PDA

Bekijk Volledige Versie : Allochtone meisjes gaan in rap tempo de schaamte voorbij



barfly
22-04-03, 16:34
UTRECHT (ANP) - Een groeiende groep allochtone vrouwen gaat zich de
komende jaren in snel tempo verzetten tegen onderdrukking door
allochtone mannen. Deze emancipatiegolf zal met veel meer
conflicten gepaard gaan dan de tweede golf in de jaren zestig. De
eerste tekenen zijn al zichtbaar, stelt seksuoloog J. Frenken.
Frenken is deze maand met pensioen gegaan als hoogleraar aan de
Universiteit van Leiden, maar niet zonder een waarschuwing aan het
adres van de overheid. Bij de academische ziekenhuizen in Nederland
is vrijwel geen geld meer voor hoogleraren seksuologie. Met Frenken
verdwijnen er nog drie collega's in Nederland en voor de twee
hoogleraren seksuologie die overblijven is nog onduidelijk of ze
geld krijgen voor een onderzoeksprogramma.
Frenken betreurt deze ontwikkeling. ,,Sinds de jaren negentig is
de aandacht voor seksuele vorming en voorlichting versloft. De
laatste jaren zijn we achterover gaan leunen, omdat men van mening
is dat we het allemaal wel weten. Maar we moeten nu juist de vinger
aan de pols houden in een tijd dat jongens en meisjes een slordige
attitude hebben in hun seksueel gedrag. Je ziet die tendens in
lichte stijgingen van tienerzwangerschappen, geslachtziekten en
abortussen.''
De laatste decenia is seks in zijn ogen steeds meer een
consumptieartikel geworden. Het BNN-televisieprogramma 'Neuken doe
je zo' ziet hij niet als een manier om jongeren meer bewust te
maken van alle facetten rond seksualiteit. De gesprekken met
jongeren in het programma vond hij nog wel aardig, maar de nadruk
lag volgens hem toch vooral op het proces. ,,Maar de techniek is
snel verteld. Daar hoef je niet veel afleveringen over te maken.''
Zorgen maakt hij zich vooral over de inperkingsmoraal binnen de
allochtone gemeenschap. Moslimvrouwen en -meisjes lijden volgens
hem onder deze moraal die stelt dat seksualiteit alleen in dienst
staat van de voorplanting. Nederlandse vrouwen hebben zich daar in
de jaren zestig van los gemaakt. ,,Allochtone meisjes en vrouwen
gaan zich onherroepelijk verzetten tegen zaken als gearrangeerde
huwelijken, uitgaansbeperkingen, onderdrukking van de seksualiteit
en maagdenvlieshersteloperaties.''
Het verzet daartegen ziet Frenken al in de toename van
hulpvragen van moslimvrouwen, bij onder meer de
blijf-van-mijn-lijfhuizen. Bij de Rutgers Nisso Groep in Utrecht,
waar Frenken al 35 jaar aan verbonden is, is uit bescheiden
onderzoek al gebleken dat de weerstand groeit. ,,Die zal de komende
jaren met grote kracht doorzetten met veel conflicten tussen
ouderen en jongeren'', voorspelt de seksuoloog. Tot nog toe ontrekt
deze ontwikkeling zich aan het 'maatschappelijk oog', omdat in deze
cultuur veel zaken intern worden afgedaan.
Frenken pleit ervoor het seksuele taboe bij allochtonen te
doorbreken. ,,Met wetenschappelijk onderzoek moeten de aard en
omvang van het probleem boven water worden gehaald. Vervolgens
moeten de resultaten en aanbevelingen worden vertaald naar
voorlichting en beleid om de clash zo mogelijk te verzachten.''

Zullen we op Maroc.nl deze tendens al mogen meemaken? Of is het stukje weer uit de lucht gegrepen en volkomen onzin? :)

Mark
22-04-03, 17:35
Geplaatst door barfly

Zullen we op Maroc.nl deze tendens al mogen meemaken?

Ik hoop het niet. Immers bescheidenheid, onderdanigheid en schaamte zijn goede eigenschappen voor vrouwtjes :duim:

mulan
22-04-03, 19:05
Geplaatst door Mark
Ik hoop het niet. Immers bescheidenheid, onderdanigheid en schaamte zijn goede eigenschappen voor vrouwtjes :duim:

:gniffel: ..........................hoe dan ook..........wat een bullshit :watte?:



:boogjes: ...dit was de mening van een onderdrukt meisje die op dit moment aan het wachten is op Achmed(mijn toekomstige onderdrukker/echtgenoot) die binnen twee weken vanuit de bergen in Marokko direct naar Nederland komt om daarna het werk van onderdrukker over te nemen van mijn vader (mijn vader wordt overigens ook moe van al dat onderdrukken.....hij heeft het al druk genoeg met het onderdrukken van mijn moeder,ik ben blij dat de last van het onderdrukken van mij nu verleden tijd is voor hem,he needs a break,dad i love you........).... :maf2:

Sawda
22-04-03, 19:06
Het is eenmaal een feit dat sex voor het huwelijk volgens de islamitische regels verboden is. Dit geldt zowel voor mannen als voor vrouwen. Helaas wordt het niet door iedereen nageleefd maar ja dat is ieder voor zich.
Persoonlijk vind ik dat je dit soort zaken wel bespreekbaar moet maken in een gezin. Jammer genoeg heerst er onder de eerste generatie (marokkanen) een taboe over dit onderwerp, ik kan dit enigszins wel begrijpen. Ik weet zeker dat de tweede generatie dit anders gaat aanpakken. Een sexuoloog zou dan zeker overbodig zijn. By the way zijn visie over dit onderwerp is anders dan die van ons (moslims).

mrz
22-04-03, 19:47
Ach liever een hoertje als vrouw die met liefde voor kinderen kan zorgen dan een ijskoningin en incestgezeik zou ik zeggen.

Als het maar met overtuiging is. :duim:

Maar luister vooral niet naar mij haha.

indygirl_roosje
22-04-03, 20:14
Haha Mulan, ja, helemaal mee eens! Men vergeet vaak ook hoe vermoeiend het onderdrukken van vrouwen voor mannen is.......hahaha, the man's burden.


Groetjes,

Roosje.

Simon
22-04-03, 20:18
Geplaatst door barfly

Zullen we op Maroc.nl deze tendens al mogen meemaken? Of is het stukje weer uit de lucht gegrepen en volkomen onzin? :)

Die ontwikkelingen zullen ongetwijfeld plaats vinden. En nu eens eens niet vanuit de overheid of gestuurd vanuit een gesubsidieerde allochtone organisatie.

Simon

barfly
22-04-03, 20:20
Geplaatst door indygirl_roosje
Haha Mulan, ja, helemaal mee eens! Men vergeet vaak ook hoe vermoeiend het onderdrukken van vrouwen voor mannen is.......hahaha, the man's burden.


Groetjes,

Roosje.

Ik moet toegeven ik onderdruk mijn vrouw ook graag in allerlei opzichten, maar nu ik de reakties van mulan en Roosje lees begrijp ik waarom 't me zo verdomt slecht afgaat, sterker nog ik heb geen ene zak te vertellen! :boos:
Owja ik was een kaffir... ;)

Couscousje
22-04-03, 20:28
Waarom wil niemand mij onderdrukken?

http://opkikkertje.nl/smilies/februari/verdriet.gif

Cc

barfly
22-04-03, 20:30
Geplaatst door Couscousje
Waarom wil niemand mij onderdrukken?

http://opkikkertje.nl/smilies/februari/verdriet.gif

Cc

Omdat ik al getrouwd ben, sorrie Couscousje :D

Orakel
22-04-03, 23:11
Geplaatst door Couscousje
Waarom wil niemand mij onderdrukken?

http://opkikkertje.nl/smilies/februari/verdriet.gif

Cc

:p

Meskina :lekpuh:

'kdenk dat ze't niet andurfen.

mrz
22-04-03, 23:22
Geplaatst door Couscousje
Waarom wil niemand mij onderdrukken?

http://opkikkertje.nl/smilies/februari/verdriet.gif

Cc

Omdat je jezelf waardeloos maakt misschien? Ik zeg maar wat hoor.

Ik wil je best onderdrukken alleen dan moet ik eerst even over mijn diepgewortelde vrouwenhaat heen. Sorry meid.

Pytaghoras
24-04-03, 02:49
Geplaatst door Couscousje
Waarom wil niemand mij onderdrukken?

http://opkikkertje.nl/smilies/februari/verdriet.gif

Cc

Ssssssssssst! Wie gaf je de toestemming om te schrijven? Ga terug naar de keuken en laat je stinken door het geur van de uien en de pis van kleine Ali op je rug. Athamsoent.

Maar toch, als het nacht is, dan heb ik je lief :love2: :love2:

Mark
24-04-03, 08:47
Geplaatst door mulan
:gniffel: ..........................hoe dan ook..........wat een bullshit :watte?:



:

Nu je toch online bent, kun je even aangeven welke onderdelen bullshit zijn? :)


(en nu niet zeggen "alle" want dat is flauw)

nouwra
24-04-03, 08:48
Geplaatst door barfly
UTRECHT (ANP) - Een groeiende groep allochtone vrouwen gaat zich de komende jaren in snel tempo verzetten tegen onderdrukking door
allochtone mannen.

Sja, wij komen er wel. Ik maak me eigenlijk meer zorgen om de mannen. Als wij vrouwen eenmaal de macht hebben overgenomen we'll want revenge.......:duivels:


Maar we moeten nu juist de vinger aan de pols houden in een tijd dat jongens en meisjes een slordige attitude hebben in hun seksueel gedrag. Je ziet die tendens in lichte stijgingen van tienerzwangerschappen, geslachtziekten en abortussen.''

Zo zie je maar weer dat vooruitgang (voor zover je het zo kunt noemen) ook onheroepelijk achteruitgang in petto heeft.... Jongeren en sex horen net als jongeren en drugs gewoon niet samen te gaan. Voorkomen is beter dan genezen


Zorgen maakt hij zich vooral over de inperkingsmoraal binnen de allochtone gemeenschap. Moslimvrouwen en -meisjes lijden volgens
hem onder deze moraal die stelt dat seksualiteit alleen in dienst
staat van de voorplanting. Nederlandse vrouwen hebben zich daar in
de jaren zestig van los gemaakt. ,,Allochtone meisjes en vrouwen
gaan zich onherroepelijk verzetten tegen zaken als gearrangeerde
huwelijken, uitgaansbeperkingen, onderdrukking van de seksualiteit
en maagdenvlieshersteloperaties.''

Ik vind dit artikel een bejubeling waard, maar 'sexualiteit in dienst van voortplanting'...? Daar slaat hij de plank toch wel mis. Ik ken vele getrouwde meiden en bij hen is deze zin niet op van toepassing. Geinspireerd vanuit het geloof is het zeer zeker ook niet.
Wat betreft het zogenaamde verzet tegen het behouden van de maagdelijkheid; daar bedank ik voor. Some things remain better untouched


Zullen we op Maroc.nl deze tendens al mogen meemaken? Of is het stukje weer uit de lucht gegrepen en volkomen onzin? :)

Ik denk dat er een kern van waarheid in zit. Maar zo dramatisch als gesteld zal het niet gaan. Extremen daar gelaten
Maareh hoe beeld je je deze mogelijke tendens op Maroc.nl in....?

Couscousje
24-04-03, 08:56
Geplaatst door Pytaghoras
Ssssssssssst! Wie gaf je de toestemming om te schrijven? Ga terug naar de keuken en laat je stinken door het geur van de uien en de pis van kleine Ali op je rug. Athamsoent.

Maar toch, als het nacht is, dan heb ik je lief :love2: :love2:

:haha:

Wees niet verbaasd als je vannaGt op het toilet moet bivakkeren door de couscous die ik je heb voorgezet. Ja, als het naGt is, dan heb ik jou ook lief...

:hihi:

Cc

Mark
24-04-03, 08:58
Geplaatst door nouwra
Sja, wij komen er wel. Ik maak me eigenlijk meer zorgen om de mannen. Als wij vrouwen eenmaal de macht hebben overgenomen we'll want revenge.......:duivels:



Revenge for what Nouwra?


Geplaatst door nouwra

Zo zie je maar weer dat vooruitgang (voor zover je het zo kunt noemen) ook onheroepelijk achteruitgang in petto heeft.... Jongeren en sex horen net als jongeren en drugs gewoon niet samen te gaan. Voorkomen is beter dan genezen

Waarom kunnen jongeren en sex niet samengaan? Waarom hebben jongeren meer kans op sexueel overdraagbare ziektes dan ouderen? Als voorkomen beter is dan genezen zijn er nog veel meer dingen die je moet laten....



Geplaatst door nouwra

Ik vind dit artikel een bejubeling waard, maar 'sexualiteit in dienst van voortplanting'...? Daar slaat hij de plank toch wel mis. Ik ken vele getrouwde meiden en bij hen is deze zin niet op van toepassing. Geinspireerd vanuit het geloof is het zeer zeker ook niet.
Wat betreft het zogenaamde verzet tegen het behouden van de maagdelijkheid; daar bedank ik voor. Some things remain better untouched


Wat een ongelofelijke schok moet het wel niet zijn om jarenlang maagdelijk en zo asexueel mogelijk door het leven te gaan en dan oppeens binnen het huwelijk wel zo sexueel mogelijk zijn.

BiL@L
24-04-03, 09:04
Moesliema's de schaamte voorbij? Gege... Moesliema's schamen zich voor God. Overigens is niet iedere vrouw met een hoofddoek ook een Moeslima. Net zoals dat niet iedere man met een baard een Moesliem is. Zouden ze daar rekening mee hebben gehouden?

Don't think so.
:wijs:

Couscousje
24-04-03, 09:06
Hetgeen waar ze tegen in opstand moeten komen lijkt mij meer de dubbele moraal binnen de Marokkaanse samenleving met betrekking tot seks en niet de Islamitische visie hierop. De manier waarop iemand zijn of haar geloof wenst te belijden is immers zijn of haar eigen zaak. Echter, de sociale controle van de samenleving hierop is bijzonder hypocriet.


Hoewel de Islam stelt dat zowel jongens als meisjes maagd moeten blijven tot aan het huwelijk en de meeste jongens zich daarvan bewust zijn, zijn er toch maar weinig jongens die menen dat zij geen seks voor het huwelijk mogen hebben. De belangrijkste reden voor jongens om geen maagd te blijven, is dat men het toch niet kan bewijzen. Een andere legitimatie ligt in de onweerstaanbaarheid van de lust. Bovendien zouden zij scheef worden bekeken als ze geen seksuele contacten hebben en zouden anderen kunnen denken dat er iets mis is met hen. Jongens worden door oudere mannen soms ook aangemoedigd om seksuele contacten te hebben, omdat zij dan pas 'echte mannen' zijn.

Het voorhuwelijkse seksuele gedrag van jongens verschilt dan ook duidelijk van dat van meisjes. Volgens de geïnterviewde jongens hebben alle Marokkaanse jongens seksuele contacten. Ze hebben een Belgische, Hollandse of in veel mindere mate een Marokkaanse vriendin, of ze gaan naar prostituees. Het hebben van een relatie gaat volgens Marokkaanse jongens samen met geslachtsgemeenschap. Is dat binnen een relatie onmogelijk, dan zoeken zij hiervoor een toevallige partner zonder dat de bestaande relatie wordt verbroken.


Ik zou tegen deze oneerlijkheid opkomen en niet iets anders. (Wat ik ook doe, let op eerstvolgende uitgave van Multined, daarin een artikel over dit maagdelijkheidsideaal, de dubbele moraal en het belang van voorliGting.)

Cc

nouwra
24-04-03, 09:21
Geplaatst door Mark
Revenge for what Nouwra?

Voor de eeuwenlange onderdrukking en overmacht :huil:
Eigenlijk zijn we in het geheim bezig met een groot wereldwijd complot. Vraag je je bijvoorbeeld niet af waarom Chinezen nu meisjesbaby's prevereren...?

;)


Waarom kunnen jongeren en sex niet samengaan? Waarom hebben jongeren meer kans op sexueel overdraagbare ziektes dan ouderen? Als voorkomen beter is dan genezen zijn er nog veel meer dingen die je moet laten....

Tijdens zo een moment prevaleert niet het verstand. Als jongere ben je meer onbevangen en overzie je niet het totaal plaatje aan gevolgen van mogelijke nalatigheid. En dat die nalatigheid er is, dat blijkt uit de stijging van soa's en zwangerschappen onder jongeren.

En je hebt gelijk, er zijn wel meer dingen die men zou moeten laten. Zeer bekend: alcohol, maakt meer kapot dan je lief is....


Wat een ongelofelijke schok moet het wel niet zijn om jarenlang maagdelijk en zo asexueel mogelijk door het leven te gaan en dan oppeens binnen het huwelijk wel zo sexueel mogelijk zijn.

asexueel door het leven gaan betekent niet per definitie dat je je niet bewust bent van deze menselijke eigenschap. Daar komt bij dat dit niet als een bom invalt binnen een huwelijk. Zoiets wordt opgebouwd. Geldt eigenlijk voor iedereen, ook buiten een huwelijk

Sawda
24-04-03, 09:25
Geplaatst door Couscousje
Hetgeen waar ze tegen in opstand moeten komen lijkt mij meer de dubbele moraal binnen de Marokkaanse samenleving met betrekking tot seks en niet de Islamitische visie hierop. De manier waarop iemand zijn of haar geloof wenst te belijden is immers zijn of haar eigen zaak. Echter, de sociale controle van de samenleving hierop is bijzonder hypocriet.



Ik zou tegen deze oneerlijkheid opkomen en niet iets anders. (Wat ik ook doe, let op eerstvolgende uitgave van Multined, daarin een artikel over dit maagdelijkheidsideaal, de dubbele moraal en het belang van voorliGting.)

Cc

Er heerst inderdaad een dubbele moraal, ik denk dat het ook zo zal blijven. Bij een man kan je er immers nooit achter komen of hij het wel of niet gedaan heeft, bij een vrouw weer wel.
Hoe denk jij zelf die oneerlijkheid op te lossen?

Mark
24-04-03, 09:33
Geplaatst door nouwra
Voor de eeuwenlange onderdrukking en overmacht :huil:
Eigenlijk zijn we in het geheim bezig met een groot wereldwijd complot. Vraag je je bijvoorbeeld niet af waarom Chinezen nu meisjesbaby's prevereren...?

;)



Onderdrukking? Overmacht? Onzin :)


Geplaatst door nouwra

Tijdens zo een moment prevaleert niet het verstand. Als jongere ben je meer onbevangen en overzie je niet het totaal plaatje aan gevolgen van mogelijke nalatigheid. En dat die nalatigheid er is, dat blijkt uit de stijging van soa's en zwangerschappen onder jongeren.

En je hebt gelijk, er zijn wel meer dingen die men zou moeten laten. Zeer bekend: alcohol, maakt meer kapot dan je lief is....



Het verstand prevaleert bij sommige jongeren niet, bij sommige ouderen niet. In plaats van keihard verbieden heeft voorlichting en duidelijkheid scheppen ook een sterke vermindering van dit soort problemen tot effect zonder gelijk allerlei schaamtegevoelens en stiekeme gevaarlijke abortussen tot gevolg te hebben :rolleyes:

Auto's, vliegtuigen, keukenapparatuur, sporten, vuur, water, werken en internetten veroozaken ook schade en klachten. Het veiligste is om helemaal niet meer te leven.




Geplaatst door nouwra

asexueel door het leven gaan betekent niet per definitie dat je je niet bewust bent van deze menselijke eigenschap. Daar komt bij dat dit niet als een bom invalt binnen een huwelijk. Zoiets wordt opgebouwd. Geldt eigenlijk voor iedereen, ook buiten een huwelijk

Ik vraag me trouwens oprecht af hoe je een huwelijkspartner moet ontmoeten en leren kennen als je de twee sexen hun hele leven gescheiden houdt.

Jaren lang mag je geen jongens ontmoeten en dan *poef* plosteling ga je trouwen en weet je dat hij de ware is.

sienia
24-04-03, 09:35
Geplaatst door Mark


Wat een ongelofelijke schok moet het wel niet zijn om jarenlang maagdelijk en zo asexueel mogelijk door het leven te gaan en dan oppeens binnen het huwelijk wel zo sexueel mogelijk zijn.

De 'ongelooflijke schok' resulteert vaak in frigiditeit/vaginisme bij de vrouw. Dit laatste is een vrijwel onbekend fenomeen binnen de Marokkaanse gemeenschap. Het zorgt ook vaak voor spanningen tussen de gehuwde partners. Men benoemt het vaak als 'teqaf' wat betekent dat een niet welwillend persoon middels een vloek er voor gezorgd heeft dat het stel geen gemeenschap kan hebben.

Mark
24-04-03, 09:40
Geplaatst door sienia
De 'ongelooflijke schok' resulteert vaak in frigiditeit bij de vrouw. Dit laatste is een vrijwel onbekend fenomeen binnen de Marokkaanse gemeenschap. Het zorgt ook vaak voor spanningen tussen de gehuwde partners. Men benoemt het vaak als 'teqaf' wat betekent dat een niet welwillend persoon middels een vloek er voor gezorgd heeft dat het stel geen gemeenschap kan hebben.

Sienia! Veel leuker hier op nieuws van de dag dan op WSDB toch? :)

Hoewel Leo wel cool is!

Tja, het lijkt mij als je je zo veel zorgen maakt over uitingen van sexualiteit (alles bedekken, niet eraan toegeven, je steeds zorgen maken of je niks haram doet..... lees de meest bizarre vragen van meisjes op WSDB maar eens....) dan kun je je na jaren hiervan niet zomaar ineens overgeven aan je man.

Zo iets bouw je na jaren op... dan kun je niet opeens de knop omzetten....

Sawda
24-04-03, 09:48
Geplaatst door sienia
De 'ongelooflijke schok' resulteert vaak in frigiditeit/vaginisme bij de vrouw. Dit laatste is een vrijwel onbekend fenomeen binnen de Marokkaanse gemeenschap. Het zorgt ook vaak voor spanningen tussen de gehuwde partners. Men benoemt het vaak als 'teqaf' wat betekent dat een niet welwillend persoon middels een vloek er voor gezorgd heeft dat het stel geen gemeenschap kan hebben.

Denk jij dat dit het gevolg is van geen sex te hebben voor het huwelijk?

sienia
24-04-03, 09:52
Geplaatst door Mark
Sienia! Veel leuker hier op nieuws van de dag dan op WSDB toch? :)

Hoewel Leo wel cool is!

Tja, het lijkt mij als je je zo veel zorgen maakt over uitingen van sexualiteit (alles bedekken, niet eraan toegeven, je steeds zorgen maken of je niks haram doet..... lees de meest bizarre vragen van meisjes op WSDB maar eens....) dan kun je je na jaren hiervan niet zomaar ineens overgeven aan je man.

Zo iets bouw je na jaren op... dan kun je niet opeens de knop omzetten....

Nee, maar dat wordt wel van de vrouw verwacht, van een kuise maagd moet ze de knop omzetten naar een wulpse vrouw. Meer voorlichting en er opener over praten binnen de gemeenschap en de partners scheelt m.i. een hoop.

WSDB is leuker vanwege Leo!

sienia
24-04-03, 09:53
Geplaatst door Sawda
Denk jij dat dit het gevolg is van geen sex te hebben voor het huwelijk?
Nee, en jij?

BiL@L
24-04-03, 09:56
Geplaatst door sienia
De 'ongelooflijke schok' resulteert vaak in frigiditeit/vaginisme bij de vrouw. Dit laatste is een vrijwel onbekend fenomeen binnen de Marokkaanse gemeenschap. Het zorgt ook vaak voor spanningen tussen de gehuwde partners. Men benoemt het vaak als 'teqaf' wat betekent dat een niet welwillend persoon middels een vloek er voor gezorgd heeft dat het stel geen gemeenschap kan hebben.

Wat een onzin.

Het is juist andersom. Jongeren willen steeds vroeger sex omdat de omgeving daarop in speelt en dat ook stimuleert. Iemand die niet sterk staat zal hieraan toegeven.

Het kan dan inderdaad voorkomen dat een persoon eigenlijk helemaal niet sterk genoeg is en hierdoor tegen een dillema oploopt, door niet te gaan sexen wanneer het niet hoort, maar door niet te sexen wanneer het wel hoort.

Tomas
24-04-03, 10:05
Geplaatst door Sawda
Er heerst inderdaad een dubbele moraal, ik denk dat het ook zo zal blijven. Bij een man kan je er immers nooit achter komen of hij het wel of niet gedaan heeft, bij een vrouw weer wel.
Hoe denk jij zelf die oneerlijkheid op te lossen?

Door voorlichting: zodat iedereen weet dat je er bij een vrouw ook niet achter kunt komen. Ik blijf het vreemd vinden dat vrouwen het gewoon geloven dat er zoiets als een vlies bestaat. Pak een spiegel zou ik zeggen.

Sawda
24-04-03, 10:05
Geplaatst door sienia
Nee, en jij?

Nee, ik denk dat schaamte in de begin periode van een huwelijk een rol kan spelen voor de friditeit bij een vrouw. Het is daarom van groot belang dat een man weet hoe hij daarmee om moet gaan.
Als de man goed weet daarmee om te gaan dan zal de frigiditeit bij de vrouw zeker overgaan.

sienia
24-04-03, 10:05
Geplaatst door BiL@L
Wat een onzin.

Het is juist andersom. Jongeren willen steeds vroeger sex omdat de omgeving daarop in speelt en dat ook stimuleert. Iemand die niet sterk staat zal hieraan toegeven.

Het kan dan inderdaad voorkomen dat een persoon eigenlijk helemaal niet sterk genoeg is en hierdoor tegen een dillema oploopt, door niet te gaan sexen wanneer het niet hoort, maar door niet te sexen wanneer het wel hoort.
:verward:

Het is een vrouwenprobleem. In de islam zijn het vooral de vrouwen die de kuisheid waarborgen, zowel voor zichzelf als voor de mannen. In dit opzicht zijn de mannen namelijk het zwakkere geslacht. Meisjes krijgen hun leven lang te horen dat ze kuis moeten zijn, dat alles wat met sex te maken heeft ten strengste verboden is. Ze ontwikkelen een negatieve associatie met sex. Op het moment supreme is er een blokkade, letterlijk. De 'muur' die ze haar leven lang heeft opgebouwd is niet zo makkelijk weer af te breken.
Je doet het voorkomen alsof ik sex voor het huwelijk propageer, zelf lees ik dat nergens terug. Als moslim ben ik daar tegen. Wat zou helpen m.i. is dat het onderwerp sex uit de taboesfeer wordt gehaald. Niet voor niets leeft het beeld bij niet-moslims dat binnen de islam sex alleen bedoeld is voor voortplanting. Terwijl het tegendeel waar is!

Zelfs voor gyneacologies onderzoek komt het regelmatig voor dat Marokkaanse vrouwen verkrampen, dit staat bekend als het Marokkaanse Vrouwen Probleempje. ;)

nouwra
24-04-03, 10:09
Geplaatst door Mark
[B]Onderdrukking? Overmacht? Onzin :)

Jouw beurt komt nog wel :mad:


het verstand prevaleert bij sommige jongeren niet, bij sommige ouderen niet. In plaats van keihard verbieden heeft voorlichting en duidelijkheid scheppen ook een sterke vermindering van dit soort problemen tot effect zonder gelijk allerlei schaamtegevoelens en stiekeme gevaarlijke abortussen tot gevolg te hebben :rolleyes:

Ongetwijfeld komt dit ook bij volwassenen voor. Jongeren zijn echter degenen die er in overgrote mate negatieve gevolgen aan ondervinden. Een van de oorzaken is dat jongeren steeds jonger sexueel actief zijn.
http://www.rivm.nl/infectieziektenbulletin/bul1312/ber_soa.html
http://www.tno.nl/perskamer/archief/2002/200211130.html

Wat betreft voorlichting, daar ben ik het mee eens. Mits dit op een goede manier gebeurt (dus geen aanmoediging om het maar in de praktijk te brengen) vind ik dat het gestimuleert moet worden.


Auto's, vliegtuigen, keukenapparatuur, sporten, vuur, water, werken en internetten veroozaken ook schade en klachten. Het veiligste is om helemaal niet meer te leven.

Dit heb jezelf niet in de hand. Daarbij vertroebelen deze zaken het verstand niet


Ik vraag me trouwens oprecht af hoe je een huwelijkspartner moet ontmoeten en leren kennen als je de twee sexen hun hele leven gescheiden houdt.

Jaren lang mag je geen jongens ontmoeten en dan *poef* plosteling ga je trouwen en weet je dat hij de ware is.

Ik zal niet ontkennen dat dit moeilijkheden kan opleveren en ook oplevert. Maar zo dramatisch als jij het doet voorkomen is het niet.
Allereerst is er de Islam. Niet alleen onze ouders zijn hiervan bewust, ook wij jongeren laten ons gewillig leiden door de regels die de Islam stelt. Ik zie het dus niet als een beperking of verlies, ik en met mij vele anderen raken hier door niet gefrustreerd of iets in die trant.
Voorts is het niet meer zo dat vrouwen en mannen hun hele leven gescheiden van elkaar doorbrengen. Dat is een achterhaalde stelling en in feite niet eens meer mogelijk; school, werkplaats, openbare leven.
Je hoeft niet perse een discotheek of kroeg in te gaan om iemand te ontmoeten ;). Er zijn zat mogelijkheden, die geen of minimale problemen op leveren die verholpen kunnen worden.
Dit betekent niet dat je dan maar het beest kan uithangen, er zijn grenzen.
Door schaamte weet je jezelf in de hand te houden. Door voorlichting weet je wat de gevolgen kunnen zijn. Beide positief dus

sienia
24-04-03, 10:10
Geplaatst door Sawda
Nee, ik denk dat schaamte in de begin periode van een huwelijk een rol kan spelen voor de friditeit bij een vrouw. Het is daarom van groot belang dat een man weet hoe hij daarmee om moet gaan.
Als de man goed weet daarmee om te gaan dan zal de frigiditeit bij de vrouw zeker overgaan.

Het is niet alleen de eventuele schaamte, die is snel te overwinnen. Het is wel een geestelijke blokkade die is ontstaan door de associatie die de vrouw heeft met sex.
Er zijn gevallen bekend waarbij de penetratie pas een half jaar na het huwelijk heeft plaatsgevonden. Men weet zich in eerste instantie geen raad, na een tijdje durft men het aan om een arts te bezoeken.

Mark
24-04-03, 10:21
Geplaatst door nouwra
Jouw beurt komt nog wel :mad:

Welnee :) Alleen slechte mensen komen aan de beurt :duim:



Geplaatst door nouwra

Ongetwijfeld komt dit ook bij volwassenen voor. Jongeren zijn echter degenen die er in overgrote mate negatieve gevolgen aan ondervinden. Een van de oorzaken is dat jongeren steeds jonger sexueel actief zijn.
http://www.rivm.nl/infectieziektenbulletin/bul1312/ber_soa.html
http://www.tno.nl/perskamer/archief/2002/200211130.html

Wat betreft voorlichting, daar ben ik het mee eens. Mits dit op een goede manier gebeurt (dus geen aanmoediging om het maar in de praktijk te brengen) vind ik dat het gestimuleert moet worden.


Ik vind het wel opvallend hoe de begrippen jongeren vs volwassenen en ongetrouwden vs getrouwden door elkaar gebruikt worden. Dus jongeren zijn niet vowassen genoeg om sex te hebben, maar weer wel als ze getrouwd zijn. En als je nou 35 bent en niet getrouwd, ben je dan ook niet verantwoordelijk genoeg en wijs genoeg om sex te hebben?

Ik denk dat je alles als een aanmoediging kunt interpreteren om iest uit te voeren als je dat wilt, ligt puur aan the eye of the beholder. Op die manier kun je alles verbieden.



Geplaatst door nouwra

Ik zal niet ontkennen dat dit moeilijkheden kan opleveren en ook oplevert. Maar zo dramatisch als jij het doet voorkomen is het niet.
Allereerst is er de Islam. Niet alleen onze ouders zijn hiervan bewust, ook wij jongeren laten ons gewillig leiden door de regels die de Islam stelt. Ik zie het dus niet als een beperking of verlies, ik en met mij vele anderen raken hier door niet gefrustreerd of iets in die trant.
Voorts is het niet meer zo dat vrouwen en mannen hun hele leven gescheiden van elkaar doorbrengen. Dat is een achterhaalde stelling en in feite niet eens meer mogelijk; school, werkplaats, openbare leven.
Je hoeft niet perse een discotheek of kroeg in te gaan om iemand te ontmoeten ;). Er zijn zat mogelijkheden, die geen of minimale problemen op leveren die verholpen kunnen worden.
Dit betekent niet dat je dan maar het beest kan uithangen, er zijn grenzen.
Door schaamte weet je jezelf in de hand te houden. Door voorlichting weet je wat de gevolgen kunnen zijn. Beide positief dus

Zoals ik het begrijp moeten jongens en meisjes die geen familie zijn van elkaar en niet met elkaar getrouwd zijn gescheiden gehouden worden. Ben jij niet voor een gescheiden school/werk/sport voor jongens en meisjes?

Ik vind psychologische zelfhaat zoals schaamte geen goed middel om mesen onder controle te houden. Dat zal bij veel mensen doorslaan in een negatief zelfbeeld en ongelukkigheid. Door te informeren en mensen duidelijk aan te geven hoe dingen in elkaar zitten kunnen ze zelf beoordelen of iets schadelijk is voor ze.

Het probleem is dat bijna alle stromingen (religieus en politiek) alleen informatie willen verstrekken die hun denkbeelden versterken of bevestigen. Eigenlijk willen de meeste organisaties helemaal niet dat mensen voor zichzelf denken en misschien wel eens keuzes maken die tegen gevestigde dogma's ingaan.

Ik geloof er ook helemaal niets van dat de meeste mensen voor het verstrekken van informatie zijn. dat vinden ze veel te bedreigend.

Sawda
24-04-03, 10:23
Geplaatst door sienia
Het is niet alleen de eventuele schaamte, die is snel te overwinnen. Het is wel een geestelijke blokkade die is ontstaan door de associatie die de vrouw heeft met sex.
Er zijn gevallen bekend waarbij de penetratie pas een half jaar na het huwelijk heeft plaatsgevonden. Men weet zich in eerste instantie geen raad, na een tijdje durft men het aan om een arts te bezoeken.

Dit is wel een hele trieste situatie. Dit "probleem" is dan heel diep geworteld bij deze vrouwen.
We zouden eens samen een landelijk voorlichtingscampagne moeten opstarten voor de islamitische meisjes om dit probleem te voorkomen. Daarnaast is de voorlichting ook afgestemd op de islamitische levenswijze.

nouwra
24-04-03, 10:24
Geplaatst door sienia
Het is niet alleen de eventuele schaamte, die is snel te overwinnen. Het is wel een geestelijke blokkade die is ontstaan door de associatie die de vrouw heeft met sex.
Er zijn gevallen bekend waarbij de penetratie pas een half jaar na het huwelijk heeft plaatsgevonden. Men weet zich in eerste instantie geen raad, na een tijdje durft men het aan om een arts te bezoeken.

Ja, dit is een bekend fenomeen binnen Marokkaanse gezinnen. Maar representatief zal ik het niet noemen. Ik denk dat dit een andere oorzaak heeft.
Als je je toekomstige huwelijkspartner kent en over alles kunt praten verdwijnt de illusie van teqaf en alle abrakadabra er omheen vanzelf.

Mark
24-04-03, 10:34
Geplaatst door nouwra

Als je je toekomstige huwelijkspartner kent en over alles kunt praten verdwijnt de illusie van teqaf en alle abrakadabra er omheen vanzelf.

Het is sowieso fijn om je huwelijkspartner te kennen... ook voordat je eeuwige trouw zweert....

sienia
24-04-03, 10:40
Geplaatst door Mark
Het is sowieso fijn om je huwelijkspartner te kennen... ook voordat je eeuwige trouw zweert.... Vooral voordat je eeuwige trouw zweert. Om me heen zie ik dat veel gebeuren en ook dat het door ouders wordt aangemoedigd.

Mark
24-04-03, 10:46
In mijn omgeving begint nu echt iedereen te trouwen!

en dames... dit zal als een klap komen....

maar over een maand ben ik ook bezet :wohaa:

sienia
24-04-03, 10:49
Geplaatst door Mark
In mijn omgeving begint nu echt iedereen te trouwen!

en dames... dit zal als een klap komen....

maar over een maand ben ik ook bezet :wohaa:

:huil:
Ik dacht echt serieus waar dat ik enige kans bij je maakte en al die tijd heb je me in die waan gelaten!
Gelukkig is er altijd Leo nog.

Alvast gefeliciteerd en een gezegend huwelijk! :)

Mark
24-04-03, 10:56
Geplaatst door sienia
:huil:
Ik dacht echt serieus waar dat ik enige kans bij je maakte en al die tijd heb je me in die waan gelaten!



Ja, ik weet wel hoe ik met de wijffies om moet gaan hoor :duim:


Geplaatst door sienia
:
Gelukkig is er altijd Leo nog.


En volgens mij zou Leo ook met jou wel een beschuitje willen eten (beschuit met worst en bier wel te verstaan).

Tomas
24-04-03, 11:01
Wie is toch die Leo waar iedereen het over heeft?

Mark
24-04-03, 11:04
Tomas...... If you don't know.... don't ask! :rolleyes:

BiL@L
24-04-03, 11:07
Geplaatst door sienia
:verward:

Het is een vrouwenprobleem. In de islam zijn het vooral de vrouwen die de kuisheid waarborgen, zowel voor zichzelf als voor de mannen. In dit opzicht zijn de mannen namelijk het zwakkere geslacht. Meisjes krijgen hun leven lang te horen dat ze kuis moeten zijn, dat alles wat met sex te maken heeft ten strengste verboden is. Ze ontwikkelen een negatieve associatie met sex. Op het moment supreme is er een blokkade, letterlijk. De 'muur' die ze haar leven lang heeft opgebouwd is niet zo makkelijk weer af te breken.
Je doet het voorkomen alsof ik sex voor het huwelijk propageer, zelf lees ik dat nergens terug. Als moslim ben ik daar tegen. Wat zou helpen m.i. is dat het onderwerp sex uit de taboesfeer wordt gehaald. Niet voor niets leeft het beeld bij niet-moslims dat binnen de islam sex alleen bedoeld is voor voortplanting. Terwijl het tegendeel waar is!

Zelfs voor gyneacologies onderzoek komt het regelmatig voor dat Marokkaanse vrouwen verkrampen, dit staat bekend als het Marokkaanse Vrouwen Probleempje. ;)

Het komt in mindere mate ook voor bij mannen. ;)

http://www.al-islaam.com/al-islaam/cyberimam/seksualiteit/0288ci.html

http://www.al-islaam.com/al-islaam/cyberimam/seksualiteit/index.html

barfly
24-04-03, 11:48
Geplaatst door nouwra
Maareh hoe beeld je je deze mogelijke tendens op Maroc.nl in....?

Nou het antwoord daarop heeft zich in de tussentijd al aangedient door de reakties op de topic :)
Ik vind het een goede zaak als het om te beginnen bespreekbaar is, wat mij nogal opvalt is namelijk dat vrouwen zich moeten gedragen en absoluut niet voor het huwelijk sex hebben en al helemaal niet met iemand anders dan de uiteindelijke echtgenoot. Mannen daarentegen kunnen zich lustig laten gaan.
Overigens gaan de vrouwen niet de macht grijpen dat hebben ze allang gedaan! ;)

Couscousje
24-04-03, 12:25
Conservatief Europa
De Marokkaanse cultuur is een overheersende mannencultuur. De dubbele moraal ten aanzien van de jongens en meisjes met betrekking tot het hebben van een seksuele relatie is dan ook overduidelijk. Meisjes mogen niet met jongens omgaan en de sociale controle hierop door familieleden, kennissen en buren kan zeer groot zijn. Sommige meisjes menen dat er in Europa meer belang wordt gehecht aan de maagdelijkheid van meisjes dan in Marokko zelf en dat ook de sociale controle in Europa groter is. Ook in ander onderzoek blijkt dat migranten vaak conservatiever zijn dan de vrouwen en mannen in het land van herkomst. Mensen in een vreemde omgeving hebben de neiging zich sterker vast te houden aan hun eigen tradities en zijn minder gevoelig voor veranderingen die zich, ook in het land van herkomst, voordoen. Bovendien behoren veel Marokkaanse migranten tot de laagopgeleiden, voor wie het maagdelijkheidideaal belangrijker is dan voor hoogopgeleiden.

De meeste meisjes willen hierdoor hun maagdelijkheid behouden tot aan het huwelijk. Het idee 'de maagdelijkheid bewaren voor de man met wie men trouwt' vinden veel meisjes goed. Daarnaast zeggen veel meisjes als maagd in het huwelijk te willen treden uit praktische overwegingen. Zij gaan ervan uit dat Marokkaanse mannen enkel met een maagd willen trouwen. Zij hebben dan ook een redelijke angst problemen te krijgen met toekomstige echtgenoot en schoonfamilie. Ontmaagd zijn voor het huwelijk kan vergaande gevolgen hebben voor het sociale en maatschappelijke leven van het meisje. Meisjes willen hun ouders dan ook die schande besparen.

Cc

BiL@L
24-04-03, 12:35
Het is dan ook niet voor niets dat de meiden het veruit beter doen op school dan de mannen.

:jeweetog:

mulan
24-04-03, 14:07
Geplaatst door Mark
In mijn omgeving begint nu echt iedereen te trouwen!

en dames... dit zal als een klap komen....

maar over een maand ben ik ook bezet :wohaa:


:huil: ................................................re venge :gek:

nouwra
24-04-03, 18:08
Geplaatst door Mark
Welnee Alleen slechte mensen komen aan de beurt

Dat zeg ik, mannen. :lole:


Ik vind het wel opvallend hoe de begrippen jongeren vs volwassenen en ongetrouwden vs getrouwden door elkaar gebruikt worden. Dus jongeren zijn niet vowassen genoeg om sex te hebben, maar weer wel als ze getrouwd zijn. En als je nou 35 bent en niet getrouwd, ben je dan ook niet verantwoordelijk genoeg en wijs genoeg om sex te hebben?

Jongeren worden vanzelf volwassen, zetten onbevangenheid om in verantwoordelijkheisgevoel als zij het huwelijk intreden. Daarin heb je alle vrijheid er op los te experimenteren. (Een 35 jarige wordt volwassen in de aanloop naar deze leeftijd). Ongetrouwde jongeren die dit experimenteren buiten het huwelijk om in praktijk brengen en zwanger raken veroorzaken niets dan ongezonde problemen; voor henzelf en voor het kind, de omgeving die je moet opvangen niet eens meegerekend.
Wat betreft soa's, er is geen betere vorm van voorkoming dan absolute onthouding door beide partijen.

Wat heeft de vrije-sex maatschappij ons nu gebracht? Ongeneselijke ziektes, sexuele infecties, schaamteloosheid, porno, meer verkrachtingen en stukgelopen huwelijken doordat men de kwaliteit van een relatie basseert op sexuele aantrekkelijkheid en prestatie.
Ik zie hierin absoluut geen reden voor aanmoediging van vleselijk genot voor het huwelijk, maar des te meer een reden om onthouding tot aan het huwelijk te propageren


Ik denk dat je alles als een aanmoediging kunt interpreteren om iest uit te voeren als je dat wilt, ligt puur aan the eye of the beholder. Op die manier kun je alles verbieden.

Ik heb deze zin 6 x keer gelezen maar begrijp 'm nog niet (heb je een cursus Mrz gevolgd? ;) )


Zoals ik het begrijp moeten jongens en meisjes die geen familie zijn van elkaar en niet met elkaar getrouwd zijn gescheiden gehouden worden. Ben jij niet voor een gescheiden school/werk/sport voor jongens en meisjes?

Ik ben niet voor en niet tegen gescheiden scholen of werkplaatsen. Het is mij om het even. De school of werkplaats zijn geen gelegenheden om sexuele contacten op te zoeken, nog roep je ze hier op. Althans, dat was tot voor kort het geval. Als ik nu mijn zusje uit de brugklas ophaal, waan ik me iedere keer weer in een nachtclub... Wat betreft zwembaden of fitness clubs, ben ik wel voor scheiding der sexen


Ik vind psychologische zelfhaat zoals schaamte geen goed middel om mesen onder controle te houden. Dat zal bij veel mensen doorslaan in een negatief zelfbeeld en ongelukkigheid. Door te informeren en mensen duidelijk aan te geven hoe dingen in elkaar zitten kunnen ze zelf beoordelen of iets schadelijk is voor ze.

Dit vind ik een vreemd stukje. Schaamte en psychologische zelfhaat zijn m.i. geen verwanten van elkaar. Als ik over schaamte mbt sex spreek heb ik het over respect voor jezelf en je lichaam, respect voor het andere geslacht, respect voor je ouders en respect bovenal voor God. Schaamte in het algemeen is het geheel van tentoon stellen van waarden en normen zoals dit respect, goede zeden, goede manieren etc. Je (niet anderen) houd jezelf er mee onder controle op alle vlaken


Het probleem is dat bijna alle stromingen (religieus en politiek) alleen informatie willen verstrekken die hun denkbeelden versterken of bevestigen. Eigenlijk willen de meeste organisaties helemaal niet dat mensen voor zichzelf denken en misschien wel eens keuzes maken die tegen gevestigde dogma's ingaan.

Ik geloof er ook helemaal niets van dat de meeste mensen voor het verstrekken van informatie zijn. dat vinden ze veel te bedreigend.

Zou best een kunnen dat op deze manier getracht wordt dogma's in stand te houden. Hier pleit ik dan ook voor zuivere opvolging van de Qur'aan en de Hadieths ipv het heilige woord van pa of de plaatselijke slager.
Je laatste zin geeft te kennen dat je al het door ons hiervoor geschrevene af doet doet als iets waar ik of de anderen niet achter staan. Dat zou betekenen dat ik jou naar de mond praat..... Laat nu het geval zijn dat ik absoluut niet inzie waarom ik dat zou moeten doen :cheefbek:

Nogmaals, voorlichting is geen zonde. Alles wat een persoon kan leren zou hij ook moeten leren. Ik maak wel voor bepaalde onderwerpen een duidelijk onderscheid tussen de theorie en de praktijk. In deze behoort de theorie de praktijk altijd voor te gaan

mrz
24-04-03, 20:37
Selfishness is the cancer... Hmm interessant onderschrift. Je hoort inderdaad vaak dat mensen kanker krijgen als ze geen uiting geven aan hun onvrede of waar ze het niet mee eens zijn.

Ik wilde een dogmatische opmerking over schaamte maken [---------] maar doe dat dus voor de verandering eens lekker niet. Mensen de mogelijkheid ontnemen voor zichzelf te denken is de gemeenste vorm van altruisme arg doe ik het weer... Ik ga zwijgen. :ego:

Moet wel zeggen, als meisjes van 9 jaar met je lopen te flirten, nou dan schaam ik me wel voor het feit dat ik er paar jaartjes te jong uitzie blijkbaar... ggrrrr :fpotver:

nouwra
24-04-03, 22:36
Geplaatst door mrz
Selfishness is the cancer... Hmm interessant onderschrift. Je hoort inderdaad vaak dat mensen kanker krijgen als ze geen uiting geven aan hun onvrede of waar ze het niet mee eens zijn.

Is da zoo..? Dus kanker is een soort van gezwel ontstaan door opgekropte gevoelens van onvrede..? Of probeer je iets anders duidelijk te maken. In dat geval zou je de tekst nog eens moeten lezen ;)


Ik wilde een dogmatische opmerking over schaamte maken [---------] maar doe dat dus voor de verandering eens lekker niet. Mensen de mogelijkheid ontnemen voor zichzelf te denken is de gemeenste vorm van altruisme arg doe ik het weer... Ik ga zwijgen. :ego:

Try me. Gooi maar in de groep die domatiek, ik beloof dat ik niet boos zal worden
( :mad: ) , als jij hetzelfde belooft. Ik kan namelijk na een aantal keren begrijpend lezen van jou teksten wel lachen om de humoristische inhoud. Hou het voor mijn simpele gevalletje deze keer gaarne wel begrijpelijk

Hoezo altruisme? Ik denk niet voor iemand noch denkt iemand voor mij. Ik zie de connectie altruisme <-> schaamte niet.


Moet wel zeggen, als meisjes van 9 jaar met je lopen te flirten, nou dan schaam ik me wel voor het feit dat ik er paar jaartjes te jong uitzie blijkbaar... ggrrrr :fpotver:

:D
En je vind het geen schande dat meisjes van die leeftijd lopen te flirten...?
*zucht* Barbie en Ken hebben hun langste tijd ook gehad zo te zien. Zelfs de Teletubbies halen het niet bij Mrz. Ben je al bezet..????