PDA

Bekijk Volledige Versie : American justice.



Shaheed
30-04-03, 21:05
AMSTERDAM - Een aantal Nederlandse advocaten voelt zich geïntimideerd door de Amerikaanse justitie. Ze zijn bang dat ze in de VS worden gearresteerd of dat de VS om hun uitlevering zullen vragen. ''Als ik naar Amerika ga, houd ik rekening met arrestatie,'' zegt de Amsterdamse advocaat Mark Teurlings.


''Uit voorzorg heb ik steeds een lijst telefoonnummers op zak.'' De spanningen komen voort uit de verschillende rechtssystemen in Nederland en de VS, waarbij de Nederlanders zich volgens de Amerikanen schuldig maken aan obstruction of justice, belemmering van de rechtsgang, een misdrijf. De Amerikaanse justitie reageert daar fel op.

'Bloednerveus' was Teurlings toen hij vorig jaar oktober naar Los Angeles ging. Teurlings heeft herhaaldelijk en in het openbaar forse kritiek geuit op het Amerikaanse rechtssysteem, vooral het plea bargaining, waarbij de verdachte bekent in ruil voor strafvermindering. ''Ik ken een Nederlandse advocaat die een paar uur is vastgehouden in Amerika en tot op het bot is uitgekleed, omdat hij ruzie had met een officier van justitie daar,'' aldus Teurlings.

Zijn collega Nico Meijering durft helemaal niet meer naar de VS te gaan. ''Als ik weer naar Amerika moet voor een cliënt, gaat voorlopig een collega van mij. Mijn vriendin wil ook niet meer dat ik ga. Je weet niet wat er kan gebeuren.''

Meijering kreeg het vorig jaar augustus hevig aan de stok met justitie in New York. ''Ik ben toen 24 uur heel erg bang geweest dat ik van mijn bed zou worden gelicht.''

De Rotterdamse advocate Inez Weski gaat geregeld voor cliënten naar de VS. Ze bevestigt de problemen met de Amerikaanse justitie en zegt dat ze erg op haar woorden moet letten. ''Ik kan niet vrijelijk in de media over het rechtsstelsel in de VS praten. Mijn cliënt zit daar en die wil wel terug. Alles wat hier gezegd wordt, weten ze daar onmiddellijk.''

Weski is onder meer advocate van de Zwolse diskjockey die enkele jaren geleden onder protest werd uitgezet naar de Verenigde Staten wegens xtc-handel.

In Nederland is het niet ongebruikelijk dat advocaten van verdachten of getuigen contact met elkaar hebben. Maar in de VS wordt dat opgevat als een strafbare poging tot beïnvloeding.

Nietsvermoedende Nederlandse advocaten worden soms door Amerikaanse collega's opgebeld in strafzaken tegen bijvoorbeeld een internationale drugsorganisatie en uitgelokt om verboden vragen te stellen. Dat kan tegen hen en hun cliënten worden gebruikt. Justitie in de VS blijkt goed op de hoogte te zijn.

''Elke keer als ik met de VS had gebeld, wist de DA (District Attorney - de openbare aanklager, red.) precies wat ik deed,'' zegt Teurlings, die in Nederland Kenneth Muskiet bijstaat in diens strijd tegen uitlevering aan de VS. ''Er is een informatiebron bezig die alles verzamelt en stukken vertaalt.''

''In de VS wordt in elk huis van bewaring en elke gevangenis getapt. Amerikaanse advocaten hebben mij opgebeld en gewaarschuwd: 'Mark, pas op, spreek niet in verhullende taal met je cliënten in Amerika.' Ook dat wordt al gauw verdacht gevonden. Als een cliënt geen namen wil noemen, maar spreekt over die lange met dat blonde haar, is dat hier normaal, maar in de VS bloedlink.''

Teurlings gaat er overigens van uit dat ook in Nederland al zijn telefoongesprekken worden afgeluisterd. ''De informatie moet worden vernietigd, maar dat gebeurt natuurlijk niet. Nederland is het land waar het meest wordt afgeluisterd in de wereld.'' Extra zorgelijk vindt hij het dat Nederland en de VS 13 maart hebben afgesproken 'zo veel mogelijk informatiebronnen inzake strafrechtelijke samenwerking te verzamelen en te delen'.

Nico Meijering reisde vorig jaar met een Nederlandse rechter-commissaris en officier van justitie naar New York. Er zou een man worden verhoord die ernstige beschuldigingen had geuit tegen een cliënt van Meijering. Als beloning zou de man in Nederland niet worden vervolgd. De advocate van de man vroeg Meijering hoe de zaak erbij stond. Daarop vertelde hij ondermeer dat hij tegen haar cliënt een procedure in Nederland was begonnen om hem toch vervolgd te krijgen. Het leverde hem de woede van de DA op, die er een intimidatiepoging jegens een kroongetuige in zag. Ze begon Meijering, alsof hij de verdachte was, scherp te ondervragen. ''Het was één en al intimidatie,'' aldus de advocaat. ''Ik ben er honderd procent zeker van dat ik eringeluisd ben door die advocate, die het hele verhaal heeft doorgebrieft.''

In die zaak vroeg Meijering korte tijd later aan de DA meer informatie. Tevergeefs. De zaak is door de Arnhemse rechtbank om die reden zelfs meer dan een half jaar aangehouden, maar er komt niet eens antwoord. Meijering: ''Sommigen zeggen: je moet een klacht indienen over de schandelijke manier waarop je behandeld bent. Maar ik ben bang dat dan mijn uitlevering wordt gevraagd. En Nederland levert iedereen uit. Waarom, als ik lastig doe, niet mij? Ik ben daar oprecht bang voor. Dat ik die informatie heb gevraagd, is al bloedlink.''

''De Amerikanen zijn tot alles in staat. Ze zijn in oorlog met het terrorisme, dus ook met de drugs, en dus worden de erbij betrokken advocaten behandeld als consiglieri. De arm van de DA reikt tot in Amsterdam. Of ze een kans maakt weet ik niet, maar daar ga ik geen gokje op wagen.''

Gerard Mols, advocaat en hoogleraar strafrecht in Maastricht, adviseert advocaten die in het buitenland opereren, dringend samen te werken met collega's ter plaatse. ''Die kunnen hen behoeden voor valkuilen. De rechterlijke competenties zijn in de VS anders, er is plea bargaining, eindeloos onderhandelen, het is echt een andere wereld.''

Mols, tevens voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Strafrechtadvocaten, vindt dat uitlevering wel heel erg ver zou gaan. Dat is trouwens alleen mogelijk indien het feit waarvoor uitlevering wordt gevraagd, ook in Nederland strafbaar is. Dat is niet het geval met obstruction of justice. Maar Teurlings gelooft niet dat dit een echt obstakel is. ''Ze kunnen van alles verzinnen.''

Teurlings voelt zich kwetsbaar, omdat hij loopt te schoppen tegen het uitleveringsverdrag met de VS. Hij vindt niet dat uitgeleverde, Nederlandse verdachten in de VS een eerlijk proces krijgen. Wie niet ingaat op het systeem van plea bargaining loopt grote risico's op veel zwaardere straffen en de Amerikaanse gevangenissen zijn berucht. Zo wordt iemand, ook als hij onschuldig is, wel gedwongen een bekentenis af te leggen.

Nederland zou daaraan niet moeten meewerken, aldus Teurlings, die hierover uitgebreid schreef in het Nederlands Juristenblad.

Tegenwoordig laat Teurlings als hij naar de VS gaat, zijn spijkerbroek en leren jasje thuis. ''Dan ben je gekleed als het prototype van een drugsdealer.'' Zijn battledress voor de States is nu een pak met een lange jas. Kort voor de landing krijgt zijn vriendin de lijst met telefoonnummers. En als hij na de douane buiten staat, slaakt hij een zucht van verlichting. ''Je voelt je een halve crimineel.''

Toch blijft hij gaan. ''Ik tart het noodlot. Ik pas wel op als ik daar ben. Hou me keurig aan de snelheid.'' Hij wil ook niet zwijgen. ''Ik gooi het zo open mogelijk en schrijf wat ik wil. Dat is een soort bescherming. Als mij iets overkomt, omdat ik er met een journalist over praat, zegt iedereen: ik snap wel waarom dat uitleveringsverzoek er ligt.''

Inez Weski komt ook geregeld in de VS. ''Als advocaat ontmoet je een heel agressieve, repressieve houding. Wat je doet, wordt al gauw uitgelegd als contempt of court. Dat gaat heel ver.''

Weski is woedend over het gemak waarmee Nederland een en ander opvat. ''Je bent eigenlijk voorgoed gegijzeld. Ze kunnen je daar signaleren. Het is natuurlijk wel een onbeschrijflijk mooi land, maar juridisch is het een vreselijk land, met een gruwelijk rechtstelsel. Hier praat je normaal met elkaar. Daar vecht ieder voor zijn eigen hachje en heeft men zijn eigen deal.''

Toch laat Weski zich niet intimideren. ''Maar het belemmert natuurlijk wel allemaal je werk en dat is ook de bedoeling.''

Nico Meijering: ''Ik kan nu mijn werk nog goed doen. Zodra dat niet meer mogelijk is, hou ik ermee op. Maar het maakt het werk wel onaangenamer. Wij strafadvocaten zijn kwetsbaar; we worden gezien als mensen die omgaan met boeven, en al gauw met hen over één kam geschoren. Als je lastig bent, word je steeds kwetsbaarder.''

Pixelshade
30-04-03, 21:37
neeee neee shaheed http://www.nbproducties.nl/smilies/youfucking.gif

Land of the free!!!

pff wat een poof zeg, laat maar weer eens zien wat een klote land ut is