PDA

Bekijk Volledige Versie : Ook webdagboek taboe in Iran



Joesoef
07-05-03, 17:03
Ook webdagboek taboe in Iran


De maker van een Iraans webdagboek is opgepakt door de autoriteiten. Zijn berichten zouden een gevaar voor de staatsveiligheid vormen. De Iraanse lente lijkt voorbij.


NRC, Door Thomas Erdbrink


TEHERAN, 7 MEI. Het webdagboek van Sina Motalebbi stopt op 21 april. ,,Morgen moet ik me weer melden bij de rechtbank'', was de laatste zin van de in Teheran woonachtige journalist op zijn website Rooznegar.com. Hij vierde die avond nog zijn dertigste verjaardag met zijn vrouw en hun acht maanden oude zoontje.

Al vier keer eerder was Motalebbi bij de rechtbank geweest. Hij was opgeroepen wegens zijn openhartige stukjes op zijn weblog, een dagboek op internet. Rooznegar, wat los vertaald 'Kijk naar deze dag' betekent, was een allegaartje van nieuws over de Iraanse maatschappij, media en politiek. ,,Overheidsbronnen adviseerden hem dat hij er maar beter mee kon stoppen'', vertelt zijn vrouw Farnaz in hun kleine appartement.

Maar Motalebbi hield niet op. Als doorgewinterd journalist, met ervaring bij diverse - nu gesloten - hervormingsgezinde kranten, vond hij dat internet de laatste plaats was waar hij in Iran zijn mening nog kon ventileren.

De afgelopen vijf jaar werden de teugels van de Iraanse pers gevierd en weer aangetrokken. Na de verkiezing van de hervormingsgezinde president Mohammad Khatami was er sprake van een bloeiperiode. Tientallen kritische kranten zagen het levenslicht in het door geestelijken geregeerde Iran. Een strijd barstte los tussen de persrechtbank, in handen van conservatieve machten, en journalisten. Tot en met vandaag zijn er meer dan negentig publicaties gesloten. Verscheidene journalisten zitten in de gevangenis. De Iraanse lente is voorlopig voorbij.

Motalebbi, die iedere keer als zijn krant werd gesloten wéér zijn baan verloor, liet zich niet uit het veld slaan. Hij had van de vrijheid geproefd en was stellig van plan deze niet te verliezen. Toen hij de mogelijkheid van weblogs ontdekte, was hij verkocht. Anderhalf jaar geleden begon hij met Rooznegar. De site werd een groot succes.

Zijn vrouw Farnas had al een slecht gevoel toen haar man de dag na zijn verjaardag voor de vijfde keer naar de rechtbank ging. Drie uur later kwam het bericht dat hij voorlopig niet meer terug zou keren. ,,Ik heb me er een tijdje héél slecht over gevoeld, maar nu gaat het wel weer.'' Een paar dagen na zijn arrestatie kwam Motalebbi even naar huis, vergezeld door mannen in burgerkleding. Ze doorzochten het kleine appartement van het echtpaar van top tot teen. De computer ging mee, net als diskettes en handgeschreven brieven. Een waterfles, in een ver verleden omhulsel van een liter whisky, werd uitvoerig bestudeerd. ,,Ze wilden weten waar die vandaan kwam. Hoe weet ik dat nou?'', zegt Farnas Motalebbi. Alcohol is verboden in de Islamitische Republiek Iran. Desondanks werd het bezit van alcohol deel van de aanklacht tegen de journalist. Tijdens zijn eerste rechtszaak werd Motalebbi tevens beschuldigd ,,de staatsveiligheid in gevaar te brengen door middel van een website''.

Er hebben het afgelopen jaar verscheidene arrestaties onder intellectuelen plaatsgehad in Iran. Een van de vele politiediensten, de 'openbare-plaatsenpolitie' (Araken), die vroeger voornamelijk jongens en meisjes in parken in de gaten hield, verlegde haar werkterrein naar intellectueler terrein. Zo zijn diverse filmcritici opgepakt. Soms wordt dagen niets van hen gehoord. Veel arrestaties lijken het gevolg van de 'bekentenissen' van Siamak Pourzand, een gearresteerde journalist en echtgenoot van Mehrangiz Kar, een gevluchte voorvechter voor de mensenrechten in Iran. Politieagenten doorzoeken de woningen van verdachten op foto's van feestjes en bijeenkomsten. Ondervragingen gaan over de onderlinge relaties en contacten van verlichte geesten in de Iraanse hoofdstad. Een jonge filmmaker, Feyerdoon Joorak, werd opgehangen in zijn woning gevonden. Een paar maanden daarvoor had hij heimelijk filmopnames gemaakt van Iraans overheidspersoneel, feestend in het emiraat Dubai. Zelfmoord luidde de officiële oorzaak.

Farnas Motelebbi had twee dagen geleden voor het laatst contact met Sina. Hij zag er niet gewoon uit en waarschuwde voor verdere arrestaties. ,,Ik denk dat ik mijn hele leven ga veranderen, Farnas'', zei hij tegen haar. ,,Ik stop met schrijven, dat is beter voor ons.''

Simon
07-05-03, 17:33
Die kant zou het ook nog in Irak op kunnen gaan ...

Joesoef
07-05-03, 18:35
Geplaatst door Simon
Die kant zou het ook nog in Irak op kunnen gaan ...

Wie weet. Iran kijkt angstig toe welke kant het daar op gaat, opmerkelijk is dat de Iraanse hervormingen stil staan.

Puk
07-05-03, 18:54
Wat een treurig land is dat toch... Iran.

Een land waar jongens en meisjes in het park in de gaten gehouden worden.
Ze zouden weleens kunnen gaan zoenen!
Haram!

Hé! Dat vindt Cheppi van de Arabische Europese Hezbollah ook!
Als de AEH aan de macht komt wordt maroc.nl meteen verboden.

Joesoef
07-05-03, 19:12
Geplaatst door Puk
Wat een treurig land is dat toch... Iran.

Valt wel mee hoor. In vergelijking met elk willekeurig Arabisch land is het er heel goed. Oprechte vriendelijke mensen met een gastvrijheid waar menig westerling nog heel veel van zou kunnen leren.



Een land waar jongens en meisjes in het park in de gaten gehouden worden.


Niet alleen het park pukkie. Overal. Maar daarom maakt juist geen fuck uit, de ene helft controlleerd de andere helft.




Ze zouden weleens kunnen gaan zoenen!
Haram!


Je hebt een combinatie van weinig fantasie, en erg oud of heel jong. Als je wilt zoenen dan doe je dat toch wel, en dat andere ook.




Hé! Dat vindt Cheppi van de Arabische Europese Hezbollah ook!
[/B]

Chappy is een bouchari/ muslim groupy en daar houden ze in Iran niet van....

Puk
07-05-03, 19:47
Geplaatst door Joesoef
Valt wel mee hoor. In vergelijking met elk willekeurig Arabisch land is het er heel goed. Oprechte vriendelijke mensen met een gastvrijheid waar menig westerling nog heel veel van zou kunnen leren.


Geplaatst door Joesoef
Niet alleen het park pukkie. Overal. Maar daarom maakt juist geen fuck uit, de ene helft controlleerd de andere helft.

En dit dan achter elkaar in 1 post.

:maf:

En in de gevangenissen is men ook erg gastvrij.

Sorry hoor Joesoef. Kijk, ik geloof best dat er een hoop gastvrije mensen leven in Iran. Maar daar gaat het nu toch niet om? Overigens... er leven toch ook genoeg gastvrije mensen in Arabische landen?! Beetje gezeur hoor.


Geplaatst door Joesoef
Je hebt een combinatie van weinig fantasie, en erg oud of heel jong. Als je wilt zoenen dan doe je dat toch wel, en dat andere ook.

En dit is ook weer niet waar het om gaat. Het punt is, zoals je zelf zegt, dat de ene helft de andere helft controleert. Ondere andere of er geneukt wordt terwijl je niet getrouwd bent. Ik kan honderdduizend plekken verzinnen waar de kans dat je betrapt wordt heel klein is. Maar owee als je in Iran betrapt wordt! Steniging meneer! O nee... niet meer. Vanwege de economie. Maar wat is nu de straf op overspel in Iran?


Geplaatst door Joesoef
Chappy is een bouchari/ muslim groupy en daar houden ze in Iran niet van....

Lekker gastvrij!

Sorry hoor. Maar zo geweldig is het in Iran nou ook weer niet.

Joesoef
07-05-03, 20:44
Beste Puk. Een gastvrije gevangenis :maf2:

Iran is geen treurig land, haar bestuurders zijn treurig. Iran is absoluut niet te vergelijken met Arabië.

En een straf als steniging voor overspel is er al jaren niet meer in Iran. De Iraniers gaan heel creatief met de belemeringen aldaar om.

Victory
07-05-03, 20:47
Geplaatst door Joesoef
Beste Puk. Een gastvrije gevangenis :maf2:

Iran is geen treurig land, haar bestuurders zijn treurig. Iran is absoluut niet te vergelijken met Arabië.

En een straf als steniging voor overspel is er al jaren niet meer in Iran. De Iraniers gaan heel creatief met de belemeringen aldaar om.


Ahmag

Puk
07-05-03, 20:57
Geplaatst door Joesoef
Beste Puk. Een gastvrije gevangenis :maf2:

Iran is geen treurig land, haar bestuurders zijn treurig. Iran is absoluut niet te vergelijken met Arabië.

En een straf als steniging voor overspel is er al jaren niet meer in Iran. De Iraniers gaan heel creatief met de belemeringen aldaar om.

Daarom pleit ik ook voor een democratie in Iran.
Maar wie ben ik. Geen hond die daar naar mij luistert natuurlijk.

Maar Irak heeft weldegelijk kansen. Behalve als die sjiieten aan de macht komen. Dan wordt het een tweede Iran.

Je zegt dat er enorme verschillen zijn tussen Iran en de Arabische landen. Is dat eigenlijk wel zo? Net zoals alle Arabische landen is Iran een dictatuur en ontbreekt het recht op vrije meningsuiting etcetera.

Steniging als straf voor overspel is nog maar net afgeschaft. Hoewel... afgeschaft... wordt niet meer toegepast. Da's toch wat anders. Maar welke straf wordt er nu opgelegd? Weet jij dat toevallig?

Joesoef
07-05-03, 21:06
Geplaatst door Puk
Daarom pleit ik ook voor een democratie in Iran.
Maar wie ben ik. Geen hond die daar naar mij luistert natuurlijk.

Maar Irak heeft weldegelijk kansen. Behalve als die sjiieten aan de macht komen. Dan wordt het een tweede Iran.

Je zegt dat er enorme verschillen zijn tussen Iran en de Arabische landen. Is dat eigenlijk wel zo? Net zoals alle Arabische landen is Iran een dictatuur en ontbreekt het recht op vrije meningsuiting etcetera.

Steniging als straf voor overspel is nog maar net afgeschaft. Hoewel... afgeschaft... wordt niet meer toegepast. Da's toch wat anders. Maar welke straf wordt er nu opgelegd? Weet jij dat toevallig?

Die democratie die komt er dat is alleen een kwestie van tijd. Over een jaar of 6 een kleine revolutie zoals in Tsjechië. Iraniers zijn een intelligent en terughouden volk maar zeer volhardend.

Jij denkt in westerse termen pukkie. Er is meer dan vrijheid van meningsuiting zoals cultuur. In cultuur staat Iran absoluut boven de Arabieren. Wat dat betreft zijn Arabieren maar middeleeuwse boeren. En de meningen worden heus wel geuit en uitgewisseld, dat leer je wel na eeuwen onderdrukking.

En de vervangende straf voor vreemd gaan? Een stevig gesprek een paar dagen in een donker kamertje en als het tegen zit een gaatje in je identiteitskaart.

Puk
07-05-03, 22:54
Geplaatst door Joesoef
Die democratie die komt er dat is alleen een kwestie van tijd. Over een jaar of 6 een kleine revolutie zoals in Tsjechië. Iraniers zijn een intelligent en terughouden volk maar zeer volhardend.

Jij denkt in westerse termen pukkie. Er is meer dan vrijheid van meningsuiting zoals cultuur. In cultuur staat Iran absoluut boven de Arabieren. Wat dat betreft zijn Arabieren maar middeleeuwse boeren. En de meningen worden heus wel geuit en uitgewisseld, dat leer je wel na eeuwen onderdrukking.

En de vervangende straf voor vreemd gaan? Een stevig gesprek een paar dagen in een donker kamertje en als het tegen zit een gaatje in je identiteitskaart.

Ik snap niet precies wat je bedoelt met mijn denken in westerse termen. Ik bedoel... hoe kan je nou democratie hebben zonder vrije meningsuiting? Of bedoel je dat niet?

Anyway... volgens jou staat de cultuur in Iran boven die in de Arabische landen. Waaruit blijkt dat dan?

Ik ben weleens behandeld door een vrouwelijke tandartsstudent uit Iran. Bij Allah! Wat had ze een mooie ogen. Ik verdronk er gewoon in. En daar zit je dan een uur lang in te kijken. Vergat helemaal de pijn. Werkt nog beter dan een spuit.

manc
07-05-03, 22:58
Geplaatst door Puk
Ik snap niet precies wat je bedoelt met mijn denken in westerse termen. Ik bedoel... hoe kan je nou democratie hebben zonder vrije meningsuiting? Of bedoel je dat niet?

Anyway... volgens jou staat de cultuur in Iran boven die in de Arabische landen. Waaruit blijkt dat dan?

Ik ben weleens behandeld door een vrouwelijke tandartsstudent uit Iran. Bij Allah! Wat had ze een mooie ogen. Ik verdronk er gewoon in. En daar zit je dan een uur lang in te kijken. Vergat helemaal de pijn. Werkt nog beter dan een spuit.

Mijn 'zwagertje' heeft een perziische aan de haak geslagen, schijnt een heel mooie meid te zijn. Heb d'r nog niet ontmoet.

Puk
07-05-03, 23:42
Geplaatst door manc
Mijn 'zwagertje' heeft een perziische aan de haak geslagen, schijnt een heel mooie meid te zijn. Heb d'r nog niet ontmoet.

Als ze net zulke mooie ogen heeft... :love:

... dan heeft je zwagertje goed gescoord!