PDA

Bekijk Volledige Versie : Universiteiten willen af van hbo-starters



mulan
04-05-03, 12:28
Universiteiten willen af van hbo-starters

Uitgegeven: 3 mei 2003 11:09

UTRECHT - De universiteiten willen havo-gediplomeerden met een hbo-propedeuse voortaan weren. In een brief aan demissionair staatssecretaris Nijs (Onderwijs) vraagt de universiteitenvereniging VSNU deze week zelfs om een wettelijk verbod van deze studeerroute. Verreweg de meeste overstappers sneuvelen namelijk al in het eerste jaar van de wetenschappelijke opleiding.

Ieder jaar stappen duizenden studenten na een succesvol eerste jaar op een hogeschool over naar een universiteit, vooral naar studies als economie, rechten of talen. Steeds meer havo'ers verkiezen deze weg boven de traditionele route via het vwo. Dat levert echter weinig resultaat op. “De meesten redden het gewoon niet”, licht een zegsvrouw van de VSNU toe.

Momenteel zijn universiteiten verplicht om studenten met een hbo-propedeuse op zak aan te nemen. De VSNU wil dat deze verplichting in de wet wordt omgezet in een verbod. “De studievertraging en -uitval is niet leuk voor de studenten, maar ook niet voor de universiteiten die op rendement beoordeeld worden”, stelt de woordvoerster.

De universiteiten vinden wel dat de wet ruimte moet bieden voor uitzonderingen. Als studenten met een hbo-propedeuse bijvoorbeeld slagen voor een toelatingstest moeten ze alsnog op de universiteit aan de slag kunnen. Hbo'ers met een vwo-diploma op zak kunnen sowieso altijd terecht in het wetenschappelijk onderwijs.



Wat is dit nu weer voor een belachelijk idee.........net wanneer ik iets wil gaan doen komen er weer van die (naar mijn idee)absurde ideeen.


Met dank aan Rissa

Victory
04-05-03, 13:03
Gelukkig heb ik de technische route genomen. :p :gniffel: :lachu: :stout:

plexus
04-05-03, 13:08
Geplaatst door mulan
Universiteiten willen af van hbo-starters

Uitgegeven: 3 mei 2003 11:09

UTRECHT - De universiteiten willen havo-gediplomeerden met een hbo-propedeuse voortaan weren. In een brief aan demissionair staatssecretaris Nijs (Onderwijs) vraagt de universiteitenvereniging VSNU deze week zelfs om een wettelijk verbod van deze studeerroute. Verreweg de meeste overstappers sneuvelen namelijk al in het eerste jaar van de wetenschappelijke opleiding.

Ieder jaar stappen duizenden studenten na een succesvol eerste jaar op een hogeschool over naar een universiteit, vooral naar studies als economie, rechten of talen. Steeds meer havo'ers verkiezen deze weg boven de traditionele route via het vwo. Dat levert echter weinig resultaat op. “De meesten redden het gewoon niet”, licht een zegsvrouw van de VSNU toe.

Momenteel zijn universiteiten verplicht om studenten met een hbo-propedeuse op zak aan te nemen. De VSNU wil dat deze verplichting in de wet wordt omgezet in een verbod. “De studievertraging en -uitval is niet leuk voor de studenten, maar ook niet voor de universiteiten die op rendement beoordeeld worden”, stelt de woordvoerster.

De universiteiten vinden wel dat de wet ruimte moet bieden voor uitzonderingen. Als studenten met een hbo-propedeuse bijvoorbeeld slagen voor een toelatingstest moeten ze alsnog op de universiteit aan de slag kunnen. Hbo'ers met een vwo-diploma op zak kunnen sowieso altijd terecht in het wetenschappelijk onderwijs.



Wat is dit nu weer voor een belachelijk idee.........net wanneer ik iets wil gaan doen komen er weer van die (naar mijn idee)absurde ideeen.



Met dank aan Rissa


ik geef ze groot gelijk!

ps.mulan jij hoort toch gewoon bij die uitzonderingen ;)

Donna
04-05-03, 13:16
Geplaatst door mulan

Wat is dit nu weer voor een belachelijk idee.........net wanneer ik iets wil gaan doen komen er weer van die (naar mijn idee)absurde ideeen.



Als het al doorgaat kunnen ze het niet per direct laten ingaan, dus als je snel bent..... :hihi:

mulan
04-05-03, 14:21
Ik glip er wel tussendoor :giechel:

Plexus.....jij geeft ze groot gelijk :boos: maar ik ben uitzondering....dan is het goed :stout:

De Rode Roos
04-05-03, 14:22
Ik ben er wel mee eens, want het is oneerlijk voor VWO'ers die 6 jaar bezig zijn om naar de universiteit te gaan, terwijl Havisten 5 jaar doen, 1 jaar propedeuse HBO (=6 jaar). Nu kende ik mensen die van mavo, naar havo en vervolgens vwo gingen (je moet dan bij elke afdeling nog 2 jaar doen). Die waren in de twintig toen ze hun VWO diploma haalden. Die hadden kennelijk nooit gehoord van deze route via de achterdeur...

Nu ze het nieuwe BaMa systeem hebben ingevoerd, verdwijnt volgens mij het verschil tussen HBO en WO. Alleen HBO'ers doen er 4 jaar over om hun bachelor te halen, terwijl WO'ers er 3 jaar om doen. In praktijk doen beide er evenlang over. ;) Vervolgens kunnen ze beide in 1 jaar tijd hun mastertitel halen. Dan denk ik van: het maakt dus geen donder uit of je nou Havo of VWO doet, het uiteindelijke eindresultaat is toch hetzelfde. :o

:confused: