PDA

Bekijk Volledige Versie : Blix: bewijsmateriaal VS vervalst



Joesoef
22-04-03, 17:20
Blix: bewijsmateriaal VS vervalst
ANP


LONDEN - De chef van de VN-wapeninspecteurs, Hans Blix, heeft dinsdag in een radiointerview zijn twijfels uitgesproken over de documenten die de VS hebben gebruikt om een oorlog tegen Irak te rechtvaardigen. 'Het was verontrustend om te zien dat een belangrijk deel van de documenten waarop de hoofdsteden (Washington en Londen) zich baseerden, zo weinig solide was', zei Blix tegen de Britse zender BBC.

'Er zijn een paar overduidelijke voorbeelden. We hebben horen spreken over een contract tussen Irak en Nigeria voor de invoer van 500 ton uranium. Toen het IAEA (Internationaal Atoomenergie Agentschap) dat contract probeerde te krijgen, was het niet moeilijk te ontdekken dat het om een fout ging, dat het simpelweg vervalst was.'

Blix wilde in het vraaggesprek echter 'niet zover gaan' dat hij de regeringen van de Verenigde Staten en Groot-Brittannië van vervalsing beschuldigt. 'Ze kunnen dat vervalste contract ergens gekregen hebben.' Maar wel hekelde hij het feit dat beide landen niet in staat bleken vervalsingen als zodanig te herkennen.

De baas van de wapeninspecteurs beschuldigde Amerikaanse functionarissen er wel van zijn team in een kwaad daglicht te hebben gesteld, om zo politieke steun voor een aanval te krijgen. Enkele functionarissen werden in de aanloop naar de oorlog erg ongeduldig omdat de wapeninspecteurs helemaal geen verboden wapens konden vinden. Ze beschuldigden Blix en zijn team ervan informatie te hebben achtergehouden over de vondst van een Iraaks onbemand vliegtuig en een clusterbom.

Blix spreekt dinsdag de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties toe, onder meer over het terugsturen van inspecteurs naar Irak.

Pixelshade
22-04-03, 17:26
zelfs ik wist dat al, en ik ben verre van wapeninspecteur :fpimp:

Simon
22-04-03, 20:33
Geplaatst door Joesoef
'Ze kunnen dat vervalste contract ergens gekregen hebben.' Maar wel hekelde hij het feit dat beide landen niet in staat bleken vervalsingen als zodanig te herkennen.


Die man drukt zich zo diplomatiek uit. Waarschijnlijk hebben ze die documenten zelf vervaardigd!

Simon

mulan
22-04-03, 21:13
Blix liegt..................hij is gewoon jaloers op George :ego:

lennart
22-04-03, 21:22
Geplaatst door mulan
Blix liegt..................hij is gewoon jaloers op George :ego:

Precies, George Rules voor altijd!

NIS1
22-04-03, 22:09
Geplaatst door lennart
Precies, George Rules voor altijd!

Heeft Bush dan wel iets gevonden? :duizelig:

mulan
23-04-03, 09:03
Geplaatst door lennart
Precies, George Rules voor altijd!

NIS1....Bush hoeft niets te vinden...he's the best...


Lennart weet tenminste hoe goed Bush is :tik:

manc
23-04-03, 09:14
Tjongejonge, Lennart en Mulan lopen weer als kippen zonder kop achter Boesj aan, terwijl die man de dicator is van de wereld. Hij wil alleen maar de OLIE en ISRAEL beschermen! Die domme Boesj is een gazant van Satan!

mulan
23-04-03, 09:16
Geplaatst door manc
Tjongejonge, Lennart en Mulan lopen weer als kippen zonder kop achter Boesj aan, terwijl die man de dicator is van de wereld. Hij wil alleen maar de OLIE en ISRAEL beschermen! Die domme Boesj is een gazant van Satan!

Ophouden met die propaganda........kijk eens wat minder vaak die Arabische staatstelevisie,dan zul je pas echt de waarheid zien.... ;)

Tomas
23-04-03, 09:22
Gatverdamme. Kan iedereen gewoon zijn eigen rol aanhouden? Bah.

Maar buiten dat begrijp ik steeds minder van de buitenlandpolitiek van de VS.

Waarom toch alles op alles zetten inclusief fraude op die WoMD theorie. Met het risico dat dit allemaal als propaganda aan het licht komt. Waarom niet gewoon de werkelijke motieven als argument gebruiken? En wat zijn die dan? Ik haak weer 's af.

mulan
23-04-03, 09:27
Geplaatst door Tomas
Gatverdamme. Kan iedereen gewoon zijn eigen rol aanhouden? Bah.



Zeg.....een mens kan van mening veranderen ja :mad:


op dit punt,ik in ieder geval niet......wat was mijn standpunt ook al weer??!! :(