PDA

Bekijk Volledige Versie : Lubbers: VS discrimineren Moslims



De Rode Roos
04-05-03, 02:56
Lubbers haalt fel uit naar VS
Van onze redactie buitenland

Ruud Lubbers, Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen van de VN (UNHCR), heeft zijn positie op het spel gezet met een felle uithaal naar de Verenigde Staten.

De Nederlandse oud-premier noemt de wijze waarop de Amerikanen sinds de aanslagen van 2001 met asielzoekers en moslims omgaan 'verschrikkelijk' en 'vernederend'. Dat Washington duizenden mensen - onder wie veel asielzoekers - vasthoudt in het kader van de strijd tegen terreur, is voor Lubbers 'een steen des aanstoots'. Hij zegt dat in Wordt Vervolgd, het maandblad van Amnesty International.

Lubbers noemt het ook 'absoluut ongelooflijk dat in 2003 mensen uit de VS naar Canada vluchten omdat ze zich niet langer veilig voelen'. Hij vervolgt: ,,En dan is er ook nog die akelige ontwikkeling dat asielzoekers geassocieerd worden met criminelen en terroristen. Die tendens om asielzoekers te declasseren, en de manier waarop ze worden geëtiketteerd - het is verschrikkelijk wat er gebeurt in de VS.

,,Die hele ontwikkeling om lijsten aan te leggen, mensen te categoriseren als lastposten, om ze te negeren, moslims die beschouwd worden als een veiligheidsrisico voor de VS, het criminaliseren van mensen die in eigen land ook al slachtoffer waren, om ze buiten de grenzen te houden en ze uit te zetten. Vreselijk.''

Lubbers zegt niet bang te zijn voor repercussies van de VS. ,,Ik vraag me echt niet af: O god, dit gaat me geld kosten van de VS, de belangrijkste donor van de UNHCR.'' Hij is bereid zijn herbenoeming, over twee jaar, voor de vluchtelingen op het spel te zetten: ,,My God, deze baan is al zo'n voorrecht. Ik ben 64 jaar, heb alles al gedaan in dit leven. Wat zou er nou mooier zijn dan dat ze me wegsturen omdat ik te kritisch ben. Dat zou fantastisch zijn!''

Uit het AD van 3 mei.

plexus
04-05-03, 09:32
...en daar zit het 'm juist het is gewoon een kreet van een oude man...denk echt niet dat de vs daar wakker van ligt...
maar evengoed lubbers heeft ballen gekregen weliswaar te laat maar ok :duim:

NIS1
04-05-03, 10:25
Geplaatst door plexus
...en daar zit het 'm juist het is gewoon een kreet van een oude man...denk echt niet dat de vs daar wakker van ligt...
maar evengoed lubbers heeft ballen gekregen weliswaar te laat maar ok :duim:

Wedden, dat ze er wakker van liggen. Juist omdat het zo'n oude en wijze man is!! Daar luistert iedereen naar.. :D

Donna
04-05-03, 11:01
Geplaatst door De Rode Roos
[SIZE=4]Ruud Lubbers, Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen van de VN (UNHCR), heeft zijn positie op het spel gezet met een felle uithaal naar de Verenigde Staten.


:duim: :duim:

Ik hoop dat zijn partijgenootjes uit Nederland ook luisteren. Voordat ze hun kop weer eens in de reet van George W Bush duwen.

Pytaghoras
04-05-03, 11:51
Geplaatst door Donna
:duim: :duim:

Ik hoop dat zijn partijgenootjes uit Nederland ook luisteren. Voordat ze hun kop weer eens in de reet van George W Bush duwen.

Al willen ze luisteren, toch kunnen ze niets horen. Hun oren zijn verstopt door de stront van George W Bush.