PDA

Bekijk Volledige Versie : AIVD krijgt geen ontheffing van geheimhoudingsplicht



Chatoloog
12-05-03, 14:37
Volkskrant

maandag 12 mei 2003 uur.
AIVD krijgt geen ontheffing van geheimhoudingsplicht
ANP


ROTTERDAM - Plaatsvervangend hoofd van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD), Th. Bot, heeft geen ontheffing van zijn geheimhoudingsplicht gekregen. Hij kan daardoor niet aangeven hoe zijn dienst precies aan de informatie komt, dat twaalf islamitische mannen zich schuldig zouden hebben gemaakt aan het werven en ondersteunen van strijders voor de jihad, de oorlog tegen de vijanden van de islam.


Ook is hierdoor niet te achterhalen, hoe hard die informatie is.

Dit bleek maandag tijdens het begin van het proces van twaalf vermeende terroristen voor de rechtbank in Rotterdam. Het is een tegenvaller voor het Openbaar Ministerie (OM), omdat het verder over weinig direct bewijs in deze zaak beschikt. Justitie verloor maandagochtend ook al een getuigedeskundige. Hij heeft aangekondigd niet te zullen verschijnen.

Justitie verdenkt een deel van de verdachten van het recruteren en voorbereiden van jihad-strijders. Van de overigen vermoedt justitie dat ze zelf zijn opgeleid tot strijder.

Net als de eerste terroristenzaak in Nederland tegen vier verdachten eind vorig jaar, heeft het OM in deze zaak aanhoudingen en invallen gedaan, alleen op basis van informatie van de AIVD. In die eerste zaak zijn de vier vermoedelijke terroristen daarom vrijgesproken.

De rechtbank vond in die zaak dat het OM na het beschikbaar krijgen van de informatie van de AIVD eerst zelf onderzoek had moeten doen, voordat het overging tot de arrestaties. De AIVD geeft namelijk geen inzicht hoe het aan de gegevens komt. Informatie van deze dienst is dus niet te controleren. Omdat Bot in de huidige zaak tegen de twaalf verdachten geen ontheffing van zijn geheimhoudingsplicht krijgt, ziet het er naar uit dat er ook in dit geval weinig inzicht komt in de hardheid van de omstreden AIVD-informatie.

De advocaten van de twaalf verdachten in de zaak van maandag, menen dat er verder geen ander bewijs is. Daarom hebben ze al verschillende keren geprobeerd hun cliënten uit voorarrest te krijgen. De raadslieden menen dat het OM er na een omvangrijk onderzoek weer niet in is geslaagd de beweringen van de AIVD juridisch te bewijzen. De rechtbank in Rotterdam heeft vorige maand desondanks besloten de verdachten in ieder geval tot na het proces in voorarrest te houden. Het proces duurt naar verwachting nog tot 22 mei.


Einde bericht

Waterval
12-05-03, 14:40
Maar dat betekent nog niet dat ze niets in hun schild voeren.

























(Hoor ik sommigen al denken)
























:melig:

Chatoloog
12-05-03, 14:44
MOCHTEN ze iets uitvoeren wat overigens nog niet bewezen is......

IS hetgene wat ze in hun schild voeren binnen Nederland strafbaar???


daar gaat het om

lennart
12-05-03, 14:46
Wat voerden ze dan in hun schild?

Of waren ze gewoon in de war?

Tomas
12-05-03, 14:47
Geplaatst door Waterval
(Hoor ik sommigen al denken)

Waarom zie ik nu opeens zo'n scene uit een goedkope amerikaanse film voor me, waarin de maffioos grijnzend justitie prijst tegen de verzamelde pers, omdat ie net vrijgesporken is wegen gebrek aan bewijs. O.a. omdat er een aantal getuigen neit meer vindbaar zijn.

Maar goed. Dat is natuurlijk geheel onterecht in dit geval waar de officiele woordvoerder dit bericht met een smiley plaatst.

Chatoloog
12-05-03, 15:00
Geplaatst door Tomas
Waarom zie ik nu opeens zo'n scene uit een goedkope amerikaanse film voor me, waarin de maffioos grijnzend justitie prijst tegen de verzamelde pers, omdat ie net vrijgesporken is wegen gebrek aan bewijs. O.a. omdat er een aantal getuigen neit meer vindbaar zijn.

Maar goed. Dat is natuurlijk geheel onterecht in dit geval waar de officiele woordvoerder dit bericht met een smiley plaatst.

Dat zijn aannames meneer tomas die u daar doet (voor een ander denken) ......als ik daarnaast ook een aanname ga neerzetten dan zal het niet echt lovend zijn.........maar ik ben geen man van aannames :melig2:

Tomas
12-05-03, 15:17
Geplaatst door Chatoloog
Dat zijn aannames meneer tomas die u daar doet (voor een ander denken) ......als ik daarnaast ook een aanname ga neerzetten dan zal het niet echt lovend zijn.........maar ik ben geen man van aannames :melig2:

Voor een ander denken heb ik hier niet gedaan. En de enige aanname die ik gemaakt heb is dat mijn beschreven beeld in jou geval onterecht is.

En daar ben jij het dus niet mee eens? Het is wel terecht?

Chatoloog
12-05-03, 15:39
Geplaatst door Tomas
Voor een ander denken heb ik hier niet gedaan. En de enige aanname die ik gemaakt heb is dat mijn beschreven beeld in jou geval onterecht is.

En daar ben jij het dus niet mee eens? Het is wel terecht?

je begint met je suggestiviteiten op het OM te lijken

Joesoef
12-05-03, 16:14
Geplaatst door Chatoloog
je begint met je suggestiviteiten op het OM te lijken


Ach, "brave" moslims zoals jij weten alles van suggesties opwekken. Het jammere is dat jouw walgelijke verhaaltjes van hoe een moslim zich moet gedragen niet meer op het islam-forum staan.

Als er een soort extremist is die het land moet worden uitgezet dan zijn types zoals jij.

Chatoloog
12-05-03, 16:38
Geplaatst door Joesoef
Ach, "brave" moslims zoals jij weten alles van suggesties opwekken. Het jammere is dat jouw walgelijke verhaaltjes van hoe een moslim zich moet gedragen niet meer op het islam-forum staan.

Als er een soort extremist is die het land moet worden uitgezet dan zijn types zoals jij.

jouw frustratiebronnen schijnen onuitputtelijk te zijn....ik denk dat het AIVD maar een onderzoek moet starten ......je weet maar nooit waar jouw frustraties ertoe kunnen leiden :schok:

Joesoef
12-05-03, 19:17
Geplaatst door Chatoloog
jouw frustratiebronnen schijnen onuitputtelijk te zijn.


Toch wel een mazzel dat jij en je terroristische vriendjes in Nederland verkeren. In menig land waar deze Jihad strijders voor strijden was je met dit soort bewijslast allang voor het vuurpeleton beland.

Mark
12-05-03, 19:36
Geplaatst door Chatoloog
MOCHTEN ze iets uitvoeren wat overigens nog niet bewezen is......

IS hetgene wat ze in hun schild voeren binnen Nederland strafbaar???


daar gaat het om

Chatoloog,

Als je vertelt wat je in je schild voert dan kunnen we misschien helpen. Nu kan ik er niks zinnigs over zeggen.

Dutchguy
12-05-03, 20:10
Pas je wel op dat je de lontjes niet te kort maakt Chatoloog? :stout:

Donna
12-05-03, 21:01
Geplaatst door Chatoloog
MOCHTEN ze iets uitvoeren wat overigens nog niet bewezen is......

IS hetgene wat ze in hun schild voeren binnen Nederland strafbaar???


daar gaat het om



Welnee, verrader! Je mag de wetten van de ongelovigen niet eren!

Diezelfde wetten die de gelovigen beschermen, maar hoe haal je het in je hoofd om te vertrouwen op de wetten van de verdervelijke meergodendienaren en ongelovige varkensvleesvreters!!

Hebben deze vrome broeders een ongelovige meergodendienaar als verdervelijke westerse advocaat Chatoloog? Of ben je er in ieder geval in geslaagd dat een beetje binnen je eigen kring te houden?

Pas op voor die meergodendienaren Chato, het kruipt onder je huid dat is wat ik je brom! Vier de vrijheid die het rechtssysteem van de meergodendienaren deze broeders zal verschaffen niet, want het is de vrijheid van de duivel Chato.......

lennart
12-05-03, 21:07
Chatoloog: Had wat ze in hun schild voerden iets met Jihad te maken? En wat betekent Jihad voor moslims eigenlijk? In je eigen woorden.

Chatoloog
12-05-03, 23:03
erg he?
als je niet te horen krijgt wat je graag wilt horen!!!!


zolang islam een toegestane godsdienst is in nederland zal ik het HIER blijven beleiden en ik zal nooit met mijn godsdienst op de ondervragingsstoel zitten...........hiervoor moeten de wetten drastisch veranderd zijn.

ik respekteer andere godsdiensten maar ik ACCEPTEER ze niet...ik kan maar 1 godsdiens accepteren en dat is de ISLAM


p.s. bedankt voor de gefrustreerde reacties van menigeen :loog:

Tomas
13-05-03, 13:58
Geplaatst door Chatoloog
p.s. bedankt voor de gefrustreerde reacties van menigeen :loog:

Mmm... Je klinkt verward.

Wat doet die stichting toch allemaal met je?