Amsterdam zijn. Maar welke moskee in Nederland moeten we proberen binnen te gaan als we openlijk uitkomen voor onze homoseksualiteit?' Daar zit wat in. Ik twijfel. 'Zie je wel', zegt hij opgelucht. 'Daar gaat het om: subsidieregels gelijkelijk doen gelden. Binnen de autochtone homo-organisaties moeten we vechten om een beetje geld dat bestemd is voor alle homo's. Maar als we ervoor zorgen dat de subsidieregels gelijkelijk gelden vanwege onze cultuur dan doen we dat toch?' 'Maar moslims krijgen toch geen subsidie voor hun moskeeën. Waarom moeten jullie dan een uitzondering zijn. Hoe zullen de andere moslims hier tegen aan kijken?' Hij wordt bijna kwaad. 'Ik kan er ook niets aan doen dat ze niet de juiste wegen weten of geen gebruik willen maken van die wegen. Dan moeten ze niet zeuren.' Ik probeer het uit te leggen. 'Ik wil toch de betrekkelijkheid van de situatie aan de orde stellen. Je waarschuwen voor conflicten binnen je etnische groep.' 'Nee', roept hij wijs. 'Ik wil niets meer hierover horen. Islamitische Turken die hetero zijn, hebben recht om mij uit te sluiten, maar ik hen niet?'
Ik probeer de zaak op een rijtje te zetten. Uitgaande van hun culturele potentie als moslims willen de Turkse homo's aanspraak maken op een aparte gebedsruimte voor alle moslim- homo's in Amsterdam die eigenlijk niet gesubsidieerd mag worden. Ze doen dat omdat zij buitengesloten worden door hun eigen gemeenschap. Daarvoor zien ze de subsidiemogelijkheden binnen de nieuwe portefeuille 'diversiteit' als een uitweg.
Ik ben verbaasd hoe het vereenvoudigen van de complexe werkelijkheid in Amsterdam met gedachtengoed zoals is neergelegd in het gemeentelijk plan 'De kracht van de stad' zulke 'diverse' uitwegen kan bieden aan degenen die daarvan weten gebruik te maken. Volgens mij is het belangrijk om ruimte te geven aan subgroepen binnen de etnische minderheidsgroepen. Toch dient de zichtbare, positieve uitstraling van de sterkere subgroepen, de maatschappelijke kwetsbaarheid en isolatie van de meerderheid binnen de specifieke etnische groep niet te overschaduwen en onzichtbaar te maken. Wat ik het ergste vind, in dit verband, is dat de grotere groep moslims niet meer na hoeft te denken over wat er met hun homo-broeders zal gebeuren. Dat zal het emancipatieproces van de totale Turkse groep in Amsterdam zeker belemmeren.

Maar wat is nu de wijsheid in mijn situatie om te overleven in Nederland? Gebruik ik de universele waarden als maatstaf en generaliseer ik om van de problemen af te zijn? Of blijf ik relativeren? Zal ik voor het gemak de keuze maken om mijn werkelijkheid als Turkse migrantenvrouw te beperken tot een pofbroek en een hoofddoek? Of neem ik een moediger besluit om genadeloos gepakt te worden door Jan en alleman voor het nadenken, het schrijven van zeurstukjes en voor het overschrijden van de witte nette omgangsvormen?
Ik twijfel niet.

Papatya Nalbantoglu is van Turkse afkomst en bestuurslid van GroenLinks Amsterdam.

Simon
19-04-03, 14:24
Uit christelijke hoek hoor je dit soort geluiden minder. Misschien zijn er wel religieuze homo vieringen in christelijke of joodse hoek maar geen aparte ruimten/kerken voorzover ik weet. Misschien moet de westermoskee zich open stellen voor homo vieringen?

Simon

nouwra
19-04-03, 14:45
Het moet niet gekker worden. Een homomoskee........Een moskee gebasserd op seksuele geaardheid........:verward:

Als deze mensen zich dan toch kosten wat het kost Moslim willen noemen ga dan naar de plaatselijke moskee........

~Panthera~
19-04-03, 14:47
Geplaatst door nouwra
Het moet niet gekker worden. Een homomoskee........Een moskee gebasserd op seksuele geaardheid........:verward:

Als deze mensen zich dan toch kosten wat het kost Moslim willen noemen ga dan naar de plaatselijke moskee........
-------------------
Vind het wel geinig. kan er ook een pretpark komen op geaardheid ?? :hihi:


:engel:

mulan
19-04-03, 14:52
Geplaatst door nouwra
Het moet niet gekker worden. Een homomoskee........Een moskee gebasserd op seksuele geaardheid........:verward:

Als deze mensen zich dan toch kosten wat het kost Moslim willen noemen ga dan naar de plaatselijke moskee........

Ja....ik vind dat de discussie's over homo's dan ook achterwege moet worden gelaten. Het gaat gewoon om het idee dat er moskeeen neergezet worden op basis van zoiets.... :rolleyes:
Dat kan gewoon niet...........zo kun je wel eeuwig doorgaan.

sadeeQ
19-04-03, 14:52
:auw2:

homo-tandarts
homo-arts
homo-ziekenhuis
homo-cafee
homo-bar
homo-park
homo-tram
homo-bus
homo-bios
homo-dag
homo-ontmoetingsplaats
homo-kerk
homo-tempel
homo-synagoge
homo-supermarkt
homo-krant
homo-gerechten
homo-speelzaal
homo.............minderwaardigheidscomplex


:ergleuk: :ergleuk:

nouwra
19-04-03, 14:54
Geplaatst door ~Panthera~
-------------------
Vind het wel geinig. kan er ook een pretpark komen op geaardheid ?? :hihi:


:engel:

:hihi:

Een homoschool, een homobedevaartsoord, een homosupermarkt, een kant-en-klare homomaaltijd.......

manc
19-04-03, 14:55
Geplaatst door sadeeQ
:auw2:

homo-tandarts
homo-arts
homo-ziekenhuis
homo-cafee
homo-bar
homo-park
homo-tram
homo-bus
homo-bios
homo-dag
homo-ontmoetingsplaats
homo-kerk
homo-tempel
homo-synagoge
homo-supermarkt
homo-krant
homo-gerechten
homo-speelzaal
homo.............minderwaardigheidscomplex


:ergleuk: :ergleuk:

Jij laat je fantasie altijd wel erg op de vrije loop als het over homo's gaat...en je weet het he? Waar het hart van vol is loopt de mond van over...

nouwra
19-04-03, 14:55
Geplaatst door sadeeQ
:auw2:

homo-supermarkt
homo-gerechten

:ergleuk: :ergleuk:

hehehe je was me voor

sadeeQ
19-04-03, 14:55
Geplaatst door nouwra
:hihi:

Een homoschool, een homobedevaartsoord, een homosupermarkt, een kant-en-klare homomaaltijd.......

:giechel: nou wordt het te gek.mijn lijstje was al ver genoeg

:maf2:

~Panthera~
19-04-03, 14:57
Geplaatst door nouwra
:hihi:

Een homoschool, een homobedevaartsoord, een homosupermarkt, een kant-en-klare homomaaltijd.......
--------------

:lol: nou mis ik hier toch echt het homobiedemeiertje voor op de schoorsteen. :hihi:


(walgelijke dingen :nerd: )


:engel:

sadeeQ
19-04-03, 14:59
Geplaatst door manc
Jij laat je fantasie altijd wel erg op de vrije loop als het over homo's gaat...en je weet het he? Waar het hart van vol is loopt de mond van over...

:regie: ik heb respect voor iedereen die dat ook voor me heeft.ik maak geen verschil om huidskleur,geslacht geaardheid of relegie.daar kun jij nog wat van leren waterrat :boogjes:

~Panthera~
19-04-03, 15:00
Geplaatst door sadeeQ
:auw2:

homo-tandarts
homo-arts
homo-ziekenhuis
homo-cafee
homo-bar
homo-park
homo-tram
homo-bus
homo-bios
homo-dag
homo-ontmoetingsplaats
homo-kerk
homo-tempel
homo-synagoge
homo-supermarkt
homo-krant
homo-gerechten
homo-speelzaal
homo.............minderwaardigheidscomplex


:ergleuk: :ergleuk:
-----------------------------------


Ja.....jij wilt er meteen weer dik aan verdienen. :stomp: :zweep:

:engel:

gaypride
19-04-03, 15:15
Geplaatst door sadeeQ
[Bhomo-gerechten
[/B]

Zemmel

(Cinnamon Rolls with Raisins)

1/4 cup lukewarm water
1 1/2 tsp. yeast
2 tsp. sugar

Dough:
3 beaten eggs
1/2 cup sugar
1/2 cup oil
1 1/2 cups lukewarm water
1/2 tsp. salt
3 tsp. baking powder
5- 5 1/2 cups flour

Filling
1 cup raisins
3/4 cup brown sugar
2 tsp. cinnamon
Soft pareve margarine

Step 1: Add yeast and sugar to the water. It will foam. Mix until the yeast and sugar are fully dissolved. Set aside.

Step 2: Beat the eggs until foamy. Add the sugar and the oil. Beat until well blended. Sift the flour, baking powder and salt together.

Step 3: Into the egg mixture, first add a little of the flour mixture, then add some water, then add the flour. Add the yeast mixture.

Step 4: Alternate between the flour and the water until all the ingredients are used. Mix until you have a dough.

Step 5: Place the dough into a well greased bowl. Cover and let rise in a warm place until it has doubled in size. Punch down and let the dough rise again.
Alternatively use the dough setting on your bread maker.

Step 6: Roll the dough out on a light floured pastry board till it is about 1/2 inch thick.

Step 7: Spread a THIN layer of soft margarine over the dough.
Better yet, simply brush the margarine over the dough.

Step 8: Mix the brown sugar, cinnamon and raisins together in a small bowl.

Step 9: Spread the cinnamon mixture evenly over the dough. Roll like a jelly roll.

Step 10: Cut the roll into one inch slices.

Place slices, spiral side up, into muffin tins or on cookie sheets, that have been well greased.
Cover and let rise again, until they have doubled in size.
Brush the tops with soft or melted margarine.
Bake at 375F for about 35 minutes or until they turn golden brown!


Het is wel Joods :watte?: maar heet echt zo
:hihi:
Gp

sadeeQ
19-04-03, 15:22
Geplaatst door gaypride
Zemmel

(Cinnamon Rolls with Raisins)



:melig: :melig:

http://www.all-creatures.org/recipes/images/squash-rice.jpg

ziet er inderdaad veel belovend uit :verward:

gaypride
19-04-03, 17:14
Geplaatst door Simon
Uit christelijke hoek hoor je dit soort geluiden minder. Misschien zijn er wel religieuze homo vieringen in christelijke of joodse hoek maar geen aparte ruimten/kerken voorzover ik weet. Misschien moet de westermoskee zich open stellen voor homo vieringen?

Simon

voor Christenen zie:

dignity (http://www.profip.nl/dignity/)

voor Joden zie:

sjalhomo (http://www.sjalhomo.dds.nl/)

:tik:
Gp

Simon
19-04-03, 19:35
Geplaatst door gaypride
voor Christenen zie:

dignity (http://www.profip.nl/dignity/)

voor Joden zie:

sjalhomo (http://www.sjalhomo.dds.nl/)

:tik:
Gp

Ja en voor moslims zie Yusuf. Maar ik bedoel een aparte religieuze ruimte voor homo's ? Het is al erg genoeg dat Joden, Moslims en Christenen niet in één ruimte bidden. Echt weer iets strijdigs met hun uitganspunt: het monotheïsme. Eigenlijk zijn het allemaal nog steeds meergodenaanbidders.

Simon

gaypride
19-04-03, 19:50
Geplaatst door Simon
Ja en voor moslims zie Yusuf. Maar ik bedoel een aparte religieuze ruimte voor homo's ? Het is al erg genoeg dat Joden, Moslims en Christenen niet in één ruimte bidden. Echt weer iets strijdigs met hun uitganspunt: het monotheïsme. Eigenlijk zijn het allemaal nog steeds meergodenaanbidders.

Simon

hoi Simon,
ik wil alleen maar laten zien dat de Christenhomo's en de Joods homo's zelf ook onder elkaar religieuze diensten hebben. Als antwoord op je vraag!
En dat is omdat dat prettiger voor ze is omdat ze dan bij elkaar begrip en ondersteuning vinden.
Ik denk dat het heel belangrijk is dat er meer opvang komt voor Moslimhomo's waar ze in een veilige omgeving hun verhaal kwijt kunnen en het geloof kunnen beleven en terecht kunnen voor geestelijke begeleiding.
Want velen zitten met hun geweten en hun geloof in de knel en dat heeft soms verschrikkelijke gevolgen. En vaak kunnen ze of durven ze niet terecht in de moskee.

Ik weet alleen niet of het nou direct een moskee moet zijn, of dat de oplossing is om het in de vorm van een moskee te doen. Want dan keer je je juist weer af van de gemeenschap.

Ik ben er nog niet uit.
:maf:
Gp

Puk
19-04-03, 23:24
Geplaatst door nouwra
Het moet niet gekker worden. Een homomoskee........Een moskee gebasserd op seksuele geaardheid........:verward:

Als deze mensen zich dan toch kosten wat het kost Moslim willen noemen ga dan naar de plaatselijke moskee........

Dat vind ik nou echt onzin!

Alle moskeeën ter wereld zijn gebaseerd op sexuele geaardheid!

Homoskee? Goed idee!

gaypride
19-04-03, 23:54
Geplaatst door Puk
Dat vind ik nou echt onzin!

Alle moskeeën ter wereld zijn gebaseerd op sexuele geaardheid!

Homoskee? Goed idee!

deze flauwekul is te onwaardig om op te reageren
dit was mijn reactie

:rolleyes:
Gp

Puk
20-04-03, 00:38
Geplaatst door gaypride
deze flauwekul is te onwaardig om op te reageren
dit was mijn reactie

:rolleyes:
Gp

Ik vind het toch jammer dat je geen echte reactie wilt geven.

Klopt mijn stelling niet ofzo?

Alle moskeeën zijn toch gebaseerd op de heterosexuele moraal?

Waarom zou je dan geen homoskee mogen hebben?

Denk een beetje vrij, Gp!

gaypride
20-04-03, 01:05
Geplaatst door Puk
Ik vind het toch jammer dat je geen echte reactie wilt geven.

Klopt mijn stelling niet ofzo?

Alle moskeeën zijn toch gebaseerd op de heterosexuele moraal?

Waarom zou je dan geen homoskee mogen hebben?

Denk een beetje vrij, Gp!

vrijheid van denken is makkelijk Puk, kan iedereen want iedereen kan denken wat hij/zij wil

vrijheid van handelen heeft ook iedereen mits dat een ander geen schade toebrengt

maar vrijheid van belachelijke reacties op maroc.nl die nergens op slaan moeten bestraft worden met zweepslagen :zweep:

:denk:
Gp

Puk
20-04-03, 02:03
Geplaatst door gaypride
vrijheid van denken is makkelijk Puk, kan iedereen want iedereen kan denken wat hij/zij wil

vrijheid van handelen heeft ook iedereen mits dat een ander geen schade toebrengt

maar vrijheid van belachelijke reacties op maroc.nl die nergens op slaan moeten bestraft worden met zweepslagen :zweep:

:denk:
Gp

Ik snappum nog steeds niet.

Wat is er zo belachelijk aan het idee van een homoskee?

Of is het wat anders dat je belachelijk vindt?

Leg uit...

gaypride
20-04-03, 02:09
Geplaatst door Puk
Ik snappum nog steeds niet.

Wat is er zo belachelijk aan het idee van een homoskee?

Of is het wat anders dat je belachelijk vindt?

Leg uit...



Ik weet alleen niet of het nou direct een moskee moet zijn, of dat de oplossing is om het in de vorm van een moskee te doen. Want dan keer je je juist weer af van de gemeenschap.

kwestie van begrijpend leren lezen?


:fpotver:
Gp

Puk
20-04-03, 02:26
Geplaatst door gaypride
kwestie van begrijpend leren lezen?


:fpotver:
Gp

So what? Da's dan jouw mening!

Volgens mij kan het ook heel goed een emanciperend effect hebben.

Op deze manier breng je het 'in the open' zeg maar.

En dan gaan heteromoslims er misschien wel aan wennen.

Iedere moslim is toch vrij z'n eigen moskee te stichten of niet?

Hoe zit dat?

Trouwens, wie heeft zich van wie afgekeerd?

Mark
20-04-03, 04:32
Het is toch gewoon duidelijk?

Als je homo bent dan wordt je niet geacepteerd in de kerk/moskee.

Leer ermee te leven :duim:

taouanza
20-04-03, 12:32
Het is toch gewoon duidelijk?

Als je homo bent dan wordt je niet geacepteerd in de kerk/moskee.

Leer ermee te leven



hoezo?
ik neem aan dat je als 'moslim' naar de moskee gaat en niet als 'homo' of 'hetero'.

als je mensen eerst gaat screenen voor dat ze een moskee in mogen dan word het wel heel 'rustig' binnen.( werpe de eerste steenverhaal)

taouanza
20-04-03, 12:50
Joodse en Christelijke mannen vinden het kennelijk te gevaarlijk om voorovergebogen en op hun knieën te bidden!


wauw jmt
heb jij humor?!
welliswaar met een dubbelebodem, maar toch! :loog:

Donna
20-04-03, 12:53
Geplaatst door Simon
Uit christelijke hoek hoor je dit soort geluiden minder. Misschien zijn er wel religieuze homo vieringen in christelijke of joodse hoek maar geen aparte ruimten/kerken voorzover ik weet. Misschien moet de westermoskee zich open stellen voor homo vieringen?

Simon


Er zijn volgens mij geen aparte homo-kerken, maar wel kerken die min of meer natuurlijk 'homo-kerken' zijn geworden. De Oude kerk bijvoorbeeld, daar komen veel homo's (en anderen die op zoek zijn naar een wat liberalere dienst) omdat de kerk bekend staat om een erg vrije sfeer en 'regime'.

Wizdom
20-04-03, 16:41
Geplaatst door gaypride
(met dank aan Aicha19)

Door Papatya Nalbantoglu

Islamitische homo's in Amsterdam willen hun eigen gebedsruimte. Onlangs sprak ik hierover een Turkse vriend van mij die homo is en vroeg hem naar zijn mening. Zijn motieven voor een eigen moskee waren verrassend.

Een eigen gebedsruimte voor islamitische homo's overdreven? Ik weet het niet. Als ik nog in Turkije zou leven, zou ik het wel weten. Ik zou onmiddellijk 'onzin' roepen en over gaan tot de orde van de dag. Maar ik leef al meer dan dertig jaar in Nederland en dat heeft mijn leven toch een beetje veranderd. Ik twijfel. Ik ben er nog niet achter of deze twijfel een verdienste of een verlies is van mijn 'diverse' werkelijkheid.

Ik wil weten waarom islamitische homo's een eigen moskee willen en spreek een Turkse vriend die toevallig homo is - of is hij een homo die toevallig uit Turkije komt? - hierop aan. 'Wij vinden dat de universele waarden ook voor islamitische homo's horen te gelden.' Er zit wat in zijn argumentatie. 'Wat vind je van het nieuwe diversiteitsbeleid?' Hij glimlacht. 'Eerlijk gezegd is het beleid mij een worst! Ons probleem voorheen was puur praktisch. Als we subsidie vroegen voor projecten en activiteiten werden we van het kastje naar de muur gestuurd. Men kon ons niet in een van de 'portefeuilles' plaatsen. Vielen we onder de geldstromen bestemd voor de homo's of voor de allochtonen? Dankzij de nieuwe term 'diversiteit' kunnen we eindelijk zonder problemen de juiste subsidiebronnen aanboren.' Ik kijk hem verbaasd aan. Waarschijnlijk had ik onbewust dieper liggende gedachten bij zijn argumentatie verwacht. Hij gaat verder. 'We moeten een beetje water bij de wijn doen. Maar dat is geen probleem.' Ik ben benieuwd.
'Hoe bedoel je?', wil ik weten. 'Cultuur', knikt hij wijs. Ik volg de redenering niet. 'Beste Papatya, met het nieuwe begrip diversiteit is cultuur de toverspreuk geworden om de subsidiekraan open te krijgen.' Mijn verbazing maakt hem ongeduldig. Toch moet ik deze vraag stellen: 'Welke cultuur?' Hij zucht diep. 'Snap je het dan niet?' Nee, schud ik met mijn hoofd. 'Voor ik verder ga wil ik je vragen om op te houden met je woordkeuze. Denk eens goed na. Gebruik geen woorden die op etniciteit duiden. Gebruik het woord allochtoon of zo. Nederlanders worden zenuwachtig van woorden die op etniciteit duiden. Ik weet ook niet waarom ze dat doen. Maar het is een feit dat zowel jij als ik er rekening mee moeten houden om verder te komen. Zij maken de spelregels. Vergeet het niet, in het spel van 'diversiteit' gaat het om de culturele potentie. Binnen dat kader kunnen de culturele verschillen aan de orde komen. Het aantrekkelijke hiervan is dat culturele verschillen gemakkelijk te relativeren zijn!' Mijn mond valt open. Zijn ogen glimmen. 'Welnu', gaat hij verder, 'we grijpen onze islamitische cultuur aan om een moskeeproject in het leven te roepen om onze potentie als islamitische homo's in goede banen te leiden. Als de subsidiënt vindt dat zo'n gebedsruimte voor alle moslim-homo's dienst moet doen, dan gooien we toch als Turken wat moslimwater in de moskeewijn en stellen we wat we krijgen toch voor alle islamitische homo's open? Diversiteitsbeleid is voor ons dan de oplossing!'

Dit gesprek intrigeert mij. Ik wil toch weten op welk aspect van zijn werkelijkheid mijn vriend denkt te worden uitgesloten, gediscrimineerd en achtergesteld in Amsterdam: op z'n homo-zijn of etniciteit? 'Wat denk je? Natuurlijk op mijn etniciteit. Maar daar gaat het nu niet om.' Ik kijk hem verbaasd aan. De overheid subsidieert toch geen godsdienst? 'Nee, natuurlijk niet.' Hij wuift afkeurend in mijn richting. 'Er zijn wegen. Maar jij weigert om het te begrijpen. Gun je ons zo'n moskee niet?' Wie ben ik om homo's geen moskee te gunnen? Ik relativeer tot en met. Hij gaat door. 'De gereformeerde homo's uit Friesland en de katholieke homo's uit Limburg komen uit de kast als ze eenmaal in de anonimiteit van Amsterdam zijn. Maar welke moskee in Nederland moeten we proberen binnen te gaan als we openlijk uitkomen voor onze homoseksualiteit?' Daar zit wat in. Ik twijfel. 'Zie je wel', zegt hij opgelucht. 'Daar gaat het om: subsidieregels gelijkelijk doen gelden. Binnen de autochtone homo-organisaties moeten we vechten om een beetje geld dat bestemd is voor alle homo's. Maar als we ervoor zorgen dat de subsidieregels gelijkelijk gelden vanwege onze cultuur dan doen we dat toch?' 'Maar moslims krijgen toch geen subsidie voor hun moskeeën. Waarom moeten jullie dan een uitzondering zijn. Hoe zullen de andere moslims hier tegen aan kijken?' Hij wordt bijna kwaad. 'Ik kan er ook niets aan doen dat ze niet de juiste wegen weten of geen gebruik willen maken van die wegen. Dan moeten ze niet zeuren.' Ik probeer het uit te leggen. 'Ik wil toch de betrekkelijkheid van de situatie aan de orde stellen. Je waarschuwen voor conflicten binnen je etnische groep.' 'Nee', roept hij wijs. 'Ik wil niets meer hierover horen. Islamitische Turken die hetero zijn, hebben recht om mij uit te sluiten, maar ik hen niet?'
Ik probeer de zaak op een rijtje te zetten. Uitgaande van hun culturele potentie als moslims willen de Turkse homo's aanspraak maken op een aparte gebedsruimte voor alle moslim- homo's in Amsterdam die eigenlijk niet gesubsidieerd mag worden. Ze doen dat omdat zij buitengesloten worden door hun eigen gemeenschap. Daarvoor zien ze de subsidiemogelijkheden binnen de nieuwe portefeuille 'diversiteit' als een uitweg.
Ik ben verbaasd hoe het vereenvoudigen van de complexe werkelijkheid in Amsterdam met gedachtengoed zoals is neergelegd in het gemeentelijk plan 'De kracht van de stad' zulke 'diverse' uitwegen kan bieden aan degenen die daarvan weten gebruik te maken. Volgens mij is het belangrijk om ruimte te geven aan subgroepen binnen de etnische minderheidsgroepen. Toch dient de zichtbare, positieve uitstraling van de sterkere subgroepen, de maatschappelijke kwetsbaarheid en isolatie van de meerderheid binnen de specifieke etnische groep niet te overschaduwen en onzichtbaar te maken. Wat ik het ergste vind, in dit verband, is dat de grotere groep moslims niet meer na hoeft te denken over wat er met hun homo-broeders zal gebeuren. Dat zal het emancipatieproces van de totale Turkse groep in Amsterdam zeker belemmeren.

Maar wat is nu de wijsheid in mijn situatie om te overleven in Nederland? Gebruik ik de universele waarden als maatstaf en generaliseer ik om van de problemen af te zijn? Of blijf ik relativeren? Zal ik voor het gemak de keuze maken om mijn werkelijkheid als Turkse migrantenvrouw te beperken tot een pofbroek en een hoofddoek? Of neem ik een moediger besluit om genadeloos gepakt te worden door Jan en alleman voor het nadenken, het schrijven van zeurstukjes en voor het overschrijden van de witte nette omgangsvormen?
Ik twijfel niet.

Papatya Nalbantoglu is van Turkse afkomst en bestuurslid van GroenLinks Amsterdam.

Waarom noemen jullie het geen Satanskerk dat is veel toepasselijker.

Mark
20-04-03, 17:23
Geplaatst door Wizdom
Waarom noemen jullie het geen Satanskerk dat is veel toepasselijker.

:hihi:

Die Wizdom.... altijd goed voor een genuanceerde opmerking :zozo:

The General
20-04-03, 18:01
Hmmm...een homomoskee ?

Dan is het nu alleen nog wachten op "Mekka-Bier", "halal-cofeeshops" en apparte gebedsruimten op tippelzones.

gaypride
20-04-03, 22:11
Geplaatst door taouanza
ik neem aan dat je als 'moslim' naar de moskee gaat en niet als 'homo' of 'hetero'.

als je mensen eerst gaat screenen voor dat ze een moskee in mogen dan word het wel heel 'rustig' binnen.( werpe de eerste steenverhaal)

helemaal mee eens.
daarom twijfel ik ook of het meteen een moskee moet zijn.
Misschien is het beter om bij voorbeeld een centrum voor opvang te maken waar mensen die behoefte hebben aan geestelijke begeleiding opgevangen kunnen worden.
Of waar mensen bij elkaar hun verhaal kwijt kunnen en elkaar kunnen helpen.
Ik denk dat dat heel goed is

:cheefbek:
Gp

gaypride
20-04-03, 23:41
Waarom noemen jullie het geen Satanskerk dat is veel toepasselijker.


Dan is het nu alleen nog wachten op "Mekka-Bier", "halal-cofeeshops" en apparte gebedsruimten op tippelzones.

:moe:
Gp