PDA

Bekijk Volledige Versie : Mislukking dreigt voor jihadproces



Chatoloog
05-05-03, 12:42
VOLKSKRANT

maandag 5 mei 2003 uur.
Mislukking dreigt voor jihadproces
Van onze verslaggever Jan Meeus


AMSTERDAM - De rechtszaak volgende week tegen twaalf mannen die worden vervolgd voor het recruteren van moslimstrijders, dreigt te mislukken. Justitie heeft de beschuldigingen van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) nauwelijks kunnen onderbouwen. De AIVD weigert de identiteit van de tipgevers vrij te geven die aan de basis staan van een grootschalig onderzoek naar terrorisme.



Dit blijkt uit het negenduizend pagina's tellende strafdossier dat het Openbaar Ministerie voor de zaak heeft opgebouwd naar aanleiding van een ambtsbericht van de AIVD.

In een soortgelijke zaak eind vorig jaar sprak de Rotterdamse rechtbank vier verdachten vrij - volgens de rechtbank mogen AIVD-inlichtingen in een strafzaak niet zomaar als bewijs worden gebruikt. Deze informatie is namelijk nauwelijks controleerbaar vanwege het anonieme karakter ervan. In reactie op dit vonnis, waartegen hoger beroep is aangetekend, verklaarde minister Donner van Justitie een wetswijziging te overwegen om het gebruik van AIVD-informatie in dit soort zaken mogelijk te maken.

Desondanks hebben de directeur en het hoofd juridische zaken van de AIVD, Sybrand van Hulst en Theo Bot, tijdens een getuigenverhoor bij de rechter-commissaris eerder dit jaar geweigerd om nadere informatie te geven over het ambtsbericht. Volgens een betrokkene hebben zij daarbij verwezen naar hun geheimhoudingsplicht.

Advocaten die de AIVD'ers als getuige hadden opgeroepen, stellen evenwel dat die informatie noodzakelijk is voor de verdediging van de twaalf moslims. 'Het dossier bevat verder zo weinig concrete informatie dat de zaak draait om de betrouwbaarheid van de gegevens die de AIVD heeft verstrekt', stelt de Rotterdamse advocaat Ong Sien Hien.

Het onderzoek tegen de twaalf mannen spitst zich toe op de rol van de Al-Fourqaan-moskee in Eindhoven. Justitie stelt in het dossier dat deze moskee een belangrijk centrum is voor het werven van Nederlandse jongeren voor de jihad, de (al dan niet gewapende) strijd voor de islam. Opmerkelijk is dat de bestuursleden van Al-Fourqaan en de achterliggende stichting Al-Waqf al-Islami niet verder zijn onderzocht. Dit weekeinde citeerde NRC Handelsblad bronnen binnen justitie die stellen dat dit te maken heeft met 'gebrek aan capaciteit'.

Verwacht wordt dat justitie zich in de toekomst wel op deze twee organisaties gaat richten. Een woordvoerder stelt dat de organisaties wel in het dossier voorkomen maar niet als verdacht zijn aangemerkt. 'Wie in de toekomst nog onderzocht zullen worden is op dit moment niet te zeggen.'

De verdachten die vanaf 12 mei in Rotterdam voor de rechter verschijnen, zijn vorig jaar april en augustus opgepakt. Bij huiszoeking in enkele Rotterdamse woningen zijn onder meer opgenomen testamenten gevonden. Die opnames zijn volgens justitie een bewijs voor voorgenomen terroristische aanslagen. Wat het doelwit zou zijn en wanneer die aanslagen gepleegd zouden worden, vermeldt het justitiële dossier niet.

Mark
05-05-03, 12:55
Nogal een raar verhaal van justitie. Ze kunnen dus niks bewijzen en eigenlijk zijn de moskee en de stichting sowieso geen verdachten.

Mogelijk dat ze in de toekomst worden onderzocht, mogelijk niet.

Dat klinkt niet erg professioneel allemaal in ieder geval.

Simon
05-05-03, 13:20
Ze hadden het beter nog niet voor de rechter kunnen brengen en eerst meer onderzoek kunnen doen lijkt mij?

Simon

mrz
05-05-03, 13:20
Het onderzoek tegen de twaalf mannen spitst zich toe op de rol van de Al-Fourqaan-moskee in Eindhoven. Justitie stelt in het dossier dat deze moskee een belangrijk centrum is voor het werven van Nederlandse jongeren voor de jihad, de (al dan niet gewapende) strijd voor de islam. Opmerkelijk is dat de bestuursleden van Al-Fourqaan en de achterliggende stichting Al-Waqf al-Islami niet verder zijn onderzocht. Dit weekeinde citeerde NRC Handelsblad bronnen binnen justitie die stellen dat dit te maken heeft met 'gebrek aan capaciteit'.

Waarheid als een koe...

Mouzie
05-05-03, 13:27
Geplaatst door Mark
Nogal een raar verhaal van justitie. Ze kunnen dus niks bewijzen en eigenlijk zijn de moskee en de stichting sowieso geen verdachten.

Mogelijk dat ze in de toekomst worden onderzocht, mogelijk niet.

Dat klinkt niet erg professioneel allemaal in ieder geval.

Ik noem het "een kat in het nauw" verhaal. Het OM probeert van alles en nog wat, een beetje hier een beetje daar en dan proberen er 1 geheel van maken ze weten gewoonweg niet waar ze het moeten zoeken.

Nu is er een tekort aan rechters maar nog gelukkig geen tekort aan goede rechters en dat zal gaanderweg wel blijken (insha Allah).

Ik merk wel dat de supporters van het OM (Mark, Simon en nog een paar anderen) niet geheel vrede hebben met dit knipsel maar ik weet wel hoe jullie je ongeveer voelen.

Mouzie

Mark
05-05-03, 13:30
Supporter van het OM? Jij trekt je conclusies ook vrij snel.

kaassietoch
05-05-03, 13:38
En gebrek aan bewijs wil weer niet zeggen dat er daar niks aan de hand is maar soit pas als er schuld bewezen is, is het hard gemaakt dat er daar iets echt niet deugt. Ik blijf voorlopig argwanend toekijken.

Mouzie
05-05-03, 13:55
Geplaatst door Mark
Supporter van het OM? Jij trekt je conclusies ook vrij snel.

3297 berichten heb je gescoord en een fiks gedeelte van je replies is gerelateerd aan topics over terrorisme, ronselen, Jihad, Eindhoven en Islam zodra de kans zich voordeed was je pro OM dus wat heet een snelle conclusie?

Maar snel is inderdaad relatief dus ik begrijp je onbegrip in dit geval wat niet terecht is in mijn ogen.

Mouzie

plexus
05-05-03, 14:06
Geplaatst door Chatoloog
VOLKSKRANT

maandag 5 mei 2003 uur.
Mislukking dreigt voor jihadproces
Van onze verslaggever Jan Meeus


AMSTERDAM - De rechtszaak volgende week tegen twaalf mannen die worden vervolgd voor het recruteren van moslimstrijders, dreigt te mislukken. Justitie heeft de beschuldigingen van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) nauwelijks kunnen onderbouwen. De AIVD weigert de identiteit van de tipgevers vrij te geven die aan de basis staan van een grootschalig onderzoek naar terrorisme.



Dit blijkt uit het negenduizend pagina's tellende strafdossier dat het Openbaar Ministerie voor de zaak heeft opgebouwd naar aanleiding van een ambtsbericht van de AIVD.

In een soortgelijke zaak eind vorig jaar sprak de Rotterdamse rechtbank vier verdachten vrij - volgens de rechtbank mogen AIVD-inlichtingen in een strafzaak niet zomaar als bewijs worden gebruikt. Deze informatie is namelijk nauwelijks controleerbaar vanwege het anonieme karakter ervan. In reactie op dit vonnis, waartegen hoger beroep is aangetekend, verklaarde minister Donner van Justitie een wetswijziging te overwegen om het gebruik van AIVD-informatie in dit soort zaken mogelijk te maken.

Desondanks hebben de directeur en het hoofd juridische zaken van de AIVD, Sybrand van Hulst en Theo Bot, tijdens een getuigenverhoor bij de rechter-commissaris eerder dit jaar geweigerd om nadere informatie te geven over het ambtsbericht. Volgens een betrokkene hebben zij daarbij verwezen naar hun geheimhoudingsplicht.

Advocaten die de AIVD'ers als getuige hadden opgeroepen, stellen evenwel dat die informatie noodzakelijk is voor de verdediging van de twaalf moslims. 'Het dossier bevat verder zo weinig concrete informatie dat de zaak draait om de betrouwbaarheid van de gegevens die de AIVD heeft verstrekt', stelt de Rotterdamse advocaat Ong Sien Hien.

Het onderzoek tegen de twaalf mannen spitst zich toe op de rol van de Al-Fourqaan-moskee in Eindhoven. Justitie stelt in het dossier dat deze moskee een belangrijk centrum is voor het werven van Nederlandse jongeren voor de jihad, de (al dan niet gewapende) strijd voor de islam. Opmerkelijk is dat de bestuursleden van Al-Fourqaan en de achterliggende stichting Al-Waqf al-Islami niet verder zijn onderzocht. Dit weekeinde citeerde NRC Handelsblad bronnen binnen justitie die stellen dat dit te maken heeft met 'gebrek aan capaciteit'.

Verwacht wordt dat justitie zich in de toekomst wel op deze twee organisaties gaat richten. Een woordvoerder stelt dat de organisaties wel in het dossier voorkomen maar niet als verdacht zijn aangemerkt. 'Wie in de toekomst nog onderzocht zullen worden is op dit moment niet te zeggen.'

De verdachten die vanaf 12 mei in Rotterdam voor de rechter verschijnen, zijn vorig jaar april en augustus opgepakt. Bij huiszoeking in enkele Rotterdamse woningen zijn onder meer opgenomen testamenten gevonden. Die opnames zijn volgens justitie een bewijs voor voorgenomen terroristische aanslagen. Wat het doelwit zou zijn en wanneer die aanslagen gepleegd zouden worden, vermeldt het justitiële dossier niet.

...en die luchtkastelen blijven zich maar verplaatsen...

Canaris
05-05-03, 14:06
zie het in.

Islamitische terreur bestaat niet en al helemaal niet in nederland en nog minder in Eindhoven.

Alemaal poeslief
Niets anders als een boos spelletje van het OM

Slaap lekker Gekke Henkie van Europa

Tomas
05-05-03, 14:10
Geplaatst door Mouzie
3297 berichten heb je gescoord en een fiks gedeelte van je replies is gerelateerd aan topics over terrorisme, ronselen, Jihad, Eindhoven en Islam zodra de kans zich voordeed was je pro OM dus wat heet een snelle conclusie?


Je verwart Mark met mij. Dat geeft niet, dat gebeurt wel vaker.

Mark
05-05-03, 14:12
Heb je zoveel van mijn berichten gelezen :)

Nou de ene dag wordt ik beschuldigd dat ik alleen maar morbide berichten plaats, dan weer teveel over ronselen.

Poeh ik zal ze zelf nog eens bekijken of ik echt zoveel over je moskee heb geschreven.

Persoonlijk hou ik niet van religie. Maar iedereen mag daaraan uiting geven op de wijze dat ze dat zelf willen. Mits het binnen de wet blijft en het mij niet negatief beinvloed. Ik ken de ins en outs van je moskee en de stichting niet, net zo min als ik die ken van het OM. Het enige wat iedereen opvalt is dat er vele moskeeen zijn in Nederland. Op de een of andere manier wordt met name deze moskee verdacht van deze zaken. Of dat komt omdat justitie bezig is met een heksenjacht en jullie vanwege je "strenge" karakter een makkelijk slachtoffer zijn kan ik niet beoordelen.

Ik vind de mening van bijvoorbeeld een Cheppih op vele vlakken verwerpelijk, maar dat zal hij ook van mijn mening vinden. Maar bestraft worden is een ander verhaal. Als er geen onwettige dingen gebeuren dan gun ik jullie een goeie uitkomst van je zaak tegen justitie.

Mouzie
05-05-03, 14:23
Geplaatst door Tomas
Je verwart Mark met mij. Dat geeft niet, dat gebeurt wel vaker.

Als je goed leest dan lees je dat ik het heb over 3297 reacties. Dit is precies het aantal dat Mark achter zijn naam heeft toen ik reageerde.

Als je goed leest dan heb jij 3371 reacties wat dus niet overeenkomt met het aantal dat ik noemde.

Als je goed leest dan lees je dat ik het heb over: "Mark, Simon en nog een paar anderen" reken je zelf tot "en nog een paar anderen".

Als ik goed lees haal ik geen personen door elkaar.

Als ik goed lees ben jij degene die verwart overkomt. Maar dat gebeurt me wel vaker als ik je reacties lees.

Mouzie

Tomas
05-05-03, 14:25
Geplaatst door Mouzie
Als ik goed lees ben jij degene die verwart overkomt. Maar dat gebeurt me wel vaker als ik je reacties lees.


Nee, ik ben jou niet. Nu haal je alles door elkaar.

Mouzie
05-05-03, 14:31
Geplaatst door Mark
Als er geen onwettige dingen gebeuren dan gun ik jullie een goeie uitkomst van je zaak tegen justitie.

Bedankt!

Mouzie
05-05-03, 14:34
Geplaatst door Tomas
Nee, ik ben jou niet. Nu haal je alles door elkaar.

Correctie: Als ik het goed lees kom je nu NOG verwarder over.

Chatoloog
05-05-03, 23:08
Geplaatst door Tomas
Je verwart Mark met mij. Dat geeft niet, dat gebeurt wel vaker.

zo ken ik je weer

of.........ben ik nu weeeeeeeeeer in de war?????
Ik weet het niet meer ik ga mijn schoolleraar maar aanklagen die het kwade in mij opriep en mij in de war liet raken

BiL@L
06-05-03, 09:46
Geplaatst door mrz
Waarheid als een koe...

Dat gebeurd in iedere moskee. :)

BiL@L
06-05-03, 09:47
Geplaatst door Chatoloog
VOLKSKRANT

maandag 5 mei 2003 uur.
Mislukking dreigt voor jihadproces
Van onze verslaggever Jan Meeus


AMSTERDAM - De rechtszaak volgende week tegen twaalf mannen die worden vervolgd voor het recruteren van moslimstrijders, dreigt te mislukken. Justitie heeft de beschuldigingen van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) nauwelijks kunnen onderbouwen. De AIVD weigert de identiteit van de tipgevers vrij te geven die aan de basis staan van een grootschalig onderzoek naar terrorisme.



Dit blijkt uit het negenduizend pagina's tellende strafdossier dat het Openbaar Ministerie voor de zaak heeft opgebouwd naar aanleiding van een ambtsbericht van de AIVD.


Was te verwachten.

Chatoloog
06-05-03, 11:39
Geplaatst door J.M.T.
Dit snap ik niet. Kan dit proces niet in 'in camera' gevoerd worden zodat deze namen niet in het openbaar genoemd hoeven te worden?

Je bent niet de enige die het niet snapt hoe de mensen bij OM en AIVD tewerk gaan :lole:

Chatoloog
06-05-03, 12:14
Dat is het juist!!
Zelfs dat gaat volgens AIVD niet..zel willen alles geheimhouden en het OM mag daar geen inzage in hebben. Ze moeten AIVD maar op hun woord geloven en hun bronnen nooit ter sprake stellen.

In hun rapport vragen ze zelfs om nog meer wettelijke bevoegdheden om te iedereen te kunnen arresteren op basis van hun voorkennis

mrz
06-05-03, 13:34
Als de wetten niet kloppen en tot onoplosbare problemen leiden... Mag hopen dat ze dan wel de macht hebben daar wat mee te doen... :rolleyes:

Chatoloog
06-05-03, 16:36
Geplaatst door mrz
Als de wetten niet kloppen en tot onoplosbare problemen leiden... Mag hopen dat ze dan wel de macht hebben daar wat mee te doen... :rolleyes:

Hoe kun je ze de macht geven als ze zo vaag en secretief doen over elke kwestie?

mrz
06-05-03, 17:16
Inderdaad. Genetische inteelt manipulatie en mobiele netwerken shit etc. Denken in functies blah. Laat ze daar liever eens over na gaan denken als de werkelijke as van het kwaad ofzoiets. Maar nee hoor we houden kerk en staat gescheiden. Ethiek staat los van wetgeving. :rolleyes:

Waardeloos gezeik.