PDA

Bekijk Volledige Versie : Angstcultuur.



Orakel
08-05-03, 23:10
Nederland is in gevaar! De democratie wordt bedreigd, de zwaar bevochten verworvenheden zoals vrijheid van meningsuiting, gelijke rechten voor mannen en vrouwen en de scheiding tussen kerk en staat staan onder druk, Nederland wordt te zwart en te Moslim.
Het aantal Moslims en andere buitenlanders neemt hand over hand toe en we zijn niet ver verwijderd van een theocratie.
Er is een sprake van een explosieve stijging van geweldsdelicten, mensen kunnen uit veiligheidsoverwegingen alleen nog maar in aantallen over straat en de staat onderneemt niets om dit te voorkomen. Sterker nog, de misdrijven neem in ernst en aantallen toe en de straffen worden lager.

Althans, dit is het beeld dat opdoemt als we koppensnellend en zappend de schrijvende en beeldende media overzien.
Wat blijft er van dit beeld over als de rook is opgetrokken? Is dit dan nog de realiteit of ontwikkelen we ons langzamerhand richting een hysterische en panische state of mind?
Waarom is er zoveel zorg c.q. angst tegenwoordig? Als gevolg van een feitelijke en buitenproportioneel dreigend gevaar voor de grondbeginselen van ons welzijn en onze welvaart, een gevaar geboren uit b.v. een stijgende criminaliteit en de groeiende aanwezigheid van “hen”, die “vreemde mogendheden”?

Of is het eerder zo dat er dingen misgaan in onze samenleving, maar dat daar zodanig het vergrootglas opgelegd wordt dat we in ons hoofd onze eigen gruwelmaatschappij gecreëerd hebben?
Zijn we vergeten het vergrootglas (dat o.a. gevormd wordt door de media, de publieke opinie en de stamtafelpraat) weer weg te leggen en ons weer bezig te gaan houden met de realiteit?

Worden we tegenwoordig niet gemanipuleerd of geïndoctrineerd doordat onze eigen angsten aangewakkerd, opgeklopt en uitgebuit worden?
Aangewakkerd en opgeklopt door onszelf, door de media die daarmee hun commerciële doelstellingen probeert te realiseren, door de politici die daarmee stemmen willen strekken en zieltjes willen winnen.

Onze cultuur heeft een nieuwe dimensie erbij: angst.

barfly
08-05-03, 23:16
Angst?

Welnee het idee is meer dat iedereen de barikade op gaat! :lole:

Orakel
08-05-03, 23:29
Geplaatst door barfly
Angst?

Welnee het idee is meer dat iedereen de barikade op gaat! :lole:

Barrikades ontstaan uit angst. Het lijken meer loopgraven tegenwoordig. Iedereen graaft zich in.

Simon
08-05-03, 23:30
Ik geloof absoluut niet dat de scheiding van kerk en staat in gevaar is. Een theocratie?: wie wil dat nu behalve Cheppih en wat SGP'ers?

Simon

lennart
08-05-03, 23:39
Balkenende gaat voor de politiestaat!

barfly
08-05-03, 23:39
Geplaatst door Orakel
Barrikades ontstaan uit angst. Het lijken meer loopgraven tegenwoordig. Iedereen graaft zich in.

Nooit ontstaan barikades uit angst, maar uit noodzaak. Kijk naar de 70 en 80'er jaren krakers.

mrz
08-05-03, 23:40
Angst is een achterlijke cultuur. :slaap:

moenna
08-05-03, 23:40
Mijn complimenten voor je stuk. Een mooie verwoording van de realiteit.
(We blijven elkaar zo complimenteren, he;))

Angst overheerst inderdaad. Was het maar beperkt tot de media, helaas merk je de "massahysterie" nu ook in het openbare leven. De aangename sociale-maatschappelijke structuur en cultuur die voorheen het dagelijkse leven in dit provincie-stadje bepaalde, maakt nu plaats voor bevooroordeelde, angstige, beledigende en zelfs bedreigende blikken en woorden.

Als deze ontwikkeling een constante en progessieve trend blijkt te zijn, dan komt ook mijn naam op de emigrantenlijst te staan.

Angst en gebrek aan relativeringsvermogen zijn de grootste bedreigingen.

barfly
09-05-03, 00:01
Angst en gebrek aan relativeringsvermogen zijn de grootste bedreigingen.

Dat geldt voor iedereen... Toch maak ik me geen zorgen :)

~Panthera~
09-05-03, 00:11
Angst is aangekweekt.
Trap ik niet in. :D

moenna
09-05-03, 00:15
Geplaatst door barfly
Dat geldt voor iedereen... Toch maak ik me geen zorgen :)

Haha, en dat zegt een Nederlandse man. Nee, ik zou me ook geen zorgen maken;).

Dat geldt idd voor iedereen, maar het gaat wel levensbedreigende vormen aannemen, als ze de boventoon blijven voeren in de samenleving.

Orakel
09-05-03, 00:27
Geplaatst door moenna
Mijn complimenten voor je stuk. Een mooie verwoording van de realiteit.
(We blijven elkaar zo complimenteren, he;))

:p Niks zeggen, volgens mij is het nog niemand opgevallen. Thnx!



Angst overheerst inderdaad. Was het maar beperkt tot de media, helaas merk je de "massahysterie" nu ook in het openbare leven. De aangename sociale-maatschappelijke structuur en cultuur die voorheen het dagelijkse leven in dit provincie-stadje bepaalde, maakt nu plaats voor bevooroordeelde, angstige, beledigende en zelfs bedreigende blikken en woorden.

Als deze ontwikkeling een constante en progessieve trend blijkt te zijn, dan komt ook mijn naam op de emigrantenlijst te staan.

Angst en gebrek aan relativeringsvermogen zijn de grootste bedreigingen.

Eindhoven heeft het inderdaad zwaar te verduren. Zoveel als je er nu over hoort, zo weinig hoor je er straks over in het geval het OM in het ongelijk gesteld wordt door de rechtbank.

We missen denk ik inderdaad het relativeringsvermogen om zaken in de juiste proporties te kunnen blijven zien.
Laten we wel wezen, welke terroristische aanslagen hebben er in NL plaatsgevonden? Geen. Wel zijn er moskeeën beklad e.d. en in Amsterdam hebben ze er een half jaar geleden zelfs een granaat naar binnen gegooid.
Wie is er nou daadwerkelijk bedreigd door de Islam of tot bekering gedwongen?
Ik denk dat het tij wel weer keert, hoewel dat nog wel een jaar of 2 zal duren. Daar zullen we met z'n allen wat aan moeten doen.

And i'm here to stay, dus het kan me niet gek genoeg worden. :fpiraat:

Nighty night allemaal.

~Panthera~
09-05-03, 00:29
Geplaatst door Orakel
:p Niks zeggen, volgens mij is het nog niemand opgevallen. Thnx!



Eindhoven heeft het inderdaad zwaar te verduren. Zoveel als je er nu over hoort, zo weinig hoor je er straks over in het geval het OM in het ongelijk gesteld wordt door de rechtbank.

We missen denk ik inderdaad het relativeringsvermogen om zaken in de juiste proporties te kunnen blijven zien.
Laten we wel wezen, welke terroristische aanslagen hebben er in NL plaatsgevonden? Geen. Wel zijn er moskeeën beklad e.d. en in Amsterdam hebben ze er een half jaar geleden zelfs een granaat naar binnen gegooid.
Wie is er nou daadwerkelijk bedreigd door de Islam of tot bekering gedwongen?
Ik denk dat het tij wel weer keert, hoewel dat nog wel een jaar of 2 zal duren. Daar zullen we met z'n allen wat aan moeten doen.

And i'm here to stay, dus het kan me niet gek genoeg worden. :fpiraat:

Nighty night allemaal.
---------------

Tijd voor anarchie !! :melig:

Night.

De Rode Roos
09-05-03, 00:36
The Culture of Fear : Why Americans Are Afraid of the Wrong Things By Barry Glassner

The Culture of Fear has truly hit a nerve in the national consciousness. Sociologist Barry Glassner examines how fear is provoked in the public, and the consequences of living in an environment where realism has become rarer than doors without deadbolts. He exposes the people and organizations that manipulate our perceptions and profit from our fear: politicians who win elections by heightening concerns about crime and drug use even as both are declining; advocacy groups that raise money by exaggerating the prevalence of particular diseases; TV and news magazines that monger a new scare every week to garner ratings and newsstand sales.

Barry Glassner is Professor of Sociology at the University of Southern California.

Het boek is te bestellen bij Bol.com (http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start;sid=IxGregCmA4urKD4c-GSVTeB1zxYbydQgVf4=?BOL_OWNER_ID=1001004000960878&Section=BOOK_EN&lgl=1&plid=&lgl_BOL_OWNER_ID=1)

moenna
09-05-03, 00:53
Roos, werkende of andere belangen bij Bol.com?
Tweede keer dat ik je die site zie aanprijzen, dat kan (bijna) nooit uit enthousiasme zijn:D...

De Rode Roos
09-05-03, 01:00
Geplaatst door moenna
Roos, werkende of andere belangen bij Bol.com?
Tweede keer dat ik je die site zie aanprijzen, dat kan (bijna) nooit uit enthousiasme zijn:D...

Nee hoor...geen belangen. Ik vind het gewoon een goede site waar je echt veel boeken die je normaal gesproken niet kunt vinden kan kopen. Ik las toevallig dit onderwerp en het boek van Barry Glassner kwam in me op dus ben ik maar op Bol gaan zoeken.
Hij heeft het geschreven over de Amerikaanse samenleving. De Nederlandse samenleving is helaas ook op een bepaalde manier ver-Amerikaniseerd dus die angstcultuur van daar is hier naar toe geïmporteerd denk ik.

Orakel
21-05-03, 23:11
Geplaatst door De Rode Roos
The Culture of Fear : Why Americans Are Afraid of the Wrong Things By Barry Glassner

The Culture of Fear has truly hit a nerve in the national consciousness. Sociologist Barry Glassner examines how fear is provoked in the public, and the consequences of living in an environment where realism has become rarer than doors without deadbolts. He exposes the people and organizations that manipulate our perceptions and profit from our fear: politicians who win elections by heightening concerns about crime and drug use even as both are declining; advocacy groups that raise money by exaggerating the prevalence of particular diseases; TV and news magazines that monger a new scare every week to garner ratings and newsstand sales.

Barry Glassner is Professor of Sociology at the University of Southern California.

Het boek is te bestellen bij Bol.com (http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start;sid=IxGregCmA4urKD4c-GSVTeB1zxYbydQgVf4=?BOL_OWNER_ID=1001004000960878&Section=BOOK_EN&lgl=1&plid=&lgl_BOL_OWNER_ID=1)

Roos, weet jij ook of dit boek in het Nederlands te krijgen is?
Heb me klem gezocht maar kan het niet vinden.
Die Glassner komt namelijk ook voor in de docu Bowling for Columbine en ik vind zijn analyse van de angstcultuur wel steekhoudend.

taouanza
22-05-03, 09:36
Wel er wordt nooit naar de andere kant van het verhaal gekeken - de kant van autochtonen (want die zijn allemaal rascistisch en WIJ niet).

Hoe kun je in godsnaam zo dom zijn om massas mensen vanuit andere culturen over een korte tijd een land binnen te voeren zonder te verwachten dat daar problemen uit voortkomen.

Nederlanders voelen zich op vele manieren bedreigd omdat met deze mensen de criminaliteit danig gestegen is (nu de Ethiopische jongetjes, de Oost Erupeanen .....) en de problemen zich steeds meer opstapelen.

Ik ging naar Dordrecht om een mooie Nederlandse stad te bekijken - maar er liepen in de buurt van het station bijna alleen maar zwarte mensen langs die mooie geveltjes (hetzelfde gebeurd ook in Amsterdam). Dan krijg ik een cultuurschok van jawelste - waar zijn de Nederlanders - ach ja, zie - daar is er één!

Dordrecht als 'oudste Antilliaanse stad in Nederland'. Jammer.

Dus Nederlanders voelen zich bedreigd in hun cultuur.

Verwonderlijk?



verwonderlijk zeg je?
weet je wat pas verwonderlijk is?dat ondanks de krachten van verschillende demonen om hemel en aarde te bewegen ze alleen naar de zolder hoeven te rennen een spreuk op te krabbelen en in koor te roepen en foetsie weg demon hoe sterk hij/zij ook is. schandalig!
bijna een uur lang word je in spaning gehouden en gebeuren zulke interessante dingen dat je denkt ;dit keer lukt het niet. maar ja hoor daar kom weer een spreuk of een toverdrank en die het verhaal weer uitblaast :fpotver:
maar het maakt eigenlijk niet uit, want waar het uiteindelijk omgaat;komen phoebe en coole weer bij elkaar? ja of te nee?
coole :Iluvu:

Mark
22-05-03, 09:42
Geplaatst door taouanza
verwonderlijk zeg je?
weet je wat pas verwonderlijk is?dat ondanks de krachten van verschillende demonen om hemel en aarde te bewegen ze alleen naar de zolder hoeven te rennen een spreuk op te krabbelen en in koor te roepen en foetsie weg demon hoe sterk hij/zij ook is. schandalig!
bijna een uur lang word je in spaning gehouden en gebeuren zulke interessante dingen dat je denkt ;dit keer lukt het niet. maar ja hoor daar kom weer een spreuk of een toverdrank en die het verhaal weer uitblaast :fpotver:
maar het maakt eigenlijk niet uit, want waar het uiteindelijk omgaat;komen phoebe en coole weer bij elkaar? ja of te nee?
coole :Iluvu:

Waar het echt om gaat is: hoe schaars gekleed is Allysa vandaag :zwaai:

taouanza
22-05-03, 10:34
Waar het echt om gaat is: hoe schaars gekleed is Allysa vandaag





sorry, hoe kon ik dat nou vergeten :aanwal:

rnaj
22-05-03, 11:33
Ik denk dat het tij wel weer keert, hoewel dat nog wel een jaar of 2 zal duren. Daar zullen we met z'n allen wat aan moeten doen .

And i'm here to stay, dus het kan me niet gek genoeg worden


Orakel,

Zet mij maar op de lijst "allen", ik doe mee :duim:

000NobelPrizes
22-05-03, 12:11
Voordat mensen mij bang krijgen, moeten ze toch echt eerst met iets indrukwekkenders aankomen dan alleen geweld, misdrijven en moordlustig geinterpreteerde religies.

taouanza
22-05-03, 12:14
Voordat mensen mij bang krijgen, moeten ze toch echt eerst met iets indrukwekkenders aankomen dan alleen geweld en misdrijven.



conny breukhoven?

000NobelPrizes
22-05-03, 12:17
Geplaatst door taouanza
conny breukhoven?
Die is net zo lachwekkend als mensen die altijd een ander de schuld geven van hun falen.

Orakel
22-05-03, 18:30
Geplaatst door J.M.T.
Wel er wordt nooit naar de andere kant van het verhaal gekeken - de kant van autochtonen (want die zijn allemaal rascistisch en WIJ niet).


Dat is o.a. een gebrek aan argumenten bij diegenen die dat als verweer gebruiken.



Hoe kun je in godsnaam zo dom zijn om massas mensen vanuit andere culturen over een korte tijd een land binnen te voeren zonder te verwachten dat daar problemen uit voortkomen.

Dat is een grote misrekening geweest van de toenmalige overheden o.a. vanuit de misvatting dat ons verblijf een tijdelijk karakter zou hebben.



Nederlanders voelen zich op vele manieren bedreigd omdat met deze mensen de criminaliteit danig gestegen is (nu de Ethiopische jongetjes, de Oost Erupeanen .....) en de problemen zich steeds meer opstapelen.

SOMMIGE Nederlanders, waaronder klaarblijkelijk jij. Voel jij je ook bedreigd door de witte criminaliteit? Of de witte-boorden-criminaliteit?
Ik persoonlijk heb meer vrees voor die struikrovers van de bouwfraude en beursgoeroes. Die naaien je harder dan zo'n fietsendief.



Ik ging naar Dordrecht.... Wie heeft de ketting eraf gehaald? :stout: justkidding



om een mooie Nederlandse stad te bekijken - maar er liepen in de buurt van het station bijna alleen maar zwarte mensen langs die mooie geveltjes (hetzelfde gebeurd ook in Amsterdam). Dan krijg ik een cultuurschok van jawelste - waar zijn de Nederlanders - ach ja, zie - daar is er één!

Zwarte mensen langs mooie geveltjes..... Dat geeft het woord zwart wel een heel negatieve lading.
En dan vind jij het gek dat prikkers soms heel primair reageren op jouw posts? Dit is een van de beschamendste bijdrage van jou die ik gelezen heb.



Dordrecht als 'oudste Antilliaanse stad in Nederland'. Jammer.

De Antillianen en Arubanen vormen de vierde grote groep van etnische minderheden in Nederland. Ruim een derde van de Antillianen en Arubanen is geboren in Nederland.


Totaal
Geboren op de Antillen / Aruba Geboren in Nederland

1999 99.130 63.265 35.860

2000 107.200 69.265 37.935

2001 117.090 76.825 40.260

2002 124.870 82.209 42.661

* De gegevens zijn gebaseerd op het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) en hebben betrekking op de situatie per 1 januari van het aangegeven jaar. Arubanen worden niet apart geregistreerd door het CBS.

Ja, dat zijn schrikbarende aantallen.



Dus Nederlanders voelen zich bedreigd in hun cultuur.

Verwonderlijk?

Ja verwonderlijk, zeker op grond van een argumentatie als de jouwe.

Mooie gevels........... :moe:

Orakel
22-05-03, 18:34
Geplaatst door rnaj
Orakel,

Zet mij maar op de lijst "allen", ik doe mee :duim:

:fpetaf: ;)

Orakel
23-05-03, 00:04
Geplaatst door J.M.T.
[B]Orakel

quote: JMT

Wij hebben nu witte én zwarte criminaliteit. Het percentage van criminelen op de bevolkingsgroep is dus groter geworden middels immigratie. Daar zitten wij dan met criminele chinezen, ethiopiers, marokkanen, turken, én nederlanders.

Begrijp je wat ik bedoel?

Nee, maar ik vrees dat dat ook niet gaat lukken.




Ach ja ik ben 'rascistisch' maar jullie niet op 'maroc.nl' (in die volgorde). Als je alle Marokkanen uit Marokko haalt en je plaats er alleen Europeanen in is het dan nog Marokko?

Sinds wanneer zijn alle Nederlanders uit Nederland gehaald?
Bepaalde abstracties moet je binnen de kunstsector houden hoor.....


Als jij een aantal priesters een moskee in ziet gaan met een kruis krijg jij dan geen cultuurschok?

Neuh, da vin'k hartstikke leuk en dat heet wederzijdse acceptatie.


Of weet je niet wat cultuurschok/botsing is?

Ik ben met jou in gesprek toch?




So what? Als jij (zonder dat je weet dat een Arubaan Nederlander is) moet aanduiden waar hij vandaan komt zeg jij dan Europa/Nederland of Aruba of een Afrikaans land?

Nou, dit komt misschien als een schok maar het interesseert me geen kloten waar iemand vandaan komt. Als ie normaal tegen mij doet, hou ik op met gek doen.


Jij zal mij toch ook nooit als Marokkaanse aan kunnen duiden of wel? Zou ik (hoe lang ik daar ook leef) ooit in Marokko als Marokkaanse aangeduid worden? Lijkt mij niet.

Mwahh, je hebt wel fundi trekjes. Dus.....



Maar de islam/moslims/Arabieren mogen wél hun eigen cultuur doordrukken natuurlijk - want die hebben daarvoor Allah's en de AEL's instemming!

Niet doordrukken, maar behouden. Of leg jij je cultuur opzij als je in het buitenland bent?

De Rode Roos
23-05-03, 01:30
Geplaatst door Orakel
Roos, weet jij ook of dit boek in het Nederlands te krijgen is?
Heb me klem gezocht maar kan het niet vinden.
Die Glassner komt namelijk ook voor in de docu Bowling for Columbine en ik vind zijn analyse van de angstcultuur wel steekhoudend.

Sorry, ik heb je reactie niet gezien. Ik weet niet of dit boek vertaald is. Misschien dat je het bij BOL kunt zoeken, en dan gewoon de auteur invoeren...dan verschijnen er vast wel wat titels. Ik denk zelf dat het niet vertaald is, omdat dit vooral voor een selectief groepje mensen geschreven is denk ik...en die vinden het niet erg om het in het Engels te lezen (en vertalen kost geld).

rnaj
23-05-03, 09:46
JMT,

Lees jij wel eens je eigen bijdragen terug, PLEASE DO.



Orakel, Zal wel aan het weer liggen, kom op dit moment, ook op andere fora minder sterke bijdragen tegen. Vindt trouwens dat je het zeer mooi verwoord.

rnaj
23-05-03, 13:16
Ik snap het wel, maar begrijp het niet.

Als ik over de dappermark loop, zie ik heel veel kleuren en weinig wit.
Dan is dat voor mij geen cultuurshock, ik denk dan leuk zo'n gekleurde cultuur.

Terwijl jij hierboven argumenten aanhaalt om iedereen maar weer terug te sturen naar land van herkomst omdat je anders tijdens je vakantie in de war zou raken.

Ik bedoel; die Pakistani horen toch gewoon bij de engelse cultuur.

BiL@L
23-05-03, 13:33
Geplaatst door J.M.T.
Hallo domme mensen

Het gaat over ASSOCIATIE - dus als ik in Dehli aankom en ik zie daar alleen maar blanken dan kan ik tussen de India/Dehli en blanken geen cultuur verband zien. Dan denk ik verdomme, ben ik daarom naar Dehli gekomen? (Ik ben trouwens dol op India en de Indiase cultuur en heb vele Indiase vrienden uit India en in India).

Dag slimme JMT,

De associatie die je hier aankaart wordt niet door iedereen op dezelfde manier bekeken.


Toen ik in de Cottswald/Engeland aankwam dat 'typisch Engels' is waren er in het hotel bijna alleen Pakistanis. Dan denk ik nou ja, ik had net zo goed naar Pakistan kunnen gaan - waar is Engeland nu!

Tjah, dacht je dat de Engeland van 500 jaar geleden, de Engeland van nu is? Bovendien is de Engeland zoals jij die ziet/zag niet gelijk aan hoe een ander dat ziet. Jij bent geen standaard, JMT, zelfs niet op de schaal van richter.


Ik zeg dus niet dat de ene cultuur minder is of groter, of de ene mens minder of beter dan een ander, ik zeg dat er bepaalde associaties bestaan en die associaties zijn OOK verbonden met etniciteit. En die etniciteit is verbonden met bepaalde culturen. Als je dit ontkent dan ontken je de identiteit en de waarde van die culturen - m.a.w. iedereen is 'een pot nat' in eenzelfde cultuur. Als etniciteit je niet aanstaat moet je de schuld maar aan God geven.

Okej dat ben ik met je eens. Maar waarom zeg je dan niet gewoon wat je bedoeld? Namelijk dat jouw visie van hoe het zou moeten zijn de standaard is en dat alles wat daar niet in past ergens anders thuis moet horen.


Nog een voorbeeld: als ik een Afrikaan zie dan denk ik aan heel andere cultuuruitingen/landen dan als ik een Chinees zie of iemand uit India.

Nog een voorbeeld: als alle mensen uit India wegtrekken en er komen Chinezen te wonen dan is er geen associatie tussen die Chinezen en het land/cultuur (India) waar zij zijn gaan wonen - want Indiase mensen zijn geen Chinezen.

Ja, mooi voorbeeld.


Je kunt als Chinees wel Amerikaan zijn en een Amerikaan spreken - maar je uiterlijk blijft Chinees. Dus als je een Europeaan en een Chinees naast elkaar zet (en als men niet weet waar deze wonen) dan komt de een uit China en de andere uit Europa - volgens iedereen.

Als ik in Marokko woon zal ik door Marokkanen altijd als Europeaan gezien worden.

Snap u?

Ehm, ja nu wel. Maar daar is toch niets mis mee?

BiL@L
23-05-03, 13:50
Geplaatst door J.M.T.
rnaj



Juist, vroeger was het enkel wit - en de witte hebben de cultuur van die Dappermarkt gemaakt niet de 'gekleurde' want die komen uit andere culturen.



Nee, bij de Pakistaanse cultuur - want de cultuur in Engeland hebben zij/hun ouders/voorouders niet gemaakt. Of kan ik Pakistan binnenlopen en zeggen 'dank je, mooie cultuur'. Pakistanis zullen mij NOOIT als Pakistani zien.

Maar JMT, zijn het niet de Engelsen die de Indianen in Amerika tot uitstervend cultuur hebben gemaakt middels geweld? Je zou in je recht staan als het vanwege het geweld is, dat je al die niet Nederlands-uitziende mensen liever kwijt bent als rijk. De rest is onrechtvaardig en neigt naar discriminatie op grond van geloof, uiterlijk of ethniciteit.

Sjow, en nu ga ik ervandoor...
:wohaa:

Petrus
23-05-03, 14:50
Worden we tegenwoordig niet gemanipuleerd of geïndoctrineerd doordat onze eigen angsten aangewakkerd, opgeklopt en uitgebuit worden?

Hmm, deels zullen angsten aangewakkerd en uitgebuit worden (mooi moment in Bowling, dat ie Charlton Heston interviwt. Als fan van Ben Hur voor mij heel ontluisterend, helaas).
Maar verder is het gewoon een sommetje: 70% van de huwelijken van moslims in Nederland zijn met mannen of vrouwen uit een Moslimland, en de gemiddelde gezsinsgrootte is hoog (dit geldt overigens voor heel West Europa). De Nederlanders waren net bezig hun overbevolkte landje minder te belasten door als bevolking te krimpen en die krimp zet door. Wellicht kan immigratie van elders (Oost Europa? Zuid Amerika?) nog voor een ander evenwicht zorgen, maar anders ziet het er naar uit dat Nederland een heel grote Moslim populatie zal hebben die zich wellicht gaat roeren. Dat laatste gaat natuurlijk lijnrecht in tegen de belangen van de autochtone bevolking die er heel andere opvattingen op na houdt. Dat is geen angst, dat is juist rationeel redeneren.

Ik hoop (en geloof) echter dat een groot deel van deze Moslim populatie een milde modernere vorm van islam gaat aanhangen (eigenlijk niet meer geloven). Die zijn dan net zo tegen allerhande fundamentalistische opvattingen als andere Nederlanders.

Petrus
23-05-03, 14:55
onderbuikgevoel

Altijd makkelijk om er zo'n woord tegenaan te gooien.

taouanza
23-05-03, 17:44
Ja dat kun je op dit Maroc.nl/moslim forum wel zeggen - de wij-moslims-maroc cultuur - forever!



zal ik jouw een geheimpje vertellen? alhoewel ik weet dat het bijvoorbaat geen nut heeft,aangezien het betekent dat je een leven moet zoeken?

hoe harder jij tegen de marokkaanse cultuur schopt des te populairder het word . niet om jouw te irriteren(zo belangrijk ben jij ECHT niet) maar human nature. zoals jij hier vastklampt en delfsblauw, maar met het grote verschil dat niemand het van je wil afpakken(maarja, je moet een doel geven aan je bestaan,nietwaar? :wat?!: )


dus mischien is het slimmer om hier te vertellen hoe geweldig de marokkaanse cultuur niet is en hoe verrijkend enzo.

ik denk dat de meerderheid hier zo reageert met;ja boeiend maar ik ben nederlander!


maarja waar sta je dan jmt?
wat moet je met je zelf?

denk je nou echt dat mensen zich gaan integreren door jouw beledigingen?
nee simpel dat wil je ook niet.
je wil gewoon zeiken
je bent gewoon een zeikwijf.

en van mij mag je gerust blijven zeiken als je maar weet dat ik je allang door heb :hihi:

Orakel
23-05-03, 17:48
Geplaatst door J.M.T.
Hallo domme mensen

Het gaat over ASSOCIATIE -
Snap u?

Ik snap dat het niet over associatie gaat, mar over blikvernauwing.

Jij denkt dat de wereld om jouw draait i.p.v. andersom.
Ik snap ook dat het begrip angstcultuur jou op het lijf geschreven is en dat mag, maar ik vrees dat je nogal selectief bent in je zoektocht naar verklaringen hiervoor.
Tuurlijk is het beangstigend om je cultuur te verliezen, althans de vrees daartoe te hebben.
Wat denk je wat voor vrees de eerste generatie allochtonen doorgemaakt hebben en wellicht nog doormaken.
Hoe dan ook, ik bestrijd jouw mening dat de Nederlandse cultuur aan etnische uitholling onderhevig is, omdat ik nog geen alochtoon ben tegengekomen die heeft geroepen dat de kerst of sinterklaas afgeschaft moet worden. Ze weigeren soms er aan deel te nemen, ze raden soms anderen af om er bij betrokken te raken en daar kun je van alles over denken maar daarmee vormen zij geen bedreiging voor jouw cultuur.

Wat doe jij en wat doen andere Nederlanders zlef om "jullie" cultuur in stand te houden?

Hoe heilig zijn de eerder genoemde feestdagen nog? Is kerst nog steeds het religieus getinte familiefeest, want ik hoor stees meer Nederlanders zeggen dat ze er geen zin in hebben en dat het vercommercialiseerd is.
Hoeveel nationale vrije dagen waren er 10 jar geleden en hoeveel zijn er nu nog?
Afgelopen bevrijdingsdag waren de winkels en bedrijven gewoon open.

Wat is de invloed van de globalisering, materialisme en consumentisme, secularisatie, e.d. op jullie cultuur?

taouanza
23-05-03, 18:41
Maar het gaat om de incolobolonatie,
Juist ja, de eerste generatie kan het zich niet vinden in onze cultuur dus wat doen ze hier nog!!




and while you're at it, neem ook gelijk je kroost mee.
er is vast nog plek in het boesje









jmt

sadeeQ
23-05-03, 19:13
Geplaatst door J.M.T.
aQua



en je kop in het zand steekt omdat dat jou beter uitkomt.


:melig: :melig:

leuke opmerking van iemand die haar kop altijd in stront steekt

taouanza
23-05-03, 19:15
Jij wilt het er niet over hebben omdat je de feiten niet onder ogen wilt zien, dat je ze niet kunt weerleggen - en je kop in het zand steekt omdat dat jou beter uitkomt.


aldus de vewijtende pot......

Orakel
23-05-03, 19:21
Geplaatst door J.M.T.
[B]Het laatste is een heftige aandoening van jou!

Klopt, maar wel heel selectief. Die aandoening steekt zo nu en dan de kop op, zeker als ik bepaalde iemanden tegen het lijf loop. Ben dan net de exorcist, want dan ben ik mezelf niet meer. Komt vast door die genetisch gemanipuleerde kippen van Simon.


Begin jij weer over ARME ALLOCHTONEN!

Ik heb ze niet arm genoemd knol, maar haalde ze slechts aan om aan te geven dat jij niet allen staat in je angst. Wilie Wortel.......
En als zij in die hoedanigheid arme mensen zijn, wat maakt dat dan van jou in diezelfde hoedanigheid?



Als je gaat emigreren is dat een gewonen zaak - daar KIES je voor - JIJ gaat weg uit je EIGEN cultuur naar een andere cultuur toe. DAT is het verschil. WIE verliest er cultuur en identiteit? Nederland en Nederlanders.

Ja, je hebt gelijk. En hoe zit dat met hen die niet geëmigreerd zijn hiernaartoe, maar hier geboren zijn? Of Nederlanders die Moslim zijn geworden?



Als jij mij nog een definitie van wie 'een Nederlander is' kunt geven dan ben je knap

Mijn buren, mijn collega's, Tomas, Puk, Kaassietoch, Manc, Yehi, Shaheed. :tover: Knap hé?



Men heeft het Sinterklaasfeest of Kerstfeest dan nog niet verboden, alsmede is er nog geen verbod op alcohol maar er zijn nu mensen (de AEL) die dat wel zouden willen zien! Goed begin is het halve werk toch!

De AEL heeft 4 leden en geen voorzitter dus waar hebben we het over?
EN je geeft geen antwoord op mijn vraag op welke wijze de Nederlanders zelf hun eigen cultuur hebben getrivialiseerd en gereduceerd tot wat het nu is. En wat jij hebt gedaan om je cultuur in stand te houden.



Geen "etnische uitholling"? Straten vol met hoofddoeken, tut-jassen 'and all that'?

Straten vol?

prrrrr, prrrr.... Mulder, they have landed. Open up the files!


1 miljoen mensen die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen? Is toch een bagatel niet waar. Het geldt toch maar Nederland en de Nederlandse cultuur - die is in de uitverkoop!

Als je weer bedaard bent, geef je dan ff een gil?

Orakel
23-05-03, 19:23
Geplaatst door aQua
Maar het gaat om de incolobolonatie,
Juist ja, de eerste generatie kan het zich niet vinden in onze cultuur dus wat doen ze hier nog!!






















JMT

:D Got me.

Ennuh.. als ik niet weet wat incocubine betekent, lig ik er dan uit?

mrz
23-05-03, 19:31
Inconcubinatie? Dat stond er niet hoor volgens mij. :P


De AEL heeft 4 leden en geen voorzitter dus waar hebben we het over?

Ja da's typisch nederlands, verwachten dat mensen verantwoordelijkheid nemen terwijl iedereen wacht tot iemand verantwoordelijkheid neemt... :/ :boos:

Nederland is panklaar voor de koran :lekpuh:

Petrus
24-05-03, 10:31
als je hoopt en gelooft dat jongeren een mildere vorm van de islam zullen aanhangen is het vermoeden dat deze jongeren zich zullen roeren allerminst rationeel.

Er zijn meerdere scenario's mogelijk. Maar draai het eens om: Arme Polen en Oost Duitsers en Russen komen massaal naar Noord Afrika. Ze vormen in Marokko een grote minderheid, in Cassablanca en andere grote steden zelfs 50%. Ze bouwen kerken, kroegen en doen niet aan Rammadan. Ze vinden de Bijbel de enige waarheid en zien de Islam als ketterij. Ze trouwen alleen maar met mensen uit hun vaderlanden. Worden deze mensen ooit Moslims? Ik denk van niet. En mag de oorspronkelijke bevolking zich afvragen of hun cultuur in het gedrang komt? Zeker als het een democratie betreft en de meerderheid van de grote steden binnenkort niet uit Moslims bestaat, dus het bestuur wellicht ook in handen komt van de niet-moslims?

Moet je dat allemaal nog scharen onder Xenofobie en onderbuikgevoelens?

taouanza
24-05-03, 10:51
Het hele MO is nu veelal-tot-alleen islam - dat was ooit anders! Maar het is nog steeds zo, ondanks de protesten van Nederlanders, dat wij dit niet mogen zeggen zonder als 'fascisten' of 'rascisten' aangeduidt te worden.


ja amerika australie waren ook anders maar daar hebje geen problemen mee.

en ja je bent een rascist.
het type waar niemand van onder de indruk is

Petrus
25-05-03, 13:35
ja amerika australie waren ook anders maar daar hebje geen problemen mee.

Ik niet, maar de Indianen en de Aboriginals wel. Hadden die hun lot niet willen voorkomen als ze dat hadden gekund?


Het gaat er in deze discussie om of de angst voor een islamitische meerderheid, of zeer grote minderheid, in Europa binnen afzienbare tijd (50 tot 100 jaar?) reeel is of niet. Niet of we elkaars cultuur moeten kunnen accepteren of wat er goed of slecht aan elkaars cultuur is. Gewoon: Is die angst reeel of niet. En als je gewoon kunt uitrekenen dat die angst reeel is, is het dan aan de autochtone bevolking om daar wat te vinden of zijn ze dan meteen fout en slecht?

Orakel
25-05-03, 13:52
Geplaatst door J.M.T.
[B]
Om te beginnen draag ik geen hoofddoek of sluier en MAG ik meedoen aan mijn cultuur. Verder heb ik wel het een en ander gedaan die onze cultuur-tradities stimuleren (veel gedaan voor het stimuleren van klassieke moderne muziek b.v.). Teken en schilder - heb kunstacademie gedaan - waarmee ik ook onze tradities voortzet. Verder heb ik les gegeven in Europese kunstgeschiedenis, en ga ik veel naar concerten en het theater.



Hoe minder iemand in staat is om zijn eigen culturele identiteit te definiëren, hoe ernstiger deze persoon zijn identiteit bedreigd ziet door andere culturen.

Orakel
25-05-03, 14:15
Geplaatst door Petrus
[B]Er zijn meerdere scenario's mogelijk. Maar draai het eens om: Arme Polen en Oost Duitsers en Russen komen massaal naar Noord Afrika. Ze vormen in Marokko een grote minderheid, in Cassablanca en andere grote steden zelfs 50%. Ze bouwen kerken, kroegen en doen niet aan Rammadan. Ze vinden de Bijbel de enige waarheid en zien de Islam als ketterij. Ze trouwen alleen maar met mensen uit hun vaderlanden. Worden deze mensen ooit Moslims? Ik denk van niet.

Denk het ook niet, maar dat hoeft ook niet. In Marokko wordt van de niet-moslims niet geëist dat ze het wel worden.
Evenmin wordt van Moslims in NL door het overgrote deel (althans het deel dat ik ken) geëist dat ze niet-Moslim worden.



En mag de oorspronkelijke bevolking zich afvragen of hun cultuur in het gedrang komt?

Dat mag, als angst maar niet de irrationele leidraad in het denken en m.n. in het te voeren beleid wordt.
Want als we het op de keper beschouwen, hebben we het volgens mij in NL over een "handjevol" mensen dat met schokerende kretologie de boel op loopt te kluiten, zoals onze vriendjes van de AEL en een paar zenuwachtige imams die van NOVA een wiebelig platform krijgen.
Door op deze "feiten" een angstvergrootglas te leggen, schaart men in ene de rest van de moslims-marokkanen-allochtonen onder dezelfde beangstigende noemer en heeten ze ineens tot de vijfde kolonne te behoren.
Natuurlijk kleven er nadelen aan importhuwelijken, natuurlijk is recrutering voor de gewapende strijd verwerpelijk, ik vind een burqa ook niet kunnen, analfabetisme moet bestreden worden, zeker zijn mensenrechten (w.o. vrouwenrechten) een hoog goed en dienen dee verdedigd en behouden te worden.
Ik durf echter te beweren dat minimaal 95% van de Marokkanen er net zo over denkt.
Omdat dit laatste geen nieuwswaarde heeft, hoor je er niet zoveel over.
Des te meer over de AEL en de omstreden imams, terwijl ik denk dat er voor hen weinig tot geen draagvlak is. Ook niet onder de Marokkaanse Nederlanders en in dat opzicht gaat er m.i. een grotere dreiging uit van de SGP omdat die een grotere slagkracht en actieradius heeft.



Zeker als het een democratie betreft en de meerderheid van de grote steden binnenkort niet uit Moslims bestaat, dus het bestuur wellicht ook in handen komt van de niet-moslims?

Hier gaat het in de beeldvorming volgens mij al mis. Er wordt inderdaad gezegd dat b.v. in Amsterdam binnekort de helft van de bevolking allochtoon is, waarbij voor het gemak allochtoon synoniem is aan Moslim. Dat is dus niet waar.
De integratie van Marokkanen brengt ook een zekere ontkerkelijking met zich mee, of een polder-Islam of hoe het ook mag heten. Ook dat heeft echter geen nieuwswaarde.
Daarnaast wonen er in heel NL 800.000 Moslims en het is mij niet bekend welk deel daarvan orthodox is, maar hoeveel procent is dat van de totale bevolking van 16 miljoen? Dan hebben we het over 5% en niet over 50%.

Nogmaals, wat mij betreft moeten bestaande "etnische" problemen zeker niet gebagetalisseerd worden. Ik heb echter sterk de indruk dat momenteel het tegenovergestelde zeker aan de hand is.

Puk
25-05-03, 15:09
Geplaatst door aQua
Juist ja, zo simpel is het. Wat begrijp je niet of wil je daaraan niet begrijpen?

Daar gaan we weer. Ik heb je al eerder gezegd dat ik met jou niet in gesprek ga als het op geschiedenis aankomt want daar faal jij schromelijk. Niet opgelet tijden geschiednisles wella? Let op: Pakistan herbergt kerken en Christelijke instellingen.......... :eek:

Pssst... effe tussen ons. Niet zo verstandig... J.M.T. is namelijk nogal goed op de hoogte van de geschiedenis. Ik zeg het je maar even. Zo lullig voor je anders.

Hoeveel Christenen leven er eigenlijk in Pakistan? Is jou dat bekend?


Niemand heeft niets ontkent lieverd, alleen de nuance en kennis ontbreekt ook hier weer. Men vind het net als ik hoogstwaarschijnlijk belachelijk door met gebeurtenissen van eeuwen geleden de slechtheid van mensen nu aan te tonen. Zou ongeveer hetzelfde zijn als ik jou afreken op de slavenhandel waar jouw voorvaderen keien in waren. Maar zo laag zal ik niet zakken :)

Maar het dan wél zeggen! Begín er dan niet over!


ehm... cultuur was de vraag, niet religie. De vraag was dan ook wat doe je wel en niet wat doe je niet

Maakt religie geen onderdeel meer uit van cultuur tegenwoordig?
Da's nieuw voor mij.


kunstgeschiednis :)
Let's make a deal Jmt, als jij je berperkt tot dat onderdeel van de geschiedenis waar jij verstand van hebt, dan zijn we beiden gelukkig

Oops! Doe je het weer. Onverstandig zei ik toch!


Verder zou ik zeggen ga zo door, maar vooralsnog faal je. Waar zijn de klompen waar je het eerder over had? De molen? De kappen? De tulpen? de .... enz
(ps, Eu kunstgeschiedins is niet erg Hollands te noemen wel?)

Nederland neemt een belangrijke plaats in wat betreft de Europese Kunstgeschiedenis. Wist je dat niet?


veel plezier!

Jij ook! :wink:

Puk
25-05-03, 15:15
Geplaatst door Orakel
Hoe minder iemand in staat is om zijn eigen culturele identiteit te definiëren, hoe ernstiger deze persoon zijn identiteit bedreigd ziet door andere culturen.

Maar ook... hoe groter de kans is dat die cultuur overwoekerd raakt door een andere, sterkere, cultuur.

Ik vind wel dat Nederland de laatste 20 jaar te weinig goeie PR heeft gemaakt voor haar eigen cultuur, die ik weldegelijk zeer waardevol vind.