PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Olie een hele grote factor in de oorlog'



Zara
03-05-03, 17:41
De Verenigde Staten en Groot Britannie zijn de oorlog begonnen omwille de Iraakse oliereservers.
Dat heeft een adviseur van de Britse premier Tony Blair gezegd.
Het vooruitzicht om toegang te krijgen tot de Iraakse olie 'vormde een hele grote factor' in de beslissing om Irak aan te vallen.
Als Irak niet beschikt zou hebben over de op een na grootste oliereservers ter wereld, zou de oorlog er niet gekomen zijn,
zo zei Jonathan Porrit, een adviseur van Blair op het gebied van ecologie.
Tegenstanders van de oorlog beweerden al lang dat de oorlog tegen Irak draaide om de olie.

Donna
03-05-03, 18:22
Interessant berichtje Zara. Heb je ook een bron?

Als het zo is is er deze week wel een hoop nieuws over de hele toestand naar buiten gekomen. De U turn van Condoleeza Rice (wapeninspecteurs hadden waarschijnlijk toch gelijk) en het uitgelekte rapport waaruit zou blijken dat de USA de oorlog is gestart 'om een statement te maken', en prima wist dat Irak niet beschikte over noemenswaardige wapens.

Maar de voorstanders blijven zeggen: de tegenstanders gunnen de Irakezen hun bevrijding niet........

manc
03-05-03, 18:29
Geplaatst door Donna
Interessant berichtje Zara. Heb je ook een bron?
....
Maar de voorstanders blijven zeggen: de tegenstanders gunnen de Irakezen hun bevrijding niet........

Sure en de tegenstanders van de bevrijding blijven 'olie' aanhalen als belangrijk argument *tegen*, terwijl dit natuurlijk niet zo is.

Tomas
03-05-03, 18:34
Geplaatst door manc
Sure en de tegenstanders van de bevrijding blijven 'olie' aanhalen als belangrijk argument *tegen*, terwijl dit natuurlijk niet zo is.

Er is ook nog iets anders dan tegenstanders van de bevrijding. Ik was en ben nog steeds tegen die oorlog geweest, want volgens mij is er voor de iraqi's nog niet zo heel veel veranderd en als dat wel lukt is dat niet dankzij die oorlog. Maar de energie die er nog ingestoken moet worden om van dat land een democratie te maken. De energie die er ook zonder die oorlog ingestoken had kunnen worden. Door o.a. die boycot op te heffen. Ik ben benieuwd of ze nu die democratie ook echt krijgen. Want de redenen van de VS worden dus wel langzamerhand duidelijk en dat is dus misschien niet democratie en vrijheid voor de iraqi's.

Victory
03-05-03, 18:38
Geplaatst door Donna
Maar de voorstanders blijven zeggen: de tegenstanders gunnen de Irakezen hun bevrijding niet........

Denk jij dat een kaffir zich meer zorgen maakt om de mensen in Iraq, dan ik? (een tegenstander van oorlog in iraq).

Maarja, het is nu eenmaal gebeurt... Het is nu aan de moslims om daar de macht te grijpen en de buitenlanders(soldaten) het land uit te gooien. Samen met de missionarissen en weet ik veel allemaal.

De moslims zijn al gewaarschuwd geen eten aan te nemen van de missionarissen, dat ze alleen hun eten bij de moskees moeten halen.


Stomme kruisvaarders.

Tomas
03-05-03, 18:40
Geplaatst door Victory
Het is nu aan de moslims om daar de macht te grijpen en de buitenlanders(soldaten) het land uit te gooien. Samen met de missionarissen en weet ik veel allemaal.

Zouden we dat hier ook met Moslims moeten doen, Vic?

Zara
03-05-03, 18:40
Geplaatst door Donna
Interessant berichtje Zara. Heb je ook een bron?



Ja dit heb ik op teletekst van de belgische net tv1 gelezen, pagina 164

Victory
03-05-03, 18:42
Geplaatst door Tomas
Zouden we dat hier ook met Moslims moeten doen, Vic?

Ik ben geen soldaat. Maar als een meerderheid van de Nederlanders ervoor kiest dat wij het land moeten verlaten(de regering). Dan zal ik weggaan.

Donna
03-05-03, 18:45
Geplaatst door Victory
Denk jij dat een kaffir zich meer zorgen maakt om de mensen in Iraq, dan ik? (een tegenstander van oorlog in iraq).


Ik ben een kaffir geloof ik Vic. En ik maak me erge zorgen over de mensen in Irak en hoe dat nou in vredesnaam verder moet daar. Ik was en ben ook erg tegen de aanval op Irak.

Maar ik weet niet of jij je nog meer zorgen maakt, als moslim, want ik ken helaas geen manier om die emoties te meten.

Zara
03-05-03, 18:46
Geplaatst door manc
Sure en de tegenstanders van de bevrijding blijven 'olie' aanhalen als belangrijk argument *tegen*, terwijl dit natuurlijk niet zo is.


wat is dan het tegenargument die tegenstanders voeren? Leg eens uit?
In ieder geval was het argument die zei voerde wel op iets gebaseerd en was het niet zozeer bullshit en uit de lucht gegrepen wat altijd wel door voorstanders was verkondigd.

Tomas
03-05-03, 18:48
Geplaatst door Victory
Ik ben geen soldaat.

Nee een missionaris ook niet, dat is een soort Imam. En soldaten staat ook nog 's tussen haakjes. Dus wat bedoel je hiermee?


Maar als een meerderheid van de Nederlanders ervoor kiest dat wij het land moeten verlaten(de regering). Dan zal ik weggaan.

Vind je dat een goed plan, dan? Sta je daar achter? Is dat zoals jij vind dat mensen met elkaar om moeten gaan?

Donna
03-05-03, 18:48
Geplaatst door Zara
Ja dit heb ik op teletekst van de belgische net tv1 gelezen, pagina 164


Thanks.

Hopelijk komt er nog wat meer aandacht voor. Ik ben wel benieuwd hoe dit zal worden opgepakt. En wat de verklaring van de GB regering wordt. Of het tot politieke spanningen zal leiden betwijfel ik, want iedereen en alles is allang weer bezig de relaties met de VS te herstellen. Dus dit zal wel niet zo ernstig genomen worden.

Donna
03-05-03, 18:52
Geplaatst door Tomas
Vind je dat een goed plan, dan? Sta je daar achter? Is dat zoals jij vind dat mensen met elkaar om moeten gaan?


Je kunt individuele immigranten die hier zijn gekomen met toestemming van de regering en het parlement toch niet vergelijken met een militaire bezettingsmacht die het land is binnengevallen zonder de Irakezen te vragen of ze dat wel willen, en daar de boel even komen reorganiseren?

Wat Victory bedoelt met Missionarissen snap ik ook niet zo goed. Bedoel je daar buitenlandse hulporganisaties mee Vic?

Zara
03-05-03, 18:55
Geplaatst door Donna
Thanks.

Hopelijk komt er nog wat meer aandacht voor. Ik ben wel benieuwd hoe dit zal worden opgepakt. En wat de verklaring van de GB regering wordt. Of het tot politieke spanningen zal leiden betwijfel ik, want iedereen en alles is allang weer bezig de relaties met de VS te herstellen. Dus dit zal wel niet zo ernstig genomen worden.

Nee jammer zo werkt politiek he. Maar tgaat wel mooi de geschiedenis in, en het is belangrijk dat we daarvan een zo betrouwbaar beeld van zullen overhouden.

Zara
03-05-03, 18:59
Geplaatst door Zara
Nee jammer zo werkt politiek he. Maar tgaat wel mooi de geschiedenis in, en het is belangrijk dat we daarvan een zo betrouwbaar beeld van zullen overhouden.

En dan is het niet de bedoeling dat Amerika leugens gaat verspreiden over zijn motieven waaorm het de oorlog is begonnen, uit een soort moraalridderschap die zichzelf zo graag toeeigenen. Dat beeld strookt dus niet met de werkelijkheid. En ik ben bang dat dat later in de geschiednis boekjes komt te staan. Geschiedenis is sowieso knudde omdat het alleen uit succesen lijkt te bestaan.

Tomas
03-05-03, 19:00
Geplaatst door Donna
Wat Victory bedoelt met Missionarissen snap ik ook niet zo goed. Bedoel je daar buitenlandse hulporganisaties mee Vic?

Nou, dat bedoel ik. Soldaten staat ook tussen haakjes, dus ik lees daarin dat ie alle buitenlanders (Vic kennende ook alle progresieve Iraqi's, maar dat is off topic, weet ik) het land uit wil hebben.

En nu twijfelt ie of ie het dus ook een goed plan is om Moslims Europa uit te donderen.

Zara
03-05-03, 19:05
Maak je maar niet ongerust jongen.
We maken het nog gezelliger
En we blijven.
;)

Tomas
03-05-03, 19:08
Geplaatst door Zara
Maak je maar niet ongerust jongen.
We maken het nog gezelliger
En we blijven.
;)

Een pak van m'n hart!

Victory
03-05-03, 19:18
Je hebt mij niet begrepen.

"Nee een missionaris ook niet, dat is een soort Imam. En soldaten staat ook nog 's tussen haakjes. Dus wat bedoel je hiermee?"

Er zijn een groot hoeveelheid missionarissen gestuurd naar iraq. (of zelf gegaan, net hoe je het wilt zien). Ik wil dat ze oprotten, ze mogen daar zijn, maar niet om mensen te dwingen om christen te worden voor wat eten. (ze mogen daar als toerist zijn, maar daarvoor komen ze niet).

"Vind je dat een goed plan, dan? Sta je daar achter? Is dat zoals jij vind dat mensen met elkaar om moeten gaan?"

Nee dat vind ik niet goed, en dat lijkt mij een heel onaangenaam situatie. Voormijzelf zou het niks uitmaken, maar ik maak mij dan ook zorgen om mijn ouders. (ze zijn niet meer zo jong).

"Wat Victory bedoelt met Missionarissen snap ik ook niet zo goed. Bedoel je daar buitenlandse hulporganisaties mee Vic?"

Onder andere. De 'hulporganisaties' die in arme landen gaan om het christendom te versprijden, inplaats van dat zij daar gaan om de arme mensen te helpen. Triest.

Tomas
03-05-03, 19:21
Geplaatst door Victory
Je hebt mij niet begrepen.

Nou, gelukkig maar...

Je klinkt weer wat genuanceerder dan die keer dat het over liberale Iranezen ging. Irak is dan ook een ander land.



Er zijn een groot hoeveelheid missionarissen gestuurd naar iraq. (of zelf gegaan, net hoe je het wilt zien). Ik wil dat ze oprotten, ze mogen daar zijn, maar niet om mensen te dwingen om christen te worden voor wat eten. (ze mogen daar als toerist zijn, maar daarvoor komen ze niet).

Onder andere. De 'hulporganisaties' die in arme landen gaan om het christendom te versprijden, inplaats van dat zij daar gaan om de arme mensen te helpen. Triest.

Ik denk dat jouw beeld van christelijke hulporganisaties niet helemaal objectief is bijgebracht. Kan dat kloppen?

Victory
03-05-03, 19:29
Geplaatst door Tomas
Nou, gelukkig maar...

Je klinkt weer wat genuanceerder dan die keer dat het over liberale Iranezen ging. Irak is dan ook een ander land.

80% van Iraq is shia moslim, 15% sunni, 40+% spreekt farsi(perzisch). Hoezo een ander land? Bovendien is elk moslimland mijn land. :p

PS: Ik vind dat de 'liberale' iranezen gedeporteerd moeten worden naar de westerse landen.

Ik denk dat jouw beeld van christelijke hulporganisaties niet helemaal objectief is bijgebracht. Kan dat kloppen?
Wat is een missionaris? En waarom dacht donna dat ik het over 'hulporganisaties' had?

I think that answers your question. :p

Tomas
03-05-03, 19:33
Geplaatst door Victory
Wat is een missionaris? En waarom dacht donna dat ik het over 'hulporganisaties' had?

I think that answers your question.

Nee, dat betekent dat Donna probeerde jouw gedachtengang te volgen.

Waar heb jij je beeld van christelijke hulporganisatie opgedaan? Ter plekke of in de Moskee oid?

Donna
03-05-03, 19:39
Huh?

Wat heb ik nu weer gedaan?

Je hebt inderdaad bepaalde christelijke hulporganisaties die, met wat brood en graan, ook 'het woord van God' naar de 'ongelovigen' komen brengen. Die kunnen wat mij betreft ook linea recta terug naar huis. Die hebben daar volgens mij niks te zoeken en hun activiteiten daar zullen juist tot spanningen leiden.

Maar er zijn ook zat hulporganisaties die wel een christelijke achtergrond hebben, maar verder gewoon vluchtelingenzorg en andere vormen van hulp bieden, zonder bekeringsdrang of wat dan ook maar gewoon uit noodzaak. Daar is toch niks mis mee? Als ze daar voedselhulp kunnen geven dan is dat alleen maar goed.

Victory
03-05-03, 19:46
Geplaatst door Tomas
Nee, dat betekent dat Donna probeerde jouw gedachtengang te volgen.
Ik had het namelijk helemaal niet over 'hulporganisaties', ik had het gewoon over missionarissen die daar naartoe zijn gegaan. (ik denk dat ik de nieuws bericht wel weer kan vinden).

Maar dat er veel christelijke 'hulporganisaties' zijn die alleen maar gaan om mensen te bekeren weten we allemaal wel denk. :p

Waar heb jij je beeld van christelijke hulporganisatie opgedaan? Ter plekke of in de Moskee oid?
Dat heeft er niks mee temaken. Het gaat erom dat ik eloof dat het zo is.


Donna... En ik heb het over die 'bepaalde' organisaties en personen.

Tomas
03-05-03, 19:51
Geplaatst door Donna
Je hebt inderdaad bepaalde christelijke hulporganisaties die, met wat brood en graan, ook 'het woord van God' naar de 'ongelovigen' komen brengen. Die kunnen wat mij betreft ook linea recta terug naar huis. Die hebben daar volgens mij niks te zoeken en hun activiteiten daar zullen juist tot spanningen leiden.

Nou, dit gaat mij wel erg ver: je kan dit dan ook op heel veel mensen en situaties toepassen. iedereen met bekeringsdrang heeft niks in een ander land te zoeken want dat zou wel eens tot spanning kunnen leiden. Dat geldt dan dus ook voor de bekende imam's met hun opvallende meningen. Nee, voor alle imam's, want je hebt nu eenmaal intolerante groeperingen in Nederland die daar erg gevoelig voor zijn. Dat leidt alleen maar tot spanningen.

Maar goed, Irak zou ik op dit moment wel vermeiden als evangelist. Maar dat zullen ze vanzelf wel merken. Nou ja, of niet natuurlijk als de atheisten gelijk hebben.

Tomas
03-05-03, 19:55
Geplaatst door Victory
Donna... En ik heb het over die 'bepaalde' organisaties en personen.

Goh, je wordt wel steeds genuanceerder. Nog even en niemand hoeft Irak te verlaten. Zelfs de soldaten niet.


Dat heeft er niks mee temaken. Het gaat erom dat ik eloof dat het zo is.

Altijd handig om je te beroepen op geloof.

Victory
03-05-03, 20:02
Geplaatst door Tomas
Goh, je wordt wel steeds genuanceerder. Nog even en niemand hoeft Irak te verlaten. Zelfs de soldaten niet.



Altijd handig om je te beroepen op geloof.

Genuanceerder?

Ik zal je nog steeds vertellen dat alle missionarissen, soldaten, spionnen, special agents en iedereen die daar niks te zoeken heeft weg moet gaan uit Iraq.

Mark
03-05-03, 20:19
Geplaatst door Tomas
Nou ja, of niet natuurlijk als de atheisten gelijk hebben.

Wij hebben gelijk :student:

lennart
03-05-03, 20:24
Geplaatst door Donna
Interessant berichtje Zara. Heb je ook een bron?

Als het zo is is er deze week wel een hoop nieuws over de hele toestand naar buiten gekomen. De U turn van Condoleeza Rice (wapeninspecteurs hadden waarschijnlijk toch gelijk) en het uitgelekte rapport waaruit zou blijken dat de USA de oorlog is gestart 'om een statement te maken', en prima wist dat Irak niet beschikte over noemenswaardige wapens.

Maar de voorstanders blijven zeggen: de tegenstanders gunnen de Irakezen hun bevrijding niet........

U.S., U.K. Waged War on Iraq Because of Oil, Blair Adviser Says
By James Kirkup
London, May 1 (Bloomberg) -- The U.S. and U.K. went to war against Iraq because of the Middle East country's oil reserves, an adviser to British Prime Minister Tony Blair said.

Sir Jonathan Porritt, head of the Sustainable Development Commission, which advises Blair's government on ecological issues, said the prospect of winning access to Iraqi oil was ``a very large factor'' in the allies' decision to attack Iraq in March.

``I don't think the war would have happened if Iraq didn't have the second-largest oil reserves in the world,'' Porritt said in a Sky News television interview.

Opponents of the war, including some members of Blair's Labour Party, have said that the conflict was aimed at securing Iraqi reserves to benefit Western economies and oil companies. U.S. and U.K. leaders have repeatedly rejected that, saying the war began because Iraq held illegal weapons and threatened other countries.

Blair has said he wants Iraqi oil revenues to be held in a United Nations-run trust fund and spent on rebuilding Iraq. Secretary of State Colin Powell said yesterday the U.S. may encourage Iraq to set up an oil revenue-sharing system that would distribute some proceeds from what he called the ``marvelous treasure'' to Iraqi citizens.

Oil production in Iraq was halted before the U.S.-led attack that toppled President Saddam Hussein. According to UN data, the nation is losing about $55 million a day in oil revenue as the U.S., the European Union and the Iraqi people debate postwar reconstruction plans.

Porritt's commission was set up in 2000 to advise the U.K. government on making economic and business activity compatible with environmental-protection policies. The body reports directly to Blair.

This isn't the first time Porritt has criticized the U.K. government. In October 2000, he said Blair and his ministers had failed to fulfill election promises on ecological issues.
http://quote.bloomberg.com/apps/news?pid=10000087&sid=ahJS35XsmXGg&refer=top_world_news

Puk
04-05-03, 04:44
Geplaatst door Victory


Geplaatst door Tomas
Nou, gelukkig maar...

Je klinkt weer wat genuanceerder dan die keer dat het over liberale Iranezen ging. Irak is dan ook een ander land.

80% van Iraq is shia moslim, 15% sunni, 40+% spreekt farsi(perzisch). Hoezo een ander land? Bovendien is elk moslimland mijn land.

PS: Ik vind dat de 'liberale' iranezen gedeporteerd moeten worden naar de westerse landen.

Ik denk dat jouw beeld van christelijke hulporganisaties niet helemaal objectief is bijgebracht. Kan dat kloppen?
Wat is een missionaris? En waarom dacht donna dat ik het over 'hulporganisaties' had?

I think that answers your question.



Muslim 97% (Shi'a 60%-65%, Sunni 32%-37%), Christian or other 3%.

Bron (http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/iz.html)

Dank u voor uw aandacht!

Mc7meDJ
04-05-03, 12:51
het ging helemaal nie om de olie, het ging om "Operation Shekhinah" !!!

.... hmmz.. die ging ook om olie :alien:

lennart
04-05-03, 14:16
Geplaatst door Mc7meDJ
het ging helemaal nie om de olie, het ging om "Operation Shekhinah" !!!

.... hmmz.. die ging ook om olie :alien:

Als je nou Shock and Awe, een paar keer snel achter elkaar zegt. :hihi:

mulan
04-05-03, 14:23
Geplaatst door lennart
Als je nou Shock and Awe, een paar keer snel achter elkaar zegt. :hihi:

MUAHAHAHA.... :hihi: ....die heb je even goed bedacht :lole: