PDA

Bekijk Volledige Versie : Parijs werkt aan eigen CNN



Simon
05-05-03, 17:09
Parijs werkt aan eigen CNN

Door onze correspondent

PARIJS, 5 MEI. Buitenlands beleid is niet alleen een kwestie van diplomatie maar ook van informatie. Daarvan was de Franse president Jacques Chirac vorig voorjaar al overtuigd. Toen wees hij de Haut Conseil de la Francophonie (de Hoge Raad voor de Franstaligheid) al op de noodzaak van de oprichting van een Franse CNN, wilde die Franstaligheid nog enige kans op overleving hebben. Aan die voornamelijk culturele overweging heeft de oorlog in Irak een politieke noodzaak toegevoegd. Het informeren van de wereld in cruciale tijden mag niet uitsluitend overgelaten worden aan Angelsaksische en Arabische zenders als CNN, BBC World, Fox News en Al-Jazira. Als het aan Jacques Chirac ligt, is de Franse tegenvoeter april volgend jaar in de lucht.

Het politiek-culturele belang blijkt uit de bemoeienis van zowel de minister van Cultuur en Media als die van Buitenlandse Zaken. Ze wijzen nu wegbereiders aan. Die moeten de 'offertes' van publieke omroepen en commerciële zenders bestuderen, redactioneel verantwoordelijken aanwijzen, budgetten bepalen en hervormingen en fusies voorstellen van alle Franse, op het buitenland gerichte audiovisuele media.

De gulheid van de overheid blijkt inmiddels groter dan verwacht: niet veertig miljoen euro maar misschien wel het dubbele zou Chirac in het vooruitzicht hebben gesteld. Omdat ook dat niet toereikend zal zijn, gaat de voorkeur uit naar een organisatie waarin zowel commerciële als publieke zenders participeren. Realisme dwingt tot een meertalige aanpak; programma's zullen ook in het Engels en Arabisch worden uitgezonden, wellicht ook in het Spaans en het Portugees. In eerste instantie moeten 36 miljoen huishoudens bereikt worden, vooral in Afrika, het Midden-Oosten en Europa, juist de belangengebieden van de Franse diplomatie. Het inzetten van journalistiek voor geopolitieke doeleinden is niet speciaal een punt van zorg: het gaat uiteraard om objectieve berichtgeving, maar wel van 'Franse oorsprong' en geïnspireerd door een 'Franse visie op de wereld'.


NRC, 5 mei 2003

moenna
05-05-03, 17:28
Toppertje! Goede zaak.


Toen wees hij de Haut Conseil de la Francophonie (de Hoge Raad voor de Franstaligheid) al op de noodzaak van de oprichting van een Franse CNN, de die Franstaligheid nog enige kans op overleving hebbenn die voornamelijk culturele overweging heeft de oorlog in Irak een politieke noodzaak toegevoegd.

Maar dit is wel een zwakke argument, die iig niet voor de Franse inheemse bevolking opgaat. Ik heb zelden zo'n volk meegemaakt die zo
éétalig zijn, als zij. Geen fatsoenlijk woordje engels komt eruit, noch verstaan zij het. Zelfs de migranten daar, kunnen de moedertaal niet eens volledig begrijpen, laat staan praten.

En dan heb ik het nog niet eens over de landen (ex-kolonies) die het Frans als tweede natoniale taal erkennen.

manc
05-05-03, 17:31
Geplaatst door moenna
Toppertje! Goede zaak.



Maar dit is wel een zwakke argument, die iig niet voor de Franse inheemse bevolking opgaat. Ik heb zelden zo'n volk meegemaakt die zo
éétalig zijn, als zij. Geen fatsoenlijk woordje engels komt eruit, noch verstaan zij het. Zelfs de migranten daar, kunnen de moedertaal niet eens volledig begrijpen, laat staan praten.

En dan heb ik het nog niet eens over de landen (ex-kolonies) die het Frans als tweede natoniale taal erkennen.

Moewah...het Frans is aardig op zijn retour...in de VS wordt het niet meer gesproken (ooit wel) en ooit was het DE taal van de internationale diplomatie (niet meer dus)....Ondertussen moet het Frans zelfs onderdoen voor het Spaans en het Chinees...en knokken met Japans, Russisch, Arabisch voor een plekje op de wereldkaart...

moenna
05-05-03, 17:41
Geplaatst door manc
Moewah...het Frans is aardig op zijn retour...in de VS wordt het niet meer gesproken (ooit wel) en ooit was het DE taal van de internationale diplomatie (niet meer dus)....Ondertussen moet het Frans zelfs onderdoen voor het Spaans en het Chinees...en knokken met Japans, Russisch, Arabisch voor een plekje op de wereldkaart...

Haha, ja klopt. Als je de vergelijking wilt maken met zijn historische achtergrond. Maar er zijn door de jaren heen vele culturen en talen totaal verdwenen. En de Fransen in vergelijking met bijv. Nederlanders is het alles behalve slecht gesteld.

Internationaal hebben ze misschien wel bedreigingen, maar dat kun je niet voorkomen of tegenhouden door de dynamiek waarmee de omgeving zich voortdurend ontwikkelt. Jah en dan heb je nog de VS; Superpower zou Superpower niet zijn, als zijn taal ook niet allesoverheersend is;)

lennart
05-05-03, 18:03
Frans is een mooie taal, waarmee mooi is te stuntelen :)

manc
05-05-03, 19:45
Geplaatst door moenna
Haha, ja klopt. Als je de vergelijking wilt maken met zijn historische achtergrond. Maar er zijn door de jaren heen vele culturen en talen totaal verdwenen. En de Fransen in vergelijking met bijv. Nederlanders is het alles behalve slecht gesteld.

Als de Fransen over 'de Franstaligheid' spreken spreken ze over Frans als 'wereldtaal' niet over het Frans in Frankrijk...vandaar ook de vergelijking met 'cnn' en niet met 'fox-news' ofzo. Het Nederlands zie ik trouwens allerminst als bedreigde taal. Nederlands is springlevend en wordt door meer mensen dan ooit gesproken, is een top-tien taal als we naar de productie van literatuur en wetenschappelijke artikelen kijken en zal daarom nog wel een paar eeuwen levend blijven.



Internationaal hebben ze misschien wel bedreigingen, maar dat kun je niet voorkomen of tegenhouden door de dynamiek waarmee de omgeving zich voortdurend ontwikkelt. Jah en dan heb je nog de VS; Superpower zou Superpower niet zijn, als zijn taal ook niet allesoverheersend is;)

Het is niet alleen de VS maar zeker ook GB met hun common-wealth die het Engels zo groot heeft gemaakt.

moenna
06-05-03, 00:06
Geplaatst door manc
Als de Fransen over 'de Franstaligheid' spreken spreken ze over Frans als 'wereldtaal' niet over het Frans in Frankrijk...vandaar ook de vergelijking met 'cnn' en niet met 'fox-news' ofzo. Het Nederlands zie ik trouwens allerminst als bedreigde taal. Nederlands is springlevend en wordt door meer mensen dan ooit gesproken, is een top-tien taal als we naar de productie van literatuur en wetenschappelijke artikelen kijken en zal daarom nog wel een paar eeuwen levend blijven.


Dat is goed mogelijk, maar volgens mij gaat vooralsnog nationaal belang voorop, tenzij je Bush heet natuurlijk. Natuurlijk doelt hij daarnaast (en misschien vooral) ook op de profilering van Frans als wereldtaal, anders had hij het niet over media die zich ook moet richten op het buitenland. Maar hij beperkt zich vooralsnog tot zijn "belangengebieden" (meestal ex-kolonies), en laat dat nou net die gebieden (de meeste dan) zijn die het Frans nog steeds als nationale taal erkennen, spreken en onderwijzen.
Het Nederlands wordt zeker nog gesproken binnen de (historische)grenzen, ja. Maar veel verder gaat het niet. Je kunt bijv. niet aan een buitenlander vragen of hij toevallig Nederlands spreekt, zonder kei hard uitgelachen te worden. De grensoverschrijdende belangstelling voor de taal is zeker niet (vrijwel nihil) zo groot als het Frans, en daar zit het kenmerkende verschil.



Het is niet alleen de VS maar zeker ook GB met hun common-wealth die het Engels zo groot heeft gemaakt.

Ja klopt. Destijds is de VS ontstaan uit de onafhankelijkheidsoorlog van Engelse koloniën, (zelfst. onder Britse kroon), en nu zijn ze de grootste makkers ooit. GB en VS kan ik iig nauwelijks meer los van elkaar zien.

manc
06-05-03, 00:34
Geplaatst door moenna
[B]Dat is goed mogelijk, maar volgens mij gaat vooralsnog nationaal belang voorop, tenzij je Bush heet natuurlijk.

Moewah, je moet de arrogantie van de Fransen niet onderschatten...:)


Natuurlijk doelt hij daarnaast (en misschien vooral) ook op de profilering van Frans als wereldtaal, anders had hij het niet over media die zich ook moet richten op het buitenland. Maar hij beperkt zich vooralsnog tot zijn "belangengebieden" (meestal ex-kolonies), en laat dat nou net die gebieden (de meeste dan) zijn die het Frans nog steeds als nationale taal erkennen, spreken en onderwijzen.
Het Nederlands wordt zeker nog gesproken binnen de (historische)grenzen, ja. Maar veel verder gaat het niet.

Dat is zo, sinds de gouden eeuw is het Nederlands buiten Nederland, Belgie en een klein stukje Frankrijk en de voormalige kolonieen geen taal van hele grote betekenis meer.


Je kunt bijv. niet aan een buitenlander vragen of hij toevallig Nederlands spreekt, zonder kei hard uitgelachen te worden. De grensoverschrijdende belangstelling voor de taal is zeker niet (vrijwel nihil) zo groot als het Frans, en daar zit het kenmerkende verschil.

Zeker. Wel valt me op dat bij polygloten, linguisten en andere taalfreaks internationaal gezien het Nederlands door dat soort buitenbeetjes door veel mensen gesproken wordt of dat ze tenminste een redelijk interesse hebben in het Nederlands...heel apart. Ook veel Z-Afrikanen (om voorspelbare redenen) vinden Nederlands vaak een hele leuke taal om te leren. Maar ik dwaal af.


Ja klopt. Destijds is de VS ontstaan uit de onafhankelijkheidsoorlog van Engelse koloniën, (zelfst. onder Britse kroon), en nu zijn ze de grootste makkers ooit. GB en VS kan ik iig nauwelijks meer los van elkaar zien.

Het gekke is dat nu juist de taal eigenlijk in veel opzichten een kenmerkend verschil is tussen de Bitten en de Amerikanen...en dat is natuurlijk niet alleen een kwestie van smaak.

De Rode Roos
06-05-03, 14:22
Ik vind dat we moeten werken aan een Europese CNN (of is die er al?). Ik kan wel Frans verstaan, maar ik heb het heel lang niet meer gehad dus gaat moeilijk. De taal is belangrijk, want daarmee onderscheiden groepen mensen zich van elkaar. Dat mensen zich gaan verzetten tegen de American way of life (Amerikaanse dominantie) kan ik heel goed begrijpen. De Duitsers gingen tijdens de overheersing door Napoleon ook zich verdiepen in de eigen cultuur en tradities en zich afzetten tegen de "verlichte" idealen van de Franse revolutie. Hierdoor ontstond het nationalisme en Romantiek. Hoe ironisch... :haha:

manc
06-05-03, 15:31
Geplaatst door De Rode Roos
[B]Ik vind dat we moeten werken aan een Europese CNN (of is die er al?).

Idd! Euronews is misschien een leuk begin...persoonlijkvindt ik de BBC ook al heel aardig.