PDA

Bekijk Volledige Versie : Maatregelen China tegen SARS te laat



~Panthera~
21-04-03, 20:47
Uitgegeven: 21 april 2003 10:40
Laatst gewijzigd: 21 april 2003 20:40

PEKING/WASHINGTON - De drastische maatregelen die China heeft genomen om de (SARS)-besmettingen aan te pakken, zijn waarschijnlijk te laat om een epidemie af te wenden in het 1,3 miljard zielen tellende land. Dat hebben deskundigen van het Amerikaanse Center for Strategic and International Studies in Washingon maandag gezegd.

Zo is het schrappen van de nationale meivakantie, wanneer veel Chinezen hun familie bezoeken, weinig effectief, omdat het SARS-virus zich al bijna over het hele land heeft verspreid, aldus Andrew Thompson van het CSIS. "Het is te laat, ze kunnen de geest niet in de fles terugstoppen. Het is nu bijna overal verspreid en anders zal het wel snel overal zijn", zo zei hij.

Overledenen

In China zijn door de longziekte SARS sinds vrijdag dertien mensen overleden en 194 besmet. Dat meldde het officiële staatspersbureau Xinhua maandag. Daarmee komt het totaal aantal doden veroorzaakt door Severe Acute Respiratory Syndrome in China op 92. In het land zijn 2001 mensen besmet met het virus, aldus cijfers van het ministerie van Volksgezondheid.

De regering in Peking kreeg vorige week scherpe kritiek van de wereldgezondheidsorganisatie WHO omdat de overheid de ziekte halfslachtig zou aanpakken. De Chinese autoriteiten maakten dit weekeinde al veel hogere sterftecijfers bekend dan voorheen en besloten de maatregelen te verscherpen.

Test

Volgens lokale media is het Chinese medici gelukt een test te ontwikkelen waarmee binnen een uur is te zien of iemand aan SARS lijdt. De methode toont aan of de persoon antistoffen tegen de ziekte aanmaakt, volgens Chinese deskundigen een "absoluut zekere indicatie" dat iemand de ziekte onder de leden heeft. Tot nu toe bestonden er alleen tests om te bepalen of iemand het virus had opgelopen waarbij de uitslag vervolgens dagen op zich liet wachten.

In Hongkong zijn maandag opnieuw zes mensen overleden nadat ze met SARS zijn besmet. Het aantal doden in Hongkong is hiermee op 94 gekomen, terwijl ruim 1400 mensen besmet zijn. Hongkong besloot dat dinsdag de universiteiten en scholen weer opengaan, nadat studenten drie weken lang thuis hadden moeten blijven.

In een poging het SARS-virus het hoofd te bieden, hebben ziekenhuizen in Hongkong voor het eerst sinds vijftig jaar toestemming gekregen om traditionele Chinese geneeswijzen en geneeskrachtige kruiden te gebruiken.

Illegaal

De Filipijnen en Taiwan meldden maandag hun eerste SARS-doden. De Filipijnen kondigden een strenge controle aan om te voorkomen dat mensen die besmet zijn met SARS illegaal het land binnenkomen. Taiwan begint woensdag de temperatuur van alle vertrekkende vliegtuigpassagiers te controleren, zodat iemand die met SARS is besmet, de ziekte niet uit het land kan brengen.

Het virus heeft wereldwijd inmiddels zeker 184 levens geëist, voornamelijk in Azië. Uit angst voor besmetting heeft de Indonesische politie dit weekeinde een overvolle boot met Vietnamese vluchtelingen laten doorvaren naar Australië. De politie had geen aanwijzingen dat de 42 opvarenden aan de besmettelijke ziekte leden, maar wilde ze voor de zekerheid toch kwijt. Het scheepje strandde op het eiland Kalimantan en was niet zeewaardig. "Gebaseerd op onze veiligheid is het beter dat zij zo snel mogelijk vertrekken", aldus een regeringsfunctionaris.

In Vietnam zijn zeker vijf mensen aan SARS overleden. Volgens de WHO is de ziekte er inmiddels onder controle.

Franse arts

In Frankrijk is bij zeker vijf mensen besmetting geconstateerd met het SARS-virus, zo zei het Franse ministerie van Volksgezondheid. Het aantal mensen dat in Frankrijk ter observatie is opgenomen, is gedaald van achttien naar negen. De besmette patienten bleken in contact te zijn geweest met de Franse arts die in de Vietnamese hoofdstad Hanoi werkzaam was en het eerste bevestigde Franse SARS-geval was.

De regering in Singapore heeft meer dan 2400 mensen in quarantaine geplaatst voor een periode van tien dagen. Het gaat om personeel en handelaren van de groothandelsmarkt voor groenten Pasir Panjang. Zaterdag bleek dat een man die op deze markt werkt besmet is.

-----------------

Gaat lekker. :moe:

taouanza
21-04-03, 22:19
Re, spect, walk.


What do you say?


Re, spect, walk.


Are you talking to me?


Are you talking to me?


sorry maar ik moest het een keertje kwijt :nerveus:
elke keer als ik je naam zie krijg ik dit lied in mijn hoofd.

~Panthera~
21-04-03, 23:46
Geplaatst door taouanza
Re, spect, walk.


What do you say?


Re, spect, walk.


Are you talking to me?


Are you talking to me?


sorry maar ik moest het een keertje kwijt :nerveus:
elke keer als ik je naam zie krijg ik dit lied in mijn hoofd.
-------------------------------

:schok: verder alles goed met je ??? :D