PDA

Bekijk Volledige Versie : D66 A'dam: aangifte discriminatie op 4 mei



manc
07-05-03, 16:41
Gepost door Rob (R@b) - woensdag 7 mei 2003 @ 15:50 - Bron: AT5

In Amsterdam heeft D66 fractievoorzitter Michel Rog (deelraad De Baarsjes) aangifte gedaan wegens discriminatie zo meldt de Amsterdamse zender AT5.

Reden zijn leuzen die een groepje allochtone jeugd riep tijdens de herdenking op 4 mei bij het monument op de hoek van de Baarsjesweg. Terwijl om 20.00 uur ongeveer 40 buurtbewoners de doden uit de Tweede Wereldoorlog herdachten, scandeerde de groep "Joden, die moeten we doden".

De D66 politicus zal tijdens de komende stadsdeelraadsvergadering verzoeken met maatregelen te komen die een waardige herdenking in de toekomst mogelijk moeten maken.

Waterval
07-05-03, 17:14
Ongedierte. Hopelijk zit er een vervolging in. Laat ze alle oorlogsmonumenten schoonmaken. Te beginnen met de dildo op de Dam. (Zonder veiligheidslijnen).

Simon
07-05-03, 17:41
Het is schorem die dat doet. Er stond juist kort geleden een artikel in de NRC die gelukkig haaks op dit bericht staat ...

Marokkanen ontdekken '4 mei'

Dodenherdenking is niet langer een 'witte aangelegenheid', zeggen Marokkanen. Gisteren herdachten zij in Zeeland negentien gesneuvelde Marokkaanse militairen.


Door Sophie van Leeuwen


KAPELLE, 5 MEI. Tot voor kort had Karim Elkhettabi (13) er nog nooit van gehoord dat ook Marokkanen hebben deelgenomen aan de Tweede Wereldoorlog. ,,Ik vind het moedig dat de Marokkanen hebben meegevochten terwijl zij niet eens hun eigen land verdedigden.''

Het is 4 mei, even voor acht uur. Karim staat, net als ruim 150 andere Marokkanen, op de Franse militaire begraafplaats in het Zeeuwse Kapelle. Hij wilde de stenen met eigen ogen zien. Zijn zusje Hajar Sghiri (9) heeft rozen gelegd bij de graven. Ook zij is trots op haar landgenoten. ,,Als Marokkanen er niet waren geweest, was er nog steeds oorlog.''

De 150 Marokkanen zijn in vier touringcars vanuit Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Nijmegen naar Zeeland gereisd om hun gesneuvelde landgenoten eer te bewijzen. De inwoners van Kapelle die, na afloop van een kerkdienst, de Franse militairen komen herdenken, tonen hun belangstelling. Saïd Ouama, een kleine man van middelbare leeftijd uit Den Haag zegt: ,,We moeten onze kinderen laten zien dat Marokkanen niet alleen gastarbeiders zijn.''

In de Tweede Wereldoorlog kwamen onder Franse vlag in Nederland negentien Marokkanen om het leven, de meesten in de buurt van Kapelle. In het Franse leger dienden ruim 110.000 Marokkanen. Naar schatting zijn 70.000 Marokkaanse militairen om het leven gekomen.

,,Dodenherdenking is van oorsprong een witte aangelegenheid'', zegt El-Houssine Moutahid, PvdA-gemeenteraadslid in Den Haag. ,,Maar het aantal Marokkanen dat de oorlog herdenkt groeit elk jaar, ook op andere plaatsen in Nederland.''

De Marokkaanse bijdrage aan de oorlog in Nederland was tot voor kort bij de meeste Marokkanen onbekend. Dit jaar zijn ze voor het eerst in groten getale naar de Franse begraafplaats in Kapelle gekomen. Marokkaanse organisaties in heel Nederland hebben zo veel mogelijk leden opgetrommeld voor de herdenking van de oorlogsstrijders. Sinds 1985 organiseren Marokkaanse verenigingen op dodenherdenking een busreis naar Kapelle.

,,Je merkt nu dat er van beide kanten begrip ontstaat voor elkaars verleden, doordat mensen met elkaar in discussie gaan'', vertelt Moutahid. ,,Ik sprak vandaag met bewoners van Kapelle die mij vroegen waarom dodenherdenking belangrijk voor mij is. Het antwoord is dat ik op zoek ben naar de gemeenschappelijke dingen die Nederlanders en Marokkanen binden. Wij maken deel uit van de Nederlandse geschiedenis. Als Marokkanen de oorlog herdenken beseffen ze dat ook zij onderdeel zijn van de Nederlandse samenleving. Dan pas kan er een einde komen aan de discussie van wij tegen zij'', aldus Moutahid.

Marokkanen moeten ook een eigen gedenkplaats krijgen, vindt het PvdA-raadslid. Hij is een van de initiatiefnemers van de oprichting van een nationaal monument ter gedenking van de Marokkaanse slachtoffers.

Moutahid heeft een aanvraag ingediend bij het college van B en W en hoopt het monument volgend jaar mei in Den Haag te kunnen onthullen. Het afgelopen weekend heeft hij contacten gelegd tussen Marokkaanse verenigingen uit het hele land. ,,De reacties zijn positief'', laat Mouttahid weten. Hoe het eruit moet komen te zien is nog niet bekend.

De Marokkaanse organisaties hebben dit jaar in het bijzonder de kinderen uitgenodigd om de graven van hun voorouders te bezoeken.

Volgens Mouttahid is het voor hen belangrijk om zich te kunnen identificeren. ,,We willen onze kinderen laten zien dat ze trots kunnen zijn op hun voorouders. Zij hebben geholpen om Europa te bevrijden.''

Abdelilah Sghiri, de vader van Karim en Hajar, woonde vorig jaar voor het eerst de 4 mei herdenking bij. Negen jaar geleden kwam hij naar Nederland. Sghiri: ,,Nu zijn wij Nederlanders. Wij moeten de Nederlandse geschiedenis leren kennen en participeren aan de vrijheid.''

Er zijn geen nabestaanden van militairen onder de Marokkaanse bezoekers. Toch beleeft Ahmed Bouali, voorzitter van de Marokkaanse vereniging uit Den Haag, een onverwachte ontmoeting. Bouali wijst op een van de Marokkaanse grafzerken, waar in het witte steen onder een halve maan de naam El Achir Ben Bouali staat geschreven. ,,Hij heeft dezelfde familienaam als ik'', zegt Bouali lachend. ,,Ik had geen idee dat ik misschien een voorouder had die in de oorlog heeft gevochten. Ik ga onderzoeken of wij van dezelfde familie zijn.''

Fractievoorzitter van het CDA in Kapelle Cees Toorenaar vindt het een goede zaak dat Kappellenaren en Marokkanen samen herdenken. Er is hard gevochten in Kapelle en in deze tijd van het jaar worden in het dorp veel herinneringen opgehaald.

Toorenaar: ,,Het gedenken van leed is universeel. Op deze militaire begraafplaats zijn alle mensen met elkaar verbonden en kunnen ze elkaar vinden.'' Volgens Toorenaar is deze herdenking voor de jeugd een vorm van erkenning, omdat Marokkanen in de media vaak op een negatieve manier in beeld worden gebracht. Tooretaar: ,,De jeugd is op zoek naar een eigen identiteit. Je voelt hier dat zij trots zijn op de Marokkaanse gesneuvelden.''

5 mei 2003

© Op dit artikel berust auteursrecht

manc
07-05-03, 17:46
Ja Simon, gelukkig is het overgrote gedeelte van de Marokkanen respectvol voor 4 en 5 mei, zijn de meeste marokkanen aardige mensen...mensen zoals Mulan, CC, Nis, Bilal, Waterval, Joesoef, Mouslimah, Nouwra etc.etc.etc. dat weten we toch ook allemaal.

Een PRACHTIG initiatief daar in Kapelle...de Marokkanen zijn ook gestorven voor ons aller vrijheid.

Puk
07-05-03, 19:14
Geplaatst door Ghazi
Niet onbegrijpelijk. Wel een beetje weinig gericht. Zionisten en joden overlapt elkaar maar voor een gedeelte.
"Zionisten, die moeten we doden" rijmt en bekt niet lekker, is te lang en dus ongeschikt als leus.

Maroc.nl is weer 1 sukkel rijker. :jammer:

Pixelshade
08-05-03, 00:05
Geplaatst door manc
zijn de meeste marokkanen aardige mensen...mensen zoals Mulan, CC, Nis, Bilal, Waterval, Joesoef, Mouslimah, Nouwra etc.etc.etc. dat weten we toch ook allemaal.



Yousef is Iraniérs manc, laat hem dit niet lezen :student:

sil
08-05-03, 00:38
Geplaatst door Ghazi
Niet onbegrijpelijk. Wel een beetje weinig gericht. Zionisten en joden overlapt elkaar maar voor een gedeelte.
"Zionisten, die moeten we doden" rijmt en bekt niet lekker, is te lang en dus ongeschikt als leus.

die schoften moeten ze in een werkkamp opsluiten

manc
08-05-03, 09:10
Geplaatst door Pixelshade
Yousef is Iraniérs manc, laat hem dit niet lezen :student:

Oh, nou voor mij maakt dat niet uit: jullie zijn allemaal mensen...

jij bent in het echt volgens mij ook best te pruimen...toch?

manc
08-05-03, 09:11
Geplaatst door Puk
Een schoft is die Ghazistrook zeker. Maar vooral een sukkel. Zou een goeie voor Hamas zijn... als zelfmoordsukkel. En weet je, volgens mij doe je de Palestijnen er helemaal geen plezier mee als je Ghazistrook daar naartoe stuurt. Volgens mij zitten de meeste Palestijnen daar helemaal niet op te wachten. Volgens mij zien de meeste Palestijnen dat hele Hamas ook niet zitten. Wat Ghazistrook betreft... het is wel lekker jihadden vanachter je pc natuurlijk. Kan je je onlustgevoelens lekker kwijt over de ruggen van onschuldige Palestijnen. Fijn dat iemand anders je 'moslimplicht' voor je vervult.

Ghazi sucks.

Kortom.

:melig:

mulan
08-05-03, 09:29
Geplaatst door manc
Gepost door Rob (R@b) - woensdag 7 mei 2003 @ 15:50 - Bron: AT5

In Amsterdam heeft D66 fractievoorzitter Michel Rog (deelraad De Baarsjes) aangifte gedaan wegens discriminatie zo meldt de Amsterdamse zender AT5.

Reden zijn leuzen die een groepje allochtone jeugd riep tijdens de herdenking op 4 mei bij het monument op de hoek van de Baarsjesweg. Terwijl om 20.00 uur ongeveer 40 buurtbewoners de doden uit de Tweede Wereldoorlog herdachten, scandeerde de groep "Joden, die moeten we doden".

De D66 politicus zal tijdens de komende stadsdeelraadsvergadering verzoeken met maatregelen te komen die een waardige herdenking in de toekomst mogelijk moeten maken.

Dan vraag je je af wat voor kleuters dit nu weer hebben zitten doen.....sukkels :rolleyes:

manc
08-05-03, 09:34
Geplaatst door mulan
Dan vraag je je af wat voor kleuters dit nu weer hebben zitten doen.....sukkels :rolleyes:


Ik ook, en ik vraag me een beetje af waarom niemand die wat ouder is daar niet gelijk iets van heeft gezegd....maar ja we waren er allemaal niet bij, dus dat blijft gissen.

Ik denk dat een passende straf voor dit tuig zou zijn dat ze verplicht de hele film 'shoa' moeten kijken en 's met een overlevende van auswitzs moeten gaan kletsen...kijken of ze die grote muil dan nog op zullen zetten.

Pixelshade
08-05-03, 11:14
Geplaatst door manc

jij bent in het echt volgens mij ook best te pruimen...toch?

ik ben geen hangjongeren als je dat bedoelt ;)
je weet toch? kben het arabische gfx wonder :lachu:

manc
08-05-03, 11:16
Geplaatst door Pixelshade
ik ben geen hangjongeren als je dat bedoelt ;)
je weet toch? kben het arabische gfx wonder :lachu:

Hahaha, ja jij bent idd. de beste Arabier waar het op photoshoppen aan komt.

Ghazi
09-05-03, 21:07
Geplaatst door Puk
Een schoft is die Ghazistrook zeker. Maar vooral een sukkel. Zou een goeie voor Hamas zijn... als zelfmoordsukkel. En weet je, volgens mij doe je de Palestijnen er helemaal geen plezier mee als je Ghazistrook daar naartoe stuurt. Volgens mij zitten de meeste Palestijnen daar helemaal niet op te wachten. Volgens mij zien de meeste Palestijnen dat hele Hamas ook niet zitten. Wat Ghazistrook betreft... het is wel lekker jihadden vanachter je pc natuurlijk. Kan je je onlustgevoelens lekker kwijt over de ruggen van onschuldige Palestijnen. Fijn dat iemand anders je 'moslimplicht' voor je vervult.

Ghazi sucks.

Kortom.

Nee maar, alsof jij bij de US Marines zit.

Ghazi
09-05-03, 21:32
Geplaatst door J.M.T.
Ghazi

Het probleem is dat die jongeren (zoals ook jij?) pas in Nederland zijn gearriveerd en geen bewustzijn hebben van de Nederlandse geschiedenis, of van hoe de laatste oorlog ingewerkt heeft op het bewustzijn van Nederlanders. Jullie en ouders hebben daarvan geen notie en zien als 'geschiedenis en waarheid' slechts dát wat er sinds 1960 of zo plaatsgevonden heeft of nog plaatsvindt.

Ik mag je er op wijzen dat de Duitse bezetting en de ernstige gevolgen daarvan voor Joden en andere Nederlanders zéér diep gegrifd is in ons bewustzijn en dat je dáárom zout in wonden wrijft als je Herdenkingsdag niet respecteerd. Tegelijkertijd geven deze jongens dus duidelijk aan niet bij Nederland te behoren.

Wij moslims willen helemaal niet bij jullie kuffar horen. Wij zijn ons zeer bewust van onze geschiedenis die eeuwen teruggaat, toen jullie nog op terpen koeien zaten te rijden.

Dutchguy
09-05-03, 21:37
Geplaatst door Ghazi
Wij moslims willen helemaal niet bij jullie kuffar horen. Wij zijn ons zeer bewust van onze geschiedenis die eeuwen teruggaat, toen jullie nog op terpen koeien zaten te rijden.

Je begrijpt dat dit een racistische opmerking is?

Ghazi
09-05-03, 21:41
Geplaatst door Dutchguy
Je begrijpt dat dit een racistische opmerking is?

Sinds wanneer zijn kuffar een ras? Ik geef toe dat kuffar in de maghreb wel wat met schapen zullen hebben gedaan.

Dutchguy
09-05-03, 21:50
Geplaatst door Ghazi
Sinds wanneer zijn kuffar een ras? Ik geef toe dat kuffar in de maghreb wel wat met schapen zullen hebben gedaan.

Het feit dat je er zo mooi omheen probeert te zeilen geeft mij al aan dat je allang weet waar de schoen wringt, gebrek aan respect.

Ghazi
09-05-03, 21:54
Geplaatst door Dutchguy
Het feit dat je er zo mooi omheen probeert te zeilen geeft mij al aan dat je allang weet waar de schoen wringt, gebrek aan respect.

Respect? Kuffar zijn mijn respect niet waard. Zionisten als helemaal niet.
Maarreh... heb je die praat over respect niet van Marokkanen?

De Rode Roos
09-05-03, 22:02
Geplaatst door Ghazi
Wij moslims willen helemaal niet bij jullie kuffar horen. Wij zijn ons zeer bewust van onze geschiedenis die eeuwen teruggaat, toen jullie nog op terpen koeien zaten te rijden.

Zijn alle Moslims het hier mee eens? Wie er niet mee eens is moet zijn hand opsteken! :haha:

Dutchguy
09-05-03, 22:09
Geplaatst door Ghazi
Respect? Kuffar zijn mijn respect niet waard. Zionisten als helemaal niet.
Maarreh... heb je die praat over respect niet van Marokkanen?

Ach Ghazietje toch, wat straf jij jezelf door je hele leven tussen die vervelende kuffars te moeten leven. :D

manc
09-05-03, 22:15
Misschien moeten we Ghazi maar op uitburgeringscursus doen waarna die fijn in de woestijn kan gaan genieten van een land zonder al die nare Koefaar met hun internet, ziekenhuizen, scholen, sociale zorg en franske bauer.

Ghazi
09-05-03, 22:16
Geplaatst door Dutchguy
Ach Ghazietje toch, wat straf jij jezelf door je hele leven tussen die vervelende kuffars te moeten leven. :D

Het is mijn taak hen op hun fouten te wijzen en hen tot de Islam uit te nodigen.

barfly
09-05-03, 22:20
Geplaatst door Ghazi
Het is mijn taak hen op hun fouten te wijzen en hen tot de Islam uit te nodigen.

Do I smell a Yehi? :haha:

Dutchguy
09-05-03, 22:22
Geplaatst door Ghazi
Het is mijn taak hen op hun fouten te wijzen en hen tot de Islam uit te nodigen.

Je foldert in winkelcentra?

manc
09-05-03, 22:25
Geplaatst door Ghazi
Het is mijn taak hen op hun fouten te wijzen en hen tot de Islam uit te nodigen.

En dat doe je allemaal terwijl je ook nog full-time de vloer schrobt op centraal station? Respect! :duim:

sil
09-05-03, 22:41
Geplaatst door Ghazi
Het is mijn taak hen op hun fouten te wijzen en hen tot de Islam uit te nodigen.

Ben je aan het leuren met je godsdienst??

dank ik sla je uitnodiging af

De Rode Roos
09-05-03, 23:26
hmm....beheer heeft die andere thread "bewerkt" en gesloten... :(

manc
10-05-03, 08:55
Geplaatst door De Rode Roos
hmm....beheer heeft die andere thread "bewerkt" en gesloten... :(

En de daders hier rond laten lopen?

Ghazi
10-05-03, 17:19
Geplaatst door De Rode Roos
hmm....beheer heeft die andere thread "bewerkt" en gesloten... :(

Welke andere thread?

barfly
10-05-03, 17:57
Geplaatst door J.M.T.

Nee, een ezel!

:lekpuh:

barfly
10-05-03, 17:58
Geplaatst door De Rode Roos
hmm....beheer heeft die andere thread "bewerkt" en gesloten... :(

En mijn waardevolle bijdragen verwijderd in ons gesprek over een passende oplossing :(