PDA

Bekijk Volledige Versie : Slim onder de sluier



CyberMujahida
21-04-03, 12:17
Slim onder de sluier
'De islam is een achterlijke cultuur', roept Pim Fortuyn, en vele Nederlanders zeggen het hem na. Sinds 11 september horen we vooral vooroordelen en misverstanden over de islam. Antropoloog Willy Jansen, die woensdag 6 maart in Leiden de Annie Romein-Verschoorlezing houdt, hekelt het simpele vijanddenken en legt uit dat de sluier meer is dan alleen een vrouwonderdrukkend symbool.
Malou van Hintum


In Algerije begon iedereen altijd over nachtclubs als ze mij zagen. Alsof wij westerlingen altijd naar nachtclubs gaan! Zelf deden ze dat wel, als ze naar Frankrijk gingen. Dat is hun cliché over ons.'
Willy Jansen, hoogleraar vrouwenstudies en antropoloog aan de Katholieke Universiteit Nijmegen, stelt onder de titel 'Zijn zij dom of zijn wij het?' in haar Annie Romein-Verschoorlezing de eenzijdige beelden ter discussie die het Westen over de islam en zijn aanhangers heeft. Beelden die na de aanslagen van 11 september gekoesterd worden. Want mét George W. Bush willen we hier maar al te graag geloven dat alle moslims hun echtgenotes, zussen en dochters onderdrukken, dat gesluierde vrouwen dom zijn en, vooral, dat de islam nu eindelijk zijn ware gezicht laat zien: het is een vrouwvijandige, terroristische beweging met irrationele fanatiekelingen die grote massa's opzwepen tot anti-westerse sentimenten die een bedreiging vormen voor de wereldvrede.
Of ligt het toch iets genuanceerder?
Zoals het Midden-Oosten zijn eigen clichés over het Westen koestert, clichés die gaan over seks, drank en gokken, zo nemen wij gretig de beelden op die westerse media van het Midden-Oosten laten zien. Maar terwijl we, met enige ergernis, constateren dat hun beeld van onze wereld maar een klein deel van onze werkelijkheid betreft, twijfelen we er niet aan dat ons beeld van hun wereld volledig is. Maar dat, zegt Willy Jansen, klopt niet.

Westerse feministen
Kale cijfers kunnen een paar vooroordelen wegnemen. 'Op de Jordaanse universiteiten was in 1998-1999 de helft van de ingeschreven studenten vrouw. Het percentage meisjes dat bètawetenschappen studeert, is er hoger dan in Nederland. Vrouwen zijn in het Midden-Oosten überhaupt veel beter vertegenwoordigd in de wetenschappelijke staf. Zo is in Turkije twintig procent van de hoogleraren vrouw - in Nederland is dat nog geen zes procent. Algerije telt tweemaal zoveel vrouwen in de wetenschappelijke top als Nederland,' somt Jansen op.
Waarom weten we dat niet? 'Westerse feministen houden niet op te benadrukken dat in zulke landen meer vrouwen analfabeet zijn dan mannen. Dat is waar, en dit analfabetisme moet ook bestreden worden, maar het is de halve waarheid. Als je kijkt naar de armoede daar, als je weet dat voorzieningen geconcentreerd zijn in de grote steden en als je je realiseert dat het uitgestrekte platteland verstoken is van onderwijs en ontwikkeling, is het eigenlijk juist verbazingwekkend hoeveel meisjes onderwijs volgen.'
Het is een kwestie van perspectief, vindt Jansen. Je kunt oog hebben voor wat er nog steeds mis is. Maar je kunt ook kijken naar positieve ontwikkelingen. Armoede en achterstand worden in het Westen stelselmatig onderschat, of verward met achterlijkheid. Dat levert een vertekend beeld op van de islamitische wereld. Maar, zegt Jansen, het is wél waar dat het Midden-Oosten vele corrupte regimes telt. Dat democratische vrijheden er ver te zoeken zijn, dat de rijkdom er ongelijk is verdeeld omdat de elite zich van alles toe-eigent. Maar wie dat aanklaagt, moet ook naar de rol van het Westen kijken. 'Dit soort regimes wordt wel door de Verenigde Staten gesteund. Dat verklaart voor een belangrijk deel de anti-westerse sentimenten die er leven.' Een vrijbrief voor terroristische acties zijn zulke gevoelens natuurlijk nooit, benadrukt Jansen. 'Ik verfoei wat er is gebeurd, maar tegelijkertijd wil ik wel weten hoe het zover heeft kunnen komen.'
Dat de daders van '11 september' jonge 'verwesterde' Arabieren waren, die alcohol dronken en vriendinnen hadden, verbaast haar overigens niet. 'Zulke jonge mensen líjken verwesterd omdat ze typisch westers gedrag vertonen, maar ze zíjn het niet,' legt Jansen uit. 'Ze worstelen vaak met een identiteitscrisis. Ze zijn losgekomen van hun achtergrond: als eersten van hun familie, in de regel lagere middenklasse, kunnen ze gaan studeren. Ze kunnen geen weerstand bieden aan de verlokkingen van het Westen. Ze gaan uit, ze drinken, ze gokken, ze doen alles wat volgens hun islamitische achtergrond verboden is. Dat zit ze niet lekker. Eenmaal terug thuis, wordt de westerse belofte van een goed inkomen en een mooie positie niet ingelost omdat er te weinig banen beschikbaar zijn. Ze worden gefrustreerd in hun aspiraties en geconfronteerd met hun machteloosheid, wat vreet aan hun eigenwaarde. Het islamisme kan dan uitkomst bieden.'

Internationale mode
De identiteitscrisis van goed opgeleide vrouwen is nog veel groter, zegt Jansen. 'Zij hebben in de regel een traditioneel gesluierde moeder die thuis zit en - vaak - analfabeet is. Zelf werken ze buitenshuis en gaan ze westers gekleed. Ze hebben een marginale positie in hun eigen samenleving, ze twijfelen voortdurend: hoort dit wel wat ik doe? Dat is zeker zo wanneer een vrouw kinderen krijgt en familierelaties veel belangrijker worden. Er zijn vrouwen die op zo'n moment de sluier omdoen. Maar daarmee maken ze zichzelf niet monddood.'
De sluier heeft voor vrouwen verschillende betekenissen, legt Jansen uit. De meeste beschouwen het als een kledingstuk: 'Zoals wij bij het naar buiten gaan een jas aantrekken, doen zij een sluier om.' En zoals wij uitgebreid de tijd nemen om een jas uit te zoeken, doen zij dat met een sluier ook. 'Er zijn heel veel modes, heel veel kleuren, heel veel stoffen. De manier waarop hij versierd is en gedragen wordt, zegt van alles over de draagster. Sociale status, seksuele toegankelijkheid, mate van religiositeit. Er zijn verschillende manieren waarop je de sjaal om je hoofd doet en over je schouders drapeert, en mooie speldjes waarmee je hem vastzet onder je kin', zegt Jansen die, overigens, de sluier 'een onding' noemt: 'Veel te warm.' Ook laat de sluier zien dat de draagster een nette vrouw is die zich houdt aan de kledingvoorschriften. 'Mannen kunnen zo'n vrouw niet verbieden onderwijs te volgen of buitenshuis te werken. De sluier geeft vrouwen de gemoedsrust en de eigenwaarde waar ze binnen de islamitische samenleving behoefte aan hebben en de mogelijkheid te doen wat ze graag willen.'
Daarnaast is de sluier ook een cultuurkritisch, want anti-westers symbool. 'De hijab, de sobere sluier die veel vrouwen dragen, is internationale mode geworden. Ze is herkenbaar als anti-westers en pro-islamitisch symbool, maar ook als kledingstuk voor vrouwen die zich niet laten belemmeren in hun bewegingsvrijheid.'
Gebruiken vrouwen de sluier om hun behoefte aan zelfstandigheid én geborgenheid met elkaar te verenigen, het islamisme zetten ze in om hun man tot vrouwvriendelijker gedrag te bewegen. De koran verplicht vrouwen hun talenten te ontwikkelen, geeft hun het recht op bezit en bevat ook gedragsvoorschriften voor mannen: ze mogen niet naar de hoeren en niet drinken, bijvoorbeeld. 'Vrouwen gebruiken religieuze argumenten en symbolen om vaders en echtgenoten te kritiseren, en die hebben daar niets tegenin te brengen. Zo kunnen ze, met de koran in de hand, de mannelijke autoriteit ondermijnen.'

Willy Jansen houdt woensdag 6 maart om 20.00 uur in het Academiegebouw de dertiende Annie Romein-Verschoorlezing. Gratis toegangskaarten reserveren per e-mail: [email protected]

Dit is een verkorte versie van een interview dat in Vrij Nederland van 2 maart staat afgedrukt.

plexus
21-04-03, 12:35
..misschien een beetje off-topic.. zijn er eigenlijk modehuizen (westen) die dit kledingstuk in hun collectie hebben..chanel sluier :D

CyberMujahida
21-04-03, 12:39
Toevallig zijn die er ja

Er zijn hoofddoek en sluiers van Chanel, van Gucci en nog een paar modehuizen. Ze hebben ze allemaal wel in de collectie....

Ik ga er ff een paar voor je zoeken

NIS1
21-04-03, 12:57
Geplaatst door plexus
..misschien een beetje off-topic.. zijn er eigenlijk modehuizen (westen) die dit kledingstuk in hun collectie hebben..chanel sluier :D

Tuurlijk bestaat het.. Hoeveel modeontwerpers laten zich niet door de Arabische cultuur inspireren. Kijk naar SYL, Valentino etc.. Modeshow's met Caftan etc. Mijn moeder had een Chanel hoofddoekje..


Eigenlijk heel logisch:

Waaraan moeten die rijke sheiks hun geld aan uitgeven? Als het niet bestaat, dan laten ze persoonlijk Gucci een theedoek maken voor op hun hoofd.. :D

Waterval
21-04-03, 13:00
Geplaatst door NIS1
Tuurlijk bestaat het.. Hoeveel modeontwerpers laten zich niet door de Arabische cultuur inspireren. Kijk naar SYL, Valentino etc.. Modeshow's met Caftan etc. Mijn moeder had een Chanel hoofddoekje..



Sterker nog; die grote ontwerpers zijn kind aan huis bij de vele sjeiks van SA, Koeweit, VAE enzovoort.

plexus
21-04-03, 13:11
...cool! :duim:

ps. ik heb ze nog nooit ergens zien liggen!

CyberMujahida
21-04-03, 13:13
Ik heb ze wel eens gezien bij vrouwen

En ik ben ze op het internet ook wel eens tegegekomen bij een homshopping site. Maar ik kan ze nu niet meer vinden.. :boogjes:

Joesoef
21-04-03, 13:29
Geplaatst door CyberMujahida
Toevallig zijn die er ja

Er zijn hoofddoek en sluiers van Chanel, van Gucci en nog een paar modehuizen. Ze hebben ze allemaal wel in de collectie....

Ik ga er ff een paar voor je zoeken


Hmmmm,

Die doekjes met die merken heb ik in het middenoosten ook op de bazaar zien liggen. Maar die merkjes die er aangenaaid zaten waren wel helemaal echt nep hoor. :gechoquee

Abdul Karim
21-04-03, 13:37
Geplaatst door plexus
..misschien een beetje off-topic.. zijn er eigenlijk modehuizen (westen) die dit kledingstuk in hun collectie hebben..chanel sluier :D

Bij mij zat er een Marokkaanse meid in de klas die wel eens Calvin Klein droeg.

taouanza
21-04-03, 16:51
Bij mij zat er een Marokkaanse meid in de klas die wel eens Calvin Klein droeg.


sorry hoor maar is dit geen klinkklare onzin?

schiet dit niet totaal het doel van hoofddoek voorbij?

ik ben zo wiezo tegen merken die niks te maken hebben met het produkt? zoals in hongkong hebben ze tegen de sars mondkapjes van nike en ysl. ik bedoel hoe lang heeft zo'n ontwerper er over gezwoegd om een mondkapje te ontwerpen(driehoekige doekje) :moe: ?

voetballers, stadions, tvzenders enzovoort worden betaald om reklame te maken en ik ga een beetje veel geld betalen om als reklamebord rond te lopen, echt niet :duivels:

lennart
21-04-03, 17:04
schiet dit niet totaal het doel van hoofddoek voorbij?


Bepaald kleding niet altijd in zekere zin de identiteit van degene die het draagt? Juist omdat Islam zo'n groepsgebonden religie is, kan ik mij voorstellen dat mensen zich juist willen onderscheiden door middel van de kleren. Jij hebt dan nog problemen met merken, maar volgens mij betreedt je dan een heel ander domein :) Namelijk die van de economie. Ik ben zelf ook heel erg voor opensource, mutuele openbaring van informatie, maja de wereld is er helaas nog niet klaar voor :(

nouwra
21-04-03, 17:16
Geplaatst door taouanza
sorry hoor maar is dit geen klinkklare onzin?

schiet dit niet totaal het doel van hoofddoek voorbij?

ik ben zo wiezo tegen merken die niks te maken hebben met het produkt? zoals in hongkong hebben ze tegen de sars mondkapjes van nike en ysl. ik bedoel hoe lang heeft zo'n ontwerper er over gezwoegd om een mondkapje te ontwerpen(driehoekige doekje) :moe: ?

voetballers, stadions, tvzenders enzovoort worden betaald om reklame te maken en ik ga een beetje veel geld betalen om als reklamebord rond te lopen, echt niet :duivels:

:haha:

:duim:

Vin ik nou ook. Wat een prrrrrrrrachtig weer trouwens!! :blij:

Maar waar ik al een tijdje mee rond loop is het volgende:
Vrouwen hebben hele de dag tijd nodig als het op shoppen aan komt. Bij mij was de ervaring dat ik dan aan het eind van de dag erg tevreden was met mijn aankopen.
Hoe anders is dat nu sinds ik enige maanden geleden de hijab ben gaan dragen! Ik moet een maand rondkijken om een geschikt leuk kledingstuk te kunnen vinden dat bij mijn metamorfose past. En daar komt bij dat die kleding ongelofelijk duur is

Nu vroeg ik me af, bestaat er niet een winkel die zich specifiek richt op allerdaagse kleding van wanhopige meisjes als ik?

Zo niet dan kan ik het jullie op een bordje geven dat dit een groot gat in de markt is.. Dus als iemand hier aspiraties heeft richting winstgevende handel.......Go for it! Ik ben goed voor de helft van jouw winst :D

Donna
21-04-03, 17:23
Geplaatst door lennart
Bepaald kleding niet altijd in zekere zin de identiteit van degene die het draagt? Juist omdat Islam zo'n groepsgebonden religie is, kan ik mij voorstellen dat mensen zich juist willen onderscheiden door middel van de kleren. Jij hebt dan nog problemen met merken, maar volgens mij betreedt je dan een heel ander domein :) Namelijk die van de economie. Ik ben zelf ook heel erg voor opensource, mutuele openbaring van informatie, maja de wereld is er helaas nog niet klaar voor :(


Anarchist! :D

Wat is eigenlijk mutuele openbaarmaking van informatie?

Zelf was ik 'vroeger' erg op de merken enzo... maar toen had ik geen geld om het te betalen. Nu ik wel wat meer kan betalen, interesseren merken me eigenlijk niet meer en koop ik gewoon wat ik mooi vind.


Meestal Gucci, DKNY, Versacy, CK, etc............

Geintje.


Trouwens, het 'hoofddoekenprobleem' is zichzelf in zeer snel tempo aan het oplossen.

(Even op de Ron Tour) Al jaren pleit ik voor een creatieve manier om de discussie over hoofddoeken de kop in te drukken. Maak van de hoofddoek een modetrend! En ja hoor... zag ik een paar maanden geleden Bridget van TMF al met een hoofddoek (of eigenlijk zo'n mutsje dat onder een hoofddoek zit) lopen, tegenwoordig zie ik op straat erg veel meiden met mooie arabische creaties om hun hoofd geknoopt. Ik kijk het nog even aan, maar ik wil er ook 1. Zo'n doek die je dan in je nek als een soort staart knoopt. Liefst zwart met misschien wat kleurtjes, en een mooi borduurseltje voorop en kralen. Iemand een tip waar ik dat kan kopen? Want het past mooi bij mijn nieuwe kaftan pakje... ;)

nouwra
21-04-03, 17:36
Geplaatst door Donna
Anarchist! :D

Wat is eigenlijk mutuele openbaarmaking van informatie?

Zelf was ik 'vroeger' erg op de merken enzo... maar toen had ik geen geld om het te betalen. Nu ik wel wat meer kan betalen, interesseren merken me eigenlijk niet meer en koop ik gewoon wat ik mooi vind.


Meestal Gucci, DKNY, Versacy, CK, etc............

Geintje.


Trouwens, het 'hoofddoekenprobleem' is zichzelf in zeer snel tempo aan het oplossen.

(Even op de Ron Tour) Al jaren pleit ik voor een creatieve manier om de discussie over hoofddoeken de kop in te drukken. Maak van de hoofddoek een modetrend! En ja hoor... zag ik een paar maanden geleden Bridget van TMF al met een hoofddoek (of eigenlijk zo'n mutsje dat onder een hoofddoek zit) lopen, tegenwoordig zie ik op straat erg veel meiden met mooie arabische creaties om hun hoofd geknoopt. Ik kijk het nog even aan, maar ik wil er ook 1. Zo'n doek die je dan in je nek als een soort staart knoopt. Liefst zwart met misschien wat kleurtjes, en een mooi borduurseltje voorop en kralen. Iemand een tip waar ik dat kan kopen? Want het past mooi bij mijn nieuwe kaftan pakje... ;)

Da was mijn vraag :mad:

Maar is het niet zo dat die trend al een jaar of twee gelden was gezet? Toen zag je allerlij meiden met van die korte driehoekige doekjes op (bandana???) . Waren wel merk, maar het gaat om het princiepe

ps. die kralendoekjes kan je vinden in Indiaase zaken ;)

lennart
21-04-03, 17:38
Geplaatst door Donna
Anarchist! :D

Wat is eigenlijk mutuele openbaarmaking van informatie?


Mutual information disclosure, misschien heb ik het verkeerd vertaald. Maar wat ik bedoel is het vrijgeven van informatie. Misschien is het een beetje dom om het in dit topic te plaatsen; maar volgens mij worden de meeste problemen gecreeerd omdat men informatie achterhoudt. Een manier om bedrijven macht te ontnemen is hun macht op de informatie uitwisseling te ondermijnen. In de muziek industrie is men al goed op weg :duim: en vooral in Azie begrijpt men het principe heel erg goed :)



Zelf was ik 'vroeger' erg op de merken enzo... maar toen had ik geen geld om het te betalen. Nu ik wel wat meer kan betalen, interesseren merken me eigenlijk niet meer en koop ik gewoon wat ik mooi vind.


Meestal Gucci, DKNY, Versacy, CK, etc............

Geintje.


Hey, ik heb ook merkkleding! Maar is het noodzakelijk om alle kleding op 1 merk af te stemmen of mag er bij het aankleden gemixed worden?



Trouwens, het 'hoofddoekenprobleem' is zichzelf in zeer snel tempo aan het oplossen.


Wacht maar tot de zeeuwse look weer in is!, inclusief spiegels!

Donna
21-04-03, 17:39
Geplaatst door nouwra
Da was mijn vraag :mad:

Maar is het niet zo dat die trend al een jaar of twee gelden was gezet? Toen zag je allerlij meiden met van die korte driehoekige doekjes op (bandana???) . Waren wel merk, maar het gaat om het princiepe

ps. die kralendoekjes kan je vinden in Indiaase zaken ;)

Oh sorry! :D

Jaaah.... maar die waren echt nep. Van die boerendoeken waar dan je haar nog onder vandaan komt (schande! ;) ) Nu zijn het van die mooie lange, dunne doeken die je om je hele hoofd kunt knopen. En van die mutsjes, die in je nek vastzitten.

OK, Indiase zaak, morgen ff checken. Thanks ;)

Donna
21-04-03, 17:47
Geplaatst door lennart
Mutual information disclosure, misschien heb ik het verkeerd vertaald. Maar wat ik bedoel is het vrijgeven van informatie. Misschien is het een beetje dom om het in dit topic te plaatsen; maar volgens mij worden de meeste problemen gecreeerd omdat men informatie achterhoudt. Een manier om bedrijven macht te ontnemen is hun macht op de informatie uitwisseling te ondermijnen. In de muziek industrie is men al goed op weg :duim: en vooral in Azie begrijpt men het principe heel erg goed :)

IDD. Alle bedrijven die met hun belastingaangifte hebben lopen klooien of hun hoofdkantoor naar Bermuda hebben verplaatst moeten daar inzicht in geven. Net zo lang tot duidelijk wordt hoeveel miljarden dollars belastinggeld er jaarlijks zwart in de zakken van die pakken verdwijnt, waardoor wij, de normale mensen, weer meer moeten betalen.

Ik pleit voor een belasting-staking, totdat dit alles helder is geworden. (Ik lees nu Angry White Men, ben helemaal weer in de linkse ramkoers-mode ;) )




Hey, ik heb ook merkkleding! Maar is het noodzakelijk om alle kleding op 1 merk af te stemmen of mag er bij het aankleden gemixed worden?

Zeker niet, je moet juist een beetje mixen anders denken mensen dat dit je enige merk-pak is dat je speciaal voro de gelegenheid hebt aangetrokken.




Wacht maar tot de zeeuwse look weer in is!, inclusief spiegels!

Die sla ik dan denk ik over. Kijk, dat ik twee jaar geleden nog riep: smalle pijpen? GETVER, daar ga je toch niet in lopen, betekent niet dat ik nu toch niet stiekum een broek met aansnoerpijpen heb gekocht. Maar die beenwarmertrend daar blijf ik me tegen verzetten, desnoods met mijn leven, en laarzen over je broek mag ook echt NOOIT meer, net als leggins.

Wat is er eigenlijk voor mannen in dit seizoen?

lennart
21-04-03, 17:59
Geplaatst door Donna
IDD. Alle bedrijven die met hun belastingaangifte hebben lopen klooien of hun hoofdkantoor naar Bermuda hebben verplaatst moeten daar inzicht in geven. Net zo lang tot duidelijk wordt hoeveel miljarden dollars belastinggeld er jaarlijks zwart in de zakken van die pakken verdwijnt, waardoor wij, de normale mensen, weer meer moeten betalen.

Ik pleit voor een belasting-staking, totdat dit alles helder is geworden. (Ik lees nu Angry White Men, ben helemaal weer in de linkse ramkoers-mode ;) )


Ik ben 'de toekomst van de vrijheid' aan het lezen.




Wat is er eigenlijk voor mannen in dit seizoen?

Ik heb eigenlijk geen flauw idee, ik ben blijven vastenzitten in de Snoop Dogg meets Nirvana look (kapotte oude sportmerkkleren en nonchalante kleding), i guess dat ik maar moet wachten tot het weer in is, zodat ik nieuwe kleren kan kopen.

taouanza
21-04-03, 18:12
Bepaald kleding niet altijd in zekere zin de identiteit van degene die het draagt?

ik kijk meer in termen van smaak of geen smaak. als je geen smaak heb zijn merkkleding ook geen redding. als je smaak heb heb je geen merkkleding nodig.
IK WIL WAAR VOOR MIJN GELD!!

het mag wel duur zijn maar dan moet het meer bieden dan een 'naam'


Juist omdat Islam zo'n groepsgebonden religie is, kan ik mij voorstellen dat mensen zich juist willen onderscheiden door middel van de kleren.


dat bedoel ik met doel voorbij schieten. als moslim moet je uitblinken in je daden en niet in je kleding. de 'keyword' is bescheidenheid. dat siert de mens nog altijd het best. :wink:


Jij hebt dan nog problemen met merken, maar volgens mij betreedt je dan een heel ander domein Namelijk die van de economie.



economie en marketing
maar dat is toch gewoon kwestie van logisch denken.geloof je in onzin als 'zuiverste water' en 'met groene thee'.
ik ben vanochtend een marketingkiller genoemd(ik heb het geheim van de naked chef 'ontbloot') en daar ben ik best trots op. :cool: marketingkiller

lennart
21-04-03, 18:18
Geplaatst door taouanza
ik kijk meer in termen van smaak of geen smaak. als je geen smaak heb zijn merkkleding ook geen redding. als je smaak heb heb je geen merkkleding nodig.
IK WIL WAAR VOOR MIJN GELD!!

het mag wel duur zijn maar dan moet het meer bieden dan een 'naam'


Zo denk ik nu ook, behalve dan van dat dure :)




dat bedoel ik met doel voorbij schieten. als moslim moet je uitblinken in je daden en niet in je kleding. de 'keyword' is bescheidenheid. dat siert de mens nog altijd het best. :wink:


Mja, het probleem van de mens is dat iedereen zichzelf wil onderscheiden, dus de meeste mensen lukt het niet om zich te onderscheiden via daden alleen. Dan gaat men meestal over op plan 2.



economie en marketing
maar dat is toch gewoon kwestie van logisch denken.geloof je in onzin als 'zuiverste water' en 'met groene thee'.
ik ben vanochtend een marketingkiller genoemd(ik heb het geheim van de naked chef 'ontbloot') en daar ben ik best trots op. :cool: marketingkiller

Gefeli, en wat is het geheim? Ik word bij dat programma moe van de manier van filmen, en nu is er op SBS6 een spin off van dat programma, ook al zo onrustig.

ZwYgStErr
21-04-03, 18:19
Geplaatst door Donna


Die sla ik dan denk ik over. Kijk, dat ik twee jaar geleden nog riep: smalle pijpen? GETVER, daar ga je toch niet in lopen, betekent niet dat ik nu toch niet stiekum een broek met aansnoerpijpen heb gekocht. Maar die beenwarmertrend daar blijf ik me tegen verzetten, desnoods met mijn leven, en laarzen over je broek mag ook echt NOOIT meer, net als leggins.

Wat is er eigenlijk voor mannen in dit seizoen?

Laat leggings en je laarzen daar over heen nu net weer de laatste mode zijn:hihi:.

Beenwarmers zijn ook weer helemaal back, over je laarzen...ja ik weet het :verward:.

Waarschijnlijk zeggen we weer over een paar jaar: "Wijde pijpen? dat nooit meer!!!"

Er was een hele tijd geleden een modeshow, kweenieh meer welke ontwerper hangt nog wat vaagjes in me kop, maar daar liepen alle modellen met een gezichtssluier rond. :ninja:.

mulan
21-04-03, 18:24
Ik heb een vele betere methode gevonden..................niet overdreven meegaan dat je over 1 jaar met een kast vol kleren ziet die je NOOIT meer aankan....want let's face it,trok ik die laarzen over mijn broek aan een half jaar terug dan zou iedereen me aankijken van :verward:
Mulan,verder alles oke met je???

Dus......compromis.......je wilt er uiteraard ook niet als een fout persoontje bijlopen......dus.....meelopen met de mode maar dan wel met mate....dus dat je die kleren ook nog wel aankan na de hype.


:rolleyes:

taouanza
21-04-03, 18:44
Gefeli, en wat is het geheim? Ik word bij dat programma moe van de manier van filmen, en nu is er op SBS6 een spin off van dat programma, ook al zo onrustig.

jij ook gefeli, wat dat is een onderdeel van zijn geheim. door dat gehaaste adhd gehuppel van hem lijkt alles veel spectaculairder dan het is. hij kan een boterham met pindakaas maken en jouw de indruk geven dat hij een *****sterren vijfgangendiner aan het maken is. en het is zo simpel zegt hij dan ja duh. het is simpel. :rolleyes:



Waarschijnlijk zeggen we weer over een paar jaar: "Wijde pijpen? dat nooit meer!!!"

ik heb die wijde pijpen nooit geaccepteerd, het is dat niks anders verkocht werd. ik ben blij dat linnen broeken weer te koop zijn.alhoewel ik zie ze bij mensen maar zelf moet ik ontzettend zoeken


Ik heb een vele betere methode gevonden..................niet overdreven meegaan dat je over 1 jaar met een kast vol kleren ziet die je NOOIT meer aankan


ik weet wat je bedoelt vier jaar geleden zat ik met een kast vol grijze kleding. sinds dien koop ik nooit meer broeken in trend kleuren. maar ik loop grote kans om straks te zitten met al die wijdepijpenbroeken :rolleyes:

en ik ben blij dat de punt schoenen terug zijn(kun je voorstellen hoe erg de ontwerpers zich daarover hebben gezwoegd :verward: ) ik vond die blokhakken tien keer niks.seventies bah

NIS1
21-04-03, 20:06
Geheel in strijd met al het minigeweld in Milaan, maakte de 33-jarige Arabische sjeik Majed Al-Sabah, eigenaar van Villa Moda, het recent geopende shoppingwalhalla in Koeweit, de Italiaanse ontwerpers blij met een nieuwe markt: luxe kaftans voor het Midden-Oosten. Miuccia Prada was de eerste die 'ja' zei tegen dit project, maar inmiddels hebben Fendi, Missoni, Etro en Marni ook toegezegd zich de komende maanden op kaftans toe te leggen. Tijdens de Ramadan in november zullen de Prada-kaftans in de galerie van Villa Moda worden geëxposeerd. Volgens Al-Sabah dragen vrouwen in het Midden-Oosten - zelfs de meest doorgewinterde shoppers van moderne designerkleding - thuis vaak een kaftan, maar chique versies van het kledingstuk zijn in de lokale souks nauwelijks te vinden.

Prada-kaftans!!!

Bron:
http://krant.telegraaf.nl/krant/archief/20021005/teksten/bin.cavalli.versace.prada.html

Donna
21-04-03, 20:30
Geplaatst door taouanza
ik heb die wijde pijpen nooit geaccepteerd, het is dat niks anders verkocht werd. ik ben blij dat linnen broeken weer te koop zijn.alhoewel ik zie ze bij mensen maar zelf moet ik ontzettend zoeken

ik weet wat je bedoelt vier jaar geleden zat ik met een kast vol grijze kleding. sinds dien koop ik nooit meer broeken in trend kleuren. maar ik loop grote kans om straks te zitten met al die wijdepijpenbroeken :rolleyes:

en ik ben blij dat de punt schoenen terug zijn(kun je voorstellen hoe erg de ontwerpers zich daarover hebben gezwoegd :verward: ) ik vond die blokhakken tien keer niks.seventies bah

Ja, die puntschoenen! Ik moest er wel een beetje aan wennen, ik heb nog steeds geen schoenen met zo'n echt spitse punt, wel laarzen met een spitse punt die net effe een klein beetje vierkant worden. Wat ook leuk is, is dat de cowboylaarzen weer terug zijn maar de leukste trend qua schoenen vind ik die slippertjes, met van die rondjes voor 1 teen :D Verder gooi ik al een paar jaar nooit meer kleding weg, juist omdat alles op een gegeven moment weer terugkomt. Niks zo frustrerend dan dat je denkt: dat hoef ik niet meer te kopen want ik heb zoiets nog van 5 jaar geleden, en er dan thuis achterkomen dat je het aan het leger des heils hebt gegeven in een gulle bui :D Nee, ik bewaar vanaf nu echt alles.

Vleermuismouwen zijn het ook heeelemaal dit jaar, echt leuk ook, maar de kaftannetjes zijn het leukste. Bij de hennes hebben ze een stuk of 4000 verschillende soorten, en allemaal heel goedkoop.

taouanza
21-04-03, 21:47
Prada-kaftans!!!

daar we zitten echt op te wachten, straks krijgen we prada-cherbil,jat een eeuwenoude slipper knal je naam er op en kassa!! en er zullen genoeg dombo's die dat nog gaan kopen ook. :jammer:

een paar jaar geleden las ik in een modeblad hoe chanel geinspireerd was door de kleding in marokko :cheefbek: . met de bij behorende fotoreportage; je zag gewone dorpsmensen met gewone dorpskleding die mischien niet duurder zijn dan 10dirham per stuk in allerlei bonte kleuren. maar met een chanellabel waren dezelfde goedkope frutsels ineens 100 keer duurder.ja echt niet, walgelijk!

ik weet niet wat erger is de mode ontwerpers(die tegenwoordig niet meer verder komen dan skeletten met ontblote borsten rondlaten paraderen in creaties waar nevernooit iemand in zal lopen, of alles teruglaten komen en labels plakken)

of de mensen die daar gewoon in trappen
:cheefbek:


vorige jaar zag je in de vrieskou blote enkels, afgelopen winter zag je blote navels, hoe ver wil je gaan om erbij te horen? en waar hoor dan eigenlijk in godsnaam bij?! :maf3: