PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Kortere zomervakantie beter voor allochtone leerlingen'



Waterval
20-04-03, 13:54
Uitgegeven: 20 april 2003 14:11
Laatst gewijzigd: 20 april 2003 14:23

HILVERSUM - Een betere spreiding van schoolvakanties kan voorkomen dat leerlingen van buitenlandse afkomst elk jaar in de grote zomervakantie weer een taalachterstand oplopen. Dat heeft inspecteur-generaal K. Kervezee van de Onderwijsinspectie zondag gezegd in het televisieprogramma Buitenhof.

Scholen zien vaak bij hun leerlingen van buitenlandse afkomst de taalvaardigheid teruglopen na een vakantie van 6 tot 8 weken. Dit komt doordat de kinderen in die periode nauwelijks Nederlands spreken. Het zou om die reden dan ook goed zijn om de zomervakantie wat korter te maken, aldus Kervezee.

De kerstvakantie zou dan bijvoorbeeld wat langer kunnen, omdat dan veel leerlingen klagen dat ze moe zijn.




Die taalachterstand is volgens mij binnen een week weer ingelopen. Maar die generaal zal het wel beter weten...

plexus
20-04-03, 14:50
...ik stel voor alle pasgeboren 'allochtone' meteen onder te brengen in een kaas gezinnetje...laten we zeggen de eerste 10 jaar...en dan mogen ze pas terug bij hun eigen gezin...nooit meer taalproblemen :nijn:

Wizdom
20-04-03, 15:18
Geplaatst door plexus
...ik stel voor alle pasgeboren 'allochtone' meteen onder te brengen in een kaas gezinnetje...laten we zeggen de eerste 10 jaar...en dan mogen ze pas terug bij hun eigen gezin...nooit meer taalproblemen :nijn:

Wat een achterlijke zeg. Zo'n bullshit heb ik mijn hele leven nog niet gehoord. Je kunt op deze manier natuurlijk alles ophangen aan de taal achterstand. Het moet niet gekker worden.

Straks gaan ze ons ook nog vertellen dat we varkens vlees moeten eten om de taal achterstand in te halen. Belachelijk gewoon. Genant. Asociaal!

Oh jah, en dan die ene hint, met kerst wel langere vakantie 'want dan klaagt men over moeheid' om van te kotsen gewoon...

Waterval
20-04-03, 15:27
Geplaatst door Wizdom
Wat een achterlijke zeg. Zo'n bullshit heb ik mijn hele leven nog niet gehoord. Je kunt op deze manier natuurlijk alles ophangen aan de taal achterstand. Het moet niet gekker worden.

Straks gaan ze ons ook nog vertellen dat we varkens vlees moeten eten om de taal achterstand in te halen. Belachelijk gewoon. Genant. Asociaal!

Oh jah, en dan die ene hint, met kerst wel langere vakantie 'want dan klaagt men over moeheid' om van te kotsen gewoon...



:hihi: Zodat de apres ski nog langer kan duren, bedoelt ie...

NIS1
20-04-03, 15:44
Sorry hoor.. Marokkanen spreken over het algemeen altijd Nederlands. Waar ze ook zijn.. Wij zijn wat dit betreft beter geintegreerd dan Turken bijvoorbeeld. Die spreken alijd Turks, waar ze ook zijn :D

Overdreven wat nu gebeurt.. Kortere zomervakantie's.. yeah, right! :hardlach:

barfly
20-04-03, 16:27
Ik vind het een gewéldig plan om die zomer vakanties drastisch in te korten!
3 weken lijkt me lang genoeg, al die ettertjes op hun scootertjes die tot 06:00 door de straten scheuren.
Enne begrijp niet verkeerd ik discrimineer totaal niet! :D

Waterval
20-04-03, 16:37
Geplaatst door barfly
Ik vind het een gewéldig plan om die zomer vakanties drastisch in te korten!
3 weken lijkt me lang genoeg, al die ettertjes op hun scootertjes die tot 06:00 door de straten scheuren.
Enne begrijp niet verkeerd ik discrimineer totaal niet! :D



Als ze de zomervakantie inkorten zullen minder Marokkanen naar Marokko gaan tijdens die zomervakantie. De investering loont zich dan niet als het ware; vele duizenden euro s uitgeven voor een netto vakantie van 2 weken. Dat betekent dat ze lekker in je buurt blijven rondcrossen.

Ook was de maatregel bedoeld tbv de taalachterstand van mensen die wel op vakantie gingen en niet op de mensen die de zomervakantie snor/bromfietsend doorbrengen.

barfly
20-04-03, 16:41
Geplaatst door Waterval
Als ze de zomervakantie inkorten zullen minder Marokkanen naar Marokko gaan tijdens die zomervakantie. De investering loont zich dan niet als het ware; vele duizenden euro s uitgeven voor een netto vakantie van 2 weken. Dat betekent dat ze lekker in je buurt blijven rondcrossen.

Ook was de maatregel bedoeld tbv de taalachterstand van mensen die wel op vakantie gingen en niet op de mensen die de zomervakantie snor/bromfietsend doorbrengen.

Je vergeet dat al die pest-Hollandertjes wél 2 weken naar Marbella en soortgelijke narigheid vertrekken dus dat compenseerd weer :)

Waterval
20-04-03, 17:05
Geplaatst door barfly
Je vergeet dat al die pest-Hollandertjes wél 2 weken naar Marbella en soortgelijke narigheid vertrekken dus dat compenseerd weer :)


Die schijnen daar weer de boel te verzieken. Zo zie je maar weer: Lastigheid is niet cultureel bepaald.


(Met de groeten aan JMT)

barfly
20-04-03, 22:13
Geplaatst door Waterval
Lastigheid is niet cultureel bepaald.

Hahah, dat heb ik ook nooit gedacht, ik weet wel beter ;)
Maarreh ze geven in Marbella wel al hun zakgeld uit! :p

Donna
20-04-03, 23:26
Tuurlijk.

Alle kinderen in NL een kortere zomervakantie vanwege de taalachterstand van een aantal?

Leuk voor de rest van de kinderen. Nog los van de vraag of het wel ergens op slaat of niet.

barfly
20-04-03, 23:38
6 tot 8 weken is toch belachelijk lang?

De Rode Roos
20-04-03, 23:46
Ik pleit juist voor langere vakanties! In Nederland hebben we de vakanties nogal gespreid. In Frankrijk bijvoorbeeld, heb je alles in de zomer. Dat is ideaal! Dat moeten wij hier ook hebben. Een zomervakantie van 3 maanden en geen tussentijdse vakanties! :p

Puk
21-04-03, 04:16
Geplaatst door De Rode Roos
Ik pleit juist voor langere vakanties! In Nederland hebben we de vakanties nogal gespreid. In Frankrijk bijvoorbeeld, heb je alles in de zomer. Dat is ideaal! Dat moeten wij hier ook hebben. Een zomervakantie van 3 maanden en geen tussentijdse vakanties! :p

Ik zou zeggen... geef die allochtone kindertjes het hele jaar vakantie!
Wat kan ons die taalachterstand schelen?

Deze topic heeft weer zoveel domme reacties opgeleverd.
Dan kan deze er ook nog wel bij.

Waterval
21-04-03, 09:09
Geplaatst door Puk
Ik zou zeggen... geef die allochtone kindertjes het hele jaar vakantie!
Wat kan ons die taalachterstand schelen?

Deze topic heeft weer zoveel domme reacties opgeleverd.
Dan kan deze er ook nog wel bij.


Nou, nee. :fpimp:

FUBAR
21-04-03, 09:21
Lol, wat een grappig nieuwsbericht. Ik had in 3j slechts een uur of 2 Frans gesproken. Toen ik het ineens weer moest doen ging het als vanzelf (ok, ik geef toe: in het begin nog wel met horten en stoten :P). Lijkt me sterk dat je in een kleine twee maanden al een taal kunt vergeten.

En mocht dat het geval zijn dan duurt dat toch maar een paar dagen? Vaag... :D


Geplaatst door De Rode Roos
Ik pleit juist voor langere vakanties! In Nederland hebben we de vakanties nogal gespreid. In Frankrijk bijvoorbeeld, heb je alles in de zomer. Dat is ideaal! Dat moeten wij hier ook hebben. Een zomervakantie van 3 maanden en geen tussentijdse vakanties! :p

Neuh, door het jaar moet je ook vakantie hebben hoor. Anders ben je tamelijk snel uitgeblust en gedemotiveerd.

mulan
21-04-03, 10:00
Geplaatst door Puk
Ik zou zeggen... geef die allochtone kindertjes het hele jaar vakantie!
Wat kan ons die taalachterstand schelen?

Deze topic heeft weer zoveel domme reacties opgeleverd.
Dan kan deze er ook nog wel bij.

Jij leest ook alleen maar wat je wilt lezen.....maar jij bent dus een voorstander van dit absurde idee??

plexus
21-04-03, 10:39
Geplaatst door mulan
Jij leest ook alleen maar wat je wilt lezen.....maar jij bent dus een voorstander van dit absurde idee??

he Mulan even tussen ons "beide"....puk spoort niet helemaal ;)

mulan
21-04-03, 11:38
Geplaatst door plexus
he Mulan even tussen ons "beide"....puk spoort niet helemaal ;)

Dat verklaart een hoop :moe:

Puk
21-04-03, 14:36
Geplaatst door plexus
he Mulan even tussen ons "beide"....puk spoort niet helemaal ;)

Ik spoor helemaal niet!

Ik heb een hekel aan de trein en het hele openbaar vervoer. Behalve het vliegtuig.

Maar als zo'n inspectie dat nou constateert zal het dan niet waar zijn?

plexus
21-04-03, 14:56
Geplaatst door Puk
Ik spoor helemaal niet!

Ik heb een hekel aan de trein en het hele openbaar vervoer. Behalve het vliegtuig.

Maar als zo'n inspectie dat nou constateert zal het dan niet waar zijn?

...kijk dat hoor ik graag..zijn we het ergens over eens ;)

mulan
21-04-03, 15:07
Geplaatst door Puk
Ik spoor helemaal niet!




Zeg,think positive,niet zo raar over jezelf denken.......everything will turn out just fine :melig2:

Puk
21-04-03, 15:31
Geplaatst door mulan
Zeg,think positive,niet zo raar over jezelf denken.......everything will turn out just fine :melig2:

Hum! Ik merk het al!

Ik word gewoon weer es niet serieus genomen!

Bah! Wat haat ik dat.

Maar goed. Okay!

Tweede Paasdag is voor mij óók een vrije dag weet je?!

Dus vandaag houd ik het luchtig!

Maar morgen...

:fplet:

mulan
21-04-03, 16:00
Geplaatst door Puk
Hum! Ik merk het al!

Ik word gewoon weer es niet serieus genomen!

Bah! Wat haat ik dat.

Maar goed. Okay!

Tweede Paasdag is voor mij óók een vrije dag weet je?!

Dus vandaag houd ik het luchtig!

Maar morgen...

:fplet:

:wohaa: