PDA

Bekijk Volledige Versie : Apen schrijven Shakespear.



Vriend
12-05-03, 17:13
Apen zijn niet al te beste schrijvers. Om het literaire talent van apen te onderzoeken lieten studenten deze dieren vier weken alleen met een tekstverwerker. Het resultaat is intussen in boekvorm uitgegeven.

Apen herschrijven Shakespeare

“ssssssssssssssssssssssajm”


Het is een veelgehoorde stelling onder cafébezoekers en salonwetenschappers: geef een aantal apen elk een typemachine, en als je maar lang genoeg wacht zal uiteindelijk het werk van Shakespeare op papier staan. Studenten van de universiteit van Plymouth namen de proef op de som. Ze onderzochten de schrijverskunsten van apen en koppelden het onderzoek aan een reizende tentoonstelling over ‘zelf-genererende objecten’.

De studenten hadden uiteraard niet oneindig lang de tijd. Daarentegen mochten ze voor hun onderzoek zes Sulawesi-makaken gebruiken van de Paignton Zoo. De apen, genaamd Elmo, Gum, Heather, Holly, Mistletoe en Rowan, mochten vier weken lang hun schrijverskunsten vertonen op een computer die de studenten in hun verblijf hadden gezet.

Het experiment leverde echter geen hoogstaande literatuur op. De apen produceerden slechts vijf pagina’s tekst, grotendeels gevuld met de letter ‘s’. Tegen het einde leken ze iets creatiever, aangezien de letters a, j, l en m terloops opdoken. Toch was in de tekst geen normaal woord te ontdekken.

Wiskundigen hebben al eens berekeningen gemaakt over dit vraagstuk. Apen zouden volgens hen in vijf jaar tijd Shakespeare’s Sonnet 3 op papier kunnen krijgen, aangenomen dat ze typen met een snelheid van 120 aanslagen per minuut. Daarvoor is dan wel een haast oneindig aantal apen nodig: tien tot de macht 813 (een tien gevolgd door 813 nullen). Veel meer dan het geschatte aantal atomen in het heelal. Al die apen zouden dan elk een computer of typemachine moeten bedienen, en zonder pauze als machines moeten typen.

Dit is precies wat de studenten willen aankaarten. Ze vertonen filmopnamen van hun onderzoek op de tentoonstelling ‘Generator’, een expositie over de relatie tussen mensen, dieren en machines. Het experiment toont aan dat je apen niet kunt reduceren tot processen, zo legt één van de studenten uit in de Engelse krant The Guardian. De apen raakten verveeld, en gingen vaker op de computer zitten dan dat ze zaten te typen. Dit had overigens geen rechtstreeks effect op de tekst die ze produceerden. Het toetsenbord was afgeschermd met een plastic kap met gaatjes. Om letters te kunnen typen moesten de apen met hun vingers door de gaten heen. Maar tegen het eind van het experiment waren alleen de jongere dieren nog gemotiveerd om af en toe te typen.

Het experiment zelf was in wetenschappelijk opzicht in feite een mislukking, geven de studenten toe. Niettemin zijn ze enthousiast over de uitkomst van hun onderzoek. Ze hebben het oeuvre van de apen inmiddels uitgegeven in een boek getiteld: Notes towards the complete works of Shakespeare. Te koop voor 35 euro.

Vriend
12-05-03, 17:14
http://www.vpro.nl/wetenschap/index.shtml?3626936+4257491+11969294

lennart
12-05-03, 17:33
35 Euro, wat een afzetters, die apen

Puk
12-05-03, 17:39
Dan zal het ook wel niet zo lang duren voordat die apen een geheel vers van de Koran hebben geschreven...

:haha:

Vriend
12-05-03, 17:40
iets wat jou nooit van je leven zou lukken ;)

Vriend
12-05-03, 17:42
Geplaatst door lennart
35 Euro, wat een afzetters, die apen


apestreek he.... :rolleyes:

Puk
12-05-03, 17:44
Geplaatst door Vriend
iets wat jou nooit van je leven zou lukken ;)

Ik heb de indruk dat die berichten van jou eigenlijk door een aap worden ingetikt.

:D

Tomas
12-05-03, 17:47
Goh.. Vroeger (heel erg lang geleden) werd mij dit verhaal al door de godsdienst leraar verteld als "bewijs" dat de evolutietheorie een leugen was.

Die associatie heeft het verloren? Of komt dat nog?

Vriend
12-05-03, 17:48
en dat deze aap in staat is iemand als jij uit te redeneren geeft maar weer eens aan op welk niveau jouw psyche zich verkeert jij kleine donderaapje ;)

Mark
12-05-03, 17:52
Ik ben blij dat gemeenschapsgeld aan nuttig onderzoek wordt besteed.

Puk
12-05-03, 17:56
Geplaatst door Vriend
en dat deze aap in staat is iemand als jij uit te redeneren geeft maar weer eens aan op welk niveau jouw psyche zich verkeert jij kleine donderaapje ;)

Apen zoals Vriend leiden aan een bijzondere vorm van zelfoverschatting blijkt maar weer eens.

Trrrringgg!

Mijn voederbel gaat!

Ik mag eten!

See Ya!

Vriend
12-05-03, 18:02
slik het voedsel goed door en stik er niet in.doe dat ook met alle vernederingen die ik je heb aangedaan in dat andere topic en neem conflicten niet mee naar een nieuwe.dat geeft je meer karakter snapje.......jij donderaapje ;)

Mark
12-05-03, 18:05
Geplaatst door Vriend
slik het voedsel goed door en stik er niet in.doe dat ook met alle vernederingen die ik je heb aangedaan in dat andere topic en neem conflicten niet mee naar een nieuwe.dat geeft je meer karakter snapje.......jij donderaapje ;)

gaarne een link van die topic voor deze ramptoerist.

Mark
12-05-03, 18:23
Geplaatst door Vriend
http://poetry.rotten.com/meat-grinder/0004/

Vriend, vind je het leuk om dit soort plaatjes te bekijken?

Mark
12-05-03, 18:24
Ik stel overigens voor dat het volgende experiment bestaat uit het onderzoeken of we de apen zovaak mogelijk de letter s kunnen laten typen.

Ikke4real
12-05-03, 18:34
Geplaatst door Mark
Ik stel overigens voor dat het volgende experiment bestaat uit het onderzoeken of we de apen zovaak mogelijk de letter s kunnen laten typen.

Waarom de letter 's' ?

Mark
12-05-03, 18:35
De apen produceerden slechts vijf pagina’s tekst, grotendeels gevuld met de letter ‘s’.

Succes gegarandeerd :ego:

Vriend
12-05-03, 18:37
Geplaatst door Mark
Vriend, vind je het leuk om dit soort plaatjes te bekijken?

ik gaf em een te stevig handdruk... :verward:

Mark
12-05-03, 18:39
Geplaatst door Vriend
ik gaf em een te stevig handdruk... :verward:

Gelukkig ben jij mijn Vriend dan niet irl met zo'n handdruk :hihi:

Vriend
12-05-03, 18:41
Geplaatst door Mark
Gelukkig ben jij mijn Vriend dan niet irl met zo'n handdruk :hihi:

nee nee dat zou jou niet overkomen het overkomt alleen ruggegraatloze weekdiertjes met weke handjes

Mark
12-05-03, 18:56
Geplaatst door Vriend
nee nee dat zou jou niet overkomen het overkomt alleen ruggegraatloze weekdiertjes met weke handjes

gelukkig maar! :bril:

Puk
12-05-03, 21:13
Geplaatst door Vriend
slik het voedsel goed door en stik er niet in.doe dat ook met alle vernederingen die ik je heb aangedaan in dat andere topic en neem conflicten niet mee naar een nieuwe.dat geeft je meer karakter snapje.......jij donderaapje ;)

Gaaaaaaaaaaap!