PDA

Bekijk Volledige Versie : verwachting: meer dan 100.000 mensen emigreren uit Nederland in 2003



Mark
07-05-03, 10:37
CBS verwacht recordaantal emigranten in 2003

Uitgegeven: 7 mei 2003 11:28

AMSTERDAM - Het CBS verwacht dat het aantal emigranten vanuit Nederland dit jaar boven de 100.000 zal uitkomen. Dit zou een record betekenen. Meer dan de helft van de emigranten, bestaat uit immigranten die terugkeren naar hun land van herkomst.

Uit het laatste kwartaalbericht van het CBS blijkt dat de groei van de Nederlandse bevolking afvlakt. In het eerste kwartaal van dit jaar groeide de bevolking met 15.000 personen; dat was in 2002 nog 20.000. De afname wordt veroorzaakt door een daling van de immigratie met bijna 4.000 personen en een stijging van de emigratie met 3.000. De teruggang wordt getemperd door de stijging van het aantal geboorten met 700 en de daling van het aantal overledenen met 800.

Het groeitempo van de bevolking loopt sinds begin 2001 terug. In 2000 groeide de bevolking met 123.000 personen, in 2001 was dat 118.000 en vorig jaar daalde dit verder tot 88.000. Als de groei dit jaar niet aantrekt, zal de totale bevolkingsgroei uitkomen op minder dan 83.000, aldus het CBS.

De emigratie steeg vorig jaar van 77.000 tot 96.000, een stijging van bijna 25 procent. In het eerste kwartaal van 2003 stijgt het aantal emigranten verder. Van de emigranten bestaat 44 procent uit in Nederland geboren personen. Als de trend zich voortzet, zal de emigratie in 2003 ruim boven de 100.000 uitkomen, zo meldt het CBS.

Waterval
07-05-03, 10:48
Worden er ook redenen van de emigratie aangegeven?












(Of moet ik die zelf gaan opzoeken?)

Mark
07-05-03, 10:51
Ik vermoed dat de allochtonen die vertrekken van hun pensioen willen genieten in hun vaderland. Mogelijk dat er mensen tussen zitten die het gehad hebben met Nederland.

Voor de autochtonen: ik denk dat er veel vooral jonge en hoogopgeleide Nederlanders zjin die menen dat er te weinig kansen zijn in Nederland. In sommige landen wordt talent en hard werken sociaal en financieel meer beloond. Ook mensen die claustrofobisch worden van het volgebouwde Nederland en boeren die geen kansen meer hebben zullen hiertoe behoren.

Ik hoop zelf rond september te vertrekken.

Waterval
07-05-03, 10:53
Geplaatst door Mark

Ik hoop zelf rond september te vertrekken.



Voorgoed? Azie?

Mark
07-05-03, 10:55
Ik weet niet of het voorgoed is... waarheen weet ik ook niet, dat zal ik wel een week van te voren te horen krijgen ofzo ;) Waar mijn werkgever maar projecten heeft zeg maar.

ZO Azie of Australie/Nieuw Zeeland heeft mijn voorkeur

Mark
07-05-03, 13:38
Geplaatst door J.M.T.
Leuk voor je Mark! Ga je 'voor altijd' weg?

In ieder geval: het ga je goed - en veel plezier!


Nou JMT, niet voor altijd waarschijnlijk want mijn aanstaande wil weer terug naar NL. Maar ik wil wel minimaal een paar jaartjes de wereld verkennen... en heb nu ook de kans om met mijn werk in het buitenland te komen. Maar ik heb toch het gevoel dat ik altijd wel weer terugkom naar NL.

Is,
07-05-03, 14:12
Geplaatst door J.M.T.
Mark

Australië is een prachtig land en fijn om in te wonen. New Zeeland ken ik niet.

Maar, let wel, ook daar wordt ingebroken - vier keer in mijn huis in Melbourne! Hoop dat de politie de junks gevonden hebben én je spulletjes.


In Bagdad schijnt de Criminaliteit ook hoog te zijn,
Maar als je in Jeddah beroofd wordt, dan mag je de Dief en Public z`n handje afhakkUh...


:schok:

Is,
07-05-03, 14:21
Geplaatst door J.M.T.
Als ik wist dat iemand zijn hand zou moeten verliezen voor wat hij van mij gestolen had - dan zou ik hem met graagte alles geven wat hij van mij zou willen stelen!


Hypocriet.

Is,
07-05-03, 15:58
Geplaatst door J.M.T.
Niks "hypocriet". Ik ben tégen het afhakken van ledematen.


Das het mooie van het systeem,
indien je de dief vergeeft is het zand erover...