PDA

Bekijk Volledige Versie : Islam en integratie, de discussie voorbij...



Couscousje
25-04-03, 16:06
Islam en integratie, de discussie voorbij...

EINDHOVEN – Integratie is een alom bekend begrip, in het bijzonder Islam en integratie. De landelijke dagbladen en de discussiefora op het Internet staan er bol van. Zo ook het forum van Maroc.nl. Daar stelde men de vraag: "Heeft de Islam een negatieve invloed op het integratieproces onder Marokkaanse jongeren in Nederland?" In hoeverre laat men zich zo leiden door de Qur'an en de soenna, dat de integratie negatief wordt beïnvloed?

Cultuurverschillen

De forumleden van Maroc.nl bogen zich over dit interessante vraagstuk. barfly had het volgende te melden: “Ik denk dat de Islam bij veel Marokkaanse jongeren helemaal niet zo'n grote rol speelt nóg. Van een aantal Marokkanen weet ik namelijk dat het serieus nemen van verantwoordelijkheden, maatschappij en geloof pas op latere leeftijd belangrijk is, deze jongeren zien zich wel als moslim maar vinden het praktiseren ervan voor later zorg. Daarom denk ik dat het integratieproces meer tegenwerking krijgt door omstandigheden als sociaal achtergesteld zijn, moeilijker aan een baan komen en een groepscultuur die liever op andere manieren aan geld komt.”

rnaj onderschrijft de mening van barfly. “Zelf denk ik dat de invloed van de Islam niet groot is of niet groot hoeft te zijn. Ik denk dat de cultuurverschillen tussen land van herkomst en Nederland een veel grotere invloed hebben.”, aldus rnaj. “Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan de Islamitische Surinamers, bij deze groep spreken wij volgens mij niet over een integratieprobleem.”

Wat is integratie?

Men vindt dat een ander onderdeel van het vraagstuk belicht moet worden. “Wat is integreren precies? Ben je niet geïntegreerd als je een baard laat staan? En wat als een autochtone Nederlander een baard laat staan, is hij dan ook niet geïntegreerd?”, aldus Shaheed. “Hoe zit het met een autochtone Nederlandse vrouw, is ze ineens niet meer geïntegreerd als ze een niqaab gaat dragen? En wie bepaalt voor een ander wanneer iemand wel of niet geïntegreerd is? Dat zijn de vragen die je moet kunnen beantwoorden.”
barfly vindt dat inderdaad een goede vraag. “Wat is eigenlijk de definitie van "geïntegreerd zijn"? Ik heb zelf namelijk ook wat problemen met dat begrip. Niet al te lange tijd geleden zag ik op T.V. een vent met een halve kilo piercings in z'n gezicht en een pot inkt erin getatoeëerd. Toch wist de beste griezel de indruk te wekken dat ie een "autochtoon" was. Is zo iemand dan geïntegreerd? Integratie hangt volgens mij af van de wil om met de maatschappij om te gaan en niet om er in op te gaan.”
Volgens Tomas is integratie als een gemoedstoestand. “Hoe graag je hier wilt zijn en blijven. Ongeacht je achtergrond, cultuur, religie of wat dan ook. Als jij het prettig vindt om hier te wonen, dan ben je per definitie geïntegreerd.”
“Integratie begint met wederzijds respect en accepteren dat de ander anders is.” Joesoef komt met een goed voorbeeld. “De familie van een Iranese collega van mij is al generaties lang christen, overigens daar normaal geaccepteerd. Die krijgt steeds als er ergens weer wat gebeurt te horen: "jullie moslims...".

Geen belemmering

“Een geloof hoeft nooit een belemmering te zijn voor samenleven en zeker niet de Islam, waarin gezegd wordt dat je de gewoontes en de normen en de waarden van het land waar je woont moet respecteren. En daarin hoef je je eigen identiteit echt niet in te verliezen, dat wil zeggen assimileren.”, volgens gaypride. “Heel vaak word de beleving van het geloof vermengd met cultuur, maar daar kan je de Islam niet de schuld van geven.Het zijn sommige moslims die hun geloof zodanig beleven dat zij het samenleven in deze maatschappij belemmeren en de media zorgen ervoor dat ook hun broeders en zusters in Islam daar op worden aangekeken.”

Integratie blijft een lastig begrip in de ogen van Orakel. “Als daarmee bedoeld wordt dat je de taal beheerst, een opleiding volgt en vervolgens als radertje je werk doet in het grote uurwerk, dan is de Islam geen belemmering. De Islam spoort aan tot het vergaren van kennis en verbiedt het om je hand op te houden als je in staat bent om te werken.” Er is echter een verschil tussen Islam als religie en de moslim die dit geloof aanhangt, vindt Orakel. “De één meent dat zijn vrouw wel mag studeren en werken van de Islam, de ander vindt dat het niet mag, omdat vrouwen volgens diezelfde Islam zich niet in ruimtes mogen bevinden, waar zich ook mannen bevinden die niet tot de directe familie behoren. De één vindt dat je pas een moslim bent als je strikt volgens de letter van de Qur’an en de overleveringen van de profeet leeft, de ander meent dat je de Islam moet aanpassen aan de omgeving en tijdsgeest waarin je je bevindt.”, aldus Orakel.

Ook Simon geeft aan dat Islam in haar algemeenheid geen belemmering hoeft te zijn. “Ik zou zeggen dat fundamentalisme een slechte bijdrage levert aan het integratieproces. Maar of dat het fundamentalisme is van een moslim, van een christen of van een atheïst maakt in dat kader niet uit.”

Normen en waarden

Brie houdt er een geheel andere theorie op na. “Naar mijn mening heeft de Islam wel een negatieve invloed op het integratieproces. Hiermee wil ik niet zeggen dat de Islam slecht is, of dat integratie verkeerd is, maar dat het moeilijk samen gaat. Uiteraard hangt het er maar net vanaf wat je onder Islam en integratie verstaat, maar dat is weer een discussie op zich. Wanneer je enkel kijkt naar een aantal belangrijke normen en waarden, blijkt dat de Islam niet te verenigen valt met de cultuur zoals we die in Nederland hebben, mits de moslims geen uitzonderlijke concessies willen doen en je onder integratie meer verstaat dan alleen het spreken van de Nederlandse taal. Hierbij heb ik het over de seksuele moraal, het accepteren van homoseksualiteit, de manier waarop met familie wordt omgegaan, het dragen van hoofddoekjes enzovoorts.”

Boerinneke weerlegt deze stelling. “Men heeft het hier over Islamitische normen en waarden en dat die verschillen van de Nederlandse normen en waarden, die zelf van oorsprong een christelijke en humanistische grondslag hebben. Om eerlijk te zijn vind ik dit een beetje bizar, aangezien de normen en waarden die ik leer vanuit de Islam vanuit mijn eigen perspectief niet verschillen van de christelijke normen en waarden.”

Geloof en cultuur

Uiteindelijk komt Sabr met een duidelijke conclusie. “De Islam wordt als een geloof èn als een cultuur gezien. Het geloof en de cultuur lopen steeds door elkaar. Daar komt nog bij dat de Islam helemaal niet een eenduidige cultuur is. De Islam beslaat net zoveel culturen als er landen van herkomst zijn. De Islam vermengt zich dus als een aantal verschillende culturen met de reeds aanwezige Nederlandse cultuur.” Sabr geeft aan wat het principe van de dominante cultuur is. Men kan in Nederland ieder geloof praktiseren, mits men respect heeft voor wat er "gangbaar" is onder de bevolking in het algemeen. Dat laatste is de dominante cultuur en dus aan verandering onderhevig. Dat gaat langzaam en er verschijnen regelmatig "revolutionaire" bewegingen om deze verandering te versnellen. Een voorbeeld daarvan is de heersende mode, mediahypes en de politiek. “Het gaat er dus om deze veranderingen met respect en een open hart tegemoet te treden. Als dat lukt dan is de Islam zeker geen gevaar voor integratie.”

Fatima Boutoutouh

Apart kader:

Een gebeurtenis is van groot belang geweest voor de ontwikkeling van de discussies op Maroc.nl. 11 september 2001. Vanaf die datum zijn de onderwerpen politiek en geloof veel meer naar voren gekomen en wordt er over binnenlandse politiek en de tegenstellingen tussen moslims en andersdenkenden veel scherper gediscussieerd. De discussies op het forum van Maroc.nl worden ervaren als zeer opbouwend en een grote bijdrage leverend aan de ontwikkeling, solidariteit en integratie van jonge Marokkanen.

Bron: Multined, nummer 17-34

Cc

Tomas
25-04-03, 16:24
Kewl... :cool:

Couscousje
25-04-03, 16:30
Geplaatst door Tomas
Kewl... :cool:

Echt niet!

Ik sta er weer eens niet bij!

:kwaad:

Cc

lennart
25-04-03, 16:33
Geplaatst door Couscousje
Echt niet!

Ik sta er weer eens niet bij!

:kwaad:

Cc

Zie hier waarom : http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=61661

De Rode Roos
25-04-03, 16:35
zeer leuk artikel Cc! Goed geschreven. :duim:

Tomas
25-04-03, 16:36
Geplaatst door Couscousje
Echt niet!

Ik sta er weer eens niet bij!

:kwaad:

Cc

Zeur niet.

Andersom kan ook: de bedenker van Tomas komt echt nooit in het nieuws, terwijl Tomas al vaker in kranten en andere tijdschriften heeft gestaan.

BiL@L
25-04-03, 16:38
Oooooooooooooooooooh. Een niet kloppende zin.


De Islam beslaat net zoveel culturen als er landen van herkomst zijn.

:p

Tomas
25-04-03, 16:40
Geplaatst door De Rode Roos
zeer leuk artikel Cc! Goed geschreven. :duim:

Maar het artikel klinkt ook weer een beetje Bountierig of Oom tommerig.

In iedergeval: zoet. Zo ontzettend Cc, dus.

Couscousje
25-04-03, 16:41
Geplaatst door BiL@L
Oooooooooooooooooooh. Een niet kloppende zin.



:p

Wat klopt er niet aan dan?

:D

Cc waGt.

P.S.: Het is een citaat, hoor. :hihi:

Couscousje
25-04-03, 16:44
Geplaatst door lennart
Zie hier waarom : http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=61661

:haha:

.

Maar ik vat hem eigenlijk niej... :confused:

Cc

Couscousje
25-04-03, 16:46
Geplaatst door Tomas
Maar het artikel klinkt ook weer een beetje Bountierig of Oom tommerig.

In iedergeval: zoet. Zo ontzettend Cc, dus.

Hoepel eens op! :fpuh:

Dank je, Roos! :D

Cc

mrz
25-04-03, 16:57
Geplaatst door BiL@L

De Islam beslaat net zoveel culturen als er landen van herkomst zijn.

Oooooooooooooooooooh. Een niet kloppende zin.

:p

Geplaatst door Couscousje
Wat klopt er niet aan dan?



Je kan het zelf kloppend maken beste Couscousje :D

Couscousje
25-04-03, 17:03
Geplaatst door mrz
Je kan het zelf kloppend maken beste Couscousje :D

Wat klopt er dan niet aan?

Ik waGt nog steeds op iemand die wel de juiste grammatica weet.

:D

Cc

P.S.: Ik kan geloof ik nog erg lang waGten...

Tomas
25-04-03, 17:07
Geplaatst door Couscousje

P.S.: Ik kan geloof ik nog erg lang waGten...

Denk 't ook. Dacht ook even dat er bestaat stond.

Ga je al je artikelen hier nu plaatsen?

Waterval
25-04-03, 17:09
dat

RinC
25-04-03, 17:14
Cc, als je dat nou bij elke topic doet dan bespaart me dat een hoop RSI :D

Leuk hoor :duim:

-Y-
P.s. maak je ook reclame voor MarocNL? :hihi:

Orakel
25-04-03, 17:14
In navolging van Oemfoefoe: i want half. :D


Puik stukje werk Cc. :duim: Allah i 3amar ha dar (right?)

Mooi evenwichtig stuk. Ben benieuwd wat voor een aantrekkingskracht het voor dit PB zal betekenen.

Is die shock-and-awe-server er al?

Couscousje
25-04-03, 17:14
Geplaatst door Waterval
dat

Hoeft niet.

Cc

Couscousje
25-04-03, 17:16
Geplaatst door RinCoonie
Cc, als je dat nou bij elke topic doet dan bespaart me dat een hoop RSI :D

Leuk hoor :duim:

-Y-
P.s. maak je ook reclame voor MarocNL? :hihi:

In navolging van Radio 538:

Couscousje is Maroc.NL!

:ego:

Cc

Couscousje
25-04-03, 17:17
Geplaatst door Orakel
In navolging van Oemfoefoe: i want half. :D


Puik stukje werk Cc. :duim: Allah i 3amar ha dar (right?)

Mooi evenwichtig stuk. Ben benieuwd wat voor een aantrekkingskracht het voor dit PB zal betekenen.

Is die shock-and-awe-server er al?

Don't know, ik ga in ieder geval proberen toG wat meer positieve kanten van dit forum te beliGten...

En in navolging van Oemfoefoe:

What have you done for me lately? :p

Cc

Couscousje
25-04-03, 17:19
Geplaatst door Tomas
Denk 't ook. Dacht ook even dat er bestaat stond.

Ga je al je artikelen hier nu plaatsen?

Neej, dit leek me wel zo gepast omdat jullie er in vermeld worden.

Cc

Donna
25-04-03, 17:25
Goed stuk Cc! :lole:

Couscousje
25-04-03, 19:18
Geplaatst door Donna
Goed stuk Cc! :lole:

Dank, kopUh?

Cc

P.S.: Ik heb een nieuwe. Je weet wel, zo 1 voor tussen de lakens... :D

barfly
25-04-03, 19:39
Ik ga 't blad morgen gelijk kopen! :D (Al was het maar omdat ik erin sta ;) )
Maar zonder flauwekul, goed stuk! Ik ben blij dat Maroc.nl er een bijdrage aan kon leveren.

Mc7meDJ
25-04-03, 20:34
:duim:

alleen jammer (kapitalistisch gezien..kwa verkoopcijfers v/h blad, en hopelijk jouw "Magazine-Verkoop-Quota-based-contract" ) dat je geen extreme(-istische) quotes ertussen geplant hebt, wat uiteindelijk tog ten goede van jou zou komen ... :) en van de 'bekendheid' van het Blad in het algemeen in de maatschappij ... (mede door de ,waarschijnlijk, grote media-belangstelling voor juist die extreme stukkies ... )

Ps thnx 4 da felicitations, en die die zijn wederzijds (met trugwerkende kragt van een paar weken ofzo ? ;)

Couscousje
25-04-03, 20:38
Geplaatst door Mc7meDJ
:duim:

alleen jammer (kapitalistisch gezien..kwa verkoopcijfers v/h blad, en hopelijk jouw "Magazine-Verkoop-Quota-based-contract" ) dat je geen extreme(-istische) quotes ertussen geplant hebt, wat uiteindelijk tog ten goede van jou zou komen ... :) en van de 'bekendheid' van het Blad in het algemeen in de maatschappij ... (mede door de ,waarschijnlijk, grote media-belangstelling voor juist die extreme stukkies ... )

Ps thnx 4 da felicitations, en die die zijn wederzijds (met trugwerkende kragt van een paar weken ofzo ? ;)

Damn, jij bent nog oplettender dan ik...

:blauwkus:

Cc

P.S.: Ik hou zelf niet zo van ramptoerisme en sensatie...

nouwra
25-04-03, 20:54
sjow sjow, klinkt heftig :duim:

'k moet zeggen dat die discussie erg kwalitatief klinkt. Is 'ie echt hier op ons forumpje gevoerd...:vreemd:

Couscousje
25-04-03, 20:59
Geplaatst door nouwra
sjow sjow, klinkt heftig :duim:

'k moet zeggen dat die discussie erg kwalitatief klinkt. Is 'ie echt hier op ons forumpje gevoerd...:vreemd:

Yep.

Je kan hem nog ophalen.

Hij staat ten name van Couscousje ergens in het archief.

Cc

Mark
25-04-03, 21:19
Cc:

Ga je in je volgende stukje de meningen van Wizdom, Yehi, Sadeeq, Puk, manc en mijzelf verwerken?

Wij hebben mooie dingen gezegd in de topic van Wizdom over de vrijmetselaars!!!

:nerveus:

nouwra
25-04-03, 21:23
Geplaatst door Mark
Cc:

Ga je in je volgende stukje de meningen van Wizdom, Yehi, Sadeeq, Puk, manc en mijzelf verwerken?

Wij hebben mooie dingen gezegd in de topic van Wizdom over de vrijmetselaars!!!

:nerveus:

het topic Mark. Ze kan geen autochtoon met een spellingprobleem gaan quoten. Wat zullen de mensen wel niet denken

;)

Joesoef
25-04-03, 21:48
Gosie. Cc wordt zo nog een stoer wijf! Puik meid :boogjes:

Couscousje
25-04-03, 22:00
Geplaatst door Mark
Cc:

Ga je in je volgende stukje de meningen van Wizdom, Yehi, Sadeeq, Puk, manc en mijzelf verwerken?

Wij hebben mooie dingen gezegd in de topic van Wizdom over de vrijmetselaars!!!

:nerveus:

MissGien...

:stout:

Cc

Couscousje
25-04-03, 22:01
Geplaatst door Joesoef
Gosie. Cc wordt zo nog een stoer wijf! Puik meid :boogjes:

Excuse you!

"Wordt"?

:kwaad:

Cc

Donna
25-04-03, 22:03
Geplaatst door Couscousje
Dank, kopUh?

Cc

P.S.: Ik heb een nieuwe. Je weet wel, zo 1 voor tussen de lakens... :D

Meen je niet! :D

Jij laat er geen gras over groeien.......

En? Is't een blijvertje?

Joesoef
25-04-03, 22:06
Geplaatst door Couscousje
Excuse you!

"Wordt"?

:kwaad:

Cc



:p ff wachten. Dan ga ik op een cursus herintergreren :engel:

Couscousje
25-04-03, 22:06
Geplaatst door Donna
Meen je niet! :D

Jij laat er geen gras over groeien.......

En? Is't een blijvertje?

Nee, een verboden vruGt.

En je weet, die zijn het lekkerst...

:D

Cc

Donna
25-04-03, 22:11
Geplaatst door Couscousje
Nee, een verboden vruGt.

En je weet, die zijn het lekkerst...

:D

Cc

Pellen en opeten dan maar! :hihi:

Couscousje
25-04-03, 22:23
Geplaatst door Donna
Pellen en opeten dan maar! :hihi:

On it!

Letterlijk... :stout:

Cc

gaypride
25-04-03, 22:33
ik heb nog nooit in een blad gestaan :eek:

Cc echt een mooi artikel! :duim:

:blauwkus:
Gp

gaypride
25-04-03, 22:44
Geplaatst door nouwra
sjow sjow, klinkt heftig :duim:

'k moet zeggen dat die discussie erg kwalitatief klinkt. Is 'ie echt hier op ons forumpje gevoerd...:vreemd:

Nouwra, de hele discussie kun je hier terug lezen:

klik hier (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?threadid=56088&referrerid=1386)

;)
Gp

Couscousje
26-04-03, 19:10
Geplaatst door gaypride
ik heb nog nooit in een blad gestaan :eek:

Cc echt een mooi artikel! :duim:

:blauwkus:
Gp

Hoezo? Was jij niet een keer eerder geciteerd?

Cc

gaypride
26-04-03, 19:37
Geplaatst door Couscousje
Hoezo? Was jij niet een keer eerder geciteerd?

Cc

:schok: HUH???

ik denk me suf
geen idee waar je het over hebt
VERTEL

:confused:
Gp

Couscousje
26-04-03, 21:18
Geplaatst door gaypride
:schok: HUH???

ik denk me suf
geen idee waar je het over hebt
VERTEL

:confused:
Gp

Volgens mij in zo een artikel in de krant waarin een paar anderen ook geciteerd werden...

Damn... WelliGt over MDI ofzo...

Cc

nouwra
26-04-03, 22:26
Geplaatst door gaypride
Nouwra, de hele discussie kun je hier terug lezen:

klik hier (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?threadid=56088&referrerid=1386)

;)
Gp

Tnx ;)

ps 'k weet al waarom 't zo'n beschaafde discussie was, jmt zat er niet in :hihi:

Couscousje
27-04-03, 15:20
Geplaatst door nouwra
Tnx ;)

ps 'k weet al waarom 't zo'n beschaafde discussie was, jmt zat er niet in :hihi:

Waar is J.M.T. eigenlijk?

Cc

gaypride
27-04-03, 15:24
Geplaatst door Couscousje
Waar is J.M.T. eigenlijk?

Cc

zit op de poffertjesbakkenopfriscursus denkk

:maf:
Gp

Tomas
27-04-03, 15:24
Geplaatst door Couscousje
Waar is J.M.T. eigenlijk?

Cc

Echt om de hoek. Ze zat net nog mijn interessante discussie over frogger en dvd's met Orakel te verkrachten.

Orakel
27-04-03, 15:32
Geplaatst door Tomas
Echt om de hoek. Ze zat net nog mijn interessante discussie over frogger en dvd's met Orakel te verkrachten.

Hee psst, ze zit er nog steeds. Heb jij de katapult, dan zoek ik ff snel wat stenen.

Tomas
27-04-03, 15:35
Geplaatst door Orakel
Hee psst, ze zit er nog steeds. Heb jij de katapult, dan zoek ik ff snel wat stenen.

Heel zachtjes: Ja, ik zag het! Ik heb wel een blaaspijp en besjes. Zal dat helpen?