PDA

Bekijk Volledige Versie : Mensenrechtencommissie trekt resolutie over homorechten in



Orakel
26-04-03, 00:01
Mensenrechtencommissie trekt resolutie over homorechten in
25-04-2003 nieuws.nl


De mensenrechtencommissie van de Verenigde Naties heeft vrijdag onder druk van een aantal islamitische landen een resolutie over homorechten ingetrokken.

Op de laatste dag van de jaarlijkse zitting van de commissie in Genève werd besloten een resolutie waarin de vervolging of de schending van de mensenrechten van burgers op grond van hun seksuele geaardheid wordt veroordeeld, in te trekken. Een aantal islamitische landen had onoverkomelijke bezwaren tegen een resolutie waarin de woorden seksuele geaardheid voorkwamen. Vijf moslimlanden, Saudi-Arabië, Pakistan, Egypte, Libië en Maleisië, stelden als alternatief een resolutie voor waarin alle schendingen van de mensenrechten veroordeeld worden, maar daarvan zag een meerderheid van de rest van de 53 leden tellende commissie het nut niet in.

Het was voor het eerst dat de mensenrechtencommissie een poging deed om homorechten op de agenda te zetten, maar in veel conservatief georienteerde landen ligt dat nog steeds moeilijk.

Volgens Amnesty International worden wereldwijd miljoenen mensen vervolgd of zijn het slachtoffer van mishandeling, marteling of discriminatie op grond van hun seksuele voorkeur. Meer aandacht voor dit probleem in VN-verband is noodzakelijk als een van de stappen om aan die situatie een einde te maken, aldus Amnesty.

~Panthera~
26-04-03, 02:08
:regie: De mensenrechtencommissie van de Verenigde Naties zijn een stel schijters.

Dutchguy
26-04-03, 02:58
Het zal vanzelf wel weer op de agenda komen maar je zal als homosexueel maar in zo'n land wonen. Dan heb je dus echt geen rechten en zul je jezelf moeten verloochenen en je hele leven toneel spelen. Onmenselijk, dat gun je niemand.

Soms ben ik heel blij dat ik in dit prachtige land woon.

Simon
26-04-03, 07:54
Die voornoemde islamitische landen hebben sowieso niet veel op met mensenrechten.

Simon

gaypride
26-04-03, 11:16
Volgens Amnesty International worden wereldwijd miljoenen mensen vervolgd of zijn het slachtoffer van mishandeling, marteling of discriminatie op grond van hun seksuele voorkeur. Meer aandacht voor dit probleem in VN-verband is noodzakelijk als een van de stappen om aan die situatie een einde te maken, aldus Amnesty.

ik zie het als iets positiefs (zo is mijn geaardheid :hihi: )

Het is denk ik al heel bizonder dat sexuele geaardheid nu eindelijk een onderwerp IS binnen de HELE VN, los van de voorspelbare houding van de genoemde landen.



Over de hele wereld zijn homoseksuele mannen en vrouwen het slachtoffer van schendingen van mensenrechten. In bijna de helft van alle landen ter wereld is homoseksualiteit strafbaar. Het gevangen houden van mensen enkel en alleen vanwege hun vermeende of werkelijke seksuele oriëntatie is strijdig met het recht op vrijheid van discriminatie, zoals dat in internationale verdragen is vastgelegd.

Bron: Amnesty International

het gaat hier dus niet alleen om islamitische landen maar om veel meer landen
Het is in ieder geval een erkenning dat er een wereldwijd probleem IS.
Dit probleem heeft een naam gekregen en is een erkenning dat het in ieder geval BESTAAT, een eerste stap en iedere stap vooruit is waardevol.
toch?


Soms ben ik heel blij dat ik in dit prachtige land woon.

ook dit prachtige :rolleyes: land kent nog veels te veel autochtone "conservatief georienteerde " homo-vijandige gebieden
of er nou homohuwelijk is of niet

:wijs:
Gp