PDA

Bekijk Volledige Versie : Baas BBC bekritiseert Irak-verslaggeving Amerikaanse zenders 25-04-2003



plexus
25-04-03, 09:51
De Amerikaanse nieuwszenders hebben hun geloofwaardigheid te grabbel gegooid door in hun verslaggeving over de oorlog tegen Irak hun onpartijdigheid te laten varen en in te ruilen voor patriottisme. Dat stelt de directeur van de Britse omroep BBC, Greg Dyke.

Ik was tijdens een verblijf in de Verenigde Staten geschokt door de klakkeloze berichtgeving van de nieuwsmedia in deze oorlog, zei Dyke donderdag in een lezing voor de Universiteit van Londen. Hij noemde met name het enthousiaste patriottisme van de zender Fox News. Volgens Dyke nemen kijkers in de VS die zich ergeren aan de gekleurde berichtgeving op de Amerikaanse televisie in toenemende mate hun toevlucht tot buitenlandse zenders als de BBC. Deze ontwikkeling is al gaande sinds de aanslagen van 11 september, zei hij.

In de oorlog kregen we letterlijk honderden e-mails van mensen in de VS die zeiden: 'Bedankt dat jullie proberen de gebeurtenissen uit te leggen. Bedankt voor jullie onpartijdigheid, zei Dyke.

Enkele Britse parlementsleden bekritiseerden de BBC eerder deze maand, omdat de omroep vertegenwoordigers van het Iraakse regime aan het woord liet. Het conservatieve Lagerhuislid Christopher Chope zei dat de BBC de belastingbetaler liet betalen voor Saddams propagandamachine.

Volgens Dyke zijn het Witte Huis en het ministerie van de defensie door de steeds verdergaande versnippering van de Amerikaanse televisieindustrie oppermachtig geworden en is geen nieuwszender sterk of dapper genoeg om hun weerwerk te geven.


---
Er is maar 1 omroep die alles bepaald..'white house' :fplet:

NIS1
25-04-03, 10:39
Wij hebben Aljazeera. Die laat iedereen aan het woord van de dader tot de slachtoffers. Van Sharon tot de Palestijenen, van de Amerikaanse slachtoffers (WTC) tot de daders.. Alle kanten krijg je te zien.. Uitleg tot je erbij neer valt.:D

http://www.spacedaily.com/images/aljazeera-logo-sm.jpg

jaja
25-04-03, 10:51
Geplaatst door NIS1
Wij hebben Aljazeera. Die laat iedereen aan het woord van de dader tot de slachtoffers. Van Sharon tot de Palestijenen, van de Amerikaanse slachtoffers (WTC) tot de daders.. Alle kanten krijg je te zien.. Uitleg tot je erbij neer valt.:D

http://www.spacedaily.com/images/aljazeera-logo-sm.jpg al-jazeerah is een goed begin, maar totale objectiviteit is er toch nog niet te vinden ... (overigens dat lukt waarschijnlijk geen enkele zender of krant ...) De makers van aljazeerah hebben een duidelijke eigen mening die ook door hun presentatie duidelijk doorklinkt en op basis waarvan zij de topics voor hun uitzending selecteren.

plexus
25-04-03, 10:57
Geplaatst door NIS1
Wij hebben Aljazeera. Die laat iedereen aan het woord van de dader tot de slachtoffers. Van Sharon tot de Palestijenen, van de Amerikaanse slachtoffers (WTC) tot de daders.. Alle kanten krijg je te zien.. Uitleg tot je erbij neer valt.:D

http://www.spacedaily.com/images/aljazeera-logo-sm.jpg

Aljazeera daar zou ik ook maar niet al te diep in geloven. Maar hoe dan ook ze zijn in ieder geval 100000000000000x geloofwaardiger dan die schaamteloze (whitehouse-omroep)CNN

Victory
25-04-03, 11:03
Ten eerste, alleen Allah(swt) is 'objectief'. En ten tweede, als je een zender of wat dan ook objectief noemt, weet je niks.

Alle Kanalen/Nieuws zenders/etc... hebben hun eigen 'manier' van berichtgeven.

In Nederland is het zo dat als ze een bepaald groep zwart willen maken, dat ze de extreme figuren in zo'n groep laten zien. Wat ik ook gemerkt heb is dat de subtitels in nederland heel vaak verkeerd zijn op bepaalde punten... (belangerijke punten)...

Pim b.v is groot gemaakt door de media. Ik ergerde altijd kappot aan waarom de media hem aandacht gaf. Die gozer was nu putjesschepper als ze niet steeds achter hem aanliepen.

Geen kanaal kan beweren dat zij de absolute waarheid laten zien. Alle kanalen (bijna) laten de waarheid zien, maar op hun eigen manier om een bepaald 'punt' duidelijk te maken.

lennart
25-04-03, 14:41
Geplaatst door plexus
Aljazeera daar zou ik ook maar niet al te diep in geloven. Maar hoe dan ook ze zijn in ieder geval 100000000000000x geloofwaardiger dan die schaamteloze (whitehouse-omroep)CNN

CNN International valt opzich nog mee, zij proberen het teminste nog. Maar CNN Amerika is bijna hetzelfde als Fox News. Is het jullie ook opgevallen dat er geen Amerikaanse uitzendingen werden getoond op CNN Int. nadat de oorlog was begonnen, op de eerste nacht van bombardementen na (en die uitzending was walchelijk).

Canaris
25-04-03, 15:06
Ik denk dat we nu wel een resume kunnen trekken.

Voor mij persoonlijk

De amerikaanse zenders, waren in der daad voor onze nuchtere maag effe teveel. zelfs CNN , (welke ik toch graag verdedig omdat ik doodgewoon niet will accepteren dat Christian Annonpour zich ook maar ene jota aantrekt , van wat men in amerika denkt te willen horen,)

Ik vergeet nooit het volgende
Het was geloof ik dag 2. De Embedded journalist zat semantisch te masturberen over de collonne Abrahams , welke met een ontiegelijke snelheid door de woestijn snelden.

(vrij vertaald)
We rijden met een ongelovelijke snelheid door de woestijn van Irak. Onderweg zien we bijna niets , Af en toe , zoals men nu kan zien een paar bedouinen. Men kan zich voorstellen wat die mensen moeten denken. Die hebben hun hele leven nog geen auto gezien, leven tussen kamelen en nu rijden honderden metalen kamelen met een hele lange , hele gevaarlijke hals een hun voorbij

Tsja, dat gaat er in de USA misschien als zoete koek in, maar ik vond het aanmatigend, beledigend en bovenal olie dom.

Wat FOX zich aanmatigde past echt op geen koehuid meer, en was dus duidedlijk bedoelt voor de Hilibillys in Kentucky, oklahoma en Dakota. Ik kan me niet voorstellen dat men aan de Oostkust , veel Fox heeft gekeken.

Aljeweetwel.
Ook door de mand gevallen.
Hoevaak hebben wij hier moeten lezen, dat aljeweetwel klakkeloos de waanzin van het iraakse regime overnam. Men is het misschien vergeten , maar hier stond het volgende te lezen , geschreven door Yehi (onder zijn nieuwe Nick) en alle usual suspects applaudeerden

Ook weer vrij weer gegeven
De amerikanen zijn niet in Badgad ,. Ook het vliegveld hebben ze niet ingenomen. het is weer typisch amerikaanse propganada. Alejeetwel bracht dit net

Dat was 1 dag voor Bagdad viel

Nog maar te zwijgen over de Massavernietigingswapens welke de amerikanen volgens aljeetwel in bagdad gebruikten

de grote winnaars zijn voormij de europeese stationen.
BBC en de twee duitsers. (ARD en ZDF)

Buitengewoon analytisch.
Geen spoor van helden pathos.
Kritisch de berichten uit bagdad volgend.
Kritisch de persconfenrenties uit het Pentagon en Kathar volgend.

lennart
25-04-03, 21:57
Turner Calls Rival Media Mogul Murdoch 'Warmonger'

SAN FRANCISCO (Reuters) - Ted Turner said on Thursday too few people owned too many media organizations and called rival media baron Rupert Murdoch a warmonger for what he said was Murdoch's promotion of the U.S. war in Iraq

http://story.news.yahoo.com/news?tmpl=story&u=/nm/20030425/media_nm/media_turner_dc_2

Simon
25-04-03, 22:16
Zappen helpt ! Maar ik vond BBC World - de 24 uurs nieuwszender van de BBC - het best tijdens de oorlog.

Simon

NIS1
25-04-03, 23:32
Geplaatst door Canaris


Aljeweetwel.
Ook door de mand gevallen.
Hoevaak hebben wij hier moeten lezen, dat aljeweetwel klakkeloos de waanzin van het iraakse regime overnam. Men is het misschien vergeten , maar hier stond het volgende te lezen , geschreven door Yehi (onder zijn nieuwe Nick) en alle usual suspects applaudeerden

Ook weer vrij weer gegeven
De amerikanen zijn niet in Badgad ,. Ook het vliegveld hebben ze niet ingenomen. het is weer typisch amerikaanse propganada. Alejeetwel bracht dit net

Dat was 1 dag voor Bagdad viel


Je voelt je zeker te goed om gewoon Aljazeera bij naam te noemen. Het enige wat Aljazeera deed is iedereen aan het woord laten. Zowel Amerikanen als de Irakezen. Alles live! Zowel interviews met Irakezen als met de Amerikanen. De val van Um Qasr en Basra werd in het begin teniet gedaan door Aljazeera. Weet je hoeveel westerlingen een abonnement op Aljazeera namen tijdens de oorlog? Van Aljazeera is in hemelsnaam een journalist vermoord. Nu is Aljazeera ook nog steeds in Irak en elke dag zenden ze alles uit. Ze hebben niks te verbergen en ze zijn een hoofdpijn voor de Arabische machthebbers.. Aljazeera to the top!

Victory
25-04-03, 23:48
En we mogen ook niet de nieuwe kanaal dat sinds kort gelanceerd is vergeten. :p

http://www.alalamnews.com/


PS: Die Amerikaanse honden probeerden nog week terug ofzo Al-Manar weg te krijgen... :/


"Ze geven slechte berichtgeving over de oorlog" ofzo

De Rode Roos
26-04-03, 01:02
"Turner, who has pledged to give $1 billion to the United Nations and is a vocal proponent of population control and nuclear-arms elimination, criticized the concentration of ownership of the vast majority of U.S. television networks, radio and TV stations and newspapers in a few corporations."

"There's really five companies that control 90 percent of what we read, see and hear. It's not healthy." - Turner van CNN

Naar mijn mening is in Nederland Tegenlicht het beste TV-programma...Zembla komt close, maar Tegenlicht is scherper. Zo heeft Tegenlicht ook een keertje een programma over dit onderwerp gemaakt. Jullie kunnen het online bekijken: Amerikanen over de macht van Amerika (http://www.vpro.nl/info/tegenlicht/index.shtml?7738514+7738518+7738520+9068417#loadva riables)

mulan
26-04-03, 10:36
De grappigste opmerking die ik gezien heb wat journalistiek moest voorstellen was nog altijd op ABC of CBS..........toen bij een interview de 'journaliste' zei tegen de geinterviewde........"oh this is so touching,we are so glad that everuthing turned out fine,i would just like to come trough this camera and HUG you"....... :schrik:


Dit ging overigens over die 19-jarige soldate......weet niet meer hoe ze heet.

lennart
26-04-03, 15:37
MSNBC's Banfield: Media filtered realities of war:

http://www.cjonline.com/stories/042403/bre_landonlec.shtml


Wat, gaan ze nu allemaal net doen alsof ze er niets aan konden doen dat dit allemaal gebeurde? Laffe journalisten.