PDA

Bekijk Volledige Versie : Patatgeneratie verdwijnt, idealisme is terug



Waterval
26-04-03, 10:12
Van onze verslaggevers Peter Giesen en Bart Jungmann


AMSTERDAM - Het maatschappelijk en politiek engagement is sterk toegenomen, met name onder jongere generaties. Dat blijkt uit de 'mentaliteitsmonitor' van het Amsterdamse onderzoeksbureau Motivaction. Het belang van hard werken neemt af.



Sinds 1997 wordt Nederland jaarlijks de temperatuur genomen door Motivaction, dat daarmee maatschappelijke ontwikkelingen zo direct mogelijk denkt te registreren. De afgelopen vijf jaar werden ruim 12 duizend Nederlanders ondervraagd.

Najaar 2002, het laatste meetpunt, bleek de betrokkenheid bij de publieke zaak onder de respondenten van twintigers en dertigers in één jaar met 10 procent gegroeid. In totaal antwoordde 60 procent positief op stellingen waaruit dat engagement blijkt. In 1998 was dat nog 48 procent.

Onderzoeker Martijn Lampert zegt dat jongeren daarbij geïnspireerd zijn geraakt door de onorthodoxe politici Wouter Bos en met name Pim Fortuyn, die de taal spreken van jongeren. Volgens hem kunnen kwalificaties als 'Patatgeneratie' en 'Generatie Nix' bij het grofvuil worden gezet.

Lampert voorziet wel problemen bij het mobiliseren van die groep. Politieke partijen en het maatschappelijk middenveld zijn zo ouderwets en star dat ze niet inspelen op de meer pragmatische vormen van idealisme.

Een andere trend die Motivaction signaleert, is de geringere wens om de top van de maatschappelijke ladder te bereiken. Stellingen over carrière en maatschappelijk aanzien werd door 34 procent positief beoordeeld. Vijf jaar eerder deed 44 procent dat nog.


Vergeleken met 1997 is de daling onder mannen zelfs 15 procent. Bij vrouwen is dat 6 procent. Uitgesplitst naar leeftijdsgroepen is het vooral de protestgeneratie (opgegroeid in de jaren zestig) die een minder prestatiedrang heeft: een daling van 19 procent.

Lampert voorziet dat deze ontwikkeling tot spanningen zal leiden tussen werknemers en werkgevers die met de economische teruggang juist steeds hogere eisen zullen stellen aan het personeel. De overheid zal allicht haar doelstellingen voor arbeidsparticipatie en -productiviteit moeten bijstellen.

Ook uit andere trends blijkt het werk steeds minder zaligmakend. In 1998 zei 32 procent minder te werken in ruil voor meer vrije tijd. In 2002 was dat 6 procent meer. Steeds meer respondenten zijn bovendien op zoek naar meer zingeving in het leven: 60 procent in 1998 tegenover 83 procent vorig jaar.

De roep om een strengere moraal wordt steeds luider. In 1997 mengde 67 procent zich in dat koor, in 2002 was dat 84 procent. Vooral de protestgeneratie heeft een ommezwaai gemaakt. In één jaar is de populariteit van ouderwetse normen en waarden met 10 procent gegroeid.


Volkskrant 26-04-03

Donna
26-04-03, 11:43
Volgens mij gaan we weer terug naar de jaren '80. Alles wijst daarop. De politiek polariseert weer in links rechts tegenstellingen, de economie loopt terug en jongeren krijgen weer minder 'vertrouwen' in de toekomst. Straks krijg je weer van die statistiekjes in de krant met studies waar je 'gegarandeerd werkeloos' mee zult worden (sociologie, filosofie, geschiedenis) terwijl jongeren wel steeds meer die richtingen gaan kiezen 'omdat het toch niet uitmaakt wat je studeert, werkeloos wordt je toch'. Tegenwoordig demonstreren we weer massaal, dat had 5 jaar geleden ook geen mens meer verwacht. Muziek wordt weer meer geengageerd, zelfs Madonna heeft een nummer tegen de oorlog gemaakt. Aan de ene kant zijn mensen meer geengageerd, aan de andere kant zul je zien dat er zo'n sfeer ontstaat van: feest maar, het maakt toch allemaal niet meer uit. In de jaren 80 was dat de angst voor de atoombom en Rusland, nu is dat de angst voor terrorisme en 'de andere beschaving' en wat dat kan aanrichten.

Als je naar de mode kijkt dat zijn de jaren 80 alweer helemaal terug. Lelijke laarzen over je broek, beenwarmers, grote oorringen, 'groot haar', etc. Best wel opvallend. Volgens mij duidt dat echt ergens op.

Probleem is alleen: de jaren 80 waren helemaal niet leuk. Toch? Of was ik te jong om de jaren 80 echt goed te begrijpen?

barfly
26-04-03, 12:03
Ik verheug me nu al op de nieuwe Sex Pistols!

NO FUTURE!

Petrus
26-04-03, 15:35
Let's get the hell out of the twentiest century and have as much fun as possible getting out of it.

Ik denk dat de Sex Pistols niet meer terugkomen. En Wouter Bos een onconventionele politicus.....kom op zeg! Die heeft niet 1 origineel antwoord op de problemen van nu.