PDA

Bekijk Volledige Versie : Acht jaar cel en tbs voor doodslag Steegmans



Tomas
25-04-03, 11:36
Acht jaar cel en tbs voor doodslag Steegmans

ROERMOND - De rechtbank in Roermond heeft Khalid L. wegens doodslag op René Steegmans vrijdag veroordeeld tot acht jaar celstraf en tbs met dwangverpleging.

Khalid kreeg 22 oktober vorig jaar ruzie met de 22-jarige Steegmans en begon er op los te slaan. Het overlijden van de student, twee dagen later, zorgde voor veel opschudding in Nederland.

De 19-jarige medeverdachte Silvio R. kreeg twaalf maanden jeugddetentie opgelegd, waarvan zes maanden voorwaardelijk. De rechtbank achtte bewezen dat hij de 18-jarige Khalid aanmoedigde toen die Steegmans in elkaar sloeg en dat hij zich niet van het geweld distantieerde.

De rechtbank is van oordeel dat beide verdachten verminderd toerekeningsvatbaar waren.

--------------------------------------------

Op de Radio hadden ze het over de verzachtende omstandigheden als:

- Ouders spraken geen NL
- Dronken allebei veel
- Respect was erg belangrijk in zijn omgeving
- Hij was lief voor z'n broertje
- Had z'n school afgemaakt

En nog wat.

The General
25-04-03, 11:59
belachelijk hoge straf.....

zelfs volkert maakt kans om eerder op vrije voeten te komen dan khalid

Tomas
25-04-03, 12:04
Geplaatst door The General
belachelijk hoge straf.....

zelfs volkert maakt kans om eerder op vrije voeten te komen dan khalid


Nou, eigenlijk vind ik ze beiden belachelijk laag. Zeker als je het 2/3 princiepe meetelt.

Ik vind het wel moeilijk om die twee gevallen met elkaar te vergelijken. Volkert heeft geen agressief verleden en komt mij ook niet als een gevaarlijk agressief persoon over. Die Khalid heeft een veel agressievere en potentieel dus gevaarlijkere mentaliteit.

Shock & Awe
25-04-03, 12:34
Die smerige hond zou veel zwaarder gestraft moeten worden. En waarom worden die kakkerlakken van een ouders van hem het land niet uitgezet ? Nederland noemt zich een rechtstaat, ik merk het niet. Het is tijd dat er een nieuwe wind gaat waaien in Nederland.

De Rode Roos
25-04-03, 12:39
Geplaatst door Shock & Awe
Die smerige hond zou veel zwaarder gestraft moeten worden. En waarom worden die kakkerlakken van een ouders van hem het land niet uitgezet ? Nederland noemt zich een rechtstaat, ik merk het niet. Het is tijd dat er een nieuwe wind gaat waaien in Nederland.

Jij weet niet eens wat een rechtstaat is. Achterlijke figuren zoals jij zijn een groter gevaar voor de democratie dan Volkert. Dit bewijst nogmaals dat het een goede beslissing was van Volkert om Pim Fortuyn preventief te ruimen zodat er geen "nieuwe wind" kan waaien in Nederland. :wijs:

Tomas
25-04-03, 12:42
Geplaatst door Shock & Awe
Die smerige hond zou veel zwaarder gestraft moeten worden. En waarom worden die kakkerlakken van een ouders van hem het land niet uitgezet ? Nederland noemt zich een rechtstaat, ik merk het niet. Het is tijd dat er een nieuwe wind gaat waaien in Nederland.

Wat bedoel je dan precies met rechtstaat? Ik krijg namelijk een beetje de indruk dat je met frisse wind heel iets anders bedoelt.

Bart
25-04-03, 12:44
Geplaatst door De Rode Roos
Jij weet niet eens wat een rechtstaat is. Achterlijke figuren zoals jij zijn een groter gevaar voor de democratie dan Volkert. Dit bewijst nogmaals dat het een goede beslissing was van Volkert om Pim Fortuyn preventief te ruimen zodat er geen "nieuwe wind" kan waaien in Nederland. :wijs:

Ik vond je altijd een best aardig persoon. Hoe komt het toch dat je je steeds extremistischer gaat gedragen? Die laatste zin is te walgelijk voor woorden. De Rode Roos begint bruin/zwart te worden.

barfly
25-04-03, 12:45
http://www.stormfront.org/books/mein_kampf/hitler.jpg

Een frisse wind.... :corcky: :corcky: :corcky: :corcky: :corcky:

Bart
25-04-03, 12:47
Geplaatst door The General
belachelijk hoge straf.....

zelfs volkert maakt kans om eerder op vrije voeten te komen dan khalid

En als hij nu eens Piet had geheten, en niet Khalid? Had je dan ook hetzelfde gezegd? Waarschijnlijk niet he? Racist!

De straf is te laag, agressieve figuren zoals hij en die randdebiele vriend van hem moeten van de straat, punt.

De Rode Roos
25-04-03, 12:55
Geplaatst door Bart
Ik vond je altijd een best aardig persoon. Hoe komt het toch dat je je steeds extremistischer gaat gedragen? Die laatste zin is te walgelijk voor woorden. De Rode Roos begint bruin/zwart te worden.

,,De democratie werd misbruikt door Fortuyn. Door kwetsbare groepen eruit te pakken waar makkelijk op te scoren viel. Over de rug van die mensen roem en macht verwerven. Democratie is meer dan de uitkomst van verkiezingen. Democratie is ook dat de machthebbers rekening houden met belangen van minderheden.'' - Volkert van der G.

Tomas
25-04-03, 13:01
Geplaatst door De Rode Roos
,,De democratie werd misbruikt door de PvdA. Door kwetsbare groepen eruit te pakken waar makkelijk op te scoren viel. Over de rug van die mensen roem en macht verwerven. Democratie is meer dan de uitkomst van verkiezingen. Democratie is ook dat de machthebbers rekening houden met belangen van minderheden.'' - Tomas.

Jij bent met je opmerking net zo fout bezig als die Shock.

observer
25-04-03, 13:03
Democratie is meer dan de uitkomst van verkiezingen. Democratie is ook dat de machthebbers rekening houden met belangen van minderheden. democratie houd niet in mensen vermoorden met wie je het niet eens bent

De Rode Roos
25-04-03, 13:04
Geplaatst door Tomas
Jij bent met je opmerking net zo fout bezig als die Shock.

Ok, ik neem die opmerking terug. :duizelig:

Tomas
25-04-03, 13:11
Geplaatst door De Rode Roos
Ok, ik neem die opmerking terug. :duizelig:

Goed zo... Je bent weer lief.

kaassietoch
25-04-03, 13:19
Geplaatst door De Rode Roos
,,De democratie werd misbruikt door Fortuyn. Door kwetsbare groepen eruit te pakken waar makkelijk op te scoren viel. Over de rug van die mensen roem en macht verwerven. Democratie is meer dan de uitkomst van verkiezingen. Democratie is ook dat de machthebbers rekening houden met belangen van minderheden.'' - Volkert van der G.

Je vorige reactie vond ik op een bepaalde manier nog wel grappig maar deze flirt met Volkert van der G doet me toch wel een beetje de wenkbrauwen fronsen.

Ik hoop in ieder geval dat je snapt dat van der G. met deze verdediging doet alsof hij alleen uitmaakt hoe democratie in elkaar steekt en moet worden uitgevoerd. Het lollige van de democratie is wel dat de zwakkeren van de samenleving voor iedere politicus een middel kunnen zijn politiek gewin te behalen, ongeacht zijn politieke spectrum. De rechtse politicus zet zich er tegen af de linkse politicus omarmt ze, als het maar stemmen oplevert even cru gezegd. Dit (mis)gebruik van de democratie heeft een systeem opgeleverd dat tot 6 mei heel behoorlijk functioneerde, niet perfect, misstanden genoeg maar het liep. De realiteit van nu is dat 6 mei 2002 nog immer na-echoot op het binnenhof, er is nu bijna een jaar de situatie dat er van een behoorlijk functionerende regering geen sprake is. De werkloosheid neemt schrikbarend toe, geen politicus die ook maar bij machte is daar in ieder geval beleid op te zetten, dito voor gaten die vallen in de pensioenvoorziening, het nog immer sterk rammelende onderwijs en een gezondheidszorg die snel ineenschrompelt tot een minimale aangelegendheid. Nee, het is niet allemaal de schuld van Volkert van der G. Maar dat de Nederlandse democratie op dit moment naar adem hapt lijkt me duidelijk. Dat Volkert van der G. met zijn moord voor een groot gedeelte verantwoordelijk is voor rare verkiezingsuitslagen, een stuurloze partij door het ontbreken van een leider die in het kielzog een apatische regering achterlaat waarbij nieuw uitgeroepen verkiezingen de situatie alleen nog maar verder verslechteren, dat neem ik hem wel kwalijk. En het feit dat van der G. voor mij heeft uitgemaakt dat Fortuyn een te groot gevaar was voor deze samenleving om te mogen blijven leven.

The General
25-04-03, 13:24
8 jaar + TBS is gewoon veel te zwaar voor een tiener.

daarnaast is het overduidelijk dat het gaat om doodslag en geen moord.

8 jaar + TBS is veel te veel....of je nou Khalid heet of Hans......het maakt geen F**K uit.

Ik zou zeggen korte straf om z.s.m. te beginnen aan een behadeling.

Tomas
25-04-03, 13:31
Geplaatst door The General
8 jaar + TBS is gewoon veel te zwaar voor een tiener.

daarnaast is het overduidelijk dat het gaat om doodslag en geen moord.

8 jaar + TBS is veel te veel....of je nou Khalid heet of Hans......het maakt geen F**K uit.

Ik zou zeggen korte straf om z.s.m. te beginnen aan een behadeling.

8 - 2,5 = 5,5 jaar is veel te kort voor de moordenaar van je kind.

daarnaast heeft hij een strafblad waar al vaker sprake is gewest van geweldadigheid. De verzachtendeomstandigeheden maken hem misschien minder toerekeingsvatbaar, maar daarentegen ook weer gevaarlijker.

Van mij mogen ze direct met behandelen beginnen. No problemo Lijkt me verstandig.

Maar 6 jaar gevangenisstraf voor de moordenaar (of dat nu uit zinloosgeweld of met voorbedachte rade gebeurt is maakt mij niet uit) vind ik ondragelijk kort.

Orakel
25-04-03, 13:39
Geplaatst door The General
8 jaar + TBS is gewoon veel te zwaar voor een tiener.

daarnaast is het overduidelijk dat het gaat om doodslag en geen moord.

8 jaar + TBS is veel te veel....of je nou Khalid heet of Hans......het maakt geen F**K uit.

Ik zou zeggen korte straf om z.s.m. te beginnen aan een behadeling.

Zo is dat. Het staat buiten kijf dat straf op zijn plaats is en daarbij maakt het niet uit hoe hij heet en of zijn ouders wel of geen Nederlands spraken (doen ze trouwens wel).

De kans op herhaling en de verminderde toerekeningsvatbaarheid zijn volgens mij de belangrijkste factoren en de aanpak daarvan ligt besloten in de TBS. Daar moet inderdaad zo snel mogelijk een aanvang mee gemaakt worden.

De gevangenisstraf is een vorm van maatschappelijke vergelding en genoegdoening. Deze jongen heeft dan wel een justitieel verleden, maar dat is toendertijd afgedaan met een werkstraf. Dat zegt al iets over de geringe ernst van die delicten.
Daarbij is er hier sprake van doodslag en niet van moord en bij mijn weten komt het betrekkelijk weinig voor dat doodslag met 8 jaar én TBS wordt bestraft.

Ik kan het niet laten, maar ik vraag mij nu weer sterk af wat de factor "geschokte maatschappij" heeft bijgedragen aan de hoogte van de straf.
Zal mij benieuwen wat de 18-jarige jongen krijgt die (vandaag in de krant) een 80-jarige weduwe vermoord blijkt te hebben straks opgelegd krijgt.

jaja
25-04-03, 13:42
Geplaatst door Tomas
8 - 2,5 = 5,5 jaar is veel te kort voor de moordenaar van je kind.

daarnaast heeft hij een strafblad waar al vaker sprake is gewest van geweldadigheid. De verzachtendeomstandigeheden maken hem misschien minder toerekeingsvatbaar, maar daarentegen ook weer gevaarlijker.

Van mij mogen ze direct met behandelen beginnen. No problemo Lijkt me verstandig.

Maar 6 jaar gevangenisstraf voor de moordenaar (of dat nu uit zinloosgeweld of met voorbedachte rade gebeurt is maakt mij niet uit) vind ik ondragelijk kort. je hebt gelijk dat de 2/3 regel voor Khalid net zo geldt als voor Volkert, echter je vergeet de TBS. Dat is met een open einde (theoretisch!). Hij krijgt dwangverpleging in een psychiatrisch ziekenhuis totdat hij geestelijk zo stabiel is dat hij dit soort gedrag niet meer vertoond. Als hij niet voor verbetering vatbaar is, kan hij theoretisch totaan zijn dood in het "gesticht" blijven. De werkelijkheid gebiedt te zeggen dat dat heel zelden gebeurt, tot het punt dat men zelfs TBS-instellingen heeft beschuldigt dat ze patienten vrijlieten omdat ze er toch niets meer mee konden. Dat was waarschijnlijk niet waar, alhoewel een psychiater na een langdurige verpleging vaak zo'n band opbouwt met een patient dat hij soms moeite heeft objectief zijn oordeel te geven.
Al met al is er een kans dat Volkert vrij komt op het moment dat Khalid nog vast zit in een psychiatrische inrichting. Overiens, denk ik persoonlijk, dat die behandeling voor Khalid nog wel eens het meest positieve van de hele affaire kan worden, want die jongen heeft duidelijk een probleem. Wellicht helpen ze hem dat oplossen zodat hij in het vervolg iets "menselijker" reageert in een conflict situatie.

Tomas
25-04-03, 13:47
Geplaatst door Orakel
De kans op herhaling en de verminderde toerekeningsvatbaarheid zijn volgens mij de belangrijkste factoren en de aanpak daarvan ligt besloten in de TBS. Daar moet inderdaad zo snel mogelijk een aanvang mee gemaakt worden.

Wat bedoel je met kans op herhaling als argument? Omdat er sprake is van weinig kans op herhaling? Nou, gezien de argumenten die de omstandigheden verzachten lijkt mij de kans juist groot, want de verzachtende omstandigheden liggen niet in dat incident, maar in zijn karakter en thuissituatie. Die veranderen neit snel meer.


Deze jongen heeft dan wel een justitieel verleden, maar dat is toendertijd afgedaan met een werkstraf. Dat zegt al iets over de geringe ernst van die delicten.

Dat zegt mij wat over de hardheid van de straffen in NL. Dat hij uberhaupt al eens veroordeeld is voor een geweldsmisdrijf zegt mij dan ook al voldoende.


Zal mij benieuwen wat de 18-jarige jongen krijgt die (vandaag in de krant) een 80-jarige weduwe vermoord blijkt te hebben straks opgelegd krijgt.

Omdat hij een autochtoon is? Of wat?

Ik ken de aanleiding van die moord niet, maar zo op het eerste gezicht lijkt mij een roofmoord waarbij een 80 jarige vrouw vermoord wordt een ernstiger misdrijf dan een gevalletje zinloosgeweld.

Tomas
25-04-03, 13:53
Geplaatst door jaja
Dat is met een open einde (theoretisch!). Hij krijgt dwangverpleging in een psychiatrisch ziekenhuis totdat hij geestelijk zo stabiel is dat hij dit soort gedrag niet meer vertoond. Als hij niet voor verbetering vatbaar is, kan hij theoretisch totaan zijn dood in het "gesticht" blijven.


Weet ik.


De werkelijkheid gebiedt te zeggen dat dat heel zelden gebeurt, tot het punt dat men zelfs TBS-instellingen heeft beschuldigt dat ze patienten vrijlieten omdat ze er toch niets meer mee konden. Dat was waarschijnlijk niet waar, alhoewel een psychiater na een langdurige verpleging vaak zo'n band opbouwt met een patient dat hij soms moeite heeft objectief zijn oordeel te geven.

En dit ook.

Gezien het aantal moorden en verkrachtingen dat gepleegd wordt door recidivisten is dit gewoon de realiteit. Zat gevallen bekend waarbij de rechter zelfs tegen het advies in de deliquent vrij heeft gelaten. Met als gevolg weer een moord.


Al met al is er een kans dat Volkert vrij komt op het moment dat Khalid nog vast zit in een psychiatrische inrichting.

Ja, die bestaat. So what? Moet ik dan deze straf te hoog vinden? Of mag ik die van Volkert ook te laag vinden?


Overiens, denk ik persoonlijk, dat die behandeling voor Khalid nog wel eens het meest positieve van de hele affaire kan worden, want die jongen heeft duidelijk een probleem. Wellicht helpen ze hem dat oplossen zodat hij in het vervolg iets "menselijker" reageert in een conflict situatie.

Fijn voor 'm. Die ouders van die Renee, hebben niet zoveel geluk.

De waarde van het leven van een mens wordt mi ook bepaald door de straf die op het ontnemen ervan ligt. En ik vind de waarde van een mensenleven aan devaluatie onderhevig.

Orakel
25-04-03, 13:59
Geplaatst door Tomas
[B]Wat bedoel je met kans op herhaling als argument? Omdat er sprake is van weinig kans op herhaling? Nou, gezien de argumenten die de omstandigheden verzachten lijkt mij de kans juist groot, want de verzachtende omstandigheden liggen niet in dat incident, maar in zijn karakter en thuissituatie. Die veranderen neit snel meer.

Nee, juist omdat de kans op herhaling hoog blijkt te zijn. Die kans verklein je (in deze gevallen) bijna alleen met behandeling.
Wetenschappelijk onderzoek wereldwijd heeft aangetoond dat de kans op herhaling niet (alleen) door strenger of zwaarder straffen gereduceerd kan worden.
Waar zwaardere straffen eventueel wel aan bijdragen is het drempelverhogende effect t.a.v. criminaliteit naar de rest van de samenleving.



Dat zegt mij wat over de hardheid van de straffen in NL. Dat hij uberhaupt al eens veroordeeld is voor een geweldsmisdrijf zegt mij dan ook al voldoende.

Ik weet niet of hij al eerder voor geweldsmisdrijven is veroordeeld.



Omdat hij een autochtoon is? Of wat?

Neuhh, vanwege de ruchtbaarheid die er gegeven is aan de zaak van Khalid L. Die andere zaak die ik noemde behelst 4 regeltjes op pagina 70 van de kranten en de zaak van Khalid L is breed uitgemeten geweest en zelfs de politici hebben zich er mee bemoeid (die met dat gebit die 'm wel en rotschop gegeven zou hebben).
Nou heet het wel dat we in NL onafhankkelijke rechtspraak hebben en dat Vrouwe Justitia blind is, mar volgens mij gluurt ze af en toe onder die bandana door.
Bij de strafoplegging wordt namelijk meegewogen in hoeverre de maatschappelijke orde geschokt is en dat is weer afhankelijk de wijze waarop er in de samenleving gereageerd wordt op een dergelijke gebeurtenis.
Ik zal es googelen en kijken wat b.v. die schutter bij cafe Bacchus in Gornichem gekregen heeft, of die Turkse jongen die in opdracht van zijn vader een paar medeleerlingen neerschoot.

Tomas
25-04-03, 14:08
Geplaatst door Orakel
Nee, juist omdat de kans op herhaling hoog blijkt te zijn. Die kans verklein je (in deze gevallen) bijna alleen met behandeling.
Wetenschappelijk onderzoek wereldwijd heeft aangetoond dat de kans op herhaling niet (alleen) door strenger of zwaarder straffen gereduceerd kan worden.
Waar zwaardere straffen eventueel wel aan bijdragen is het drempelverhogende effect t.a.v. criminaliteit naar de rest van de samenleving.


OK.


Ik weet niet of hij al eerder voor geweldsmisdrijven is veroordeeld.

Ik weet ook niet meer waar ik dat gelezen heb.


Neuhh, vanwege de ruchtbaarheid die er gegeven is aan de zaak van Khalid L. Die andere zaak die ik noemde behelst 4 regeltjes op pagina 70 van de kranten en de zaak van Khalid L is breed uitgemeten geweest...

Daarnetegen liepen die moordenaars van Mijndert Tjoelker alweer in no time rond. Ook dat was een zaak met veel ophef, maar een straf die mij nog steeds behoorlijk dwars zit. En al helemaal op welke argumenten: het kon niet onomstotelijk aangetoond worden van wie uiteindelijk de fatale schop kwam.......

Ik heb echt zoveel moeite met rechters in NL. Dat wil je niet geloven.

jaja
25-04-03, 14:11
Geplaatst door Orakel
[B]Nee, juist omdat de kans op herhaling hoog blijkt te zijn. Die kans verklein je (in deze gevallen) bijna alleen met behandeling.
Wetenschappelijk onderzoek wereldwijd heeft aangetoond dat de kans op herhaling niet (alleen) door strenger of zwaarder straffen gereduceerd kan worden.
Waar zwaardere straffen eventueel wel aan bijdragen is het drempelverhogende effect t.a.v. criminaliteit naar de rest van de samenleving. kortom, je moet straffen met gevangenis en dwangverpleging om te voorkomen dat hij het nog eens doet.


Ik weet niet of hij al eerder voor geweldsmisdrijven is veroordeeld. er zit een element van asociaal gedrag in zijn CV ...


Neuhh, vanwege de ruchtbaarheid die er gegeven is aan de zaak van Khalid L. Die andere zaak die ik noemde behelst 4 regeltjes op pagina 70 van de kranten en de zaak van Khalid L is breed uitgemeten geweest en zelfs de politici hebben zich er mee bemoeid (die met dat gebit die 'm wel en rotschop gegeven zou hebben). ... en het was gisteren op het 8 uur journaal ... en in alle kranten op de voorpagina.... of hebben we het niet over Tholen / St Philipsland?

Nou heet het wel dat we in NL onafhankkelijke rechtspraak hebben en dat Vrouwe Justitia blind is, maar volgens mij gluurt ze af en toe onder die bandana door.
Bij de strafoplegging wordt namelijk meegewogen in hoeverre de maatschappelijke orde geschokt is en dat is weer afhankelijk de wijze waarop er in de samenleving gereageerd wordt op een dergelijke gebeurtenis. klopt ... meestal is dat een reden voor strafvermindering!

Ik zal es googelen en kijken wat b.v. die schutter bij cafe Bacchus in Gornichem gekregen heeft, of die Turkse jongen die in opdracht van zijn vader een paar medeleerlingen neerschoot. hoe dan ook de dwangverpleging is voor Khalid het beste wat hem kan overkomen, hoop ik. Dat laat onverlet dat de doodslag nooit had mogen gebeuren en dat het verschrikkelijk is voor zijn familie. Het feit dat Khalid voor minimaal 6 jaar en waarschijnlijk 8 tot 10 jaar uit de samenleving is verwijderd is voor hen wellicht iets van een gevoel van "vergelding". Toch blijft voor mij de rechtbank niet iets om wraak te nemen op de dader, maar om te straffen, hoe hard dat soms ook voor de slachtoffers en hun familie is.

Tomas
25-04-03, 14:19
Geplaatst door jaja
Toch blijft voor mij de rechtbank niet iets om wraak te nemen op de dader, maar om te straffen, hoe hard dat soms ook voor de slachtoffers en hun familie is.

Ik vind het belachelijk dat gerechtigheid niet meetlet in het nederlandsrecht.

Wat houdt "straf" eigenlijk in? Dat is is nu eenmaal gerechtigheid of genoegdoening, anders moet je alleen dwangverpleging geven. Dat is er namelijk voor om de patient te leren het niet meer te doen.

En smarte geld moeten we dan ook maar afschaffen.

Er is ook nog zoiets als de verantwoordelijkheid die wij als samenleving hebben voor de slachtoffers. Die hebben heel veel pijn en verdriet.

kaassietoch
25-04-03, 14:45
Geplaatst door Tomas
Ik vind het belachelijk dat gerechtigheid niet meetlet in het nederlandsrecht.

Wat houdt "straf" eigenlijk in? Dat is is nu eenmaal gerechtigheid of genoegdoening, anders moet je alleen dwangverpleging geven. Dat is er namelijk voor om de patient te leren het niet meer te doen.

En smarte geld moeten we dan ook maar afschaffen.

Er is ook nog zoiets als de verantwoordelijkheid die wij als samenleving hebben voor de slachtoffers. Die hebben heel veel pijn en verdriet.

Ik ben sowieso best voor een systeem waarbij criminele/gewelddadige jongeren uit hun vaste groepje gehaald worden en tot aan hun 21e in een soort van Internaat worden opgenomen. Het aantal recidiven is relatief groot in deze groepen en met permanent toezicht voorkom je in ieder geval dat deze pubers oiv hun hormonen weer in dezelfde fout terugvallen. Juist ook de isolatie van 'vriendjes' met het bijbehorende pocherige groepssfeertje kan het aantal jongerenmisdrijven volgens mij geweldig doen afnemen. Overigens ben ik in het geheel niet voor een verblijf binnen vier muren etc, ze gaan maar gewoon naar een normale school en doen ook lekkers met zijn allen boodschappen (uiteraard alles in een heel andere kant van Nederland dan de oorspronkelijke woonplaats) maar constant onder TOEZICHT. Ik geloof ook dat je er een groot aantal ouders dat hun kroost allang niet meer de baas is erg blij mee maakt. Verder moeten die gasten daar gaan leren dat voor jezelf opkomen niet met vuisten te maken hoeft te hebben.



Het is alleen jammer dat in de NL politiek 'kampen' altijd een beladen term zal blijven.


Een ander aardig proefballonetje lijkt me het levenslang betalen van smartegeld door de dader aan het slachtoffer. Het hoeven geen grote bedragen te zijn anders ga je van de regen in de drup maar wel zoiets dat er iedere maand een tientje op je salarisstrook wordt ingehouden voor het verwoeste leven van mevrouw Jansen, letterlijk met deze omschrijving op die strook. Het slachtoffer weet dan dat iedere maand de dader weer even met zijn neus op de feiten wordt gedrukt.
Represailles? Dom want de dader is al geheel bekend en dan verhogen we het tarief daarna toch nog een keer.

jaja
25-04-03, 14:49
Geplaatst door kaassietoch
[B]Ik ben sowieso best voor een systeem waarbij criminele/gewelddadige jongeren uit hun vaste groepje gehaald worden en tot aan hun 21e in een soort van Internaat worden opgenomen. Het aantal recidiven is relatief groot in deze groepen en met permanent toezicht voorkom je in ieder geval dat deze pubers oiv hun hormonen weer in dezelfde fout terugvallen. Juist ook de isolatie van 'vriendjes' met het bijbehorende pocherige groepssfeertje kan het aantal jongerenmisdrijven volgens mij geweldig doen afnemen. Overigens ben ik in het geheel niet voor een verblijf binnen vier muren etc, ze gaan maar gewoon naar een normale school en doen ook lekkers met zijn allen boodschappen (uiteraard alles in een heel andere kant van Nederland dan de oorspronkelijke woonplaats) maar constant onder TOEZICHT. Ik geloof ook dat je er een groot aantal ouders dat hun kroost allang niet meer de baas is erg blij mee maakt. Verder moeten die gasten daar gaan leren dat voor jezelf opkomen niet met vuisten te maken hoeft te hebben. deels mee eens, alhoewel niet elk jeugdig crimineeltje hiervoor geschikt is, cq niet elke "misdaad" dit vereist. Het hangt toch een beetje van de omstandigheden af - onafhankelijk oordeel van een rechter graag.



Het is alleen jammer dat in de NL politiek 'kampen' altijd een beladen term zal blijven.

Een ander aardig proefballonetje lijkt me het levenslang betalen van smartegeld door de dader aan het slachtoffer. Het hoeven geen grote bedragen te zijn anders ga je van de regen in de drup maar wel zoiets dat er iedere maand een tientje op je salarisstrook wordt ingehouden voor het verwoeste leven van mevrouw Jansen, letterlijk met deze omschrijving op die strook. Het slachtoffer weet dan dat iedere maand de dader weer even met zijn neus op de feiten wordt gedrukt.
Represailles? Dom want de dader is al geheel bekend en dan verhogen we het tarief daarna toch nog een keer. probleem is dat dit soms tegengesteld werkt. Ook de dader raakt het verleden nooit kwijt en dat verhindert soms zijn eigen "verbetering".

Canaris
25-04-03, 14:50
Orakel heeft natuurlijk tendele gelijk

Wanneer we gaan kijken hoe ons systeem , vergelijkbare gevallen heeft berecht , rijzen er een paar vragen.

Ik kan mij goed herinneren aan die jongen uit leeuwarden die twee randaal schoppers wilde aanspreken.
Die schopten hem toentetijd dood.
met herinnere.

Weet iemand wat die jongens hebben gekregen ?
Ik wel
(Ongeveer, ik wil niet gaan Googelen)
de een 3 jaar , de ander 2 1/2 waarvan beide 1 jaar voorwaardelijk. Die lopen al lang weer over straat.

Die Jongen in Amsterdam?
Die gasten hebben geen dag in de gevangeniss gezeten. Die kregen überhaupt voorwaardelijk.

En dan 8 jaar met TBS

Men kan dus vragen , is deze straf te zwaar?
Nee , voor mij persoonlijk eindelijk een straf waarvan mijn gevoel niet spontaan een hysterische aanval krijgt.

duidelijk waren die andere strafen een schandaal voor de nederlandse jurisprudenz.

Is dus de rechterlijke macht in zich gegaan?

Denk het niet.
Ik vermoed ( maarten kan zeker text en uitleg geven) dat deze zaak opzich , met een voorbelaste dader , niet uniek in Nederland is , en de gevangenisse vol zitten met 8.jaartjes en TBS voor soortgelijke gevallen, welke helaas niet zo prominent zijn geworden.

Stop Zinloos geweld.

Canaris
25-04-03, 14:53
Het wordt in heel europa als een werk van duivel verschreeuwd, Als middeleeuws. Als inhumaan.

En toch ben ik zo ontzettend voor Boot Camps

kaassietoch
25-04-03, 15:02
Geplaatst door Canaris
Het wordt in heel europa als een werk van duivel verschreeuwd, Als middeleeuws. Als inhumaan.


Klopt. Toch geloof ik niet dat jongens van de straat hun zelfrespect herwinnen door in therapie te gaan met een geitewollensokken welzijnswerker en over de teleurstellingen van hun jeugd een potje na te huilen. Die gasten willen respect omdat ze zo'n geweldige stoere kerel zijn. Benut dat gegeven maar leer ze alleen dat het nooit ten koste van anderen mag gaan. Van een beetje doorbikkelen kanppen die gasten vaak meer op dan een outcoming, dat geloof ik echt.



En toch ben ik zo ontzettend voor Boot Camps

Juist, oud normen en waardenpatroon tot de grond toe afbreken en werken aan dat zelfrespect. OK, OK, OK, zoveel % zal er niks beter van worden, maar de rest krijgt met zo'n shocktherapie een tweede kans van jewelste.

Orakel
25-04-03, 17:25
Geplaatst door Jaja ... en het was gisteren op het 8 uur journaal ... en in alle kranten op de voorpagina.... of hebben we het niet over Tholen / St Philipsland?

*shrink* Ja, dat is die zaak. Da woest ik nie. Las het vandaag pas.



Geplaatst door kaassietoch

Juist, oud normen en waardenpatroon tot de grond toe afbreken en werken aan dat zelfrespect. OK, OK, OK, zoveel % zal er niks beter van worden, maar de rest krijgt met zo'n shocktherapie een tweede kans van jewelste.

your wish is my command :p

Daar is 1 'project' van in Nederland genaamd de Glen Mills School. Is overgewaaid uit Amerika ('t zal ook niet):


Glen Millsschool.

De jongsten zijn 15, de oudsten 20 jaar. Sommigen zijn al vader. Het zijn jongens met een ernstig crimineel verleden, vaak afkomstig uit jeugdbenden, dus gevoelig voor groepsdruk. Ze zitten op de Glen Mills School in Wezep, een plaatsje in de buurt van Zwolle, een "uniek experiment in de Nederlandse jeugdzorg".

Het begint met een visite aan de kapper. Met het kapsel verdwijnt een deel van de eigen identiteit. Alles wat verwijst naar het verleden, kleren en sieraden moeten afgegeven worden. Je krijgt als begeleider een big brother die meteen op je inpraat over normen waaraan je je hier te houden hebt. Bij de groepsvergaderingen moet je op de grond zitten, elkaar aanraken mag niet, tekens of seintjes geven evenmin. Wil je iets zeggen tegen een staflid, dan moet je eerst in de houding gaan staan. Binnen mag je geen schoenen dragen, alleen slippers. Praten over je verleden is verboden. Kletsen, t.v. kijken, alcohol of roken: vergeet het maar. Je mag wel kijken hoe de hogere statussen aan sport doen. Verder ben je de hele dag bezig met onderwijs en huishouden. Privacy wordt je niet gegund, je mag alleen maar naar buiten in het bijzijn van twee anderen, en zelfs bij het naar de w.c. gaan wordt je gecoverd. Regelmatig op een dag wordt je door medestudenten aangesproken op je gedrag, en bij een grote mond krijg je de hele groep over je heen. Maak je het nog bonter, dan vormen je medestudenten een kleine kring rondom je en schreeuwen je toe dat je op een dood spoor ziet. Ga je slaan, dan word je door de staf op de grond gedrukt tot je gekalmeerd bent en daarna mag je douches gaan schrobben. Wil je langer op je bed liggen dan zes uur, dan moet je dat verdienen.

Groepsdruk en status, daar draait het allemaal om op dit instituut. Zoals in een jeugdbende de leden door groepsdwang tot slechte zaken worden gebracht, zo dwingen de studenten op Glen Mills elkaar te werken aan een toekomst met wat perspectief. Het is het spiegelbeeld van het leven op straat,. Daar krijg je status door negatiefgedrag, op Glen Mills door positief gedrag.

Als verse student begin je als concern. Met hard werken, verbetering van je gedrag en anderen op fouten wijzen, kun je bull worden.Die status geeft recht op vrijheid: voor het eerst mag je op verlof, je mag binnen schoenen dragen, op de bank zitten in de recreatieruimte en de t.v. bedienen. Gedraag je je voorbeeldig als bull en heb je leiderscapaciteiten, dan kun je het schoppen tot rep (representative) of zelfs tot exec (executive), functie waarvoor je nog betaald wordt ook. De hoogste status is die van campuspresident.

De status moet steeds weer opnieuw worden bewezen. Fouten en uitglijers worden meteen en zonder pardon gevolgd door degradatie.

De school krijgt van de overheid vier jaar de kans om te bewijzen dat dit systeem werkt. Inmiddels is men twee jaar op weg en de resultaten zijn zonder meer positief te noemen. 'Therapeuteren' is taboe op Glen Mills. Graven in het verleden van de pupillen eveneens. Wat ze fout deden hebben ze hun hele leven al te horen gekregen, op Glen Mills leren ze wat ze écht in hun mars hebben.

Donna
25-04-03, 17:38
Geplaatst door Orakel
Neuhh, vanwege de ruchtbaarheid die er gegeven is aan de zaak van Khalid L. Die andere zaak die ik noemde behelst 4 regeltjes op pagina 70 van de kranten en de zaak van Khalid L is breed uitgemeten geweest en zelfs de politici hebben zich er mee bemoeid (die met dat gebit die 'm wel en rotschop gegeven zou hebben).
Nou heet het wel dat we in NL onafhankkelijke rechtspraak hebben en dat Vrouwe Justitia blind is, mar volgens mij gluurt ze af en toe onder die bandana door.
Bij de strafoplegging wordt namelijk meegewogen in hoeverre de maatschappelijke orde geschokt is en dat is weer afhankelijk de wijze waarop er in de samenleving gereageerd wordt op een dergelijke gebeurtenis.
Ik zal es googelen en kijken wat b.v. die schutter bij cafe Bacchus in Gornichem gekregen heeft, of die Turkse jongen die in opdracht van zijn vader een paar medeleerlingen neerschoot.

Een vriend van mij is een aantal jaren geleden door iemand in zijn slaap (ik bedoel: zijkant hoofd) gestoken. Nadat hij op de grond lag te bloeden heeft de dader een fitness halter opgehaald om zijn hoofd kapot te slaan. Hij is met dichte kist begraven, ik zal jullie de details besparen. Aanleiding: een kapotte walkman. Straf: 6 jaar. De dader is inmiddels weer vrij. Ik kom hem regelmatig tegen (en geloof me, dat vergt echt alles van je zelfbeheersing). Geen TBS, niks. Het slachtoffer was surinamer en er was drugs in het spel. Typisch gevalletje zinloos geweld. Heeft nooit iets over in de krant gestaan, behalve dan het lokale digitale krantje.

Anderhalf jaar geleden is een hindoestaanse vriend van me doodgestoken op een station. Aanleiding: geen. Berichtgeving: geen. (behalve dan het digitale krantje weer). Deze dader is volgens mij nog niet eens veroordeeld.

Vrouwe justitia blind?

:lol:

The General
25-04-03, 20:15
Straffen in de zaken:

-Joes Kloppenburg : 8 jaar

-Meindert Tjoelker : 2 jaar 6 maanden voorwaardelijk = 18 maanden

-Daniel van Cotthem : 5 jaar + TBS

-Alan Roos en Daan de Blok : (12 jaar voor dader 1) (20 jaar dader 2) (was dubbele moord met voorbedachte rade)

-Jantje Hertogs : 15 jaar (moord met voorbedachte rade)

Joes Kloppenburg (26) op 17 augustus 1996 doodgeschopt na een opmerking over een vechtpartij, dader kreeg acht jaar celstraf.

Brit Mark White (25) op 22 december 1996 doodgestoken na klagen over geluidsoverlast, dader krijgt 9 maanden jeugddetentie en een geldboete van 30.000 gulden.

Roelof Otten (24) op 6 juli 1997 doodgeschopt tijdens een avondje stappen, daders kregen drie jaar cel. Een derde dader krijgt 2 jaar jeugddetentie.

Brit John Oldham (29) overlijdt nadat hij in een kroeg wordt neegestoken, de dader krijgt zeven jaar cel.

Ferdinand de Vroom op 26 juni 1998 krijgt klap in zijn gezicht bij een woordenwisseling, valt op de grond en raakt in coma. Enige dagen later overlijdt hij. De dader krigt drie jaar, waarvan zes maanden voorwaardelijk.

Theo Oerlenmans (62) wordt in 1998 een bibliotheek zonder enige reden doodgestoken door een verslaafde, dakloze man, de ontoerekeningsvatbare dader krijgt tbs en dwangverpleging.

Nasit Waseen Rana (25) wordt op 13 december 1998 in zijn auto doodgestoken door een agressieve fietser. De dader krijgt zeven jaar cel.

Marianne Roza en Froukje Schuitmaker komen op 10 januari 1999 om het leven na een schietpartij in café Bacchus. De daders kregen 16 jaar cel.

Daniël van Cotthem (17) krijgt op 7 januari 2000 zonder enige aanleiding een klap op zijn slaap en sterft aan de gevolgen ervan. De dader kreeg vier jaar plus tbs met dwangverpleging

Ismael Sidi Abdelghani (23) wordt op 29 september 2000 doodgeschoten. Aanleiding is een ruzie die Ismael wil sussen. Daders zijn nog niet gevonden.

Michael Smits (18), Michale Loo (19) en Diane Kleijen (18) worden met opzet van de weg gereden en rijden tegen een boom op. Ze zijn op slag dood. De dader kreeg 10 jaar celstraf, zijn vriendin 30 maanden.

Stephan Hendriksen (16) wordt op 21 september 2001 doodgestoken nadat hij geprobeerd had een ruzie te sussen. De daders krijgen twee en een jaar jeugddetentie, waarvan drie maanden voorwaardelijk.


René Steegman : 8 jaar + TBS GING OM DOODSLAG DUS GEEN MOORD....... dader is nog erg jong........ M.A.W. DE ZWAARSTE STRAF VAN ALLEMAAL !!!

Vrouw justitia blind ??? rot toch lekker een eind op !!!