PDA

Bekijk Volledige Versie : Tegenlicht: Het netwerk van The Carlyle Group



Ramzi
10-05-03, 21:47
Het netwerk van The Carlyle Group


zondag 11 mei 2003 21:00
vrijdag 16 mei 2003 15:00 (herhaling)


Nu de wederopbouw van Irak is begonnen, is ook de rondedans over het verdelen van de contracten voor de wederopbouw van start gegaan.
Nadat de Coalition Forces Bagdad eerst hebben verwoest, zijn het vooral Amerikaanse bedrijven die de wederopbouw van Irak mogen realiseren. Opvallend daarbij is dat een aantal van deze bedrijven mensen op de loonlijst hebben staan die directe banden hebben met de Amerikaanse politiek. Denk aan het contract voor het constructiebedrijf Haliburton en de banden met vice-president Dick Cheney. Nauwe banden tussen het bedrijfsleven en de politiek zijn in Amerika niet nieuw. Maar wanneer is er sprake van belangenverstrengeling tussen zaken doen en de politiek?

Een van de bedrijven die als een spin in het web opereert als het gaat om de verstrengeling tussen politiek, defensie en big busines is de Carlyle Groep. Deze particuliere investeringsbank, die gevestigd is in Washington DC, treedt weinig in de openbaarheid, maar speelt achter de schermen van Capitol Hill een belangrijke rol. De lijst van personen die aan de Carlyle Groep verbonden zijn is indrukwekkend: George Bush Sr., James Baker III, voormalig IBM-topman Louis Gerstner, oud-premier John Major, voormalig Italiaans minister van Buitenlandse zaken Roberto Rugiero, oud-premier van de Fillipijnen Fidel Ramos, voormalig premier van Thailand Anand Panyarachun en oud-Bundesbank bestuurder Karl Otto Pohl. Onder hun beleggers bevinden zich de rijken der aarden zoals George Soros, leden van het Saudische koningshuis en de familie Bin Laden.
De Carlyle Groep opereert wereldwijd en heeft 14 miljard dollar onder management. Bij haar investeringen richt zij zich vooral op door de overheid gereguleerde sectoren zoals defensie, lucht- en ruimtevaart en telecommunicatie. De winstopbrengst van de Carlyle fondsen ligt doorgaans tussen de 30% en 40%. Vooral sinds 9/11, toen president Bush de War on Terror uitgeriep, hebben de Carlyle fondsen een enorme bloei doorgemaakt.

Hoe opereert de Carlyle Groep, wie zijn de mensen achter deze groep en hoeveel macht heeft de Carlyle groep? In Tegenlicht deze week een profiel van deze mysterieuze Amerikaanse beleggingsgroep.


Regie: Shuchen Tan
Research: Gijs M. Swantee, Ger Wieberdink, Christina Berio
Produktie: Mariska Schneider, Nicoline Tania
Eindredactie: Frank Wiering, Doke Romeijn, Hans Keller

lennart
10-05-03, 21:51
Es even mailen dat ze dit soort reportages ook dichter bij huis kunnen maken. Ik weet alleen niet of onze koningin dat zo op prijs stelt.

~Panthera~
10-05-03, 22:25
Geplaatst door lennart
Es even mailen dat ze dit soort reportages ook dichter bij huis kunnen maken. Ik weet alleen niet of onze koningin dat zo op prijs stelt.
------------

:schok: :hihi:

Ramzi
11-05-03, 21:10
Ik vind het wel cru om te zeggen, maar nu snap ik OBL veel beter... (voordat mensen gaan flippen, ik keur het niet goed wat hij doet!!!)

Ik hoop van ganser harte dat er iemand opstaat die het corrupte regime van Bush en Saoedie Arabie omver werpt... die Carlyle Group kan zo een WO III beginnen als hen dat zint... :mad:

Ghazi
12-05-03, 15:56
De Carlyle groep is duidelijk een samenzwering van zionisten!

Ikke4real
12-05-03, 17:12
Geplaatst door Ghazi
De Carlyle groep is duidelijk een samenzwering van zionisten!

Is de Carlyle groep net zo'n vage club als de Vrijmetselaars?

jaja
12-05-03, 17:23
Geplaatst door Ikke4real
Is de Carlyle groep net zo'n vage club als de Vrijmetselaars? Neeee ... zionisten ... lees nu toch ...
kijk maar: "Onder hun beleggers bevinden zich de rijken der aarden zoals George Soros, leden van het Saudische koningshuis en de familie Bin Laden. " .... :D

Ikke4real
12-05-03, 17:35
Geplaatst door jaja
Neeee ... zionisten ... lees nu toch ...
kijk maar: "Onder hun beleggers bevinden zich de rijken der aarden zoals George Soros, leden van het Saudische koningshuis en de familie Bin Laden. " .... :D

De vorige koning van Jordanië (Hussein) was een lid van de Vrijmetselaars. Mat Herben overigens ook.

Ik heb me laten vertellen dat de Vrijmetselaars pro-isreal zijn.

000NobelPrizes
12-05-03, 18:32
Geplaatst door Ghazi
De Carlyle groep is duidelijk een samenzwering van zionisten!

*hehe*

Altijd maar weer even de joden erbij halen. :)