PDA

Bekijk Volledige Versie : Russisch leger rukt verder op in Tsjetsjenie



Hamza-T
11-05-03, 01:07
Russisch leger
rukt verder op
in Tsjetsjenië
GROZNY, maandag

Russische troepen hebben het afgelopen weekeinde na zware gevechten de strategische stad Bamoet in West-Tsjetsjenië ingenomen. Volgens de Tsjetsjeense commandant Hamzat Gilajev is het Russische leger de rivier de Terek overgestoken en probeert het steeds verder op te rukken.

Na de inname van Bamoet zouden de Tsjetsjenen er echter in zijn geslaagd de Russische troepen tegen te houden. Commandant Gilajev zei dat zijn troepen een tank en twee pantserwagens hadden vernietigd en vier Russische soldaten gevangen hadden genomen.

De Russische luchtmacht heeft de bombardementen rond de Tsjetsjeense hoofdstad Grozny opgevoerd. Bij de stad Chasavjoert in het oosten bij de grens met Dagestan heeft het Russische leger gisteren een konvooi met rebellen aangevallen. Acht voertuigen werden vernietigd, zo maakte het leger bekend.

Russische grondtroepen hebben ongeveer eenderde van Tsjetsjenië in handen in het noorden, waarmee ze volgens Moskou proberen aanvallen van Tsjetsjeense moslimrebellen in Zuid-Russische republieken te voorkomen.

De Russische premier Vladimir Poetin herhaalde zaterdagavond op de tv dat hij slechts een veiligheidszone wil instellen en niet de politiek in Tsjetsjenië wil beïnvloeden.

Volgens Tsjetsjeense functionarissen zijn zo'n 1.000 burgers gedood sinds het Russische leger twee weken geleden de aanval inzette. Ruim 40 steden en dorpen zouden met de grond gelijk zijn gemaakt. In Grozny is een groot tekort aan medicijnen.

"In de Tsjetsjeense oorlog van 1994-'96 overleefde 95 procent van de gewonden dankzij hulp van internationale organisaties. Als die hulp nu niet komt, ben ik bang dat slechts 10 procent van de gewonden zal overleven", zei de Tsjetsjeense minister van Gezondheid, Oemar Chanbijem.

Volgens het persbureau ITAR-Tass zijn in buurland Ingoesjië tentenkampen opgezet voor ongeveer 5.000 Tsjetsjeense vluchtelingen en verblijven er nog eens 2.600 in treinwagons. In totaal zijn ongeveer 150.000 Tsjetsjeense burgers naar Ingoesjië gevlucht. (AP)

Nooit gedacht dat ik een naamgenoot had die ook Hamza-T (Hamzat) heet.

Iglo
11-05-03, 02:22
En vreemd genoeg ligt alle aandacht op het Israelisch-Palestijns conflict. Niet alleen in de media, maar zelfs hier op Maroc.nl, hoe komt dit?

Victory
11-05-03, 03:11
Geplaatst door Iglo
En vreemd genoeg ligt alle aandacht op het Israelisch-Palestijns conflict. Niet alleen in de media, maar zelfs hier op Maroc.nl, hoe komt dit?

Al het goeie komt van melkunie koeien.

Pixelshade
11-05-03, 04:08
Geplaatst door Victory
Al het goeie komt van melkunie koeien.

wat is dat voor een zaandamse opmerking

taouanza
11-05-03, 09:44
Je zou beter kunnen zeggen ik hoor op dit forum nooit iets over Congo, Rhodesia, Sudan, Burma, China ........ want daar betreffen oorlogen 'kufars' er die zijn voor moslims niet belangrijk! Ook worden Atjeh, de Molukken, de Filippijnen, Pakistan, Maleisië niet genoemd - daar waar moslims christenen aanvallen. Maar dat is natuurlijk te begrijpen.



dat is toch niet erg jij ligt er toch wakker van. dat moet toch genoeg zijn.
en de indianen in de amazone hebben het ook heel erg zwaar.

taouanza
11-05-03, 14:05
Maar jij ligt kennelijk wel wakker van het Palestina conflict en toch speelt ook dit conflict zich af in een ander land!



nee hoor daar lig ik niet wakker van; ik lig wakker van me eigen sores of een film van de nps of cancvas om dat die zo laat worden uitgezonden.

maar waar bemoei jij je mee, waar ik me druk om maken. of heb ik de lijst met dingen-waar-je-wakker-van-moet-liggen-in-nederland- gemist bij mijn inburgeringscursus.

Hamza-T
11-05-03, 16:46
J.M.T

Je zou beter kunnen zeggen ik hoor op dit forum nooit iets over Congo, Rhodesia, Sudan, Burma, China ........ want daar betreffen oorlogen 'kufars' er die zijn voor moslims niet belangrijk! Ook worden Atjeh, de Molukken, de Filippijnen, Pakistan, Maleisië niet genoemd - daar waar moslims christenen aanvallen. Maar dat is natuurlijk te begrijpen.

J.M.T ik zie dat je nog steeds met dezelfde nonsens posts probeert om de moslim oemmah zwart te maken in Congo Sudan en China worden de moslims ook aangevallen door christenen en communisten, op de Filippijnen(waar de moslims een minderheid vormen) hetzelfde verhaal Maleisie (atjeh,molukken) woed er ook een oorlog die van twee kanten komt er zijn verhalen dat in Atjeh moslimvrouwen worden verkracht en hun mannen worden gedood door huurlingen, op de molukken verbranden de christenen ook moskeeen met vrouwen en kinderen erin, Pakistan word aangevallen door India zowel als door missionaire organisaties kortom de Islam word wereldwijd bestreden zelfs in Nederland maar dan met ideeen.

manc
11-05-03, 17:13
Geplaatst door Hamza-T
J.M.T ik zie dat je nog steeds met dezelfde nonsens posts probeert om de moslim oemmah zwart te maken in Congo Sudan en China worden de moslims ook aangevallen door christenen en communisten,

Tja, dan zullen we het over het leggen van bommen door de oeigoeren maar niet hebben he? Of over het feit dat het in Sudan juist de animisten en de christenen zijn die zwaar, maar dan ook heel zwaar worden onderdrukt.


op de Filippijnen(waar de moslims een minderheid vormen) hetzelfde verhaal

Hetzelfde verhaal? Bedoel je dat de oeigoeren en de Sudanezen ook eenstelletje moordende, ontvoerende en bommebleggende piraten zijn? Want daar praten we over in de Filipijnen..die jongens willen gewoon lekker geld bij elkaar roven.



Maleisie (atjeh,molukken) woed er ook een oorlog die van twee kanten

Dat jij denkt dat Aceh en de molukken in Maleise liggen dan zegt dat wel genoeg over je gebrek aan kennis over de conflikten daar.


komt er zijn verhalen dat in Atjeh moslimvrouwen worden verkracht en hun mannen worden gedood door huurlingen,

Ja, en die huurlingen zijn gewoon ook molims hoor. Op Aceh gaat het om molims die molims afmaken.


op de molukken verbranden de christenen ook moskeeen met vrouwen en kinderen erin,

Say what? Op de molukken zijn het hoofzakelijk de laskar Jihad en de geheimde diensten van Indonesie de zowel de christenen als de moslims daar het leven zuur maken. Ik heb je dat al vaker verteld. Maar misschien dat je een keer met een paar molukkers (van beide religies) moet gaan praten voor je weer je kop opentrekt. De laatste keer gaf je de schuld aan 'chinezen' welke door Nederland waren bewapend, weet je nog?


Pakistan word aangevallen door India zowel als door missionaire organisaties kortom de Islam word wereldwijd bestreden zelfs in Nederland maar dan met ideeen.

Wat een domme prietpraat. Pakistan en India zitten momenteel aan tafel om hun geschillen uit te praten en dat heeft geen ruk te maken met het in koele bloede vermoorden van christenen in dat land. De meeste christenen die door 'moslims' aldaar worden afgeslacht in hun huizen, kerken en kantoren waren doodgewone pakistaanse moslims. De christenen hebben nog NOOIT maar dan ook nog NOOIT 1 pakistaan in dat land aangevallen. Kom dus niet met je ongelofelijke bullshit over 'aanvallen op de ummah' want het is gewoon niet waar.


Dat je zonder de hinder van feitenkennis JMT voor een nonsense poster uitmaakt...ik weet niet of ik moet lachen of huilen.

Iglo
13-05-03, 00:53
Geplaatst door J.M.T.
Iglo



Wel, Iglo de interesse in het conflict in Tjetsjenië dat hier genoemd wordt komt ook voort vanuit dat moslim 'bruederschaft' gevoel. In Tjetsjenië wonen moslims! Ze zijn het conflict zelf begonnen - zij wilde afscheiding van Rusland en ja dat wil Rusland niet.
Dat is juist mijn punt J.M.T., het kan men hier op Maroc.nl juist niet veel schelen dat de tsjetsjenen wreed onderdrukt worden, ik wil eigenlijk wel wedden dat de toestand daar nog een stuk erger is dan in Palestina. Maar waarom is daar op het prikbord hier helemaal geen aandacht voor? Dat begrijp ik echt niet, waarom geen interesse voor de misdaden die in Tsjetjenie gepleegd worden?