PDA

Bekijk Volledige Versie : Anti euro



sadeeQ
19-04-03, 16:41
:giechel: :giechel:



Kerk in IJsselmuiden weigert euro





De Vrij Hervormde Gemeente in het Overijsselse IJsselmuiden weigert gebruik te maken van de contante euro. Op de munten en biljetten staat een kring van twaalf sterren, symbool voor Europa. Volgens de kerk is dat plagiaat, omdat het een bijbels symbool is.

De gemeenteleden regelen financiële transacties sinds de invoering van de munteenheid alleen via de pinpas, chipknip of in guldens. Dominee G. Taverne van de Vrij Hervormde Gemeente heeft geen paspoort, een oud rijbewijs en hij weigert principieel een nieuw kenteken aan te vragen voor zijn auto, omdat overal de twaalf sterren op vermeld staan. ,,Gebruik van het bijbels symbool is plagiaat. Mensen moeten daarvan afblijven. Rondreizen kan wel met een identiteitskaart, want hier staat het symbool niet op'', zei hij dinsdag. Taverne heeft vorige maand bij de Nederlandse regering een bezwaarschrift ingediend tegen het gebruik van het symbool. De Europese Unie erkent hij niet, omdat deze het symbool gebruikt. Een reactie op zijn bezwaarschrift heeft hij nog niet gekregen. Wel reageerde oud-premier Kok op een eerdere brief van hem. ,,Volgens Kok kan de Nederlandse regering weinig doen aan het gebruik van dit symbool'', zei de predikant.

Orakel
19-04-03, 19:34
Geplaatst door sadeeQ
:giechel: :giechel:



Kerk in IJsselmuiden weigert euro



:haha: Blijven rare jongens die IJsselmuiders. Vallen onder de gemeente kampen, die b.v. blijft ontkennen coffeeshops te hebben terwijl er twee midden in het centrum zitten.

Maar ik wil die gulden wel terug. En anders de drachmen.

Abdul Karim
19-04-03, 20:14
Geplaatst door sadeeQ

De Vrij Hervormde Gemeente in het Overijsselse IJsselmuiden weigert gebruik te maken van de contante euro. Op de munten en biljetten staat een kring van twaalf sterren, symbool voor Europa. Volgens de kerk is dat plagiaat, omdat het een bijbels symbool is.

Weet iemand wat voor een betekenis de twaalf sterren bennen dan binnen de Hervormde Kerk?

Ik zou eerlijk gezegd geen bezwaar maken als moslim zijn wanneer op munten en biljetten gebruik gemaakt wordt van een achthoekige ster, wat ook wel een Islamitische ster genoemd wordt.

Ik vraag me af of Thomas en Mark ook al geen gebruik maken van de euro, aangezien op de randen "God zijne met ons" gegraveerd staat ;)

Dutchguy
19-04-03, 21:05
Geplaatst door Abdul Karim
Weet iemand wat voor een betekenis de twaalf sterren bennen dan binnen de Hervormde Kerk?



Volgens mij had dit te maken met het aantal personen aan het laatste avondmaal. Jezus en de apostelen zouden samen 12 personen zijn.
Maar als ik het fout heb moet iemand me maar corrigeren, ik kan er naast zitten.

Orakel
19-04-03, 21:13
Geplaatst door Dutchguy
Volgens mij had dit te maken met het aantal personen aan het laatste avondmaal. Jezus en de apostelen zouden samen 12 personen zijn.
Maar als ik het fout heb moet iemand me maar corrigeren, ik kan er naast zitten.

Je zit redelijk goed:

TEKEN

De euro-boycotters grijpen terug op Openbaringen 12, vers 1: ‘En er werd een groot teken in de hemel gezien: een vrouw, met de zon bekleed, met de maan onder haar voeten en een krans van twaalf sterren op haar hoofd; en zij was zwanger en schreeuwde in haar weeën en in haar pijn om te baren.‘

Afbeelden van de kring van twaalf sterren op het nieuwe geld is in hun ogen een botte schoffering van een bijbels symbool. Maar dat niet alleen: in de rooms-katholieke bijbelexegese is de vrouw uit Johannes 12 de maagd Maria en de afbeelding van haar sterrenkrans op Europese vlag, munten en biljetten toont aan dat het Vaticaan de Europese eenwording slinks doordrenkt met paapse symboliek. Terwijl er toch minstens evenveel voor te zeggen is dat de vrouw staat voor het volk Israël en de sterrenkrans voor de twaalf stammen van het uitverkoren volk. Hoe het ook zij: de euro is en blijft taboe.

Dragon_Khan
20-04-03, 13:59
Komt allemaal door engeland. Die wou niet mee doen! :boos:

ding flof biEps

13 sterren was ook toepasselijker geweest :p