PDA

Bekijk Volledige Versie : Ramdas 28-4 in NRC



Bief
29-04-03, 08:10
De column van Anil Ramdas, gisteren in NRC. Volgens mij krijgt die advocaat van Cheppih het nog druk ... :rolleyes:


"Het seculiere drama



We leven in hysterische tijden, u ziet het al aan de titel van dit stuk. Er zijn mensen die zeggen dat Pim Fortuyn de hysterie introduceerde in Nederland. Zelf denk ik dat het Paul Scheffer was. Zijn 'multiculturele drama' (NRC Handelsblad, 29 januari 2000) was goed bedoeld, maar wel hysterisch. Zo ziet men maar dat hysterie niets te maken heeft met goede of kwade bedoelingen.

Neem nou Ayaan Hirsi Ali. Absoluut goed bedoeld, maar de toon is beslist hysterisch. Daarom sluipen soms foutjes in haar betoog. Ze zegt dat foute moslimscholen en moskeeën gesloten moeten worden (NRC Handelsblad, 12 april). ,,Een dralende en pratende overheid straalt eerder zwakte uit dan sterkte. Tot behoud van een tolerant en liberaal Nederland moeten ook elementaire rechten en wetten opzij worden gezet bij de aanpak van de mensen die ze misbruiken en vervolgens willen verwijderen als fundament van onze maatschappij. Het enige antwoord is een liberale jihad.''

'Liberale jihad', als dat geen hysterische kreet is. En dralen en praten is misschien wel een irritant, maar toevallig ook een significant kenmerk van een tolerante en liberale democratie. In alle kerken, tempels en moskeeën wordt onzin verkocht: allemaal sluiten?

Lijnrecht tegenover Hirsi Ali staat Mohammed Cheppih, de aanstaande leider van de moslimpartij AEL. Zijn uitspraken over Israël en de invoering van de sharia, eigenlijk is alles wat uit zijn mond komt hysterisch, en dan niet eens goedbedoeld. Trouwens, waarom krijgen wij in Nederland altijd de klunzen? De Belgen hebben Filip Dewinter en wie hadden wij? Hans Janmaat. De Belgen hebben Abou Jahjah en wij moeten het doen met Mohammed Cheppih.

Jahjah is geslepen en onbetrouwbaar, maar hij is niet hysterisch. Cheppih daarentegen is als een krijsend oud wijf dat psychische hulp behoeft. Een vermakelijke (edoch hysterische) reactie op hem kwam van Gerrit Komrij (NRC Handelsblad, 17 april).

Kan het alstublieft wat rustiger? Kan het allemaal met iets meer ingehoudenheid, met iets meer 'schroom', zoals V.S. Naipaul het in 1990 zei tijdens een lezing in New York (www.manhattaninstitute.org)? Naipaul suggereert dat godsdiensten wezenlijk hysterisch zijn en dat het antwoord daarop juist moet bestaan uit een zekere 'schroomvalligheid'. Overtuigd van je eigen opvatting, en toch in staat je in de ander te verplaatsen, begrijp ik daaruit.

Maar wat als de ander zich niet kan en wil verplaatsen in jou? Bij iemand als Cheppih ontbreekt dat vermogen ten enenmale en ik vermoed ook bij zijn aanhangers. Het zijn papieren Nederlanders, mensen die een Nederlands paspoort hebben, terwijl ze het verschrikkelijk vinden hier te leven. Maar dat paspoort geeft te veel voordelen om het in te ruilen. Maar goed, ooit hadden we afgesproken dat de bottom line van het Nederlanderschap het paspoort is, dus moeten we dat aanhouden.

Naipauls schroomvalligheid kan dus heel goed eenrichtingsverkeer zijn, laten we ons dus maar met alle moed die we hebben verplaatsen in Cheppih's positie: hij wil vrijelijk zijn godsdienst beleven. Ik wil vrijelijk mijn secularisme beleven, zoals anderen vrijelijk hun protestantisme of hun hindoeïsme willen beleven.

Als die belevingen botsen, kunnen we afspreken dat we ze thuis laten. Het leek een tijd lang een goede oplossing: in de persoonlijke sfeer mag je beleven wat je wilt, zolang je er in het openbare leven geen last mee veroorzaakt. Cheppih vindt dat ook, als hij zegt niets tegen homo's te hebben, op voorwaarde dat ze niet gek gaan doen en zich in het openbaar normaal gedragen.

Wat voor homo's geldt, geldt ook voor moslims, zou je denken. Als Cheppih slim was, had hij begrepen dat ik bijvoorbeeld hoofddoeken niet normaal hoef te vinden, en al dat voeten wassen en bidden en dat rituele slachten. Cheppih is helaas niet zo slim en toch, toch moet ik mijn best doen om mij in zijn positie te verplaatsen.

Al goed, we gaan ons in het openbaar 'normaal' gedragen. Maar wat als Cheppih aldoor over zijn mooie geloof zanikt, zoals anderen over hun mooie auto, boot of hond? Wat als Cheppih, zoals hij werkelijk schijnt te doen, mensen ophitst tegen elkaar, moslims maant niet met christenen om te gaan en misschien ook moslims vertelt dat het prachtig is als je niet-moslims om zeep helpt? Er is vrijheid van meningsuiting, maar aanzetten tot misdaad is strafbaar.

In de persoonlijke sfeer mag je je 'abnormaal' gedragen: binnen de muren van hun huis mogen homo's met veren in hun kont dartelen. Maar mogen moslims binnen de muren van hun huis ook hun vrouwen slaan? Hier bereiken we al de grens van de heiligheid van de persoonlijke sfeer. Zelfs vrouwen die beweren de slaag 'verdiend' te hebben, krijgen het maatschappelijke werk, de kinderbescherming en idealiter het Riagg op hun dak.

Misbruik van het lichaam mag nu eenmaal niet en over grensgevallen als abortus en euthanasie is hier eindeloos getwist. Het vreemde is dat de wet lichamelijk misbruik verbiedt, maar over geestelijk misbruik zwijgt. Er zijn ouders die denken dat godsdienst en spinazie goed zijn voor hun kinderen, zelfs als die spinazie het goede verstand aantast. Cheppih's spinazie is zelfs ronduit giftig en hij voert het niet alleen zijn eigen kinderen.

Moeten we schroom blijven betrachten?

Het drama van het secularisme is dat het zich uit beleefdheid nergens mee bemoeit. Zelfs als je geblinddoekt naar de afgrond wilt lopen, houdt de seculiere beleefd zijn mond. Het secularisme laat zich namelijk gemakkelijk chanteren door het feit dat het alles inderdaad beter weet. Maar dat is geen begrip, dat is zelfgenoegzaamheid.

Neen, beste heer Naipaul, die schroom waarover u sprak, is in deze tijd niet vol te houden. Maar we hoeven van schroom niet door te schieten naar hysterie. Iets meer bevlogenheid, iets meer hartstocht, iets meer passie voor de eigen overtuiging is voldoende. We zullen ook de gelukkige slaven moeten bevrijden, we zullen het secularisme niet alleen moeten belijden, maar ook uitdragen. Als Cheppih schreeuwt dat hij het beste verhaal heeft, zullen wij een net iets beter verhaal moeten verzinnen, waardoor we onze stem niet hoeven te verheffen. Schroom is soms een vorm van luiheid en luiheid, dat kunnen we ons niet meer veroorloven.

Anil Ramdas"

Simon
29-04-03, 09:42
Misschien kan Cheppih beter columnist worden. De Theo van Gogh van de fundi moslims.

Simon

mulan
29-04-03, 09:51
Wat is dat toch met Nederland........we moeten het altijd doen met een net niet versie.......Filip-Janmaat,Abou Jahjah-Cheppih,Samson&Gert-......daar hebben we niet eens een versie voor, K3-ook hier hebben we geen versie voor

Wij hebben gewoon pech in Nederland :o

Tomas
29-04-03, 10:02
Geplaatst door mulan
Wat is dat toch met Nederland........we moeten het altijd doen met een net niet versie.......Filip-Janmaat,Abou Jahjah-Cheppih,Samson&Gert-......daar hebben we niet eens een versie voor, K3-ook hier hebben we geen versie voor

Wij hebben gewoon pech in Nederland :o

Jij bent gewoon negatief over nederland:

Filip - Pim
Abou - Nabil
Samson en Gert - Ernst, Bobbie en de rest
K3 - Frizzel Sizzel

Enzovoort!

Anders rot je toch op naar Belgie!

Zo die is er weer uit. Lucht altijd weer op.

mulan
29-04-03, 10:09
Geplaatst door Tomas
Jij bent gewoon negatief over nederland:

Filip - Pim
Abou - Nabil
Samson en Gert - Ernst, Bobbie en de rest
K3 - Frizzel Sizzel

Enzovoort!

Anders rot je toch op naar Belgie!

Zo die is er weer uit. Lucht altijd weer op.

Pim=dood
Nabil=prikbord
Ernst,Bobbie en de rest= zijn lang niet zo bekend als Samson&Gert
Frizzel Sizzel=bestaan niet

Ik woon al in Limburg...is dat niet ver genoeg :fpuh:

Tomas
29-04-03, 10:18
Geplaatst door mulan
Pim=dood
Nabil=prikbord
Ernst,Bobbie en de rest= zijn lang niet zo bekend als Samson&Gert
Frizzel Sizzel=bestaan niet

Je moet het een beetje los zien van de tijd. Anders is NL gewoon hetzelfde als B. Dat lijkt mij ook niet wenselijk.

Dus Pim was wel zoiets als Filip. Nabil wordt misschien nog wel een Abou. Dat hoopt ie wel. Ernst, Bobbie en de rest waren bij ons thuis echt veel bekender dan Samson&Gert. En Frizzel Sizzel heeft echt wel bestaan



Ik woon al in Limburg...is dat niet ver genoeg :fpuh:

Venlo is mij nog veel te noordelijk.

mulan
29-04-03, 10:24
Geplaatst door Tomas
Je moet het een beetje los zien van de tijd. Anders is NL gewoon hetzelfde als B. Dat lijkt mij ook niet wenselijk.

Dus Pim was wel zoiets als Filip. Nabil wordt misschien nog wel een Abou. Dat hoopt ie wel. Ernst, Bobbie en de rest waren bij ons thuis echt veel bekender dan Samson&Gert. En Frizzel Sizzel heeft echt wel bestaan

Venlo is mij nog veel te noordelijk.

Ok.........mijn kat die weggelopen was is vandaag weer teruggekomen dus ik zal vandaag de kat gelijk geven....Nederland staat gelijk aan Belgie. :lole:

Ik kan binnen 1,5 uur in Gouda zijn :wohaa: