PDA

Bekijk Volledige Versie : Iraq's choice to be Islamic state



Victory
26-04-03, 20:46
Iraq's choice to be Islamic state

http://www.iribnews.com/newspic/03/03/03/0426/straw1-jam.jpg

5:59:17 PM
London, April 26 - British Foreign Secretary jack straw has distanced himself from US Defence Secretary Donald Rumsfeld declaring that an Iranian-style Islamic government in Iraq "is not going to happen."

If a majority of Iraqis, which are Shia, wanted an Islamic state" I wouldn't do anything about it personally - this is their choice," Straw said.

"There are other countries around the Islamic world which call themselves Islamic states - there's one next door which is called Iran, there are many others," the Foreign Secretary said.

"My question here is what's so frightening about a state which is Islamic," he said.

Straw further referred to the example of Iran as an "emerging democracy" with an overwhelming majority of Shia Muslims.

"You have free elections, President Khatami was elected and so were his government and there is rumbustious politics taking place," he said.

"It's one that shows respect for Islam and for, as it were, the Sunni denomination of Islam, just as democracies in Europe are very powerfully influenced by our religion, by Christianity and by the particular denomination," he said.

The Foreign Secretary said that even in Britain there was a state religion.




Spreken die Amerikanen zichzelf eigenlijk niet tegen? Eerst zeggen ze dat ze een democratie gaan plaatsen in Iraq, toen gingen ze opeens janken dat een islamitisch land niet acceptabel was.

lennart
26-04-03, 20:53
En wat ook hypocriet is dat Iran de Iraakse vluchtelingen die in hun land zitten binnen moet houden en Amerikaanse Irakezen met Pentagon Airlines het land worden binnengevlogen.

Joesoef
26-04-03, 21:30
Elektrische stoelen zijn niet wreed, die zijn echt gewoon tof. 60 Ampere door je donder en dan kijken of je wilt branden voordat je de hel in gaat. Helemaal leuk als je zwart bent in de USA, het land dat alle dromen waar maakt en iedereen gelijk is. Tot 8 maal toe meer kans in de jury lotery :duim:

Simon
26-04-03, 21:41
Geplaatst door Victory

Spreken die Amerikanen zichzelf eigenlijk niet tegen? Eerst zeggen ze dat ze een democratie gaan plaatsen in Iraq, toen gingen ze opeens janken dat een islamitisch land niet acceptabel was.

Nou volgens mij bedoelen ze dat het niet de bedoeling is dat de seculiere dictatuur vervangen wordt door een dictatuur van mullahs. Dat ben ik helemaal met ze eens. Iran is nog steeds geen echte democratie. Jack Straw noemt het een "emerging democracy" maar dat is wishfull thinking. Ik hoop - samen met veel Iraniërs - dat het een echte democratie wordt.

Simon

De Rode Roos
26-04-03, 21:49
Een evt democratie in Iran zal organisch ontstaan en dus duurzaam zijn. Hoe lang nog? Misschien 50 jaar....10 jaar...wie weet.

Joesoef
26-04-03, 22:20
Geplaatst door De Rode Roos
Een evt democratie in Iran zal organisch ontstaan en dus duurzaam zijn. Hoe lang nog? Misschien 50 jaar....10 jaar...wie weet.


Iraniërs zijn beschaafd dus een revolutie of staatsgreep zal in Iran niet plaatsvinden. De huidige president Khatami mag nog 2 jaar en dan zijn de twee ambtstermijnen van 5 jaar voldaan. Een charismatisch, intellectueel, revolutionair (relatief ;) geszien dan) en diplomatiek opvolger is er niet zodat de Iraniërs gedoemd zijn te stemmen op een uitermate conservatief iemand. De stemmers (de meeste mensen in Iran zijn onder de 25 jaar) zullen massaal thuisblijven en de theocraten zullen de nederlaag voelen en doen vrezen voor het einde van een volledige theocratische maatschappij. Ze kunnen dan maar een ding en dat is het volk te gemoed doen komen. Dat gebeurt nu al maar zo meteen nog meer. Over 7 jaar zullen vele verplichtingen die voortkomen uit de Islam verdwijnen.

Victory
26-04-03, 22:41
Geplaatst door Joesoef
Iraniërs zijn beschaafd dus een revolutie of staatsgreep zal in Iran niet plaatsvinden. De huidige president Khatami mag nog 2 jaar en dan zijn de twee ambtstermijnen van 5 jaar voldaan. Een charismatisch, intellectueel, revolutionair (relatief ;) geszien dan) en diplomatiek opvolger is er niet zodat de Iraniërs gedoemd zijn te stemmen op een uitermate conservatief iemand. De stemmers (de meeste mensen in Iran zijn onder de 25 jaar) zullen massaal thuisblijven en de theocraten zullen de nederlaag voelen en doen vrezen voor het einde van een volledige theocratische maatschappij. Ze kunnen dan maar een ding en dat is het volk te gemoed doen komen. Dat gebeurt nu al maar zo meteen nog meer. Over 7 jaar zullen vele verplichtingen die voortkomen uit de Islam verdwijnen.

Droom maar lekker door joesoef.


PS: Ben je lid van de munafiqeene-e-khalq? :cheefbek:

Joesoef
26-04-03, 22:48
Geplaatst door Victory
Droom maar lekker door joesoef.


Dat heet nu realisme. ligt niet aan mij, komt door de Iraniers zelf. Jij kent Iran alleen van horen vertellen.

Victory
26-04-03, 22:51
Geplaatst door Joesoef
Jij kent Iran alleen van horen vertellen.

Ja? jij kent Iran alleen van cnn.

Er zijn genoeg mensen die zo'n scenario zullen voorkomen. (als het zich al voor doet)...

Joesoef
26-04-03, 22:53
Geplaatst door Victory
[B]Ja? jij kent Iran alleen van cnn.

[B]

Ik ken Iran van het er wonen, werken en leven.

Victory
26-04-03, 23:18
Geplaatst door Joesoef
Ik ken Iran van het er wonen, werken en leven.

Ik weet wel welke domme mensen jij bedoelt... maar zij kunnen niks uitvreten... daar gaat het om....

Simon
27-04-03, 07:16
Geplaatst door Victory
Ik weet wel welke domme mensen jij bedoelt... maar zij kunnen niks uitvreten... daar gaat het om....

Nou jij klinkt ook als een dictator is de dop. Is het niet aan de Iraniërs zelf om te bepalen hoe ze leven en hoe ze zich laten vertegenwoordigen? Op het ogenblik is het zo dat democratisch genomen besluiten in Iran getorpedeerd worden door mullahs die een lijntje met God weten te hebben (al dan niet van poeder substantie). Dat is toch geen democratie? En in Godsdienst moet geen dwang zijn. Nooit.

Simon

Joesoef
27-04-03, 08:57
Geplaatst door Victory
Ik weet wel welke domme mensen jij bedoelt... maar zij kunnen niks uitvreten... daar gaat het om....

Ok. Als er iemand ongeloofelijk dom is dan ben jij het wel. Lees even mee. 75% van de mensen stemde op Khatami. Van de kiesgerechtigden is de helft jonger dan 25 jaar. Denk jij nu echt dat die zich zullen laten aanpraten wat goed voor hun is?

De huidige bestuurders kunnen alleen luisteren wat de mensen willen en dit voorzichtig uitvoeren. Zoniet dan komt die revolutie er echt wel. De inflatie is 20%, de werkloosheid is ca. 30%. Allemaal erg ongunstige omstandigheden voor een theocratie die een land bestuurd dat behoort tot de landen met de rijkste bodemschatten.

Waarin jij gelooft namelijk dictatuur, daar geloven zelfs de huidige bestuurders niet eens meer in.

Kom is kijken in Iran. Of ben jij te bang dat je droom van een dictatuur uiteen zal spatten? Jij bent er nog nooit geweest, je hoort alleen de verhalen hoe goed het was vlak na de revolutie. Er is een hoop verandert knulletje zins die tijd.

Victory
27-04-03, 11:39
Geplaatst door Joesoef
Ok. Als er iemand ongeloofelijk dom is dan ben jij het wel. Lees even mee. 75% van de mensen stemde op Khatami. Van de kiesgerechtigden is de helft jonger dan 25 jaar. Denk jij nu echt dat die zich zullen laten aanpraten wat goed voor hun is?
Kijk, en dat is het nou... ik denk niet dat omdat "75%" op Khatami gestemd heeft, dat zij allemaal willen dat Iran minder/niet-islamitisch word. Er zijn genoeg mensen die willen dat wat digen veranderd worden... maar niet zoals jij het voorsteld.

De huidige bestuurders kunnen alleen luisteren wat de mensen willen en dit voorzichtig uitvoeren. Zoniet dan komt die revolutie er echt wel. De inflatie is 20%, de werkloosheid is ca. 30%. Allemaal erg ongunstige omstandigheden voor een theocratie die een land bestuurd dat behoort tot de landen met de rijkste bodemschatten.
En wat voor revolutie is dat? Als ze het lef hebben om onrust te stoken zal de basij er wel opafgestuurd worden. En zo niet zijn er nog wat andere groepen die er iets aan zullen doen.

Kijk ik weet huis wel dat veel van de studenten die afstuderen helemaal geen werk kunnen krijgen. Dat de inflatie hoog is en noem maar op....

Maar al deze problemen en nog meer komen door de sancties van de usa... niet zoals sommigen beweren dat 'bepaalde' mensen de vooruitgang tegenhouden.

Waarin jij gelooft namelijk dictatuur, daar geloven zelfs de huidige bestuurders niet eens meer in.
Ik ben tegen een dictatuur. En de enige dictators die Iran gekent heeft was de shah en zen pappa en noem maar op. Die hele tering familie van hem die door 'krachten' van buiten het land aan de macht werd gehouden.

Kom is kijken in Iran. Of ben jij te bang dat je droom van een dictatuur uiteen zal spatten? Jij bent er nog nooit geweest, je hoort alleen de verhalen hoe goed het was vlak na de revolutie. Er is een hoop verandert knulletje zins die tijd.
Je weet niks over mij...


Die debielen die jij bedoelt... heb je weleens van hun gehoord wat hun beeld van de westen is? Het is gewoon zwaar striest... deze mensen moeten beschermd van hunzelf worden.


De revolutie zal voortleven.

Joesoef
27-04-03, 11:54
De mensen in Iran willen een land waarin meer vrijheden zijn vandaar hun stem op Khatami. Een land dat zo een hoge inflatie heeft met een sterk stijgende werkloosheid en steeds meer onrust onder de jongeren dat kan maar een kant op. Vrijere verkiezingen met minder macht voor de Ajatollahs en een herverdeling van de Iraanse natuurlijke bronnen.

Die Boycot steld niets voor mijn beste. Er wordt gigantisch geinversteerd in Iran. De fabrieken en toren flats schieten de pan uit. Allles is er te koop, van Philips breedbeeld tv's tot en met Iraanse wodka.

De revolutie is allang in gang gezet alleen de machthebbers doen alsof ze het niet zien.

Dutchguy
27-04-03, 12:04
Geplaatst door Victory
Het is gewoon zwaar striest... deze mensen moeten beschermd van hunzelf worden.



Dus omdat de hele bevolking "dom" is moet je ze maar onder de duim houden en vooral niet luisteren naar wat ze willen?
Lekker dan! :aanwal:

Victory
27-04-03, 12:28
EINDE DISCUSSIE!

Joesoef
27-04-03, 13:22
Geplaatst door Victory
EINDE DISCUSSIE!


Klinkt heel dictatoriaal. Hedentendage zouden ze datin Iran niet meer zeggen.


Maare Vic, als ik toch door ga met deze discussie? Stenigen, gevangenis, zweepslagen???????

Tomas
27-04-03, 13:52
Geplaatst door Victory
EINDE DISCUSSIE!

Een democraat in hart en nieren.

Blij toe dat je niet door 1 of andere linkse leraar bent gehersenspoeld in je afwezigheid hier!

Simon
27-04-03, 20:09
Geplaatst door Victory
EINDE DISCUSSIE!

Echt een mullah in de dop !

Mark
28-04-03, 12:14
Vraagje voor de twee Iraanse vrienden hier:

Hoe heet het ritueel waarbij een groep mannen hun hoofd scheert en dan hun hoofd met een scheermesje laten bloeden om vervolgens op straat te demonstreren?

Dat zag ik bijvoorbeeld na de dood van Khomeiny....

Joesoef
28-04-03, 12:29
Geplaatst door Mark
Hoe heet het ritueel waarbij een groep mannen hun hoofd scheert en dan hun hoofd met een scheermesje laten bloeden om vervolgens op straat te demonstreren?

Dat zag ik bijvoorbeeld na de dood van Khomeiny....


Ashura. Het herdenken van de marteldood van Houssein (voor de sji-ieten geestelijk leider als opvolger van Mohammed).

Dit soort walgelijke taferelen doen zich in Iran allang niet meer voor en in het verleden was dit maar een klein groepje. Zelfde zoals nu in Irak, het is maar een klein groepje fanetiekelingen te vergelijken met de heren die zich tijdens pasen laten vast nagelen.

Dit voorjaar filmopnamen gemaakt in Iran tijdens de laatste dagen van Ashura en het enige bloed dat er vloeide was dat van schapen die "geofferd" werden, ontleed en vervolgens verdeeld onder de armen.

Joesoef
28-04-03, 12:31
Hoezo vrienden?

Mark
28-04-03, 12:37
Geplaatst door Joesoef
Hoezo vrienden?

dat was, uiteraard, cynisch bedoeld ;)