PDA

Bekijk Volledige Versie : NMO vraagt: Wie komt uit een chorfa-familie en kan daar iets over op TV vertellen?



Ron Haleber
12-05-03, 14:24
NMO vraagt: Wie komt uit chorfa-familie en kan ons iets daarover op TV vertellen.

Programma-maakster Carole Kroese belde mij op om haar n.a.v. het feest van Mouloud (de geboorte van de Profeet) wat algemene informatie te geven over chorfa (sing. cherief), de afstammelingen van de Profeet.

Daarbij vroeg zij mij ook of ik mensen uit families kende die tot deze groep behoren en die in het televisie-programma van de NMO daar iets over kunnen vertellen. Bij toeval vertelde onze Idriss I mij op het topic over Benali dat hij uit zo'n familie komt (nl. van Idrisidische chorfa)...

Aan het programma werken o.a. mee: prof.dr. Sjoerd van Koningsveld (Universiteit Leiden) en prof.dr. Herman Beck (Universiteit Tilburg).

Ik stelde haar voor om deze vraag op ons pb te zetten.

Carole wil graag iets weten over wat voor een inhoud 'cherief' heeft in de traditie van een familie.

En of men papieren omtrent de afstamming heeft...?

Ook of er misschien mensen in de familie zijn die tot een bekende cherief in Marokko behoren?

Zo heeft mijn vriend Mustafa Filali (die hier een milieu-topic plaatste) een overgrootvader die een koebba heeft staan in Oued Laou (de Rif) waar mensen nog steeds bedevaart naar toe maken omdat die een vriend was van de bekende mujaheed Emir Abdelkader Djezaheri (de Algerijn) die in de Rif zijn toevlucht zocht.

E-mail Carole via: [email protected]
of: [email protected]


Je krijgt het reisgeld naar de NMO-studio vanzelfsprekend vergoed.

Chatoloog
12-05-03, 15:05
wat heeft de geboorteviering van de profeet(vzmh) met de islam te maken????
staat het in de koran?
Heeft de profeet(vzmh) ooit zijn geboortedag herdacht of gevierd?
Hebben zijn metgezellen of de vrome voorgangers dat gedaan?
Heeft het met aanbidding te maken??
Is de profeet(vzmh) daadwerkelijk op die dag geboren??


allemaal nee's
dus waarom JA ..vieren?

Zahera29
12-05-03, 15:21
Zo heeft mijn vriend Mustafa Filali (die hier een milieu-topic plaatste) een overgrootvader die een koebba heeft staan in Oued Laou (de Rif) waar mensen nog steeds bedevaart naar toe maken omdat die een vriend was van de bekende mujaheed Emir Abdelkader Djezaheri (de Algerijn) die in de Rif zijn toevlucht zocht.

Oued Laou is echt geen dorp/stad wat bij het rif hoort..........
Oued Laou is een stad 67 km verwijderd van Tetouan!
Misschien een beetje pietluttig van mij, maar wel de moeite waard om dit te vermelden.......

lennart
12-05-03, 15:21
Mag een moslim niet gewoon feesten vieren, wanneer die er zin in heeft?

Ron Haleber
12-05-03, 15:39
Geplaatst door Zahera29
Oued Laou is echt geen dorp/stad wat bij het rif hoort..........
Oued Laou is een stad 67 km verwijderd van Tetouan!
Misschien een beetje pietluttig van mij, maar wel de moeite waard om dit te vermelden.......

Het is geen stad maar een gehucht aan de kust aan de voet van het (geel gekleurde) Rifgebergte [provincie van Chaouen] - de koebba ligt nog weer 20 km verder aan de kust op een berg: dus op deze kaart van Tetuan een 90 km naar Hoceima:

[voor Abdelkrim maakte dat niet veel uit de Djebela waren door hem onderworpen - hun leider Raissouni zat bij hem in het cachot waar hij stierf - en van de makhzen trok hij zich niet veel aan]


http://www.ronhaleber.nl/marokko_bestanden/carte.gif

sienia
12-05-03, 15:40
Geplaatst door Zahera29
Oued Laou is echt geen dorp/stad wat bij het rif hoort..........
Oued Laou is een stad 67 km verwijderd van Tetouan!
Misschien een beetje pietluttig van mij, maar wel de moeite waard om dit te vermelden.......

Ik weet wat je bedoelt, het is overduidelijk Djbella grondgebied. :)

En de geboortedag van de profeet vieren is toch een bid3a=innovatie=niet-islamitisch. :jammer:

Zahera29
12-05-03, 16:02
Geplaatst door Ron Haleber
Het is geen stad maar een gehucht aan de kust aan de voet van het (geel gekleurde) Rifgebergte [provincie van Chaouen] - de koebba ligt nog weer 20 km verder aan de kust op een berg: dus op deze kaart van Tetuan een 90 km naar Hoceima:

[voor Abdelkrim maakte dat niet veel uit de Djebela waren door hem onderworpen - hun leider Raissouni zat bij hem in het cachot waar hij stierf - en van de makhzen trok hij zich niet veel aan]


http://www.ronhaleber.nl/marokko_bestanden/carte.gif

Ooit in Oued Laou geweest?
Het is zeker geen gehucht en valt zeker niet onder de provincie van Chaouen maar nog steeds onder provincie Tetouan.
Is altijd zo geweest en zal ook altijd zo blijven.......

Ron Haleber
12-05-03, 16:11
Geplaatst door Chatoloog
wat heeft de geboorteviering van de profeet(vzmh) met de islam te maken????
staat het in de koran?
Heeft de profeet(vzmh) ooit zijn geboortedag herdacht of gevierd?
Hebben zijn metgezellen of de vrome voorgangers dat gedaan?
Heeft het met aanbidding te maken??
Is de profeet(vzmh) daadwerkelijk op die dag geboren??


allemaal nee's
dus waarom JA ..vieren?

Nou Chatoloog er valt voor jou als Wahabiet nog heel wat aan dawa te doen en te slopen...!

Driekwart van Marokko moet je nog tot het wahabisme bekeren! Ook de emir moeminien daar bezoekt de mawsien van My Driss en die van Marrakech - grote bloeiende cultuur-steden toen de Wahabieten nog in tenten woonden...

Zet al die steden(-shirk) maar op het lijstje van al-Kaida en van de Talibaan - er vallen nog heel wat cultuurmonumenten te verwoesten...!

En ook de shi'ieten moet je zeker niet vergeten...! Of worden die meteen uitgeroeid...?
Die mausolea van de imaams Ali en Hossein waar al die ketterse moslims weer naar op bedevaart gaan, moet je zeker nog grondig slopen - geen steen ervan op de andere laten staan...!

Dat is na de Twintowers en de Buddha's in Afghanistan nog maar een peuleschilletje voor jullie...!

En je Saoedies willen het wel financieren! The Carlyle Groupe van Bush helpt samen met de Bin Ladens wel een miljardje daarin te investeren!

Net als de revolutie van Pol Pot: alle moslims weer de tenten indrijven, net als in de 7e eeuw!

Zahera29
12-05-03, 16:19
Geplaatst door Ron Haleber
Nou Chatoloog er valt voor jou als Wahabiet nog heel wat aan dawa te doen en te slopen...!

Driekwart van Marokko moet je nog tot het wahabisme bekeren! Ook de emir moeminien daar bezoekt de mawsien van My Driss en die van Marrakech - grote bloeiende cultuur-steden toen de Wahabieten nog in tenten woonden...

Zet al die steden(-shirk) maar op het lijstje van al-Kaida en van de Talibaan - er vallen nog heel wat cultuurmonumenten te verwoesten...!

En ook de shi'ieten moet je zeker niet vergeten...! Of worden die meteen uitgeroeid...?
Die mausolea van de imaams Ali en Hossein waar al die ketterse moslims weer naar op bedevaart gaan, moet je zeker nog grondig slopen - geen steen ervan op de andere laten staan...!

Dat is na de Twintowers en de Buddha's in Afghanistan nog maar een peuleschilletje voor jullie...!

En je Saoedies willen het wel financieren! The Carlyle Groupe van Bush helpt samen met de Bin Ladens wel een miljardje daarin te investeren!

Net als de revolutie van Pol Pot: alle moslims weer de tenten indrijven, net als in de 7e eeuw!


Blijkbaar een gevoelige onderwerp....
Je terkt wel hard van leer he!
Ik vraag me af of dat de bedoeling is geweest van Chatoloog... maar kan me natuurlijk ook vergissen.. Ik weet niet of er nog oud leed tussen jullie is, maar je reageert wel erg heftig.

Chatoloog
12-05-03, 16:35
dat is omdat hij niet inhoudelijk kan reageren

een kat in het nauw ...noemen ze zoiets

Vriend
12-05-03, 17:35
ik ben van een sharfa familie

Vriend
12-05-03, 17:36
maar ik vind het zo'n onzin allemaal...

Ron Haleber
12-05-03, 17:47
Geplaatst door Chatoloog
dat is omdat hij niet inhoudelijk kan reageren

een kat in het nauw ...noemen ze zoiets

Chatoloog, mijn reactie is natuurlijk niet persoonlijk bedoeld - misschien vergis ik me en ben jij toch een zachtmoedig tolerant moslim, hoewel het volgens velen ook uit je eerdere woorden op dit pb niet bleek... Als je mij net als Maarten uitnodigt, zal ik graag met broeder Rafiq je de hand drukken in de al Furqaan...!

Ik wens je sterkte met al die - in elk geval tot nog toe - geheel onbewijsbare beschuldigingen van het OM jegens jullie moskee en verenigingen... Ik hoop dan ook van harte dat alle beschuldigingen als onjuist weerlegd worden...!


Chataloog, jij bent daarin niet uniek...! Ook ikzelf heb moskeeën o.a. in de dagbladen en bij het openbaar bestuur verdedigd jegens onterechte beschuldigingen, zowel Turkse als Marokkaanse moskeeën...! Hier in Amsterdam de Turkse Ulu Cami en de Marokkaanse al Nasser...!

Al jaren geleden heb ik de beschuldigingen aan de Unie van Marokkaanse Moskeeën (UMMON) weerlegd in een ANP-bericht...! De advocaat van het UMMON heeft mijn weerlegging gebruikt op de zitting, de gerechtelijke stukken getuigen ervan, vraag het Charotti en Boujoufi...!

Om alle misverstand te voorkomen: wij zijn dus broeders in de strijd voor het onrecht dat moskeeën in Nederland wordt aangedaan...! Begrijp dus als je mijn hand drukt dat het die van een vriend in die strijd is...!



Maar het gaat in mijn reactie niet om jouw persoon maar op de intolerante principes die je etaleert...

Je hebt op dit prikbord duidelijk kunnen lezen hoezeer ik de Mongolen-inval van Bush in een moslimland verafschuw!

Maar als ik jouw Wahabitische geloofsbelijdenis lees, hoor ik de echo's van Bush en Rumsfeld voor weer een nieuwe oorlog. En nu tussen moslims onderling...

En daar gruw ik van, welk goed recht jij uit de Koran daarvoor kan opvoeren...! Ik heb mijn leven eraan gewijd om moslims met elkaar en met de moderniteit te verzoenen. Maar bij jou ruik ik een smeulende tijdbom onder die vrede...! En daarom wordt ik zo fel...! Het gaat mij persoonlijk aan!

Begrijp een oorlog vandaag is niet die van twee stammen die met hun kamelen tegen elkaar optrekken en op ridderlijke wijze slag leveren...! Maar bij elke oorlog vandaag daar vallen tomahawks en clusterbommen en verdwijnen hele steden onder het puin met duizenden doden...

Je weet heel goed wat ik met mijn eerdere woorden bedoelde - jouw principes zijn makkelijk te gebruiken voor een nieuwe oorlog -, dus overtuig mij en de prikkers - ook Joesoef - dat het geen oorlogsverklaring was die je afgaf...

Maar dat je vredelievende bedoelingen hebt en dat wat voor jou ketterijen van moslims zijn, er uiteindelijk niet toedoen als het om het opbouwen van een nieuwe wereldorde voor de moslims gaat...! Want al te gauw worden principes als van jou misbruikt...!

Salam Ron.

Chatoloog
12-05-03, 18:10
Met aannames en suggesties kom je niet ver Ron

Waar heb ik gezegd dat ik een wahabist ben?
Waar heb ik vermeldt het wahabisme te erkennen?
Wat versta jij eronder?

Wat heeft hetgene wat je terugschrijft met het onderwerp te maken?
Waarom reageer je niet op de inhoud wat betreft de viering?



Ik vraag me af of je uberhaupt instaat bent om een fatsoenlijke discussie te voeren en bij het onderwerp te blijven!!

Ron Haleber
12-05-03, 18:20
Slimmerik je hebt me donders goed begrepen maar je drukt je...!

Je wil niet praten over de gewelddadige consequenties van jouw tot ketter verklaren van de meerderheid van de moslims op deze wereld...!

Het bewijst enkel maar de waarheid van mijn wat al te eerlijk geuite vermoedens jegens jou...! Klopt er dus toch met jou iets niet..? Hangt er dus aan die moskee van jou toch een luchtje...? Ik hoop van niet.


Maar het moet voor jou toch erg makkelijk zijn om me van jouw goede bedoelingen te overtuigen...!

Toch raakte ik blijkbaar aan een "zwakke plek" waar jouw dogma's onbespreekbaar zijn, hard als staal, hard als tomahawks...!

Chatoloog
12-05-03, 18:26
Geplaatst door Ron Haleber
Slimmerik je hebt me donders goed begrepen maar je drukt je...!

Je wil niet praten over de gewelddadige consequenties van jouw tot ketter verklaren van de meerderheid van de moslims op deze wereld...!

Het bewijst enkel maar de waarheid van mijn wat al te eerlijk geuite vermoedens jegens jou...! Met jou klopt echt iets niet en dus hangt aan die moskee van jou ook een luchtje...! Het spijt me.

waarom kun je niet op de inhoud van je eigen topic???? GEEN KENNIS??

dan moet je dat eerlijk vermelden en niet amateuristisch wegkruipen in je frustraties

en weer kom je met iets waar je helemaal geen bewijs voor hebt...waar zie je me de meerderheid tot ketter verklaren???

een vraagje!
Wat was jou score op school voor het onderdeel "begrijpend lezen" ?

Ik acht het namelijk niet zo hoog laat staan discussieren

Mark
12-05-03, 18:29
Wow, familiebanden tot 800 jaar terugzoeken is vast best een klus!

Ikke4real
12-05-03, 18:29
Geplaatst door Ron Haleber
[B]Slimmerik je hebt me donders goed begrepen maar je drukt je...!

Je wil niet praten over de gewelddadige consequenties van jouw tot ketter verklaren van de meerderheid van de moslims op deze wereld...!

Niemand wordt hier uit gemaakt tot niet-moslim. Aan de mensen die de verjaardag van de Profeet (vzmh) vieren wordt er alleen maar gevraagd om met bewijzen te komen.

Chatoloog
12-05-03, 18:36
Geplaatst door Ikke4real
Niemand wordt hier uit gemaakt tot niet-moslim. Aan de mensen die de verjaardag van de Profeet (vzmh) vieren wordt er alleen maar gevraagd om met bewijzen te komen.

en als je om bewijs vraagt wordt je voor een wahabist uitgemaakt

Ik weet niet eens wat het inhoudt.....!!!!!!!!!!!

Ron Haleber
12-05-03, 18:45
Geplaatst door Chatoloog
wat heeft de geboorteviering van de profeet(vzmh) met de islam te maken????
staat het in de koran?
Heeft de profeet(vzmh) ooit zijn geboortedag herdacht of gevierd?
Hebben zijn metgezellen of de vrome voorgangers dat gedaan?
Heeft het met aanbidding te maken??
Is de profeet(vzmh) daadwerkelijk op die dag geboren??
allemaal nee's
dus waarom JA ..vieren?

Chatoloog, je hebt gelijk dat om tot een ordentelijke gedachtewisseling te komen, dit niet kan gebeuren met het zomaar zonder meer toeschrijven van agressieve intenties aan jouw orthodoxie.

Maar het jou zonder meer gelijk geven met je stellingen gaat nog meer aan de zaak voorbij.

Natuurlijk zijn jouw standpunten te rechtvaardigen vanuit een bepaalde orthodoxe leeswijze van de koran die door stromingen zoals bij voorbeeld door de Muslim World League wordt gepropageerd.

Maar het is de vraag of we dan niet voorbijgaan aan de reeël bestaande islam van de afgelopen veertien eeuwen. Want deze bestond uit meer dan orthodoxie en orthopraxie...


De moslims hebben in die periode vorm gegeven aan vele inhouden van hun geloof met uitingen waarop ze dat beleefden. Daar werden vele vormen van cultuur voor gebruikt net als dat in het jodendom en christendom gebeurde.

Een rijke - niet enkel door islamitische bronnen - geïnspireerde mystiek behoorde daartoe.

In het westen was Ibn 'Arabi een voorbeeld van die mystieke vormgeving, dankbaar gebruikt door mujaheed emir Abdelkader - die tot voor kort naast hem in Damascus lag begraven.

Vanuit die mystiek ontstonden broederschappen die met hun vieringen van de mouloud van de profeet en van hun heilige stichters de islam verbreid hebben over Afrika en Azië... Een verbreiding die zonder deze turuq ondenkbaar was geweest.

Daarnaast heeft de Shi'a een eigen geloofstraditie met eigen vormgeving van symbolen en cultuur ontwikkeld die verschilde van de soennitische interpretaties.

Nu zal jij al deze rijke culturen afwijzen - neem het soefisme omdat dat niet expliciet letterlijk beschreven staat in de koran, maar een vaak esoterisch gebruik van korannieke noties is met eigen dhikr-rituelen en mawsien.

Ik wil daarbij jouw eigen persoonlijk goed recht op een eigen "orthodoxe" interpretatie van de islamitische bronnen niet betwisten.

Maar betwist je niet het goed recht van al die andere tradities van mystiek en van Shi'a die tot andere belevingen en vroomheid van islam kwamen dan jijzelf...?

Zie jij dat niet als ketterijen...? Verzinsels en uitwassen die logischerwijs bestreden moeten worden...?

Sinds Ibn Taimiya eeuwen geleden - toen de moslimwereld bedreigd werd door de Mongolen - heeft zijn militante defensieve traditie van een reductie van de islam op orthodoxie zich voortgezet.

Deze orthodoxe reductie is tenslotte als "fundamentalisme" dominerend geworden in de laatste decennia, evenzeer als defensieve ideologie van een islam die opnieuw bedreigd wordt...

Gun jij die traditionele "heterodoxe" vormen van islam het licht in de ogen of dienen ze verboden te worden, is mijn vraag?

En zo je ze wilt verbieden tot welke prijs dient dat te gebeuren...? Uitsluiting van mensen en gemeenschappen...?

Ik verwees hierboven naar enige verschijnselen die als bij de talibaan daar de consequentie van zullen zijn...!

We leven namelijk niet meer in de relatief zeer tolerante wereld van het Osmaanse Rijk, maar in een sterk gepolariseerde wereld waar godsdienstige tegenstellingen met geweld uitgevochten worden.

Ben jij dus van mening dat indien men aan jouw stellingen geen gevolg geeft, dat dit geen reden tot verbod van die andere visies en praktijken is...? Dat zij getolereerd en vreedzaam gedoogd moeten worden binnen de belevingswereld van moslims?



Ik hoop dat je op deze vragen antwoord wil geven.

Op deze wijze hoef je niet in te gaan op mijn eerdere angstdroom die naar ik hoop - een caricatuur is van jouw denk- en geloofswereld.

Ron

Chatoloog
12-05-03, 23:15
MIJN FOUT
ik moet de volgende keer goed opletten

ik heb met iemand te maken die niet eens het verschil weet tussen islam en cultuur


ik dacht al waarom had hij zoveel moeite met het beantwoorden van een paar simpele recht toe recht aan vraagjes?!!!

Ron massellllllll

Abdelkarim
13-05-03, 00:50
Geplaatst door Ron Haleber
Chatoloog, je hebt gelijk dat om tot een ordentelijke gedachtewisseling te komen, dit niet kan gebeuren met het zomaar zonder meer toeschrijven van agressieve intenties aan jouw orthodoxie.

Maar het jou zonder meer gelijk geven met je stellingen gaat nog meer aan de zaak voorbij.

Natuurlijk zijn jouw standpunten te rechtvaardigen vanuit een bepaalde orthodoxe leeswijze van de koran die door stromingen zoals bij voorbeeld door de Muslim World League wordt gepropageerd.

Maar het is de vraag of we dan niet voorbijgaan aan de reeël bestaande islam van de afgelopen veertien eeuwen. Want deze bestond uit meer dan orthodoxie en orthopraxie...


De moslims hebben in die periode vorm gegeven aan vele inhouden van hun geloof met uitingen waarop ze dat beleefden. Daar werden vele vormen van cultuur voor gebruikt net als dat in het jodendom en christendom gebeurde.

Een rijke - niet enkel door islamitische bronnen - geïnspireerde mystiek behoorde daartoe.

In het westen was Ibn 'Arabi een voorbeeld van die mystieke vormgeving, dankbaar gebruikt door mujaheed emir Abdelkader - die tot voor kort naast hem in Damascus lag begraven.

Vanuit die mystiek ontstonden broederschappen die met hun vieringen van de mouloud van de profeet en van hun heilige stichters de islam verbreid hebben over Afrika en Azië... Een verbreiding die zonder deze turuq ondenkbaar was geweest.

Daarnaast heeft de Shi'a een eigen geloofstraditie met eigen vormgeving van symbolen en cultuur ontwikkeld die verschilde van de soennitische interpretaties.

Nu zal jij al deze rijke culturen afwijzen - neem het soefisme omdat dat niet expliciet letterlijk beschreven staat in de koran, maar een vaak esoterisch gebruik van korannieke noties is met eigen dhikr-rituelen en mawsien.

Ik wil daarbij jouw eigen persoonlijk goed recht op een eigen "orthodoxe" interpretatie van de islamitische bronnen niet betwisten.

Maar betwist je niet het goed recht van al die andere tradities van mystiek en van Shi'a die tot andere belevingen en vroomheid van islam kwamen dan jijzelf...?

Zie jij dat niet als ketterijen...? Verzinsels en uitwassen die logischerwijs bestreden moeten worden...?

Sinds Ibn Taimiya eeuwen geleden - toen de moslimwereld bedreigd werd door de Mongolen - heeft zijn militante defensieve traditie van een reductie van de islam op orthodoxie zich voortgezet.

Deze orthodoxe reductie is tenslotte als "fundamentalisme" dominerend geworden in de laatste decennia, evenzeer als defensieve ideologie van een islam die opnieuw bedreigd wordt...

Gun jij die traditionele "heterodoxe" vormen van islam het licht in de ogen of dienen ze verboden te worden, is mijn vraag?

En zo je ze wilt verbieden tot welke prijs dient dat te gebeuren...? Uitsluiting van mensen en gemeenschappen...?

Ik verwees hierboven naar enige verschijnselen die als bij de talibaan daar de consequentie van zullen zijn...!

We leven namelijk niet meer in de relatief zeer tolerante wereld van het Osmaanse Rijk, maar in een sterk gepolariseerde wereld waar godsdienstige tegenstellingen met geweld uitgevochten worden.

Ben jij dus van mening dat indien men aan jouw stellingen geen gevolg geeft, dat dit geen reden tot verbod van die andere visies en praktijken is...? Dat zij getolereerd en vreedzaam gedoogd moeten worden binnen de belevingswereld van moslims?



Ik hoop dat je op deze vragen antwoord wil geven.

Op deze wijze hoef je niet in te gaan op mijn eerdere angstdroom die naar ik hoop - een caricatuur is van jouw denk- en geloofswereld.

Ron

Wat zeg je nou? WABLIEFT!!!???

Ik weet hier geen touw aan vast te knopen! Allerlei heen en weer geklets over shi'a en dan weer over sufi's en toen opeens over één of ander Abdelqader? Komop Ron! Beetje rustiger, mag het?

En wat geeft het nou als broeder Chatoloog een punt aansnijdt over de viering van mawlid? In plaats van hem te vragen hoe hij erop komt, krijgt hij een lawine van beschuldigingen en benamingen over zich heen!

Dit was niet netjes! En ik geef Chatoloog groot gelijk als hij geen zin heeft om met jou verder te praten.

Trouwens, wie ben jij om hem te beoordelen? Je zegt dat hij mensen had veroordeeld, maar in feite ben jij hier de enige die dat doet!
Weet je eigenlijk wel wat Wahabisme is? Of het wel bestaat? Denk het niet! Denk dat jij zo'n naprater bent. Weet je wie Mohamed Bin Abdelwahab was?

En de vraag of Mawlid wel of niet mag, is een goede vraag! Als je goed kijkt naar de bronnen en de bewijzen uit de Islam, dan kun je maar op één oordeel komen! Het mag niet....

En wat betreft de chorfa...., dat is zo ongelovelijk stom! En als je kijkt naar hoe die chorfa tijdens zo'n 'mawsem' (geen mawsien) aan geld binnen halen...., niet normaal! En wat doen ze met dat geld? Dat verdelen ze onderling! Het is pure oplichting!
En niet te vergeten, grote SHIRK! Iemand een macht of kracht toe schrijven die alleen Allah toekomt! Deze chorfa hebben een graf van hun over-over-over-over-over grootvader en mensen bezoeken die voor genezing, geluk of rijkdom. Dit is ketterij....

Het is ook een kasten-systeem! Degene die lid is van die chorfa familie heeft een hoger aanzien en heeft de beste baantjes. En zoals ik ook al eerder zei: ze krijgen geld binnen van de bezoekers van het graf en verdelen het onderling! Dit mag niet in de Islam! Dit is dwaling in de puurste vorm! Dit is oplichting van het eerste uur!

Verdedig nu maar het chorfa-systeem Ron!

Echt typisch iets voor het nmo om het erover te hebben!

Wa salaam

Abdelkarim


P.S.: Ouad Laou heeft de laatste tijd een ontwikkeling meegemaakt en is nu uitgegroeid tot een kleine stad. Het heeft haar eigen stadsdeel bestuur waaronder de omringende dorpen en gehuchten onder vallen. Niet te vergeten heeft ze de bekende zaterdag-markt.
De laatste tijd worden er steeds meer huisjes aan zee gebouwd en zijn er campings ingericht. Formeel valt het onder het regio-bestuur van Tetouan. In dat gebied wonen er djbella, vele kilomters verderop heb je de Rifi's (de Rif bewoners). Vanaf deze gebergten beginen de Rif-gebergten.

Ron Haleber
13-05-03, 08:14
Geplaatst door Chatoloog
MIJN FOUT
ik moet de volgende keer goed opletten

ik heb met iemand te maken die niet eens het verschil weet tussen islam en cultuur


ik dacht al waarom had hij zoveel moeite met het beantwoorden van een paar simpele recht toe recht aan vraagjes?!!!

Ron massellllllll

Jammer, ik ben blijkbaar voor mijn examen voor jouw organisaties niet geslaagd...!

Het heeft dus voor jou geen enkele zin met zo'n persoon die een andere visie op islam heeft een gesprek aan te knopen.

Nu ik gezakt ben voor mijn tentamen "fundamentalisme", kan ik mijn duikdiploma en vliegbrevet ook wel vergeten...!



Waar ligt de kortsluiting aan? Kijk nadat ik net een aantal van die lappen lange topics over de ellende met de islam in Nederland met grote ergernis had doorgelezen, werd ik gebeld door de NMO...

En hun interesse leek mij een leuk initiatief om de aandacht eens op iets plezierigs, iets geheel anders dan de islam-misère te richten, een positieve, natuurlijk ook kritische discussie over een oude moslimtraditie in Marokko...

Daarom schoot jouw onmiddellijk ongenuanceerd onislamitisch verklaren van die traditie bij mij in het verkeerde keelgat: wéér zo'n miesmakende eenzijdige reactie...

Ik kon mij er niet van weerhouden om jouw reactie met een paar korte zinnen in het negatieve perspectief te zetten dat op dit pb zeer voor de hand ligt. Wéér zo'n tot ketters verklaren van moslims...

Nadat shi'ieten eindelijk hun mussems en pelgrimages kunnen vieren, weer een oorlogsverklaring op dit pb...! Komt er dan nooit vrede...?

Maar de soennitische orthodoxie blijkt niet te vermurwen om een tolerante houding aan te nemen, ook al formuleere ik het daarna op dialogische manier...

De Saoedische hakbijl wordt weer uit het vet gehaald om de koppen te laten rollen zoals dat in Riad de gewoonte is...

Ron Haleber
13-05-03, 08:57
Geplaatst door Chatoloog
MIJN FOUT
ik moet de volgende keer goed opletten




NIET JOUW FOUT MAAR MIJN FOUT - ik had beter moeten weten...

Juist omdat ik net daarvoor de veelzeggende reactie van Maarten op jou las...

Chatoloog, ik zou tegenover jou de resultaten van mijn onderzoek in Marokko kunnen citeren die bewijzen dat de fundamentalistische soep niet zo heet wordt gegeten als hij wordt opgediend... Maar dat is toch maar water naar de zee dragen...

Want jou interesseert niet wat jonge mensen zelfstandig denken en hoe ze praktisch het geloof in hun leven realiseren, hoe ze de moderniteit met de tradities proberen te verzoenen...

Dat doet er bij jou totaal niet toe. Bij jou moeten ze hun eigen denken op nul zetten. Volkomen duidelijk wat jij wil. Jij past eeuwige onveranderlijke principes toe waarover geen discussie mogelijk is en die jongeren alleen maar mogen slikken...

Het zij zo, maar aan dergelijke fundamentalisten ga ik mijn tijd niet meer verspillen... Jehova's getuigen laat ik ook niet meer bij mij binnen.


Maarten heeft deze week al op erg duidelijke wijze uitgedrukt wat mensen te wachten staat bij een dergelijke oeverloze discussie met jou. Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik bespaar me die tijd door hem te citeren:




"Geinig dat je zegt, dat chatoloog geprobeerd heeft jonge moslims te beschermen tegen Nabil**. Guttegut, de jonkies waren helemaal in de war.. Sorry hoor, als je van sterke logica in de war raakt, dan wordt het hóog tijd dat je in de war raakt. Maar chatoloog heeft zeker geprobeerd ze met allerlei misselijkmakende methoden tegen Nabil op te zetten, ja! Chatoloog is een echte dompteur.. Je hebt gelijk dat je zegt, dat zijn taalgebruik enorm veranderd is, maar of dat ook zijn intenties anders maakt, betwijfel ik. Voor mij blijft ie voorlopig de grote propagandist van de fundi’s, tot ik zie dat zijn spul wat gaat ademen.."

"Nou, hoe ik jou [=Chatoloog] met die teksten heb zien omgaan, leek het wel alsof je an al die dingen totaal geen boodschap had. En dat kennen we hier heel goed, want christelijke fundamentalisten doen het al net zo. Je hebt gewoon de pech, dat christenen er in de afgelopen 50 jaar veel werk van gemaakt hebben, om te kijken hoe teksten misbruikt werden.
Nou kan ik helemaal niet beoordelen hoe je alles doet, en hoe je het nú doet, en nog minder kan ik een oordeel hebben over je innerlijke geloof, maar wat ik je zag doen, dat past hélemaal bij alle grappen die we hier over het misbruik maken, en over het brandhout van de amateuristische interpretaties van teksten.
Heb ík er een probleem mee? Er zijn complete theologische scholen die er een probleem mee hebben, omdat dit soort dingen juist de rotzooi in de praktijk van de godsdiensten geven, al eeuwen..

Achmed** had me al uitgenodigd naar Eindhoven. Helaas heb ik echt geen tijd voor dit soort dingen. Ik had het zéker een uitdaging gevonden! En ik vond het ook wel een eer om uitgenodigd te zijn. Maar wat me ook weerhield, dat is de praktijk, die we ook van christelijke fundamentalisten kennen.. Die zijn helemaal niet gericht op gelijkwaardige uitwisseling, maar enkel op het uitdragen van hun leer. Die praten in feite niet, maar leggen je enkel uit hoe het zit. Ze gaan ervan uit, dat ze heel wat te vertellen hebben, maar jij eigenlijk niet.. Ze begrijpen zelfs niet wat jij nou van hun begrijpt.. Dat eenrichtingverkeer is dus dodelijk vermoeiend, en levert niets op..
En als je naar het Islamforum keek, dan zag je dat Achmed tenminste nog een béetje op uitwisseling gericht was, maar jij helemaal niet!..
Wat moet ik dan in Eindhoven? Thee drinken, en aanhoren hoe jij de zaken ziet, en je leer uitdraagt?".


Ron

**Noot voor toevallige pasanten op dit pb:

Nabil verdedigde in duizenden bijdragen dat de koran begrepen moet worden zonder gebruik van hadieths. Ahmed kwam om in Kasjmir.

NIS1
13-05-03, 09:13
Deze vraag vind ik te persoonlijk..

rafiq
13-05-03, 10:12
Beste Ron en Chataloog,

Ik snap niet wie hier de plank misslaat maar dit had of kan nog een goede discussie worden.

Chataloog aan jou de beurt om het <veronderstelde>Wahabitisme te ontmaskeren!Gisteren was ik bij de zitting in Rotterdam en daar maakte de aanwezige Libanese Islamaloog de faliekante fout om Whabitisme als een sterke en onafhankelijke stroming te maken. Ook het aanhalen van diverse oelama werdt hij in het kruisverhoor lelijk gevloerd. Oelema zijn nu ook eenmaal mensen en geen "Vader", "Geestelijk Vader". Hetzelfde geldt voor veel titels die men niet altijd academisch kan verantwoorden.

Deze fijne Libanese heerschap sprak zich zelf tegen en ook zijn Nederlandse collega. Heel de tijd manouvres maken met ditto zware metamaforen dat zelfs de Rechter Commisaris tot 3 maal toe verduidelijking moest vragen omdat er een heel arsenaal van metamaforen werdt aangedragen. Salafisten, Jihadisten, Wahbi's etc.

Ik heb zelf gisteren in Rotterdam de beste spoedcursus en hoorcollege gehad over de Islam!

Chataloog, leer van Ron en zo kun je alvast oefenen als er weer een NOS Camera team komt op de stoep van Al Fourqaan!

Al die lastige vragendie op je worden afgevuurd heb je al eens geoefend met Kameraad Ron!

En dat gratis!

Salaam aleikum en Houdoe!

Abdelkarim
13-05-03, 11:34
Geplaatst door Chatoloog
en als je om bewijs vraagt wordt je voor een wahabist uitgemaakt

Ik weet niet eens wat het inhoudt.....!!!!!!!!!!!


Het is een benaming voor een fantasie. Iets dat niet bestaat.
Een benaming voor alles wat 'onbegrijpelijk' is in de Islamitische wereld. Daar hebben ze een benaming voor uitgevonden...., napraters gebruiken die term zonder kennis.

Volgende keer mag je niks zeggen, je mag zeker geen andere mening erop na houden! Want anders ben je wabist of wahahabist ofzo.


Abdelkarim

Ansari
13-05-03, 14:10
Geplaatst door Chatoloog
wat heeft de geboorteviering van de profeet(vzmh) met de islam te maken????
staat het in de koran?
Heeft de profeet(vzmh) ooit zijn geboortedag herdacht of gevierd?
Hebben zijn metgezellen of de vrome voorgangers dat gedaan?
Heeft het met aanbidding te maken??
Is de profeet(vzmh) daadwerkelijk op die dag geboren??


allemaal nee's
dus waarom JA ..vieren?


Wat versta je onder vieren? Een coctail party ofzo?

Mag je de profeet niet dankbaar zijn voor alles wat hij heeft gedaan in deze wereld? Dankbaar zijn voor de boodschap die hij meebracht. Mag je op deze speciale dag niet naar de moskee gaan? Mag je op deze dag niet eventueel de quran lezen?

Mag je geen evenement organiseren in de moskee met als doel dichterbij tot God komen?

Chatoloog
13-05-03, 14:24
Geplaatst door Ansari
Wat versta je onder vieren? Een coctail party ofzo?

Mag je de profeet niet dankbaar zijn voor alles wat hij heeft gedaan in deze wereld? Dankbaar zijn voor de boodschap die hij meebracht. Mag je op deze speciale dag niet naar de moskee gaan? Mag je op deze dag niet eventueel de quran lezen?

Mag je geen evenement organiseren in de moskee met als doel dichterbij tot God komen?

vragen beantwoordt met vragen

Leuke boel hier!

wel een compliment dat je tenminste bij het onderwerp blijft

lennart
13-05-03, 14:35
Geplaatst door Chatoloog
vragen beantwoordt met vragen

Leuke boel hier!

wel een compliment dat je tenminste bij het onderwerp blijft

Als je dan toch ontopic wil blijven, het gaat over de Chorfa en het zoeken naar iemand die daar iets over wil vertellen. Of de verjaardag vieren van de profeet, Islamitische wenselijk ja dan nee, heeft niets met het topic te maken. Open een nieuwe topic!

Ron Haleber
13-05-03, 14:36
Geplaatst door Ansari



Mag je geen evenement organiseren in de moskee met als doel dichterbij tot God komen?



Nee domoor, natuurlijk mag jij dat niet zolang je bij chatoloog je vliegbrevet nog niet behaald hebt...!



http://graverdammer.vrijspraak.org/images/articles/HoeLeuk-Vliegbrevet.jpg

Ron Haleber
13-05-03, 15:57
Geplaatst door Chatoloog
wat heeft de geboorteviering van de profeet(vzmh) met de islam te maken????
staat het in de koran?
Heeft de profeet(vzmh) ooit zijn geboortedag herdacht of gevierd?
Hebben zijn metgezellen of de vrome voorgangers dat gedaan?
Heeft het met aanbidding te maken??
Is de profeet(vzmh) daadwerkelijk op die dag geboren??

allemaal nee's
dus waarom JA ..vieren?


Lennart heeft al opgemerkt dat Chatoloogs vragen geheel off topic waren...! Het gaat hier om het onderwerp dat de Ned. Moslim Omroep aan de orde stelde... Maar goed ik ging er op in.

Om Chatoloog tevreden te stellen: Chatoloog al jouw "neens" worden niet gesteund door de ulema van de Azhar, noch door de befaamde sheich Yusuf Al-Qaradawi...!

Er is dus niet veel fantasie voor nodig te ontdekken op welke obscure ketterse sektarische groep - afgescheiden van de hoofdstroom der moslims - Chatoloog zich baseert...!

So my dear brothers, in future: Beware of the Heresies of Chatoloog - the Ennemy of true Islam...!

Keep in touch with the mainstream of Islam and don't listen to Iblis and his servants hiding faraway in the African desert...!



Celebrating the Prophet's Birthday

Question As Salaamu `alaykum. Does celebrating the birthday of Prophet Muhammad, peace and blessings be upon him, have any evidence from the Qur'an and Sunnah? www.Sunnidawateislami.Com has answered that question in their question-answer column saying that it is allowed to celebrate the Prophet's birthday, the Qur`an has approved it and there is evidence from it in the Sunnah. When I discuss this matter with my family, I tell them it is Bid`ah (innovation). Am I right? I'd like you to please clarify this matter to me. I'd also like to know the correct date of birth of our Prophet, peace and blessings be upon him, and the date he died.

Date 12/May/2003

Mufti
Group of Muftis

Answer
Wa`alykum As-salaamu wa Rahmatul Allahi wa Barakaatuh.

In the Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful.

All praise and thanks are due to Allah , and peace and blessings be upon His Messenger.

Dear questioner, first of all, we'd like to voice our appreciation for the great confidence you repose in us. Our utmost wish is to have our efforts come up to your expectation. May Allah help us all keep firm on the Straight Path, Amen!

As regard your question, Sheikh `Atiyyah Saqr, former head of Al-Azhar Fatwa Committee, states :

"According to historians, the Fatimides were the first to celebrate the Prophet's birthday. Qalqashandi, in his book Subh Al-A`sha, says that the Fatimides used to make a huge celebration in Egypt and distribute large amounts of sweets for the occasion. Actually, the Fatimides used to celebrate the birthdays of other members of the Prophet's family and they also celebrated Christ's birthday.

However, all of these celebrations were stopped in 488 upon an order from Caliph Al-Musta`li billah appointed as prime minister Al-Afdal Shahindah, son of Commander-in-chief Badr Al-Jamaali, a powerful man who conformed to the Sunnah as stated by Ibn Al-Atheer in his book Al-Kamel, volume 8, page 302.

People stopped celebrating such occasions till Al-Ma'moon Al-Bataa'ihi came to power and issued an official decree in 517 enjoining the distribution of alms in 12th Rabee` Al-Awwal. Sanaa' Al-Malik was in charge of distributing them.

When the Ayoubides came to power, they stopped all Fatimide practices, but families used to celebrate the Prophet's birthday in their houses. Then it returned to be officially celebrated at the beginning of the seventh century in the city of Irbil upon a decree from its prince, Muzafar Al-Deen Abi Sa`d Kawakbri Ibn Zein Ed-Deen `Ali- Ibn Tabakatikin, who was a Sunni.

Muzafar gave great care and attention to such celebrations and ordered marquis to be erected starting from the beginning of Safar. Such tents, which were wonderfully decorated and extended from Al-Qal`a gate till the Khandaq gate. Muzafar used to go everyday after `Asr prayer to watch the festivities in these tents.

The celebration was sometimes held on the 8th of Rabee` Al-Awwal (and sometimes on the 12th) which used to be an official holiday so that the people could enjoy the festival. Two days before the actual celebration, Muzafar used to order the sheep, cows and camels to be slaughtered in the main avenue amidst cheerful festivities, then the meat would be cooked and distributed among the people.

Ibn Al-Haajj Abu `Abdullah Al-`Abdari says that such festivals were widespread in Egypt during his rein and condemned the innovations that used to take place during such festivals. (Al-Madkhal, volume 2, p 11, 12)

Many books were written on the Prophet's birthday in the seventh century such as the stories of Ibn Dahya, who died in Egypt in 633 AH, Muhy Ed-Deen Ibn Al-`Arabi, who died in Damascus in 683 AH, Ibn Taghrabik, who died in Egypt in 670 AH; and Ahmad Al-`Azli and his son Muhammad, who died in Sabata in 670 AH.

Due to the spread of innovation during such celebrations, scholars have denounced them and stated that they were groundless. Among those scholars is the Maliki jurist Taaj Ad-Deen `Umar Ibn Al-Lakhmi Al-Sakandari known as Al-Fakahaani, who died in 731 AH; he wrote his thesis Al-Mawrid fil Kalaam `Ala-Mawlid on this issue and As-Syooti quotes it in his book Husn Al-Maqsid.

Sheikh Muhammad Fadl `Ashoor says that in the ninth century, scholars were divided over the issue. Some said it was permissible, others said it was not and it was recommended by As-Siyooti, Ibn Hajar Al-`Asqalaani and Ibn Hajar Al-Haythmi, yet they condemned the innovations that took place during such festivities. Their opinion was derived from the verse: "And remind them of the days of Allah" (Ibraheem: 5).

Explaining the previous verse, An-Nasaa`i and `Abdullaah Ibn Ahmad report in Zawayd Al-Musnad and Al-Bayhaqi in Shu'ab Al-Iman reports on the authority of Ibn Ka`b that he said that the Prophet, peace and blessings be upon him, said: "The days of Allah" are Allah's Blessings and Signs, and the Prophet's birth is a great bliss. (Al-Aloosi's Rooh Al-Ma`aani)

Muslim reports on the authority of Qatadah Al-Ansaari that the Prophet, peace and blessings be upon him, was asked about fasting on Monday and he replied: "It is the day on which I was born and on which I received the Divine Revelation". It is also reported on the authority of Ibn `Abbas and Ibn Jabir that the Prophet, peace and blessings be upon him, was born in the "year of the elephant" on the 12th of Rabee` Al-Awwal. He also received the Divine Revelation, ascended to the Heavens, migrated to Madinah and died on the 12th of Rabee` Al-Awwal.

The Prophet, peace and blessings be upon him, says that the day he was born was a special day. Since it is well known from Shari`ah that Muslims should seize the opportunity in blessed days and do good deeds, Muslims should celebrate the Prophet's birthday so as to thank Allah for guiding them to Islam through Prophet Muhammad, peace and blessings be upon him.

Therefore, celebrating the Prophet's birthday is permissible provided that it does not include committing any of the prohibited things . As for throwing banquets, this comes under the verse saying: "O ye who believe! Eat of the good things wherewith We have provided you, and render thanks to Allah if it is (indeed) He whom ye worship.þ" (Al-Baqarah: 172)

My opinion is that celebrating such a religious occasion is recommended especially nowadays for youth have become forgetful of these religious occasions and their significance because they have indulged in other celebrations .

Celebrating such a great event should be done through reading more about the Prophet's Sunnah and life, building mosques, religious institutes and doing other forms of charity work that remind people of the Prophet's life and his struggle.

Therefore, it is permissible to celebrate the Prophet's birthday as an expression of our love to him and our endeavor to follow him as an example provided that these celebrations do not involve any of the prohibited things. Some prohibited things are improper intermingling between men and women, behaving improperly at mosques and partaking in innovations such as worshiping at tombs and other things that violate the teachings of Islam. If such previously mentioned violations surpass the religious benefit realized from these celebrations, then they should be stopped in order to prevent harm and wrongdoing as indicated in the Shari`ah."

Sheikh Yusuf Al-Qaradawi adds:

"We all know that the Companions of the Prophet, peace and blessings be upon him, did not celebrate the Prophet's birthday , Hijrah or the Battle of Badr, because they witnessed such events during the lifetime of the Prophet who always remained in their hearts and minds.

Sa`d Ibn Abi Waqqaas said that they were keen on telling their children the stories of the Prophet's battles just as they were keen on teaching them the Qur'an. Therefore, they used to remind their children of what happened during the Prophet's lifetime so they did not need to hold such celebrations. However, the following generations began to forget such a glorious history and its significance. So such celebrations were held as a means of reviving great events and the values that we can learn from them.

Unfortunately, such celebrations include some innovations when they should actually be made to remind people of the Prophet's life and his call. Actually, celebrating the Prophet's birthday means celebrating the birth of Islam. Such an occasion is meant to remind people of how the Prophet lived.

Allah Almighty says: "Verily in the Messenger of Allah ye have a good example for him who looketh unto Allah and the last Day, and remembereth Allah much." (Al-Ahzab: 21)
þ
By celebrating the Prophet's Hijrah, we should teach people values such as sacrifice, the sacrifice of the Companions, the sacrifice of `Ali who slept in the Prophet's place on the night of the Hijrah, the sacrifice of Asmaa' as she ascended the Mountain of Thawr. We should teach them to plan the way the Prophet planned for his Hijrah, and how to trust in Allah as the Prophet did when Abu Bakr told him: "We could be seen so easily, the Prophet replied saying: "O Abu Bakr! What do you think of two when Allah is their third?" "Have no fear, for Allah is with us." (At-Tawbah: 40)

We need all these lessons and such celebrations are a revival of these lessons and values. I think that these celebrations, if done in the proper way, will serve a great purpose, getting Muslims closer to the teachings of Islam and to the Prophet's Sunnah and life.

As for the second part of the question, the exact date of the Prophet's birth is controversial, but it is most likely to be on Monday, 9th Rabee` Al-Awwal (20th or 22nd of April, 571 AC ), the same year in which the invasion of the Elephants took place against the Ka`bah. And he, peace and blessings be upon him, passed away on Monday 12, Rabee` Al-Awwal in the eleventh year of Hijrah (8 June 632 AC.)"

Allah Almighty knows best.


Greetings from Bil@l II, son of Ron al-Halebi, son of Harun al-Rachid - knight of the most honorable Lady, the Emira of all the believers of the Netherlands.

Abdelkarim
14-05-03, 01:08
Mawlid al-nabi (de profeet's geboortedag)

Een vraag aan sheich Munajjid: Waarom accepteren sommige mensen wel en andere niet de viering van de geboortedag van de profeet (salallahoe alaihi wa sallam)? Is het wel of niet toegestaan in de islaam?

Antwoord: Alle lof is voor Allah.

Er staat niets in de Qoraan waardoor we de mawlid of geboortedag van de profeet (salallahoe alaihi wa sallam) zouden vieren. De profeet (salallahoe alaihi wa sallam) zelf heeft dit niet gedaan, noch heeft hij iemand anders bevolen dit te doen. Niet tijdens zijn leven noch na zijn dood. Hij (salallahoe alaihi wa sallam) vertelde hen juist niet overdreven met hem te doen, zoals de christenen over Isa (Jezus) hadden overdreven. Hij heeft gezegd: “Overdrijf niet over mij zoals de christenen overdreven over de zoon van Meryam. Ik ben slechts een slaaf, zeg dus: ‘De slaaf van Allah en Zijn boodschapper.’” (Al-Boechaarie)


Wat is overgeleverd is dat de profeet (salallahoe alaihi wa sallam) zijn geboortedag een dag van aanbidding heeft gemaakt, en dit is iets totaal anders dan vieren. Er werd hem gevraagd over vasten op maandag, en hij zei: “Dat is de dag waarop ik geboren ben en de dag waarop aan mij de Missie was toevertrouwd of waarop ik voor het eerst de Openbaring kreeg.” (Moeslim, al-Nisa’I en Aboe Dawoed).


We weten dat de metgezellen het meest van alle mensen van de profeet (salallahoe alaihi wa sallam) hielden. Is er overgeleverd dat Aboe Bakr (radiallahoe 'anhoe), die hem het meest nabij stond, de geboortedag van de profeet (salallahoe alaihi wa sallam) vierde? Is er overgeleverd dat Omar (radiallahoe 'anhoe) , die twaalf jaar regeerde, of Othmaan (radiallahoe 'anhoe) dit deden? Is er overgeleverd dat Ali (radiallahoe 'anhoe) , zijn familie en pleegzoon, dit deed? Is er overgeleverd dat een van de metgezellen dit deed? Neen, bij Allah! Komt dit omdat zij niet op de hoogte waren van de belangrijkheid of hielden zij niet oprecht van de profeet (salallahoe alaihi wa sallam)? Niemand zal dat zeggen behalve degene die is afgedwaald en anderen laat afdwalen. Heeft een van de imaams - Aboe Haniefah, Maalik, al-Shaafi’I, Ahmed, al-Hasan al-Basri, Ibn Sierien – dit gedaan of anderen bevolen het te doen of gezegd dat het goed was? Bij Allah, neen! Het is nog niet eens genoemd gedurende de eerste en beste drie eeuwen. De profeet (salallahoe alaihi wa sallam) zei in een sahih hadieth: “De beste van de mensen is mijn generatie, dan die daarna komen, dan die daarna komen. Dan zullen er mensen komen die zich niet druk maken of hun getuigenis voor hun eed komt of andersom (ze nemen deze zaken niet serieus).” (al-Boechaarie, Moeslim en al-Tirmidhi)


De viering van de geboortedag van de profeet (salallahoe alaihi wa sallam) werd pas eeuwen later geintroduceerd, toen vele hoofdzaken van de ware religie (de islaam) waren verdwenen en bida’ wijdverspreid was.


Aldus werd de viering een teken van iemands liefde voor de profeet (salallahoe alaihi wa sallam). Maar is het mogelijk dat de metegezellen, de imaams en de mensen van de drie beste generaties dit niet wisten??? En de mensen die in latere tijden leefden wisten wel hoe belangrijk dit was??! De Qoraan zegt ons dat houden van de profeet wordt getoond door het volgen van de leiding die hij heeft gebracht. Allah zegt:

“Zeg (O Mohammed): ‘Als jullie van Allah houden, volg mij dan: Allah zal van jullie houden en jullie je zonden vergeven. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig.

Zeg: ‘Gehoorzaamt Allah en de boodschapper, maar als jullie je afwenden: voorwaar, Allah houdt niet van de ongelovigen.” (Soerah ali-Imran: 31,32)

De eerste aya legt uit dat houden van slechts een bewering is, maar het bewijs van zijn oprechtheid is het volgen wat de boodschapper van Allah (salallahoe alaihi wa sallam) heeft gebracht. De tweede aya bevestigt opnieuw de belangrijkheid en de noodzaak van het gehoorzamen van Allah en Zijn boodschapper (salallahoe alaihi wa sallam). Allah eindigde deze aya met een zeer krachtige waarschuwing waarin degenen die weigeren te gehoorzamen worden omschreven als kaafirs (ongelovigen), en Allah houdt niet van de ongelovigen.Wij vragen Allah ons hiertegen te beschermen. De profeet vertelde ons over het gevaar van het niet gehoorzamen aan hem en het gevaar van het toevoegen aan hetgeen hij heeft gebracht. De viering van mawlid of zijn geboortedag is zeker een toevoeging aan hetgeen hij heeft gebracht – hierover is overeenstemming van de geleerden.

De profeet heeft gezegd: “De beste toespraak is uitgedrukt in Allahs Boek, en de beste leiding is de leiding van Mohammed. Het slechtste van de zaken zijn die zaken die nieuw toegevoegd zijn (bida’) en iedere bida’ is een afdwaling.” (Moeslim em Nasa’i)

Wij vragen Allah ons te beschermen tegen bida’ en ons te zegenen door ons te helpen het Rechte Pad te volgen. Allah weet het best. Moge Allah onze profeet Mohammed zegenen.


Vertaald door www.eltawheed.nl

Ron Haleber
14-05-03, 06:10
Geplaatst door Abdelkarim
Mawlid al-nabi (de profeet's geboortedag)

Een vraag aan sheich Munajjid: Waarom accepteren sommige mensen wel en andere niet de viering van de geboortedag van de profeet (salallahoe alaihi wa sallam)? Is het wel of niet toegestaan in de islaam?

Vertaald door www.eltawheed.nl


Beste Abdelkrim,

Allereerst hoop ik dat je je aan mij opgevraagde kennis over de Wahabieten voldoende hebt kunnen opsteken tijdens de zittingen van het Gerechtshof te Rotterdam tegen de 12 verdachten rond de Al-Fourqaan-moskee te Eindhoven, met name vanuit de verklaringen der getuige-deskundigen tijdens de zitting van 13 mei.

Je kon je daar dus door binnen- en buitenlandse deskundigen uitvoerig laten informeren. Voorzover je het niet begrepen hebt, kan onze broeder Rafiq die daar aanwezig was en met deze geleerden ampel van gedachte wisselde, je exact informeren. Ik ga er dus vanuit dat in deze lacune van je kennis voorzien is of dat je contact met onze broeder opneemt...!



Voor wat betreft het vieren van de verjaardag van de profeet , maak je gebruik van informatie van de beruchte fundamentalistische moskee "el Tawheed" hier in Amsterdam. Voor de valse leringen die van deze moskee uitgaan is al vaak door vele geleerden en anderen gewaarschuwd.

Het is duidelijk dat deze moskee Marokkanen van de mainstream van het geloof der Marokkaanse moslims als beleden sinds de Profeet Mohamed (swt) in het Emiraat van het Westen, al Maghreb al-Aqsa (Marokko) wil vervreemden en hen tot sektarische ketterijen wil verleiden.

Het is mij zeer de vraag of er bij el-Tawheed enig respect heerst t.a.v. de tradities, gebruiken en praktijken die de gelovigen in Marokko sinds Idriss I al meer dan 10 eeuwen volgen...?

Dat juist deze onbetrouwbare nieuwlichters van el Tawheed de duizend jaar oude gebruiken van het islamitische Emiraat der Maghreb als bida'a - nieuwlichterij - bestempelen, wekt bij mij geen enkele verwondering.

Vanzelfsprekend ontkennen deze veroorzakers van fitna het gezag van de gevestigde autoriteiten der Oemma zoals de raad der mufties van de Al Azhar en zelfs van sheich Qaradawi die ik uitvoerig citeerde als antwoord op de vragen van Chatoloog.

Ik zie in de opinies van el Tawheed dan ook geen enkele bijdrage tot kennis omtrent de gebruiken der Oemma, met name niet voor wat betreft het Westers Emiraat dat zich de bescherming van al Quds namens dezelfde Oemma tot taak stelt; en daarnaast langdurig het voorzitterschap van de Associatie der Islamitische Landen voorzit.

Abelkrim, keer dus terug van je schreden op de dwaalwegen der scheurmakers en voeg je weer bij de mainsteam der Oemma zoals beleden en in praktijk beoefend door de gelovigen van het Westers Emiraat...!

Ron

Sawda
14-05-03, 08:22
Praise be to Allaah the Lord of the Worlds, and blessings and peace be upon our Prophet Muhammad and all his family and companions.

Ruling on celebrating the Prophet’s birthday
Celebrating the occasion of the birthday of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) is forbidden and is to be rejected for a number of reasons:

1 – it is not part of the Sunnah of the Messenger (peace and blessings of Allaah be upon him) or of the khaleefahs who succeeded him. Since this is the case, then it is a forbidden innovation, because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “I urge you to follow my Sunnah and the way of the rightly-guided khaleefahs after me; adhere to it and cling to it firmly. Beware of newly-invented things, for every newly-invented thing is an innovation (bid’ah) and every innovation is a going-astray.” (Narrated by Ahmad, 4/126; al-Tirmidhi no. 2676).

Celebrating the Mawlid is an innovation introduced by the Shi’a Faatimids after the three best centuries in order to corrupt the religion of the Muslims. If a person does anything in order to draw closer to Allaah which was not done by the Messenger (peace and blessings of Allaah be upon him) or enjoined by him, and was not done by the khaleefahs who succeeded him, this action implies that he is accusing the Messenger of not explaining the religion to the people, and that he disbelieves in the words of Allaah (interpretation of the meaning):

“This day, I have perfected your religion for you”

[al-Maa'idah 5:3]

because he is adding something extra and claiming that it is a part of the religion, but the Messenger (peace and blessings of Allaah be upon him) did not bring this.

2 – Celebrating the birthday of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) is an imitation of the Christians, because they celebrate the birth of the Messiah (peace be upon him). Imitating them is extremely haraam. The hadeeth tells us that it is forbidden to imitate the kuffaar, and we are commanded to differ from them. The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Whoever imitates a people is one of them” (narrated by Ahmad, 2/50; Abu Dawood, 4/314). And he said, “Be different from the mushrikeen” (narrated by Muslim, 1/222, no. 259) – especially with regard to things that are the symbols or rituals of their religion.

3 – Besides being bid’ah and an imitation of the Christians, both of which are haraam, celebrating the birthday of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) is also a means that leads to exaggeration and excess in venerating him, which even goes as far as calling upon him (making du’aa’ to him) and seeking his help, instead of calling upon Allaah, as happens now among many of those who observe the bid’ah of the Mawlid, when they call upon the Messenger instead of Allaah, and ask him for support, and sing qaseedahs (odes) of shirk praising him, like Qaseedat al-Burdah etc. The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) forbade going to extremes in praising him, as he said: “Do not extol as the Christians extolled the son of Maryam. For I am just His slave, so say, the slave of Allaah and His Messenger” (narrated by al-Bukhaari, 4/142, no. 3445; al-Fath, 6/551), i.e., do not exaggerate in praising me as the Christians exaggerated in praising the Messiah and venerated him until they worshipped him instead of Allaah. Allaah forbade them to do that when he said (interpretation of the meaning):

“O people of the Scripture (Christians)! Do not exceed the limits in your religion, nor say of Allaah aught but the truth. The Messiah ‘Eesa (Jesus), son of Maryam (Mary), was (no more than) a Messenger of Allaah and His Word, (“Be!” — and he was) which He bestowed on Maryam (Mary) and a spirit (Rooh) created by Him”

[al-Nisaa’ 4:171]

Our Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) forbade us to exaggerate concerning him lest the same thing happen to us as happened to them, so he said: “Beware of exaggeration, for those who came before you were destroyed because of exaggeration” (narrated by al-Nasaa’i, 5/268; classed as saheeh by al-Albaani in Saheeh Sunan al-Nasaa’i, no. 2863).

4 – Observing the innovation of the Prophet’s birthday opens the door to other kinds of bid’ah and being distracted by them from the Sunnah. Hence you find that the innovators are very active when it comes to bid’ah and very lazy when it comes to the Sunnah; they hate it and regard those who follow it as enemies, until their entire religion is innovated anniversaries and Mawlids. They have split into various groups, each of which commemorates the anniversary of its imaam’s birth, such as the births of al-Badawi, Ibn ‘Arabi, al-Dasooqi and al-Shaadhili. No sooner do they end the celebration of one birthday but they start the celebration of another. This results in exaggeration concerning these dead people and others, and in calling upon them instead of Allaah, believing that they can bring benefit and cause harm, until they deviate from the religion of Allaah and go back to the religion of the people of the Jaahiliyyah of whom Allaah says (interpretation of the meaning):

“And they worship besides Allaah things that harm them not, nor profit them, and they say: ‘These are our intercessors with Allaah’”

[Yoonus 10:18]

“And those who take Awliyaa’ (protectors, helpers, lords, gods) besides Him (say): ‘We worship them only that they may bring us near to Allaah’”

[al-Zumar 39:3]

Bron: Shaykh Dr. Saalih ibn Fawzaan al-Fawzaan

Tomas
14-05-03, 08:45
Geplaatst door Sawda
He said: "Do not exaggerate about me as the Christians exaggerated about the son of Maryam (Mary).

En doet Ayaan dat een keertje, dan krijgt ze de hele goegemeente over zich heen.

Ron Haleber
14-05-03, 08:47
Geplaatst door Sawda

http://www.hareco.nl/salva2.jpg

The Permanent Committee for Islamic Research and Fatawa

Why some birds accept and some do not accept the celebration of the Prophet's Birthday? What is your opinion?

Bron: www.islamweb.net

Beste Sawda,

Stop lieve meid...! We kunnen natuurlijk makkelijk met je papegaaitjes nog van 500 moslim-websites lappen tekst gaan plukken...

Zeker zoals jij doet zonder ook maar één woord commentaar! -. Maar dat is hier absoluut niet de bedoeling...!


De tekst die ik gaf van de mufties van Al Azhar, de autoriteit voor de mainstream van de islam
- en daarnaast de tekst van Abdelkrim van de tegenstander daarvan, de fundamentalististische al-Tawheed-moskee in Amsterdam bieden een goed uitgangspunt voor discussie...!

Vertel dus duidelijk in eigen woorden wat jouw tekst daar aan toevoegt...!

We hebben hier geen enkele behoefte aan een kolonie van papagaaien die lappen van onbegrepen engelse teksten als uileballen gaat uitbraken...!

Ik ga ervan uit dat je hersens hebt (...???), dus kom met een mening over de eerste twee tegengestelde posities en waarin jouw mening daar eventueel van verschilt...!


Ik gaf al een goed voorbeeld van die analyse... Dus als je meer bent dan een vrome papagaai, volg mij daarin.

Sawda, val niet van je stokje, hoor...! Moet ik je bakje met zangzaad even bijvullen...?

Mocht je toch nog problemen hebben, wend je dan tot onderstaande stichting:



http://www.papegaai.org/buttons/nlgaai.gif

Sawda
14-05-03, 09:20
Geplaatst door Ron Haleber
Beste Sawda,

Stop...! We kunnen natuurlijk nog van 500 websites lappen tekst gaan plukken. Maar dat is hier niet de bedoeling...!


De tekst die ik gaf van de mufties van Al Azhar, de autoriteit voor de mainstream van de islam - en de tekst van Abdelkrim van de tegenstander daarvan, de fundamentalististische al-Tawheed-moskee in Amsterdam bieden een goed uitgangspunt voor discussie...!

Vertel dus duidelijk in eigen woorden wat jouw tekst daar aan toevoegt...!

We hebben hier geen enkele behoefte aan een kolonie van papagaaien die lappen van onbegrepen engelse teksten gaan uitbraken...!

Ik ga ervan uit dat je hersens hebt (???), dus kom met een mening over de eerste twee tegengestelde posities en waarin jouw mening daar eventueel van verschilt...!

Ik gaf al een goed voorbeeld van die analyse... Dus als je meer bent dan een vrome papagaai, volg mij daarin. Val niet van je stokje, hoor...!

Ron,

Mijn mening baseer ik op bronnen van de soenna of koran en niet via uitspraken van Al Azhar.

Als wij moslims deze geboortedag niet vieren dan hebben wij daar bepaalde redenen voor. Je moet je hierdoor ook niet aangevallen voelen of ons zien als extremisten.

Ik weet dat jij nogal voorstander bent van innovaties in de islam maar ik niet. Deze geboortefeest is ook een vorm van innovatie, ik kan hierdoor ook begrijpen waarom jij deze dag graag gevierd wil zien.

Wij gedenken Allah (swt) en Mohammed (vzmh) elke dag, ons leven is eigenlijk helemaal gebaseerd op de leefwijze van Mohammed (vzmh), jammer genoeg niet helemaal maar we proberen het althans wel.

Met deze tekst wil ik alleen aangeven dat deze dag pas eeuwen later gevierd werd maar in de tijd van Rasoel (vzmh), Sahabah of de 4 imams niet.

Sawda
14-05-03, 09:50
Geplaatst door Ron Haleber
Beste Sawda,

Stop lieve meid...! We kunnen natuurlijk makkelijk met je papegaaitjes nog van 500 moslim-websites lappen tekst gaan plukken...

Zeker zoals jij doet zonder ook maar één woord commentaar! -. Maar dat is hier absoluut niet de bedoeling...!


De tekst die ik gaf van de mufties van Al Azhar, de autoriteit voor de mainstream van de islam
- en daarnaast de tekst van Abdelkrim van de tegenstander daarvan, de fundamentalististische al-Tawheed-moskee in Amsterdam bieden een goed uitgangspunt voor discussie...!

Vertel dus duidelijk in eigen woorden wat jouw tekst daar aan toevoegt...!

We hebben hier geen enkele behoefte aan een kolonie van papagaaien die lappen van onbegrepen engelse teksten als uileballen gaat uitbraken...!

Ik ga ervan uit dat je hersens hebt (...???), dus kom met een mening over de eerste twee tegengestelde posities en waarin jouw mening daar eventueel van verschilt...!


Ik gaf al een goed voorbeeld van die analyse... Dus als je meer bent dan een vrome papagaai, volg mij daarin.

Sawda, val niet van je stokje, hoor...! Moet ik je bakje met zangzaad even bijvullen...?

Mocht je toch nog problemen hebben, wend je dan tot onderstaande stichting:



http://www.papegaai.org/buttons/nlgaai.gif

Ron, weet je waar je goed in bent dat is moslims op een dwaalspoor te brengen. En moslims die een juiste visie hebben op islam belachelijk te maken.

Ik vind dit heel laag van je, bah.

Ps: ik had al die tijd gevonden dat Cc je te hard aanpakte maar nu begrijp ik waarom.

Ron Haleber
14-05-03, 09:55
Geplaatst door Sawda



Mijn mening baseer ik op bronnen van de soenna of koran en niet via uitspraken van Al Azhar.

Ieder van de 1.3 miljard moslims die een uitspraak over islam doet "baseert zich op de bronnen van de soenna of koran"... Waarop zou een moslim het anders moeten doen...???

Maar het lijkt me verkieselijk uit die 1.3 miljard opinies - waaronder de jouwe - een keuze te maken...? Anders zijn we op maroc.nl nog wel een eeuwigheid bezig...?!

Daarom leek me de tegengestelde keuze tussen mij en Abdelkarim - Azhar en Fundamentalisme - een zinnige om daarop commentaar te geven.


Als wij moslims deze geboortedag niet vieren dan hebben wij daar bepaalde redenen voor. Je moet je hierdoor ook niet aangevallen voelen of ons zien als extremisten. Ik weet dat jij nogal voorstander bent van innovaties in de islam maar ik niet.


Ik voel me helemaal niet aangevallen noch zie ik jou als extremiste, hoewel ik je erg arrogant vindt als jij voor "wij moslims" claimt te spreken - Waar haal je die afschuwelijke pretenties vandaan...?



Met deze tekst wil ik alleen aangeven dat deze dag pas eeuwen later gevierd werd maar in de tijd van Rasoel (vzmh), Sahabah of de 4 imams niet.

Dat had je al historisch heel gedetailleerd kunnen lezen in het voortreffelijke commentaar van de al-Azhar dat ik plaatste. We hebben geen behoefte aan 1.3 miljard herhalingen, hoe supervroom bedoeld ook... Dus nogmaals: a.u.b. geen herhalende papegaaienpraat maar persoonlijke eigen opinies a.u.b.

Ron Haleber
14-05-03, 10:04
Geplaatst door Sawda
Ron, weet je waar je goed in bent dat is moslims op een dwaalspoor te brengen. En moslims die een juiste visie hebben op islam belachelijk te maken.

Ik vind dit heel laag van je, bah.

Ps: ik had al die tijd gevonden dat Cc je te hard aanpakte maar nu begrijp ik waarom.

Nu ga je het niet op de bal maar op de persoon spelen...! Daar doe ik verder niet aan mee - roddelen van vrouwen en aanzetten tot roddelen daar hield de Profeet (swt) al helemaal niet van...!


Als ik de mufti-raad van de al-Azhar citeer - de hoogste autoriteit van de mainstream Oemma -, dan breng ik dus "moslims op een dwaalspoor"... Nu laat je toch wel heel duidelijk merken een verstokte fundamentaliste te zijn...!

Abdelkarim
14-05-03, 13:03
Geplaatst door Ron Haleber
Beste Abdelkrim,

Allereerst hoop ik dat je je aan mij opgevraagde kennis over de Wahabieten voldoende hebt kunnen opsteken tijdens de zittingen van het Gerechtshof te Rotterdam tegen de 12 verdachten rond de Al-Fourqaan-moskee te Eindhoven, met name vanuit de verklaringen der getuige-deskundigen tijdens de zitting van 13 mei.

Je kon je daar dus door binnen- en buitenlandse deskundigen uitvoerig laten informeren. Voorzover je het niet begrepen hebt, kan onze broeder Rafiq die daar aanwezig was en met deze geleerden ampel van gedachte wisselde, je exact informeren. Ik ga er dus vanuit dat in deze lacune van je kennis voorzien is of dat je contact met onze broeder opneemt...!



Voor wat betreft het vieren van de verjaardag van de profeet , maak je gebruik van informatie van de beruchte fundamentalistische moskee "el Tawheed" hier in Amsterdam. Voor de valse leringen die van deze moskee uitgaan is al vaak door vele geleerden en anderen gewaarschuwd.

Het is duidelijk dat deze moskee Marokkanen van de mainstream van het geloof der Marokkaanse moslims als beleden sinds de Profeet Mohamed (swt) in het Emiraat van het Westen, al Maghreb al-Aqsa (Marokko) wil vervreemden en hen tot sektarische ketterijen wil verleiden.

Het is mij zeer de vraag of er bij el-Tawheed enig respect heerst t.a.v. de tradities, gebruiken en praktijken die de gelovigen in Marokko sinds Idriss I al meer dan 10 eeuwen volgen...?

Dat juist deze onbetrouwbare nieuwlichters van el Tawheed de duizend jaar oude gebruiken van het islamitische Emiraat der Maghreb als bida'a - nieuwlichterij - bestempelen, wekt bij mij geen enkele verwondering.

Vanzelfsprekend ontkennen deze veroorzakers van fitna het gezag van de gevestigde autoriteiten der Oemma zoals de raad der mufties van de Al Azhar en zelfs van sheich Qaradawi die ik uitvoerig citeerde als antwoord op de vragen van Chatoloog.

Ik zie in de opinies van el Tawheed dan ook geen enkele bijdrage tot kennis omtrent de gebruiken der Oemma, met name niet voor wat betreft het Westers Emiraat dat zich de bescherming van al Quds namens dezelfde Oemma tot taak stelt; en daarnaast langdurig het voorzitterschap van de Associatie der Islamitische Landen voorzit.

Abelkrim, keer dus terug van je schreden op de dwaalwegen der scheurmakers en voeg je weer bij de mainsteam der Oemma zoals beleden en in praktijk beoefend door de gelovigen van het Westers Emiraat...!

Ron

-- Bismi-Allah ar-Rahmaan ar-Rahim, alhamdoelillah, wa salaat wa salaam 'ala rasoelillah. --

Amma ba'd,

As-salaam 'alaa mani-tabi'a alhoudaa!


Geachte meneer Haleber,

Ik kan niet zeggen dat uw gebrek aan respect en uw superieure voorkomen, mij zijn ontgaan. Ook is mij niet ontgaan hoe u iemand belachelijk maakt, alleen omdat hij of zij een andere mening heeft dan u!

U gaat er vanuit dat ik naar Rotterdam afreis om een zitting te volgen? Nee, dat doe ik niet! Niet alleen omdat ik er geen tijd voor heb, ik zou niet weten waarom ik daar zou moeten zijn.
Zo omzeilt u de vraag of u weet wat wahabisme is, ik vindt dit geen antwoord. Temeer het ging over wat u onder deze term verstond.

Dan ging u in op de viering van de Mawlid en over de El Tawheed moskee. Ten eerste: De tekst over de viering van de Mawlid is slechts vertaald, het gaat hier niet om een fatwa van St. El Tawheed.

Maar u ging door met het beschuldigen van St. El Tawheed. Sterker nog, u hebt voor deze moskee gewaarschuwd! Nou is mij de vraag opgekomen: Wie denkt u wel dat u bent? Wat voor recht hebt u om dat te zeggen? Op welke gronden? En welke geleerden zijn het die voor deze moskee hebben gewaarschuwd? Welke personen? Ik eis van u om deze geleerden op te noemen! Ik eis van u om de gronden erbij te zetten waarom deze 'so called' geleerden deze uitspraak hebben gedaan! Tot dan, beschouw ik uw aantijgingen als VALS! Nergens op gebasseerd en slechts tot doel hebbend om deze organisatie te schaden, enkel omdat ze niet overeenkomen met uw mening. Enkel omdat ze een stukje hebben vertaald dat u niet aanstond!

Maar u ging verder over St. El Tawheed. U had het over allerlei vervreemding en weet ik veel wat. U liegt dat u barst! U bent niet alleen een leugenaar, maar u maakt graag mensen zwart zonder reden!
Wat een afschuwelijk mannetje bent u!

U doet alsof Marokkaanen en andere geloof hebben, een eigen geloof. Welnee! Marokkaanen volgen de Koran en de Soennah! En alles wat daarmee in overeenstemming is, wordt toegestaan en alles wat daartegen ingaat, wordt verworpen! Wij hebben geen "eigen" geloof, wij doen niks anders dan wat de Profeet Mohamed (salallahoe alaihi wa sallam) ons heeft meegegeven en houden afstand van wat Allah en zijn Profeet (salallahoe alaihi wa sallam) ons hebben verboden!
St. El Tawheed doet hetzelfde!

En hoezo is de Al-Azhar het enige waarheid? Ga toch weg man! Wie zijn dat? De nieuwe Profeten? AstaghfirAllah!
Azhar haaft gezegd: dit en dat. Oké mensen, er wordt geen tegenspraak geduld! En eenieder die dat doet, die zal meneer Haleber van sektarisme en dwaling beschuldigen!

De Al-Azhar is een instelling dat vele Imaams en geleerden heeft voortgebracht. Ze hebben veel kunnen doen voor de moslims.
Ze geven ook fatwa's uit, die onderbouwd zijn met bewijzen. Net als ALLE geleerden kunnen zij OOK een fout maken. (echt waar! net mensen zijn het..) Hoe weten we dat? Dat weten wij omdat andere geleerden dezelfde onderzoek hebben gedaan en met een andere uitkomst komen met sterkere bewijzen.
Blijven wij dan gewoon de foute uitkomst volgen omdat Al-Azhar dat heeft gezegd? NEE! Natuurlijk niet! Hetzelfde geldt precies tegenovergesteld. Als een ander geleerde een foute fatwa geeft met zwakke of slechte bewijzen en een sheikh uit de Al-Azhar heeft betere, sterkere en juiste bewijzen, dan dienen wij deze sheikh Al-Azhar te volgen! En mochten beide geleerden een andere fatwa geven, met dezelfde sterke en juiste bewijzen uit de Koran en de Hadith, dan volgen wij als moslims welke wij willen!

Meneer Haleber, wij volgen niet blindelings! Wij volgen ook niet een uitspraak, ook al is die fout, alleen omdat hij mij aanstaat.
Dat is wat u wél doet!

Maar was dat het maar alleen wat u doet, u verplicht mij hetzelfde foute of zwakke fatwa te volgen! U bent gevaarlijk, niet St. El Tawheed!
En hierbij waarschuw ik alle moslims bij deze tegen uw gedachtengang en waar u voor staat!

Waar staat u eigenlijk voor? Voor de doden verering in Marokko? Welke haram is! Dat zegt ook de Al-Azhar geleerde! Hier is geen meningsverschil over tussen de geleerden!

Idris de eerste is begraven in een kleine stad Zerhoun, die uitkijkt op de oude romeinse stad Volubilis waar ieder jaar duizenden toeristen naartoe komen voor de oude ruïnes.
In Zerhoun (olijven-stad) ligt dus de graftombe van Idris de eerste welke elke dag wordt bezocht door onwetende moslims. Deze mensen vragen bemiddeling van deze Idris bij God. Ze vragen hem rijkdom, gezondheid etc.

Allah heeft gezegd:
Laa tad'oe ma'a Allah ahad!
Vraag niemand anders dan Allah!

Dit is pure Shirk! Gaat 100% in tegen de Islam. Is dit waar u voor staat?
Ik had het ook al met u gehad over de chorfa van zo'n "heilige", de nakomelingen van zo'n aangebeden dode. Welke geld vragen voor een bezoek aan de graf en die ze dan onderling verdelen. Dezelfde chorfa die een hoger aanzien eisen. Een kasten-stelsel. De chorfa krijgen de beste baantjes en de beste huizen etc. Is dit de Marokkaanse "traditie" welke u voorstaat?
Of bent u liever voor de traditie van uithuwelijken? Welke door de Profeet Mohamed (salallahoe alaihi wa sallam) is verboden? En welke de geleerden en de Imaams vele fatwa's over hebben uitgevaardigd dat dat on-Islamitisch is! Welke traditie staat u nog meer toe meneer Haleber? U weet niet waar u het over hebt!

U weet niet wat u zegt, maar vertelt mij om van mijn schreden terug te keren op de dwaalwegen der scheurmakers. (WAT???) De enige die hier op een dwaalweg zit en de moslims onderling verscheurt, dat bent u!

U wilt mij adviseren over MIJN geloof? Over hoe ik moet geloven? En wat wel of niet? Wie denkt u wel dat u bent? Bent u eigenlijk wel moslim?

Laat ik ú adviseren! Maak mensen niet belachelijk omdat ze jou zelfgemaakte waarheid niet accepteren! U bent niet veel beter of slimmer dan anderen! Geleerden kunnen fouten maken, laat staan u! Doe dus niet teveel uit de hoogte! Wilt u een opbouwende discussie, dan moet u dingen kunnen scheiden. Wilt u een eerlijke discussie, dan moet u betrouwbare bewijzen voorleggen. Wilt u een discussie, dan moet u er open voor staan. Maar wilt u doorgaan met uw idiote opmerkingen en ongefundeerde waarschuwing tegen personen of organisaties, dan wil ik niks met u te maken hebben!

Hopende op een positieve ontwikkeling van u eerdere onzinnige en onware woorden, verblijf ik.

Met vriendelijk groet,

Abdelkarim


-- SoebhanakAllahoemma wa bihamdieka, ashadoe an laa ilahaa illa ant wa ashadoe anna Mohamadan rasoelillah. --

lennart
14-05-03, 13:09
geplaatst door Ron
Vertel dus duidelijk in eigen woorden wat jouw tekst daar aan toevoegt...!


Sterker nog, Sawda's tekst is de engelse vertaling van de tekst die AbdelKarim eerder plaatste. Het is bovendien geen bron van de Soenna of the Koran, maar een interpretatie door derden.

Sawda
14-05-03, 20:10
Geplaatst door Abdelkarim
-- Bismi-Allah ar-Rahmaan ar-Rahim, alhamdoelillah, wa salaat wa salaam 'ala rasoelillah. --

Amma ba'd,

As-salaam 'alaa mani-tabi'a alhoudaa!


Geachte meneer Haleber,

Ik kan niet zeggen dat uw gebrek aan respect en uw superieure voorkomen, mij zijn ontgaan. Ook is mij niet ontgaan hoe u iemand belachelijk maakt, alleen omdat hij of zij een andere mening heeft dan u!

U gaat er vanuit dat ik naar Rotterdam afreis om een zitting te volgen? Nee, dat doe ik niet! Niet alleen omdat ik er geen tijd voor heb, ik zou niet weten waarom ik daar zou moeten zijn.
Zo omzeilt u de vraag of u weet wat wahabisme is, ik vindt dit geen antwoord. Temeer het ging over wat u onder deze term verstond.

Dan ging u in op de viering van de Mawlid en over de El Tawheed moskee. Ten eerste: De tekst over de viering van de Mawlid is slechts vertaald, het gaat hier niet om een fatwa van St. El Tawheed.

Maar u ging door met het beschuldigen van St. El Tawheed. Sterker nog, u hebt voor deze moskee gewaarschuwd! Nou is mij de vraag opgekomen: Wie denkt u wel dat u bent? Wat voor recht hebt u om dat te zeggen? Op welke gronden? En welke geleerden zijn het die voor deze moskee hebben gewaarschuwd? Welke personen? Ik eis van u om deze geleerden op te noemen! Ik eis van u om de gronden erbij te zetten waarom deze 'so called' geleerden deze uitspraak hebben gedaan! Tot dan, beschouw ik uw aantijgingen als VALS! Nergens op gebasseerd en slechts tot doel hebbend om deze organisatie te schaden, enkel omdat ze niet overeenkomen met uw mening. Enkel omdat ze een stukje hebben vertaald dat u niet aanstond!

Maar u ging verder over St. El Tawheed. U had het over allerlei vervreemding en weet ik veel wat. U liegt dat u barst! U bent niet alleen een leugenaar, maar u maakt graag mensen zwart zonder reden!
Wat een afschuwelijk mannetje bent u!

U doet alsof Marokkaanen en andere geloof hebben, een eigen geloof. Welnee! Marokkaanen volgen de Koran en de Soennah! En alles wat daarmee in overeenstemming is, wordt toegestaan en alles wat daartegen ingaat, wordt verworpen! Wij hebben geen "eigen" geloof, wij doen niks anders dan wat de Profeet Mohamed (salallahoe alaihi wa sallam) ons heeft meegegeven en houden afstand van wat Allah en zijn Profeet (salallahoe alaihi wa sallam) ons hebben verboden!
St. El Tawheed doet hetzelfde!

En hoezo is de Al-Azhar het enige waarheid? Ga toch weg man! Wie zijn dat? De nieuwe Profeten? AstaghfirAllah!
Azhar haaft gezegd: dit en dat. Oké mensen, er wordt geen tegenspraak geduld! En eenieder die dat doet, die zal meneer Haleber van sektarisme en dwaling beschuldigen!

De Al-Azhar is een instelling dat vele Imaams en geleerden heeft voortgebracht. Ze hebben veel kunnen doen voor de moslims.
Ze geven ook fatwa's uit, die onderbouwd zijn met bewijzen. Net als ALLE geleerden kunnen zij OOK een fout maken. (echt waar! net mensen zijn het..) Hoe weten we dat? Dat weten wij omdat andere geleerden dezelfde onderzoek hebben gedaan en met een andere uitkomst komen met sterkere bewijzen.
Blijven wij dan gewoon de foute uitkomst volgen omdat Al-Azhar dat heeft gezegd? NEE! Natuurlijk niet! Hetzelfde geldt precies tegenovergesteld. Als een ander geleerde een foute fatwa geeft met zwakke of slechte bewijzen en een sheikh uit de Al-Azhar heeft betere, sterkere en juiste bewijzen, dan dienen wij deze sheikh Al-Azhar te volgen! En mochten beide geleerden een andere fatwa geven, met dezelfde sterke en juiste bewijzen uit de Koran en de Hadith, dan volgen wij als moslims welke wij willen!

Meneer Haleber, wij volgen niet blindelings! Wij volgen ook niet een uitspraak, ook al is die fout, alleen omdat hij mij aanstaat.
Dat is wat u wél doet!

Maar was dat het maar alleen wat u doet, u verplicht mij hetzelfde foute of zwakke fatwa te volgen! U bent gevaarlijk, niet St. El Tawheed!
En hierbij waarschuw ik alle moslims bij deze tegen uw gedachtengang en waar u voor staat!

Waar staat u eigenlijk voor? Voor de doden verering in Marokko? Welke haram is! Dat zegt ook de Al-Azhar geleerde! Hier is geen meningsverschil over tussen de geleerden!

Idris de eerste is begraven in een kleine stad Zerhoun, die uitkijkt op de oude romeinse stad Volubilis waar ieder jaar duizenden toeristen naartoe komen voor de oude ruïnes.
In Zerhoun (olijven-stad) ligt dus de graftombe van Idris de eerste welke elke dag wordt bezocht door onwetende moslims. Deze mensen vragen bemiddeling van deze Idris bij God. Ze vragen hem rijkdom, gezondheid etc.

Allah heeft gezegd:
Laa tad'oe ma'a Allah ahad!
Vraag niemand anders dan Allah!

Dit is pure Shirk! Gaat 100% in tegen de Islam. Is dit waar u voor staat?
Ik had het ook al met u gehad over de chorfa van zo'n "heilige", de nakomelingen van zo'n aangebeden dode. Welke geld vragen voor een bezoek aan de graf en die ze dan onderling verdelen. Dezelfde chorfa die een hoger aanzien eisen. Een kasten-stelsel. De chorfa krijgen de beste baantjes en de beste huizen etc. Is dit de Marokkaanse "traditie" welke u voorstaat?
Of bent u liever voor de traditie van uithuwelijken? Welke door de Profeet Mohamed (salallahoe alaihi wa sallam) is verboden? En welke de geleerden en de Imaams vele fatwa's over hebben uitgevaardigd dat dat on-Islamitisch is! Welke traditie staat u nog meer toe meneer Haleber? U weet niet waar u het over hebt!

U weet niet wat u zegt, maar vertelt mij om van mijn schreden terug te keren op de dwaalwegen der scheurmakers. (WAT???) De enige die hier op een dwaalweg zit en de moslims onderling verscheurt, dat bent u!

U wilt mij adviseren over MIJN geloof? Over hoe ik moet geloven? En wat wel of niet? Wie denkt u wel dat u bent? Bent u eigenlijk wel moslim?

Laat ik ú adviseren! Maak mensen niet belachelijk omdat ze jou zelfgemaakte waarheid niet accepteren! U bent niet veel beter of slimmer dan anderen! Geleerden kunnen fouten maken, laat staan u! Doe dus niet teveel uit de hoogte! Wilt u een opbouwende discussie, dan moet u dingen kunnen scheiden. Wilt u een eerlijke discussie, dan moet u betrouwbare bewijzen voorleggen. Wilt u een discussie, dan moet u er open voor staan. Maar wilt u doorgaan met uw idiote opmerkingen en ongefundeerde waarschuwing tegen personen of organisaties, dan wil ik niks met u te maken hebben!

Hopende op een positieve ontwikkeling van u eerdere onzinnige en onware woorden, verblijf ik.

Met vriendelijk groet,

Abdelkarim


-- SoebhanakAllahoemma wa bihamdieka, ashadoe an laa ilahaa illa ant wa ashadoe anna Mohamadan rasoelillah. --

Ik ben benieuwd hoe deze innovatieve islamgeleerde (Ron) hierop zal reageren.

Chatoloog
14-05-03, 23:24
Abdelkarim

Waarom maak je je nog druk om die Ron ??
Ik heb begrepen dat hij een Islamoloog is en het enige wat ik daar onder versta is dat hij tot nu toe enkel over de ISLAM LOOG


Alles wat hij over de islam heeft gestudeerd is met de bedoeling geweest om moslims af te wenden van de originele en juiste leer van de Koran en soennah en ze bezig en achterlijk te houden door culturele aspekten, traditities en gewoonten te verheerlijken die tegen de leer van de islam zijn.........

Het is dus een islamhater die de verdeel en heers politiek doorvoert zodat er nooit een eenheid ontstaat tussen moslims

ZO zijn zijn ongegronde kreten van Wahabisme, Extremisme te verklaren onder zijn hevige superieure toon terwijl hij intussen een discussie ontvlucht....


lelijke ontmaskering

lennart
14-05-03, 23:56
Je hebt wel een punt hoor Chatoloog, maar wie bepaald het ware Islam? Is de relatie met Allah niet per mens verschillend, omdat nu eenmaal iedereen anders is, omdat Allah ons zo heeft geschapen? Zal dat dan ook niet betekenen dat iedereen die relatie op een andere manier beleefd en ander soort uitingen geeft aan zijn of haar relatie met Allah?

Mark
15-05-03, 06:49
In Tsetsjenie houden ze ook niet van de verjaardag van de profeet!

Daar blazen ze zich op tussen de feestende mensen :auw:

Ach die Tsjetsjenen, dat zijn pas ware gelovigen, die vechten en ontploffen door tot het grimmige bittere einde met vele slachtoffers... het kenmerk van het ware geloof :lole:

Niet zoals die laffe arabische Irakezen die als angsthazen zich gelijk overgeven aan de Amerikanen.....

Ron Haleber
15-05-03, 09:18
http://www.ronhaleber.nl/zawja_bestanden/image007.jpg



Antwoord aan Abdelkarim over al zijn goddeloze en corrupte Marokkanen

Beste Abdelkarim,

Eigenlijk zit ik nog steeds te wachten op een reactie van Chatoloog die kritiek had op de NMO en wiens vragen ik met een verwijzing naar de werkelijk bestaande islam - waar ook Lennart naar verwijst - beantwoordde...! Maar ik hoor al dagen niets meer. Rafiq die uit zijn moskee komt, zou hem - eventueel op de zitting in Roterdam - erover benaderen...


Jouw reactie over al-Tawheed is off-topic - met Chatoloog ga ik hier toch ook niet over de al-Furqaan in gesprek. Wel gaat het over zijn vragen, mijn Azhar-antwoord en de inhoud van de fundamentalistische teksten die jij uit die moskee meeneemt, die ze daar dus gebruiken.

Voor wat jouw club al-Tawheed betreft krijgt die ook nog wel een mooi showproces met veel deskundigen en geleerden, discussies over Salafisme en Wahabisme... Maar het OM heeft het nou ff te druk met al-Waqf...! Dus ff geduld, eerst de uitspraak afwachten. En als de AIVD weer wat leuk materiaal bij elkaar heeft, dan gaan we samen naar het OM hier op de zitting in Amsterdam luisteren en krijgen we daar ook op dit pb topics over. Nu dus nog ff off-topic!



Dan de viering van Mouloud . Jammer genoeg ontdek ik in je verontwaardiging en tekst niets van "betere, sterkere en juiste bewijzen" dan de sheichs van de Azhar hebben opgesteld. Het lijkt mij dus dat jouw ontkenning via fundamentalisten - door Sawa nog een keer in het engels dom zonder commentaar nagepapegaaid - op niets is gebaseerd.

Kijk met veel bombarie en verontwaardiging te keer gaan, dat overtuigt niemand - zeker geen Azhar-sheich...! En met een potje mij voor leugenaar en rotte vis uitschelden of welke andere Nederlander dan ook, daar win je in dit land nooit een discussie mee. Leer dat nou ff van mij...! Zelfs in het Marokkaanse Parlement kapt de voorzitter dergelijk fundamentalistisch gescheld van de PJD onverbiddelijk af. Dus ook in Marokko kom je er niet ver mee...!

Dan de zaak waar dit topic over gaat, de chorfa waar de NMO om vraagt. Daar zeg je ten tweede male:


In Zerhoun (olijven-stad) ligt dus de graftombe van Idris de eerste welke elke dag wordt bezocht door onwetende moslims. Deze mensen vragen bemiddeling van deze Idris bij God. Ze vragen hem rijkdom, gezondheid etc.
Dit is pure Shirk! Gaat 100% in tegen de Islam. Is dit waar u voor staat?
Ik had het ook al met u gehad over de chorfa van zo'n "heilige", de nakomelingen van zo'n aangebeden dode. Welke geld vragen voor een bezoek aan de graf en die ze dan onderling verdelen. Dezelfde chorfa die een hoger aanzien eisen. Een kasten-stelsel. De chorfa krijgen de beste baantjes en de beste huizen etc. Is dit de Marokkaanse "traditie" welke u voorstaat?
Of bent u liever voor de traditie van uithuwelijken? Welke door de Profeet Mohamed (salallahoe alaihi wa sallam) is verboden? En welke de geleerden en de Imaams vele fatwa's over hebben uitgevaardigd dat dat on-Islamitisch is! Welke traditie staat u nog meer toe meneer Haleber? U weet niet waar u het over hebt!


Kijk nou dacht ik dat is leuk toen de NMO mij belde:

Jongens en meisjes van maroc.nl die voor de televisie iets interessants over hun Marokkaanse tradities vertellen...!
Eindelijk iets anders dan die eeuwige criminaliteit van Marokkanen...!


Een vriendin van mij, Fenneke Reysoo - die lang in Marokko woonde - heeft over mussems een mooi boek geschreven. Een andere Nederlandse vriend, C. Hoffer schreef een belangrijk medisch boek over de geneeswijzen die daar en hier toegepast worden en die ook door Nederlandse medici hoogst serieus worden genomen.

Zelf bezocht ik vele malen mussems als van Hadi Ben Aissa, My Driss, Ali Ben Hamdusj, Ahmed Dghugi, waarbij mij de ongewone, ontspannen sfeer trof waarin de vrouwen heel open met mannen praten alsof tijdens hun bedevaart alle taboes waren verdampt... Ook Jogien Bakker (VU) schreef een goede studie over traditionele geneeswijzen en de ideeën als baraka die daarbij gebruikt worden in de broederschappen van de Atlas.

Een hele bibliotheek van etnopsychiatrie hebben Marokkaanse, Franse en andere psychiaters volgeschreven over de effectiviteit van de zogenaamde "primitieve" behandelmethoden in de wereld van chorfa en hun broederschappen. Het KIT organiseerde er een congres aan.

Ook de enige Marokkaanse psychiater in Nederland vecht tevergeefs voor ruimte voor eigen benaderingen in de etnopsychiatrie.

Zelf gaf ik op mijn site een pagina over een vriend, een cherief die duivels uitdrijft:

Uitdrijven van boze geesten in een heiligdom in Marrakech (http://www.ronhaleber.nl/zawja.html)

Maar nee hoor... Daar komt die domme Abdelkarim ff aanlopen, niets van dat alles! Shirk...! Op de brandstapel alles wat Marokkanen in hun tradities hebben ontwikkeld en door serieuze wetenschappers als hoogst belangrijk wordt gezien.

Weg ermee! Ik Abdelkrim weet als fundamentalist alles natuurlijk veel beter...! En Sawda idem dito.

Abdelkrim, als we jou op de televisie loslaten dan maak je het nog erger, dan ga je de Marokkanen nog meer zwart maken dan ze al worden. Ik heb mijn buik vol van dat eeuwige gescheld op Marokkanen.


Natuurlijk, als jullie stommiteiten uithalen, gaan papegaaien als jullie beiden en stupide dingen zeggen, ja dan moet je jullie stevig op je kop geven...! Moet ik ook nog respect voor dat domme fundamentalisme opbrengen...? Ga maar naar die Saoedische sheichs van jullie als Ibn Baaz die met hun fatwa's beweren dat de aarde plat is! Zoek je heil daar dan maar mee!

Ik zie jou al als piloot achter de stuurknuppel - halverwege New York:

"Gezagvoerder, dit duurt me veel te lang ik vertrouw het niet meer. Ik keer om hoor!"

"Krimo, wat bezielt je nou? Ik begrijp het al, je hebt te veel gedronken want je komt van de RAM...!"

"Nee, chef vraag het maar aan meneer Haleber, ik haalde mijn vliegbrevet bij de al-Tawheed...!"

"Ja Krimo, maar waarom draai je nou om en vliegen we terug naar Schiphol...?"

"Chef, Lees het maar hier bij Ibn Baaz, de aarde is plat en ik weet dat als we maar steeds recht door blijven vliegen dat we er dan vanaf vallen...!

Bil@l heeft het ons ook al uitgelegd en die is specialist, die kan het weten...!"



Die Chorfa dan... Ik hoef je hopelijk niet uit te leggen wat de functie van chorfa is...? Maar je weet chorfa vindt je in alle lagen van de bevolking - het is gewoon een dwarsdoorsnee van Marokkanen. Wel is het een soort aristocratie die zich netter dan anderen hoort te gedragen.

Het is dus geen toeval dat de chorfa als op dit pb - zoals Vriend en Idris I - tot de meer beschaafden en intelligenten van dit pb blijken te behoren. Blijkbaar hebben hun families toch ergens nog een stand op te houden en geven ze dat aan hun kinderen mee.


Maar wat ga jij ons voor de televisie vertellen: het zijn een stelletje rovers en corrupte goddelozen die uit Allah een slaatje slaan...! Leuk dat betreft dan de Marokkaanse maatschappij in doorsnee...! Krijgen we weer zo'n verhaal dat Marokkanen dieven en rovers zijn - van god los! En met corrupte vriendjes-politiek! Bedankt!

JMT en Puk zullen dat wel erg leuk vinden, want ze hebben altijd wel geweten dat Marokkanen eigenlijk criminelen waren... Maar dat was echt mijn bedoeling niet met de NMO om jou dat te laten zeggen...!

Ik wil best geloven dat de mensen Oued Laou of waar jij bij de Jebela of Rifies vandaan komt, dat het daar corrupte rovers zijn, helemaal van god los. Ook andere Marokkanen heb ik dat wel horen vertellen!

Maar jouw verhaal generaliseert en stigmatiseert heel Marokko weer eens als corrupt roversnest...!

Ik kan je verzekeren dat ik in de Sousse heel serieuze chorfa ken die Mouloud vieren en waarvan de familie een zawja heeft. En die als heel eerlijke mensen en goede moslims door het leven gaan...! En die ik dan ook tot mijn beste vrienden reken!

Waarom moet jij die Marokkanen verdomme altijd zwart maken en door het slijk halen...! Dat is blijkbaar een tweede natuur van jou geworden. Je bent nog 100 keer erger dan JMT...!

Goed wat betreft het Marokkaans fundamentalisme, daar ben ik het mee eens, dan zit er vaak een steekje los aan ze. Dat is in Nederland bij autochtonen ook het geval.

Door al die inteelt hebben wij daar op het platteland - Staphorst, Marken etc. - ook veel last van. En jij geeft er met je domme gescheld er ook blijk van dat het daar bij jou (de Jbela of Rifies) ook zo is! Misschien moeten Marokkanen eindelijk maar eens veel meer met Nederlanders gaan trouwen...! Je ziet het al aan mensen als Raymtzer, veel ondernemender en intelligenter dan een doorsnee-Marokkaan...


Dat het domme fundamentalisme - dat zijn verstand niet wil of kan gebruiken - een groot gevaar is, zie je aan Marokko...

Let maar op met de gemeenteraadsvekiezingen daar in juni gaat de Parti pour Justice et Développement veel winnen, krijgt misschien wel de meerderheid...!

Als Mohamed VI zo naïv is om daarna parlementsverkiezingen uit te schrijven, en die verlopen eerlijk, dan is het zeker dat de fundamentalisten aan de macht komen. Jij vindt dat natuurlijk prachtig, hoe dommer hoe geloviger! Maar ik denk dat het geletterde deel van Marokko daar toch heel anders over denkt...

Ja Chirac of Bush zullen er wel een stokje voor steken, die zijn nu eenmaal helemaal dol van democratie...

Maar ja, uiteindelijk moeten Marokkanen het zelf maar weten. Ze moeten zelf beslissen, daarom zit ik in de AEL...!

Maar hoeveel generaties duurt het nog voor ze bij hun positieven komen...? kun je me daar iets over vertellen...? Of moet ik het maar op geven en wordt het alleen maar erger?


In elk geval, met vriendelijke groeten en je oprecht succes toegewenst met je studies op school!

Ron Haleber.

Ron Haleber
15-05-03, 09:43
Vrouwen die aan psychiatrische ziekten lijden: alternatieve geneeswijze: duiveluitdrijving door chorfa.


http://www.ronhaleber.nl/zawja_bestanden/image007.jpg


http://www.ronhaleber.nl/zawja_bestanden/image011.jpg


http://www.ronhaleber.nl/zawja_bestanden/image013.jpg


http://www.ronhaleber.nl/zawja_bestanden/image019.jpg


http://www.ronhaleber.nl/zawja_bestanden/image014.jpg

BiL@L
15-05-03, 09:56
Geplaatst door Mark
In Tsetsjenie houden ze ook niet van de verjaardag van de profeet!

Daar blazen ze zich op tussen de feestende mensen :auw:

Ach die Tsjetsjenen, dat zijn pas ware gelovigen, die vechten en ontploffen door tot het grimmige bittere einde met vele slachtoffers... het kenmerk van het ware geloof :lole:

Niet zoals die laffe arabische Irakezen die als angsthazen zich gelijk overgeven aan de Amerikanen.....

Material Quark has spoken... :D

Sawda
15-05-03, 10:06
Geplaatst door Ron Haleber
Daar doe ik verder niet aan mee - roddelen van vrouwen en aanzetten tot roddelen daar hield de Profeet (swt) al helemaal niet van...!


Jij hebt in de bovenstaande zin een grove fout gemaakt, een islamoloog zou zo een fout echt niet maken. Ondanks deze fout wil ik je echt niet dom noemen. Ach, jij bent toch een aparte islamaloog.

Puk
15-05-03, 12:55
Geplaatst door Ron Haleber
Vrouwen die aan psychiatrische ziekten lijden: alternatieve geneeswijze: duiveluitdrijving door chorfa.


http://www.ronhaleber.nl/zawja_bestanden/image007.jpg


http://www.ronhaleber.nl/zawja_bestanden/image011.jpg


http://www.ronhaleber.nl/zawja_bestanden/image013.jpg


http://www.ronhaleber.nl/zawja_bestanden/image019.jpg


http://www.ronhaleber.nl/zawja_bestanden/image014.jpg

Wat een enge foto's! Wat gebeurt er op die foto's? Ik zie scherpe voorwerpen enzo... huuuuuuu!

Abdelkarim
15-05-03, 23:02
Ron Haleber,

Sorry, alweer is het niet jouw fout! Het is mijn fout dat ik met een ontzettend debiel aan het discusiëren was! Die fout heeft broeder Chatoloog en anderen ook al gemaakt. Ik zou toch moeten leren van andermans fouten? Nee, ik had nog hoop op een sprankeltje kennis en eerlijkheid in discussie. Domme ik!

Nergens ga je werkelijk inhoudelijk in op mijn brief aan jou, integendeel, je gaat verder met je stupide en leugenachtige praktijken.
Ik heb het gehad met jou! Je komt me de strot uit, de kots die hangt me in de keel bij het lezen van jou stomme, debiele, ongenuanceerde en betweterige taal die je uitslaat.

Je bent niet alleen ontzettend dom, maar je gelooft ook nog eens in jou domheid! Gatver, wat een mannetje ben jij!

Je doet alsof je het zo goed voor hebt met de Marokkaanen, maar integendeel! Je bent een oorzaak in het in stand houden van culturele misstanden in MIJN cultuur! Je leest het goed ja! MIJN (!!!) cultuur! Niet de jouwe, dus hoepel toch een heel eind op met jouw zogenaamde goede voorhebben. Zoals ik al zij, je bent voor behoud van culturele misstanden in mijn cultuur als dodenverering, uithuwelijking en afpersing van de gewone Marokkaan door de hogere klassen.

Je zou graag willen zien dat het Marokkaanse volk, een volk is van dwaling en corruptie. Terwijl ik en andere broeders en zusters voor een eerlijke en rechtvaardige samenleving streven. Rechtvaardig tegenover de medemens en ook rechtvaardig tegenover zijn Schepper!

Ach, meneertje. Er rest mij slechts nog één ding te zeggen: Je kunt de pot op met jou leugenaardige karakter en verstoorde ziel. Met je arrogante houding tegenover iemand die anders WILT denken als jij, iemand die de misstanden benoemt en niet wilt bedekken! Ehm, dat werden er meer dan één ding.



Abdelkarim


P.S.: Eén voorbeeld uit jou stupide manier van discusiëren, je brengt el Tawheed naar voren als een kwaadaardige en extremistische moskee. Wanneer ik in ga op deze valse aanteigingen, vertel je me dat dit off-topic is! HUH!????????? Waar slaat dit nou weer op? Echt een koe! Mag ik er op antwoorden als je iets zegt dat niet waar is?
Maar wat doet deze koe dan? Die gaat alsnog verder met het zwart maken van deze organisatie en bedreigt het met een rechtzaak! Wat een idioot! Hoe durf je??? Rot toch op man!

Chatoloog
16-05-03, 01:53
Geplaatst door Chatoloog
Abdelkarim

Waarom maak je je nog druk om die Ron ??
Ik heb begrepen dat hij een Islamoloog is en het enige wat ik daar onder versta is dat hij tot nu toe enkel over de ISLAM LOOG


Alles wat hij over de islam heeft gestudeerd is met de bedoeling geweest om moslims af te wenden van de originele en juiste leer van de Koran en soennah en ze bezig en achterlijk te houden door culturele aspekten, traditities en gewoonten te verheerlijken die tegen de leer van de islam zijn.........

Het is dus een islamhater die de verdeel en heers politiek doorvoert zodat er nooit een eenheid ontstaat tussen moslims

ZO zijn zijn ongegronde kreten van Wahabisme, Extremisme te verklaren onder zijn hevige superieure toon terwijl hij intussen een discussie ontvlucht....


lelijke ontmaskering


:zwaai:

Ron Haleber
16-05-03, 02:02
Geplaatst door Sawda
Ach, jij bent toch een aparte islamaloog.




Beste Sawda,

Je ziet maar weer. Het loont niet de moeite te willen discussiëren met fundamentalisten...!

Alles verspilde moeite...!

Of ze zijn niet in staat om te antwoorden en beginnen dus in KOEJE LETTERS te schelden. Dat schelden toegeven van verlies is begrijpen ze niet...

Of ze zijn zo arrogant dat ze uit domheid of onwil geen antwoord geven!

NOOIT VAN MIJN LEVEN DISCUSSIEER IK MEER MET JEHOVA'S GETUIGEN OF MET MOSLIMFUNDAMENTALISTEN...!

DAT HET DE MOEITE NIET LOONT IS WEER EENS BEWEZEN!



Tot slot nog serieuze informatie:

Ik had vanavond een gesprek met Saida el Hantali die met haar groep "Het Spiegelbeeld" opkomt voor moslim-meisjes die door moslim-mannen verkracht zijn. Saida heeft de verkrachtingen door moslims bewust naar buiten gebracht om steun te krijgen voor deze jonge vrouwen.

Haar groep legt momenteel contact met moskeeën. Bijna alle imaams geven steun en komen voor overleg met ze bijeen... Ook de leiders van het Ummon als Charotti en Boujoufi steunen deze vrouwen loyaal.

Alleen de imam van de door mij hierboven genoemde fundamentalistische al Tawheed-moskee liet het op een schandelijke manier afweten en zond de verkrachte meisjes zonder met ze te spreken bruut weg...!

Sawda, Begrijp je nu waarom die Abdelkrim zo kwaad wordt...!

Een goede les: moslima's vertrouw nooit op fundamentalisten. Als mannen je ooit misbruiken, ben je voor hun imams niet meer dan een stuk vuil, een voorwerp van hchouma...!

Menselijkheid is fundamentalisten vreemd...

Abdelkarim
16-05-03, 04:28
Geplaatst door Ron Haleber





Begrijp je nu waarom Abdelkrim zo kwaad wordt...!


Het was toch off-topic? Daar ga je weer he? Wat een malloot!
Ik verspil mijn energie echt niet meer aan jou! En ik onderschrijf wat broeder Chatoloog heeft gezegd in zijn laatste reply.
Ik geef tijd aan verstandige en eerlijke mensen, niet aan domme koeien!

Hoe mensen toch kunnen zijn.........., ze zouden er beter af zijn met het grazen van gras.

En P.S.: Je bent een leugenaar en een lasteraar, had ik je dat al verteld? Oh wel? Nou, nog een keer dan!

Mark
16-05-03, 08:43
Nou Ron, je valt niet echt in de smaak bij de ware gelovigen!

Ik vraag me wel af wat nu de misstanden in de Marokkaanse cultuur zijn die niet overeenkomen met de ware islam waar Chatoloog en Abdelkarim het over hebben.

Sawda
16-05-03, 08:43
Eerst maak je me uit voor papegaai en daarna zoek je toenadering tot een discussie. Maar ja, maakt verder niet uit....


Je ziet maar weer. Het loont niet de moeite te willen discussiëren met fundamentalisten...!
Alles verspilde moeite...!
Of ze zijn niet in staat om te antwoorden en beginnen dus in KOEJE LETTERS te schelden. Dat schelden toegeven van verlies is begrijpen ze niet...

Ron wij zijn geen fundamentalisten maar moslims. Als islamoloog moet je weten dat wij veel meer belang hechten aan de soena en/of koran dan aan tradities en cultuur. Het gevaar van bid3a is dat men zich daar veel meer aan hecht en onbewust wordt er een religie gecreëerd die eigenlijk geen islam meer is. De profeet (vzmh) heeft alle moslims gewaarschuwd voor innovaties in de islam omdat die vernieuwingen o.a. ertoe kunnen leiden dat de oummah zijn eenheid verliest.

Wat het schelden betreft, je moet toegeven dat jij eerst bent begonnen. Er zit toch echt een arrogante ondertoon in jouw berichten, het komt bij mij over als "ik weet het beter" maar jullie zijn dom of nog erger jullie zijn fundamentalisten. Op deze manier kan je toch niet met iemand in discussie. Wanneer JMT, Manc, Canaris etc...beginnen te schelden, vind ik het niet eens zo erg dat is vaak te wijten aan gebrek aan kennis over de Islam. Het gevaar vind ik bij jou dat jij islam hebt gestudeerd en notat bene tegen ons zegt jullie zitten verkeerd omdat wij tegen innovaties zijn terwijl wij gewaarschuwd worden om hiervoor te waken.
Je komt nogal heel subjectief over ondanks dat je je best doet om dit te verbergen.


Of ze zijn zo arrogant dat ze uit domheid of onwil geen antwoord geven!

Laten we eerlijk zijn, jij ontwijkt hun vragen.


NOOIT VAN MIJN LEVEN DISCUSSIEER IK MEER MET JEHOVA'S GETUIGEN OF MET MOSLIMFUNDAMENTALISTEN...!
DAT HET DE MOEITE NIET LOONT IS WEER EENS BEWEZEN!

Je moet ons niet vergelijken met Jehova's, een beetje respect aub.



[B]Tot slot nog serieuze informatie:

Ik had vanavond een gesprek met Saida el Hantali die met haar groep "Het Spiegelbeeld" opkomt voor moslim-meisjes die door moslim-mannen verkracht zijn. Saida heeft de verkrachtingen door moslims bewust naar buiten gebracht om steun te krijgen voor deze jonge vrouwen.

Moslims verkrachten hun vrouwen niet. Als een Nederlander_die Christen is_zijn vrouw verkracht, zeg ik toch ook niet Christenen verkrachten hun vrouwen. Doe even normaal Ron.


Haar groep legt momenteel contact met moskeeën. Bijna alle imaams geven steun en komen voor overleg met ze bijeen... Ook de leiders van het Ummon als Charotti en Boujoufi steunen deze vrouwen loyaal.

Okay, dat deze vrouwen worden gesteund dat is mooi maar hoe zit het met die mannen, moeten die niet nodig bijgepraat worden over hoe zij met hun vrouwen dienen om te gaan.


Alleen de imam van de door mij hierboven genoemde fundamentalistische al Tawheed-moskee liet het op een schandelijke manier afweten en zond de verkrachte meisjes zonder met ze te spreken bruut weg...!

Ik zal zeker uitzoeken wat de achterliggende reden daarvan is.


Sawda, Begrijp je nu waarom die Abdelkrim zo kwaad wordt...!

Ja, ik kan het begrijpen


Menselijkheid is fundamentalisten vreemd...

Daar ga je weer...

Abdelkarim
16-05-03, 20:28
Geplaatst door Mark
Nou Ron, je valt niet echt in de smaak bij de ware gelovigen!

Ik vraag me wel af wat nu de misstanden in de Marokkaanse cultuur zijn die niet overeenkomen met de ware islam waar Chatoloog en Abdelkarim het over hebben.


Je doet alsof je het zo goed voor hebt met de Marokkaanen, maar integendeel! Je bent een oorzaak in het in stand houden van culturele misstanden in MIJN cultuur! Je leest het goed ja! MIJN (!!!) cultuur! Niet de jouwe, dus hoepel toch een heel eind op met jouw zogenaamde goede voorhebben. Zoals ik al zij, je bent voor behoud van culturele misstanden in mijn cultuur als dodenverering, uithuwelijking en afpersing van de gewone Marokkaan door de hogere klassen.

Je zou graag willen zien dat het Marokkaanse volk, een volk is van dwaling en corruptie. Terwijl ik en andere broeders en zusters voor een eerlijke en rechtvaardige samenleving streven. Rechtvaardig tegenover de medemens en ook rechtvaardig tegenover zijn Schepper!

Maarten
17-05-03, 04:57
Geplaatst door Chatoloog
wat heeft de geboorteviering van de profeet(vzmh) met de islam te maken????
staat het in de koran?
Heeft de profeet(vzmh) ooit zijn geboortedag herdacht of gevierd?
Hebben zijn metgezellen of de vrome voorgangers dat gedaan?
Heeft het met aanbidding te maken??
Is de profeet(vzmh) daadwerkelijk op die dag geboren??


allemaal nee's
dus waarom JA ..vieren?

Duidelijk Moslims??!!! Je viert die van de profeet niet, en DUS (!) die van jezelf of anderen ook niet!! Daar gaat het namelijk om bij chatoloog!!!

Wat zou er nou tegen zijn? Als je alleen maar doet wat in de Koran staat, dan ben je volgende maand verhongerd of zo. En over internet staat er ook niks, dus chatoloog is hier zwáar haram bezig!
Mensen doen hópen dingen, ook die niet in de Koran staan. Naast Islam is er ook nog zoiets als cultuur. En de Koran verzet zich natuurlijk totaal niet tegen invoering van een stukje cultuur, zeker als dat weer een eerbetoon aan de godsdienst is, zoals het vieren van de geboortedag van de profeet.

Als mensen dat willen, waarom niet? Tuurlijk heeft het wel zin om te kijken of de Koran zich er tegen verzet. Maar als dat niet zo duidelijk is, dan is er meteen ook geen reden om het principieel tegen te houden, hóe je er verder over denkt! De keuze voor- of tegen, is dan geen onderdeel van Islam, maar van cultuur.

Maar nou komt het!.. Christenen doen zoiets!!! Hellup!!!... En als er éen ding duidelijk moet worden, dan is het wel dat je je moet afkeren van wat christenen doen!! Alles wat die doen is fout, en zo nniet, dan is het nog fout!! En zo niet, dan heeft Islam toch weer iets om zich af te zetten tegen de christenen, en zich als beter te profileren!

Dit soort religieus ellebogenwerk is echt vaste kost bij chatoloog. En als ie iets kan vinden waarmee dat kán, dan zet ie er ook meteen alle andere onderwerpen voor opzij! Dit is echt zijn lievelingswerk. Ik dacht niet dat de Koran dit soort standaardgedrag van chatoloog voorschreef. We hebben hier te maken met een bijzonder akelig soort persoonlijk Jihadje, allemaal uit naam van Allah! :hihi:

Zie je die zin: "wat heeft de geboorteviering van de profeet(vzmh) met de islam te maken????..".. Sja..? wat zou het met islam te maken hebben, om eenmaal per jaar iets speciaals te doen rond de grondlegger van de hele godsdienst?? Werkelijk een bespóttelijke vraag! En dan hebben we het nog niet eens over wat je met de Inhoud ervan zou kunnen doen!

Die Engelse tekst van Sawda gaat dezelfde kant op. Daar staat dan, dat je niks van de Kouffar moet overnemen! En voor het gemak, kuch.., wordt even vergeten dat de christenen geen kouffar, maar de "mensen van het boek" zijn. Nee vrienden... hier moet weer even van alle kanten zeker gesteld worden, dat Islam hóog verheven boven al het andere moet zijn, en wel in álle opzichten!! En een verband met iets anders mag er hélemaal niet zijn!.. En dat vind chatoloog nog véel belangrijker dan 90% van de voorschriften.
Dit is echt nóg meer fundi dan het ergste fundi!...
En zo denken die jongens zich een weg naar de Hemel bij elkaar te klungelen! :hihi:
Het kán gewoon niet Vrooooom genoeg! :hihi: One way ticket to Hell!..

En ik maar denken dat ik als chrísten al fouten maakte!... :hihi:
Ik denk altijd maar: als de Koran behalve de fouten van joden en christenen ook nog die van de móslims zou bevatten, dan was ie twee keer zo dik!

Maarten
17-05-03, 05:38
Geplaatst door Chatoloog

ik heb met iemand te maken die niet eens het verschil weet tussen islam en cultuur



Deze was óok echt héel leuk. Terwijl Ron dus een stuk schrijft met allerlei Islamvormen er in, reageert chatoloog zó!..
Ook dit is weer een erg goed voorbeeld van fundamentalisme. Die mensen denken écht On-Top van de leer te zitten, en de rest is cultuur!

Islam, dat is wat er uit de einhovense koker komt, plus de moederborst, waar dit soort ideeen vandaan komen. Die jongens kunnen niet alleen de tijd- en cultuurgebondenheid van de Profeet niet zien, maar zelfs die van hen zélf niet! Die snappen helemaal niet, dat je zelf tijd- en cultuur gevormd bent, en dat het Boek enkel betekenis kan krijgen, door de ogen die het lezen! En die jongens maar roepen, dat islam ook overal hetzelfde is, en dat dat altijd al zo geweest is. Dit is echt onmételijk arrogant, en vreselijk pretentieus!

Die jongens weten eigenlijk niks. Een godsdienst krijgt altijd op een bepaalde plaats, en in een bepaalde tijd vorm, en de inhoud ervan wordt daar ook grotendeels door bepaald: de mens is namelijk vooral erg beperkt.
Daarom is het leuk en leerzaam om te lezen hoe die mensen het ooit gedaan hebben.. De teksten kunnen op heel veel manieren benaderd worden. En de totaalplaatjes kunnen dan behoorlijk varieren. En overal verbinden mensen de godsdienst weer aan wat ze uit eigen ervaring zinvol vinden. Er moet een grote varieteit zijn, en daar kun je enkel van leren.

Maar die jongens denken er "DE Islam" er even tussenuit te halen, en snappen helemaal niet dat ze zelf onvermijdelijk deel van een stroming zijn. En als ik lees wat er allemaal zoal gedacht wordt in die stroming, dan denk ik:

Allah krijgt nog een héel apart probleem met chatoloog: Hij haalt de Hél niet! :hihi: