PDA

Bekijk Volledige Versie : Olijfolie als cultureel erfgoed



NIS1
08-05-03, 22:01
ECONOMIE - Echte olijfolie kan naar amandelen ruiken, of naar natte muren, of naar zweetvoeten. De ambachtelijke producenten van Italiaanse olijfolie verzetten zich tegen multinationals als Unilever. 'De grote producenten verkopen geen olijfolie, maar een beeld.' (NRC)

Hiermee wil ik even de laatste ontwikkeling betreft olijfolie bespreken. Ik kan me herinneren, dat wanneer mijn autochtone vriendjes (eigenlijk heb ik alleen maar autochtone vriendjes) kwamen eten rare gezichten trokken bij het constateren van olijfolie. Niet echt lekker vonden ze het... Kijk nu, je hoort er pas bij, wanneer je olijfolie in je keuken hebt. Marokkanen importeren al jaren liters olijfolie vanuit Marokko of Spanje met hun busje.

Graag jullie reaktie's betreft olijfolie en de rage om dit genezende middel. Eigenlijk kan je hetzelfde verhaal over honing schrijven.:D Wat voor de autochtonen wijn is, is het voor Marokkanen Olijfolie en Honing. Dat is onze wijn.

Royce
08-05-03, 22:07
Geplaatst door NIS1
ECONOMIE - Echte olijfolie kan naar amandelen ruiken, of naar natte muren, of naar zweetvoeten. De ambachtelijke producenten van Italiaanse olijfolie verzetten zich tegen multinationals als Unilever. 'De grote producenten verkopen geen olijfolie, maar een beeld.' (NRC)

Hiermee wil ik even de laatste ontwikkeling betreft olijfolie bespreken. Ik kan me herinneren, dat wanneer mijn autochtone vriendjes (eigenlijk heb ik alleen maar autochtone vriendjes) kwamen eten rare gezichten trokken bij het constateren van olijfolie. Niet echt lekker vonden ze het... Kijk nu, je hoort er pas bij, wanneer je olijfolie in je keuken hebt. Marokkanen importeren al jaren liters olijfolie vanuit Marokko of Spanje met hun busje.

Graag jullie reaktie's betreft olijfolie en de rage om dit genezende middel. Eigenlijk kan je hetzelfde verhaal over honing schrijven.:D Wat voor de autochtonen wijn is, is het voor Marokkanen Olijfolie en Honing. Dat is onze wijn.


Bij keelpijn en lichte verkoudheid,
Hete olijfolie met beetje Honing.
`t spul werkt echt, maar tis niet te zuipen...

Wat opvalt aan Grens is dat Spanjaarden het niet zo leuk vinden als je Olijfolie Uit Marokko Ceuta over probeert te krijgen als je terugreist naar NL.

Maar zelfs daar zijn ze doordrenkt met corruptie..:hihi:

Wat ook mooi is, Als je door Andalusie rijdt, en je heb `t raampie open, dan ruik je die olijfolie geur overal.. Ff opsnuiven.. weer wat anders dan Ketama..

Pytaghoras
08-05-03, 22:08
Geplaatst door NIS1
ECONOMIE - Echte olijfolie kan naar amandelen ruiken, of naar natte muren, of naar zweetvoeten. De ambachtelijke producenten van Italiaanse olijfolie verzetten zich tegen multinationals als Unilever. 'De grote producenten verkopen geen olijfolie, maar een beeld.' (NRC)

Hiermee wil ik even de laatste ontwikkeling betreft olijfolie bespreken. Ik kan me herinneren, dat wanneer mijn autochtone vriendjes (eigenlijk heb ik alleen maar autochtone vriendjes) kwamen eten rare gezichten trokken bij het constateren van olijfolie. Niet echt lekker vonden ze het... Kijk nu, je hoort er pas bij, wanneer je olijfolie in je keuken hebt. Marokkanen importeren al jaren liters olijfolie vanuit Marokko of Spanje met hun busje.

Graag jullie reaktie's betreft olijfolie en de rage om dit genezende middel. Eigenlijk kan je hetzelfde verhaal over honing schrijven.:D Wat voor de autochtonen wijn is, is het voor Marokkanen Olijfolie en Honing. Dat is onze wijn.

Mijn moeder kookt altijd in olijfolie (marmita, tazinne, lhrira, lbessara). 's ochtends ontbijt ik al 25 jaar met brood en olijfolie (ziet o lghobz/aghrom the ziet). Olijfolie voorkomt kanker.

Als mijn vader terugkomt van vakantie uit Marokko, dan neemt hij minimaal 50 liter olijfolie mee.

barfly
08-05-03, 22:11
Beste NIS,

We moeten als geïntegreerde Nederlanders natuurlijk ons Unilever niets in de weg leggen!
Verder vind ik Olijfolie een onmisbaar produkt voor mijn keuken en bak er vaak mee en doe 't graag in de salade.
En honing is slecht voor je tanden dus ik drink als vervanging daarvan graag bier! :)

NIS1
08-05-03, 22:15
Geplaatst door Royce
Bij keelpijn en lichte verkoudheid,
Hete olijfolie met beetje Honing.
`t spul werkt echt, maar tis niet te zuipen...

Wat opvalt aan Grens is dat Spanjaarden het niet zo leuk vinden als je Olijfolie Uit Marokko Ceuta over probeert te krijgen als je terugreist naar NL.

Maar zelfs daar zijn ze doordrenkt met corruptie..:hihi:

Wat ook mooi is, Als je door Andalusie rijdt, en je heb `t raampie open, dan ruik je die olijfolie geur overal.. Ff opsnuiven.. weer wat anders dan Ketama..

Prachtige taferelen zijn het.. Men maakt zich meer druk om het welzijn van de jerrycans met olijfolie en honing, dan om hun eigen kinderen.. :D

NIS1
08-05-03, 22:17
Geplaatst door Pytaghoras
Mijn moeder kookt altijd in olijfolie (marmita, tazinne, lhrira, lbessara). 's ochtends ontbijt ik al 25 jaar met brood en olijfolie (ziet o lghobz/aghrom the ziet). Olijfolie voorkomt kanker.

Als mijn vader terugkomt van vakantie uit Marokko, dan neemt hij minimaal 50 liter olijfolie mee.


Vroeger kreeg ik letterlijk olijfolie ingegoten met lepels.. Oh wat is het lekker om 's ochtend een lekker stuk warm stokbrood in olijfolie te dippen.. Kopje thee erbij.. mmmmm..

Bief
08-05-03, 22:17
Geplaatst door Royce

Wat ook mooi is, Als je door Andalusie rijdt, en je heb `t raampie open, dan ruik je die olijfolie geur overal.. Ff opsnuiven.. weer wat anders dan Ketama..

Klopt, ben dit jaar eind oktober in Andalusië geweest, minstens even bedwelmend...

Royce
08-05-03, 22:17
Geplaatst door NIS1
Prachtige taferelen zijn het.. Men maakt zich meer druk om het welzijn van de jerrycans met olijfolie en honing, dan om hun eigen kinderen.. :D


:haha: Zeer zeker, vrouwen en mannen die zich meer druk maken om `n liter Olie, dan het kind wat met z`n kop buiten de auto hangt,

Wat ook mooi is, De hoeveelheid Meloenen die sommigen Meenemen,
`n Kofferbak vol meloenen, alsof die er in NL niet zijn...:maf2:

NIS1
08-05-03, 22:18
Geplaatst door barfly
Beste NIS,

We moeten als geïntegreerde Nederlanders natuurlijk ons Unilever niets in de weg leggen!
Verder vind ik Olijfolie een onmisbaar produkt voor mijn keuken en bak er vaak mee en doe 't graag in de salade.
En honing is slecht voor je tanden dus ik drink als vervanging daarvan graag bier! :)


Barfly,

Honing is een hele goede vervanger van suiker. Ook nog heel erg gezond jong.. :melig2:

Orakel
08-05-03, 22:19
Geplaatst door barfly
Beste NIS,

Verder vind ik Olijfolie een onmisbaar produkt voor mijn keuken en bak er vaak mee en doe 't graag in de salade.
En honing is slecht voor je tanden dus ik drink als vervanging daarvan graag bier! :)

:D Van bier krijg je een dikke kop!

Ziet zietoen boven alles. Gezond en smaakt beter.
Je moet 't alleen niet bij Appie H. kopen :stomp: bijna 6 euro voor 3/4 liter.

Royce
08-05-03, 22:22
Geplaatst door Orakel
:D Van bier krijg je een dikke kop!

Ziet zietoen boven alles. Gezond en smaakt beter.
Je moet 't alleen niet bij Appie H. kopen :stomp: bijna 6 euro voor 3/4 liter.


Das Kdoeb-Olie zoals ze het bij ons thuis noemen...

barfly
08-05-03, 22:23
Geplaatst door Orakel
:D Van bier krijg je een dikke kop!

Van bier wordt je sterk! :cola: <- Guinness :duim:

NIS1
08-05-03, 22:23
Geplaatst door Royce

:haha: Zeer zeker, vrouwen en mannen die zich meer druk maken om `n liter Olie, dan het kind wat met z`n kop buiten de auto hangt,

Wat ook mooi is, De hoeveelheid Meloenen die sommigen Meenemen,
`n Kofferbak vol meloenen, alsof die er in NL niet zijn...:maf2:

Jaja.. echt humor.. Vraag me af of de nieuwe generatie deze gebruiken zal voortzetten..

Wist je trouwens, dat je met olijfolie goede business kunt voeren als Europeaan (oorsprong Maroc). Laat het stuk land dat je daar hebt volgroeien met olijfbomen en ga oogsten.. je wilt niet weten hoeveel je gaat verdienen aan de opbrengst.. Arbeiders zijn goedkoop.. marges lekker groot :D

Orakel
08-05-03, 22:25
Geplaatst door Royce

Das Kdoeb-Olie zoals ze het bij ons thuis noemen...

:D Mooie term. Smaakt inderdaad bijna nergens naar.
Ik ben vergeten hoe het heet, maar ik kan me van Marokko nog wel die olijfolie in zo'n witte plastic bus herrineren. Diessss lekerrrrrr...

Simon
08-05-03, 22:26
Olijfolie. Eigenlijk gebruik ik niks anders .... ik koop nooit boter.

Simon

Orakel
08-05-03, 22:27
Geplaatst door barfly
Van bier wordt je sterk! :cola: <- Guinness :duim:

:hihi: Een sterke dikke kop. Doet me denken aan een zekere prikker die een bijpassende buik heeft.. :hihi:

NIS1
08-05-03, 22:27
Geplaatst door Royce

Das Kdoeb-Olie zoals ze het bij ons thuis noemen...

Zeker neppe olie.. Hoe ouder de olijfolie, hoe beter.. Het is net wijn!! :D Je koopt het in (puur dan) en bewaart het een tijdje in een koel kelder.. Smullen zul je! Een goede maaltijd wordt beoordeelt op de kwaliteit van olijfolie.

Royce
08-05-03, 22:28
Geplaatst door Orakel
:D Mooie term. Smaakt inderdaad bijna nergens naar.
Ik ben vergeten hoe het heet, maar ik kan me van Marokko nog wel die olijfolie in zo'n witte plastic bus herrineren. Diessss lekerrrrrr...


Ouezzania bedoel je??

Das cker lekkere Olie, we hebbe shi 15 Liter nog op Zolder liggen...
Dan is 12X5 op...:) 2 dozen...:)

Pytaghoras
08-05-03, 22:28
Geplaatst door NIS1
Vroeger kreeg ik letterlijk olijfolie ingegoten met lepels.. Oh wat is het lekker om 's ochtend een lekker stuk warm stokbrood in olijfolie te dippen.. Kopje thee erbij.. mmmmm..

De olijfboom is het symbool van vrede, welstand en geluk. Vandaar dat wij, Marokkanen vredige mensen zijn. Olijfolie wordt bovendien gebruikt om het lichaam zo goed mogelijk te verzorgen. Het dient ook als offergave, als lichtbron en als voedingsmiddel.

Royce
08-05-03, 22:31
Geplaatst door NIS1
Jaja.. echt humor.. Vraag me af of de nieuwe generatie deze gebruiken zal voortzetten..

Wist je trouwens, dat je met olijfolie goede business kunt voeren als Europeaan (oorsprong Maroc). Laat het stuk land dat je daar hebt volgroeien met olijfbomen en ga oogsten.. je wilt niet weten hoeveel je gaat verdienen aan de opbrengst.. Arbeiders zijn goedkoop.. marges lekker groot :D

LOL! `kben niet het type persoon wat z`n eigen zaak wilt,
MAar wat ik wel cker doen ga, is m`n bussie halen, Half-Transport..

En dan lekker m`n eigen Olijfolie meeneemen, 70Liter per keer,
en 12Meloenen en 4 Watermeloenen, en `n paar Emmers Hindi..

En in m`n koelkast voor onderwerk `n paar Karmoesaat..:)

OOhja Poms is hier niet te krijgen, tjah dat nemen we dan ook mee..
`nVrouw niet te vergeten, en shi Neef ofzo die onder de Uien wilt liggen...

Simon
08-05-03, 22:32
Overigens ... wat is de beste olijfolie volgens de Marokkaanse experts hier op de site ?

Simon

Orakel
08-05-03, 22:33
Geplaatst door Royce
Ouezzania bedoel je?? Jahh, die! :duim:



Das cker lekkere Olie, we hebbe shi 15 Liter nog op Zolder liggen...
Dan is 12X5 op...:) 2 dozen...:)

:p Dat verhaal van die marges van NIS vindt weerklank, merk ik....

Royce
08-05-03, 22:33
Trouwens voor de MGharba..

Ga naar Marrakech en haal `n liter Argane-Olie,
`kmoest voor 1 liter meer dan 100Dh betalen... `t schijtn kapotduur te zijn...

Pytaghoras
08-05-03, 22:41
Geplaatst door Simon
Overigens ... wat is de beste olijfolie volgens de Marokkaanse experts hier op de site ?

Simon

Wij kopen onze olijfolie van de boeren in Marokko.

Simon
08-05-03, 23:05
Geplaatst door Pytaghoras
Wij kopen onze olijfolie van de boeren in Marokko.

En kan je dat soort olijfolie ook in nederland kopen? Of hebben we hier alleen fabrieks? Nu ja, op de haarlemmerstraat in amsterdam is wel een winkel die veel soorten verkoopt en direct uit vaten tapt maar het gaat dan weer om zoveel soorten dat ik het moeilijk kiezen vind.
Kijk hier voor meer informatie:

http://www.meeuwig.nl/

OLIJFOLIE MEEUWIG & ZN.

ITALIE

SICILIE
hellingen van de Etna
1 soort olijf heel groen van kleur
zacht/fris van smaak
perfecte olie voor groene salades
nieuwe oogst

APULIE
uit de hak van de laars
sterk olijvige, peperige olie
wel gefilterd
in combinatie met andere sterke smaken

ABRUZZO
Italiaanse oostkust, bergachtig gebied
vrij neutrale, zachte, iets kruidige smaak
muli-purpose olie, ook geschikt om mee te koken
wel gefilterd

TOSCANE
mooi uit gebalanceerde olie,
iets peperig , iets zachts ,
ietsjes bloemetjessmaak,
iets lichts en toch vol,
elegante chique olie mengsel
van verschillende olijfrasssen
voor koud gebruik, eventueel over vis

UMBRIE
vrij Noordelijke olie
, groen dikke substantie
super zacht en romig
voor rauw gebruik over
delicate groente of salades

MARCHE
knal groene zachte doch fiets fruitige olie
uit gebied boven Umbrie.
lekker met veel citroen over Hollandse kropsla.

FRANKRIJK

NICE
grensstreek Frankrijk/Italie
zachte licht olijvige,
iets peperige olie
voor bij stevige salades

SPANJE

TARRAGONA
onder Barcelona fris vlezig,
groen niet gefilterd niet zo 'Spaans'

SOLERAS
bij Lleida, hele gele haast zoetige,
notige olie voor in zoete gerechten
en in stoofschotels

JAEN
uit het grootste olijfolie gebied van Spanje vrij zachte,
iets olijvige olie
70 % geraffineerde + 30 % extra vergine olie
uitstekend geschikt voor koken en bakken

GRIEKENLAND

KRETA
Kolymbari, super groen smakende super fris,
grassig, appelig,
zomerolie voor stevige salades met tomaat, feta enz.

KRETA ROKAKIS,
boeren steenmolenolie uit west-Kreta
zeer zacht en toch fris en fruitig.
Dik en groen. Niet gefilterd.

MAROKKO

MEKNES
eindelijk een lekkere Marokkaanse olie,
zoetig met zeer sterke rijpe zwarte olijf smaak,
niet bitter of scherp


Simon

~Panthera~
08-05-03, 23:20
Olijfolie is heerlijk :D
Onbeperkt innemen dus ! :duim:
Alleen pokke duur :schok:

manc
09-05-03, 08:54
Geplaatst door NIS1
ECONOMIE - Echte olijfolie kan naar amandelen ruiken, of naar natte muren, of naar zweetvoeten. De ambachtelijke producenten van Italiaanse olijfolie verzetten zich tegen multinationals als Unilever. 'De grote producenten verkopen geen olijfolie, maar een beeld.' (NRC)

Hiermee wil ik even de laatste ontwikkeling betreft olijfolie bespreken. Ik kan me herinneren, dat wanneer mijn autochtone vriendjes (eigenlijk heb ik alleen maar autochtone vriendjes) kwamen eten rare gezichten trokken bij het constateren van olijfolie. Niet echt lekker vonden ze het... Kijk nu, je hoort er pas bij, wanneer je olijfolie in je keuken hebt. Marokkanen importeren al jaren liters olijfolie vanuit Marokko of Spanje met hun busje.

Graag jullie reaktie's betreft olijfolie en de rage om dit genezende middel. Eigenlijk kan je hetzelfde verhaal over honing schrijven.:D Wat voor de autochtonen wijn is, is het voor Marokkanen Olijfolie en Honing. Dat is onze wijn.

Ik bak nooit in iets anders dan olijfolie. Nooit. Die van mij komt in lelijke plastic flessen uit Spanje en kan je gewoon bij de turk halen, of wat nog lekkerder is: een Italiaanse vriend van mij neemt wel eens colaflessen mee gevuld met door zijn eigen pa geperste olijfolie: je weet niet wat je proeft. Hetzelfde geldt voor kaas, de olijven zelfs, echter ham en worst etc.etc. die dingen zijn ambachtelijk veeeeel lekkerder, maar wel erg duur. Weet je wat ook veel lekkerder is: als je zelf je sateh maakt, of je eigen sambal, pika of je eigen roti's bakt...kost alleen een hoop tijd he. Zelfgemaakte kroketten zijn ook veel lekkerder (die kan je bij een goede slager wel halen), zelfgesneden patat, zelfgebakken brood of pizza etc.etc.

Wat dat betreft snap ik de sentimenten in Frankrijk en Italie tegen de mcDonaldisereing heel heel goed. Nederland heeft zelf een wat beperktere en minder sterke eetcultuur (alles wat 'restaurantkwaliteit' is is feitelijk 'frans') en hier speelt dat verzet minder. Toch is het idd zo dat de marketingboys van Unilever en consorten ons lekker 'echte' bertolli en andere 'authentieke' merken laat kopen..daar trappen we dus met open ogen in.

manc
09-05-03, 08:58
Geplaatst door NIS1
Prachtige taferelen zijn het.. Men maakt zich meer druk om het welzijn van de jerrycans met olijfolie en honing, dan om hun eigen kinderen.. :D

Hahaha, is dat net zo iets als die Hollanders die met hun sleurhutten (=caravans) naar Frankrijk rijden en dan hele zakken 'eigen' aardappelen, bloemkool, pindakaas en campningboter meenemen: omdat ze niet van dat 'buitenlandse' eten houden?

Okok, dat spookbeeld is natuurlijk uit aan het sterven.

Dat van die honing wist ik nog niet, misschien eens gaan proberen...ik gooi wel eens en beetje suiker in de pastasaus, misschien nu een lepel honing: zoet versterkt de smaak op een aangename manier.

manc
09-05-03, 09:02
Geplaatst door barfly
Van bier wordt je sterk! :cola: <- Guinness :duim:

http://ogilins.members.easyspace.com/images/new/guinness.jpg

http://www.business.utah.edu/~mktrwb/guinness.jpg

http://www.galway.net/misc/guinpc4.jpg

taouanza
09-05-03, 09:40
Overigens ... wat is de beste olijfolie volgens de Marokkaanse experts hier op de site ?


de beste olijfolie is heel moeilijk, als je 100% zuivere olijfolie wil.
of je moet toevallig familie hebben die in de business zitten.
je koopt olijven je huurt een olijfpers en olijfpersers en je moet het durende het gehele proces met je neus er boven op staan. want er zijn zelfs olijfpersen met geheime leidingen die buiten het zicht olijfolie vermengen met andere olie.
zelfde geld voor argan je moet echt familie hebben als je het koopt is het 99,99% niet puur. het is verdomd heel hard werken en kan je er nauwelijks winst opmaken.het is duur maar LEKKER!!!
(ik heb het maar gebruik het nooit :maf3: )

manc
09-05-03, 11:03
Geplaatst door taouanza
de beste olijfolie is heel moeilijk, als je 100% zuivere olijfolie wil.
of je moet toevallig familie hebben die in de business zitten.
je koopt olijven je huurt een olijfpers en olijfpersers en je moet het durende het gehele proces met je neus er boven op staan. want er zijn zelfs olijfpersen met geheime leidingen die buiten het zicht olijfolie vermengen met andere olie.
zelfde geld voor argan je moet echt familie hebben als je het koopt is het 99,99% niet puur. het is verdomd heel hard werken en kan je er nauwelijks winst opmaken.het is duur maar LEKKER!!!
(ik heb het maar gebruik het nooit :maf3: ) Is daar geen handel voor? Voor Marokkaanse delicatessen? Ik bedoel die hele dure winkeltjes met Franse en Italiaanse producten zijn er ook. Dus waarom geen echte Marokkaanse topwaar voor een fijne prijs aanbieden? Dat is toch wel wat anders als de met tl-licht aangekleede turkse slager met zijn bodemprijzen... :)

observer
09-05-03, 12:20
Geplaatst door NIS1
Jaja.. echt humor.. Vraag me af of de nieuwe generatie deze gebruiken zal voortzetten..

Wist je trouwens, dat je met olijfolie goede business kunt voeren als Europeaan (oorsprong Maroc). Laat het stuk land dat je daar hebt volgroeien met olijfbomen en ga oogsten.. je wilt niet weten hoeveel je gaat verdienen aan de opbrengst.. Arbeiders zijn goedkoop.. marges lekker groot :D neo kolonistische uitbuiting van de plaatselijke bevolking :engel:


Olijfolie voorkomt kanker

olijfolie gaat wel bij 200 graden verbranden en dan vormen zit wel kankerverwekkende stoffen (zoals bij elk verbrandingsproces) sommige andere olieen zonnebloem bv hebben een hoger vlampunt geloof 240
niks ergs je moet alelen wat meer opletten