PDA

Bekijk Volledige Versie : Noord-Korea beschikt over nucleaire wapens



Waterval
24-04-03, 19:54
Uitgegeven: 24 april 2003 20:22
Laatst gewijzigd: 24 april 2003 20:50

WASHINGTON - Noord-Korea heeft aan leden van de Amerikaanse delegatie, die in Peking gesprekken voerde over de omstreden hervatting van het Noord-Koreaanse atoomprogramma, verteld dat het land de beschikking heeft over nucleaire wapens. Dat maakten functionarissen binnen de Amerikaanse regering donderdag bekend.

"Ze hebben gezegd wat we altijd al wisten, dat ze wapens hebben. Dat komt niet als een schok voor ons, we hadden het al gezegd. Nu hebben zij het gezegd", aldus de bron. Amerikaanse deskundigen spraken eerder dit jaar al het vermoeden uit dat het regime in Pyongyang over ten minste twee atoombommen beschikt.

Eerste dag besprekingen

Volgens de Amerikaanse nieuwszender CNN zou de delegatieleider van Noord-Korea, Li Gun, woensdag op de eerste dag van de besprekingen al gewag hebben gemaakt van de atoomwapens. In een gesprek met de Amerikaanse onderminister van Buitenlandse Zaken belast met het gebied rond de Stille Oceaan, James Kelly, zou Li hebben gevraagd: "wat gaan jullie daar aan doen?"

Li Gun is plaatsvervangend directeur-generaal van de afdeling Amerikaanse Zaken van het ministerie van Buitenlandse Zaken in Pyongyang. Hij zou hebben gezegd dat Noord-Korea zal overwegen het nucleaire programma te staken, maar dat het niet mogelijk is een atoomwapen te ontmantelen.

Voortijdig beëindigd

Het overleg tussen de Verenigde Staten, Noord-Korea en China over de omstreden hervatting van het Noord-Koreaanse nucleaire programma leek donderdag voortijdig te zijn beëindigd.

De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Colin Powell verklaarde dat de Noord-Koreaanse deelname aan de gesprekken was afgelopen. Hij waarschuwde Pyongyang dat Washington niet zal buigen voor dreigementen. "Ze moeten deze serie gesprekken niet verlaten met de impressie dat de Verenigde Staten, zijn partners en de naties in de regio geïntimideerd zijn door oorlogszuchtige uitspraken of door dreigementen."

Harde standpunten

Volgens de bewindsman zijn er harde standpunten gepresenteerd door zowel Noord-Korea, China als de Verenigde Staten. "De kampen zullen terugkeren naar hun hoofdsteden en zich beraden over hetgeen ze gehoord hebben, de voorstellen van de andere partijen analyseren en beslissen welke richting ze zullen inslaan", zei de minister. De gesprekken zouden aanvankelijk tot vrijdag duren maar de Noord-Koreaanse delegatie zou vroegtijdig zijn opgestapt.

Functionarissen uit Washington en China houden mogelijk vrijdag nog wel besprekingen. Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken hield ondanks de uitpraken van Powell een slag om de arm. Woordvoerder Boucher wilde een hervatting van het overleg niet uitsluiten.



Ok, ze bekennen dit dus keihard tegenover de Amerikanen. Waar blijft de krijgshaftige eis voor ontwapening van de kant van Bush?

Tomas
24-04-03, 20:00
Geplaatst door Waterval

Ok, ze bekennen dit dus keihard tegenover de Amerikanen. Waar blijft de krijgshaftige eis voor ontwapening van de kant van Bush?

Kalm aan he! Het zijn maar atheisten en daar hebben wij christen niet zoveel tegen. Alleen moslims haten we. Vreselijk dat zij maar 1 god dienen en wij tegen onze wil wel 3. Balen!

Snake
24-04-03, 20:38
I love North Korea :verliefd: , alle arabieren moeten deze land steunen. Sowiezo nie boycoten, de vijand van mijn vijand is mijn beste vriend!

Vive Korea!

Waterval
24-04-03, 20:40
Kom op Tomas, jij weet toch ook dondersgoed dat Communisten een nog groter gevaar vormen voor de (kapitalistische) wereldorde dan Moslims ( die houden wel van een Jeepje of Limo).

De Rode Roos
24-04-03, 20:43
Stopzetten van nucleaire programma in ruil voor de belofte van de Amerikanen dat N-Korea niet zal worden aangevallen. Dramatisch, maar waar. Dit geeft duidelijk aan hoe het allemaal begonnen is (Bush met axes of evil: Irak, Iran en N-Korea) en wat de N-Koreanen alleen maar willen, namelijk met rust gelaten te worden.

mulan
24-04-03, 20:48
Grappig om te zien dat de VS nu een land is binnen gevallen omdat er WMD zouden zijn en ze daar nu driftig naar op zoek zijn om alsnog geloofwaardig over te komen...........ondertussen verklaart een ander land doodleuk dat ze in bezit zijn van WMD ....... :moe:


Zullen de hypocrieten over de wereld nu hun mond open trekken.....zo van Balkenende die nu opeens zegt 'het is te gevaarlijk,we moeten er wat aan gaan doen met of zonder de VS....wij als VN,Europa moeten actie ondernemen' of zal Balkenende een oorlog pas gerechtvaardigt vinden zodra de VS die op de agenda heeft gezet.. :moe:


Ik denk het laatste :confused:

Tomas
24-04-03, 20:49
Geplaatst door Waterval
Kom op Tomas, jij weet toch ook dondersgoed dat Communisten een nog groter gevaar vormen voor de (kapitalistische) wereldorde dan Moslims ( die houden wel van een Jeepje of Limo).

Ja, nou snap ik er helemoal naks meer van! Eerst hoor ik bij de hullies die tegen de moslims zijn en nu weer bij de hullies die tegen de commies zijn? Keuzes maken!

Joesoef
24-04-03, 21:11
Ik heb eigenlijk wel zin in een oorlog.......

Waterval
24-04-03, 21:27
Ik denk dat de VS Noord-Korea niet eens zullen aanvallen, wanneer die Koreanen zeggen dat zowel Saddam Hussein als Ossama bin Laden daar vertoeven.

mulan
24-04-03, 21:32
Geplaatst door Waterval
Ik denk dat de VS Noord-Korea niet eens zullen aanvallen, wanneer die Koreanen zeggen dat zowel Saddam Hussein als Ossama bin Laden daar vertoeven.

Kun je het ze kwalijk nemen.........het stond gewoonweg niet in de planning...... :D

:chinees: