PDA

Bekijk Volledige Versie : Een vraagje aan de Marokkanen op dit forum



Sawda
25-04-03, 09:07
Mijn man en ik willen over een paar jaar terug keren naar Marokko om daar een eigen bedrijf te starten. We zijn nu flink aan het sparen om dit inchallah kans van slagen te geven.

Tegenwoordig vind ik dat de allochtonen en met name de moslims een goed product zijn voor de media zodat zij hoog kunnen scoren. Deze negatieve berichtgeving kan (ik hoop het niet) een slechte invloed hebben op de positie van deze groep op lange termijn.

Ik ken twee kenissen die teruggekeerd zijn naar Marokko. Ik heb regelmatig contact met ze en het gaat goed met ze. Beiden hebben een eigen bedrijf in Marokko. Hun kinderen zitten op een particuliere school, ze krijgen daar in vergelijking met Nederland echt goed onderwijs. De kosten van die school zijn echt niet hoog.

Op zich is het geen slecht idee om in Marokko een toekomst op te bouwen. Als je een eigen bedrijf start, zorg je voor werkgelegenheid en tegelijkertijd draag je een steentje bij aan de economie van Marokko.
Er valt nog echt veel te doen in Marokko!

Hebben jullie er ooit bij stil gestaan om ooit terug te keren naar Marokko?
Wat houd jullie tegen om deze stap niet te nemen?
Welke belemmeringen denken jullie tegen te komen?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Pixelshade
25-04-03, 10:38
ik ben zelf geen marokkaan, maar marokko is wel degelijk een mooi land, en als jij je toekomst daar wil opbouwen en mensen daar werk wil geven inshaAllah, wens ik jou will succes!

Fillastiene
25-04-03, 11:03
Ik heb wel vaker gehoord van mensen die terug willen keren. Waarschijnlijk omdat ze verwachten dat Marokko of een ander Islamitisch land aan hun religieuze idealen voldoet. Men denkt daar één of ander vriendelijk oord te verwachten, waar de Islam hoogtij viert. Sommigen spreken zelfs van een zogenaamde 'Hidjra', een tocht naar een land, waar je je Islam wel veilig kunt praktizeren.

Ik denk dat deze mensen in een Utopia geloven. Ok, in sommige opzichten vind ik Nederland behoorlijk goddeloos, maar in de zogenaamde Arabische wereld, word je nog altijd opgepakt, als je de Islam praktizeerd die hen niet aan aanstaat.

Ik denk dat je hier in Nederland om politiek en islam met elkaar te verenigen dan in al die verdomde Arabische oorden, die bewoond worden door dikbuikige sjeiks en een hongerige bevolking.

Ach, Wattefak!

Lima.

Bahmed
25-04-03, 11:24
Assalaam oealeikoem Sawda,

Heb je dat idee van die advertentie die in de spits altijd staat?

Want zelf wil ik in de toekomst inshaa Allah ook terug naar Marokko om daar iets op te bouwen. Ik weet niet hoe het komt maar de hele sfeer daar is gewoon niet te beschrijven zo lekker. Alleen al als je de boot uitkomt ruikt zelfs verbrand marokkaans vuilnis lekker vertrouwd en krijg ik het gevoel dat ik thuis ben. :hihi:
Maar hetzelfde hoor ik van veel andere Marokkanen. De warmte daar is gewoon voelbaar. Ik houd dan gewoon mijn Nederlands paspoort en peddel dan heen en weer.

De belemmeringen die ik zie en van mijn oom ken, die een paar zaken in Oujda heeft, zijn de connecties die je moet hebben wil het een beetje opschieten en het leren omgaan met het hele Marokkaanse systeem. Ze fleschen je waar je bij staat als Oulgariej. Het beste lijkt mij dus om samen met iemand die in Marokko leeft en ervaring heeft iets op te gaan zetten. Een heel goede vriend of familielid bijvoorbeeld. En zet alles voor de zekerheid ook nog op papier. :student:

Ik moet nog mijn studie international managment afmaken, ervaring opdoen in het Nederlandse bedrijfsleven en een paar ton sparen. Dat is het enige wat me tegenhoudt anders was ik vandaag nog gegaan. Want werknemers genoeg als ik al mijn werkloze neven, achterneven en achter-achterneven bij elkaar optel. En de lonen daar zijn ook niet slecht voor de bizniz als we het op zijn Hollands bekijken. Iets in de import/export lijkt me wel wat. Ik moet alleen nog bedenken wat precies.

Wat voor bedrijf willen jullie eigenlijk beginnen Sawda?

Couscousje
25-04-03, 11:38
Ik kan niet leven in een ander land dan Nederland.

Ik ben hier geboren, getogen, opgegroeid en gevormd naar de Nederlandse maatstaven.

Ik zie Marokko niet als mijn land, maar het land waar mijn ouders vandaan komen. Ik heb iets meer feeling met de Rif, dan met Marokko als geheel. Maar als het er op neer komt, dan is Nederland mijn thuis. Ik zie mezelf hier een toekomst opbouwen, hier oud te worden en hier te sterven. En als het aan mij ligt zal ik ook hier begraven worden.

Het valt mij op dat ik hierboven een ietwat "hypocriete" opstelling tegenkom. De 1 spaart geld dat hier verdiend is, om elders te investeren. De ander wil hier "ervaring opdoen in het bedrijfsleven", om die kennis ook elders toe te passen.

Zoals ik het zie ben je dan hier een toekomst aan het opbouwen. Let wel: opbouwen. En elders ga je dan "rentenieren" op hetgeen je hier hebt opgebouwd.

Er is geen toekomst in Marokko. De situatie daar is bar sleGt. Je kan pas zeggen dat je een toekomst opbouwt in Marokko, als je daadwerkelijk gebruik heb gemaakt van de mogelijkheden die er in Marokko zijn. Bijna geen dus.

Een groet,

Cc

Tomas
25-04-03, 11:57
Geplaatst door Couscousje
Ik kan niet leven in een ander land dan Nederland.

Ik ben hier geboren, getogen, opgegroeid en gevormd naar de Nederlandse maatstaven.

Ik zie Marokko niet als mijn land, maar het land waar mijn ouders vandaan komen. Ik heb iets meer feeling met de Rif, dan met Marokko als geheel. Maar als het er op neer komt, dan is Nederland mijn thuis. Ik zie mezelf hier een toekomst opbouwen, hier oud te worden en hier te sterven. En als het aan mij ligt zal ik ook hier begraven worden.


Gatverdamme!

Effe Nova bellen, want ze zijn blijkbaar nog lang niet negatief genoeg over allochtonen.

Bahmed
25-04-03, 12:09
Geplaatst door Couscousje
Ik kan niet leven in een ander land dan Nederland.

Ik ben hier geboren, getogen, opgegroeid en gevormd naar de Nederlandse maatstaven.

Ik zie Marokko niet als mijn land, maar het land waar mijn ouders vandaan komen. Ik heb iets meer feeling met de Rif, dan met Marokko als geheel. Maar als het er op neer komt, dan is Nederland mijn thuis. Ik zie mezelf hier een toekomst opbouwen, hier oud te worden en hier te sterven. En als het aan mij ligt zal ik ook hier begraven worden.

Het valt mij op dat ik hierboven een ietwat "hypocriete" opstelling tegenkom. De 1 spaart geld dat hier verdiend is, om elders te investeren. De ander wil hier "ervaring opdoen in het bedrijfsleven", om die kennis ook elders toe te passen.

Zoals ik het zie ben je dan hier een toekomst aan het opbouwen. Let wel: opbouwen. En elders ga je dan "rentenieren" op hetgeen je hier hebt opgebouwd.

Er is geen toekomst in Marokko. De situatie daar is bar sleGt. Je kan pas zeggen dat je een toekomst opbouwt in Marokko, als je daadwerkelijk gebruik heb gemaakt van de mogelijkheden die er in Marokko zijn. Bijna geen dus.

Een groet,

Cc

Oke opbouwen is het verkeerde woord. Uitbouwen dan?

Wat is er mis als ik hier mijn studie afmaak en een paar jaar ga werken om te sparen en in een Marokko iets voor mezelf en de mensen om me heen te doen. Dat noem jij hypocriet maar volgens mij weet je dan niet wat hypocrisie is couscousje. Als je naar die Hollanders kijkt die naar Belgie vluchten voor de belasting lijkt het mij dat ik zelfs een betere Hollander ben dan zij.

Ja, ik ben hier ook geboren, opgegroeid enz. maar niet alleen volgens de Nederlandse maatstaven. Het zwarte Marokkaanse deel zal altijd voor de Nederlanders waar jij niet hypocriet tegen wilt zijn duidelijker te zien zijn. Hoe erg je dat ook wilt verbergen. DAt noem ik pas hypocriet. Maar ik heb schijt aan wat de Hollanders denken. Niemand bepaalt hoe ik mijn leven ga leiden.

Verder zeg je dat Marokko slecht is en je er geen toekomst kunt hebben? Bla. Marokko is het paradijs op aarde als je maar een beetje geld hebt. Juist doordat Marokko niet alle mogelijkheden en zaken heeft die wij in Nederland normaal vinden zijn er nog kansen genoeg voor iemand die zichzelf wil helpen en tegelijkertijd het land van zijn ouders en zijn voorouders.

Couscousje
25-04-03, 12:26
Geplaatst door Tomas
Gatverdamme!

Effe Nova bellen, want ze zijn blijkbaar nog lang niet negatief genoeg over allochtonen.

:fpuh:

Cc

Couscousje
25-04-03, 12:28
Geplaatst door Bahmed
Oke opbouwen is het verkeerde woord. Uitbouwen dan?

Wat is er mis als ik hier mijn studie afmaak en een paar jaar ga werken om te sparen en in een Marokko iets voor mezelf en de mensen om me heen te doen. Dat noem jij hypocriet maar volgens mij weet je dan niet wat hypocrisie is couscousje. Als je naar die Hollanders kijkt die naar Belgie vluchten voor de belasting lijkt het mij dat ik zelfs een betere Hollander ben dan zij.

Ja, ik ben hier ook geboren, opgegroeid enz. maar niet alleen volgens de Nederlandse maatstaven. Het zwarte Marokkaanse deel zal altijd voor de Nederlanders waar jij niet hypocriet tegen wilt zijn duidelijker te zien zijn. Hoe erg je dat ook wilt verbergen. DAt noem ik pas hypocriet. Maar ik heb schijt aan wat de Hollanders denken. Niemand bepaalt hoe ik mijn leven ga leiden.

Verder zeg je dat Marokko slecht is en je er geen toekomst kunt hebben? Bla. Marokko is het paradijs op aarde als je maar een beetje geld hebt. Juist doordat Marokko niet alle mogelijkheden en zaken heeft die wij in Nederland normaal vinden zijn er nog kansen genoeg voor iemand die zichzelf wil helpen en tegelijkertijd het land van zijn ouders en zijn voorouders.

"Marokko is het paradijs op aarde als je maar een beetje geld hebt."

Dat zijn alle landen.

Het gaat erom, waar kun je dat geld verdienen?

En dat is niet Marokko.

Cc

P.S.: Blijf nou niet haken op het woord "hypocriet", want het staat niet voor niets tussen aanhalingstekens.

Canaris
25-04-03, 12:39
Bahmed, gefeliciteerd. Het wordt nog wel wat met jouw. Integratie? Nee echt niet , Assimilatie is eerder het woord aan welke ik denk

waaarom?
Quote
Maar ik heb schijt aan wat de Hollanders denken. Niemand bepaalt hoe ik mijn leven ga leiden.
Unquote

je hebt geen idee, hoe oerhollands deze zin is.


Chapeau

observer
25-04-03, 12:47
Verder zeg je dat Marokko slecht is en je er geen toekomst kunt hebben? Bla. Marokko is het paradijs op aarde als je maar een beetje geld hebt. Juist doordat Marokko niet alle mogelijkheden en zaken heeft die wij in Nederland normaal vinden zijn er nog kansen genoeg voor iemand die zichzelf wil helpen en tegelijkertijd het land van zijn ouders en zijn voorouders. nu ken ik wel mensen die zaken doen in marokko en als je maar genoeg valium slikt overleef je de corruptie en obstuctie in de burocratie wel

echter de meeste mensen(die ik ken) die daar zaken doen doen dat voornamelijk door allerlei spullen die hier goedkoop/2ehands of overbodig zijn daar te verkopen.

Geld is er wel, of je lokaal wat kan opzetten om geld mee te verdienen tja proberen kan je het altijd volgens mij blijf je altijd een speelbal.

overigens worden de meeste van deze mensen in marokko niet altijd aardig behandeld, je hebt het wel over dat je hier door je afkomst niet geaccepteerd wordt, maar ook daar zul je dat niet altijd worden, je gewoonten zijn anders je bent rijk (volgens hun normen)

sienia
25-04-03, 13:46
Ik heb er wel eens over gedacht, ook vrij serieus. Dat was toen iets met een hotel. De argumenten zijn al genoemd: de corruptie die er is, de weerstand die er is tegen Europeese Marokkanen en zo kan ik even doorgaan.
Ooit aan de levende lijve meegemaakt hoe het is om je recht niet te krijgen in Marokko, die frustratie wil ik niet meer meemaken.

Sawda
25-04-03, 15:05
Geplaatst door Pixelshade
ik ben zelf geen marokkaan, maar marokko is wel degelijk een mooi land, en als jij je toekomst daar wil opbouwen en mensen daar werk wil geven inshaAllah, wens ik jou will succes!

Bedankt.

BiL@L
25-04-03, 15:19
Om heel eerlijk te zijn sluit ik me aan bij hetgeen Cc al heeft verwoord. Wat er wel voor mij bij komt is dat ik me niet persee aan een bepaalde land wil hechten, m.a.w. ik zou in ieder land wel iets willen beginnen. Ik zie geen grenzen, jij wel?

Sawda
25-04-03, 15:28
Geplaatst door Bahmed
Assalaam oealeikoem Sawda,

Heb je dat idee van die advertentie die in de spits altijd staat?


Wat voor bedrijf willen jullie eigenlijk beginnen Sawda?

As salaam ou alaikum Bahmed,

Nee, dat idee heb ik niet van de spits. Het is meer door de positieve ervaringen van familieleden en kennissen die deze stap hebben ondernomen.

Ik ben blij dat er meerdere zijn die met dit idee lopen. Ik weet zeker als je een doel voor ogen hebt, dat je er alles aan doet om dat doel te realiseren.

Jij hebt een pluspunt omdat je familieleden hebt die ook ondernemers zijn, zij kunnen je adviseren op het gebied van regels, eisen etc. voor het opzetten van een eigen bedrijf. Connecties moet je wel zeker hebben in Marokko!

Mijn man wil iets beginnen in de energietechniek met windmolens en zo, vraag me het fijne er niet van omdat ik niet zo technisch ben ingesteld.

Dit is meer mijn droom: ik wil een adviesbureau opstarten voor Nederlandse Marokkanen die in Marokko een eigen bedrijf willen opstarten. Ik denk dat zo een bureau echt nodig is.

Ik wens elke Marokkaan veel geluk die een eigen bedrijf wil starten in Marokko, moge Allah hem/haar helpen dit doel te realiseren inchalllah.

Pytaghoras
25-04-03, 15:38
Om wat te kunnen opstarten in Marokko, moet je over geld, kennis en ballen van staal beschikken. Zo makkelijk is het niet om wat te kunnen beginnen. De ellende begint meteen als je bij kvk `Alghorfa tezariyah` komt.

Het is een goed idee als je iets in landbouw wilt beginnen. Daar in Marokko worden mensen gestimuleerd om boer te worden en dat is geen slecht idee. Je moet wel een moderne boer zijn.

Sawda
25-04-03, 15:49
Geplaatst door BiL@L
Om heel eerlijk te zijn sluit ik me aan bij hetgeen Cc al heeft verwoord. Wat er wel voor mij bij komt is dat ik me niet persee aan een bepaalde land wil hechten, m.a.w. ik zou in ieder land wel iets willen beginnen. Ik zie geen grenzen, jij wel?

Dat is jou goed recht Bilal (Cc jij ook).
Ik moet toegeven dat ik het in Nederland echt goed heb, ik heb een goede baan, aardige collega's etc.

Ik maak me alleen een beetje zorgen over de negatieve berichtgeving welke gevolgen dat met zich mee kan brengen in de toekomst .
Enkele voorbeelden: de zwarte scholen, moskeeen, de moslima, de ...-marokkaan etc.

tuig
25-04-03, 16:00
:denk: ideeen genoeg, nu nog een kapitaal (heb nog maar net het nest verlaten).

ik wil hier +- tot mijn 40e jaar wonen .(heb nog geen vrouw)

en ishallah als het mag, wil ik graag naar huis om semi gepensioneerd aan landbouw te doen, wil zelf er geen kapatilistische gedachten aan over houden.(de industriele revolution signd for the contract of destruction of planet earth)


boer: dus ik denk word maar boer!! :boer:

Donna
25-04-03, 17:51
Ik ben op zoek naar een baan waarmee het mogelijk wordt om grote delen van mijn tijd in het buitenland te zitten.

Maakt me eigenlijk niet eens zo veel uit welk 'buitenland' precies, als ik maar regelmatig ergens anders kan zijn dan in NL. Niets ten nadele van Nederland, het is en blijft mijn land en ik vind het hier ook leuk maar het is eigenlijk overal wel leuk.

Perfect zou zijn: 3 maanden Nederland, 9 maanden buitenland. En dat dan de rest van mijn leven.

Sawda
25-04-03, 18:28
Geplaatst door Donna
Ik ben op zoek naar een baan waarmee het mogelijk wordt om grote delen van mijn tijd in het buitenland te zitten.

Maakt me eigenlijk niet eens zo veel uit welk 'buitenland' precies, als ik maar regelmatig ergens anders kan zijn dan in NL. Niets ten nadele van Nederland, het is en blijft mijn land en ik vind het hier ook leuk maar het is eigenlijk overal wel leuk.

Perfect zou zijn: 3 maanden Nederland, 9 maanden buitenland. En dat dan de rest van mijn leven.

Donna,

Bij het Ministerie van Buitenlandse zaken zijn ze regelmatig op zoek naar mensen die willen werken bij ambassades of consulaten. Waarom probeer je het daar niet.

De Rode Roos
25-04-03, 18:35
Ik denk dat Nederlandse immigranten moeilijk weer terug kunnen gaan. Het zal dan een cultuurschok zijn. Ook denk ik dat mensen die in Nederland zijn opgegroeid te braaf, te soft en te naief zijn. Ze worden gewoon met huid en al opgevreten daar door slinkse zakenlieden in bijvoorbeeld Marokko die veel harder zijn, en bijvoorbeeld niet erg zullen vinden om je te belazeren waar je bijstaat.

Mark
25-04-03, 18:41
Geplaatst door Donna
Ik ben op zoek naar een baan waarmee het mogelijk wordt om grote delen van mijn tijd in het buitenland te zitten.

Maakt me eigenlijk niet eens zo veel uit welk 'buitenland' precies, als ik maar regelmatig ergens anders kan zijn dan in NL. Niets ten nadele van Nederland, het is en blijft mijn land en ik vind het hier ook leuk maar het is eigenlijk overal wel leuk.

Perfect zou zijn: 3 maanden Nederland, 9 maanden buitenland. En dat dan de rest van mijn leven.

Nou meid dan wordt je toch gewoon een collega van me :)

Donna
25-04-03, 18:44
Geplaatst door Mark
Nou meid dan wordt je toch gewoon een collega van me :)

Naah...

Jij doet iets technisch ofzo toch....?

Ik heb al een plannetje en zoals het er nu uitziet gaat dat lukken. Mijn trolleykoffer en ik worden heeel gelukkig samen! :D

Waterval
25-04-03, 18:45
4 stangen
1 groot zeil
5 kratten cola
15 kratten heineken
30 blikken tonijn in tomatensaus
30 stokbroden
6 strandstoelen
1 radio
1 strohoed
500 gram hasjiesj
een stukje strand

Donna
25-04-03, 18:49
Geplaatst door Waterval
4 stangen
1 groot zeil
5 kratten cola
15 kratten heineken
30 blikken tonijn in tomatensaus
30 stokbroden
6 strandstoelen
1 radio
1 strohoed
500 gram hasjiesj
een stukje strand


Trouwen?

Donna
25-04-03, 18:51
Geplaatst door Sawda
Donna,

Bij het Ministerie van Buitenlandse zaken zijn ze regelmatig op zoek naar mensen die willen werken bij ambassades of consulaten. Waarom probeer je het daar niet.

Dat heb ik even overwogen, totdat ik erachter kwam wat die diplomaten eigenlijk doen de hele dag.

SAAAAI!

Daarnaast mag je niet zelf beslissen waar je heengaat, en moet je te lang blijven (meerdere jaren op 1 plek).

Dus die viel af.

Sawda
25-04-03, 18:55
Geplaatst door De Rode Roos
Ik denk dat Nederlandse immigranten moeilijk weer terug kunnen gaan. Het zal dan een cultuurschok zijn. Ook denk ik dat mensen die in Nederland zijn opgegroeid te braaf, te soft en te naief zijn. Ze worden gewoon met huid en al opgevreten daar door slinkse zakenlieden in bijvoorbeeld Marokko die veel harder zijn, en bijvoorbeeld niet erg zullen vinden om je te belazeren waar je bijstaat.

Rode Roos, ik geef je hier volkomen gelijk. De Marokkanen hier zijn inderdaad hoe je ze boven beschrijft. Daarom is het van groot om familie te hebben die je op dit gebied kan adviseren.
Bijvoorbeeld mijn zwager heeft jaren lang in Frankrijk gewoond. Hij heeft nu ook een eigen bedrijf in Marokko, de ervaring die hij heeft opgedaan kunnen wij weer goed gebruiken om daar een eigen bedrijf te starten. Hij weet ook waar veel vraag is op dit moment in Marokko. Wij kunnen daar dan op inspelen.

Vergeet niet dat zaken doen in Nederland ook hard aan toe gaat.

Orakel
25-04-03, 18:56
Geplaatst door Waterval
4 stangen
1 groot zeil
5 kratten cola
15 kratten heineken
30 blikken tonijn in tomatensaus
30 stokbroden
6 strandstoelen
1 radio
1 strohoed
500 gram hasjiesj
een stukje strand

Shit, ik moet ook nog boodschappen doen.

Fin raieh, a Waterval.

Waterval
25-04-03, 18:58
Geplaatst door Donna
Trouwen?



1 strohoed
1 radio

Donna
25-04-03, 19:00
Geplaatst door Waterval
1 strohoed
1 radio

That's it?

Deal. :D

Waterval
25-04-03, 19:12
Geplaatst door Donna
That's it?

Deal. :D

Die verdomde vrouwen altijd....

nouwra
25-04-03, 22:52
Geplaatst door Sawda
Mijn man en ik willen over een paar jaar terug keren naar Marokko om daar een eigen bedrijf te starten. We zijn nu flink aan het sparen om dit inchallah kans van slagen te geven.

Tegenwoordig vind ik dat de allochtonen en met name de moslims een goed product zijn voor de media zodat zij hoog kunnen scoren. Deze negatieve berichtgeving kan (ik hoop het niet) een slechte invloed hebben op de positie van deze groep op lange termijn.

Ik ken twee kenissen die teruggekeerd zijn naar Marokko. Ik heb regelmatig contact met ze en het gaat goed met ze. Beiden hebben een eigen bedrijf in Marokko. Hun kinderen zitten op een particuliere school, ze krijgen daar in vergelijking met Nederland echt goed onderwijs. De kosten van die school zijn echt niet hoog.

Op zich is het geen slecht idee om in Marokko een toekomst op te bouwen. Als je een eigen bedrijf start, zorg je voor werkgelegenheid en tegelijkertijd draag je een steentje bij aan de economie van Marokko.
Er valt nog echt veel te doen in Marokko!

Hebben jullie er ooit bij stil gestaan om ooit terug te keren naar Marokko?
Wat houd jullie tegen om deze stap niet te nemen?
Welke belemmeringen denken jullie tegen te komen?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Ik denk dat het een mooi streven is.
'Mooi' omdat ik er een idealistisch beeld bij heb. Je moet niet vergeten dat Marokko niet het sprookje is dat we van de maanden juli tot september kennen.
Daarbij is het zakenleven keihard en zoals Pytagoras al zei, de KvK alleen al is een probleem opzich.
Cultureel gezien ben jij geen puur Marokkaanse meer. Dus ook daar zul je problemen ondervinden bij jouw acceptatie. Hoogstwaarschijnlijk in veel mindere mate dan hier, maar het dubbele bewijzen zal hetzelfde zijn.
Last but not least; moestaqbel. Niet die van jouw, maar die van je kinderen. Een goede opleiding zullen ze genieten, een mooi product zal jij aan Marokko afleveren. Maar zullen zij desondanks een goede plaats op de arbeidsmarkt kunnen bemachtigen? Hoevelen universiteitsstudenten werken er op de vismarkt?

Aan de andere kant, geen enkel land is welvarend geworden louter door dromen en klagen. Zonder inspanning voor de goede zaak heb je naar mijn mening geen recht van klagen.
Ik zal niet ontkennen dat ook ik met het idee gespeeld heb. Vooral het noorden van Marokko moet het ontberen. En dan heb ik het in de eerste plaats over medische voorzieningen als het ziekenfonds; een betaalbaar particulier ziekenfondspakket. Op deze manier creer je niet alleen werkgelegenheid maar doe je ook ongelofelijk veel voor de mensen zelf.

Verder moet je doen wat je hart je ingeeft ;)